Host: Daniela Zemanová, prezidentka, Soudcovská unie ČR
Moderuje: Zuzana Tvarůžková
23:00:06Ministr spravedlnosti podal kárnou žalobu na soudkyni.
23:00:10Která podle něho pochybila v kauze Petra Nečase.
23:00:15Podle ministra nerespektoval nadřízeného.
23:00:17Podle bývalého ministra Blažka současný ministr vyhrožuje.
23:00:21Jak závažné pochybení by musela soudkyně udělat,
23:00:24aby byla právem zbavena funkce?
23:00:30Proč ještě nevznikla Nejvyšší rada soudnictví?
23:00:33Po které experti zprávu volají řadu let?
23:00:36Vítáme Danielu Zemanovou.
23:00:40Dobrý večer, díky za pozvání.
23:00:47Rozhodně mediální rozruch způsobil návrh na odvolání soudkyně.
23:00:51Na kterou podal ministr spravedlnosti kárnou žalobu.
23:00:54Způsobil tím rozruch i v soudcovské unii?
23:01:04Způsobil mediální rozruch.
23:01:06Čí oprava čeká týkat toho, že kárné žaloby nejsou denním chlebem.
23:01:20Není to běžné.
23:01:21Ani by být nemělo.
23:01:23Je to ale běžný kontrolní mechanismus.
23:01:25A pokud má někdo z kárných žalobců pocit,
23:01:28že soudce neplní svou funkci, jak má, nebo že výrazně pochybil,
23:01:33tak podá kárnou žalobu.
23:01:35O té kárné žalobě rozhodne kárný senát.
23:01:38To je běžný mechanismus.
23:01:39Ten rozruch byl spíše vyvolán známostí paní soudkyně vzhledem
23:01:43k těm kauzám, které pojednává.
23:01:45Ale jinak je těch věcí více.
23:01:48Podle ministra Pelikána je to pochybení,
23:01:54že se neřídila závaznými pokyny Nejvyššího soudu.
23:01:57To zmiňuje také Pospíšil.
23:01:59On říká, že spis neviděl,
23:02:01ale že pokud to vážné podezření prý existuje,
23:02:04tak je taková kárná žaloba na místě.
23:02:06Myslíte si totéž?
23:02:08Nemohu vůbec hodnotit, zda podání žaloby bylo namístě.
23:02:13Neznám obsah.
23:02:15Nejsem seznámena s podrobností činností paní soudkyně.
23:02:17Takže v žádném případě mi nepřísluší toto.
23:02:21Obecně je možno říci, že soudce nesmí být postižen za to,
23:02:26co souvisí s jeho rozhodovací činností.
23:02:29To znamená, nesmí být postižen za nesprávný právní názor.
23:02:36To je nepřípustné.
23:02:38Pokud soud se pohybuje v mezích zákona, v mezích,
23:02:41kde může odůvodnit.
23:02:42Že on má na tu věc právní názor z těch a těch důvodů.
23:02:45Za to nesmí být nikdy postižen.
23:02:48To není hodnota soudce.
23:02:50To potřebuje společnost.
23:02:53Každý, kdo přijde před soud,
23:02:55tak potřebuje si být naprosto jistý,
23:02:57že soudce tu jeho věc bude posuzovat jen podle zákona.
23:03:01Bez jakýchkoliv vlivů.
23:03:03Vezměte si z poslední doby například docela často probíranou
23:03:07kauzu týkající se zajišťovacích příkazů.
23:03:10Tam až soud řekl, že takový způsob je nezákonný.
23:03:14A ten soud musí mít možnost toto říci.
23:03:17Nesmí být ovlivněn žádnými potřebami společnosti.
23:03:20Nebo médii.
23:03:23Nedejbože politikou.
23:03:24Takže ta nezávislost soudního rozhodnutí je hodnota,
23:03:27kterou potřebuje společnost.
23:03:29Účastníci řízení.
23:03:31Promiňte, co se týče toho nerespektování,
23:03:34toho nerespektování názoru odvolacího soudu,
23:03:37jak moc je vázán právě soud této instanci?
23:03:40No, potom samozřejmě jsem mluvila o tom,
23:03:43že soudce nesmí být postižen za svůj právní názor.
23:03:46Ale soudce má povinnost dodržovat vlastně pravidla právní předpisy
23:03:54a jsou v zákoně o soudech a soudcích dalších povinností.
