Úvod » Chat s odborníkem » Martin Řezníček

Martin Řezníček

student

Fotografie

Studuje ve třetím ročníku Fakulty dopravní pražského ČVUT – obor Dopravní systémy a technika. Na počátku roku 2012 se dostal do týmu prof. Ing. Jana Kovandy, CSc., který se dlouhá léta zabývá bezpečností dopravních prostředků a má za sebou řadu úspěšných crash testů.

V loňském roce absolvoval desetiměsíční praktikantský pobyt v oddělení logistiky Škoda Auto a.s. V rámci svého studia se však zabývá především počítačovou mechanikou v dopravě a mechanikou obecně, nicméně praxi v automobilce hodnotí jako cennou zkušenost. Za svůj největší dosavadní úspěch považuje právě účast na crash testu tramvaj-automobil.

Více najdete v reportáži Srážka vlaku s autem z cyklu PORT.

Záznam chatu z 8. 6. 2012

Kelen:
Jak jste se dostal do týmu prof. Ing. J. Kovandy, Csc.?
Martin Řezníček: 16:53
Dobré odpoledne všem četařům, jak jsem se dostal do jeho týmu prof. Kovandy? Dozvěděl jsem se, že shání studenty, kteří by mu pomohli s realizací tohoto experimentu. Společně s dalšími studenty jsme se s ním sešli a bylo hotovo. Pan profesor v nás vložil obrovskou důvěru a - jak doufám - vyplatilo se mu to.
Kelen:
Je pravda, že se někde testují Airbagy na zvířatech?
Martin Řezníček: 16:58
O tomhle jsem bohužel neslyšel, ale zdá se mi to velice nepravděpodobné. V minulosti snad. Např. při zkouškách hoření auta byly plyny hoření zachycovány trubicí a ventilovány do utěsněného terária s laboratorními myšmi a zkoumalo se, za jak dlouho se otráví, ale ani to už dnes není kvůli legislativě ochrany zvířat možné. Z toho usuzuji, že testování airbagů na zvířatech je jen "novinářská kachna". Navíc tyto testy by neměly žádnou nebo jen obtížně reprezentovatelnou vypovídací hodnotu pro působení na lidskou fyziognomii.
Tonda K.:
Používáte při crash testech i zvířata, nebo je to v dnešní době už zbytečné a používáte jen figuríny?
Martin Řezníček: 17:00
Viz předchozí odpověď. Testovací figuríny jsou pro crash testy vyhovující a opravdu jsou mnohem vhodnější než zvířata.
Petr V.:
Jezdíte se také někdy podívat na skutečné srážky, nebo se jen účastníte kontrolovaných testů?
Martin Řezníček: 17:15
Ne, sestavit tým expertů a organizovat takovéto výjezdy na místa nehod je finančně náročně a v akademickém sektoru je bohužel peněz méně, než bychom si přáli. Nicméně velké automobilky jako např. Škoda Auto a.s. takovéto týmy mají a skutečně k nehodám jejich automobilů vyjíždějí.
Berta, Mělník:
Spolupracujete nějak s průmyslem, třeba naší škodovkou, nebo pracujete úplně nezávisle?
Martin Řezníček: 17:23
Spolupráce s průmyslem je pro nás veliký cíl a v určité míře se nám to daří. Dobrým příkladem může být právě tento experiment, kdy nám Škoda Auto a.s. darovala automobil a VÚKV a.s. (Výzkumný ústav kolejových vozidel) nám daroval čelník a nechal nás v jeho areálu udělat náraz a jeho zaměstnanci nám v mnohém pomohli. Oběma společnostem za to patří velký dík. Jistá spolupráce tedy existuje, nedosahujeme však tak úzkého propojení jako např. v USA, kde je provázanost průmyslu a akademického sektoru na vysoké úrovni.
Zdena, Přelouč:
Jak často se organizují takové srážky? Co všechno se při nich testuje?
Martin Řezníček: 17:29
Jistá pravidelnost v provádění testů tady je, protože se provádějí především pro studenty, aby mohli získat kvalitní materiál pro psaní svých diplomových prací. Sleduje se při nich tedy to, co je zrovna pro někoho důležité (studenta, profesora). Nejčastěji to jsou biomechanická poranění, deformace karoserie a její průběh po celé délce automobilu. Konkrétně v tomto testu jsme se zaměřili na srovnání deformací tramvajového čelníku a karoserie a na vliv tvaru opěrky na poranění hlavy.
Olda, Třebíč:
Dobrý den. Za jak dlouho se vaše doporučení, které vypracujete na základě srážky, dozví výrobci? A řídí se pak eventuálně vašimi doporučeními?
Martin Řezníček: 17:33
Výsledky našich experimentů jsou především pro studenty a studentské práce, nicméně nenecháváme si je pro sebe - jsou veřejné. Výrobci se o nich tedy mohou dozvědět hned, ale je pouze na jejich zvážení, zda se našimi doporučeními budou řídit.
kelen:
Jsme v crash testech v ČR srovnatelní se úrovní Západu?
Martin Řezníček: 17:34
Akreditované zkušebny, které provádějí crash testy mají standardní evropskou úroveň. Myslím si, že testy, které se provádějí na FD ČVUT, jsou do jisté míry unikátní. Vybavení samozřejmě odpovídá finančním možnostem školy a tyto testy jsou zaměřeny na studentské projekty a nemají ambici se srovnávat se standardními schvalovacími metodami.
slavkov:
Myslíte si, že věda bez mládí je tragedie a věda bez stáří komedie?
Martin Řezníček: 17:39
Myslím si, že je tragédie, pokud staří a mladí spolu nespolupracují. Věda je založena hodně na předávání zkušeností a více zkušeností mají samozřejmě starší vědci, nicméně mladé mozky si často nezatížené léty praxi často přijdou s chytrým a jednoduchým řešením... Toto však berte prosím rezervou :)
kelen:
V nějakém tištěném časopise z 90. let jsem četl že se testují airbagy na opicích nebo prasatech - jedno z toho je špatně a jedno z toho správně, teď fakt nevím, buďto prasata nebo opice...
Martin Řezníček: 17:41
V České republice a na ČVUT se nic podobného neděje.
Kelen:
Co Vám dal praktikantský pobyt ve Škodě?
Martin Řezníček: 17:50
Poznal jsem, alespoň částečně, jak funguje velká mezinárodně úspěšná firma a seznámil se s zajímavými lidmi. V logistice jsem k bezpečnosti automobilů moc "nepřičuchul", ale i tak to pro mě bylo zajímavé.
babel:
Co budete mít za téma dipl. práce?
Martin Řezníček: 17:53
Jelikož zatím studuji v bakalářském studijním programu, moje nejbližší studijní povinnost je bakalářská práce. V ní budu navrhovat cyklistickou lávku - statický výpočet zatížení, matematický model, technické detaily.
babel:
Co si myslíte o palubních počítačích v autech?
Martin Řezníček: 17:56
Elektronika je nezbytnou součástí automobilu, protože umožňuje využití systémů se zpětnou vazbou, on-board diagnostiku, komunikaci mezi vozidly, využití senzorů a moderních sytémů. Počítač v autě je i důležitý prvek komunikace mezi člověkem a vozidlem. (Jan Kovanda) S tímto názorem se ztotožňuji. Samozřejmě není vhodné - zatím ani možné - nechat celý automobil řídit počítačem, protože i stroj se může porouchat.
kelen:
Testuje se crash test i tak, že se hodí auto z vrtulníků na zem?
Martin Řezníček: 20:23
Tímto způsobem ne. Jedině v případě, že by se automobily do budoucna vybavily padáky :-) Odpovědí na tuto otázku se s vámi loučím, vážení a milý četaři. Děkuji za zajímavé dotazy a přeji mnoho úspěchů.

