Chat

kontrola alergenů v restauracích

Pavel Kopřiva

Záznam chatu ze středy 28. ledna 2015

Jana: „Dobrý den,dcera měla 2x alergickou reakci po požití pečených nudlí v "čínském" občerstvení,dalo by se nějak zjistit co mohlo být tím alergenem?Byla se v té restauraci podívat,ale seznam používaných alergenů ještě zveřejněný neměli-byla tam pár dní po té co to už mělo být povinně zveřejněno.Už podobné jídlo v jiných "čínských" restauracích jedla a bez problémů,tak sama neví čemu že se to má vlastně vyhýbat,takže kdyby věděla co tam dávají pomohlo by jí to.Děkuji za odpověď“

Pavel Kopřiva: „Dobrý den, tato otázka směřuje částečně za lékařem a částečně za úřadem vykonávajícím potravinářský dozor, tedy Státní zemědělskou a potravinářskou inspekcí (SZPI). Stanovit, na jakou látku má Vaše dcera alergickou reakci, může spolehlivě pouze lékař na základě alergologického vyšetření. Od roku 2015 má každý provozovatel podniku společného stravování, tedy i provozovatelé bister a rychlých občerstvení, povinnost zveřejnit seznam alergenních složek přítomných v jednotlivých pokrmech. Povinnost definovaná v evropské směrnici se vztahuje na 14 základních skupin alergenů (např. mléko, vejce, obiloviny obsahující lepek, arašídy, skořápkové plody, sójové boby apod.). Provozovatel může spotřebitele informovat buď specifikací alergenů přímo v jídelním lístku, nabídkové tabuli atd., nebo má v provozovně umístěnou jasně viditelnou informaci, že údaje o přítomnosti alergenů poskytne na vyžádání vyškolený personál. SZPI při kontrole může v tomto případě znalosti personálu ověřit. Pokud narazíte na provozovnu, která nesplňuje ani jednu z uvedených podmínek, doporučuji podat podnět SZPI, což můžete učinit mj. prostřednictvím webů SZPI: "szpi.gov.cz" a "potravinynapranyri.cz".“

Šárka: „Jak často se provádí kontrola v restauracích a po jaké době se kontroluje již prověřená restaurace?“

Pavel Kopřiva: „Frekvence kontrol SZPI se ve všech oblastech, kde má SZPI ke kontrole kompetenci - v maloobchodě, velkoobchodě, části výroby potravin, podnicích společného stravování - řídí systémem posouzení rizika. V krátkosti, každý provozovatel je kontrolován tak často, jak si "zaslouží", problematičtí provozovatelé jsou kontrolováni podstatně častěji než ti, u kterých kontrola opakovaně potvrdila vyhovující stav.“

Lenka: „Dobrý den, kdo odpovídá za správnost alergenů napsaných na jídelních lístcích? Děkuji, Lenka“

Pavel Kopřiva: „Základem potravinového práva je tzv. princip objektivní odpovědnosti, tj. za bezpečnost, jakost, stejně jako za správné značení zodpovídá ten, kdo aktuálně potravinu nebo pokrm aktuálně "uvádí do oběhu" (nabízí spotřebiteli, připravuje potravinu nebo surovinu k nabízení spotřebiteli). Za správnost alergenů uvedených v provozech společného stravování tedy odpovídá provozovatel. Správnost provozovatelem uvedených údajů kontroluje v závislosti na posouzení rizika SZPI a při zjištění pochybení zahajuje správní řízení o uložení pokuty. Zákon pro tento typ prohřešku umožňuje uložit pokutu v řádu milionů korun.“

Irena: „Dobrý den, rozpis alergenů je i v nemocnici. Je povinností zdravotní sestry podat tyto informace ?“

Pavel Kopřiva: „Obecně platí, že provozovatel má povinnost informaci o výskytu poskytnout. Povolené způsoby informování o alergenech viz jedna z předchozích odpovědí. Je věcí příslušného provozovatele, jak technicky splnění povinnosti zajistí. Zdravotní sestra je zdravotní personál, proto podávání tohoto typu informací nelze považovat za povinnost, provozovatelé budou pravděpodobně hledat jiná řešení.“

