Všichni ti kluci a holky, co jsou stejní jako my ostatní a přitom se na ně díváme. Ale jsou všichni opravdu stejní? A mohou být youtubeři queer? Režie L. Košař
23:00:01QUEER
23:00:03Jedeme?
23:00:05-Během posledních několika uplynulých let dosáhl prototyp
23:00:07nové celebrity nečekané úrovně slávy.
23:00:09Youtuber, běžný internetový uživatel,
23:00:11který pravidelně nahrává svá domácí videa
23:00:13na internetový portál YouTube tak jako každý jiný.
23:00:16S tím rozdílem, že videa youtuberů
23:00:18začala oslovovat miliony diváků po celém světě.
23:00:21Zatímco jména jako PewDiePie, Jenna Marble nebo KSI
23:00:25zřejmě dnešním třicátníkům příliš nenapoví.
23:00:27Pro nastupující generaci teenagerů představují
23:00:30často ty nejdůležitější osobnosti a vzory.
23:00:33-Ahoj! Já vás vítám u dnešního videa.
23:00:37Tohleto video je hodně o YouTubu.
23:00:40Youtuberech. Hele, já zavolám té Julianě, jo?
23:00:44Já to nedám sám. Tohle...
23:00:52To se pak vypípá, ne, ty nadávky?
-Juliana, prosím.
23:00:56-Juliano, prosím tě, hele, víš, jak jsem ti říkal,
23:00:58že budu točit to video s těma youtuberama,
23:01:00tak já to točím dneska, jestli bys mi s tím mohla pomoci.
23:01:03-Hele, sorry, já jsem ti řekla, že dneska ne prostě.
23:01:07-Já jsem trošku doufal, že mi s tím pomůžeš,
23:01:09že to jako budeme dělat spolu, mně to totiž nejde.
23:01:16PROLÍNAJÍ SE ZVUKY RŮZNÝCH VIDEÍ
23:01:31-Youtubera vnímám jako určitou evoluční fázi hrdiny,
23:01:34který tady byl vždycky přítomen.
23:01:39My jako lidstvo, zvláště teda mladí lidé a děti,
23:01:42máme tendence se identifikovat s našimi hrdiny,
23:01:44ať už to byli hrdinové bájí, pověstí, posléze knih a filmů,
23:01:48tak youtubeři nabízejí určitou alternativu k té dokonalosti,
23:01:53která je nám předkládána v knihách a filmech.
23:01:56Youtubeři se tváří jako reální lidé,
23:01:58naši vrstevníci, spolužáci, sousedé, přátelé.
23:02:05-Americký historik a esejista Daniel Boorstin popisuje celebritu
23:02:09jako osobu známou pro svou proslulost a říká,
23:02:12že takovéto osoby jsou účelově vytvářeny,
23:02:14aby uspokojily naše přehnaná očekávání po lidské velikosti.
23:02:18Nejsou však ničím větším
23:02:21než medializovanější verzí nás samotných.
23:02:23Australský profesor kulturálních studií Graeme Turner
23:02:26poté definuje takzvaný celebritismus, tedy stav,
23:02:29kdy soukromý život významné osobnosti generuje
23:02:31veřejný zájem na úkor pracovních úspěchů,
23:02:35například v hudbě nebo ve sportu, a to natolik,
23:02:37že se sláva stává kariérou sama o sobě.
23:02:45-My se vždycky definujeme jako součást nějakýho kolektivu
23:02:47a je pro nás důležitý vědět, jak ten kolektiv,
23:02:50ať už je to teda menší kolektiv nebo třeba celá společnost,
23:02:55funguje a jak vypadá.
23:02:57A máme tu na jedný straně samozřejmě hlad
23:02:59po nějakejch těch superhrdinech, po těch bozích,
23:03:01po těch vládcích a podobně, ale na druhý straně podle mě
23:03:05odjakživa chceme koukat na toho normálního člověka.
23:03:07Akorát že dřív prostě nebyla ta možnost úplně.