Přehled chatů

Ing. Dana Sephtonová

Fotografie

22. 6. 2012

chemik

Ing. Petr Ondráček, CSc.

Fotografie

15. 6. 2012

námořní kapitán

Martin Řezníček

Fotografie

8. 6. 2012

student

Ing. Vít Syrový

Fotografie

1. 6. 2012

potravinář

Prof. RNDr. Štěpán Urban, CSc.

Fotografie

25. 5. 2012

fyzikální chemik

Ing. Dana Sephtonová

Fotografie

18. 5. 2012

chemik

David Obdržálek

Fotografie

11. 5. 2012

robotik

PhDr. Martin Kuška, Ph.D.

Fotografie

4. 5. 2012

kulturolog

Mgr. Michal Švanda, Ph. D.

Fotografie

27. 4. 2012

astronom

Ing. Ludmila Kazdová, CSc.

Fotografie

20. 4. 2012

odbornice na inzulinovou rezistenci

Dr. Ing. Petr Vítek

Fotografie

13. 4. 2012

Prof. Ing. Petr Dvořák, CSc.

Fotografie

6. 4. 2012

molekulární biolog a genetik

Jarmila Ondráčková

Fotografie

30. 3. 2012

jachtařka

RNDr. Ladislav Metelka

Fotografie

23. 3. 2012

klimatolog

Doc. MUDr. Petr Neužil, CSc., FESC

Fotografie

16. 3. 2012

kardiolog

první | předchozí | 1 2 3 4 5 | další | poslední (15)