iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
6. 1. 2005
15:20 na ČT2

1 2 3 4 5

180 hlasů
20353
zhlédnutí

Sušický betlém

Díky místním nadšencům mohou od roku 2004 tisíce lidí obdivovat nádhernou repliku dávno ztraceného unikátního betlému.

57 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Sušický betlém

  • 00:00:48 To se mi líbí tou postavou.
    Babka prostě. Hele!
  • 00:00:54 -Podívej se.
    -Pěkná.
  • 00:00:58 Ještě hůl má bába.
    Vždyť špatně chodí. Nevidíš?
  • 00:01:04 -To má mít napsaný na ceduli.
    -Má to tam napsaný na čele.
  • 00:01:07 Tady je takový roztomilý...
    Takový rošťácký tulák.
  • 00:01:12 Vidíš ho? Ty jsi vlastně
    ty figury ještě neviděl.
  • 00:01:16 -Tohle jsem viděl.
    -Něco, co jsem stíhal dělat.
  • 00:01:20 Takže máme vybaleno.
    Svatou rodinu mám tam
  • 00:01:23 a počítej, že bude ještě
    čtyři, pět ovcí, dvě kozy.
  • 00:01:29 Pak tam bude dům a svatá rodina.
    Já si myslím, že to je dost.
  • 00:01:33 To je betlém bohatej.
  • 00:01:37 Dopisovatel do Sušických novin
    nějaký pan Klas napsal článek
  • 00:01:41 o ztraceném Sušickém betlému,
    který po válce někdo ukrad.
  • 00:01:47 A on v důchodovém věku, když už měl
    na to čas, ho začal hledat.
  • 00:01:50 Ale betlém se nenašel.
    Dopátral se někam za Plzeň
  • 00:01:55 a betlém prostě není.
    A potom přišel kolega,
  • 00:01:59 s kterým jsme se tehdy neznali,
    nějakej pan Svoboda ze Sušice
  • 00:02:03 a měl v hlavě srovnány různé
    pohyby, jak by to mohlo fungovat.
  • 00:02:10 On je vyučený strojní zámečník
    a léta to nosil v hlavě.
  • 00:02:14 A přišel s myšlenkou,
    že by chtěl udělat betlém.
  • 00:02:17 Ale sil měl málo.
    To jsem věděl já od začátku.
  • 00:02:21 Tak jsme se dohovořili,
    že bychom ho udělali dohromady.
  • 00:02:27 Ten betlém
    jsem viděl docela jednoduše.
  • 00:02:31 Tak, jak píšu v tom článku.
    Šli jsme onoho vánočního večera
  • 00:02:40 s mým malým bráškou
    po sušickém náměstí
  • 00:02:44 a pootevřené dveře muzea, světla
    a jednoduchá cedule na dveřích
  • 00:02:48 VÁNOČNÍ VÝSTAVA,
    upoutaly naši pozornost.
  • 00:02:52 Tak jsme vlezli dovnitř
    a tam na dolní mázhauze
  • 00:02:57 stálo něco úžasného. Veliký betlém.
    Figury asi půl metru vysoké.
  • 00:03:06 Celá betlémská scéna.
    Všechno, co tam patří.
  • 00:03:12 Můj zrak bloudil dál a výš
    celou betlémskou scénou,
  • 00:03:18 až zůstal doslova zkamenělý
    při pohledu na město nahoře.
  • 00:03:26 Tam stála stará Sušice tak,
  • 00:03:30 jak ji důvěrně znal
    dávný tvůrce památky.
  • 00:03:34 Na nějaké té přednášce byli
    přítomni pracovníci sušického muzea
  • 00:03:43 a já jsem jim říkal:
    Vy byste měli taky prezentovat
  • 00:03:50 veřejnosti zase znova
    ten Sušický historický betlém.
  • 00:03:56 Načež odpovědní pracovníci muzea
    na mě zůstali koukat
  • 00:04:03 doslova vyjeveně.
    Nevěděli, o čem hovořím.
  • 00:04:09 Takže teprve po této zkušenosti
    jsem začal pátrat.
  • 00:04:16 Kam se poděl,
    co se s ním stalo, kde jest?
  • 00:04:20 A bohužel, k mé malé radosti
    se nezjistilo nic.
  • 00:04:27 V podstatě nic.
  • 00:04:29 My jsme původně
    chtěli udělat Sušický betlém,
  • 00:04:32 ale pak jsme zvolili tu taktiku
    z toho starého betlému,
  • 00:04:36 kdy v popředí stojí figury
    třicet centimetrů vysoké,
  • 00:04:40 takový klasický betlém,
    palmy a tak dále
  • 00:04:43 a v pozadí dominanty Sušice
    a šumavský řemesla.
  • 00:04:48 Tahle brána by stála někde tady.
    Ty bývala, jak je hotel Svatobor.
  • 00:04:53 Tahle se posune na to místo,
    co stojí teď ta rozhledna.
  • 00:04:59 Tady ti vyjde děkanský kostel,
    tady budeš mít lékárnu, muzeum.
  • 00:05:06 -Takže už tam nedostaneme...
    -Sem se bude situovat radnice.
  • 00:05:11 Hledali jsme s radními místo.
    Byli jsme na více místech.
  • 00:05:15 Hledali jsme
    i u soukromých lidiček.
  • 00:05:18 Ale ten betlém bude města,
    tak mělo prioritu město.
  • 00:05:23 Ředitelka muzea paní Řezníčková
    nabídla tuto místnost.
  • 00:05:29 Je to nádherné místo.
  • 00:05:33 -Vychází to přes jedenáct set.
    -Tak se to někde najde na to.
  • 00:05:37 To by přišlo sem.
    Tady by se dodělaly nějaký hradby
  • 00:05:40 nebo nějaký takový jenom
    poloplastický...
  • 00:05:44 -Fialka se tam nevejde?
    -Já bych jí tam necpal.
  • 00:05:48 Ona se tam ani nemůže vejít.
    To je padesát hloubka.
  • 00:05:51 Ještě se ten betlém ani nedělal
    a už jsme se hádali.
  • 00:05:55 A to je dobře.
    To je ku prospěchu věci.
  • 00:05:59 Někdo ustoupí hned, někdo později.
    On je výbušnej,
  • 00:06:02 já byl v jeho letech taky takovej.
    Ale neobyčejně mu to pálí
  • 00:06:07 a bez něj já bych ten pohyb
    neudělal, protože tomu nerozumím.
  • 00:06:12 Umím udělat chalupu, sochu,
    ale nějaký hejblátka,
  • 00:06:16 aby se to hejbalo,
    aby tam tekla voda,
  • 00:06:19 aby to bylo příjemný,
    skloubený na pohled.
