Chat

reklamace obuvi

Jan Zapletal

Záznam chatu z úterý 13. října 2015

SK: „Kolik procent reklamace obuvi v ČR v současné době je realizováno?“

Jan Zapletal : „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz, oficiální statistiky nejsou k dispozici, bohužel ani já nemám o tomto podílu informace. Reklamace obuvi však je dle neoficiálních údajů nejčastějším případem reklamace v České republice.“

ISELF: „Které druhy bot v současnosti se v České republice nejvíc reklamují?“

Jan Zapletal : „Dobrý den, děkuji za dotaz, o tomto není vedena žádná oficiální statistika, takže si netroufám odhadovat. V praxi však nevidím nějaký významný rozdíl dle druhu obuvi.“

GF: „Reklamoval jste někdy Vy sám boty?“

Jan Zapletal : „Dobrý den, ano reklamoval, úspěšně. Hezký den“

SK: „Musí při reklamaci obuvy být i krabice s kterou boty byly zakoupeny?“

Jan Zapletal : „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz, při reklamaci není třeba originální krabice.“

kronstar: „Jaká je úspěšnost u soudů, když dám nevyřízenou reklamaci k soudu v ČR v dnešní době?“

Jan Zapletal : „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz, opět musím odpovědět - nemám k dispozici oficiální statistiku, takže těžko odhadovat.“

SAK: „Co si myslíte o reklamaci nákupu obuvi, který byl koupit na internetu?“

Jan Zapletal : „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz, pro reklamaci obuvi zakoupené na internetu platí podobná pravidla jako pro reklamaci v obchodě. Jediný rozdíl spočívá v tom, že zboží v některých případech musíte prodávajícímu zasílat (například pokud nemá prodávající prodejnu ve městě, kde bydlíte).“

Marcela: „Dobrý den, právě řeším reklamaci domácí zdravotní obuvi. Boty jsem zakoupila, přinesla domů, nazula naboso a zjistila, že na vnitřní části bot je několik uzlíků, které škrábou. Boty jsem okamžitě donesla zpět. Jak postupovat v případě, že by nebyla reklamace uznána? Bohužel mám s touto značkou rozporuplné zkušenosti - jeden pár bot mi vydržel skoro 10 let, a druhý pár (typově identický) necelé dva roky. Reklamace byla zamítnuta, že jsem si spletla dobu záruční s dobou životnosti boty. Boty jsem užívala stejně, váhu mám pořád stejnou. Děkuji!“

Jan Zapletal : „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz, pokud by Vám prodávající reklamaci neuznal, bylo by zapotřebí posouzení vady nezávislou osobou (nejčastěji soudním znalcem). Ta by vadu posoudila a rozhodla, zda za vadu odpovídá prodávající či nikoliv. Posudek by Vám následně posloužil jako argument proti prodávajícímu v případném dalším sporu.“

Jarka: „Dobrý den, promiňte - ale říkal jste, že záruka je 24 měsíců. Neplatí náhodou (podle nového zákoníku), že záruka je smluvní?“

Jan Zapletal : „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz, záruka je u nového zboží 24 měsíců. V této lhůtě lze věc reklamovat pro výskyt vady. Smluvní záruka je zárukou, kterou poskytuje prodávající jako nadstandard (například 5 let).“

Antálová: „Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jak je to s vrácením obuvi (nepoužité) ihned na druhý den po zakoupení? Je zde možnost vrácení obuvi do 14 dní bez udání důvodu? Děkuji.“

Jan Zapletal : „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz, vrácení ve 14 denní lhůtě je možné pouze v případě, kdy jste zboží zakoupila na internetu (případně telefonicky). Pokud jste obuv zakoupila v kamenné prodejně, takové právo nemáte, ledaže by vám to prodávající nabídnul jako nadstandard.“

Veronika: „Dobry den,pane Zapletale, rada bych se zeptala na reklamaci. Prodavajici mi obuv casto vratil s tim, ze je neopravnena, jelikoz se nejedna o vyrobni vadu ale o vadu vzniklou opotrebenim. Prijde mi to zvlastni, jelikoz obuv je k tomu, abych ji vyuzivala a nosila a tim padem opotrebovavala a ne ji mela zavrenou ve skrini a nepouzivala ji. Obuv by mela po dobu zarucni doby nose i vydrzet, pokud splnuji dane podminky pro jeji pouzivani i udrzbu, ci nikoli? Dekuji. Veronika“

