Chat

host

Veronika Kmochová

Jóga a návody na správné dýchání

Záznam chatu z úterý 26. září

DIS: „Je vhodná jóga pro psychiatricky nemocné?“

Veronika Kmochová: „Dobrý den, ano, jógu je možné praktikovat i v případě psychické nemoci. V každém případě je však vhodné o onemocnění informovat lektora a nejdříve konzultovat se svým ošetřujícím psychiatrem.“

STOP: „Co jóga a náboženství?“

Veronika Kmochová: „Dobrý den, jóga s náboženstvím nesouvisí, alespoň tak to vnímám. Jógu může praktikovat věřící stejně tak jako člověk bez vyznání. Jóga nás učí naslouchat svému tělu, porozumět mu a pochopit co nám říká. Být k němu odpovědní. Jakmile se naučíme být odpovědní ke svému tělu, dokážeme pak možná tuto odpovědnost přenést i dál do svého života.“

SK: „Děláte hathajógu?“

Veronika Kmochová: „Dobrý den, ano, dělám i hathajógu.“

Jana: „Dobrý den zeptám se proč se při cvičení dýchá někdy do břicha a někdy do hrudníku,alespoň my to tak děláme,je to důležité? Dekuji“

Veronika Kmochová: „Dobrý den, ano, je to důležité. To, jakým způsobem a kam vedeme dech může ještě více podpořit účinek konkrétní pozice. Při břišním dýchání stimulujeme veškeré břišní orgány, při dýchání do hrudníku mimo se staráme o naše srdce a do podklíčkové oblasti obvykle při běžném dýchání nenadechneme. Proto je důležité i tuto část plic občas prodýchat a některé pozice jsou k tomu vysloveně určeny.“

Beáta Jeníková: „Dobrý den nosím silné brýle na dálku i na čtení ráda cvičím ale mám strach jestli to nemá vliv na zrak .děkuji Beáta.“

Veronika Kmochová: „Dobrý den, jestliže nosíte brýle, jóga Vám určitě nemůže uškodit. Ba naopak, existuje i jóga očí pro zlepšení zraku. Kontraindikací pro některé pozice, zejména obrácené, jako je například stojka nebo svíčka, by byl například zvýšený vnitrooční tlak.“

Jana: „Dobrý den,jsem stále zahleněna,trpím onemocněním bronchiektazie, prosím poraďte jak si mohu pomoci cvičenim . Děkuji“

Veronika Kmochová: „Dobrý den, určitě bych doporučila dechová cvičení, například v rámci jógy.“

Katerina: „Dobry den, muzete nam prosim ujasnit dychani pri yogovych asanech. Nekdo doporucuje nadech pred zatizenim svalu a vydech pri zatizeni svalu. Vsimla jsem si ze nekteri lektori to cvici prave obracene. Co je vlastne spravne? Dekuji a preji hezky den.“

Veronika Kmochová: „Dobrý den, obecně se veškeré pohyby jógy dějí v rytmu nádechu a výdechu a s respektem k tělu. To znamená, že při pohybu vzhůru obvykle nadechujeme a při pohybu dolů obvykle vydechujeme. Při držení jednotlivých pozic volně dýcháme. Existuje však velké množství jógových škol, přičemž jejich postupy na to, jak se dostat do pozice a jakým způsobem při ní dýchat, jsou mnohdy zcela odlišné. Proto se Vám mohlo stát, že různí lektoři mají zcela opačné postupy při dýchání v pozici.“

Ivana Bártová: „Dobrý den, chtěla bych se zeptat jak správně dýchat během těhotenství.Hlavně v posledním trimestru.A zda správné dýchání může pomoc i s bolestí zad.“

Veronika Kmochová: „Dobrý den, každé těhotenství probíhá jinak a každé žena se v období těhotenství cítí jinak. Takže to, co některá žena může vnímat kladně, druhé naopak může vadit. Obecně ve třetím trimestru už je bříško velké a může tlačit na hrudník. Proto může pomoci umět se nadechnout i nahoru do podklíčkové oblasti - tj. do oblasti pod klíčními kostmi. Správné dýchání samozřejmě můžu pomoci i při bolestech zad, nicméně období těhotenství je natolik specifické, že nemohu říci konkrétní styl dýchání, který by Vám mohl pomoci.“

