Sušický betlém
-
00:00:48
To se mi líbí tou postavou.
Babka prostě. Hele! -
00:00:54
-Podívej se.
-Pěkná. -
00:00:58
Ještě hůl má bába.
Vždyť špatně chodí. Nevidíš? -
00:01:04
-To má mít napsaný na ceduli.
-Má to tam napsaný na čele. -
00:01:07
Tady je takový roztomilý...
Takový rošťácký tulák. -
00:01:12
Vidíš ho? Ty jsi vlastně
ty figury ještě neviděl. -
00:01:16
-Tohle jsem viděl.
-Něco, co jsem stíhal dělat. -
00:01:20
Takže máme vybaleno.
Svatou rodinu mám tam -
00:01:23
a počítej, že bude ještě
čtyři, pět ovcí, dvě kozy. -
00:01:29
Pak tam bude dům a svatá rodina.
Já si myslím, že to je dost. - 00:01:33 To je betlém bohatej.
-
00:01:37
Dopisovatel do Sušických novin
nějaký pan Klas napsal článek -
00:01:41
o ztraceném Sušickém betlému,
který po válce někdo ukrad. -
00:01:47
A on v důchodovém věku, když už měl
na to čas, ho začal hledat. -
00:01:50
Ale betlém se nenašel.
Dopátral se někam za Plzeň -
00:01:55
a betlém prostě není.
A potom přišel kolega, -
00:01:59
s kterým jsme se tehdy neznali,
nějakej pan Svoboda ze Sušice -
00:02:03
a měl v hlavě srovnány různé
pohyby, jak by to mohlo fungovat. -
00:02:10
On je vyučený strojní zámečník
a léta to nosil v hlavě. -
00:02:14
A přišel s myšlenkou,
že by chtěl udělat betlém. -
00:02:17
Ale sil měl málo.
To jsem věděl já od začátku. -
00:02:21
Tak jsme se dohovořili,
že bychom ho udělali dohromady. -
00:02:27
Ten betlém
jsem viděl docela jednoduše. -
00:02:31
Tak, jak píšu v tom článku.
Šli jsme onoho vánočního večera -
00:02:40
s mým malým bráškou
po sušickém náměstí -
00:02:44
a pootevřené dveře muzea, světla
a jednoduchá cedule na dveřích -
00:02:48
VÁNOČNÍ VÝSTAVA,
upoutaly naši pozornost. -
00:02:52
Tak jsme vlezli dovnitř
a tam na dolní mázhauze -
00:02:57
stálo něco úžasného. Veliký betlém.
Figury asi půl metru vysoké. -
00:03:06
Celá betlémská scéna.
Všechno, co tam patří. -
00:03:12
Můj zrak bloudil dál a výš
celou betlémskou scénou, -
00:03:18
až zůstal doslova zkamenělý
při pohledu na město nahoře. - 00:03:26 Tam stála stará Sušice tak,
-
00:03:30
jak ji důvěrně znal
dávný tvůrce památky. -
00:03:34
Na nějaké té přednášce byli
přítomni pracovníci sušického muzea -
00:03:43
a já jsem jim říkal:
Vy byste měli taky prezentovat -
00:03:50
veřejnosti zase znova
ten Sušický historický betlém. -
00:03:56
Načež odpovědní pracovníci muzea
na mě zůstali koukat -
00:04:03
doslova vyjeveně.
Nevěděli, o čem hovořím. -
00:04:09
Takže teprve po této zkušenosti
jsem začal pátrat. -
00:04:16
Kam se poděl,
co se s ním stalo, kde jest? -
00:04:20
A bohužel, k mé malé radosti
se nezjistilo nic. - 00:04:27 V podstatě nic.
-
00:04:29
My jsme původně
chtěli udělat Sušický betlém, -
00:04:32
ale pak jsme zvolili tu taktiku
z toho starého betlému, -
00:04:36
kdy v popředí stojí figury
třicet centimetrů vysoké, -
00:04:40
takový klasický betlém,
palmy a tak dále -
00:04:43
a v pozadí dominanty Sušice
a šumavský řemesla. -
00:04:48
Tahle brána by stála někde tady.
