Chat

Rodina - role idolu

Mgr. Irena Hošková a Mgr. Miroslav Bocan

Záznam chatu z pondělí 30. ledna 2012

Hanka: „Idol mne tolik netrápil, dokud manžel tolik necestoval. Kdykoliv přijede, snaží se vše vynahrazovat a dítě je pak mírně zvlčilé. Nevím, jak na to. Nechci být přísná a protivná, ale nějak mi ty "příjezdy" kazí autoritu :D“

Mgr. Irena Hošková a Mgr. Miroslav Bocan: „Bylo by dobré stanovit si pravidla při příjezdu Vašeho manžela tak, abyste zachovali možnost příliš neidealizovat chybějícího partnera. Ten by pro Vám měl být oporou. Ale je běžné, pokud Váš partner delší dobu doma chybí, dítě se k němu v prvních chvílích fixuje více.“

SHzL: „Jak se promenila role idolu v rodine v polistopadove ere?“

Mgr. Irena Hošková a Mgr. Miroslav Bocan: „Díky rozvoji médií a šíři jejich záběru je výběr idolů podstatně větší. Děti tak inklinují spíše k těm "osobnostem", které znají z médií.“

Karla: „Nedávno jsem četla, že podle nějakého výzkumu se zjistilo, že děti vnímají matku jako hodnějšího rodiče a že s tatínkem je větší legrace - což mi připadalo jako vyhozené peníze za výzkum...to vám řekne i stará blažková. Proč si myslíte, že zrovna výzkům role Idolů v rodině uděla díru do světa?“

Mgr. Irena Hošková a Mgr. Miroslav Bocan: „O tom, jak děti vnímají matku a otce jste dost možná četla ve zprávě z našeho výzkumu "Hodnotové orientace dětí ve věku 6 - 15 let". Tento výzkum je tematicky velmi rozsáhlý a zabývá se vztahem dětí k rodině, škole, způsobům trávení volného času, médii a hodnotami a životními postoji dětí. K tomu patří i problematika vzorů a idolů. Tedy jedná se o komplexní a svým způsobem ojedinělý výzkum. Abychom mohli pozitvně působit v oblasti dětí, je třeba vlastnit takovýto rozsáhlý soubor dat.“

Sandra: „Zdravím mou bývalou učitelku na ZŠ Kravaře :-) letos je to už 10let, co jsem ZS dokončila ale i tak ráda vzpomínám. Hodiny s Vámi byly supr a je fakt, že Vás bylo na malé škola škoda. Ale jinak díky, bylo to moc fajn:-)“

Mgr. Irena Hošková a Mgr. Miroslav Bocan: „Pěkný den, Sandro, moc děkuji za milou vzpomínku. Také ráda vzpomínám na pěkné hodiny s Vámi, bez Vás by totiž nebyly tak supr:-). Přeji hodně štěstí.“

iva: „jak nejlépe vysvětlit 4-leté dceři, že její "nevychovaná" starší 8-letá sestřenice není právě tím nejlepším vzorem pro napodobování? děkuji:-)“

Mgr. Irena Hošková a Mgr. Miroslav Bocan: „Vše je velmi individuální, zkuste jí třeba ukázat jiný vzor, jiný způsob řešení vzniklých situací. Nechte ji někdy na vlastní kůži zažít důsledek...“

Kája: „Na co přesně jste se dětí v dotaznících ptali? Třeba jestli spolu v rodině mají společné večeře? Jestli mají organizované koníčky? Přesně nerozumím tomu, v čem tkví ta souvislost mezi společným trávením volného času a následným výběrem idolu a proč je tento tolik důležitý v životě... za odpověď děkuji Kája“

Mgr. Irena Hošková a Mgr. Miroslav Bocan: „Na život dětí jsme se dívali ze širokého úhlu pohledu právě proto, abychom mohli nacházet nejrůznější souvislosti. Život dětí nás zajímal napříč věkovými skupinami, sociálním pozadím, pohlavím atd. Tedy i způsoby trávení volného času ovlivňují dětské vzory a od toho se odvíjí i jejich další vnímání světa. Aktivní trávení volného času s rodiči umožňuje dětem získat zpětnou vazbu na vzniklé situace, naučit se vzorce chování, které mu umožní v budoucnosti lépe se orientovat v životě. Lépe si vybírat své idoly, vzory.“

Pavla: „Dobrý den, můj syn si našel vzor ve školce, kluka, který zlobí, provokuje a pořád vše opakuje. Ikdyž se snažím synovi vysvětlit, že to není správně, dělá to pořád a někdy kvůli tomu máme mezi sebou i konflikty. Co se dá v takovém případě dělat? Nechci syna nadměrně kritizovat, ale jen čekat, že to samo přejde, až začne chodit do základní školy mne také moc neuklidňuje. Děkuji.“

Mgr. Irena Hošková a Mgr. Miroslav Bocan: „Pokud Vás to skutečně trápí, neváhejte se obrátit v první řadě na pedagogy ve školce. Ti by měli umět nejlépe reagovat v danou chvíli a nechat dítěti prožít důsledky takového jednání či mu ukázat možnosti jiné,“

Kristýna: „Zajímalo by mě, zda se nějak obecně dá říct, že třeba děti z věřících rodin mají "silnější" vzory, uvědomují si více vyšší hodnoty. A dále mě napadá, dá se nějak z průzkumu říct, že děcka vyrustající ve skautských oddílech mají vzory a hodnoty jiné?“

