Notice: Undefined variable: dd_ID in /home/czechtv/libraries/modules/discussion/DiscussionModule.class.php on line 1485
Diskuse — Kniha mého srdce — Česká televize
TS Ostrava | TS Brno

Diskuse

Úvod

  • Zdeněk J. 11. 1. 2010 14:35 (!) Reagovat (@) 0 +1 -1 0

    Statistika nuda je, …

    a kdo z vás zná pokračování?
    Za jednoho dlouhého zimního večera jsem zkusil použít statistiku na anketu knihy srdce, bral příspěvky a dělil na „M“ a „Ž“ a v těchto třídách dál dělil na negativní a pozitivní. Tedy podle obsahu a vyznění, něco jako „mood“. Podařilo se mi zvládnout počátečních dvacet stránek, statistické poměry se stabilizovaly, a výsledky „nejsou nezajímavé“. 110 mužů a 237 žen bez ohledu na opakování jmen, nebo pokud se dal z textu určit „gender“ autora. Pohlaví mě nezajímalo.
    Konečně je tedy jasné, a teď na mě vyletí všechny sufražetky, jak se mohlo dostat mezi knihy srdce „Stmívání“ z červené knihovny, nebo plytký příběh o alchymistovi, děti z Bullerbynu apod. Poměr zájemců M/Ž je zdrcující, jednalo se tedy o soutěž o knihu ženského srdce.
    Čtyřicet tři mužských jedinců k soutěži přistupovalo negativně, případně se nechválili navzájem, zbytek, šedesát čtyři procent mužů vyjádřili k soutěži i svým bližním kladný vztah. Z žen se negativně projevilo jen 36 procent, měly k soutěži lepší vztah a nenadávaly si.
    Určitě přišla doba pro odborníky, aby se věnovali výsledkům soutěže. Sociologové, psychologové, psychiatři i psychopaté. Také by se měli ozvat ekonomové a spočítat kolik stál jeden hlas a proč masivní reklamní propagace nezabrala, jestli nebyla chyba ve výběru reklamní agentury. Jak mohl pan Goldflam dostat 120 hlasů, aby dopsal poslední kapitolu, když zájemců o knihu srdce tou dobou bylo málo přes šedesát?
    Kdo máte chuť, zkuste zbývající stránky rozebrat podle jiných klíčových charakteristik. Je to práce zdlouhavá, ale pobaví vás. Hezký den Zdeněk J.

    • Anna 11. 1. 2010 16:33 (!) Reagovat 0 +1 -1 0

      překvapení

      Nestačím se divit k čemu všemu tato anketa inspiruje. Jistě by se dalo z vaší úvahy vyvodit, že ženy více čtou, mají větší potřebu komunikovat a jsou méně agresivnější. Možná to tak i bude. Ale zase že by tato anketa byla tak důležitá a začali si jí všímat psychologové, sociologové, ekonomové atd. tedy pochybuji. Jestli jde o knihu ženského srdce? Možná. Ale pomíjíte jeden fakt, pokud se do ankety dostane dejme tomu 80 ženských knih a 20 mužských (tohle dělení je však dost nesmyslné, ale budiž), pak muži i když jich bude méně budou volit z menšího okruhu knih a více jich "protlačí" na vyšší příčky a početní převahu žen tak třeba i smažou.

      • Zdeněk J. 12. 1. 2010 14:22 (!) Reagovat (@) 0 +1 -1 0

        Nikdy se nenechte překvapit!

        Jestli ženy čtou víc, to se určit nedá, každá jednotlivá účastnice má víc příspěvků a snaží se mít pokaždé poslední slovo. Muži si vymění názory dvakrát a potom zakročí administrátor a raději je smaže. Škoda, to bych chtěl mít k dispozici.
        Dal jsem si ještě práci a zpracoval počet přímo přiznaných hlasů pro knihu srdce a jen těch, které zasáhly tucet vyvolených. Muži jsou ve výrazné menšině, jejich hlasy mířily přes Trifidy, hájit hrad, daleko větší tématický rozptyl. Že se rozlišují knihy maskulinní a femininní, o tom nepochybujte, každý nakladatel to ví a hlídá svojí cílovou skupinu.