Ty bývala, jak je hotel Svatobor. -
00:04:53
Tahle se posune na to místo,
co stojí teď ta rozhledna. -
00:04:59
Tady ti vyjde děkanský kostel,
tady budeš mít lékárnu, muzeum. -
00:05:06
-Takže už tam nedostaneme...
-Sem se bude situovat radnice. -
00:05:11
Hledali jsme s radními místo.
Byli jsme na více místech. -
00:05:15
Hledali jsme
i u soukromých lidiček. -
00:05:18
Ale ten betlém bude města,
tak mělo prioritu město. -
00:05:23
Ředitelka muzea paní Řezníčková
nabídla tuto místnost. - 00:05:29 Je to nádherné místo.
-
00:05:33
-Vychází to přes jedenáct set.
-Tak se to někde najde na to. -
00:05:37
To by přišlo sem.
Tady by se dodělaly nějaký hradby -
00:05:40
nebo nějaký takový jenom
poloplastický... -
00:05:44
-Fialka se tam nevejde?
-Já bych jí tam necpal. -
00:05:48
Ona se tam ani nemůže vejít.
To je padesát hloubka. -
00:05:51
Ještě se ten betlém ani nedělal
a už jsme se hádali. -
00:05:55
A to je dobře.
To je ku prospěchu věci. -
00:05:59
Někdo ustoupí hned, někdo později.
On je výbušnej, -
00:06:02
já byl v jeho letech taky takovej.
Ale neobyčejně mu to pálí -
00:06:07
a bez něj já bych ten pohyb
neudělal, protože tomu nerozumím. -
00:06:12
Umím udělat chalupu, sochu,
ale nějaký hejblátka, -
00:06:16
aby se to hejbalo,
aby tam tekla voda, -
00:06:19
aby to bylo příjemný,
skloubený na pohled. - 00:06:23 Když si s něčím nevíme rady,
-
00:06:27
tak nám strašně pomáhá
paní ředitelka sušického muzea. -
00:06:31
Když se to nespustí před Vánoci,
tak to je hluchý. -
00:06:35
My budeme mít potíže
to finančně zvládnout. -
00:06:39
Pomáháme si jeden druhýmu,
všelijak to pášeme. -
00:06:43
Sháníme lidi. Včera jsem vzal fotky
a jel na Borovku za starostkou, -
00:06:47
protože dneska mají zastupitelstvo.
Ona říkala: "Přineste nějaký fotky, -
00:06:50
já nevím, kolik dáme."
Já říkal: "I tři tisíce jsou dobrý. -
00:06:55
Peníze na Sušický betlém
jsem se rozhodl dát po tom, -
00:07:02
co jsem zjistil, jak se k tomu
postavilo město Kašperské Hory. -
00:07:05
Nedalo ani korunu. Tak jsme potom
s partou nějaké peníze vybrali. -
00:07:10
Jeden rok je strašná lhůta,
ale měli jsme představu, -
00:07:14
že ti sponzoři ze Sušice a z okolí
budou aktivnější. -
00:07:22
Oslovili jsme spoustu lidí.
Někdy má člověk radost, -
00:07:27
to zahřeje u srdce,
když přijde člověk, který nemá, - 00:07:31 a přinese vám pět set.
-
00:07:33
Ale spoustu podnikatelů v Sušici
spíš hovoří v jiném úhlu. -
00:07:39
Někdy se člověk musí otočit
a musí jít pryč. -
00:07:43
Takže to skřípe finančně.
A ten rok jsme nevypálil od pasu. - 00:07:48 Ten jsme strašně dlouho počítali.
-
00:07:51
Chtěli bychom to udělat dřív,
abychom měli tak měsíc -
00:07:56
na vychytání chyb v mechanismech,
aby to potom všechno klaplo. -
00:08:01
Jako to píše ten pán
v Sušických listech ve článku -
00:08:05
o Sušickém betlému.
Děti se dívaly na velké figury -
00:08:09
pozlacené
a dospělí se dívali na Sušici. -
00:08:31
Moje původní profese
je strojní zámečník. - 00:08:35 Vyučil jsem se tady v Sole.