  • 00:06:23 Když si s něčím nevíme rady,
  • 00:06:27 tak nám strašně pomáhá
    paní ředitelka sušického muzea.
  • 00:06:31 Když se to nespustí před Vánoci,
    tak to je hluchý.
  • 00:06:35 My budeme mít potíže
    to finančně zvládnout.
  • 00:06:39 Pomáháme si jeden druhýmu,
    všelijak to pášeme.
  • 00:06:43 Sháníme lidi. Včera jsem vzal fotky
    a jel na Borovku za starostkou,
  • 00:06:47 protože dneska mají zastupitelstvo.
    Ona říkala: "Přineste nějaký fotky,
  • 00:06:50 já nevím, kolik dáme."
    Já říkal: "I tři tisíce jsou dobrý.
  • 00:06:55 Peníze na Sušický betlém
    jsem se rozhodl dát po tom,
  • 00:07:02 co jsem zjistil, jak se k tomu
    postavilo město Kašperské Hory.
  • 00:07:05 Nedalo ani korunu. Tak jsme potom
    s partou nějaké peníze vybrali.
  • 00:07:10 Jeden rok je strašná lhůta,
    ale měli jsme představu,
  • 00:07:14 že ti sponzoři ze Sušice a z okolí
    budou aktivnější.
  • 00:07:22 Oslovili jsme spoustu lidí.
    Někdy má člověk radost,
  • 00:07:27 to zahřeje u srdce,
    když přijde člověk, který nemá,
  • 00:07:31 a přinese vám pět set.
  • 00:07:33 Ale spoustu podnikatelů v Sušici
    spíš hovoří v jiném úhlu.
  • 00:07:39 Někdy se člověk musí otočit
    a musí jít pryč.
  • 00:07:43 Takže to skřípe finančně.
    A ten rok jsme nevypálil od pasu.
  • 00:07:48 Ten jsme strašně dlouho počítali.
  • 00:07:51 Chtěli bychom to udělat dřív,
    abychom měli tak měsíc
  • 00:07:56 na vychytání chyb v mechanismech,
    aby to potom všechno klaplo.
  • 00:08:01 Jako to píše ten pán
    v Sušických listech ve článku
  • 00:08:05 o Sušickém betlému.
    Děti se dívaly na velké figury
  • 00:08:09 pozlacené
    a dospělí se dívali na Sušici.
  • 00:08:31 Moje původní profese
    je strojní zámečník.
  • 00:08:35 Vyučil jsem se tady v Sole.
  • 00:08:38 Tam jsem pracoval 11 let.
    Poslední dobou se věnuju řezbařině.
  • 00:08:50 Řezal jsem si sám pro sebe.
    Lidem se to líbilo,
  • 00:08:53 tak když někdo něco chtěl,
    tak jsem mu to vyřezal.
  • 00:08:56 A jednou mi to už nedalo,
    tak jsem manželku vyhecoval:
  • 00:08:59 Pojď, pojedeme k Tittlovi,
    abych věděl, na čem jsem.
  • 00:09:02 Jestli řežu dobře, nebo špatně.
    Anebo mi řekne:
  • 00:09:05 Zahoď to, jdi od toho,
    nech toho, nedělej to.
  • 00:09:09 On mi hned nabídl,
    jestli bych chtěl nějakou práci.
  • 00:09:13 Nějaký věci udělat.
    Tak jsem s tím souhlasil.
  • 00:09:18 Byl jsem rád,
    že mě takový řezbář nevyhodil.
  • 00:09:23 Tím to vlastně začalo.
    Začal jsem za ním jezdit.
  • 00:09:27 Různý věci jsem pro něj dělal,
    když potřeboval.
  • 00:09:32 Pak jsem na něj udeřil.
    Jednou jsem se ho zeptal,
  • 00:09:36 jestli by neměl chuť se mnou jít
    do toho Sušickýho betlému.
  • 00:09:43 No, slovo dalo slovo
    a už jsme v tom oba až po uši.
  • 00:09:55 Jedna věc byla pro mě důležitá.
  • 00:10:00 Já jako šestnáctiletý chlapec
  • 00:10:03 jsem viděl tento betlém
    na vlastní oči
  • 00:10:08 a už tehdá jsem ho pokládal
    za velice zajímavý.
  • 00:10:13 Pohodlně jsem poznal ty historické
    domy sušického náměstí,
  • 00:10:19 které se nám dochovaly.
  • 00:10:22 A umínil jsem si,
    že si je všechny obkreslím.
  • 00:10:26 Uprostřed všeho stála
    originál Zanettova radnice.
  • 00:10:36 Kdo byl Carlo Zanetti?
    To byl počeštěný Ital.
  • 00:10:40 Stavitel. Po zhoubném požáru města
    v roce 1707
  • 00:10:46 slíbil pohořelým sousedům sušickým,
    že jim postaví radnici,
  • 00:10:51 jejíž velikosti a kráse
    nebude rovno v celém království.
  • 00:10:56 A my víme, že smělý Vlach
    slib svůj daný Sušickým
  • 00:11:02 do puntíku naplnil.
  • 00:11:07 Sušická radnice
    skutečně až do roku 19O6,
  • 00:11:11 do výstavby
    nové úřední budovy v Praze
  • 00:11:15 byla svojí kubaturou
    největší radnice v Čechách.
  • 00:11:21 A nyní přede mnou stála
    v celé své nádheře tichá a tajemná.
  • 00:11:32 Hned druhý den jsem běžel
    s notýskem do muzea
  • 00:11:36 a znovu si všechno obkreslil.
    Ovšem jenom to, co jsem poznal.
  • 00:11:43 Kdybych věděl, jak to dopadne,
    že betlém bude ztracen,
  • 00:11:49 rozhodně bych byl
    obkreslil všechny domy.
  • 00:11:55 Tady to musí jít do toho šlicu.
  • 00:12:02 -Dej třetí.
    -Teď je to úplně přesný.
  • 00:12:05 -A vystrčíš ji. Drž!
    -Spodní dorazíme.
  • 00:12:10 Ani bys tolik nemusel přesahovat.
    To se tak nedělalo.
  • 00:12:13 -Kousíček to přehazovali.
    -Ta hrana je taky dobrá.
  • 00:12:19 To je taky ale...
    To bude víš co?
  • 00:12:23 Dřív vlastně tátové dávali pozor,
  • 00:12:26 aby si řezbář vzal holku
    z rodiny řezbářů,
  • 00:12:31 aby ten rod, ta krev
    dělala aspoň podobný řemeslo.