        SATURNIN M 0
        Ž 4
        BABIČKA M 1
        Ž 5
        MALÝ PRINC M 1
        Ž 10
        STMÍVÁNÍ M 0
        Ž 11
        HARRY
        POTTER M 1
        Ž 8
        SINUHET M 2
        Ž 1
        DĚTI Z
        BULLERB. M 0
        Ž 4
        CO ŽIVOT
        VZAL M 0
        Ž 10
        PÁN
        PRSTENŮ M 8
        Ž 0
        ŠVEJK M 1
        Ž 1
        RYCHLÉ
        ŠÍPY M 1
        Ž 0
        ALCHYMISTA M 0
        Ž 2

        Je vidět, že ženy jsou otevřenější, své preference řekly na rovinu, lobovaly a diskutovaly, některé až příliš. Počty přiznaných hlasů jsou nízké, ale přesto naznačují, co je mužské a ženské gusto. Jen u Sinuheta, Pána prstenů a Rychlých šípů se muži vybičovali k projevu. Jestli se dá tak označit jeden hlas. Zdá se, že je neuchvátil ani Saturnin a vsadím se, že přesto mužských hlasů kniha dostala polovinu. Muži jsou prostě uzavřenější a je jim to jedno.
        Pokud budete správně dělit a násobit čísla z tabulky, vyjde vám určitě výška Cheopsovy pyramidy v loktech. Statistici musí fantastický život.

        • Z.J 12. 1. 2010 14:24 (!) Reagovat (@) 0 +1 -1 0

          Tak tohle udělá z wordové tabulky, tohle pro středí.

          xxx

          • Anna 12. 1. 2010 16:47 (!) Reagovat 0 +1 -1 0

            statistika

            Tomu fantastickému životu statistiků nevěřte, je to hlavně matematika, kouzla dělají jiné profese, třeba sociologové, tam byste se asi pobavil víc .... Rozdělení diskutujících je celkem zřejmé tedy dle vás: ženy více komunikují (bylo to potřebné pro výchovu dětí), muži jsou agresivnější, ale namají takovou výdrž (lov), to celkem odpovídá i rolím, které obě pohlaví hrály po tisíciletí. Kolik mužů a žen nakonec hlasovalo pro kterou knihu asi nezjistíme, ale rozdíly určitě budou.

        • Mirka 12. 1. 2010 17:10 (!) Reagovat 0 +1 -1 0

          No, hlásila jsem hlas pro Pána prstenů

          (podvodně zdvojený - dala jsem hlas i Malému princi), ale možná to bylo dřív než ve Vámi sledovaném vzorku 20 stránek.
          A statistický vzorek diskutujících bohužel nebude moc reprezentativním zástupcem hlasující populace, diskutovali jen ti, kdo k tomu měli nějaký důvod - nejčastěji asi:
          - kladný vztah k nějaké knize,
          - záporný vztah k zastáncům nějaké knihy,
          - chuť si popovídat,
          - ukázat ostatním, jak jsem skvělý, vtipný, výjimečný...
          Jinak dík za statistiku, je vždy skvělé takto s vážnou tváří nějakou v jádru ptákovinu rozbírat...

    • Mirka 12. 1. 2010 09:23 (!) Reagovat 0 +1 -1 0

      No, nemám pro to žádný statistický podklad,

      (ani nemůžu mít), ale tipla bych si, že vyhrála kniha mužského srdce.
      Řekla bych, že zatímco dámy byly více roztříštěné a srdce je silněji táhlo tam či onam, pánové se v užším výběru spíš sjednotili a z toho, co zbývalo, vyvolili si střízlivě Saturnina. Pro mne osobně je to kniha důstojná, oplývající suchým humorem a noblesou, nikoli však kniha srdce. Tolik můj intuitivní odhad, tu skutečnou statistiku bohužel už nikdy nikdo nezjistí...

  • Ina F. 8. 1. 2010 05:58 (!) Reagovat 0 +1 -1 0

    Mirko,

    jste smířlivější, než já. Jestli chcete diskutovat a brát inspiraci, pojďte na knihi.cz, knihovnice.cz, nebo mé oblíbené stránky ctenari.cz. Mělo by se vám tam líbit a je tam moc fajn. Hezký den.

    • Mirka 8. 1. 2010 12:28 (!) Reagovat 0 +1 -1 0

      Tak jo, díky za pozvání.

      Jinak já bych kladné city neodsuzovala. Opěvuje-li někdo svou (jakkoli děsně se třeba jevící) lásku, je mi to asi sympatičtější, než když se vymezuje navenek spíš negativně či agresivně.
      Samozřejmě je to vždy i otázkou míry a samozřejmě dělá člověk obvykle obojí (já samozřejmě taky).
      Howgh.

      • Ina F. 8. 1. 2010 12:56 (!) Reagovat 0 +1 -1 0

        Ach jo,

        asi to pořád vysvětluji špatně. Nemám nic proti knize a už vůbec ne proti citům. Jen nesnáším to, čemu pro sebe říkám "syndrom brouka Pytlíka".