-
00:08:38
Tam jsem pracoval 11 let.
Poslední dobou se věnuju řezbařině. -
00:08:50
Řezal jsem si sám pro sebe.
Lidem se to líbilo, -
00:08:53
tak když někdo něco chtěl,
tak jsem mu to vyřezal. -
00:08:56
A jednou mi to už nedalo,
tak jsem manželku vyhecoval: -
00:08:59
Pojď, pojedeme k Tittlovi,
abych věděl, na čem jsem. -
00:09:02
Jestli řežu dobře, nebo špatně.
Anebo mi řekne: -
00:09:05
Zahoď to, jdi od toho,
nech toho, nedělej to. -
00:09:09
On mi hned nabídl,
jestli bych chtěl nějakou práci. -
00:09:13
Nějaký věci udělat.
Tak jsem s tím souhlasil. -
00:09:18
Byl jsem rád,
že mě takový řezbář nevyhodil. -
00:09:23
Tím to vlastně začalo.
Začal jsem za ním jezdit. -
00:09:27
Různý věci jsem pro něj dělal,
když potřeboval. -
00:09:32
Pak jsem na něj udeřil.
Jednou jsem se ho zeptal, -
00:09:36
jestli by neměl chuť se mnou jít
do toho Sušickýho betlému. -
00:09:43
No, slovo dalo slovo
a už jsme v tom oba až po uši. - 00:09:55 Jedna věc byla pro mě důležitá.
- 00:10:00 Já jako šestnáctiletý chlapec
-
00:10:03
jsem viděl tento betlém
na vlastní oči -
00:10:08
a už tehdá jsem ho pokládal
za velice zajímavý. -
00:10:13
Pohodlně jsem poznal ty historické
domy sušického náměstí, - 00:10:19 které se nám dochovaly.
-
00:10:22
A umínil jsem si,
že si je všechny obkreslím. -
00:10:26
Uprostřed všeho stála
originál Zanettova radnice. -
00:10:36
Kdo byl Carlo Zanetti?
To byl počeštěný Ital. -
00:10:40
Stavitel. Po zhoubném požáru města
v roce 1707 -
00:10:46
slíbil pohořelým sousedům sušickým,
že jim postaví radnici, -
00:10:51
jejíž velikosti a kráse
nebude rovno v celém království. -
00:10:56
A my víme, že smělý Vlach
slib svůj daný Sušickým - 00:11:02 do puntíku naplnil.
-
00:11:07
Sušická radnice
skutečně až do roku 19O6, -
00:11:11
do výstavby
nové úřední budovy v Praze -
00:11:15
byla svojí kubaturou
největší radnice v Čechách. -
00:11:21
A nyní přede mnou stála
v celé své nádheře tichá a tajemná. -
00:11:32
Hned druhý den jsem běžel
s notýskem do muzea -
00:11:36
a znovu si všechno obkreslil.
Ovšem jenom to, co jsem poznal. -
00:11:43
Kdybych věděl, jak to dopadne,
že betlém bude ztracen, -
00:11:49
rozhodně bych byl
obkreslil všechny domy. - 00:11:55 Tady to musí jít do toho šlicu.
-
00:12:02
-Dej třetí.
-Teď je to úplně přesný. -
00:12:05
-A vystrčíš ji. Drž!
-Spodní dorazíme. -
00:12:10
Ani bys tolik nemusel přesahovat.
To se tak nedělalo. -
00:12:13
-Kousíček to přehazovali.
-Ta hrana je taky dobrá. -
00:12:19
To je taky ale...
To bude víš co? - 00:12:23 Dřív vlastně tátové dávali pozor,
-
00:12:26
aby si řezbář vzal holku
z rodiny řezbářů, -
00:12:31
aby ten rod, ta krev
dělala aspoň podobný řemeslo. -
00:12:36
Tak tenhle náš pantáta.
Já nevím, co to bude ke mně? -
00:12:39
Oba budeme tchánové.
Tak to je truhlář z Dlouhý Vsi. -
00:12:46
Takže i my...