23:04:00Ale jedna povinnost samozřejmě je ctít názor odvolacího soudu.
23:04:06Teď se opravdu nevyjadřuji k té kauze.
23:04:10Pozor.
23:04:11Já nevím, jestli k tomu došlo, nebo ne.
23:04:13Ale v mnoha kárných rozhodnutí je naprosto jasná indikátor
23:04:16a kárných soudů.
23:04:20Že nerespektování odvolacího soudu ve věci soudce zakládá
23:04:24kárné provinění.
23:04:25Je to jednoduché.
23:04:26Protože soudce nemůže nějakou vlastní ješitností neustále
23:04:30ten spor a věc, kde byl vysloven jasný názor,
23:04:34tak to nemůže protahovat.
23:04:36Nemůže ty účastníky vystavovat dalším a dalším řízením.
23:04:40To je jednoduchý princip.
23:04:42Jak jsem ale říkala, zdůrazňuje, že mluvím jen obecně.
23:04:45Opravdu nikoliv o té kauzy.
23:04:47Obecně se zeptám.
23:04:48Trest odvolání soudce.
23:04:50Jak moc je podle vás přísný?
23:04:52Kdyby k němu mělo skutečně dojít?
23:04:55Pakliže tam i závažné podezření?
23:04:57Nebo prokázání nějakého účelového jednání?
23:05:00Braní úplatku.
23:05:01Jak by to mělo fungovat?
23:05:04Odpověď jde také najít docela jednoduše.
23:05:07Rozhodnutí kárných senátů.
23:05:09Takže musí to být opakované selhání,
23:05:13že se musí jednat o soudce, u kterého už není pravděpodobnost,
23:05:17že by případná pochybení nebo nějaké špatné vztahy napravily.
23:05:21To je u opakovaných kárných postižení.
23:05:25Anebo,
23:05:26pokud se jedná o opravdu zcela výjimečné a natolik zásadní
23:05:30pochybení,
23:05:31které vlastně zpochybňuje osobnost a odbornost soudce,
23:05:35které prostě zpochybňuje to,
23:05:36že by takový člověk měl dále se soudní síní objevovat.
23:05:41Je tady velmi silné politické prohlášení bývalého ministra
23:05:44spravedlnosti Pavla Blažka.
23:05:46Ten říká,
23:05:47že Pelikán svým výrazným krokem vůči soudkyni završil proces
23:05:53likvidování správního práva.
23:05:56Státní zástupci si zvykli soudce vybírat.
23:05:59Ona vybrána nebyla.
23:06:01Proto Pelikán musí tuto ženu zastrašit.
23:06:07Je to nátlak, který by mohl být politicky motivovaný?
23:06:15Je to samozřejmě těžké rozpoznat.
23:06:17Pro soudnictví jako takové je nutné vůbec ne podléhat žádnému
23:06:24politickému vlivu.
23:06:25Tak má přesně být konstruovaná.
23:06:27Soudní moc.
23:06:28Pokud ministr spravedlnosti podá kárnou žalobu, je kárným žalobcem,
23:06:32má k tomu právo, tak soudnictví jako takové, soudní moc,
23:06:37tak se nemůže zpochybňovat.
23:06:39Podání té žaloby.
23:06:42Nemá v tom z naší strany možnost spatřovat tu politickou sféru.
23:06:50Pokud bychom to cítit.
23:06:52Pokud bychom to jako soudní moc cítili.
23:06:55Že tam ta jednoznačná motivace je.
23:06:57Nějakým způsobem využít této pravomoci,
23:07:01tak pak by bylo nutné o tom jednat.
23:07:04Co se týče té konstrukce, o které hovoří Pavel Blažek,
23:07:07že se olomoučtí státní zástupci vybírají soudce.
23:07:10Ty v uvozovkách.
23:07:12Ale on může mít skutečně na mysli nějaké účelové propojení.
23:07:16Za nic takového vyloučit?
23:07:19Já se k tomu nemohu vyjadřovat.
23:07:22Protože z mého pohledu jsou to pouze spekulace.
23:07:25Které nejsou ničím podložené.
23:07:27A k nim se vyjadřovat nechci.
23:07:30Nebudu.
23:07:31Jak moc je pro zdraví justiční systém dávat najevo státním
23:07:46zástupcům, že za svá rozhodnutí nesou odpovědnost.