Kamila: „Dobrý den, jsem aktuálně těhotná a chodím na jógu pro těhotné. Při dýchání mám pocit, že se nemůžu hluboce nadechnout, nádech je krátký. Byť se snažím nádechem roztahovat žebra do stran dle instrukcí a pokračovat nahoru, většinou mi na to nádech nestačí. Výdech je mnohem delší. Je to normální? Co bych s tím měla udělat? Děkuji.“

Veronika Kmochová: „Dobrý den, období těhotenství je natolik specifické, že je možné, že máte potíže s nádechem. Záleží na uložení a velikosti miminka. Jestliže Vám výdech jde a je znatelně delší, zkuste jen nádech zjemnit. Dejte si čas a nadechujte pomalu, jemně a pozorujte své tělo.“

Tina: „Dobry den, daji se dychanim zahnat chmurne myslenky pred spanim, zastavit beh v hlave a uklidnit se? Dekuji“

Veronika Kmochová: „Dobrý den, ano, dechovým cvičením se toto skutečně dá ovlivnit. Jestliže máte problémy s usínáním, je dobré udělat si z dechových cvičení rutinu před spaním. Tím pádem jakmile začnete s dechovými cviky, které se dají dělat i v leže v posteli, říkáte svému tělu, že je čas jít spát. Kromě toho sám dech má schopnost zklidnit mysl natolik, aby Vás rozběhnuté myšlenky nerušily při usínání.“

Ivanka: „Máte ráda jogu ? Proč mam cvičit jogu ?“

Veronika Kmochová: „Dobrý den, ano, mám ráda jógu, a to dokonce natolik, že jsem se stala její lektorkou. Jóga je dobrá pro naše fyzické tělo minimálně proto, že jednak protahuje a uvolňuje, stejně tak ale i posiluje hluboký stabilizační systém, tj. hluboko uložené svaly, které drží páteř ve správné pozici. Dechová cvičení pak pomáhají zvýšit vitální kapacitu plic. Jóga udržuje naše tělo v dobré kondici. Jestliže máme v dobré kondici tělo, obvykle se lépe cítíme i psychicky - například s bolavými zády se člověk cítí poněkud méně povznesen, než když se cítí fit. Nicméně někoho jóga baví a někoho vůbec nezaujme. Je pouze z jednou variant jak se udržet v dobré kondici jak fyzické, tak psychické. Takže pokud chcete, jógu určitě vyzkoušejte a uvidíte sama, zda Vás osloví.“

PETRA: „Dobrý den. Prosím, jak zvládat dech při stresu? Někdy mi připadá, že rozčílením "prasknu", a cítím až nepříjemný tlak v -nadledvinách- ,to si musím i lehnout:-(“

Veronika Kmochová: „Dobrý den, existují různé dechové techniky, které mohou napomoci tzv. "upustit páru". Také jóga pracuje s dechem a nabízí techniky, které lze v takovýchto náročných situacích využít. Dechové techniky doporučuji naučit se pod vedením lektora, abyste měla jistotu, že je provádíte správně a pak je můžete využít sama kdykoliv budete potřebovat.“

Dagmar Kubů: „Krásný den přeji paní Kmochová, ráda bych se zeptala jestli je běžné (možné) aby kamaradka, která dříve neměla dýchací obtíže a byla zdravá, po prodělaném nechtěném a komplikovanem potratu, měla časté obtíže. Lékařska ji napsala spreji s kortikoidy, který sice pomůže, ale pokud ji vysadí, příznaky se vrátí. Zatím čeká na výsledky testů, takže nevíme jestli půjde o astma. Její maminka i sestra tyto obtíže bohužel mají.“

Veronika Kmochová: „Dobrý den, bohužel nejsem lékařka, takže na tuto otázku Vám nemohu dát erudovanou odpověď. Z laického pohledu je samozřejmě možné, že po pro tělo zátěžové a po psychiku stresové situaci, jakou potrat rozhodně je, se mohlo nějaké onemocnění projevit. Přeji Vaší kamarádce i Vám hodně zdraví.“

Roman: „Veroniko jste krásná.“

Veronika Kmochová: „Děkuji“