23:03:10Tam opravdu jsi koukal na... Říkám, ta pavlačová bába, že jo?
23:03:12Koukal jsi, co dělají sousedi.
23:03:14Dneska můžeš na toho souseda koukat s milionem dalších lidí.
23:03:20-Výhodou youtuberů je,
23:03:22že na rozdíl od té naprosté dokonalosti marketéry a vizážisty
23:03:28do naprostého ideálu dohnané krásy filmových a hudebních hvězd
23:03:34youtubeři se opravdu tváří jako lidé z lidu,
23:03:38jako naši opravdu běžní přátelé, kamarádi.
23:03:46-Vůbec u tý celebritní kultury se hodně mluví o tom,
23:03:48že celebrity zaplňujou nějaký vakuum v tý společnosti
23:03:53lomeno v našich duších,
23:03:56který vyvolaly takový ty věci jako demokratizace společnosti
23:04:01a určitý mizení církve jakožto toho určovatele hodnot.
23:04:07V souvislosti s demokratizací společnosti právě i mizení
23:04:11takovejch těch superhrdinů, dá se říci.
23:04:15-Já jsem vyrůstala v devadesátkách, kdy tady byly kulty osobností
23:04:19jako Kurta Cobaina a rockové hvězdy,
23:04:22které žily zase v intenzitě drogových zážitků,
23:04:27neustálá party a fenomény sebepoškozování
23:04:32a rizikového způsobu života.
23:04:36Rozhodně si nemyslím, že youtubeři by byli o nic menší
23:04:39nebo větší riziko než to, čemu čelila moje generace.
23:04:45-Celebrity reprezentují typické způsoby chování,
23:04:47cítění a myšlení tak, jak byly tyto způsoby historicky,
23:04:50kulturně a sociálně koncipovány.
23:04:53V naší kulturní identitě tedy ztvárňují roli jakýchsi modelů,
23:04:56které pomáhají definovat normálnost a hranice přijatelného chování.
23:05:07-Tahleta nová generace celebrit nám tu normálnost
23:05:10nějakým způsobem definuje a oni zase youtubeři se nedá říci,
23:05:12že by nebyli normální.
23:05:15Oni tím, jak působí, tím, právě jak jsem říkal,
23:05:17ta spřízněnost s tím divákem, oni jsou vlastně úplně stejní, že jo?
23:05:20Hrajou ty stejný hry, kupujou si ty stejný věci.
23:05:22Jedinej rozdíl je, že oni za to mají peníze.
23:05:24My za to ty peníze nemáme.
23:05:26Ale jako ty vzory v tom konzumním světě
23:05:28jsou podle mě naprosto dokonalý.
23:05:30Jestli posouvají někam normálnost, si úplně nemyslím.
23:05:33Já si myslím, že ten youtuber vždycky vychází z toho,
23:05:36co je normální v tý společnosti a je nějakej otisk toho.
23:06:36-Ty jsi student FAMU, bývalý student FAMU.
23:06:39-Ano, ano.
23:06:41-A ještě na FAMU ses věnoval ve své diplomové práci něčemu,
23:06:44co ty nazýváš nebo co se nazývá trans narativ.
23:06:48-Mě tehdy zajímalo i v rámci mého vlastního trans coming outu to,
23:06:56jakým způsobem jsou trans lidé zobrazováni médii
23:06:59nebo v hraném filmu, v seriálech.
23:07:01Začalo mě to hrozně zajímat, protože jsem měl pocit,
23:07:06že se nedokážu nějak identifikovat s tím mainstreamovým trans obrazem.
23:07:11Například mainstreamový narativ je prostě příběh,
23:07:15většinou nějaký tragický,
23:07:17nějaké postavy, která je prezentovaná,
23:07:20jako že je narozena do špatného těla,
23:07:23strašně trpí, začne procházet tou proměnou.
23:07:25Někdy vlastně ty postavy jsou zobrazované jen formou
23:07:30nějakých epizodních postav, většinou negativně,
23:07:33prostě jako negativní postavy nebo formou něčeho,
23:07:37co má působit vtipně, komicky.
