23:03:55Zuzana, dovolím si ji tak jmenovat,
23:03:59je člověk, který vyzařuje
obrovskou lásku a víru v hudbu.
23:04:06Ona byla osobností,
23:04:07která se stýkala s těmi největšími
osobnostmi hudebního světa.
23:04:12Pro člověka, který se teprve
seznamuje s hudbou,
23:04:15který dělá takové ty první
nesmělé kroky,
23:04:17je to samozřejmě setkání
takřka s novou dimenzí.
23:13:18-To si pamatuju dobře,
23:13:19že akorát když jsme nastupovali
do transportu
23:13:22v prosinci 1940, 1941 teda,
tak vstoupili Američani do války.
23:13:32A to se zdálo, že tím je ta válka
rozhodnutá,
23:13:35což vlastně taky byla,
jenže to trvalo ještě 3 roky.
23:15:38A na tu operu třeba si velice
dobře pamatuju.
23:15:41Hrála se v kasárnách,
kde jsme bydleli,
23:15:44takže jsem tam byl několikrát,
na tom představení Brundibára.
23:15:49Seděl jsem tam takhle
na zemi vpředu
23:15:52kousek od harmonia,
na kterém hrál pan Šechtr.
23:15:57A bylo to takový prostě
sváteční vytržení z toho,
23:16:00z té všednosti tam, no.
23:19:36ZNÍ SKLADBA OD J.S. BACHA
23:25:29Terezín, Majdanek, Lublin,
Christianstadt, Warszawa,
23:25:33Nisko, Izbica, Riga, Flossenbürg,
Dachau, Bergen-Belsen, Hamburk.
23:25:39Oswiecim, Treblinka, Zamość,
Kaufering, Lodž, Schwarzeheide,
23:25:44Minsk, Sachsenhausen,
Mauthausen, Sztutowo.
23:27:13Růžička Jaroslav, Karel, Jiřina,
Vlasta, Zina,
23:27:26Jindřich, Pavla, Kamila.
23:39:29-Prosím, odpovězte jasně.
23:39:31Řekněte nám, zda se cítíte vinnou,
23:39:33že jste pracovala protistátně
zločineckým způsobem
23:39:37proti lidově demokratické
Československé republice.
23:43:10-Doktor Jiří Kepák,
člen KSČ od roku 1945,
23:43:16správce Krajské prokuratury...
23:44:13-Soudruh Stalin nás učí,
23:44:14že je třeba politiku strany
denně hájit.
23:55:47-Já jsem jako student plzeňské
konzervatoře
23:55:50začal studovat vlastně u její
žákyně, u Jitky Navrátilové.
23:55:55Jitka Navrátilová patrně usoudila,
že ve mně dřímá jistý potenciál,
23:55:59tak mě přivedla k paní profesorce.
23:56:02Já jsem skoro z toho týden nespal.
23:56:07A já si tu první hodinu
přesně pamatuju, co jsem hrál.
23:56:11Jí často nezáleželo příliš
na tom,
23:56:13jestli je to perfektně
technicky zvládnuté.
23:56:18Ta dokonalost, která nemá ducha,
která nemá obsah,
23:56:21pro ni byla prostě prázdná.
23:56:22V tu chvíli si paní profesorka
otevřela Agathu Christie
23:56:25a začala si číst detektivku,
23:56:27a to pak samozřejmě bylo
jasný znamení,
23:56:31že k ní hudba nepromlouvá.
00:01:30-Když Zuzana Růžičková
hraje Bacha,
00:01:32tak se děje něco mimořádného.
00:01:34Tato křehká žena, která neměla
přežít holokaust vlastně,
00:01:38neměla ho přežít,
tak ho nejenom přežila,
00:01:40ale vlastně potom vydala
00:01:43hlavní plod vlastně
toho svého života.
00:01:55-Já jsem o ní věděl,
00:01:57že to je první člověk
na této planetě,
00:01:59který natočil tehdy pro
francouzské vydavatelství Erato
00:02:03kompletní vydání Johanna
Sebastiana Bacha.
00:02:13-Ta fenomenální schopnost
podřídit se tomu autorovi,
00:02:18nebo mimořádný pocit,
00:02:21který se tam pořád nějakým
způsobem objevuje,
00:02:23to možná dělá...v tom je mimořádná
věc Zuzany Růžičkové,
00:02:30ten světový unikát.
00:04:47-Víra, že humanismus existuje.
00:04:50To byla víra, že existuje
renesance.
00:04:52To byla víra, že člověk
je středem všeho
00:04:54a musí se podle toho chovat,
i s odpovědností.
00:04:57Ale zase ne! Zase se ukázalo,
že tomu tak není!
