Profesní a životní dráha proslulého výtvarníka a tvůrce filmových kostýmů Theodora Pištěka, který v tomto týdnu oslavil 90. narozeniny.
Připravili J. Hojtaš a M. Eben.

K životnímu jubileu malíře, kostýmního výtvarníka a scénografa Theodora Pištěka (*25. 10. 1932) připravila v roce 2012 Česká televize dokument a Národní galerie monografickou výstavu Ecce homo. Ta představila více než stovku obrazů, maleb, reliéfů a doplňovaly ji čtyři rozsáhlé instalace připravené přímo na míru pro Veletržní palác. Nadtitul výstavy odkazoval k tradičnímu závodu historických vozidel do vrchu a připomněl, že Pištěk je nejen uznávaným výtvarníkem, ale i sportovcem, který ještě v devadesátých letech oblékal závodní kombinézu.

Syna ze slavné herecké rodiny přivedl k filmu režisér František Vláčil. Spolupracovali například na historických snímcích Údolí včel či Markétě Lazarové.

Se svým vrstevníkem a přítelem z dob studií režisérem Milošem Formanem se pracovně setkal až při natáčení filmu Amadeus (1984), za který nakonec oba dva obdrželi cenu Americké filmové akademie Oscar. V roce 1990 byl stejný tandem odměněn cenou Francouzské filmové umělecké akademie César za snímek Valmont. Spolupráce pokračovala i při natáčení dalšího úspěšného filmu z roku 1996 Lid versus Larry Flint.

Theodor Pištěk je autorem návrhů nových uniforem Hradní stráže a už přes dvacet let se věnuje především malbě. V kontextu světového fotorealismu náleží k nejuznávanějším umělcům. Je také iniciátorem Ceny Jindřicha Chalupeckého, udělované každoročně nejnadanějším mladým českým výtvarníkům.

V dokumentárním portrétu zachycujícím mj. přípravy bilanční výstavy Theodor Pištěk zavzpomínal na své hlavní mentory, vyjádřil se k jemu vlastnímu zpochybňování reality a k bytostné lásce k automobilům a motorům. Neopomenul ani trapasy zažité při oficiálních příležitostech a zkušenosti z komplikované spolupráce s filmovými režiséry.

Napište nám