23:07:41Takže to jsou nějaké, řekl bych, trans stopy,
23:07:47které se vlastně v tom prostoru objevují.
23:07:50-Co ti tam chybí?
23:07:53-Právě mně hrozně chybělo tehdy, když jsem to začal zkoumat,
23:07:56tak ještě bylo, myslím si, v tom období velmi málo postav,
23:07:58které byly autentické.
23:08:01Mně přišlo, že přesně jsou ta schémata
23:08:03nějakým způsobem daná a zobrazují se,
23:08:06dejme tomu, častokrát jako ty samé obrazy.
23:08:09Že vlastně jsou to scény, kde trans člověk stojí
23:08:12před zrcadlem a prostě nějakým způsobem se pozoruje,
23:08:16dává najevo tu nenávist k tomu svému tělu,
23:08:19nějaká zobrazování, odhalení nějakých částí těla,
23:08:24buď genitálií, potom příklad nějakého znechucení z toho,
23:08:31že to bylo takovým způsobem nějak poskládané z příběhů samotných,
23:08:36tak mi přišlo,
23:08:38že je strašné soustředění na tu tranzici samotnou,
23:08:42že ty postavy jsou vlastně ploché, že jsou vlastně jen o tom,
23:08:45takže to mi na tom asi vadilo.
23:08:48Vlastně mi chyběla nějaká pluralita těch hlasů.
23:08:52-Jak začít?
23:08:56Ne.
23:09:00To je transka.
23:09:02A teď všem říci, že jsem viděl kluka,
23:09:05kterej je oblečenej jako holka a cítí se asi jako holka.
23:09:08No, takže tak. Jsem Tores. Zdravím vás.
23:09:11Vítám vás na, já nevím,
23:09:14řekněme facebookovém profilu Tores Gorgeous,
23:09:17který je o člověku,
23:09:19který si po 29 letech prostě přiznal,
23:09:21že to nebude asi tak úplně to...
23:09:24Jelikož jsem byla týpek se vším všudy,
23:09:26a to myslím že týpek fakt s velkým T,
23:09:28protože jsem celej život dávala na odiv to,
23:09:31že jsem prostě týpek a mám metr devadesát dva
23:09:33a měla jsem sto kilo ještě v lednu.
23:09:35Možná proto spousta lidí nedokáže pochopit to,
23:09:37co jsem udělala a proč jsem to udělala.
23:09:39Jenže jde o to, že jsem nebyla šťastná.
23:09:41Vnitřně jsem nebyla šťastná.
23:09:50Proč jsem vstoupila na YouTube?
23:09:54Hele, ze startu to bylo především o tom, abych se obhájila,
23:09:56protože když jsem šla nějak s kůží na trh,
23:09:59když jsem prostě udělala ten coming out, tak jsem vlastně...
23:10:05Najednou se vyrojila spousta pomluv.
23:10:07Najednou spousta tezí o tom, co to je, proč to je.
23:10:09Lidi si mysleli, že točím dokument a podobně.
23:10:12A já jsem vlastně neměla možnost se obhájit.
23:10:15A ten YouTube mi potom přišel nějak jako dost taková zajímavá cesta,
23:10:21jak vlastně se jednak obhájit a jednak pomoci holkám,
23:10:25jako jsem já, aby nemusely zažít to co já,
23:10:28aby třeba tak dlouho se netrápily v tom, řekněme, špatným těle.
23:10:34Hele, já jsem měla totiž pocit,
23:10:36že jsem ztratila úplně všechno v tý tranzici.
23:10:38Opravdu. Já jsem byla hodně známej člověk.
23:10:41Všichni se se mnou kamarádíčkovali. Všichni si se mnou plácali rukama.
23:10:44Hodně lidí bylo takových jako kamarádských
23:10:47a najednou zničehonic jenom tím, že jsem se rozhodla být šťastná,
23:10:51tak ti lidé zmizeli.