        • Mirka 8. 1. 2010 15:54 (!) Reagovat 0 +1 -1 0

          Ale ne,

          já jsem jen ještě chtěla rozlišit cosi jako 2 pododstíny:
          - brouk Pytlík standardně nabručený
          - brouk Pytlík v jádru pozitivní.
          Nebo myslíte, že to druhé už je někdo jiný? (Omlouvám se, studiu díla komunistického novináře Sekory jsem se, obávám se, dostatečně nevěnovala...)

          • Ina F. 8. 1. 2010 16:24 (!) Reagovat 0 +1 -1 0

            Pytlík,

            nejen, že všude byl a včechno viděl, ale taky všechno znal. Aspoň to o sobě tvrdil. Ale toto už je zbytečná debata...

            • Mirka 11. 1. 2010 09:59 (!) Reagovat 0 +1 -1 0

              Nevím, jestli je zbytečná...

              Mně ty příspěvky, na které asi narážíte, přišly spíš jako vyjádření osobního názoru a postoje. Že by někdo tvrdil, že je to obecně platná, shůry jemu daná pravda, to mi nepřišlo.
              Brala jsem to spíš, jako že se někdo statečně hlásí k předmětu svému citu, i když ví, že je a bude mnohými opovrhován. A už jen toto holt bohužel vyvolává takové ty obranářské postoje...

  • Ina F. 7. 1. 2010 09:15 (!) Reagovat 1 +1 -1 1

    Proč zrovna tahle?

    Medializace a hlavně FILM. Počítám, že polovina fanynek knihu ani nečetla. Lidé jsou pořád stejní a touží po stejných věcech. Tohle je vynikajícím způsobem popsáno v Egypťanu Sinuhetovi. Kdysi celou generací žen zamávala kniha Love story, dnes už si na ni těžko někdo vzpomene. Aby kniha přežila, musí v ní být víc, než hluboké pohledy a potoky slz. Větrná hůrka, Quo vadis i třeba moje Jih proti severu, přežily generace a neztratily lesk. Ale to není tak podstatné. Ať si každý čte, co je libo, ale zkuste si udělat čas a přečtěte si pozpátku ty intelektuální diskuse a možná pochopíte, proč nás tolik rezignovalo a tuto diskusi na dlouho opustilo.

    • Mirka 7. 1. 2010 12:36 (!) Reagovat 1 +1 -1 0

      Já jsem se té diskuze účastnila

      (nikoli na straně obhájců), takže vím, o čem byla.
      Žádná z ostatních knih neměla tolik zapálených obhájců ani odpůrců jako Stmívání.
      Je to nejspíš dáno jejím zaměřením a úrovní, i tím, jak se jedna skupina cítí být napadána a odsuzována tou druhou (platí pro obě zúčastněné strany).
      Medializace - nevím. Měla jsem opravdu dojem, že film vznikl až poté, co uspěla kniha, a producenti svými jemnými nosánky vycítili možný zisk...
      Pořád mi prostě připadá, že za tím, jak některé přitahuje, je víc, než jenom dobrá reklama. Tím neříkám, že je to dobrá kniha, ale že se nějakým způsobem trefila do něčeho, po čem je u části lidí (lidstva) poptávka.
      Anebo lapidárněji, je to sice možná blbé, ale má to silnou schopnost oslovit...

      • Ina F. 7. 1. 2010 13:20 (!) Reagovat 1 +1 -1 1

        Platí to, co jsem napsala 5.1.2010. To, že většina z nás znechuceně přestala reagovat, nebylo vinou knihy, já proti ní nic nemám, píšu to pořád znovu, ale rádoby intelektuálních blábolů. Navštěvuji docela dost čtenářských stránek i tam se diskutuje a nikomu to nevadí. Ale s takovou sbírkou keců, jsem se opravdu nikde nesetkala.

        • Mirka 7. 1. 2010 17:08 (!) Reagovat 2 +1 -1 0

          To bych zas až tolik neodsuzovala,

          když má člověk něco rád, může mít i potřebu si sám pro sebe pochopit proč. A holt to třeba i říct ostatním, prostě si popovídat, sdílet...
          Komunikaci vidím jako jeden ze základních lidských projevů. Tím, že něco formulujete, se lišíte od améby...
          Mně ta diskuze místy přišla spíš jako vyznání lásky zamilovaných (a kdo se prosím nikdy nezamiloval do blba...), než jako rádoby intelektuální blábol. Samozřejmě chápu, že poslouchat zamilované bloudy může leckomu lézt na nervy.