Možná že my jsme to neovlivnili, -
00:12:49
ale i tudy vede ta cesta,
že ti mladí by měli být od fochu, - 00:12:54 aby se to řemeslo utužovalo.
-
00:12:58
Dáme tam dveře,
já to olištuju a odvezeme to - 00:13:02 kolegovi Svobodovi namalovat.
-
00:13:05
Ať tam stojí kus náměstí už.
Ať páni radní vidí kus náměstí. - 00:13:10 Teď se bude kompletovat hamr.
-
00:13:14
To je dnešní kovárna,
poháněná vodou. -
00:13:22
Protože dříve nebyla elektrika,
tak se využívala voda nebo vítr. -
00:13:29
A tady na Šumavě
je všude vody dost. -
00:13:38
Bývala buď uměle
udělaná koryta - náhony, - 00:13:44 nebo se využíval klasický potok.
-
00:13:49
Využíváme motůrků,
co jsou na adaptéry nebo na modely. -
00:13:56
Sháním je všude možně.
Tím pádem nejsou všechny stejný. -
00:14:00
Každý má jiný odběr,
jiný zatížení potom na tý figurce. -
00:14:07
Podle toho se to musí
všechno elektronicky sladit -
00:14:11
regulací, aby každá figurka
dostala pohyb takový, - 00:14:15 aby byl co nejvíc přirozený,
-
00:14:19
Ozubená kolečka a tak zase vyndavám
z různých elektronických strojů. -
00:14:26
Nejčastěji používám videa.
Všude, kde je nějaká mechanika. - 00:14:31 Převody a různá ozubená kolečka.
-
00:14:42
To čerpadlo je silný.
Když jsem to tam dal bez molitanu, - 00:14:45 tak mi voda šla ven.
-
00:15:06
Dneska máme takový skluz
proti tomu, co dělají Němci. -
00:15:11
Ti přece jenom mají tradici.
Tam se to předává z otce na syna. -
00:15:15
Nám to neměl kdo předat.
My, co jsme takoví lidoví řezbáři, -
00:15:19
se všechno učíme sami.
Dá to teda práci, -
00:15:27
ale člověk do toho dá cit
a radost z té práce, - 00:15:30 že může dělat s tím dřevem.
-
00:15:33
Takže jsem rád, že si lidi
všimnou na tom Sušickém betlému, - 00:15:39 kolik to dá práce.
-
00:15:48
K tomu betlému jsem se dostal tak,
že můj strejda mi říkal, -
00:15:53
že bych jim mohl pomoct
udělat nějaký ovce. -
00:15:58
Že jich je hodně.
Dělal jsem jich asi osmdesát. -
00:16:02
Když jsem ty ovce dodělával,
tak už jsem u toho pomalu bečel, -
00:16:06
protože to byla hrozná práce.
Bylo jich hodně. - 00:16:23 To se točí jako o život.
-
00:16:31
Ten betlém nebyl mechanický.
To byl normálně klasický betlém, -
00:16:35
ale to, co bylo ohromující,
bylo právě to město nahoře. -
00:16:42
Tím svým tématem
a také zpracováním. - 00:16:59 Pro mě bylo doslova fascinující to,
-
00:17:03
že ten betlém by se byl nedal
zařadit do žádné doby. -
00:17:10
Poněvadž tam byly stavby před
tím zhoubným požárem i po něm. -
00:17:17
A stály vedle sebe stavby, které
nikdy vedle sebe nemohly existovat. -
00:17:22
Ten betlém vzniká v podstatě
na míru na daný prostor. -
00:17:29
Spolupráce pokračuje zejména tím,
že se domlouváme, -
00:17:32
které objekty by tam měly být,
jakou by měly mít podobu. -
00:17:35
Vyhledáváme ve starých fotografiích
a nákresech objekty již zaniklé. - 00:17:42 Bavili jsme se o židovské synagoze.
