Jak vzniká rozhodnutí „něco vyfotit“? Co je fotografie schopna vypovědět o životě jedinců a společnosti? I těmto otázkám se bude věnovat nový dokumentární cyklus Česká fotka.

Klikněte pro větší obrázek„Cyklus Česká fotka má ambici vyklouznout z běžné škatulky pořadů o historii daného žánru. O to byla jeho realizace náročnější. Objevilo se v něm množství fotografů a fotek, v rámci natáčení se podařila nevídaná kombinace výrobních technik i materiálů. Divák tak bude mít možnost poprvé vidět známé persony české fotografie, ale i ty, jejichž dílo nikdy zaznamenáno nebylo. Dohromady tak cyklus vytváří netradiční vhled do daných žánrů fotografie,“ říká kreativní producentka Martina Šantavá, v jejíž tvůrčí producentské skupině dokumentární cyklus vznikl. Seriál ve třinácti částech, v samostatných a výrazných autorských dokumentech, mapuje témata, která charakterizují estetickou, myšlenkovou nebo žánrovou pestrost české fotografie převážně dvacátého století.

Klikněte pro větší obrázekDevět režisérů se během třinácti autorských výpovědí zaměřilo na více než čtyřicet českých fotografů. „Kéž by se díky odvysílání cyklu Česká fotka podařilo alespoň na chvilku pozastavit postupné odumírání takového žánru, jako je fotožurnalismus a reportáž,“ doufá jeden z portrétovaných fotografů Jan Šibík.

Realizace natáčení nebyla vždy jednoduchá, ale – podle tvůrců – přinesla nezvyklou autenticitu. „V průběhu natáčení seriálu bylo v některých případech nutné rekonstruovat původní fotografické postupy, nebo naopak vytvořit zcela nová, originální díla,“ popisuje natáčení dramaturg pořadu Filip Novák.

Klikněte pro větší obrázek„Nejpozoruhodnější byla stavba originálního fotodomku, obřího aparátu, který dokázal zachytit obraz krajiny na ‚film‘ s políčkem velikým 80x80 centimetrů. Bylo také třeba zrestaurovat polní ateliér, s nímž Českou republiku kdysi objížděla trojice fotografů. Dohledali jsme po téměř čtyřiceti letech původní ‚modelky‘, které se staly objekty zájmu tehdy neznámého Františka Tichého. Jeden z dokumentů, věnovaný krajinářské fotografii, jsme natáčeli na širokoúhlý 35 mm film.“

Klikněte pro větší obrázek„Než jsme se u jednotlivých dílů dobrali definitivní formulace témat, která by pospolu navíc měla divákovi pomoci pochopit široké vyjadřovací možnosti fotografie a také nastínit specifika domácí tvorby, byla to dlouhá a ne vždy hladká práce,“ říká publicista a kritik Josef Chuchma, který spolu s kurátorem, kritikem a fotografem Josefem Mouchou stál u výchozí ideje projektu a sloužil u některých dílů jako odborný konzultant. „Je totiž poměrně jednoduché vymyslet námět pro tvůrčí profil. Potíže však nastávají, když se má vymyslet téma sdělující, proč určití lidé fotografují tak, jak fotografují, proč jejich fotografie vypadají tak, jak vypadají.“