Chat

námořní kapitán

Ing. Petr Ondráček, CSc.

Vystudoval ČVUT, Fakultu elektrotechnickou. Do roku 2000 vedl výzkumný tým jako vědecký pracovník ve Výzkumném ústavu spojů, později Testcomu. Pak odešel na Ministerstvo informatiky, kde pracoval v mezinárodních telekomunikačních projektech. V červnu 2011 odešel do důchodu. V dětství začínal s vodáctvím, postupně se však dostal k jachtingu. Každoročně jezdil na moře, v letech 1997 až 1998 vykonal s Ing. Petrem Parchomenkem na lodi Olivín IV plavbu k mysu Horn, kde vystoupili a jako první Češi provedli zápis do pamětní knihy a zanechali zde českou vlajku. Poté se účastnil na lodi Hébé III několika mezinárodních závodů v roli navigátora. Postavil svoji loď Singa, kterou v roce 2004 začal předělávat pro nejtvrdší podmínky a soustavně studoval vše kolem osamělých plaveb kolem světa. Dne 18. 9. 2011 vyplul na svoji životní cestu Solo nonstop kolem světa. Projekt se z technických a zdravotních potíží nezdařil a po obeplutí antipodu byl nucen plavbu zakončit na Novém Zélandu. Dne 29. 5. 2012 projekt skončil v Aucklandu. Za svůj dosavadní život obeplul všechny významné mysy na zeměkouli, plul ve všech oceánech světa a dosáhl protilehlého bodu od místa vyplutí (antipod) při osamělé plavbě bez zastávky. Svůj sen obeplout sám zeměkouli bez zastavení a v rekordním čase, si zatím nesplnil. Více najdete v reportáži Zpráva z konce světa z cyklu PORT.

Záznam chatu z pátku 15. června 2012

Mirka Hurtová: „Petře zdravím a moc gratuluji.Zažil jsi perné chvíle,ale zvítězil jsi.Poučen, šel bys do toho znova?“

Ing. Petr Ondráček, CSc.: „Ahoj Mirko, srdecne zdravim Tebe a vsechny ucatniky tohoto chatu z Aucklandu na Novem Zelandu. Snad se mne podari plne plne odpovedet na obsah polozenych dotazu. Diky za gratulaci. Nemel bych vecny problem s novym pokusem. K tomu bych potreboval penize a zdravi. Avsak zcela zasadni je, ze chci splnit slib moji manzelce Jaru, ktera mne dlouha leta i ted podporovala a pomahala a bez ni bych tezko nejen tuto plavbu relizoval. Chceme prozit krasny spolecny podzim zivota i podle jejich predstav. To by nebylo mozne, kdybych znovu vyplul.“

Valerie: „Dobrý den. Jaké jsou vaše další plány? Vydáte se zase po nějakém čase na nějakou neobvyklou cestu?“

Ing. Petr Ondráček, CSc.: „Diky za dotaz. S manzelkou se chceme venovat cestovani, vnoucatum a odpocinku na chalupe v Mokrem. Taky musim napsat knihu a opet pracovat ve svem oboru. Velka cesta uz by byla jen s ni.“

Prokop U.: „Co uděláte se Singou? Vrátíte se na ní po moři do Anglie, nebo ji necháte na Novém Zélandu a zpět poletíte?“

Ing. Petr Ondráček, CSc.: „Diky za dotaz. Singa je pripravena k prodeji a ja se vracim letadlem domu.“

Anička, Olomouc: „Když se v bouři s vámi loď otáčela dnem vzhůru, byl jste připoután? Mohl jste nějak zajistit i další předměty?“

Ing. Petr Ondráček, CSc.: „Diky za dotaz. Pripoutan jsem nebyl. Vsechny tezke predmety byly pripoutany nebo ulozeny v uzaviratelnych skrinkach a prostorech pod luzkama.“

Michal: „Dobrý den, pokud byste vážně onemocněl a nebyl schopný loď ovládat, mohl jste si nějak přivolat pomoc? Za jak dlouho by k vám záchranáři dorazili?“

Ing. Petr Ondráček, CSc.: „Dekuji za dotaz. Privolat pomoc jsem si mohl pomoci druzicove zachranne boje (tzv. EPIRB) namorniho tisnoveho a bezpecnostniho systemu (GMDSS). Doba pripluti je dana vzdalenosti od pristavu pobrezni straze nebo od plujici lode , ktera by byla urcena k provedeni zachranne akce a rychlosti pouziotych lodi.“

Zdena, Přelouč: „Není osamělá plavba, natož tak dlouhá, dost depresivní? Jak jste se povzbuzoval, když jste bojoval s oceánem?“

Ing. Petr Ondráček, CSc.: „Dekuji za dotaz. Zadne deperse jsem nemel, protoze bylo treba stale neco delat a spise jsem trpel nedostatkem casu vsechnui stihnout. K dobre nalade prospivala moznost druzicove 'Inmarsat a Iridium) a radiove komunikace (SSB vysilacka a program Airmail) predevsim s moji manzelkou, prateli a radioamatery a take oblibena hudba.“

Ondra L.: „Dobrý den. Myslíte, že pokud byste se nemusel pro poruchu větrného generátoru vracet do Falmouthu, že by se vám ty nejhorší bouře vyhnuly?“

Ing. Petr Ondráček, CSc.: „Dekuji za dotaz. Boure by se mne nevyhnuly, ale byly by priznivejsi smery vetru a vetsi pravdepodobnost naplneni cile plavby.“