Jan Zapletal : „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz, prodávající má pravdu, že na vady vzniklé běžným užíváním záruka neplatí. Otázkou však je, kde je hranice mezi vadou vzniklou běžným užíváním a vadou, například materiálu. Zda jde o první nebo druhý případ, lze těžko posoudit, byla by to otázka na soudního znalce.“

Barbora janošová: „Dobrý den, koupila jsem synkovi uz druhe papuce na tento skolni rok. kdyz jsem chtela po prodejci uctenku, dal mi ji se slovy, ze reklamace se na papuce nevstahuje. je tomu opravdu tak? Jde mi o rozlepeni papuce nebo jine poskozeni,urcite bych nereklamovala,ze jsou papucky male kvuli rustu nohy.“

Jan Zapletal : „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz, prodávající nemá v tomto případě pravdu. Platí zde záruka standardních 24 měsíců. V této lhůtě máte právo věc reklamovat v případě výskytu vady.“

Petra: „Dobrý den pane Zapletale. Nevím zda jsem slyšela správně, dají se reklamovat i přetržené tkaničky? Na jaře jsem si koupila obuv a tkaničky jsou tenké a počítám, že se mi za chvíli přetrhnou. Chtěla jsem si prodejně kde jsem je kupovala koupit nové, ale bohužel nenabízí je. Děkuji“

Jan Zapletal : „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz, samozřejmě jako jiné zboží i tkaničky lze reklamovat. Zda však prodávající reklamaci uzná nebo nikoliv nelze odhadovat. Může se v případě tkaniček jednat o mechanické poškození nebo opotřebení.“

Barbora: „Dobrý den, mám dotaz ohledně módní obuvi. Často se stává, že jdete reklamovat obuv, ale reklamace je odmítnuta z toho důvodu, že se jedná o módní obuv. Jak v takovém případě postupovat? Děkuji.“

Jan Zapletal : „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz, platí, že v záruce je obuv možno reklamovat pro výskyt vady a to bez ohledu na to, zda jde o obuv módní nebo například sandále. Pokud by prodávající paušálně odmítl reklamaci s vyjádřením, že jde o módní obuv, na kterou záruka není, neměl by pravdu. Je však třeba přihlédnout i k tomu, k čemu je obuv určena a jak se s ní doporučuje zacházet.“

Soňa: „Reklamovala jsem po roce boty. Bohužel mi odmítli reklamaci z důvodu toho, že boty mají být na občasné nošení. Nerozumím tomu, co je to občasné nošení. Dcera má spoustu bot a často je střídá. Děkuji za odpověď. Krásný den“

Jan Zapletal : „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz, toto je poměrně problematická situace. V tento moment by už bylo pravděpodobně zapotřebí znaleckého posudku, který by posoudil, zda za vadu odpovídá prodávající nebo nikoliv. Zároveň je třeba lépe specifikovat, co znamená "občasné nošení". V tomto případě bych se prodávajícího zkusil dotázat, jaká je tedy míra občasného nošení a co znamená.“

Martin: „Dobrý den, dal jsem do reklamace boty s tím, že na špičce boty zevnitř se odloupla výztuha a začala mě tlačit do palce. Boty mi z reklamace vrátili s tím, že vada je způsobena kupujícím a nebo by mohla být od výroby, ale v takovém případě by si zákazník boty určitě nekoupil a proto je reklamace zamítnutu. Boty jsem dal na reklamaci po 1 měsíci užívání. Zajímá mě teda jak mám dál postupovat aby mi boty daly nové a nebo vrátili peníze.“

Jan Zapletal : „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz, v případě, kdy vám prodávající zamítne reklamaci, bylo by zapotřebí obuv odborně posoudit (například soudním znalcem). Ten by posoudil, zda za vadu odpovídá prodávající, nebo nikoliv. Dále by se postup odvíjel od toho, jak se posudek vyjádří.“

Marie: „Dobrý den, reklamovala jsem obuv po 3 měsících od nákupu z důvodu nekvalitního plátku na klínku obuvi, který byl po necelých 3 měsících značně sešlapán. Reklamace mi nebyla uznána s odůvodněním, že plátek je sešlapán, protože mám špatné postavení nohy. Dala jsem boty do opravny obuvi, kde mi obuv opravili a nosila jsem je po dvě léta bez jakéhokoliv poškození. Jak v těchto případech při reklamaci postupovat ?Děkuji a přeji hezký den.“