-
00:17:44
Jsou bližší materiály,
fotografie, nebo něco? -
00:17:48
Ta synagoga byla zbouraná,
aniž by se zdokumentovala. -
00:17:52
Ani na fotografiích
a pohlednicích se nic nedochovalo. -
00:17:55
Ale nějaké snímky synagogy
jsme vyhledali, -
00:17:59
takže ta podoba
by se dala rekonstruovat. -
00:18:02
To je fajn. My bychom ji tam také
postavili, poněvadž to je objekt, -
00:18:06
který dnes neexistuje. Bylo by
dobře, kdyby tam byl zastoupený. -
00:18:34
Největší problém
je opravdu s tím náměstím. -
00:18:38
Jak ho situovat, aby to odpovídalo
co nejvěrněji skutečnosti. - 00:18:45 Aby to nebyl nějaký nesmysl,
-
00:18:49
že bude známý dům,
který tvoří historickou část města, - 00:18:57 otočený úplně na druhou stranu.
-
00:19:02
Většina lidí by hodně kritizovala,
proč zrovna takhle. -
00:19:11
Je to udělaný tak, že budu
kombinovat, kombinovat, - 00:19:15 až to nějak vykombinuju.
-
00:19:19
Kdybychom ho natočili
trošku takhle víc... -
00:19:25
Odhadem je naše činnost teď
víc jak v půlce. -
00:19:31
To město je
z 90 nebo 85 procent hotový. -
00:19:46
Tohle místo mě fascinuje
svojí nádherou, - 00:19:49 čistotou průzračné vody
-
00:19:51
i typickou stavbou z kamene,
která k Šumavě patří. -
00:19:55
A plavební kanál samozřejmě
by v betlému měl být. -
00:20:00
Takže inspiraci hledám i na
takových krásných koutech Šumavy. -
00:20:05
Když si promítnu zpátky,
jak ti lidi se tu museli nadřít, -
00:20:10
že v zimě, když padlo támhle
na Březníku strašně moc sněhu -
00:20:15
a uklidnily se sněhové vánice,
tak lidi vyrazili se sáněmi -
00:20:19
a navozili metrový dříví
palivový k nádržím. -
00:20:24
Na jaře se postupně otevřely nádrže
a všechno to palivový dříví -
00:20:28
se takovými kanály
dostalo až do Dlouhé Vsi. -
00:20:34
A metr palivového dříví
vyšel něco málo přes korunu. -
00:20:43
Když to tady vyplníš,
já potřebuju velikost -
00:20:47
vstupu Schwarzenbergského kanálu.
Ta se mi líbí, tam jsou ty erby. - 00:20:51 Já tam vlezu...
-
00:20:52
To nemusí být tak masivní,
jak je to v originále. -
00:20:55
Tam je to z obrovských kvádrů
a je tam taková koruna nádherná. -
00:21:00
Tak ho zmenšíme.
On bude vlastně jako v dálce. -
00:21:03
-Ten kanál se pak může rozšířit.
-Může se ztrácet. -
00:21:27
Tady už je ta hladina klidná,
ale byly ty horský potůčky, -
00:21:30
kde se to dříví nashromáždilo
a spoustu lidí u toho zahynulo, -
00:21:34
protože byli hrdinové,
že tam vlezli, že tu hráz povolí, - 00:21:37 a to dřevo je zavalilo.
- 00:21:40 Takže zahynulo u toho spoustu lidí.
-
00:21:48
Ty vory by tam měly mít důležité
místo, protože jsem viděl fotky. -
00:21:52
Přímo pod sušickým mostem
jsou voraři a jedou po Otavě. - 00:21:58 A určitě budou v pohybu.
-
00:22:02
Já jsi mi poslal ty prkna,
tak já z nich udělám klády. -
00:22:06
-Přes to se potom přidělaj.
-Haužví se to svazovalo. -
00:22:12
-To se tam jenom naznačí.
-My neumíme haužev. - 00:22:16 To jenom naznačíme na těch vorech.
-
00:22:18
A budou mezi sebou propojený,
aby objely to kolo bez problémů. - 00:22:24 Dobrý den, pane Gajdoš.