  • 00:12:36 Tak tenhle náš pantáta.
    Já nevím, co to bude ke mně?
  • 00:12:39 Oba budeme tchánové.
    Tak to je truhlář z Dlouhý Vsi.
  • 00:12:46 Takže i my...
    Možná že my jsme to neovlivnili,
  • 00:12:49 ale i tudy vede ta cesta,
    že ti mladí by měli být od fochu,
  • 00:12:54 aby se to řemeslo utužovalo.
  • 00:12:58 Dáme tam dveře,
    já to olištuju a odvezeme to
  • 00:13:02 kolegovi Svobodovi namalovat.
  • 00:13:05 Ať tam stojí kus náměstí už.
    Ať páni radní vidí kus náměstí.
  • 00:13:10 Teď se bude kompletovat hamr.
  • 00:13:14 To je dnešní kovárna,
    poháněná vodou.
  • 00:13:22 Protože dříve nebyla elektrika,
    tak se využívala voda nebo vítr.
  • 00:13:29 A tady na Šumavě
    je všude vody dost.
  • 00:13:38 Bývala buď uměle
    udělaná koryta - náhony,
  • 00:13:44 nebo se využíval klasický potok.
  • 00:13:49 Využíváme motůrků,
    co jsou na adaptéry nebo na modely.
  • 00:13:56 Sháním je všude možně.
    Tím pádem nejsou všechny stejný.
  • 00:14:00 Každý má jiný odběr,
    jiný zatížení potom na tý figurce.
  • 00:14:07 Podle toho se to musí
    všechno elektronicky sladit
  • 00:14:11 regulací, aby každá figurka
    dostala pohyb takový,
  • 00:14:15 aby byl co nejvíc přirozený,
  • 00:14:19 Ozubená kolečka a tak zase vyndavám
    z různých elektronických strojů.
  • 00:14:26 Nejčastěji používám videa.
    Všude, kde je nějaká mechanika.
  • 00:14:31 Převody a různá ozubená kolečka.
  • 00:14:42 To čerpadlo je silný.
    Když jsem to tam dal bez molitanu,
  • 00:14:45 tak mi voda šla ven.
  • 00:15:06 Dneska máme takový skluz
    proti tomu, co dělají Němci.
  • 00:15:11 Ti přece jenom mají tradici.
    Tam se to předává z otce na syna.
  • 00:15:15 Nám to neměl kdo předat.
    My, co jsme takoví lidoví řezbáři,
  • 00:15:19 se všechno učíme sami.
    Dá to teda práci,
  • 00:15:27 ale člověk do toho dá cit
    a radost z té práce,
  • 00:15:30 že může dělat s tím dřevem.
  • 00:15:33 Takže jsem rád, že si lidi
    všimnou na tom Sušickém betlému,
  • 00:15:39 kolik to dá práce.
  • 00:15:48 K tomu betlému jsem se dostal tak,
    že můj strejda mi říkal,
  • 00:15:53 že bych jim mohl pomoct
    udělat nějaký ovce.
  • 00:15:58 Že jich je hodně.
    Dělal jsem jich asi osmdesát.
  • 00:16:02 Když jsem ty ovce dodělával,
    tak už jsem u toho pomalu bečel,
  • 00:16:06 protože to byla hrozná práce.
    Bylo jich hodně.
  • 00:16:23 To se točí jako o život.
  • 00:16:31 Ten betlém nebyl mechanický.
    To byl normálně klasický betlém,
  • 00:16:35 ale to, co bylo ohromující,
    bylo právě to město nahoře.
  • 00:16:42 Tím svým tématem
    a také zpracováním.
  • 00:16:59 Pro mě bylo doslova fascinující to,
  • 00:17:03 že ten betlém by se byl nedal
    zařadit do žádné doby.
  • 00:17:10 Poněvadž tam byly stavby před
    tím zhoubným požárem i po něm.
  • 00:17:17 A stály vedle sebe stavby, které
    nikdy vedle sebe nemohly existovat.
  • 00:17:22 Ten betlém vzniká v podstatě
    na míru na daný prostor.
  • 00:17:29 Spolupráce pokračuje zejména tím,
    že se domlouváme,
  • 00:17:32 které objekty by tam měly být,
    jakou by měly mít podobu.
  • 00:17:35 Vyhledáváme ve starých fotografiích
    a nákresech objekty již zaniklé.
  • 00:17:42 Bavili jsme se o židovské synagoze.
  • 00:17:44 Jsou bližší materiály,
    fotografie, nebo něco?
  • 00:17:48 Ta synagoga byla zbouraná,
    aniž by se zdokumentovala.
  • 00:17:52 Ani na fotografiích
    a pohlednicích se nic nedochovalo.
  • 00:17:55 Ale nějaké snímky synagogy
    jsme vyhledali,
  • 00:17:59 takže ta podoba
    by se dala rekonstruovat.
  • 00:18:02 To je fajn. My bychom ji tam také
    postavili, poněvadž to je objekt,
  • 00:18:06 který dnes neexistuje. Bylo by
    dobře, kdyby tam byl zastoupený.
  • 00:18:34 Největší problém
    je opravdu s tím náměstím.
  • 00:18:38 Jak ho situovat, aby to odpovídalo
    co nejvěrněji skutečnosti.
  • 00:18:45 Aby to nebyl nějaký nesmysl,
  • 00:18:49 že bude známý dům,
    který tvoří historickou část města,
  • 00:18:57 otočený úplně na druhou stranu.
  • 00:19:02 Většina lidí by hodně kritizovala,
    proč zrovna takhle.
  • 00:19:11 Je to udělaný tak, že budu
    kombinovat, kombinovat,
  • 00:19:15 až to nějak vykombinuju.
  • 00:19:19 Kdybychom ho natočili
    trošku takhle víc...
  • 00:19:25 Odhadem je naše činnost teď
    víc jak v půlce.
  • 00:19:31 To město je
    z 90 nebo 85 procent hotový.
  • 00:19:46 Tohle místo mě fascinuje
    svojí nádherou,
  • 00:19:49 čistotou průzračné vody
  • 00:19:51 i typickou stavbou z kamene,
    která k Šumavě patří.
  • 00:19:55 A plavební kanál samozřejmě
    by v betlému měl být.
  • 00:20:00 Takže inspiraci hledám i na
    takových krásných koutech Šumavy.