Jan Zapletal : „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz, obecně v případě zamítnuté reklamace platí zde uvedené výše - soudní znalec.“

Eva Richtrová: „Dobrý den, když denně požiji půl lžíčky sody Bikarbony, zmírním překyselení žaludku?“

Jan Zapletal : „Dobrý den, to bude spíše otázka na další hosty :)“

ivanalin: „Dobrý den, jak dlouhou dobu mám nárok na reklamaci jako maloobchodník u velkoobchodu? Děkuji za odpověď“

Jan Zapletal : „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz, podnikatelé si vztahy mezi sebou upravují navzájem, je zde ponechána určitá smluvní volnost, proto záleží na konkrétní domluvě.“

Eva Plchutova: „Dobrý den, mohu reklamovat dětské boty (tenisky na volný čas), které pokud zvlhnou- při dešti, při chůzi v mokré trávě po ránu, obarví celou ponožku i s kůži? Děkuji za odpověď.“

Jan Zapletal : „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz, právo reklamovat obuv máte, otázkou zůstává, jak reklamaci posoudí prodávající. Bude třeba počkat na jeho vyjádření.“

Jana L.: „Dobrý den, pokaždé, když dětem koupím boty v obchodním řetězci se sportovním vybavením, musím ji reklamovat. Vždy se jedná o reklamaci tak maximálně do pěti měsíců, ale spíše dříve. Vždy reklamaci uznají, což je pro mě výhodné, ale já si připadám už hloupě. Mají právo mi reklamaci zamítnout s tím, že vždy boty ke konci sezony reklamuji? Jedná je o patery boty po sobě jdoucí. Je možné aby kvalita obuvi v řetězcích se sportovní obuví byla tak nekvalitní? Předem děkuji za odpověď.“

Jan Zapletal : „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz, zamítnout reklamaci pouze z toho důvodu, že ji reklamujete do 5 měsíců od zakoupení jen tak bez důvodu nelze. Není důvod si připadat hloupě, pokud je věc skutečně vadná, máte právo na nápravu. V otázce kvality těžko posoudit, je třeba více informací - cena, výrobce, obvyklá kvalita v dané kategorii apod.“

Veronika: „Dobry den, pane Zapletale, prodavajici mi reklamaci casti vratil boty s tim, ze vada vznikla opotrebenim a ze se nejedna o vyrobni vadu. Obuv by vsak v pripade dodrzovani danych podminek mela po zarucnj dobi vydrzet a niseni snest, ci to tak neni? Dekuji“

Jan Zapletal : „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz, těžko posoudit, je pravda, že na vady vzniklé běžným opotřebením se záruka nevztahuje, otázkou je, kde je hranice mezi vadou při výrobě a vadou, která vznikla běžným opotřebením. To je otázka na soudního znalce. Viz výše.“

Petra: „Dobrý den pane Zapletale, Nevím zda jsem rozumněla správně, dají se reklamovat i přetržené tkaničky? Nedávno jsem si koupila boty a tkaničky se mi už trhají a dlouho už nevydrží. Chtěla jsem si v prodejně kde byla obuv kupována koupit nové tkaničky, ale bohužel nenabízí. Děkuji“

Jan Zapletal : „Dobrý den, na váš dotaz jsem již odpovídal, odpověď by měla být výše.“

Alena: „Dobrý den.Reklamovala jsem sportovní obuv v hodnotě 2500 kvůli odlepené špičce podrážky a díru ve špičce boty.Reklamace nebyla uznána z důvodu nespravné údržby a způsobu uzivani,tudíž se nejednalo o vadu vyrobku.“

Jan Zapletal : „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz, v těchto sporných případech platí, že je na posouzení nezávislé osoby (nejčastěji soudním znalcem), který by vadu posoudil a rozhodl, zda za ni odpovídá prodávající či nikoliv.“