  • Ina F. 7. 1. 2010 08:04 (!) Reagovat 0 +1 -1 0

    Mirko,

    proč by nezabrala? Knihy o lásce se budou číst pořád, ať už je jejich hodnota jakákoliv. Muži to samozřejmě číst nebudou, jedině snad ze zvědavosti, jako ZdeněkJ., aby pak zjistili, že to opravdu nemusí. A na ženy vždycky zabere osvědčený scénář - on ji nechce, nebo ona ho nechce, popřípadě se nechtějí oba, aby potom zjistili, že se chtějí, překonají mnohá protivenství a pak se vezmou. Stačí trochu změnit kulisy a máme zbrusu novou knihu. Ale rozpitvávat celkem běžný příběh mi připadá trochu přitroublé, hrdinové se chovají prostě tak, jak si to spisovatel přál. Ženy vždycky budou snít a chlapi stát nohama na zemi, to je to celé. A pokud je žena aspoň trochu soudná, spokojí se s romantickými hrdiny v knihách a filmech a bude spokojeně žít se svým partnerem.

    • Mirka 7. 1. 2010 08:31 (!) Reagovat 2 +1 -1 0

      Souhlas, do značné míry máte pravdu.

      Ovšem knih o lásce je jako psů (přesněji víc). Proč zrovna tahle?
      Osobně asi netoužím rozpitvávat samotný příběh, na mne tedy nezabral, ale spíš by mne to zajímalo jaksi ze sociologického hlediska.
      Co to vypovídá o lidech na začátku 21. století? (Zřejmě mám pocit, že to o nich NĚCO opravdu vypovídá, a to je to, co mne zajímá.) Třeba, že jsou vlastně pořád stejní, i když zároveň trochu jinak?
      Jinak ovšem znám řadu žen, které jsou víc než pragmatické, a chlapů, kteří nestojí ani na zemi ani na nohách (aspoň tedy ne na svých...)

  • Ina F. 5. 1. 2010 16:01 (!) Reagovat 2 +1 -1 1

    Ale kdežeby! To se jen dostali ke slovu ti, kteří tady neměli chuť psát předtím. Ani mi nevadila kniha Stmívání jako taková i když to vypadalo, že před jejím napsáním žádná kniha ani neexistovala. Většinou mne otrávily učené kecy kolem knížky, kterou někdo má rád a někdo ne. Nepřečetla jsem za život desetitisíce knih, jako jedna z fanynek, nevím, kde bych na to vzala čas. Neodkryla jsem v té knize žádnou mnohovrstevnatost, necítila jsem potřebu diskutovat o archetypech a neokoralost některých pasáží mne nechávala zcela v klidu. Taky jsem se bleskurychle nenaučila anglicky, abych mohla číst v originále další díly. Přečetla jsem si části diskuse pozpátku a nevěřila jsem svým očím, jaká to byla sbírka nesmyslů.

    • Ivana H. 5. 1. 2010 19:22 (!) Reagovat 1 +1 -1 0

      Díky,

      vyjádřila jste přesně můj názor.

    • Mirka 6. 1. 2010 09:13 (!) Reagovat 1 +1 -1 0

      Já tu knihu nemiluju,

      ani neobhajuju, ale stále znovu vidím otázku, PROČ tak zabrala?
      To je podle mne jev, který si zaslouží jistou dávku zkoumání. A odpověď, která mne opakovaně napadá, je, že je někde něco špatně, řadě lidí cosi chybí, a pokud tomu tak je, znamená to nejen jistě skvěle obchodně vyplnitelnou "díru" na trhu, ale možná i poukaz na problém obecnějšího rázu...

  • Mirka 4. 1. 2010 12:17 (!) Reagovat 0 +1 -1 0

    Věnovala jsem svůj výtisk Stmívání

    (zakoupený za účelem seznámení se s tímto fenoménem) Městské knihovně.
    Když slyšeli, že jim chci věnovat knihu, začali ihned opatrně říkat, že rozhodně neberou vše. Když zjistili, co jim chci dát, přijali to s otevřenou náručí s tím, že je o to velký zájem.
    Můj vztah ke Stmívání to snad ilustruje dostatečně, ale zřejmě to opravdu Kniha srdce je. Už jen proto, že sem i skoro půl roku po ukončení ankety stále přibývají příspěvky právě a jen na toto téma...

  • Ina F. 23. 12. 2009 16:34 (!) Reagovat 1 +1 -1 0

    ZdeněkJ.

    Je to úleva, přečíst si střízlivý a věcný komentář. Trochu pochvalný, trošku kritický, ale logický a celkově pravdivý.

