Koudelka fotografuje Svatou zemi

Jedinečný a intimní pohled na tvůrčí proces Josefa Koudelky, jednoho z největších žijících mistrů fotografie. Izraelský režisér Gilad Baram Koudelku sleduje při jeho fotografickém putování Izraelem a Palestinou, při hledání prchavých okamžiků, v nichž vznikají fotografie.

Trailer

Trailer

Čtyřicet let od vzniku ikonických snímků ruské invaze v srpnu 68 se světoznámý český fotograf Josef Koudelka znovu vydává pracovat do míst, kde zuří konflikt – tentokrát do Svaté země. Dokument natočený v průběhu pěti let jeho asistentem je intimní a vůbec první výpovědí o Koudelkově jedinečném tvůrčím přístupu. Člen věhlasné agentury Magnum Josef Koudelka je zaujat zdí, kterou Izrael vybudoval na Západním břehu Jordánu. Připomíná mu jeho vlastní zkušenost s životem za železnou oponou. Celovečerní časosběrný film Gilada Barama je jedinečnou výpovědí o Koudelkově samotářském tvůrčím přístupu a nabízí intimní pohled na jednoho z největších mistrů fotografie při práci v „ateliéru pod širým nebem“.

V posledních pětadvaceti letech se Koudelka zaměřoval na fotografování krajiny změněné člověkem. Vyvrcholením této linie jeho tvorby je nejnovější projekt Zeď. Soustřeďuje se na to, co fotograf sám definuje jako měnící se krajinu Izraele a Palestiny, se zvláštním důrazem na Izraelem vybudovanou zeď na Západním břehu Jordánu.

Gilad Baram, režisér a kameraman filmu Koudelka fotografuje Svatou zemi, byl v té době studentem fotografie na Akademii výtvarných umění v Jeruzalémě a Koudelkovi byl přidělen jako asistent. Baram začal mistra fotografie dokumentovat během jeho návratů do Izraele a Palestiny. Film Koudelku sleduje při fotografování jedné vizuálně uchvacující lokace za druhou. Každé focení přináší novou filmovou scénu a postupně nám představuje Koudelkovu metodu i jeho vnímání světa. Společně s Koudelkou odhalujeme nezvratné změny, které se do tváře biblické krajiny vepsaly v nedávných letech.

Mezi pohyblivým obrazem, který tvoří režisér Baram, a Koudelkovými fotografiemi se rozvíjí vizuální dialog, při němž Baram staví fotografa do svých vlastních kompozic. Baramův úhel pohledu z pozice Koudelkova asistenta nabízí dosud neviděný, intimní pohled na fotografův postup, jímž Koudelka dovádí svá díla k dokonalosti. Několikrát jsme svědky jeho setkání s místními obyvateli, kteří se s ním dělí o svoji zkušenost s životem za zdí, a jindy zase sledujeme okamžiky neformální komunikace mezi mistrem a jeho pomocníkem, kdy Koudelka reflektuje viděné. Celý film je proložen rozhovorem s Koudelkou v jeho pařížském a pražském ateliéru. Fotograf v něm uvažuje o svém životě a díle a o „schopnosti ukázat ostatním to, co vidím“. Koudelkovy fotografie hrají ve filmu zásadní roli. Divák může sledovat jak díla, která se dostala do konečného výběru, tak také tzv. kontakty, kde jsou i snímky, které měly zůstat zapomenuty. Vidíme v přímém přenosu, jak fotograf pozoruje svět pomocí svého hledáčku, jak jej redukuje na estetickou esenci a podle čeho vybírá nejlepší snímky.

Poznámka režiséra

Koudelka patří k ohroženému druhů fotografů: mytická nomádská postava, která neustále hledá další jedinečný obraz. Fotografii zasvětil svůj život – již více než padesát let ke svým fotografiím ráno vstává a večer s nimi uléhá. Nezapomenutelné obrazy přitom zároveň tvoří jedinečnou mozaiku jeho charakteru. » Číst více

Josef Koudelka
fotograf

Josef Koudelka

* 10. 1. 1938


Stopáž72 minut
Rok výroby 2014
 P ST HD
ŽánrDokument

Všechny koprodukční filmy České televize