Konverzační komedie o pěti postavách a jednom zabouchnutí dveří. Hrají: I. Svobodová, M. Kramár, J. Dulava, K. Frejová, K. Hádek, L. Pernetová a další. Scénář J. Knitlová. Kamera R. Pavlíček. Režie K. Hanzlík

Litujeme, ale pořad není v iVysílání dostupný.
Video není k dispozici.
Režisér Kryštof Hanzlík se v České televizi zavedl jako úspěšný autor veseloher. Jeho poslední práce, adaptace úspěšné divadelní hry plzeňského autora Antonína Procházky Věrní abonenti, patřila k nejpovedenějším komediím posledních let. V listopadu 2004 dokončil práci na komedii amerického autora Jerome Chodorova Dva na schodišti.
Příběh konverzační komedie Dva na schodišti je prostý: Hlavní hrdinka, Alice, vyhazuje z bytu svého bývalého muže. Při tom si zabouchne dveře. Zatímco její muž odchází hledat pomoc, z bouře a deště venku přichází obyvatel sousedního bytu, Robert. Ti dva se nikdy neviděli, až teď. A je to třesk dvou rozdílných osobností. Stárnoucí úzkostlivá žena a stárnoucí bezstarostný hejsek. Přestože je Alice v nesnázích, odmítne Robertovu okatou pohostinnost. A tak ti dva stráví noc na chodbě. Když se zdá, že by mohlo dojít i ke sblížení, objeví se Alicin bývalý muž, vrátí se Robertova bývalá žena, dokonce se z blesků a vody vynoří i Alicin syn se svou přítelkyní a je z toho opravdu velký poprask. Všechna tato vztahová martýria sblíží Alici s Robertem natolik, že když zůstanou sami, kýžený zámečník přichází vlastně nevhod. Naštěstí se dveře dají zabouchnout kdykoliv znovu.

Přesto, že jde o lehkou konverzační komedii, její cesta na svět nebyla zdaleka jednoduchá. Dramaturg Bedřich Ludvík vzpomíná:

Před řadou let, když Kryštof Hanzlík točil bakalářskou povídku Kabát, přinesla tuhle divadelní hru na plac manželka kameramana Romana Pavlíčka, herečka Milena Steimaslová. Není to nic neobvyklého, herci často přinášejí nejrůznější texty a v nich roli pro sebe. Tak tomu bylo tentokráte. Konverzační komedie, to je pro televizi vždycky zajímavá záležitosti a my tenkrát hledali látky pro natáčení v ateliéru. Nechal jsem koupit práva na tři uvedení pro Českou republiku a zadal tento divadelní scénář přepracovat do televizní podoby osvědčené scenáristce a režisérce Janě Knitlové. Obdivoval jsem, jak před lety pro televizi upravila, vlastně domyslela, vytvořila, původně třístránkovou Malamuthovu povídku Německý uprchlík. Jana Knitlová je především skvělá autorka! A nad to má ještě tu úžasnou vlastnost, že se dovede ponořit do cizího textu, ztotožnit se s ním a dotvořit jej. Je to vlastně naše ostuda, že tato autorka není už dávno slavná. Zrovna když přemýšlím o ní, tak si uvědomuji, jak bídně s autory zacházíme, jak je neumíme medializovat, vytěžit, "prodat".
Tak tahle Jana Knitlová si odnesla divadelní hru a za dva měsíce přinesla úplně nový text, originálně přenesený do povodňové Prahy, zabydlený naší současnou českou realitou. Půdní scénář se odehrával za sněhové vánice v New Yorku, teď jsme se ocitli uprostřed povodně roku 2002 v Praze.
Bohužel při tomto přenesení se jaksi vytratila ta lehkost konverzační komedie. Téma se zpomalilo, ztěžklo. A tak jsem Janu s těžkým srdcem poprosil o další verzi. Dívám se do počítače: první verze má datum 10. dubna 2003, druhá verze 12. června 2003. Ta druhá verze už byla ta pravá. Té se chopil režisér Kryštof Hanzlík a s vynalézavostí sobě vlastní ji během 12 natáčecích dnů na opuštěné chodbě jednoho Slapského zámečku natočil.
Jak už to v životě bývá, Milena Steimaslová byla v těch dnech natolik vytížená, že původně "svou" roli přepustila herečce Iloně Svobodové. Svým způsobem je to její one women show - čtyři muži: Maroš Kramár, Jaromír Dulava, Kryštof Hádek a Otmar Brancuzký jí jen přihrávají.

Dva na schodišti jsou ukázkou žánru, který, oč je lehký, o to je pracnější. Režisér Kryštof Hanzlík se po zdařilé adaptaci divadelní komedie Antonína Procházky Věrní abonenti v České televizi pomalu zavedl jako úspěšný komediograf. Pro jeho práci je typické originální vidění, formální pečlivost a preciznost.
Stopáž75 minut
Rok výroby 2005
 P ST
ŽánrFilm