23:10:54Ale kdyby jenom zmizeli, tak ono by to bylo fajn,
23:10:57ale spousta z nich mě začala pomlouvat a začalo tohle,
23:10:59takže jak říkám.
23:11:02Prvotní věc byla obhájit se.
23:11:04Druhá věc hned nastaly pozitivní komentáře.
23:11:06Hodně mi to pomohlo. Ti lidé mi strašně pomohli.
23:11:08Já jsem úplně změnila názor na Facebook.
23:11:10Já jsem si najednou uvědomila,
23:11:13že takovej Facebook ti může hodně pomoci.
23:11:15-Je to zkrátka to, že ten člověk se začne
23:11:18nějakým způsobem prezentovat světu a pro spoustu lidí,
23:11:22kteří na něj koukají, se stane nějakým kamarádem.
23:11:25Je to vlastně člověk, kterej nějaký svoje potenciální
23:11:28kamarádský udičky takhle nahazuje ne mezi těch dvacet lidí,
23:11:32mezi kterejma se my jakožto normální lidi pohybujeme,
23:11:35ale mezi potenciálně celý diváctvo YouTube nebo minimálně český,
23:11:40teda v českým prostředí.
23:11:43Zkrátka a dobře ti lidé se postupně nachytají.
23:11:46Pak to sdílejí mezi sebou a najednou tu máme někoho,
23:11:49zase to je teda zahraniční prostředí, už třeba PewDiePie,
23:11:52který má těch browse, těch kámošů má pět milionů.
23:11:56Padesát milionů, pardon.
23:12:41-Popularita, co se týče nějaký emocionální složky
23:12:44v našem životě, zůstává pořád stejná.
23:12:47My se stejným způsobem vlastně vztahujeme k hvězdám,
23:12:50které jsou na filmovém plátně stejně jako k youtuberům.
23:12:54Vlastně změnilo se to v tom, že obohatilo se to o to,
23:12:58že tím, že ti youtubeři jsou k nám velmi snadno dostupní
23:13:03a reagují na nás prostřednictvím sociálních sítí,
23:13:06tak my k nim nebo děti k nim cítí mnohem větší blízkost,
23:13:09takže ta popularita nabývá větší intenzity v tom,
23:13:14že ti lidé jsou nám blíž,
23:13:17že je vnímáme jako naše opravdové přátele.
23:13:21Zatímco vlastně popularita například v časech Beatles,
23:13:26to bylo spíše podobné náboženství, kdy se vzhlíželo k těm hvězdám
23:13:32jako k něčemu absolutně nedosažitelnému,
23:13:35jako k objektu absolutního zbožňování, úcty a lásky.
23:13:40K současným hvězdám reality show, youtuberům
23:13:45i hudebním a filmovým hvězdám,
23:13:48který jsou zároveň na těch sociálních sítích
23:13:51nějakým způsobem v kontaktu se současným publikem,
23:13:54tak je tam mnohem větší míra kritiky.
23:13:58Zároveň na ty hvězdy je kladen větší nárok v tom,
23:14:02že musí opravdu víc aktivně reagovat,
23:14:05jakoby pečovat o tu svoji popularitu
23:14:07formou komunikace s fanouškovskou základnou,
23:14:10že už nestačí stát na piedestalu, na tom pomyslném Olympu,
23:14:13ale opravdu musí se jít mezi prostý lid a komunikovat.
23:14:20-Takže chceš být jako...
23:14:22-Tady tě stopnu.
-No.
23:14:25-Nemám žádný plán, co chci být. Jsem.
23:14:28-Jo. Dobře. Takže jseš vzor?
23:14:32-To musí říci ti ostatní, ne já.
23:14:36Ale tuším, že pro spoustu lidí ano, protože mi to píšou.
23:14:39Ale není to nějaká moje, že chci být vzor, to rozhodně ne.
23:14:42Víš, já si myslím, že když si někdo řekne,
23:14:45že chce být vzor, tak jednak se jím nikdy nestane
23:14:49a že je to hodně sobecký, tady tohle být takhle.