Barbara Marková: „Dobrý den, pane Zapletale, ráda bych se zeptala, zda má podle Vás smysl požádat soudního znalce v rámci reklamace bot o jeho posudek. Manžel před měsícem reklamoval boty, které zakoupil začátkem května tohoto roku. Jednalo se o z našeho pohledu kvalitní boty (značka Merrell), které ošetřoval dle návodu. Na vnější straně paty u jedné z bot začal praskat materiál, a to tak, že se bota začala pomalu zevnitř propadat. Reklamace však byla zamítnuta. Jelikož se nejednalo o zrovna levnou obuv a nejsme s reklamací spokojeni, přemýšlíme právě o oslovení znalce. Nechceme to ale samozřejmě hnát do krajních mezí, abychom se nakonec soudili, nicméně se nechceme ani vzdát svých práv a hodit boty do koše. Předem děkuji za Váš názor.“

Jan Zapletal : „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz, samozřejmě varianta znalce tu pro spotřebitele vždy existuje. Je pak na vašem zvážení, zda do toho jít, pokud jste přesvědčeni o tom, že vám reklamaci prodávající zamítnul neoprávněně.“

Eva: „Dobry den, Na jare jsem kupovala dceri obuv, kupovala jsem boty na posledni chvili a obchode se zdaly byt vyhovujici. Avsak doma jsem zjistila,ze nazouvani je velmi obtizne a zadarilo se jen za pomoci velke sily me i dcerky.Boty staly cca 800kc a lezi doma,nebot je dcer odmita nosit. Rada bych je vratila,je toto duvodem reklamace? Dekuji mnohokrat“

Jan Zapletal : „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz, špatně vybraná velikost není objektivní vadou v pravém slova smyslu. Nicméně lze kontaktovat prodávajícího s dotazem, zda by vám obuv vyměnil. Bohužel však to není jeho povinností.“

Veronika: „Dobry den, pane Zapletale, prodavajici mi reklamaci casto vratil boty s tim, ze vada je vznikla opotrebenim a ze se nejedna o vyrobni vadu. Obuv by vsak v pripade dodrzovani danych podminek mela po zarucni dobu vydrzet a noseni snest, ci to tak neni? Jaky je rozdil mezi zarucni dobou a dobou zivotnosti? Dekuji“

Jan Zapletal : „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz, záruční doba (24 měsíců) je doba, kdy lze reklamovat obuv pro výskyt vady. Doba životnosti však může být nižší - vliv na to má spousta faktorů - intenzita používání, péče o obuv, vnější faktory. Proto se často stává, že obuv nevydrží 24 měsíců, ale "odchází" dříve. Pokud je spor o to, zda jde o vadu výrobní nebo vzniklou používáním, bylo by třeba vadu posoudit (nejčastěji soudním znalcem).“

Eliška: „Dobrý den, byla mi právě zamítnuta reklamace dětských sportovních sandálů. Byly to boty pouze dva měsíce nošené a rozedřela se jim stélka. Tato reklamace mi byla zamítnuta bez písemného vyjádření? Což jsem se na internetu dozvěděla, že by nemělo být a podle paragrafu 2161 o jakosti při převzetí by naopak měl výrobce prokázat že byla obuv při prodeji správné jakosti. Je to tak? Toto jsem ale nevěděla, obuv jsem nepřevzala a nechala ji opět poslat opět k reklamaci. Prodavačka mě ale upozornila, že tato reklamace může trvat déle než 30 dnů. Mají na to právo?“

Jan Zapletal : „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz, 1) Prodávající vám o reklamaci musí vystavit protokol, který musí mít určité náležitosti, v případě zamítnutí reklamace musí poskytnout v písemné formě odůvodnění, proč reklamaci zamítnul. 2) Na vyřízení reklamace má prodávající 30 dní, pokud by tato lhůta uplynula, můžete odstoupit od kupní smlouvy nebo požadovat slevu (dle vašeho výběru)“

Petra J.: „Dobrý den, je možné reklamovat ošoupanou podrážku obuvi? jedná se o obuv pánskou, rok starou, nošenou přes sezonu. Prolomila se podrážka a zespodu se gumová podrážka ošoupala chozením až na díru. děkuji za odpověď.“

Jan Zapletal : „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz, právo reklamovat věc samozřejmě máte, otázkou zůstává, jak se k reklamaci vyjádří prodávající. V tomto případě si dovedu představit, že vám reklamaci prodávající zamítne s odůvodněním, že se jedná o vadu způsobenou běžným opotřebením. Nedokážu to takto posoudit.“

Patrik: „Dobrý den chci se zeptat když mi praskne očko na tkaničku na kožené obuvy .Děkuji za odpověd“