Derek: „Musel jste studovat VUML?“

Ing. Petr Ondráček, CSc.: „Nastesti ne.“

state: „Co všechno zvládl udělat výzkumný tým, který jste do r. 2000 vedl?“

Ing. Petr Ondráček, CSc.: „Dekuji za dotaz. Nas tym se venoval problematice zavadeni dalkoveho rizeni a kontroly mikrovlnnych radiovych siti pomoci ridicich pocitacu na bazi privatnich reseni nebo podle standardu Mezinarodni telekomunikacni unie (TMN standardy) zejmena pro tehdejsi Spravu Radiokomuniokaci. Dale pak budovani infrastruktury a pocitacovych aplikaci pro vyuzivani lokalnich pocitacovych siti (LAN) a internetu pri reseni vyzkumnych praci a zakazek v TESTCOM Praha.“

state: „Jak se má námořník v důchodu?“

Ing. Petr Ondráček, CSc.: „Diky za prihpodny dotaz. Zatim dobre a doufam, ze tomu bude i tak jeste mnoho let.“

state: „Umíte plavat všechny styly?“

Ing. Petr Ondráček, CSc.: „Dekuji za dotaz. Na studiich na v telocviku ucili vsechny styly, ale mam oblibeny kraul.“

state: „Měl jste někdy mořskou nemoc?“

Ing. Petr Ondráček, CSc.: „Dekuji za dotaz. Mel nekolikrat v pocatku me jachtarske kariery. Poslednich 15 let jsem ji nemel a ted take ne. Avsak nikdo neni stroprocentne odolny. Napriklad staci tezke jidlo na rozbourenem mori a nutnost pritom dlouho pracovat v uzavrenem prostoru na lodi.“

state: „Splní se Vám podle Vás sen obeplout sám zeměkouli?“

Ing. Petr Ondráček, CSc.: „Dekuji za dotaz. Predevsim bych chtel rici, ze muj sen byl obeplout zemekouli bez zastavky a ten se jiz nesplni.“

state: „Byl jste vodním skautem?“

Ing. Petr Ondráček, CSc.: „Dekuji za dotaz. Vodnim skautem jsem nebyl, ale do taju plavby na rekach me zaucovali ti, kteri vodnimi skauty za jejich mladi byli a jsem jim za to, co me naucili moc vdecny.“

SV: „Máte někdy strach o zdraví a život při cestách?“

Ing. Petr Ondráček, CSc.: „Dekuji za dotaz. Strach nepocituji, ale mam prirozeny respekt pred morem. Ostatne, strach je nebezpecny a vede k vaznym chybam.“

SV: „Co si myslite o cestovatelských akcích - Tatraplan - Hanzelka a Zikmund, Tatra kolem světa?“

Ing. Petr Ondráček, CSc.: „Dekuji za dotaz. Velice si cenim obou panu a nejen teto jejich akce. Myslim, ze to muselo byt pro oba hrozne narocne v tehdejsich podminkach to vubec prosadit a pak relizovat. Dnes by to bylo asi jen o penezich.“

Glass Inferno: „Napíšete paměti?“

Ing. Petr Ondráček, CSc.: „Dekuji za dotaz. Ano, chystam se k tomu.“

Glass Inferno: „Znáte se s politikem Vodičkou exministr - též námořník?“

Ing. Petr Ondráček, CSc.: „Dekuji za dotaz. Ne, nesetykal, ale znam se s mnoha nasimi kapitany velke plavby“

hrad66 jachting info: „Pane Ondráček smekám kapitánskou čapku a blahopřeji k tomu co jste dokázal, bez ohledu na to, že jste si nesplnil svůj sen úplně. Který zážitek z plavby je po Vás nejkrásnější a nejsilnější? Děkuji za odpověď.“

Ing. Petr Ondráček, CSc.: „Dekuji za dotaz. Je tezko rici, ktery zazitek byl nejkrasnejsi a nejsilnejsi. Asi tak ten pohled na neskutecnou hvezdnou oblohu a mejsilnejsi prvni prevraceni na plachetnici.“

Marek Ceri, Mgr.: „Najprv obdiv..., otázka: Stretli ste sa s plávajucim odpadom okolo 40´ ?“

Ing. Petr Ondráček, CSc.: „Dekuji za dotaz. Byl jsem docela prekvapen, ze jsem se setkal jen s jednou plavajici bedinkou (asi tak od piva) a jednou plastovou lahvi.“

Honza: „smrdíte“

Ing. Petr Ondráček, CSc.: „Dekuji za dotaz. Myslim, ze ne.“

Honza: „Zdravím, chci se zeptat jak postupujete v přípdě když vám vypoví službu autopilot. V době spánku je lodˇ zakotvená? Jaké funkce autopilot na plachetnici ovládá?“

Ing. Petr Ondráček, CSc.: „Dekuji za dotaz a pozdrav. Lod pluje. Autopilot (elektronicky nebo mechanicky) ovlada kormidlo bud tak, ze pohybem kormidla(paka nebo kolo) udrzuje nastaveny uhel (kurs)vuci vetru nebo vuci magnetickemu severu (podle vnitrniho kompasu) nebo vuci dnu (podle navigacniho systemu - napriklad z GPS). Dekuji timto za vsechny polozene dotazy a preji pekny vikend na vode, ci na sousi.“