23:14:53Nevnímám se vůbec jako takhle, ale vím, že pro ty...
23:14:57Objektivně já si můžu říci, že pro spoustu lidí vzorem jsem,
23:14:59ale není to to, proč to dělám, to rozhodně ne.
23:15:03Takže otázka nejsrandovnější číslo jedna.
23:15:06Ahoj! Byla sis změnit pohlaví? Ahoj! Nebyla. Zatím ne teda.
23:15:12Takže to je k mýmu přirození tam dole.
23:15:16Ale můžu vám říci za mě, že se na to začínám už těšit,
23:15:20že už nemám žádnej strach a opravdu se těším.
23:15:22Těším se na operaci.
23:15:24Těším se, až to bude všechno tak, jak to má bejt.
23:15:26Těším se na to moc,
23:15:29takže jsem pořád žena s něčím navíc.
23:15:31Ta druhá věc je ta, že jsem udělala v tranzici
23:15:35na začátku v testu neuvěřitelně mnoho chyb,
23:15:38a tak nějak jsem se vžila sama do sebe,
23:15:41že jsem se rozhodla, že nechci, aby tohle někdo zažil.
23:15:44Nebo jsem mu chtěla aspoň ukázat, že když to třeba zažiju já,
23:15:49tak on nemusí a může se tomu vyhnout,
23:15:52může jít nějakou cestou okolo nebo může nějak na to vyzrát.
23:15:58-Já opravdu to vnímám jako pozitivní přínos toho,
23:16:01že se to může normalizovat a že se o tom veřejně mluví
23:16:05a sdílí se ty zkušenosti,
23:16:07což může být terapeutické i pro samotného youtubera,
23:16:10který právě sdílí tu svoji životní zkušenost.
23:16:13Tím, že se o tom mluví, tím, že se to detabuizuje,
23:16:16tím, že se to sdílí, tak je to hojivé
23:16:19nejenom pro jeho diváky, ale i pro něj.
23:16:22-Kdyby trans lidé dostali tu možnost vyjádřit se
23:16:25nějakým způsobem nebo ten svůj příběh říci vlastními slovy,
23:16:29co je pro mě hrozně důležité, a právě pro mnoho jiných trans lidí
23:16:34bylo jednodušší najít nějakým způsobem ty lidi,
23:16:39s kterými by se mohli nějak identifikovat.
23:16:44A přineslo to tu pluralitu hlasů do toho prostoru,
23:16:49což je podle mě strašně důležité.
23:16:52Vlastně je zajímavé nebo zajímavé...
23:16:56Je to super, že vlastně už i v Čechách
23:16:58nějakým způsobem ta scéna vzniká nebo začíná se vyvíjet,
23:17:03že jsou lidé,
23:17:05kteří ten svůj příběh takovýmto způsobem podávají,
23:17:09ať už formou blogů nebo vlogů,
23:17:11takže já jsem jen rád, že se to děje.
23:17:16-Jste moc krásná, máte hezký vlasy.
23:17:18-Hm. Vy jste taky krásná.
23:17:20-Já, jo? Jsem jako kluk. Teďka už je to horší.
23:17:23-Krásnej kluk, krásná ženská.
-Ale teď si to užívám. Ano, děkuji.
23:17:27-To poselství právě vnímám částečně pozitivně a částečně rizikově.
23:17:32To poselství pozitivní vnímám v tom,
23:17:34že se prostě ukazují jinak orientovaní lidé,
23:17:38ať už jsou to trans, non-binary
23:17:42nebo homosexuálně orientovaní lidé jako běžná součást společnosti.
23:17:46Naopak jako dokonce celebrity, což je určitě pozitivní.
23:17:51Může to pomoci mladým lidem v tom,
23:17:53aby se identifikovali se svojí orientací.
23:17:57Jako riziko vnímám to, že v okamžiku,
23:17:59kdy chceme něco normalizovat,
23:18:01tak není dobré to ukazovat jako něco,
23:18:03na čem lze postavit kariéru,
23:18:06jako něco, co je teda to jedinečné.