  • 00:20:05 Když si promítnu zpátky,
    jak ti lidi se tu museli nadřít,
  • 00:20:10 že v zimě, když padlo támhle
    na Březníku strašně moc sněhu
  • 00:20:15 a uklidnily se sněhové vánice,
    tak lidi vyrazili se sáněmi
  • 00:20:19 a navozili metrový dříví
    palivový k nádržím.
  • 00:20:24 Na jaře se postupně otevřely nádrže
    a všechno to palivový dříví
  • 00:20:28 se takovými kanály
    dostalo až do Dlouhé Vsi.
  • 00:20:34 A metr palivového dříví
    vyšel něco málo přes korunu.
  • 00:20:43 Když to tady vyplníš,
    já potřebuju velikost
  • 00:20:47 vstupu Schwarzenbergského kanálu.
    Ta se mi líbí, tam jsou ty erby.
  • 00:20:51 Já tam vlezu...
  • 00:20:52 To nemusí být tak masivní,
    jak je to v originále.
  • 00:20:55 Tam je to z obrovských kvádrů
    a je tam taková koruna nádherná.
  • 00:21:00 Tak ho zmenšíme.
    On bude vlastně jako v dálce.
  • 00:21:03 -Ten kanál se pak může rozšířit.
    -Může se ztrácet.
  • 00:21:27 Tady už je ta hladina klidná,
    ale byly ty horský potůčky,
  • 00:21:30 kde se to dříví nashromáždilo
    a spoustu lidí u toho zahynulo,
  • 00:21:34 protože byli hrdinové,
    že tam vlezli, že tu hráz povolí,
  • 00:21:37 a to dřevo je zavalilo.
  • 00:21:40 Takže zahynulo u toho spoustu lidí.
  • 00:21:48 Ty vory by tam měly mít důležité
    místo, protože jsem viděl fotky.
  • 00:21:52 Přímo pod sušickým mostem
    jsou voraři a jedou po Otavě.
  • 00:21:58 A určitě budou v pohybu.
  • 00:22:02 Já jsi mi poslal ty prkna,
    tak já z nich udělám klády.
  • 00:22:06 -Přes to se potom přidělaj.
    -Haužví se to svazovalo.
  • 00:22:12 -To se tam jenom naznačí.
    -My neumíme haužev.
  • 00:22:16 To jenom naznačíme na těch vorech.
  • 00:22:18 A budou mezi sebou propojený,
    aby objely to kolo bez problémů.
  • 00:22:24 Dobrý den, pane Gajdoš.
  • 00:22:28 Jednou mě oslovil pan Tittl
    z Horský Kvildy,
  • 00:22:32 který je řezbářem,
    a zeptal se mě,
  • 00:22:35 zda bych jim nemohl vyrobit
    nějaký vodní kola,
  • 00:22:38 použitelný na výrobu betlému.
    My se touto prací zabýváme,
  • 00:22:41 takže jsem souhlasil
    a vodní kola jsme jim vyrobili tak,
  • 00:22:44 jak potřebovali - z bukového
    dříví - aby to trošku vydrželo.
  • 00:22:50 Jak dostaneme do druhého?
    Dva náhony, to byla hloupost.
  • 00:22:54 Do jednoho dostaneme vodu
    nějakým náhonem,
  • 00:22:57 ale to druhé kolo?
    Jedině to ošidit. Poraďte.
  • 00:23:00 To druhý kolo dejte obráceně.
    Využijeme spodní vodu.
  • 00:23:04 Když to druhý kolo dáte obráceně,
    využijeme spodní vodu.
  • 00:23:08 Já to tady sleduju pravidelně
    a občas se přijedu podívat
  • 00:23:14 a zeptat, co by ještě ode mě
    potřebovali, jak práce pokračuje
  • 00:23:17 a jestli zde naše výrobky vyhovují.
    Vypadá to, že to je krásně udělaný
  • 00:23:21 a že se dílo daří.
  • 00:23:24 Tady u tý Prášilský papírny
    asi nepůjde voda.
  • 00:23:28 Pánové, to je zbytečná komplikace,
    protože tady využití spodní vody
  • 00:23:33 je úplně to ideální.
    -Půjde to. Když se kolo otočí,
  • 00:23:36 tak ta voda půjde
    přímo do těch lopatek.
  • 00:23:47 Tady stavím další část betlému.
    Milíř.
  • 00:23:50 Ty tady byly po Šumavě skoro všude,
  • 00:23:53 protože k výrobě skla
    bylo potřeba hodně dřeva.
  • 00:23:58 A byl k tomu potřeba popel.
    Hodně popele.
  • 00:24:02 Ten milíř
    už je taková ta druhá fáze,
  • 00:24:05 protože úplně prvotně
    se spálil strom.
  • 00:24:10 Tomu se říkalo popelové stromy.
    Ty se obalily dřevem a zapálily se.
  • 00:24:15 Když se ten strom zhroutil
    na nějaké to popeliště,
  • 00:24:19 tak se na to žhavý
    ještě přistavěl milíř.
  • 00:24:22 Ty milíře stavěly celý rodiny.
  • 00:24:25 Máma, táta, dospělejší děti,
    to všechno se u toho živilo.
  • 00:24:29 Oni byli v kapucích,
    protože ten popel jim padal za krk.
  • 00:24:33 Takže měli takový kápy.
    Nebo jen obyčejný pytel
  • 00:24:37 přehozený přes rameno a krk,
    aby jim tam ty žhavý...
  • 00:24:42 Protože kolikrát to i zajiskřilo,
    vybouchlo z tý díry,
  • 00:24:46 kterou to dýchalo.
    Jak to tu postavím, ještě nevím,
  • 00:24:50 ale samozřejmě
    že to bude ve stromech.
  • 00:24:54 Tady ho jeden popad.
    Byl těžkej, tak ho zdvíhá.
  • 00:24:58 Možná by mohl mít tenčí.
    I ta délka by tak byla.
  • 00:25:03 Tak ho zdvíhá a ti ostatní
    už ho nanášejí k tomu milíři.
  • 00:25:18 Nestíhám vlastně nic jinýho dělat
    než tohle,
  • 00:25:24 protože Karel na mně nechal
    veškeré to malování.
  • 00:25:28 Takže já musím namalovat to,
    co udělá on.
  • 00:25:32 Musím dělat svoji práci.
    Tu taky namalovat.
  • 00:25:37 A ještě to usazovat,
    dělat tomu tu kompozici celou,
  • 00:25:42 aby to dávalo nějaký smysl.
    Takže práce mám dost.
  • 00:25:50 Laky a polychrom
    u soustruženého nebo u betlému,
  • 00:25:55 to jsou receptury
    třeba 200 let staré.
  • 00:25:59 A ti lidi vám to nepoví.