Jan Zapletal : „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz, v tomto případě můžete vadu reklamovat, uvidíme, jak se k tomu vyjádří prodávající. Záruka platí na celou obuv a všechny její součásti - tedy i na očka a tkaničky.“

Marie Bedivá: „Dobrý den, zajímalo by mě, jak postupovat v případě, kdy jsem reklamovala obuv, reklamace byla k mé spokojenosti vyřízena, ale během manipulace s obuví u obuvníka nebo u prodejce byla jedna bota poškozena - vznikla cca 2 cm dlouhá neodstranitelná odřenina na vnější straně špičky, tzn. na vidilném místě. Bylo mi řečeno, že boty není možné vyměnit ani vrátit peníze, nabídli mi 30% slevu na další nákup. Mám právo na vrácení peněz nebo ne? Děkuji.“

Jan Zapletal : „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz, pokud nemůže prodávající reklamaci vyřídit opravou, výměnou součásti nebo výměnou (za totožný kus), máte právo odstoupit od kupní smlouvy nebo můžete požadovat slevu. Výběr práva je v tomto případě na vás.“

Jana: „Dobrý den, koupila jsem si nedávno celokožené černé kotníčkové boty, které stály 1699,-Kč. Po půlhodinové procházce jsem měla černé punčochy. Boty jsem do týdne reklamovala a bylo mi prodavačkou sděleno, že na tento problém se reklamace nevztahuje, ale že se mnou reklamaci sepíše a boty pošle výrobci. Byl postup správný a opravdu výrobce může prodávat takto drahé boty, které barví? Děkuji“

Jan Zapletal : „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz, zodpověděl jsem tu již podobný dotaz, odkážu vás tedy s dovolením na odpověď výše.“

martinazl: „Dobrý den, je možné se někde odvolat proti zamítnuté reklamaci? Děkuji M.“

Jan Zapletal : „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz, odvolat se můžete ihned na místě. Pokud by však prodávající trval na svém, bylo by třeba posouzení vady nezávislou osobou a případně se pak o posudek opírat v dalším sporu. Je tu i varianta řešit záležitost soudní cestou, která je však samozřejmě obtížnější.“

Alena Petrlíková: „Reklamovala jsem boty z důvodu měkkého podpatku, boty se při chůzi bortila. Jednalo se o vadu materiálu, čili vadu neodstranitelnou. V prodejně mi nabídli tu samou obuv, kde opět hrozilo, že se problém bude opakovat. Boty jsem tedy přijala, ale po 3 nošeních se vada opět projevila. Postupovala prodejna správně, i když já jsem hned při 1. reklamaci požadovala vrátit peníze? Takhle došlo zbytečně k průtahům. Po 2. reklamaci mi peníze opět peníze nevrátili a vnutili mi, abych si vybrala boty jiné.“

Jan Zapletal : „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz, jako kupující máte v případě oprávněné reklamace právo požadovat - opravu, výměnu součásti, výměnu celé věci. Pokud by nešlo reklamaci vyřídit ani jednou z výše uvedených možností, mohla byste odstoupit od kupní smlouvy nebo požadovat slevu (dle vašeho výběru). Pokud byste však reklamovala po druhé a prodávající by nemohl vyřídit reklamaci opravou nebo výměnou, mohla byste odstoupit od smlouvy. Pokud vám prodávající nabídl jinou obuv, jeví se mi to jako by původní obuv nešla opravit. V tom případě je zapotřebí trvat na svých právech a požadovat odstoupení nebo slevu (pokud by původní obuv nešla vyměnit nebo opravit).“

Venca: „Dobrý den, jak je to s výměnou bot za větší, když cestou do práce tlačí? Děkuji“

Jan Zapletal : „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz, špatná velikost obuvi není objektivní vadou, je třeba se informovat u prodávajícího, zda vám výměnu umožní nad rámec jeho povinností.“

Pavel: „Dobrý den, pokud mi prodejce vyřeší reklamaci výměnou za nový výrobek, začíná běžet nová zár. lhůta, nebo pořád platí ta z původního, reklamovaného výrobku ?“

Jan Zapletal : „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz, záleží, kdy byla obuv zakoupena, jestli před 31.12.2013, při výměně běží nová záruka, po 1.1.2014 už tomu tak není.“

