Komerční víra aneb víra v komerci. Adventní vydání magazínu z Prahy připravili R. Kříž a A. Lazarov

Obsah dílu

Přehrát vše

Spirituální hodnoty jsou často duchovními autoritami kladeny do přímého rozporu se světem podnikání a obchodu. Je ale takový soud oprávněný nebo jde spíš o zažité klišé? A není naše vlastní víra občas pokusem o obchodování s Bohem? Autoři adventního vydání magazínu z Prahy nabízí pestrou paletu názorů a příběhů bez ambice servírovat jednoznačné odpovědi.

Křesťanské hodnoty

Klikněte pro větší obrázekKřesťanské hodnoty si v posledních týdnech bere do úst leckdo a leckdy. Souvisí to zřejmě s pocitem, že kdysi neotřesitelné jistoty se náhle jeví jako poměrně nejisté záležitosti. Strmě stoupající křivku popularity křesťanských hodnot si ve své glose vzal na paškál i Daniel Raus. „Častým paradoxem hodnot je to, že krátkodobě nemusí být výhodné, ale dlouhodobě se vyplatí. Historie nás učí, že se dá vytvořit systém založený na lži. Časem se ale zjistí, že důvěra je daleko ekologičtější. Různými tunely se dá nepochybně prokutat k velkému bohatství. Do nebe ale pravděpodobně žádný tunel nevede. A společnost může ignorovat potřeby těch nejslabších, ona sama se tím ale stává mimořádně slabou,“ říká náš pravidelný glosátor. A na závěr si klade spíš řečnickou otázku, zda se náhodou mnozí nedovolávají křesťanských hodnot jen a pouze z nekřesťanského utilitarismu.

Svatoušek

Klikněte pro větší obrázekNorbert Silberbauer je autorem divadelní hry Svatoušek, která se stala inspirací pro hlavní reportáž Allana Lazarova. Podtitul této hry říká: Tragikomická bilance člověka, který byl už za svého života jako pohřbený v rakvi, žil sice zbožně, ale ve skutečnosti „nežil“ vůbec. S pomocí psychiatra Jaroslava Maxmiliána Kašparů a římskokatolických kněží Zbigniewa Czendlika a Michaela Špilara nabízí režisér Lazarov mozaiku stereotypů víry, které jsou zřejmě staré jako lidstvo samo. Bez ambice soudit či kárat nabízí sondu do autentičnosti našeho vlastního vztahu s Hospodinem. A prostřednictvím ukázek ze zmíněného představení před diváky staví neodbytnou otázku, nakolik je jejich vlastní víra založena na principu: má dáti, dal.

Komerční víra

Klikněte pro větší obrázekZe zcela opačného pohledu se na tzv. komerční víru zaměřil v posledním příspěvku magazínu Radek Kříž. Seznámí nás s podnikatelem, který provozuje síť prodejen na malých vesnicích. Ačkoliv ho tato činnost živí, jeho hlavním motivem nejsou peníze. Snaží se tak udržet komunitní život v obcích. Navíc poskytuje práci lidem, kteří by jinak hledali zaměstnání jen s maximálními obtížemi. Ve své práci se Josef Štícha snaží skloubit podnikání s vírou. V reportáži nám poodhalí nejen to, odkud pramení jeho životní zásady, ale také své plány do budoucna.

A to je vše, co se nám do posledního pražského magazínu roku 2015 vešlo. Za všechny tvůrce vám chci poděkovat za pozornost. Omlouváme se těm, které jsme našimi reportážemi zklamali nebo rozčílili. Doufáme, že mnohem více je těch, které jsme potěšili, informovali, inspirovali nebo pohladili po duši. Věřte, že o to nám šlo v naší práci především. Za celý tým tvůrců přeje vše dobré v roce 2016 Martin Horálek, dramaturg pořadu.

Stopáž26 minut
Rok výroby 2015
 P ST HD