-
00:22:28
Jednou mě oslovil pan Tittl
z Horský Kvildy, -
00:22:32
který je řezbářem,
a zeptal se mě, -
00:22:35
zda bych jim nemohl vyrobit
nějaký vodní kola, -
00:22:38
použitelný na výrobu betlému.
My se touto prací zabýváme, -
00:22:41
takže jsem souhlasil
a vodní kola jsme jim vyrobili tak, -
00:22:44
jak potřebovali - z bukového
dříví - aby to trošku vydrželo. -
00:22:50
Jak dostaneme do druhého?
Dva náhony, to byla hloupost. -
00:22:54
Do jednoho dostaneme vodu
nějakým náhonem, -
00:22:57
ale to druhé kolo?
Jedině to ošidit. Poraďte. -
00:23:00
To druhý kolo dejte obráceně.
Využijeme spodní vodu. -
00:23:04
Když to druhý kolo dáte obráceně,
využijeme spodní vodu. -
00:23:08
Já to tady sleduju pravidelně
a občas se přijedu podívat -
00:23:14
a zeptat, co by ještě ode mě
potřebovali, jak práce pokračuje -
00:23:17
a jestli zde naše výrobky vyhovují.
Vypadá to, že to je krásně udělaný - 00:23:21 a že se dílo daří.
-
00:23:24
Tady u tý Prášilský papírny
asi nepůjde voda. -
00:23:28
Pánové, to je zbytečná komplikace,
protože tady využití spodní vody -
00:23:33
je úplně to ideální.
-Půjde to. Když se kolo otočí, -
00:23:36
tak ta voda půjde
přímo do těch lopatek. -
00:23:47
Tady stavím další část betlému.
Milíř. - 00:23:50 Ty tady byly po Šumavě skoro všude,
-
00:23:53
protože k výrobě skla
bylo potřeba hodně dřeva. -
00:23:58
A byl k tomu potřeba popel.
Hodně popele. -
00:24:02
Ten milíř
už je taková ta druhá fáze, -
00:24:05
protože úplně prvotně
se spálil strom. -
00:24:10
Tomu se říkalo popelové stromy.
Ty se obalily dřevem a zapálily se. -
00:24:15
Když se ten strom zhroutil
na nějaké to popeliště, -
00:24:19
tak se na to žhavý
ještě přistavěl milíř. - 00:24:22 Ty milíře stavěly celý rodiny.
-
00:24:25
Máma, táta, dospělejší děti,
to všechno se u toho živilo. -
00:24:29
Oni byli v kapucích,
protože ten popel jim padal za krk. -
00:24:33
Takže měli takový kápy.
Nebo jen obyčejný pytel -
00:24:37
přehozený přes rameno a krk,
aby jim tam ty žhavý... -
00:24:42
Protože kolikrát to i zajiskřilo,
vybouchlo z tý díry, -
00:24:46
kterou to dýchalo.
Jak to tu postavím, ještě nevím, -
00:24:50
ale samozřejmě
že to bude ve stromech. -
00:24:54
Tady ho jeden popad.
Byl těžkej, tak ho zdvíhá. -
00:24:58
Možná by mohl mít tenčí.
I ta délka by tak byla. -
00:25:03
Tak ho zdvíhá a ti ostatní
už ho nanášejí k tomu milíři. -
00:25:18
Nestíhám vlastně nic jinýho dělat
než tohle, -
00:25:24
protože Karel na mně nechal
veškeré to malování. -
00:25:28
Takže já musím namalovat to,
co udělá on. -
00:25:32
Musím dělat svoji práci.
Tu taky namalovat. -
00:25:37
A ještě to usazovat,
dělat tomu tu kompozici celou, -
00:25:42
aby to dávalo nějaký smysl.
Takže práce mám dost. -
00:25:50
Laky a polychrom
u soustruženého nebo u betlému, -
00:25:55
to jsou receptury
třeba 200 let staré. -
00:25:59
A ti lidi vám to nepoví.
Oni ani mezi sebe nikoho nepustí. -
00:26:03
Radši budou otročit do noci,
aby tam nepřišel nikdo jiný -
00:26:07
a ten recept po pradědečkovi
jim nevzal. -
00:26:12
Takže je to dost složitý
a když od nich chcete pomoc, -
00:26:16
tak vám dají skleničku
toho laku nebo té pasty, -
00:26:20
ale recept od nich nedostanete.