Mgr. Irena Hošková a Mgr. Miroslav Bocan: „Z našeho výzkumu vyplynulo, že dětí z věřících rodin mají obecně více osvojeny tzv. sociální kompetence, tedy považují za důležité slušně se chovat, pomáhat druhým, dobře se učit apod. Děti navštěvující volnočasové aktivity tohoto typu, mají častěji za vzory například své vedoucí.“

Ligurská: „Od kolikati let si dítě vytváří vztah k celebritám, nebo jinak - od kdy mají děti své idoly?“

Mgr. Irena Hošková a Mgr. Miroslav Bocan: „Náš výzkum se zabýval dětmi od 6 let věku. Ty za vzory považují především někoho z rodičů či dalších příbuzných. S rostoucím věkem se děti upínají spíše k osobnostem, které znají z médií“

Tamara: „Dobrý den. Dají se někde na internetu najít výsledky (grafy, statistiky apod.) vašeho výzkumu? Děkuji.“

Mgr. Irena Hošková a Mgr. Miroslav Bocan: „Dobrý den, celou závěrečnou zprávu z tohoto výzkumu "Hodnotové orientace dětí ve věku 6-15 let" najdete volně ke stažení na webu projektu v jehož rámci byl realizován www.kliceproziviot.cz v sekci výzkumy - cíle a výstupy. Nebo v Národním registru výzkumů o dětech a mládeži na www.vyzkum-mladez.cz.“

Iveta Kršňáková: „Dobrý den, Vím,že je to mimo téma ale chtěla bych touto cestou poděkovat Mgr.Ireně Hoškové z NIDM za projekt Klíče pro život-Studium pedagogiky volného času.Byly to nádherné dva roky a i když se nepodařilo(i přes jejich velikou snahu)dosáhnout bakalářského titulu tak to stálo za to.A vlasně to mimo téma až tolik není ,protože tento projek mi poskytl mnoho pozitivních idolů a já za to mnohokrát děkuji jak jí tak celému kolektivu,který se na tomto projektu podílel v čele s Vlastou Faiflíkovou a Renatou Vordovou.Děkuji a přeji mnoho další uspěchů.Iveta Kršňákova Studentka pedagogiky volného času 2009-2011“

Mgr. Irena Hošková a Mgr. Miroslav Bocan: „Pěkný den, děkujeme za vyjádřenou podporu a poděkování. Dokazujete, že naše práce má smysl a člověk může najít svůj idol v kterémko-li věku:-). Přeji hodně štěstí.“

Irena Židková: „Hezký den oběma odborníkům.Promiňte mi prosím, mou troufalost.Nemám dotaz odborný, ale soukromý.Paní Hošková, velmi mi připomínáte paní učitelku JČ ze ZŠ Kravaře, kam chodili mí synové. Byla to paní učitelka Obrusníková. Rádi na ni vzpomínáme, byla úžasná s velmi pěkným přístupem k žákům.Jestli jste to tedy Vy, paní Hošková (Obrusníková), pak dovolte, abych Vám popřála i za Honzu a Jakuba Židkových ( byla jste třídní uč. Kuby) v životě vše dobré.V opačném případě se velmi omlouvám za svou troufalost. S pozdravem I.Židková, Kravaře, e-mail Zidkova.I@seznam.cz“

Mgr. Irena Hošková a Mgr. Miroslav Bocan: „Pěkný den, jsem to já Vaše Irena Obrusníková (Hošková):-). Děkuji za milou vzpomínku a přeji Vám i synům jen to nejlepší.“

Hanka: „Dobrý den, mám dceru, 3 roky a myslím si, že ji vychováváme dobře - nic jí nevnucuji a přesto má své oblíbené nějaké věci, hračky, postavičky, pozná i jestli je jí zima nebo teplo a nechce se přioblíkat nebo vyslíkat. Jakmile ale přijedeme ke tchýni, tak se jí snaží vnutit své představy a idee a doslova ji převychovává. Je to k vzteku, podrývá mi tím autoritu, protože malá mě u ní neposlechne, když chci po ní věci, které doma běžně dělá a pak ji doma musím srovnávat. Na mé rady a poznatky okolo mého dítěte tchýně nedá, nebere mě jako matku...“

Mgr. Irena Hošková a Mgr. Miroslav Bocan: „Pěkný den, pro výchovu dětí je optimální, pokud se Ti, co na ni mají vliv, dokáží dohodnout a táhnou za jeden provaz. Ne vždy ale námi aplikovaná výchova je ta jedině správná. Určitě by bylo dobré se na dané téma pobavit a uvědomit si různost pohledů i jejich dopady.“

Štěpánka: „Krásný sluníčkový den. Ráda bych se zeptala, jaký máte názor na děti, které v dnešní době mají za hudební vzor p. Svěráka s Uhlířem, Ivana Mládka apod.? Mám hudebně talentované dítě a poněkud "vybočuje" od ostatních dětí. Z mého pohledu to vidím jako potěšující. Děkuji za odpověď. Hodně klidu a optismismu přeje Štěpánka z Ústí nad Labem“

Mgr. Irena Hošková a Mgr. Miroslav Bocan: „Pěkný den, pokud daní autoři motivovali Vaše dítě k hudebním aktivitám, je to jedině dobře. Další vývoj můžete směřovat dalším výběrem autorů. Texty pana Svěráka s Uhlířem jsou dětem skutečně určeny.“

Bára: „Myslíte si, ze jste vlastním detem Idolem zrovna vy?“

Mgr. Irena Hošková a Mgr. Miroslav Bocan: „Dobrý den, určitě jsem idolem chtěla minimálně v jejich ranném dětství být.“