Čtyři v tom 2

Hodnocení pořadu:
1 2 3 4 5 Počet hlasů: 21  
Sdílet
| Poslat odkaz

Rozhovor s kreativní producentkou Alenou Müllerovou

Alena Müllerová
Alena Müllerová
kreativní producentka TPS vzdělávací tvorby a nových formátů

Pro kreativní producentku Alenu Müllerovou je tvorba nových úspěšných televizních pořadů už řadu let normou i koníčkem. Absolventka scenáristiky a dramaturgie na FAMU se zprvu zabývala dokumentárním filmem (např. Manželské etudy, režie Helena Třeštíková) a během let se jako autorka projektů a šéfdramaturgyně prosadila i v publicistických formátech (např. Třináctá komnata spolu s Ivetou Toušlovou), programových eventech (např. Srpnová noc k výročí invaze v roce 1968 nebo Albertov 16.00 k výročí listopadu 1989), ale i v hrané tvorbě (např. úspěšný seriál Život je ples). Množství pořadů, na kterých se podílela, jde do stovek. Ne náhodou vznikly dva nejpopulárnější dokumentární seriály loňského roku pod jejím vedením.

Když ČT loni úspěšně odvysílala dokumentární seriály Čtyři v tomNavždy svoji, diváci se často ptali, jaký je rozdíl mezi docusoapem a reality show. Můžeš to jako žena, která stála u zrodu docusoapů v ČT, objasnit?

Docusoap i reality show jsou si opravdu podobné a nedivím se, že je diváci někdy nedokážou odlišit. V obou případech se mixuje dokumentární pozorování světa s hranými a zábavnými prvky. V televizních pořadech tohoto typu vystupují místo herců obyčejní lidé. Jednoduše řečeno, docusoap je dokument vyprávěný jako hraný seriál, reality show spojuje dokument a zábavnou show. Nejlépe se to ukáže na příkladech: reality show jsou např. Vyvolení, Výměna manželek nebo talentové soutěže. A docusoap jsou například seriály Čtyři v tom, Navždy svoji, Ptáčata a další, které ČT bude letos teprve vysílat.

Čím si vysvětluješ diváckou oblibu formátů Čtyři v tomNavždy svoji a dalo se s ní dopředu počítat?

Když se v 90. letech objevily první docusoapy ve Velké Británii, získaly si obrovskou oblibu a konkurovaly mnohem dražším hraným seriálům. Takže počítat s úspěchem tohoto televizního formátu se dalo. V případě cyklů Čtyři v tomNavždy svoji se nám povedlo najít téma i způsob zpracování, které zaujalo mladé diváky a zabodovali jsme i na sociálních sítích. Naše docusoapy jsou zábavné a současné. Roli hrála i svěží a nápaditá grafika a v případě Čtyř v tom podařená průvodní písnička.

Jak podle Tebe vychází seriál Čtyři v tom ze srovnání se zahraničními obdobami – třeba s britským One birth every minute?

Řekla bych, že konkrétně Čtyři v tom jsou lepší než One birth every minute. V našem seriálu se zabýváme dopadem narození potomka na život celé rodiny. Zmíněný britský docusoap zachycuje pouze průběh porodu. Ale existují i lepší zahraniční docusoapy a i s těmi se můžeme hrdě srovnávat.

Co jsi zvažovala při výběru nové režisérky po tom, co Linda Kallistová Jablonská a Zuzana Špidlová zůstaly se svými dětmi na mateřské?

Hledali jsme někoho stejně dobrého, citlivého a schopného získat si důvěru našich hrdinů a zároveň někoho, kdo tu důvěru nezneužije. To se u Markéty Ekrt Válkové povedlo. Je talentovaná, přímá, umí jednat s lidmi. A navíc využila i svou zkušenost matky tří malých dcer.

Jsi spokojená s novými díly druhé řady a v čem vidíš hlavní rozdíl od první?

Jsem velmi spokojená. Rozdíl je v tom, že máme nové hrdiny a díky tomu i jiné příběhy. Vzhledem k tomu, že jsme si tentokrát jako motto zvolili „rodičovství s překážkami“, je tahle řada možná o něco dramatičtější. Mám ale ráda oba cykly a těšila jsem se na každý další sestřihaný díl úplně stejně nyní jako minule.

Vidíš jako kreativní producentka prostor pro další příběhy a porody v třetí případně další řadě nebo se to téma pomalu vyčerpává?

Umím si představit i další řady. Tím, že se vždy jedná jen o šest dílů a diváci si rok počkají, než se natočí nová série, vidím prostor i pro několik dalších řad stejně jako to v případě úspěšných formátů vidíme v zahraničí.

Manželské etudy Heleny Třeštíkové se někdy označují za předchůdce docusoapu, Ty sama jsi na nich spolupracovala jako dramaturgyně. Dá se v případě Čtyř v tom mluvit o sociologickém přesahu, o sondě do života dnešních mladých rodičů na pozadí určité doby?

Ano, určitě, v tom mimo jiné spočívá jejich podobnost. Jen filmy Heleny Třeštíkové byly natáčeny mnoho let, takže zachytily i proměny společnosti jako takové.

Co přeješ rodičům a dětem v seriálu, a co divákům?

Protagonistům našeho seriálu ze srdce přeji, aby byli šťastní, i když je to někdy velice těžké, a aby se měli pořád rádi. A divákům přeji, aby byli sami sebou, tak jako naši hrdinové před kamerou.

Stopáž: 45 minut – Rok výroby: 2013 – P  ST  AD  HD
Žánr: Dokument
Vysílání pořadu

Tento pořad v současnosti nevysíláme. Můžete si však nechat zaslat zprávu, pokud se objeví v aktuálním vysílání:

Nastavit připomenutí

Starší data vysílání všech dílů najdete kliknutím na následující odkaz.