Interaktivní zpravodajský pořad ČT24. Hlavní události dne, podstatná témata a jejich aktéři odpovídající na otázky diváků živě v Hyde Parku. Na téma „Cestujeme o prázdninách“ s generálním ředitelem Ředitelství silnic a dálnic Janem Kroupou.

Obsah dílu

Přehrát vše

Chat

generální ředitel, Ředitelství silnic a dálnic

Jan Kroupa

Na co si dát pozor při letních cestách

Prázdniny jsou na silnicích zřejmě nejrizikovějším obdobím. Červenec, srpen a často také červen a září jsou měsíce, kdy jsou statistiky dopravních nehod nejhorší z celého roku. Na průjezd místy s dopravním omezením se soustředí kampaň BESIPu s názvem Zpomal, budeš rychlejší. V ní dopravní experti shrnuli deset momentů, které by řidiči neměli opomenout – od přípravy trasy a zjištění, jaké jsou na ní plánované uzavírky, až po plynulé manévrování při přejíždějí mezi jízdními pruhy. Nejen o tom budeme diskutovat v pondělní Devadesátce. Ptejte se!

Záznam chatu z pondělí 3. července 2017

Marie Anna Hájková: „Jak se umí čeští řidiči přizpůsobit uzavírkám a objížďkám? ptám se kvůli rostoucími počtu dopravních nehod během letních měsíců. Zkoumal někdo přímou souvislost?“

Jan Kroupa: „Můžeme říct, že čeští řidiči jsou šikovní a snaží se jezdit tak, jak se má. Jsou tu ale i tzv. "závodníci", kteří stále pospíchají. Pokud řidiči s uzavírkami dopředu nepočítají, tak to může některé pobízet k rychlejší jízdě, aby minimalizovali časovou ztrátu.“

Janica Milovičová: „Proč se při opravách důležitých spojnic - třeba dálnice - nepracuje i v noci?“

Jan Kroupa: „Mnoho údržbářských činností se provádí v noci. Na určité činnosti jsou ale poměrně přísné hygienické předpisy (např. kvůli hluku). V noci se např. s oblibou pracuje na výstavbě cementobetonového krytu nebo na změně dopravního značení.“

Stanislav: „Je letní cestování na našich silnicích a dálnicích v letních měsících dostatečně plynulé a bezpečné,když probíhají jejich opravy?Proč se ale na nich nepracuje 24hod.denně a 7dní v týdnu,jak je to obvyklé v zahraničí tak,aby byly dřív hotové a průjezdné?“

Jan Kroupa: „Práce 24 hodin denně je stále častější i u nás.“

GF: „Silnice se opravují vždycky v létě, kdy je nejvíc nehod. Proč? Není to proto, že končící dotační programy EU přímo vybízejí k tomu, aby se vyléval bezmyšlenkovitě asfalt ve velkém?“

Jan Kroupa: „Silnice se v ČR opravují ve chvílích, kdy to umožní klimatické podmínky (jaro-podzim), kdy to umožní koordinace s ostatními plánovanými opravami, kdy je projekt kompletně připraven (provedení diagnostik, projektová dokumentace s minimálním stupněm DSP a ZDS) a je dokončena soutěž na zhotovitele stavby.“

Miloš Krátký: „Dodržujete harmonogram oprav D1? V jaké fázi teď rekonstrukce je a nedojdou na ní peníze?“

Jan Kroupa: „Momentálně se nám daří balancovat mezi novými investicemi a údržbou stávajících komunikací. Rekonstrukce D1 by měla být hotova do roku 2020 - vše jde podle plánu. Peníze určitě nedojdou.“

Petr: „Jak dlouho bude ještě u nás normální, že oprava povrchu silnice v úseku 150 m trvá vice nez měsíc a oprava 4km úseku 3 měsíce. ..např úsek Strážek - Dolní Rožinka / kraj Vysočina /“

Jan Kroupa: „V tomto úseku diagnostika odhalila, že se jedná o komplikovaný terén. V takovýchto případech pak oprava může trvat delší dobu.“

Stopáž90 minut
Rok výroby 2017
 P ST HD