Fenomén Underground

DG 307 - antihudba z podzemí

Hodnocení pořadu:
1 2 3 4 5 Počet hlasů: 1  
Sdílet
| Poslat odkaz

Legendární kapela Pavla Zajíčka je tak trochu neprávem ve stínu slavnějších The Plastic People of the Universe, přitom právě ona zůstává opravdovým undergroundem. Dokumentární cyklus o lidech, kteří měli odvahu být svobodní i v době nesvobody. Režie J. Fiedor

Antikapela, antihudba

Někdy v roce 1973 přišel baskytarista Plastiků Mejla Hlavsa s návrhem založit druhou kapelu, která by hrála v momentě, „kdy by Plastic People neměli čas“. Spolu s básníkem a textařem Pavlem Zajíčkem tedy založili formaci DG 307: ta způsobila šok i na poli českého undergroundu. Zajíček s Hlavsou si totiž vytkli za cíl, aby bylo hned na první poslech i pohled jasné, že tohle je antikapela a to, co předvádí, je antihudba – prostě, že tahle skupina neguje všechno, co do té doby, kdy kdo hrál. Oba se ani netajili tím, že velkým inspiračním zdrojem pro ně byl Knížákův Aktual.

Na prvním koncertě v Klukovicích vystoupili DG 307 v pyžamech a nočních košilích, jako by je zrovna skutečně propustili z Bohnic, ale zároveň se trochu obávali, co tomu publikum řekne. „Myslel jsem si, že budeme tou komunitou lidí vodmrštění jako dost nehudební záležitost,“ říká tehdejší baskytarista Ivan Čeleda a pokračuje: „Hned po tom vystoupení mě dost překvapilo, že většina lidí na to reagovala hrozně pozitivně. Že se jako někdo odvážil s něčím takovým vylézt na podium.“

Ivan „Magor“ Jirous tvrdí, že Plastici byli výrazně orientováni na bigbít a Zajíček s Mejlou Hlavsou do toho vnesli úplně jiný prvek, úplně jiný pohled. „Kdyby něco takového udělal někdo mimo naše společenství undergroundu, tak bychom se tím nezabývali, protože ty věci jsme nesledovali, nezajímaly nás. Ale najednou přímo z lůna toho bigbíťáckého undergroundu se vynořila větev úplně jiná. … Takže skrze DG 307 řada lidí začala chápat, že kultura je širší než jenom ten bigbít. Myslím, že tohle je Zajíčkova velká zásluha.“ Texty pro kapelu psal právě Pavel Zajíček. Sám tvrdí, že v sobě sice obsahovaly apel, ale nechtěný, neboť apelativnost nepokládá za důležitou. „Já nejsem soudce a nevím, co je dobré a co je špatné… respektive nevím, kde je ta hranice.“

DG 307 se zúčastnili společných koncertů s PPU, kupříkladu se objevili i na prvním festivalu druhé kultury v Postupicích v roce 1974. Údajně nejlepší koncert kapely byl ale samostatný a konal se v červnu 1975 v Kostelci u Křížku při příležitosti Mejlovy svatby s Janou Němcovou. V sále zbyly po ochotnickém divadle kulisy k pohádkovému představení, které Jirous zakázal zbourat. Hrálo se na cepy, rádia, flašinet, vysavač a na dvoje bicí, do mikrofonu se pouštěly unikající nafukovací balónky. Magor odpočítával každou z jednadvaceti písní, které měly podle plánu zaznít, a skutečně se podařilo všechny odehrát. Pak teprve přijela policie a zahájila obří manévry. „To byl opravdu velkej zátah,“ potvrzuje tehdejší člen kapely Ota „Alfréd“ Michl. „Přivezli tam dva autobusy, několik antonů, byly zašpérovaný silnice okolo, a evidentně to vypadalo, že odvezou všechny.“ Nakonec bylo ale sbaleno jenom sedm lidí a i ti byli večer propuštěni.

Velký zátah na undergroundové hudebníky přišel až později, v roce 1976 v rámci procesu s Plastic People. Zajíček s písničkářem Charliem Soukupem byli zrovna zaměstnáni jako lesní dělníci v Mařenicích, kam si pro ně StB dojela – zatčení proběhlo v místní hospodě. Poté byli odvezeni do vazby v Praze-Ruzyni. Ve vazbě se octli samozřejmě i Plastici a spousta mániček z jejich okruhu. Státní Moc doufala, že se v rámci jednoho rychlého procesu vypořádá s celým undergroundem a zároveň, že soud s několika vlasatci (bylo vydáno nařízení, aby zadržené až do přelíčení ani nestříhali, ani neholili, aby působili dostatečně odpudivým dojmem) proběhne bez většího zájmu veřejnosti jak doma, tak i v zahraničí. To byl ovšem omyl.