Lucie Vacková: „Dobrý den, ráda bych se vás zeptala na moji zamítnutou reklamaci, synovi (3roky) jsem koupila nové sandálky letos v červnu, po dvou měsících "normálního" užívání, se mu patička prodřela tak, že je v botě díra. Bohužel mi paní vedoucí reklamaci zamítla, že je to mechanicky poškozené. Mohl byste mi prosím poradit, jestli to můžu zkusit ještě jednou nebo má to vůbec cenu? (prodejna Baťa) Děkuji moc za odpověď a přeji pěkný den. Lucie Vacková“

Jan Zapletal : „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz, reklamovat znovu lze, pokud by však prodávající trval na svém, bylo by zapotřebí znaleckého posudku, který by vadu posoudil a rozhodl, zda za ni odpovídá prod. nebo nikoliv.“

pavel.lank: „Dobrý den, minulý týden jsem si koupila dost drahé boty. Při koupi si nevšiml, že chybí jezdec u zipu. Šla jsem je hned reklamovat, ale za dva dny mi dali vědět, že je to mechanické poškození a že s tím nehodlají nic dělat. Mám nějakou možnost? Děkuji Simona“

Jan Zapletal : „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz, v prvních 6 měsících od zakoupení je na prodávajícím, aby dokázal, že za vadu odpovídá kupující. Lze tak v tomto případě požádat prodávajícího o bližší informace k zamítnutí reklamace. Pokud by trval na svém a jste přesvědčena o tom, že prodávající zamítnul reklamaci neprávem, lze doporučit vypracování znaleckého posudku nezávislou osobou a o tento posudek se pak případně opírat.“

Alexandra Durdová: „Dobrý den, proč se vůbec na obuv dává dvouletá záruka, když je z 90% zamítnuta? Většina lidí má více páru bot a je jasné, že je nenosí denně. Reklamovala jsem boty podruhé,stejná závada(rozlepená po bocích), vyjádření bylo, že jsou opotřebované a špatně opravené. Opakovaná reklamace byla asi za 3měsíce. Už se mi ani za obchodníkem nechtělo jet a boty jsem mu tam nechala. Děkuji za odpověď.“

Jan Zapletal : „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz, bohužel, reklamace obuvi je problematické téma, kdy je velmi tenká hranice mezi běžným opotřebením a vadou. Někteří prodávající na toto spoléhají a reklamace zamítají bez posouzení. Pokud jste o vašem právu přesvědčena platí již několikrát zmíněné - posouzení třetí osobou.“

Kateřina Kučerňáková: „Dobrý den, jak se zachovat pokud jsem 3krát reklamovala boty kvůli rozlepující se podrážce. Třikrát mě tu stejnou vadu opravili a rozlepilo se to i po čtvrté a to už jsem požadovala vyrácení peněz a stejně mi to zase zalepili. Děkuji moc za Vaši odpověď“

Jan Zapletal : „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz, v případě opakovaném výskytu vady lze odstoupit od kupní smlouvy nebo můžete požadovat slevu (výběr je na vás). Opakovaným výskytem se rozumí tři stejné vady a reklamace uznány prodávajícím. Dle těchto informací vám nárok na odstoupení od kupní smlouvy pravděpodobně již vznikl. V tomto případě je třeba trvat na svých právech.“

Mirka: „Dobry den,je mozne, pokud se vada projevi v prvnich 6ti mesicich,obuv pri uplatnovani reklamace ,ihned vymenit. Myslim tim vyklad z noveho ob.zakoniku,kde se timto predpoklada,ze vada byla jiz pri prodeji a je na prodejci aby dokazal,ze tomu tak nebylo. Dekuji za odpoved :-)“

Jan Zapletal : „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz, 6 měsíční lhůta je rozhodující pro důkazní břemeno - v 6 měsících je to prodávající, po 6 měsících kupující. Vyřízení reklamace je ve 24 měsících stejné - oprava, výměna součásti nebo výměna (pokud to není neúměrné vadě) a pokud nelze tak odstoupení od smlouvy nebo sleva.“