23:07:49Nebo soudcům?
23:07:51Je důležité, aby společnost měla jistotu,
23:07:53že kontrolní mechanismy v justici fungují.
23:07:55Soudci ani státní zástupci nemohou fungovat bez důvěry společnosti.
23:07:59A samozřejmě, nemůžeme se tvářit,
23:08:02že mezi soudci nedochází k pochybení.
23:08:06A pokud jsou to vážná pochybení, tak je nutné,
23:08:09aby společnost byla jistá, že jsou náležitě napravena.
23:08:14Nebo že ten systém umí se zachovat tak, aby už se to neopakovalo.
23:08:20Takže toto je velmi důležité.
23:08:22Já musím říci,
23:08:23že v poslední době podle mého názoru ale kárné řízení funguje
23:08:28relativně dobře.
23:08:30Byla po novele.
23:08:31Která nastala v roce 2018.
23:08:34Byly velké pochybnosti ohledně změny kárných senátů.
23:08:39Složitosti řízení.
23:08:40Ale řekla bych, že kárné řízení funguje.
23:08:43Pokud je tedy kárná žaloba podána.
23:08:46Tak, že je rozhodnuta tak,
23:08:49že to nebudí ve společnosti žádné pochybnosti o tom,
23:08:53že skutečně kárné senáty umí potrestat.
23:09:00Ale považuji to za velmi důležité.
23:09:02Je to přesvědčení toho, že ano, existuje sebe očistný mechanismus.
23:09:11A funguje.
23:09:13Jak důležité je uplatnit ten nárok, nebo vůbec v podstatě tlak na to,
23:09:18aby byl i soudce zodpovědný za škodu.
23:09:23Teď mám na mysli i v případech,
23:09:25kdy je skutečně nějaká náhrada škody přiznána účastníkovi řízení?
23:09:30Děje se to vůbec?
23:09:32Děje se to.
23:09:33Je to zákonem upravené.
23:09:35Je to jednoduché.
23:09:37Soudce může být odpovědný finančně.
23:09:40Za nějaké důsledky.
23:09:44Svých kroků.
23:09:45Které vykonává rozhodovací činnosti.
23:09:47Ale pouze tehdy, pokud tato jednání shledán kárně odpovědný.
23:09:51Takže pokud nastanou třeba průtahy v řízení, ten předseda soudu,
23:09:58nebo jakýkoliv kárný žalobce toho soudce obvinění,
23:10:01tak kárný senát řekne ano, tady k tomu došlo.
23:10:06Ten soudce skutečně při své činnosti pochybil.
23:10:08Jedná se o kárné provinění,
23:10:11tak stát může po soudci žádat náhradu za odškodnění,
23:10:14které by tomu účastníkovi patě.
23:10:16Jak často to stát dělá?
23:10:17Jsou advokáti, kteří si stěžují, že se to moc neděje.
23:10:21Že ten systém by to mohlo trochu pročistit.
23:10:25Otázka je, jak to advokáti ví.
23:10:29To je otázka vnitřního systému.
23:10:31Ale ten účastník ty peníze vždy od státu dostane.
23:10:33Takže to je také jen otázka, zda ten stát si to vybere,
23:10:37případně od toho soudce, nebo ne.
23:10:41Proto se ptám.
23:10:42Jestli třeba víte o nějakém konkrétním případu?
23:10:44Nebo je to výjimečná záležitost?
23:10:48Je to spíše výjimečné.
23:10:49Ale je to otázka na ministerstvo spravedlnosti.
23:10:52Protože tuto agendu,
23:10:53nebo toto vymáhání po soudcích provádí ministerstvo spravedlnosti.
23:10:58A jen ono má tedy údaje komplexní o tom, jak často se to děje.
23:11:02Ale z mé zkušenosti mohu říci, že to je spíše výjimečné.
23:11:06A je ale i o tom, že to není nesprávnou úpravou.
23:11:15Je to tak dáno.
23:11:16Je důležité říci, že tu možnost podat kárnou žalobu v případě,
23:11:22že tam je provinění, tak nemá jen soudní moc,
23:11:25to nemají jen předsedové soudů,
23:11:27má to rozhodně právě i ministr spravedlnosti.
23:11:31Takže to je o tom,
23:11:35zda ty žaloby jsou podávány včas a dostatečně často.
23:11:39Tak to nese více subjektů.