    Oni ani mezi sebe nikoho nepustí.
  • 00:26:03 Radši budou otročit do noci,
    aby tam nepřišel nikdo jiný
  • 00:26:07 a ten recept po pradědečkovi
    jim nevzal.
  • 00:26:12 Takže je to dost složitý
    a když od nich chcete pomoc,
  • 00:26:16 tak vám dají skleničku
    toho laku nebo té pasty,
  • 00:26:20 ale recept od nich nedostanete.
    Je to dobrý, že si to hlídají
  • 00:26:24 a že jsou na to hrdí.
    Je to taková stavovská čest.
  • 00:26:28 Prášilská papírna -
    ukrutná historie.
  • 00:26:32 Ručně dělaný papír.
    Měl jsem o ní dost materiálu
  • 00:26:36 a zajímala mě i z jiného úhlu.
    Když jsem studoval u pana Váchala,
  • 00:26:41 to byl náš významný umělec,
    rytec, řezbář, básník a spisovatel,
  • 00:26:48 tak ten tam několik měsíců,
    myslím si, že přes rok bydlel
  • 00:26:52 v té Prášilské papírně, protože
    odtud odebíral na svoje knihy
  • 00:26:56 a na svoje tisky
    ten ručně dělaný papír.
  • 00:26:59 Udělal jsem i lisy.
    Tady se dá nějaký štos knížek
  • 00:27:04 nebo papírů a ono je to funkční.
  • 00:27:28 Všechno, co dělám, dělám z lípy.
    Ta mi přirostla k srdci.
  • 00:27:32 Takový dřevo měkký.
    Musí být venku aspoň rok.
  • 00:27:36 Musí být proležená
    v prknách nebo ve fošnách.
  • 00:27:40 Přikrytá, aby do ní nepršelo.
    Potom se může dát na půdu.
  • 00:27:45 Tam doschne. Po roce
    nebo roce a půl sušení na té půdě
  • 00:27:50 se může použít.
  • 00:27:56 Když si tu figurku
    kreslím na dřevo, tak už vím,
  • 00:28:00 jak ta figura bude vypadat.
  • 00:28:03 A pak to ze sebe dostat.
  • 00:28:07 Nejradši mám, když dělám něco
    a mám to na obrázku,
  • 00:28:11 než abych okopíroval sochu.
  • 00:28:15 Líp se mi pracuje podle nákresu.
  • 00:28:20 Kdybych měl řezat živýho člověka,
    tak bych měl asi problém.
  • 00:28:23 Ale z obrázku se mi dobře pracuje.
  • 00:28:27 Je to všechno v praxi.
    Nejhorší je, když se dělá detail
  • 00:28:33 obličeje a člověk musí dávat pozor,
    aby si neuříz třeba nos.
  • 00:28:38 Ale člověk získá léty zkušenost
    a už ví, kam se má říznout,
  • 00:28:41 aby se to nestalo.
  • 00:28:48 Člověk přece jenom chce,
    aby po něm v životě něco zbylo.
  • 00:28:51 A tohle je i pro příští generace.
    Když se jednou vnoučata půjdou
  • 00:28:56 podívat do Sušice na betlém,
    tak můžou říct: Tohle dělal děda.
  • 00:29:02 A i po čase se můžou potěšit tím,
    jakej děda byl.
  • 00:29:08 Dělám to z pohnutek takových,
  • 00:29:12 že jsem měl zdravotní nehodu
    před několika lety.
  • 00:29:16 Abych to tak řekl:
    Podruhé jsem se narodil
  • 00:29:20 Od té doby tvrdím: Jestli Pán Bůh
    existuje, jako že určitě existuje,
  • 00:29:26 tak mě tady nechal kvůli něčemu.
  • 00:29:31 A teď už vím kvůli čemu.
    Abych tady po sobě něco zanechal.
  • 00:29:38 Abych tady ten život
    s odpuštěním neproflákal.
  • 00:30:11 Já bych udělal tu pravou stranu
    a kdyby tam scházelo,
  • 00:30:14 tak ten kousek
    už se nechá naaranžovat tady.
  • 00:30:17 To jo. Mně se jedná
    o tenhle hlavní bok.
  • 00:30:21 Plus, dejme tomu, jak ti to vychází
    podle toho nákresu,
  • 00:30:25 jak jsem ti namaloval,
    tady ten kousek toho boku.
  • 00:30:30 Tady to udělám,
    jako se dělaly střechy.
  • 00:30:33 Vždyť ono to tak bylo. To byly jen
    kulisy na těch měšťanských domech.
  • 00:30:36 Tak. To bylo jenom vyzděný.
  • 00:30:40 -Co jsem ti ještě chtěl?
    -Už nic. Já jdu pracovat.
  • 00:30:44 Teď se sem namontovala
    zase nová sklárna.
  • 00:30:49 To je další věc,
    která tady k Šumavě patří.
  • 00:30:53 Sice není to kopie,
    ale takový znázornění
  • 00:30:57 klasický roubený chalupy šumavský,
    protože některý šumavský sklárny
  • 00:31:02 bývaly v dřevěných barákách.
    Později bývaly i zděný.
  • 00:31:08 Zase jsem se snažil
    ukázku těch figurek,
  • 00:31:13 aby znázorňovaly, jak život
    ve sklárně přibližně probíhal.
  • 00:31:25 Veškeré ty figurky,
    který rozhýbávám,
  • 00:31:29 musím napřed dělat
    takhle pracovní verzi
  • 00:31:32 z čistého dřeva,
    nasadit na takový kousek překližky,
  • 00:31:37 na to napojím ten motůrek
    a dělá se zkušební provoz,
  • 00:31:41 abych docílil pohybu,
    jaký potřebuju.
  • 00:31:45 Snažím se, aby to bylo
    co nejvěrnější, nejpřirozenější
  • 00:31:49 lidským pohybům. Takže tenhle má
    jako loutka řezaný klouby.
  • 00:31:53 Když míchá těsto v díži,
  • 00:31:56 aby měl takovou tu mezičást
    toho míchání.
  • 00:32:01 Když se to vyzkouší a mám jistý,
    že to funguje,
  • 00:32:05 tak se to celé rozebere,
    přenáší se to na velkou desku
  • 00:32:09 a maluje se to.
  • 00:32:17 Spousta památek se zničila,
    ničí a ničit bude.
  • 00:32:22 Je to škoda.
    Mně hlavně šlo o ty domečky,
  • 00:32:30 které by mohly sloužit
    jako eventuální zdroj inspirace
  • 00:32:34 pro dnešní obnovitele té památkové
    zóny sušického náměstí.