  • Zdeněk J. 7. 12. 2009 13:30 (!) Reagovat (@) 1 +1 -1 0

    STMÍVÁNÍ?

    Konečně jsem se dokopal k přečtení Stmívání a je to opravdu poutavě napsané, pravidelně jsem v metru přejížděl, jenže obsahem je neobhajitelné vedle Saturnina a většiny děl z vítězné dvanáctky. Kdo v této knize nachází humor, moudrost a podobné kategorie, musí mít lupu. Krátce shrnuto, příběh hodného upíra a hezky vonící a nemehelné puberťačky patlající se ve svých pocitech. Okolo strany šedesát dojde k malé havárii na náledí a již se začíná něco mlhavě naznačovat, když vytrváte na dvoustou stranu hrdinové si začínají vyjasňovat, proč se na začátku neměli rádi. Objevení zlých upírů je opravdu akční, jenže to už kniha končí a je zaděláno na pokračování. Našlehaný vzduch a lehká červená knihovna, neobsahuje ani historii, ani budoucnost, žádný objev, ani vizi. Další díly vynechám a o nic nepřijdu.

  • Simona 20. 11. 2009 14:47 (!) Reagovat 0 +1 -1 0

    znemožnění stmívání v televizi čt

    Jako už mnoho zpráv na této stránce,tak i já souhlasím s názorem že čt většinu velmi dobrých knih znemožnila.Třeba tím,že je v dokumentu postavila do názoru,že jsou to knihy pro 13-tileté pubeťačky,které evidentně neměly kluka a že útěchu hledají v těchto knihách (edice knih od mayerové).A že z HP udělali sérii knih, které matky čtou svým 6-tiletým dětem, (strašidelné to začíná být už ve třetím dílu), před spaním a pak se diví,že dítě strachem nespí.V tomto mě čt velmi zklamala, že dala dokument o velmi pěkných knížkách natočit nějakým začínajícim dokumentaristům,protože jsem měla Čt za televizi,jenž ukazuje pravdu a věřím,že jestli si někdo tuto knihu chtěl někdo půjčit nebo koupit,tak už to určitě neudělá.

    • Jana 6. 12. 2009 11:55 (!) Reagovat 0 +1 -1 0

      Připomínka

      Simono, jak jste přišla na to, že čt ukazuje pravdu? To není jen případ knih. Stmívání neznám a ani po tom netoužím, přesto s vámi souhlasím, že to bylo záměrné zesměšnění.

    • Petr 15. 12. 2009 21:36 (!) Reagovat (@) 0 +1 -1 0

      Stmivani?

      omlouvam se,ze se opakuji,ale stmivani je strasna knizka.TO je muj nazor.Venuji se vampyrismu, satanismu a demonologii.Myslim si,ze Twilight nema s upiry vubec nic spolecneho.A pokud CT stmivani takto znemoznila primlouvam se na jeji stranu.

      • Mirka 17. 12. 2009 08:35 (!) Reagovat 0 +1 -1 0

        Hm, zajímavý nový pohled na věc

        Milý Petře,
        z proběhlé diskuze soudím, že si kniha Stmívání rozhodně nezískala milovníky upírů, oslovila spíš lidi, kteří hledají / postrádají něco dosti jiného.
        Pro démonologa opravdu asi velký přínos představovat nebude. Mimochodem, v anketě mělo jít o knihu srdce, nikoli o jakkoli specializovanou odbornou literaturu...

  • Lehečkova 2. 11. 2009 15:10 (!) Reagovat (@) 0 +1 -1 0

    počet hlasů pro prvních 12 knih

    Je někde zaznamenán počet hlasů pro prvních dvanáct knih????

    • František 3. 11. 2009 13:56 (!) Reagovat 0 +1 -1 0

      Hledal bych na úvodní stránce ;)

první | předchozí | 1 2 3 4 5 | další | poslední (59)

Pošlete svůj komentář

Vložením komentáře vyjadřujete souhlas s pravidly diskuse. Pokud tato pravidla nedodržíte, váš příspěvek může být upraven či smazán.


 *

 *

E-mailová adresa nebude v diskusi viditelná. E-mail vyplňte v případě, pokud chcete, aby Vás mohli ostatní čtenáři kontaktovat prostřednictvím našeho webu.


 *

Položky označené * jsou povinné.

Sledujte diskusi e-mailem

Příspěvky zadané do diskuse vám budeme posílat na zadanou e-mailovou adresu. Na konci každé zprávy bude odkaz pro odhlášení.

 *

 *

Položky označené * jsou povinné.

Pošlete svou připomínku


 *

 *

 *

Položky označené * jsou povinné.