Podmanivý funk s inteligentními prvky stylu disko

Litujeme, ale pořad není v iVysílání dostupný.
Video není k dispozici.

Jay Kay – zpěvák a frontman Jamiroquai, který stejnojmennou kapelu i její muziku utváří, to má v rodině. Narodil se 30. prosince 1969 jazzové zpěvačce Karen Kay.

Hudební kariéru zahájil původně kvůli luxusním modelům aut. V garáži mu stojí Mercedesy, Ferrari, BMW a Lamborghini. Svá auta má rád, rád v nich jezdí a baví ho, že jsou tak drahá. Vidí na nich, jak daleko se dostal: „Jako teenager jsem jezdil na skateboardu, ale měl svůj sen, za kterým jsem si šel. Dělal jsem až devadesát koncertů ročně a natočil tři desky,“ říká sám Jay Kay.

Hudba je showbusiness – tedy show a business a Jay Kay to samozřejmě ví. Rozdíl mezi ním a většinou ostatních v branži je v tom, že zvládá obojí a nepodřizuje jedno druhému.

Kariéra zpěváka ve vysoké čepici začala v duchu amerického snu: Jednou se Jayova na koleně vyrobená demo nahrávka dostala do rukou managera kapely Brand New Heavies Femiho Williamse a ten ji odnesl do nezávislé firmy Acid Jazz. Ruka byla v rukávě a světlo světa spatřil singl „When You Gonna Learn“. Nahrávka překvapila většinu příznivců klubové scény ve Velké Británii a velká show začala.
Pod stromeček v roce 1992 dostal Jay Kay stotisícovou smlouvu na osm alb u firmy Sony a koupil si první fáro.
Když vyšla albová premiéra „Emergency On Planet Earth“ a stala se nejrychleji prodávaným debutem roku 1993, všem došlo, s kým máme tu čest.
Síla hudby Jamiroquai je v důkazu, že i dancefloor může mít hudební hlavu a patu. Do svých rytmů a navýsost originálního soulového vokálního projevu svého frontmana nechávají pronikat jazzové klávesy a dechové sekce. Jazz pro ně není minulostí, ale potřebuje nové impulsy samplery, sekvencery – prostě diskotéku. A nebo to platí opačně? Diskotéka nekončí, ale potřebuje více hudebních prvků. Ať tak či onak, ve výsledku nejsou Jamiroquai dortem od pejska a kočičky, ale nápaditou a svěží kombinací, jejich křehký a zároveň agresivní sound dostal jméno acid jazz. Z klubového undergroundu vynesl kapelu na špičky žebříčků a prodejních tabulek. Když se na párty v Sony Music sejdou zpěváci firmou zastupovaní, nejprve dostane kávu George Michael, a hned po něm Jay Kay. Všichni ostatní, i přes svůj věk a počet vydaných desek, musejí počkat. Jason je prostě váženější a přínosnější. A co víc může kluk s jeho názory a v jeho letech chtít.

Albová dvojka od Jamiroquai „Return Of The Space Cowboy“ nepřinesla přes očekávání kritiků a hudebních publicistů nic převratného, ale rozhodně to neznamená, že to je špatná nahrávka. Kapela na ní rozvinula svou nastoupenou hudební cestu. Ačkoli recenzenti nařknuli Jay Kaye z plagiátorství africké muziky, pozorný posluchač zjistil, že tahle věc je oproti debutu mnohem více poznamenána vlastními nápady. Vydání „Return Of The Space Cowboy“ následovala mediální horečka po Jamiroquai. Nebylo hudebního časopisu, který by neozdobil svou titulní stránku portrétem Jaysona Kaye. Na druhou stranu ho novináři brali za slovo a kdykoli se rozhovořil na téma ekologie, ochrana zvířat a vegetariánství, připomněli mu jeho garáže zbytečně plné luxusních aut. Jenomže Jay dělá všechno pořádně a upřímně. „To, že mám rád auta, neznamená, že chci kácet lesy, aby bylo více silnic,“ odbýval je. Protože ale novináři mají rádi věci jednoduché a schematické, prostě nad nejtalentovanějším umělcem devadesátých let udělali křížek. Protože Jasonovi na nich zase nezáleží, přestal se s nimi bavit. Dál podporuje Greenpeace a S.O.S. Animals a dál se prohání ve svých nablýskaných miláčcích. Dále baví své posluchače na celém světě zajímavou hudbou.

V šestadvaceti Jay Kay a jeho Jamiroquai vydávají své v řadě třetí album „Travelling Without Moving“. Chytlavé melodie, ještě nabroušenější texty a doposud neobjevené hudební postupy a aranže opět dokazují, že v taneční muzice nemusí jít jen o rytmus. Nehybné melodie vám rozezní i ta zákoutí duše, o kterých jste zatím ani netušili. Písně jako Virtual Insanity, Allright nebo Cosmic Girl znovu dosáhly na přední místa žebříčků a Jay Kay může začít listovat v katalozích a vybírat auto, kterým se odmění tentokrát.

Jamiroquai – kapela, tvořená kromě Jay Kaye, klávesistou Toby Smithem, baskytaristou Stuartem Zenderem, hráčem na bicí Derrickem McKenziem a kytaristou Simonem Katzem – jsou kapelou, která odpovídá atmosféře současnosti. Provozují muziku pro zábavu, pro tanec a přimíchávají do svých písní to nejzajímavější a nejinspirativnější, co se v hudbě od zrození jazzu objevilo – podobně jako jejich bigbítoví kolegové v crossoveru. Jamiroquai si plavou v kalných a nevyzpytatelných vodách showbusinessu a smějí se mu do očí. Nepotřebují konzultanty, průzkumníky trhu, nemusí se nechat fotit do dívčích časopisů a ukazovat svaly a dokonce si můžou dovolit ignorovat novináře – to je underground naší doby: dokázat vytvořit podmanivou hudbu, aby se prodávala i bez reklamy.

Originální názevJamiroquai
Stopáž60 minut
Rok výroby 2002
 T 4:3
ŽánrHudba