Je to dobrý, že si to hlídají -
00:26:24
a že jsou na to hrdí.
Je to taková stavovská čest. -
00:26:28
Prášilská papírna -
ukrutná historie. -
00:26:32
Ručně dělaný papír.
Měl jsem o ní dost materiálu -
00:26:36
a zajímala mě i z jiného úhlu.
Když jsem studoval u pana Váchala, -
00:26:41
to byl náš významný umělec,
rytec, řezbář, básník a spisovatel, -
00:26:48
tak ten tam několik měsíců,
myslím si, že přes rok bydlel -
00:26:52
v té Prášilské papírně, protože
odtud odebíral na svoje knihy -
00:26:56
a na svoje tisky
ten ručně dělaný papír. -
00:26:59
Udělal jsem i lisy.
Tady se dá nějaký štos knížek - 00:27:04 nebo papírů a ono je to funkční.
-
00:27:28
Všechno, co dělám, dělám z lípy.
Ta mi přirostla k srdci. -
00:27:32
Takový dřevo měkký.
Musí být venku aspoň rok. -
00:27:36
Musí být proležená
v prknách nebo ve fošnách. -
00:27:40
Přikrytá, aby do ní nepršelo.
Potom se může dát na půdu. -
00:27:45
Tam doschne. Po roce
nebo roce a půl sušení na té půdě - 00:27:50 se může použít.
-
00:27:56
Když si tu figurku
kreslím na dřevo, tak už vím, - 00:28:00 jak ta figura bude vypadat.
- 00:28:03 A pak to ze sebe dostat.
-
00:28:07
Nejradši mám, když dělám něco
a mám to na obrázku, - 00:28:11 než abych okopíroval sochu.
- 00:28:15 Líp se mi pracuje podle nákresu.
-
00:28:20
Kdybych měl řezat živýho člověka,
tak bych měl asi problém. - 00:28:23 Ale z obrázku se mi dobře pracuje.
-
00:28:27
Je to všechno v praxi.
Nejhorší je, když se dělá detail -
00:28:33
obličeje a člověk musí dávat pozor,
aby si neuříz třeba nos. -
00:28:38
Ale člověk získá léty zkušenost
a už ví, kam se má říznout, - 00:28:41 aby se to nestalo.
-
00:28:48
Člověk přece jenom chce,
aby po něm v životě něco zbylo. -
00:28:51
A tohle je i pro příští generace.
Když se jednou vnoučata půjdou -
00:28:56
podívat do Sušice na betlém,
tak můžou říct: Tohle dělal děda. -
00:29:02
A i po čase se můžou potěšit tím,
jakej děda byl. - 00:29:08 Dělám to z pohnutek takových,
-
00:29:12
že jsem měl zdravotní nehodu
před několika lety. -
00:29:16
Abych to tak řekl:
Podruhé jsem se narodil -
00:29:20
Od té doby tvrdím: Jestli Pán Bůh
existuje, jako že určitě existuje, - 00:29:26 tak mě tady nechal kvůli něčemu.
-
00:29:31
A teď už vím kvůli čemu.
Abych tady po sobě něco zanechal. -
00:29:38
Abych tady ten život
s odpuštěním neproflákal. -
00:30:11
Já bych udělal tu pravou stranu
a kdyby tam scházelo, -
00:30:14
tak ten kousek
už se nechá naaranžovat tady. -
00:30:17
To jo. Mně se jedná
o tenhle hlavní bok. -
00:30:21
Plus, dejme tomu, jak ti to vychází
podle toho nákresu, -
00:30:25
jak jsem ti namaloval,
tady ten kousek toho boku. -
00:30:30
Tady to udělám,
jako se dělaly střechy. -
00:30:33
Vždyť ono to tak bylo. To byly jen
kulisy na těch měšťanských domech. - 00:30:36 Tak. To bylo jenom vyzděný.
-
00:30:40
-Co jsem ti ještě chtěl?
