Když spisovatel Rudolf Těsnohlídek nalezl se svými přáteli před Vánocemi roku 1919 holčičku opuštěnou v lese na sněhu, začal se odvíjet příběh, na jehož konci se rozsvítila světla charitativních vánočních stromů (2016). Režie P. Jirásek

Mohla to být tragédie, na jejímž konci čekala neúprosná smrt podchlazením. Scházely snad jen minuty, když tři přátelé na procházce předvánočním lesem v roce 1919 zaslechli dětský pláč. Výtvarník František Koudelka, soudní úředník Josef Tesař a novinář Rudolf Těsnohlídek našli pod rozložitým stromem v polesí Bílovic u Brna odložené batole. Podchlazené děvčátko, později pojmenované Liduška, zachránili, aniž v tu chvíli tušili, že začínají psát děj, ve kterém budou pokračovat další generace.

O pět let později, tedy v roce 1924, se v období adventu na brněnském náměstí Svobody poprvé rozsvítí charitativní Vánoční strom republiky. Tuto, do té doby v českých a moravských městech nevídanou událost, organizuje právě jeden ze zachránců děvčátka, Rudolf Těsnohlídek, s cílem vybrat v kasičce pod stromkem peníze na stavbu dětského domova. Nápadu se okamžitě chopila další česká a slovenská města, takže o několik let později již Vánoce provázely stovky veřejných stromů, symbolů finanční pomoci sirotkům a potřebným dětem. Konkrétně v Brně výtěžek sbírky pomohl financovat dětský domov Dagmar, který funguje dodnes.

„Pro mě je dokument především o významné charitativní tradici středoevropského dosahu,“ říká režisér Pavel Jirásek, který se už řadu let věnuje brněnským tématům přesahujícím svojí podstatou region. „Když se mi do rukou dostala publikace historičky Hany Kraflové z Moravského zemského muzea, která tento příběh uvádí v dobových souvislostech, bylo mi hned jasné, že je to významná věc. A když jsem se později s Hanou Kraflovou seznámil osobně a začali jsme na filmu spolupracovat, bylo to pro mne i velké dobrodružství,“ vzpomíná režisér a dodává: „V českých archivech se k tomuto tématu naštěstí dochoval poměrně bohatý zdroj cenného obrazového materiálu, ale sáhli jsme i k filmové hrané rekonstrukci. Myslím, že tyto scény snímku dávají dynamiku a výstižně přibližují Těsnohlídkovu schopnost ovlivňovat veřejnost v tom nejlepším slova smyslu.“ Těsnohlídek, tehdy již slavný novinář, totiž využil svých literárních schopností, aby přitáhl pozornost veřejnosti k osudům nechtěných dětí a sirotků. Byl si vědom toho, že v poválečné době nebyl případ odloženého dítěte ničím výjimečným, pouze symbolika nadcházejících Vánoc vdechla příběhu mimořádnost, která dokázala pohnout veřejným míněním.

Stopáž26 minut
Rok výroby 2016
 ST AD HD
ŽánrDokument