00:06:51-Musíte si představit,
že jsme žili v totalitě,
00:06:53že byla 70., 80. léta.
00:06:56Hlavně ta 70. byla nesmírně
těžká.
00:07:00Probíhal tady takový jakoby
slabší odvar
00:07:02kulturní revoluce čínské.
00:07:05Byli intelektuálové posíláni
hromadně do manuálních profesí,
00:07:10děly se tu prostě úplně
na Evropu neuvěřitelné věci.
00:07:15V této době když jste dostala
desku
00:07:17s nahrávkou Zuzany Růžičkové,
00:07:26no tak najednou jste byla
člověkem důstojným,
00:07:31najednou jste byla člověkem
hrdým,
00:07:35najednou jste byla člověkem,
který měl klid k přemýšlení.
00:08:26-Předtím zase hudba měla
jednu velkou výhodu,
00:08:29protože byly jenom
dva televizní programy.
00:08:32Byly často programy hudební
z vážné hudby
00:08:34a na druhém pořadu byla
nějaká komunistická blbost.
00:08:38A lidi prostě,
aby to neposlouchali,
00:08:39tak si to pustili
na vážnou hudbu,
00:08:42takže zase to byla pro nás
obrovská výhoda,
00:08:44že v té široké veřejnosti
00:08:46byli zase ti umělci daleko
více známí, než dneska.
00:09:16-A lidi jako ona,
00:09:17oni znamenali prostě
pro ten národ světlo
00:09:21a vytvářeli kontinuitu
s tou minulostí
00:09:24a dávali nám doufat,
to je další důležitá věc,
00:09:28dávali nám věřit v tu budoucnost.
00:09:30Politicky nebylo vůbec
představitelné,
00:09:32že ta doba kdy vůbec skončí,
jak skončila, takhle rychle,
00:09:35takhle vlastně jednoduše-
Sametová revoluce.
00:09:39DAV VOLÁ: Zůstaneme tady!
00:11:00-Tak to byla úplně jiná doba,
po tý revoluci,
00:11:02kdy jsme se všichni divoce
vrhli na tu svobodu
00:11:09-a otevřel se svět.
00:11:12-A to bylo velice krásný,
00:11:14protože Viktor založil
před 50 lety
00:11:17takovou rozhlasovou soutěž
pro děti,
00:11:20jmenuje se to Concertino Praga.
00:11:22No a vždycky ti vítězové přijedou
na ten koncert vítězů,
00:11:27no a tentokrát ten moderátor,
Lukáš Hurník,
00:11:31jim položil takovou otázku:
00:11:33"Co byste dělali, kdyby vaše vláda
zakázala vážnou hudbu?"
00:11:38A to bylo zajímavý, protože tam
byla 2 děvčata z Berlína
00:11:44a ta jedna říkala: "No, tak
tatínek má továrnu,
00:11:49tak já bych šla k němu
do továrny."
00:11:51Ta druhá říkala.
"Já ráda fotografuju."
00:11:54a každý tak nějak jako si
našel nějakej jinej obor.
00:11:59A naši, náš kvartet, kterej to
tenkrát vyhrál, ti řekli:
00:12:04"No tak my bysme dělali něco,
aby ta vláda už padla."
00:13:30-Když byl Viktor nemocný,
00:13:33aby mu pomohla v té jeho nemoci,
ona to sdílela s ním, tu nemoc,
00:13:39a já si vzpomínám na jeden okamžik,
00:13:42že když ona šla něco konzultovat
s lékaři,
00:13:46tak jsem byl s Viktorem sám
00:13:48a on se najednou tak na mě
dlouze podíval
00:13:52a já jsem věděl, že nad něčím
hrozně přemejšlí
00:13:55a dal mně tu otázku.
00:13:57Říkal: "A co bude se Zuzankou,
až já tady nebudu?"
00:14:05A od toho okamžiku možná
v mém vztahu k Zuzaně
00:14:10to bylo ještě silnější,
00:14:12jako by mi chtěl říct:
"Věnuj se jí!"
00:14:23A vůbec všechno, co v životě
potkává, co řeší,
00:14:28ona to nikdy neodkládá.
Ona prostě tomu tělu poručí.
00:14:33Zuzanka je pro mě člověk,
který nežije pro tělo,
00:14:38ale to tělo má proto,
aby to tělo sloužilo duchu,
00:14:42tomu, co ona chce.
00:16:14-Bravo!
-Děkuju!
00:16:42-Vlastně formovala i vnímání
Československa
00:16:45jako hudební země ve světě.
00:16:48Zuzana je jako Bachova hudba,
to je ta komplexnost,
00:16:51to je právě to spojení úrovní
osobnosti do jednoho celku.
00:17:26Skryté titulky: Vlasta Malíková
Česká televize 2017