Okruh lidí okolo Jiřího a Dany Němcových a Václava Havla okamžitě spustil akci na jejich podporu. Hudebníků se zastali i velké osobnosti veřejného života jako básník a spisovatel Jaroslav Seifert nebo filosof Jan Patočka. Na soudní přelíčení dorazilo velké množství lidí, a protože přímo dovnitř až na důvěrníky souzených policajti nikoho nepouštěli, zůstalo se stát na chodbách a na schodišti, kde se začalo celkem spontánně vytvářet spojení disentu a lidí z undergroundu. Podle Václava Havla „to byl okamžik vzniku širší solidarity napříč společností, která byla atomizována, byl to začátek jakéhosi procesu, který posléze vyústil v Chartu 77 a v celou její mnohaletou práci“. I soudkyně sama začala cítit, že se stala figurkou v jakémsi absurdním kuse a nakonec ze čtrnácti souzených zavřela jen čtyři. Jedním z nich byl i Zajíček, který dostal dvanáct měsíců.

Po propuštění Pavel podepsal Chartu 77, ale dále se nijak politicky angažovat nechtěl. Chtěl prostě jen tvořit. Kapelu DG 307 obnovil v roce 1978 a připravil s ní nový program, nazvaný „Dar stínům“. Ten byl na jaře devětasedmdesátého natočen v bytě violoncellistky Jany Jonákové a hudebně se na něm podíleli kromě Jany kupříkladu Ivan „Váňa“ Bierhanzl, bubeník Jan Brabec nebo výtvarník David Němec a další muzikanti. Koncertní provedení „daru“ proběhlo v undergroundovém baráku na Nové Vísce. Poté byly vytvořeny ještě další dvě další nahrávky: „Pták utrženej ze řetězu“ a „Torzo“.

Kapela DG 307 se rozpadla v roce 1980, kdy byl Pavel Zajíček a po něm i další (třeba zrovna Jana Jonáková) v rámci akce Asanace donuceni k emigraci.

Přehrát video

Diskuse diváků
  • ? 28. 10. 2017 11:55

    Disent

    Muselo to být zajímavé: Jenom s tím rozdílem, že Havlovi měli byt přes celé patro, kdežto my o dva…

  • Jirka13 3. 7. 2016 12:34

    To on ten underground se především vyznačoval tím,

    že nikdo na nic neuměl hrát. Když si přečtu od J. Černého: "Kupříkladu Plastici byli lepší muzi…

  • dr. Voštěp 29. 6. 2015 08:18

    zase ten náš vůdstok

    nepřechvalte. Vím, že jeden z "otců zakladatelů" o něm prohlásil, že se z undergroundového festiva…

Tato diskuse je určena pouze k výměně názorů mezi diváky. Pokud chcete zaslat dotaz nebo připomínku tvůrcům pořadu, obraťte se, prosím, přímo na Českou televizi.

Napsat do televize Vstoupit do diskuse

Stopáž: 52 minut – Rok výroby: 2012 – P  ST  AD
Žánr: Dokument
Tento díl ve vysílání

Tento díl pořadu v současnosti nevysíláme. Můžete si však nechat zaslat zprávu, pokud se objeví v aktuálním vysílání:

Nastavit připomenutí

Starší data vysílání najdete kliknutím na následující odkaz.

Hledat všechna vysílání:
pořadu / tohoto dílu

Osobnost dílu
Pavel ZajíčekPavel Zajíček

Básník, textař a výtvarník Pavel Zajíček je právem pokládán vedle Ivana Jirouse a Mejly Hlavsy za nejvýznamnější postavu tuzemského undergroundu. Spjatý je zejména s kapelou DG 307.

» více «

Osobnost dílu
Milan „Mejla“ HlavsaMilan „Mejla“ Hlavsa

Zpěvák, baskytarista a skladatel Mejla Hlavsa se narodil roku 1951 v Praze. Prošel si kapelami The Beggars, The Undertakers, The Vagabunds, stál u zrodu Plastic People, DG 307, hrál s Garáží, Půlnocí, s Dušanem Vozárym založil projekt Fiction. Zemřel v 49 letech na začátku roku 2001.

» více «