  • 00:32:41 Alespoň.
  • 00:32:47 To nejlepší na dnešek -
    rozhejbat kobyly!
  • 00:32:54 Já nejsem nějaký technik.
  • 00:32:57 Já jsem vždycky platil
    za technického outsidera,
  • 00:33:01 jak se říká,
  • 00:33:03 ale rozhodně se těším na to,
    jak to bude vypadat v kompletu.
  • 00:33:10 Moc valně to nevidím.
    Problémy hned od začátku.
  • 00:33:16 Každý tenhle pohyb,
    to je jako sázka do loterie.
  • 00:33:21 Někdy se to i povede.
    Ale většinou ne.
  • 00:33:30 Teď musím vymyslet,
    kam ten motůrek,
  • 00:33:34 aby mi šel použít
    ještě na další figury.
  • 00:33:38 Protože aby mi šel jeden motůrek
    na dvě kobyly, to je málo.
  • 00:33:42 To bude show. S těma kobylama
    byl vždycky problém.
  • 00:33:56 Necháme se překvapit.
  • 00:34:01 Ten motůrek
    to nepřetáhne přes ten krk.
  • 00:34:09 Teď jsem dostal nápad,
    který mě napad!
  • 00:34:14 Zkusit přes tu nohu
    zvedat tu hlavu.
  • 00:34:22 Mě to vždycky tak rozčiluje,
    úplně vytáčí do nepříčetnosti,
  • 00:34:26 když mi to nejde, nefunguje,
    nedaří se mi to.
  • 00:34:30 Ale pak mám zase hroznou radost,
    když se mi to povede
  • 00:34:33 a překonám to, že se mi rozběhne.
  • 00:34:50 Ještě to není ono.
    Ještě by to chtělo doladit.
  • 00:35:19 To je opravdu nádhera!
    To je překrásný.
  • 00:35:25 My jsme dost dobře nevěděli,
    co nás v Sušici čeká.
  • 00:35:30 Když jsme vešli
    do jedné z místností muzea,
  • 00:35:37 zůstali jsem skutečně
    překvapením stát,
  • 00:35:41 protože už rozměr betlému
    zdaleka není běžný.
  • 00:35:48 Takové velké betlémy
    nevznikají často.
  • 00:35:53 Pokud vás to bude zajímat,
    máme tu dokumentaci,
  • 00:35:56 jak to vzniká spontánně.
    Tady si stoupneme
  • 00:36:00 a Pavel řekne: Copak bude dál?
    Uděláme pilu.
  • 00:36:03 Tak seženeme fotky
    a Pavel něco namaluje.
  • 00:36:06 Pavel malovat umí, já ne.
    A dva protiklady se shodly.
  • 00:36:10 -Tak já vám to zapnu.
    -Ještě na chvilku.
  • 00:36:17 Tento betlém opravdu má duši.
  • 00:36:21 A jestliže ten betlém
  • 00:36:24 má takové termínové označení
    mechanický betlém,
  • 00:36:29 tak on je mezi těmi
    mechanickými betlémy jiný,
  • 00:36:35 protože betlémáčci
    se nepohybují jedním směrem,
  • 00:36:40 všechno je veselé,
    stojí za koukání,
  • 00:36:45 až člověk neví,
    kam se dřív podívat.
  • 00:36:48 Jestlipak jste, páni konstruktéři,
    přemýšleli nad tím,
  • 00:36:51 když se támhle nahoře něco rozbije,
    jak k tomu?
  • 00:36:55 Když jde do tuhýho,
    tak je to montovatelný.
  • 00:36:59 Nechá se to vymontovat.
    Nebo zezadu, zespoda.
  • 00:37:02 -Ahoj.
    -Mějte se hezky. Nashle!
  • 00:37:08 Nábytek do toho domku?
    Pavlík takhle namaluje nábytek,
  • 00:37:12 já mu to sem dodám
    a on to jen napatlá barvama.
  • 00:37:16 -Jakýpak patlání, ty...
    -Takhle udělá celou cimru.
  • 00:37:20 Ty to nenamaluješ, tak nemel o tom,
    že jsem nějakej patlal.
  • 00:37:24 Člověk tě musí nějak pozlobit,
    jinak bys měl život jednotvárnej.
  • 00:37:29 To jo. Mě točí tolika lidí,
    tak ještě od tebe to potřebuju.
  • 00:37:33 Já to znám. Tak jdeme pracovat.
  • 00:37:37 Tak si seber saky paky
    a šup do toho svýho...
  • 00:37:43 Auto služební, dokumentace,
    sponzoři, smlouvy.
  • 00:37:47 Jenom tolik smluv,
    než jsme to vybojovali.
  • 00:37:50 Když řeknu Pavlovi barvomatlal,
    tak už vidím, jak to v něm...
  • 00:37:56 Pokud si chci rejpnout,
    tak on chytne ihned.
  • 00:38:00 On je drobet divočejší.
    Ale já vždycky ustoupím
  • 00:38:04 a dopadlo to vždycky dobře.
  • 00:38:06 Furt se učím.
    Karel má daleko větší vědomosti
  • 00:38:10 a jak říkal,
    tak on mě i usměrňuje kolikrát,
  • 00:38:15 A já kolikrát na oplátku
    usměrním jeho,
  • 00:38:19 protože on je šikovnej, má
    vybavení, dokáže udělat cokoliv,
  • 00:38:25 ale má problém s představivostí
    nebo s tím designem.
  • 00:38:31 Barvy jsou z mý hlavy
    nebo z dostupných materiálů,
  • 00:38:36 co vím, co jsem viděl,
    jak to bývalo kdysi natřený.
  • 00:38:40 V té době
    ostré odstíny barev nikdy nebývaly.
  • 00:38:45 Spousta lidí si myslela,
    že ten betlém jenom restaurujeme,
  • 00:38:49 že ho vůbec neděláme.
    Že ho opravujeme,
  • 00:38:53 nebo že doděláváme
    jenom nějakou část k tomu.
  • 00:38:58 Co tady ještě chybělo?
    Tady takový rodinný stavení.
  • 00:39:03 Tady by se mohl ukázat
    takový ten rodinný život.
  • 00:39:08 Jak to bývalo vybavený,
    jaký tam byl nábytek v tom domku.
  • 00:39:13 Jak a s čím ti lidé žili.
  • 00:39:17 Takže jsem Karlovi připravil
    nákres starý kachlový pece,
  • 00:39:20 kachlových kamen,
    starou dřevěnou skříň, postel.
  • 00:39:32 Já opravuju videa
    a kolega sháněl ty vnitřky.
