Interaktivní zpravodajský pořad ČT24. Hlavní události dne, podstatná témata a jejich aktéři odpovídající na otázky diváků živě v Hyde Parku. Dnes na téma „Česko: velmoc počítačových her?“ s předsedou asociace České hry Pavlem Barákem.

Obsah dílu

Přehrát vše

Chat

předseda asociace České hry

Pavel Barák

Česko a počítačové hry. Jsou ty české opravdu takovým fenoménem, jak píšou recenzenti? Co stojí za úspěchem titulů jako je Operace Flashpoint, Hidden & Dangerous, Mafia a nejnověji Kingdom Come: Deliverance?. Proč přes tyto úspěchy i velké zisky producentů počítačových her je zaměstnání v českém herním průmyslu stále špatně placenou prací a trh trápí velká fluktuace? Ale hlavně: jakým směrem se bude ubírat vývoj počítačových her? Ptát se můžete Pavla BARÁKA, předsedy asociace České hry nebo jednoho z tvůrců hry Kingdom Come: Deliverance Daniela VÁVRY.

Záznam chatu ze středy 14. února

Owes: „Jaký je obvyklý model financování her takového rozsahu jako je Kingdom Come a jaké jsou odlišnosti pro menší tituly?“

Pavel Barák: „Dnešní studia obvykle mají několik možností. Buď mají investora, nebo firma realizuje zakázkovou tvorbu a z ušetřených peněz tvoří vlastní projekt. Případně firmy zkouší různé komunitní financování - crowdfunding. V případě KC: D to bylo spojení crowdfundingu a investice přes investora.“

Owes: „Proč mají počítačové hry v České republice špatnou pověst a média se jim věnují jen výjimečně jako teď Kingdom Come? Kolik u nás vzniká ročně her? Existuje podpora státu v tomto odvětví?“

Pavel Barák: „Hry jsou stále veřejností považována za okrajovou oblast. Nemyslím si, že mají špatnou pověst, ale pro starší generaci nepředstavují významnější kulturní zábavu a proto se jim tolik nevěnují mainstreamová média. Ročně u nás vzniká přibližně 30 her. V loňském roce to bylo o něco méně a vyšlo 24 titulů. Podpora pro hry je aktuálně minimální.“

jan: „V Česku se za hit považují prodeje nad 20 tisíc, jaké je to v zahraničí? Dokážete odhadnout, kolik může KCD ve světě vydělat?“

Pavel Barák: „Velmi záleží na rozsahu samotné hry. Něco jiného jsou prodeje menšího nezávislého titulu a něco jiného prodeje vysokorozpočtové AAA hry. U hry jako Kingdom Come by prodeje 20 tisíc určitě úspěchem nebyly. U té se očekává, že by prodeje měly přesáhnout 1 milion kusů. V nižším počtu by to byl asi neúspěch.“

Lada: „Jak se díváte na didaktické možnosti PC her? Dovedete si představit, jak v hodině dějepisu učitel jako ukázku použije nějakou pasáž z Kingdom?“

Pavel Barák: „Určitě je to možné. Už dnes třeba hra Československo 38-89 od tvůrců z Karlovy Univerzity se využívá ve výuce. Hra Kingdom Come asi vhodná na výuku jako celek není. Ale její některé části, jako Kodex, který popisuje některé události a historické postavy by určitě využít šel.“

Owes: „Má vzezření pana Vávry souvislost s vydanou hrou Kingdom Come?“

Pavel Barák: „Odpověď zazněla v 7. minutě vysílání, odpovídal Daniel Vávra.“

Bar: „Nemýlím-li se, pro středověké stavby ve hře KCD jste se inspirovali existujícími skanzeny, např. dvorcem Curia Vítkov. Uvedli jste někde seznam těchto lokací?“

Pavel Barák: „Odpověď zazněla v 13. minutě vysílání, odpovídal Daniel Vávra.“

Josef: „Dobrý večer, hru jsem začal hrát a např. souboje jsou velmi těžké, a jejich obtížnost není volitelná. Nebojíte se, že Vám lidé budou lidé hru vracet, kvůli její obtížnosti? Podobně jako to bylo u Mafie I a těžkých závodů. Osobně jinak hru hodnotím skvěl“

Pavel Barák: „Odpověď zazněla v 25. minutě, odpovídal Daniel Vávra.“

Michal80: „Kolik kusu musite prodat, aby hra byla povazovana za uspesnou? A kolik minimalne, aby se zaplatila?:)“

Pavel Barák: „Odpověď zazněla v 21. minutě vysílání, odpovídal Daniel Vávra.“

AK: „Jak je to s pirátstvím, plagiátorstvím, korupcí ohledně českých PC her?“

Pavel Barák: „Z pohledu vývojářů je pirátství dnes dost zanedbatelná oblast, které se tvůrci příliš nevěnují. Obecně se totiž ukazuje, že čas a finance věnované boji proti pirátství se ekonomicky nevyplatí.“

Daniel: „Dobrý den, považujete za největší velmoc her Grand Theft Auto. A vadí vám nasílné hry?“

Pavel Barák: „GTA rozhodně patří k jedné z nejúspěšnějších a nejvýdělečnějších herních sérií. Nicméně je tu i plno dalších titulů, které jsou ještě úspěšnější. Jako například Nintendo s hrami Mario a Zelda. Násilné hry u mě příliš populární nejsou. Z pohledu asociace se jim příliš nevěnujeme a spíš nás zajímají hry, které mají nějaký přesah.“

Pavel Vávra: „Proč hra není k dispozici např. na platformě STEAM?“

Pavel Barák: „Hra Kingdom Come na platformě Steam je k dispozici a můžete si ji tam zakoupit - pouze pro Windows.“

DEFENDER: „Proč přes úspěchy i velké zisky producentů počítačových her je zaměstnání v českém herním průmyslu stále špatně placenou prací a trh trápí velká fluktuace?“

Pavel Barák: „Práce na kvalifikovaných pozicích jako programátor, IT specialista, či charakter designér jsou placené velmi nadprůměrně. Dnes se dokonce dostáváme do stavu, že česká studia mohou nabídnout ekvivalentní plat i pro zahraniční pracovní a často se to i děje. Pozice testerů či jiných pozic, na které není potřeba vysoká kvalifikace, tak jsou placené méně, neboť zájemců o ně je relativně hodně.“

Jirka: „Na kolik tato hra v Česku vyjde?“

Pavel Barák: „Náklady vývoje hry Kingdom Come jsou v řádu stovek milionů korun. Přesné náklady vývojáři neuvedli.“

SK: „Je opravdu ČR velmocí pc her?“

Pavel Barák: „Odpověď zazněla v 58. minutě vysílání.“

Stopáž90 minut
Rok výroby 2018
 P ST HD