23:11:42V našem vysílání včera hovořil také bývalý ministr spravedlnosti
23:11:45Jiří Pospíšil.
23:11:46A ten si zase stěžoval na nekonečný kolotoč soudních řízení
23:11:50v českém prostředí.
23:11:52Poslechneme si jeho slova.
23:11:54Po celou délku fungování řekněme polistopadové justice,
23:11:57tak bojujeme s délkou soudního řízení.
23:12:00Základní problém je je soudní ping-pong.
23:12:02Soudy si mohou s sebou pinkat věci.
23:12:06Platí okřídlené heslo, že dva čeští právníci, tři právní názory.
23:12:12Existuje mechanismus,
23:12:14který by takovémuto kolotoči mohou předejít?
23:12:16Mohl ho minimalizovat?
23:12:19To je zajímavá otázka.
23:12:21Ale odpověď je opravdu těžká.
23:12:27Ale pokusím to udělat stručně.
23:12:32Pan Pospíšil přesně neuvedl,
23:12:34v čem spatřuje důvody toho soudního ping-pongu.
23:12:39Ale ten musíme říci,
23:12:40že v každé demokratické společnosti musí být v právním řádu zakotveno
23:12:45právo podat opravný prostředek.
23:12:47A to samozřejmě řízení prodlužuje.
23:12:50Pokud bychom měli jednostupňové řízení,
23:12:53kde by se někdo proti rozhodnutí soudu nemohl odvolat,
23:12:56tak pak by řízení jistě probíhalo rychleji.
23:12:58Pokud bychom měli v našich zákonech relativně menší úpravu různých
23:13:05procesních práv účastníků, možnost namítat podjatost,
23:13:10možnost se různě omlouvat ze soudních řízení.
23:13:12Možnost předat všechny možné situace,
23:13:18tak řízení by bylo také kratší.
23:13:20Nebylo by to ale správné.
23:13:22Jsme součástí demokratických zemí.
23:13:26Chceme být právním státem.
23:13:27Náš právní řád sobě samozřejmě obsahuje už z podstaty mnoho
23:13:31prostředků, které řízení prodlužují.
23:13:33A je otázkou, zda je účastníci využít, nebo ne.
23:13:36To je jen jeden okruh těch skutečností.
23:13:38Které mají vliv na délku řízení.
23:13:40Ale je základní.
23:13:42Ten druhý okruh,
23:13:43to je potom případné nějaké nedostatky na straně soudu.
23:13:49To je nedostatek dejme tomu, pokud soudce má Senátu věcí daleko více,
23:13:55než může plynule projednávat.
23:13:56A to byl případ opravdu celých v podstatě 90. let.
23:14:01Na mnoha soudech je to ještě stále velký problém.
23:14:03To znamená, pokud má soudce ne desítky, ale stovky věcí více,
23:14:07než může plynule vyřídit, tak to řízení také trvat dlouho.
23:14:11Pokud nemá dost odborného personálu, co u nás stále nemá,
23:14:16tak se řízení se protahuje.
23:14:17Protože některé úkony, které by mohly dělat ten pomocník soudce,
23:14:21tak musí dělat on sám.
23:14:23Místo jiných prací.
23:14:25Promiňte.
23:14:27On zmiňoval země,
23:14:28které neumožňují vracet konkrétní kauzy soudu prvního stupně.
23:14:34A odvolací soud rozhoduje s konečnou platností.
23:14:38Bylo by to cesta?
23:14:39Jistě by to cesta byla k urychlení.
23:14:42Otázkou ale je, zhodnotit, nakolik by to zasáhlo ochranu práv.
23:14:51Tady platí více než kdy jindy, něco za něco.
23:14:55Takže zrychlíme tím řízení.
23:14:57Na druhou stranu v nějakých případech snížíme možnost,
23:15:01aby to výsledné rozhodnutí bylo skutečně to nejlepší.
23:15:04Skutečně něco za něco.
23:15:06Když jste mluvila o pomalých soudech,
23:15:08k nejpomalejším vždy patřily ty v Ústeckém kraji.
23:15:11Odehrál se tady vůbec nějaký pokrok?
23:15:14Nebo jste narážela na to, že to zatím trvá napořád?
23:15:19V Ústeckém kraji a obecně v severočeském regionu
23:15:25se to zlepšilo.
23:15:27Je to za cenu opravdu velkého vypětí soudců.