Irena: „Dobrý den, rozpis alergenů je i v nemocnici. Je povinností zdravotní sestry podat tyto informace ?“

Pavel Kopřiva: „Obecně má provozovatel povinnost informaci o přítomnosti alergenů v pokrmech zajistit. Povolené způsoby poskytování těchto informací viz jedna z předchozích odpovědí. Je záležitostí provozovatele, jaký způsob z uvedených zvolí. Zdravotní sestra je zdravotní personál a nelze poroto předpokládat, že by byly pověřeny touto povinností, provozovatelé pravděpodobně naleznou jiná řešení.“

Jitka: „Dobrý den, jak se postupuje např v cukrárna, stačí mít někde třeba u obsluhy seznam alergenů k jednotlivým zakuskum? Dekuji“

Pavel Kopřiva: „Cukrárny se v tomto neliší od ostatních provozoven společného stravování, tj. informaci je možné uvést v jídelním lístku, nebo je může poskytnout personál, podrobnosti viz jedna z předchozích odpovědí.“

Irena: „Dobrý den, mám právo na odškodnění, když budu mít alergickou reakci po požití jídla?“

Pavel Kopřiva: „SZPI nemá pravomoc vstupovat do soukromoprávních sporů mezi prodejcem / provozovatelem potravinářského podniku a spotřebitelem. Pokud ovšem provozovatel neuvede v pokrmu přítomný alergen, porušil svou povinnost a SZPI by s takovým provozovatelem zahájila správní řízení o uložení pokuty, která se může pohybovat v řádu milionů korun.“

Dagmar: „Dobrý den, chci se prosím zeptat, jak je to s důvěryhodností uvedených alergenů v restauracích a s případnými sankcemi... Hrozí něco provozovatelům restaurace, když z jejich jídla dostanu alergii? A dá se to vůbec prokázat? Mám alergii na celer a ten bývá často obsažen v různých kořeních. Kuchaři mohou používat pro totéž jídlo různé koření v průběhu roku, proto se obávám, že se budu muset i nadále ptát na složení konkrétních jídel. Děkuji Vám za odpověď a přeji hezký den.“

Pavel Kopřiva: „Viz předchozí odpověď. Provozovatel má povinnost vyznačit přítomnost alergenů i ve stopovém množství a za správnost uvedených údajů ručí. Při prokázaném pochybení riskuje správní řízení SZPI, kde hrozí pokuta až v řádu milionů korun, případně soukromoprávní spor se spotřebitelem.“

Filip: „Dobrý den, když žák/yně ZŠ chodí do školní jídelny a má papír o alergii, je povinna jídelna na školním lístku tento nepovinný alergen uvádět ? (Pokud má alergii na nepovinný alergen) Děkuji za odpověď, Filip“

Pavel Kopřiva: „Uvádění alergenů, které nejsou vyjmenovány v příslušném evropském nařízení, právně vymáhat nelze. Naše zkušenost je ale taková, že rozumní provozovatelé mají snahu vyjít vstříc i nad rámec zákonných povinností.“

Natálie: „Dobrý den. Jsem přesvědčena, že je to toto nařízení opravdu jen zbytečná byrokracie. Každý průměrně inteligentní člověk snad ví, které pokrmy v rámci své alergie jíst může a které ne. Doteď to mohlo fungovat i bez nařízení a lejster. Myslím, že je i zneužitelné to, že někdo někde něco sní a pak "napadne" provozovatele a řekne, že alergickou reakci si uhnal u něj. Nemyslíte ?“

Pavel Kopřiva: „SZPI nehodnotí, kde vznikla alergická reakce spotřebitele, ale zda alergeny v pokrmu odpovídají vyžadované deklaraci. Před účinností předmětného nařízení různí provozovatelé uplatňovali velmi rozdílné standardy v informování spotřebitelů o přítomnosti alergenů, nyní jsou minimální požadavky jasně definovány a situace je proto pro spotřebitele s alergiemi přehlednější. Riziku soukromoprávních sporů byli provozovatelé vystaveni i před účinností nařízení.“