Jana Urbanova: „Dobrý den, byla jsem v pátek reklamovat detské ortopedické botky, kožené, zn. Protetika, odmítla jsem vydat z ruky účtenku (myslím, že nemají právo mi ji sebrat, mám pouze prokázat, že jsem to u nich zakoupila) a paní následně jako reakci na to mi odmítla boty vzít, že jsou "špinavé". Podrážku jsem vydrhla kartáčkem a vodou a svršek otřela vlhkým hadříkem. Víc jsem boty neumývala neboť se domnívám, že koženou obuv bych máčet neměla, že by mi pak mohli sdělit, že si za vady mohu sama právě omýváním obuvi. U obuvi se po čtyřech měsících propadla stélka, ve špičce se kompletně srolovala vložka-bohužel přišitá, takže ji nelze vyměnit a od začátku se jazyky neustále uhýbají do boku, jsou asi ne úplně rovně přišité. Paní mi řekla, že jsou boty špinavé a obnošené. Dcerka je nosila necelé čtyři měsíce. Má právo mi boty odmítnout reklamovat? Dle mého názoru mají boty běžné známky nošení a obuv jsem očistila dostatečně...“

Jan Zapletal : „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz, prodávající má povinnost reklamaci přijmout, pokud by tak neučinil, jednal by v rozporu se zákonem. Jedinou výjimkou by bylo, pokud by obuv byla hygienicky závadná. Pokud jste zboží dostatečně očistila, neměl by být problém. Chování prodávajícího může být účelové, ale je třeba trvat na svých právech.“

Gruntorád: „je povinnosti prodejny se ozvat klientovi-tedy me, ze je vyrizeni reklamace ukonceno?Je to vice jak 40 dni a nikdo me nekontaktoval. A jestlize byla zamitnuta a ja to neakceptuji,jake mam delat dalsi kroky? Dekuji a prosim o diskretnost. M.Gruntorád“

Jan Zapletal : „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz, prodávající má povinnosti o vyřízení reklamace aktivně informovat. To znamená například telefonicky, smskou, emailem apod. Pokud tak neučinil a uplynula by lhůta 30 dní od uplatnění reklamace, můžete dle vlastní volby: odstoupit od smlouvy nebo požadovat slevu.“

Hana Melicharová: „Dobrý den, koupila jsem ne levné polobotky v prodejně Galex, za necelý měsíc se vnitřní stélka odlepila a v botě nepříjemně "zkroutila". Poslali to svému soudnímu znalci, který reklamaci neuznal. Když jsem s vyřízením reklamace nesouhlasila, řekli mi, ať si zaplatím svého znalce a byli hodně nepříjemní, zřejmě to je jejich standardní postup. Opravdu jiná možnost neexistuje? Vada je jednoznačně nekvalitní stélkou, u žádných jiných bot se mi to nikdy nestalo. Děkuji Vám.“

Jan Zapletal : „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz, vadu je třeba v tomto případě odborně posoudit, například soudním znalcem, pokud se vyjádří ve váš prospěch, můžete se o tvrzení posudku v případném dalším sporu opřít. Je tu i varianta řešení soudní cestou, ale je to samozřejmě méně pohodlná varianta.“

Alena Petrlíková: „Reklamovala jsem boty z důvodu měkkého podpatku, boty se při chůzi bortila. Jednalo se o vadu materiálu, čili vadu neodstranitelnou. V prodejně mi nabídli tu samou obuv, kde opět hrozilo, že se problém bude opakovat. Boty jsem tedy přijala, ale po 3 nošeních se vada opět projevila. Postupovala prodejna správně, i když já jsem hned při 1. reklamaci požadovala vrátit peníze? Takhle došlo zbytečně k průtahům. Po 2. reklamaci mi peníze opět peníze nevrátili a vnutili mi, abych si vybrala boty jiné.“

Jan Zapletal : „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz, na váš dotaz jsem již odpovídal, viz výše.“

Volejnik: „Dobry den,koupil jsem si boty za vice jak 5000 kc a s obvodem podrazky tmave(asi strikane).Boty se nosenim prave u tuho obvodu osoupaly a nepravidelne se ta puvodni barva odstranila.Prosvita na vetsine mistech na zlutou barvu a tim se cely vzhled bot zmenil a ja odmitam boty nosit.Podrazka je gumova,spodek bot je temer zluty ale tam ten problem nemam.Dekuji za odpoved. Volejnik“

Jan Zapletal : „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz, těžko posoudit, zda se jedná o vadu, nebo opotřebení, bylo by pravděpodobně na posouzení znalce - viz odpovědi výše.“