  • 00:39:40 Tak jsem mu nějaký sehnal
    a od tý doby v tom jedu.
  • 00:39:49 Když jsem přišel, tak tady bylo
    plno adaptérů a to bylo špatný.
  • 00:39:53 Tak jsme to přepojili
    na jedno trafo.
  • 00:39:57 Teď jsou tady dvě.
    Nevím, kolik je tady motorů.
  • 00:40:02 Tady bude snad dohromady
    sedmdesát motorů potom,
  • 00:40:05 až to bude hotový všechno.
  • 00:40:08 V neděli večer v osm hodin
    jsem se sebral, nedalo mi to,
  • 00:40:13 tak jsem vlez do dílny
    a do jedenácti jsem nedal pokoj,
  • 00:40:18 dokud se mi nepovedlo
    udělat tuto středovou konstrukci
  • 00:40:23 s těma pilama.
    Ty pily jsou použitý z pásový pily,
  • 00:40:28 takže kdyby dostával
    dost velký zdroj elektřiny,
  • 00:40:32 tak by se na něm nechalo i řezat.
  • 00:40:46 No to je hrozný,
    ta bába s tím dědkem!
  • 00:40:49 Ti se tam vždycky ukážou,
    profičí to tam...
  • 00:40:54 Já nevím co s tím udělat.
    To je hrozný.
  • 00:40:57 To je divný.
  • 00:41:01 -Nejede.
    -Tak je po motoru.
  • 00:41:03 -Co?
    -Tak je po motoru.
  • 00:41:06 To ne. To běželo. Vždyť zabzučel.
  • 00:41:11 Já jdu domu pro novej.
    Já mám doma jeden novej.
  • 00:41:15 I když tenhle šel
    tak pěkně potichu.
  • 00:41:18 To ještě se stát párkrát,
    tak hotovo.
  • 00:41:24 K Sušici patří neodmyslitelně
    výroba zápalek.
  • 00:41:27 Proto se vybrala varianta
    takové podomácké výroby zápalek,
  • 00:41:33 které se na Šumavě vyráběly
    kolem roku 1900 ve velké míře.
  • 00:41:38 Výroba zápalek
    byla poměrně nebezpečná,
  • 00:41:41 protože při výrobě zápalné hmoty
    se používal jedovatý fosfor.
  • 00:41:45 Dlouhodobý pobyt
    v nevětraných místnostech
  • 00:41:49 způsoboval tzv.fosforovou nekrózu.
  • 00:41:52 To byla nemoc způsobená
    právě výpary fosforu
  • 00:41:56 a vedla k vypadávání zubů
    a k rozpadávání kostí.
  • 00:42:03 Svatobor je taková dominanta,
    která nesmí chybět
  • 00:42:07 v tom Sušickém mechanickém betlému,
    protože tady tečou léčivé prameny,
  • 00:42:12 které ani v zimě nezamrzají.
  • 00:42:15 A říká se,
    že pod tím kopcem Svatoborem
  • 00:42:19 je jedno obrovské jezero,
    z kterého tyto prameny vytékají.
  • 00:42:24 A říká se, že kdyby se Sušice
    spojila s jednou vesničkou,
  • 00:42:28 která je tady poblíž,
    tak by Svatobor praskl
  • 00:42:33 a zatopil celou Sušici vodou.
    Za trest.
  • 00:42:44 Tady jsem ti přinesl nějaký...
    Pojď se na to podívat.
  • 00:42:48 Ono je co furt přemýšlet,
    ale tady máš vojáka.
  • 00:42:53 Na Švejka má malý břicho,
    ale ta čepice...
  • 00:42:58 České betlémy se v lecčems liší
    od bavorských a rakouských,
  • 00:43:06 které jsou převážně
    vyslovením čehosi duchovního
  • 00:43:12 a vyvolávají úctu, jakýsi podnět
    k hlubokému zamyšlení.
  • 00:43:19 V každém případě
    u nich člověk zůstává vážný.
  • 00:43:23 To se netýká
    většiny českých betlémů.
  • 00:43:27 Díváte se na ně
    a začínáte se usmívat.
  • 00:43:31 Máte pocit, že se tady
    děje něco nejen dobrého,
  • 00:43:35 ale i veselého.
  • 00:43:38 -Tady má nějakýho mnicha.
    -Hele františkán - kořala.
  • 00:43:41 Oni všichni pili.
    Tady obyčejná ženská ustaraná.
  • 00:43:45 Ten může být na náměstí u kostela.
  • 00:44:12 U mechu je obrovská výhoda,
    že zůstane zelený, i když uschne.
  • 00:44:21 Zachová si
    přirozenou zelenou barvu.
  • 00:44:26 Já ho stejně ještě potom
    fixuju barvama a lakem.
  • 00:44:35 Nejlepší materiál,
    co může být na zhotovení
  • 00:44:39 té trávy na kopcích
    jak z dálky, tak zblízka.
  • 00:44:44 A je to i jedinečný materiál
    na výrobu stromů.
  • 00:44:48 Ten mech
    je nenahraditelná surovina.
  • 00:45:21 Práce je tolik, že kolikrát
    se člověk musí zamyslet nad tím,
  • 00:45:24 jestli to není na úkor jeho zdraví.
    A pro mě je důležité,
  • 00:45:29 že jedu s pejskem
    a já se někde v lese rozhlídnu,
  • 00:45:34 odpočnu, úplně se mi vyčistí hlava,
    Pak se mi síla vrátí
  • 00:45:39 a můžu dělat znova do noci.
  • 00:45:43 Ty kluci s kuličkama,
    to byl docela dobrý nápad,
  • 00:45:47 protože na betlém
    se taky budou chodit dívat děti.
  • 00:45:50 Doufám, že to budou
    jedny z posledních figurek.
  • 00:45:53 Ale bude-li třeba udělat třeba
    dvacet figur, tak je uděláme.
  • 00:45:58 Každý řezbář má svůj styl.
    Nebo takhle: Znám lidi,
  • 00:46:02 kteří udělají obličej u chlapa,
    u ženský, u dítěte
  • 00:46:09 a pořád je to jeho manželka.
    To já se mu kolikrát směju.
  • 00:46:13 On to tak cítí,
    takže je to manželka s fousama.
  • 00:46:18 Já myslím, že to je hotový.
    Dáme mu takhle hůl.
  • 00:46:24 Bude to takový tuláček.
    Kluk tuláček.
  • 00:46:36 Pan Tittl s panem Svobodou
    když sháněli sponzory,
  • 00:46:39 tak já jsem přemýšlel,
    jakou formou bych já mohl pomoct.
