Syrový thriller od cenami ověnčeného dánského režiséra Nicolase Windinga Refna

Na konci tisíciletí se Dánsko dostalo do pozornosti příznivců filmu vyhlášením manifestu Dogma 95, který sliboval radikální opozici vůči vysokým rozpočtům a pozlátku vycházejícím z dominantního stylu hollywoodských produkcí. Ale zatímco filmová kritika a nároční diváci aplaudovali Vinterbergově Rodinné oslavě či von Trierovým Idiotům, jeden debutující režisér spojil estetiku Dogmatu s dravou žánrovou podívanou. Ve stejném roce, kdy se celosvětovou senzací stal britský Trainspotting, přišel teprve šestadvacetiletý Nicolas Winding Refn s vlastním obrazem drogové závislosti a galerky bizarních existencí pohybujících se ve sféře uživatelů a překupníků drog. Jeho film ukazuje týden ze života obyčejného kodaňského dealera, při čemž nabízí pohled do nejrůznějších pater této společnosti – od vyklepaných smažek z ulice přes noční kluby i fitcentra až po podsvětí ovládané srbskými mafiány. Všemi prochází hrdina, který má na začátku nakročeno k velkému obchodu, ale série nešťastných náhod a nevyzpytatelných událostí jeho plány převrátí v zoufalé snažení o zachování vlastního života.

Hlavní přednost Refnova kriminálního thrilleru představuje jeho formální ztvárnění. To spojuje formální asketismus dánských dogmatiků s dynamičností dobového trendu videoklipových filmů, když sice snímá akci digitální kamerou v dlouhých pohyblivých záběrech, ale současně se nestranní řízného hudebního podkresu a žánrových prvků. Syrový vizuál dává snímku naturalistický nádech, jenž zase obvyklý příběh o vzestupu a pádu v síti organizovaného zločinu povyšuje na existenciální thriller rozkročený mezi dravou podívanou a bezútěšnou sondou do nejnižších pater sociálního žebříčku. Za podstatnou část svého úspěchu vděčí film také výtečnému castingu. Před kamerou se sešli mladí dánští herci, v čele s Kimem Bodinou a Madsem Mikkelsenem, kteří se v nadcházejících letech stali nejen domácími, ale i mezinárodními hvězdami. Dealer se stal mezinárodní senzací napříč kritikou i filmovými fandy a pro debutujícího Refna tak znamenal okamžitý průlom mezi pomyslnou skupinu módních evropských režisérů, které je radno sledovat. Po dramatických thrillerech Bleeder a Fear X se Refn ke kodaňské galerce vrátil a svět dealerů rozšířil do podoby volné trilogie.

Napište nám