23:15:30Personálu.
23:15:31Ale i vedení soudu.
23:15:33Které se snaží opravdu nacházet všechna možná opatření,
23:15:36která by účastníkům jejich nelehkou situaci zlepšila.
23:15:40Takže tam se zrovna situace zlepšila.
23:15:42Ale v žádném případě není ideální.
23:15:45A k tomu ideálu nám opravdu chybí hodně.
23:15:49Je to možná to, o čem pan Pospíšil nemluvil.
23:15:53To je, že problém délky řízení jako problémy i jiné.
23:15:58Koncepční otázky.
23:15:59Justice.
23:16:00O kterých víme.
23:16:02Že je máme.
23:16:03Trápí celou společnost.
23:16:05Léta.
23:16:06Tak nejsou ale řešeny komplexně.
23:16:08Není tady nikdo, žádný subjekt,
23:16:11který by se zamyslel nad tím jevem jako celkem.
23:16:16Ne, že se hledají jednotlivá řešení pro jednotlivé soudy.
23:16:19A skutečně by si poctivě sedl a řekl, v jakých příčinách je to,
23:16:25že délka řízení je taková.
23:16:28Je to jen v obsazení soudu, jaké jsou důsledky,
23:16:34jaké je možné navrhnout řešení.
23:16:37Pak by prošel ten systém, který koncepční řešení vyžaduje.
23:16:41Tedy pro jednání se všemi.
23:16:43Vzít v potaz všechno to,
23:16:45co ten kdo tomu prostředí rozumí navrhuje.
23:16:50Vy podporujete vznik Nejvyšší rady soudnictví.
23:16:53Ano.
23:16:54Proč myslíte,
23:16:56že se nic takového nepovedlo vytvořit za dobu posledních vlád?
23:16:59Mohla by být tento orgán tím, kdo by komunikovat zákonodárci?
23:17:10Ano.
23:17:12Jsem přesvědčena o tom.
23:17:13Právě proto co jsem říkala.
23:17:15S.
23:17:16To prostředí české soudní moci opravdu není orgán,
23:17:19který by komplexně mohlo řešit otázky celého soudnictví.
23:17:24Máme jednotlivé představitele.
23:17:27To znamená předsedy soudu.
23:17:29Profesní sdružení soudců.
23:17:31Soudcovskou unii.
23:17:32Ale není tady nikdo, kdo by za soudní moc jednal.
23:17:35A zároveň nese odpovědnost.
23:17:37Takže když se mě na to ptáte, tak já jsem přesvědčena,
23:17:41že by orgán typu Nejvyšší rady soudnictví
23:17:44v tomto prospěl.
23:17:46A koneckonců ty zkušenosti právě s tím,
23:17:49že zřízení takového orgánu bylo v jiných zemích,
23:17:53tak to mělo pozitivní vliv na efektivitu soudnictví.
23:17:55Na rychlost.
23:17:57Ale vůbec proto, aby lépe poskytovali ochranu.
23:18:00Práv účastníkům.
23:18:01Ty zkušenosti tady jsou.
23:18:06Co je důvodem, proč se to nepovedlo?
23:18:09Paní Válková to podporovalo.
23:18:11Pan Pelikán je asi o něco rezervovanější.
23:18:13Je to hodně o osobních postojích?
23:18:15Je to o politické vůli obecně.
23:18:17Ministr spravedlnosti,
23:18:19jeho postoj je v této otázce jistě velmi důležitý.
23:18:23Zásadní.
23:18:24Ale je to o vůli ostatních státních mocí.
23:18:29A vůbec o politické odpovědnosti.
23:18:31Nastavit v našem prostředí opravdu vyvážené prostředí státních mocí.
23:18:37Soudní moc je jedna ze tří státních mocí.
23:18:40A nemá svého reprezentanta.
23:18:43Pokud chcete něco vyjednat s vládou, parlamentem, tak víte,
23:18:46kam máte jít,
23:18:47ale pokud máte problém se soudní mocí jako takovou,
23:18:50tak nemáte v našem prostředí žádný subjekt,
23:18:56se kterými jste tu otázku mohli řešit.
23:18:59Další věc, ta věc má druhou stránku,
23:19:01že vlastně i za to soudnictví není jednoznačná hlava.
23:19:09Která by za ni mluvila.
23:19:11Z toho vznikají ty dlouhodobé neřešené problémy.
