Natáčení se zvířaty je vždy obtížné, ale práce s kočkovitými šelmami je i nesmírně nebezpečná. Kevin Richardson je hvězdou v tomto oboru a jeho přístup je nenapodobitelný. Americký dokument

Litujeme, ale pořad není v iVysílání dostupný.
Video není k dispozici.

V roce 2010 byl v Jižní Africe natočen hraný film Bílý lev. Dokument o jeho natáčení není klasickým filmem o filmu. Natočil jej Kevin Richardson, který se lvy pracuje už dlouhá léta. Když byl požádán o spolupráci při natáčení, vůbec netušil, do jak protichůdné pozice se jako filmař na straně jedné a pracovník lví rezervace na straně druhé dostane. Natáčení se zvířaty je vždy obtížné, ale práce s ohromnými kočkovitými šelmami je navíc i nesmírně nebezpečná. Jsou ochotni spolupracovat za odměnu, ale nutnost opakovat mnohokrát stejnou akci prostě odmítají akceptovat. Došlo to tak daleko, že se jeden ze lvů svému ochránci a cvičiteli postavil a na dlouhou dobu přerušil přátelský vztah, který spolu do té chvíle měli.

„Lvy jsem odjakživa miloval a během posledních let jsem měl to štěstí, že jsem s několika z těchto majestátních kočkovitých šelem navázal osobní vztah. Díky tomu jsem získal i netradiční zaměstnání - staral jsem se o lvy při natáčení a připravoval je,“ říká jihoafrický zoolog Kevin Richardson, který vede Království bílého lva, rezervaci o rozloze 600 hektarů, která se nachází v Jihoafrické republice jižně od Magaliesbergských hor. Založena byla v roce 2005 právě jako místo natáčení filmu Bílý lev. Nakonec se z ní ale stalo ideální útočiště zvířat. Žije zde okolo 40 lvů a péče o ně je prací na plný úvazek.

Film Bílý lev byl výsledkem dvacet let starého snu producenta Rodneyho Fuhra o natočení hraného filmu o životě bílého lvího samce v divočině. Podle legendy kmene Šangán je narození Bílého lva darem našich předků a jeho přítomnost zaručuje mír a hojnost každému na území kmene. Bílé lvíče, které se jmenuje Lecaci, ve filmu vyžene jeho vlastní smečka na neznámé území, kde je čekají neobyčejná dobrodružství při hledání nového domova. „S každým lvem pracuju jinak. Nemusím se vždy chovat jako dominantní samec. Našemu vztahu někdy víc prospěje, když se chovám poddajně. Moje schopnost poznat, v jaké jsou náladě, mi umožnila přimět jednotlivé lvy, aby dělali před kamerou, co jsme potřebovali,“ vysvětluje Richardson.

Zajímavosti z natáčení:

  • Plavání: Na začátku dobrodružné cesty mladého lva bylo podle scénáře překonání řeky. Lvi ale vodu moc rádi nemají. Gandalfa, jenž mladého Lecaciho ztvárňoval, přesto Richardson plavat naučil, nakonec si vodu zamiloval. „Hodili jsme do řeky kámen, aby ho to nalákalo do vody, a to úplně stačilo.“
  • Honička s krokodýlem: Aby filmaři zvýšili napětí ve scéně, kde lvíče honí krokodýl, rozhodli se natočit plavajícího lva zespodu. Aby Gandalf plaval co nejrychleji, přivázali na lano návnadu a táhli ji po hladině jezera. Po nafilmování unikátních záběrů se vrhli na natáčení krokodýla. Práce se skutečným by byla příliš riskantní, a tak se tvůrci rozhodli pro maketu. Výsledek však nevypadal přesvědčivě, a tak se nakonec dostala ke slovu trojrozměrná počítačová animace.
  • Uspání lva: Když přišlo na řadu natáčení scén s dospělými lvy, v rezervaci byl k dispozici jediný – sám Lecaci, jenž se stal inspirací k filmu. „Osobně jsem nebyl úplně přesvědčený, že Lecaci je už dobře připravený na hlavní roli, jako filmaři mi ale bylo jasné, že musíme začít natáčet,“ říká Richardson, který měl po vypuštění Lecaciho do volné krajiny strach, že nebude chtít vrátit zpátky. Obavy se naplnily. Když Lecaci urazil několik kilometrů, začal se nebezpečně přibližovat ke stájím, což filmaře donutilo lva uspat. Jeho filmová kariéra tak skončila dřív, než začala. Nezbývalo než rok a půl počkat, až mladý lev Tór dospěje a naroste mu hříva.
  • Rostoucí napětí: Tór si na začátku si vedl dobře, ale zátěž, které byl vystaven, se stále zvyšovala. Pro demonstraci, jak se Lecaci stane zkušeným lovcem, bylo třeba natočit scénu, v níž uloví v noci pakoně – v tomto případě maketu. „Když Tór chytil a srazil na zem svou kořist, musel jsem mu ji sebrat, abychom mohli natočit další záběr. Všichni lvi si úlovek brání, proto ho opakování této situace začalo vytáčet,“ vzpomíná Kevin Richardson. Později napětí mezi nimi stupňovalo. „Podle vrčení jsem poznal, že je hodně naštvaný, ale ignoroval jsem to a pokračoval v natáčení. Když ale proti mně vyrazil – i když to bylo jen varování – rozhodl jsem se dál nepokoušet štěstí. Přestože jsme neměli všechno, co jsme potřebovali, usoudil jsem, že raději ten den skončím.“
  • Robotičtí lvi: Při nejdůležitější scéně filmu Lecaci dospěl a musel si vybojovat s jiným samcem právo na vlastní smečku. Protože při souboji dvou lvů filmaři nemohli nechat lvy skutečně se servat, pro protivníka se používala maketa, jenže Napoleon, hrající Lecaciho protivníka, se nenechal napálit, a tak přišel na řadu jiný lev, Sandr.
  • Naštvaný Tór: Problém se opakoval s Tórem, představitelem hlavního hrdiny, a tak ho musel štáb vyprovokovat. Bylo vidět, že Tór už má všeho dost. „Podíval se na mě – nikdy na ten pohled nezapomenu – vstal, nechal maso být, chytil čelistmi pevně moji ruku a přitlačil mě ke kleci, ve které byl schovaný štáb,“ vzpomíná Richardson. „Díval se na mě, jako by říkal: ‚Můžu tě kousnout, můžu tě zabít, nech mě být. Co je dost, to je dost.‘ A pak mně ruku pustil a vrátil se ke svému žrádlu a pokračoval v hodování.“ O několik měsíců později, bez kamery a bez stresu z natáčení, měl Richardson s Tórem další konflikt a vztah musel začít budovat od nuly.
Originální názevThe Story of the Making of White Lions (lLights, Camera, Lions)
Stopáž52 minut
Rok výroby 2012
 ST HD
ŽánrDokument