Jana B.: „Dobrý den, chtěla bych se zeptat na alergen lepek. Zajímalo by mě, zda se alergen označuje i u pokrmů, které obsahují stopy lepku. Celiakům stopy lepku nevadí, tak nevím, jak se v označení vyznat. Děkuji“

Pavel Kopřiva: „Ano, lepek je jedním z povinně uváděných alergenů u pokrmů i balených potravin.“

Josef: „Jakou zkušenost máte s metodou, která udajně pomůže i silně alergickým osobám zmírnit reakce. Metoda - proplach dutin slanou vodou“

Pavel Kopřiva: „Dobrý den, je mi líto, toto je dotaz na alergogloga.“

Katerina Ticha: „Dobrý den,chtěla jsem se zeptat..píší na cely týden jídelníček v jidelne..stačí číslicí označovat alergeny za každým jídlem.Dekuji“

Pavel Kopřiva: „Ano, za předpokladu, že číslice jsou někde pro spotřebitele dostupně "rozklíčovány".“

Milan: „Dobrý den. Chtěl bych se zeptat na alergeny, ale z pohledu, druhotné neinformovanosti. Např, v surovinách, kterou kuchař dává do svých výtvorů, nebude uveden důležitý alergen, tudíž ani restaurace nebude uvádět tuto informaci. Připomíná mi to druhotnou platební neschopnost. Jak se bude postupovat? Neznalost neomlouvá? Nebo se bude přistupovat individuálně ke každému problému? Děkuji.“

Pavel Kopřiva: „Provozovatel ručí za správnost uvedených údajů, i pokud by ke kontaminaci pokrmu alergenem došlo "nevědomě" přidáním kontaminované suroviny. Odpovědnost za kvalitu surovin nelze přenášet z provozovatele, který si své subdodavatele volí, na konečného spotřebitele.“

Hana I.: „Prosím o odpověď, kde si mohu stěžovat, když restaurace neuvede alergeny u určitého jídla...děti i já jsme alergičtí na řadu potravin-např. mléko, různé druhy ovoce atd..A jak postupovat např. pokud u dítka vypukne alergická reakce po požití jídla v restauraci (alergen není uveden)? Má vůbec cenu vést takový spor? Záleží na zprávě lékaře jak reakci zhodnotí nebo na čem?Asi to chce okamžitě s dítkem navštívit lékaře, nikoliv vyčekávat na druhý den (když se to stalo o víkendu), nešlo o nějak život ohrožující reakci..Děkuji za radu moc.“

Pavel Kopřiva: „Akutní alergická reakce vyžaduje konzultaci s lékařem, ostatní viz předchozí odpovědi.“

Lenka: „Kde si stěžovat na provozovatele, kteří alergeny u jídla neuvádí. A musí uvádět i mléko jako alergen? Děkujeme za odpověď“

Pavel Kopřiva: „Mléko náleží do skupiny povinně uváděných alergenů, podnět SZPI můžete podat např. prostřednictvím webu "szpi.gov.cz" a "potravinynapranyri.cz".“

Kateřina: „Dobrý den, chtěla bych se zeptat trochu mimo téma, kdy nastane i okamžik, kdy se budou označovat v restauracích (ale i v balených produktech) vegetariánská jídla. Toto je běžné v západních státech. V restaruaci je bohužel běžné dostat při uvedení v menu "Bezmasá jídla" např. Smažený sýr se šunkou, či zeleninové karbanátky či těstoviny "doplněné" slaninou...pro cizince to musí být opravdu zoufalé, ale i pro nás ostatní vegetarány. Děkuji za odpověď. Posluchačka Kateřina“

Pavel Kopřiva: „Národní ani evropská legislativa nevyžaduje specifické označení pro vegetariánské potraviny / pokrmy. Pokud je podle Vás takové značení potřeba, mohu jen doporučit, aby jste se obrátila na svého zákonodárce.“