23:19:14Které budou narůstat.
23:19:15A ty důsledky, že se zatím neprojevují úplnou krizí.
23:19:20To neznamená, že nejsou.
23:19:23Kritici spatřují rizika třeba v tom,
23:19:27že by se soudnictví uzavíralo více do sebe.
23:19:29To si nemyslíte.
23:19:33Předpokládám.
23:19:34Jaká by ta rada měla mít kompetence?
23:19:36O tom uzavírání.
23:19:38To je spíše otázka složení takového orgánu.
23:19:40I v zahraničí se neosvědčily úplně orgány tohoto typu.
23:19:45Které byly složeny výhradně ze soudců.
23:19:47A to jsou visí s tím nebezpečím uzavírání.
23:19:51Ale ty návrhy, které v našem prostředí byly vypracovány,
23:19:55na zřízení této instituce, tak nepočítali s tím,
23:19:58že by členy této Rady byli pouze soudci.
23:20:02To složení by mělo být vyvážené.
23:20:05Samozřejmě by tam měli být zástupci nebo část té rady by měli volit
23:20:15ostatní státní moci.
23:20:16Máme mnoho a mnoho inspirací ze zahraničí.
23:20:20Jak pozitivních, tak negativních.
23:20:22Které právě můžeme využít k tomu, aby ten orgán byl konstruován tak,
23:20:27aby v žádném případě nedocházelo k tomu, to byla další moc ve státě,
23:20:32ale aby byly svěřeny třeba kompetence.
23:20:34Které by v našem prostředí bylo záhodno tomuto orgánu svěřit.
23:20:39Vy jste vždy patřila k těm právním expertům, kdo si přál,
23:20:44aby se v ČR důkladně na základě jasných pravidel vybírali nejen
23:20:49předsedové soudu, což tak asi funguje,
23:20:51ale zejména řadoví soudci.
23:20:55Ministerstvo spravedlnosti připravilo jakési instrukce,
23:20:57které chce vydat.
23:20:59Počítají s konkurencí.
23:21:01Dvouletou přípravou.
23:21:02Ale jak by musela vypadat skutečná koncepční a smysluplná praxe,
23:21:10co tomu chybí?
23:21:13Tak k této otázce jsem se opravdu vyjadřovala velmi často.
23:21:16A budu to dělat stále.
23:21:18Dokud ta úprava nebude přijata.
23:21:21Nebude smysluplná.
23:21:23V každém případě důležité je, aby ta oprava vůbec existovala.
23:21:29My neustále zdůrazňujeme,
23:21:31že u nás ta oprava neexistuje vůbec.
23:21:35Já jsem se ptala u těch ostatních.
23:21:38Proč se to děje?
23:21:39Chybí politická vůle?
23:21:41Je to poměrně tristní.
23:21:43Pokud vašich řád toto volání existuje delší dobu.
23:21:46Myslím, že to není otázka politické vůle.
23:21:49To je na rozdíl od té nejvyšší rady soudnictví ryze vnitřní věc.
23:21:53A tady si spíše myslím, že tady chybí právě ten jednotící subjekt.
23:21:58Ten jeden subjekt, který by se této otázce chtěl věnovat.
23:22:02Považoval to za důležitou.
23:22:05Doznal by důležitost této otázky.
23:22:08Mohlo to upravit.
23:22:09Otázka výběru soudců, to je svěřeno předsedům soudů.
23:22:15Částečně Ministerstvo spravedlnosti.
23:22:17Probíhá podle nepsané praxe,
23:22:19tak samozřejmě pokud ta pravidla chcete sjednotit,
23:22:23tak ne každý z těch současných představitelů s tím bude souhlasit.
23:22:27Takže vy potřebujete skutečně subjekt,
23:22:30který vezme zkušenosti všech těch, kteří to v současné době provádějí,
23:22:35a pak vytvoří smysluplnou úpravu.
23:22:37Ukazuje se, že to nemohou být předsedové soudů.
23:22:42Ti mají na starosti svůj vlastní soud.
23:22:44Ale ukazuje se, že to není ani to ministerstvo.
23:22:47I ministerstvo vždy vlastně ne vždy mohlo
23:22:54Pardon, že přerušuji, ale možná to mohla být,
23:22:59nebo nemusela být nutná změna zákona.
23:23:01Chybí každopádně někdo, kdo by prosazoval ty principy.