23:18:08-Jako být to, ale nebýt jenom to.
23:18:10-Přesně tak.
23:18:12Vnímat to jako něco, co je mou součástí,
23:18:16něco, co ke mně patří, a něco, co je pro mě přirozené,
23:18:20ale ne to, co tvoří a jedině tvoří moji identitu,
23:18:24aby to nesklouzlo k tomu, že já jsem homosexuál,
23:18:28já jsem trans, ale já jsem Pepa
23:18:33a jsem homosexuální, jsem herec a jsem kuchař
23:18:35a mám svůj plnohodnotnej život.
23:18:39V takových případech vnímám,
23:18:41že může být tento typ youtuberingu velmi pozitivní.
23:18:45Ale naopak tady jsou youtubeři, kteří předkládají ten queer life
23:18:52bez toho akcentu právě na tu svoji jinakost.
23:18:57Je to například velmi populární kanál Ester Thewonderpig,
23:19:02kdy vlastně dva gayové si adoptovali prasátko,
23:19:05o kterém si mysleli, že to je miniprasátko.
23:19:08Vyrostlo z toho stopadesátikilové prase.
23:19:11Vlastně skrze ten kanál,
23:19:13kde oni prezentují život tohoto prasátka,
23:19:16oni ukazujou běžnou realitu jejich queer života,
23:19:19jejich přátele, rodinný život, s čím se setkávají,
23:19:22jakým čelí problémům.
23:19:24To je právě pozitivní vzor
23:19:27a vnímám to jako velmi dobře udělaný queer kanál.
23:20:19-Já prostě točím vyloženě, protože teď vidím ty ohlasy.
23:20:21Ty ohlasy jsou super. Neustále mi píšou holky,
23:20:24který díky mně to řekly ven, šly do coming outu.
23:20:27Píšou mi holky, který mají problém, který mají strach z coming outu.
23:20:31Já jim nějakým způsobem...
23:20:33Pro spoustu lidí jsem jedinej člověk, kterýmu to řekli.
23:20:37Pro hodně lidí. A tohle má velkou váhu,
23:20:40a možná proto i to celý beru tak jako nějak vážně.
23:20:44A možná i proto někdy působím dost razantně
23:20:47ve svých videích, když třeba mluvím o někom,
23:20:50ale tak to prostě je, já to beru vážně.
23:20:53Já tam prostě nejsem žádná vytvořená imaginární osoba,
23:20:57která chce sbírat lajky a zhlédnutí.
23:21:01-Vlastně to kouzlo youtuberů je, že ti mají pocit,
23:21:04že jsou to jejich opravdoví kamarádi,
23:21:07že tím, jak jim nahlížejí do kuchyně, do ložnic, do obýváků,
23:21:10mají pocit, že jsou součástí jejich života,
23:21:13nejenom že youtubeři jsou součástí jejich života,
23:21:16ale že i oni jako diváci jsou nějakým způsobem součástí
23:21:18života toho youtubera.
23:21:21A mají o to vlastně větší pocit provázanosti,
23:21:24větší pocit přátelství s těmi hrdiny.
23:21:27Ale samozřejmě je to přátelství pouze zdánlivé.
23:21:31V takovém momentě, kdy ty děti zažívají reálné pocity,
23:21:34emoce a city k těm svým youtuberům, které vnímají
23:21:37jako opravdu někoho známého, někoho blízkého,
23:21:41a tento se chová nějakým způsobem, který je pro ně třeba nečitelný
23:21:44nebo zraňující, tak zatímco v reálném vztahu
23:21:47máme možnost si to s dotyčným vykomunikovat,
23:21:50tak s youtuberem si velmi těžko tyto věci vyjasníš.
23:21:58Takže ten vztah,
23:22:00který působí a má všechny kvality autentického vztahu
23:22:03ze strany toho dítěte stran emocí, ve skutečnosti není reálný,
23:22:06a proto tam může dojít
23:22:09k nějakým emocionálním zraněním, zklamáním.