  • 00:46:43 Napadlo mě, že by jim pomohlo,
    kdyby se udělalo pár fotek
  • 00:46:46 při tvorbě betlému.
  • 00:46:50 Fotili jsme průběžně a posílali
    fotky eventuálním sponzorům.
  • 00:46:54 Myslím, že ty fotky pomohly
    při další tvorbě betlému.
  • 00:46:59 První fotka, kde bylo jenom lešení,
    je z ledna 2004.
  • 00:47:02 Pak to pokračovalo
    nějakým způsobem dál.
  • 00:47:06 Tohle všechno je betlém.
  • 00:47:08 Posadíme tady jednoho z vorařů,
    dotáhneme.
  • 00:47:15 Tak. A uvidíme, co nám to udělá.
  • 00:47:19 Původní motor, který tam byl,
    nebyl stavěný na tu zátěž,
  • 00:47:23 kterou ty vory dokážou udělat.
  • 00:47:25 Takhle nasucho s tím koženým
    řemenem třeba i pootočil,
  • 00:47:30 ale jak se nasadily vory,
    tak se to zastavilo a už to nejelo.
  • 00:47:38 Namontovali jsme nový převod,
    nový mechanismus.
  • 00:47:42 Teď zkusíme zkušební provoz,
    jestli se nám to bude hýbat,
  • 00:47:46 jestli to nebude dřít, zastavovat
    se, jestli to bude fungovat.
  • 00:47:51 Tím pádem by byly vory
    takřka zprovozněný.
  • 00:47:56 Akorát jim ještě udělat koryto
    řeky, krajinu dodělat okolo
  • 00:48:01 a jedna z největších starostí
    bude z krku.
  • 00:48:12 Děti, vítám vás
    u Sušického betlému,
  • 00:48:16 který stavíme s kolegou Svobodou
    a mým synem Martinem.
  • 00:48:20 Pozval jsem vás,
    protože jsem vás tady chtěl mít,
  • 00:48:24 protože jste pomohly tomu betlému.
  • 00:48:28 Stálo to kus života, ale myslím si,
    že se to podařilo.
  • 00:48:31 Když se vám to bude líbit, potěšíte
    nás dva, kteří jsme to stvořili.
  • 00:48:38 Pavlík vám to pustí.
  • 00:48:53 Postavit Sušický betlém
    a postavit vůbec šumavský betlém,
  • 00:48:59 to je taky skvělá věc.
    Nejsou to jenom jesličky a Ježíšek,
  • 00:49:03 ale je to celá plejáda
    šumavských řemesel.
  • 00:49:08 Celý betlém vlastně mapuje
    život lidí tady na Šumavě.
  • 00:49:12 Lidí, kteří tady léta žili.
  • 00:49:15 Jejich život
    vůbec nebyl jednoduchý.
  • 00:49:18 Pro děti je to velká učebnice
    řemesel lidí, kteří tady bydleli.
  • 00:49:26 Pan Tittl sám nám pomáhá ve škole
    a my jsme věděli,
  • 00:49:30 že ten betlém začali stavět.
    Takže vznikl spontánní nápad
  • 00:49:34 ze strany dětí, že když on pomohl
    nám, tak zkusíme pomoct my jemu.
  • 00:49:38 Jako poděkování za jeho pomoc
    byla ta naše symbolická částka,
  • 00:49:44 kterou jsme mu věnovali.
  • 00:49:49 Když se koukám takhle dolů
    do toho města,
  • 00:49:53 tak si říkám, že ten betlém
    by měl být stokrát větší,
  • 00:49:56 abychom tam zachytili
    všechny pěkné, zajímavé domy,
  • 00:50:00 které tady jsou.
    To všechno kdyby se tam mělo vejít,
  • 00:50:03 tak by ten betlém musel mít
    200 metrů čtverečních.
  • 00:50:08 Já vás tady vítám, paní starostko.
  • 00:50:11 Tady vám slavnostně předám klíček
    od Sušického mechanického betlému.
  • 00:50:15 Já musím říct, že spolupráce
    začala před zhruba deseti měsíci
  • 00:50:22 a za tu dobu vyrostlo
    toto nádherné dílo.
  • 00:50:25 Co se týče spolupráce, nedůvěra
    z mé strany byla podložena tím,
  • 00:50:30 že zatím jsem nevěděla,
    jaký bude ten finální výsledek,
  • 00:50:36 jestli vůbec tito dva pánové,
    kteří něco nabízí,
  • 00:50:40 dokáží splnit slib,
    který předložili.
  • 00:50:44 Ale ta spolupráce
    byla velmi korektní.
  • 00:50:47 Oba pánové co slíbili, tak splnili.
  • 00:50:50 Ta vůle dokázat to byla silnější
    než nějaké malichernosti.
  • 00:50:55 Jestli někdo má víc pravdy,
    nebo víc udělal na tom,
  • 00:50:58 to jsme odbourali.
    Svobodu mám za to rád.
  • 00:51:02 On ví, že já mu nikdy nepoděkuju,
    protože já jsem Lev. Já jsem jinej.
  • 00:51:08 Ale dopadlo to dobře a takových
    lidí, kteří jsou tolerantní
  • 00:51:13 a může se s nimi spolupracovat
    takhle dlouhé období,
  • 00:51:17 aniž by se předtím znali,
    těch je hodně málo.
  • 00:51:32 Ano. Tady to
    před těmi 57 lety bylo.
  • 00:51:37 Mohutný Sušický
    starý historický betlém
  • 00:51:42 stál na této prostoře
    dolního mázhauzu muzea.
  • 00:51:56 Buďte zdrávi, pánové.
  • 00:51:59 Tak to je nový Sušický betlém,
  • 00:52:04 který povstal vlastně,
    můžeme říci, z hrobu.
  • 00:52:15 V podstatě jenom muzeum a lékárna
    byly takové, jako jsou tady.
  • 00:52:24 Na starém betlému taky bylo
    zajímavé, že nebyly kostely.
  • 00:52:29 Tam byly jenom domy,
    samozřejmě víc jich tam bylo,
  • 00:52:35 těch historických.
    A byla to jenom Sušice.
  • 00:52:40 To jsme rádi, že se vám to líbí.
    Víte, kdo to všechno nastartoval?
  • 00:52:44 -No to by mě zajímalo.
    -Nějakej pan Klas. Neznáte ho?
  • 00:52:49 Už bohužel skoro 73 let.
    Neudělal nic pořádnýho v životě.
  • 00:53:03 Nám, nám narodil se...
  • 00:57:26 Titulky: Jaroslav Švagr
    Česká televize, 2004