23:23:08Takový koordinátor.
23:23:10Já bych tady nepředkládala nebo nepřipisovala ministerstvu
23:23:14špatnou vůli.
23:23:15Ale on má prostě jiné starosti.
23:23:17To není otázka ani jednotlivých ministrů.
23:23:19Protože už jich tady bylo mnoho.
23:23:21Ale je to přesně tak jak říkáte.
23:23:23Nemá na to čas.
23:23:25Aby se upravila tato otázka.
23:23:26To chce opravu poctivou a dlouholetou práci.
23:23:32A většina ministrů na to prostě jednoduše nemá čas.
23:23:37Jaké dopady negativní to má potom v reálném prostředí?
23:23:40Asi není úplně tajemství pro vás,
23:23:42že existují různá podezření z klientelismu při výběru soudců.
23:23:49Má to důsledek toho, že úprava neexistuje.
23:23:54To má fatální důsledky.
23:23:57Ne v tom,
23:23:58že by do systému byli přijímáni lidé právě u nás na základě
23:24:04nějakých klientelistických vazeb.
23:24:06To bych nemohla potvrdit.
23:24:08Ale jsem přesvědčená, že to, že systém neexistuje,
23:24:11tak jednak znamená, že nemáme jistotu,
23:24:14že jsou přijímáni ti nejlepší uchazeči, a druhá věc je,
23:24:21že i ty nejschopnější právník i ten chaos odrazuje.
23:24:25Pokud nemají jistotu,
23:24:27které kroky mají ve své profesní kariéře po ukončení studia dělat,
23:24:30aby se stali soudci,
23:24:32tak ti nejschopnější samozřejmě jsou pohlceni těmi ostatními
23:24:38právnickými profesemi.
23:24:40Pokud jmenujete někoho soudcem,
23:24:42tak ho jmenujete bez možnosti nějaké špatné rozhodnutí opravit.
23:24:47Tedy opravit bez toho,
23:24:48aniž by ten člověk nevydal mnoho špatných rozhodnutí.
23:24:53A to je nepřípustné.
23:24:55Takže dobrý výběr soudců opravdu potřebují účastníci řízení.
23:25:00Aby když se dostanou před soud,
23:25:02nemohou si tam vybírat svého soudce, mají ho jasně daného,
23:25:06tak soudce musí být dobrý.
23:25:08Jak se pozná soudce, který není dobrý?
23:25:13Soudce, který není dobrý, to se pozná tak, že není připraven.
23:25:21Ztrácí zájem třeba o své povolání.
23:25:23Nevěnuje se své práci tak, jak by měl.
23:25:28Samozřejmě určitě můžeme mluvit o tom, že špatný soudce je ten,
23:25:33který nemá dost správně nastaven morální kredit.
23:25:39Není vyrovnaný.
23:25:40Ale třeba nadměrně psychicky labilní.
23:25:44Není vhodný pro tuto povolání.
23:25:46Když jste mluvila o nedostatku té pozornosti.
23:25:49O tom, kam by to dojít nemělo,
23:25:51jak daleko bez těch mechanismů a principů,
23:25:54o kterých jste hovořila, tak nebo blízko k tomu máme?
23:26:01Podobné krizi v českém soudnictví?
23:26:03Zatím české soudnictví není v krizi.
23:26:05Je až kupodivu, i bez těchto pravidel ten systém funguje.
23:26:10Podle mého názoru ne úplně špatně.
23:26:13Ale my na to upozorňujeme proto, na ty nedostatky, že to nestačí.
23:26:20Soudnictví musí fungovat opravdu spolehlivě.
23:26:22A musí zaručovat co nejlepší ochranu práv.
23:26:26Takže jen to, že nejsme v krizi, to neznamená,
23:26:28že na ty nedostatky nebudeme upozorňovat.
23:26:31Říká prezidentka Soudcovské unie Daniela Zemanová.
23:26:34Která přišla do našeho interview.
23:26:36Děkuji za to.
23:26:37Také děkuji.
23:26:38Na shledanou.
23:26:40V 19 hodin začínají události.
23:26:41Tak se podívejte.
23:26:43Přeji hezký večer.
Host: Daniela Zemanová, prezidentka, Soudcovská unie ČR
Moderuje: Zuzana Tvarůžková
Mapa stránek | RSS | Nahoru f
© Česká televize 1996–2018 | English | 1