23:22:11-Ve světě narůstající tržní ekonomiky,
23:22:14který britský profesor sociologie Chriss Rojek nazývá světem cizince,
23:22:19kde je jedinec vykořeněn ze své rodiny
23:22:22a jeho komunita přesídlila do anonymního města,
23:22:25v němž bývají sociální vazby prchavé, epizodické a nestabilní,
23:22:28se fanoušci často uzavírají do světa svých hrdinů,
23:22:31aby zde ukotvili svůj osobní život a mohli spolu prožívat pohodlí,
23:22:35půvab nebo vzrušení se svými hrdiny.
23:22:38V civilizaci, kde se značná část populace
23:22:40přiznává k pocitům izolace a osamění,
23:22:43nabízí svět celebrit silné potvrzení příslušnosti,
23:22:46uznání a vlastního významu.
23:22:55-Celebrity vždycky samozřejmě definujou tu normalitu pro nás,
23:22:58ale ve chvíli, kdy ta celebrita je přestřelená
23:23:01a je úplně mimo, ať už je to třeba filmovej herec,
23:23:04Angelina Jolie prostě nebude tvůj vzor normálního chování nikdy,
23:23:07ať chceš nebo nechceš, Teri Blitzen může bejt,
23:23:10protože Teri Blitzen je šestnáctiletá holka,
23:23:13která si chodí po akcích, chodí si nakupovat kosmetiku.
23:23:17A co děláš ty? Děláš to samý, pokud jsi šestnáctiletá holka.
23:23:24-To, co oni nám předkládají, velmi často je reálné jen zdánlivě,
23:23:28protože oni musí předkládat divácky atraktivní program,
23:23:33aby měli sledovanost, aby měli tolik kýžené lajky.
23:23:37Vlastně těm věcem, které prezentují,
23:23:39přidávají nějakou určitou přidanou hodnotu.
23:23:42Oni nedělají obyčejný sendvič z eidamu třicítky a z juniora.
23:23:46Oni dělají sendvič z kváskového chleba,
23:23:50avokádového másla a podobných kvalitních surovin,
23:23:55což vlastně ztěžuje tu schopnost a možnost jenom být,
23:24:00být sami o sobě
23:24:03a prožívat život i v jeho obyčejnosti.
23:24:16-A co teda je... Z čeho se stane ta banalita?
23:24:19K čemu my teda přistupujeme stejně, jako jsme přistupovali předtím
23:24:22k tomu namazanému chlebu, teď když na něm máme to avokádo.
23:24:30Víš, co je teď ten chleba, ten prostý chleba?
23:24:34Co je ta prostost najednou?
23:24:36-Mně tam ta prostost právě chybí, protože...
23:24:41-Jako vůbec to není, že se neposunula nějaká řada.
23:24:45-Já mám právě pocit, že jakoby tím,
23:24:48že i na tu obyčejnost a prostotu a banalitu a jednoduchost
23:24:52už je najednou kladen nárok toho, že i tyto prosté věci v životě
23:24:57musejí mít nějakou báječnou kvalitu,
23:25:00a máme potřebu to dávat na ty sociální sítě i přefiltrované
23:25:03a okomentovávat to právě nějakými bujarými hashtagy,
23:25:07tak to nám brání i tyhlety obyčejné věci v životě
23:25:10si absolutně jakoby jednoduše prožít,
23:25:13což samozřejmě jenom zvyšuje hladinu stresu a nároků,
23:25:17který v životě máme.
23:25:19Protože ono už tak je to kurva těžký.
23:26:01Skryté titulky: Věra Kotlínová Česká televize, 2017
Všichni ti kluci a holky, co jsou stejní jako my ostatní a přitom se na ně díváme. Ale jsou všichni opravdu stejní? A mohou být youtubeři queer? Režie L. Košař
Mapa stránek | RSS | Nahoru f
© Česká televize 1996–2018 | English | 9