-Už nic. Já jdu pracovat. -
00:30:44
Teď se sem namontovala
zase nová sklárna. -
00:30:49
To je další věc,
která tady k Šumavě patří. -
00:30:53
Sice není to kopie,
ale takový znázornění -
00:30:57
klasický roubený chalupy šumavský,
protože některý šumavský sklárny -
00:31:02
bývaly v dřevěných barákách.
Později bývaly i zděný. -
00:31:08
Zase jsem se snažil
ukázku těch figurek, -
00:31:13
aby znázorňovaly, jak život
ve sklárně přibližně probíhal. -
00:31:25
Veškeré ty figurky,
který rozhýbávám, -
00:31:29
musím napřed dělat
takhle pracovní verzi -
00:31:32
z čistého dřeva,
nasadit na takový kousek překližky, -
00:31:37
na to napojím ten motůrek
a dělá se zkušební provoz, -
00:31:41
abych docílil pohybu,
jaký potřebuju. -
00:31:45
Snažím se, aby to bylo
co nejvěrnější, nejpřirozenější -
00:31:49
lidským pohybům. Takže tenhle má
jako loutka řezaný klouby. - 00:31:53 Když míchá těsto v díži,
-
00:31:56
aby měl takovou tu mezičást
toho míchání. -
00:32:01
Když se to vyzkouší a mám jistý,
že to funguje, -
00:32:05
tak se to celé rozebere,
přenáší se to na velkou desku - 00:32:09 a maluje se to.
-
00:32:17
Spousta památek se zničila,
ničí a ničit bude. -
00:32:22
Je to škoda.
Mně hlavně šlo o ty domečky, -
00:32:30
které by mohly sloužit
jako eventuální zdroj inspirace -
00:32:34
pro dnešní obnovitele té památkové
zóny sušického náměstí. - 00:32:41 Alespoň.
-
00:32:47
To nejlepší na dnešek -
rozhejbat kobyly! - 00:32:54 Já nejsem nějaký technik.
-
00:32:57
Já jsem vždycky platil
za technického outsidera, - 00:33:01 jak se říká,
-
00:33:03
ale rozhodně se těším na to,
jak to bude vypadat v kompletu. -
00:33:10
Moc valně to nevidím.
Problémy hned od začátku. -
00:33:16
Každý tenhle pohyb,
to je jako sázka do loterie. -
00:33:21
Někdy se to i povede.
Ale většinou ne. -
00:33:30
Teď musím vymyslet,
kam ten motůrek, -
00:33:34
aby mi šel použít
ještě na další figury. -
00:33:38
Protože aby mi šel jeden motůrek
na dvě kobyly, to je málo. -
00:33:42
To bude show. S těma kobylama
byl vždycky problém. - 00:33:56 Necháme se překvapit.
-
00:34:01
Ten motůrek
to nepřetáhne přes ten krk. -
00:34:09
Teď jsem dostal nápad,
který mě napad! -
00:34:14
Zkusit přes tu nohu
zvedat tu hlavu. -
00:34:22
Mě to vždycky tak rozčiluje,
úplně vytáčí do nepříčetnosti, -
00:34:26
když mi to nejde, nefunguje,
nedaří se mi to. -
00:34:30
Ale pak mám zase hroznou radost,
když se mi to povede - 00:34:33 a překonám to, že se mi rozběhne.
-
00:34:50
Ještě to není ono.
Ještě by to chtělo doladit. -
00:35:19
To je opravdu nádhera!
To je překrásný. -
00:35:25
My jsme dost dobře nevěděli,
co nás v Sušici čeká. -
00:35:30
Když jsme vešli
do jedné z místností muzea, -
00:35:37
zůstali jsem skutečně
překvapením stát, -
00:35:41
protože už rozměr betlému
zdaleka není běžný. -
00:35:48
Takové velké betlémy
nevznikají často. -
00:35:53
Pokud vás to bude zajímat,
máme tu dokumentaci, -
00:35:56
jak to vzniká spontánně.
Tady si stoupneme -
00:36:00
a Pavel řekne: Copak bude dál?
Uděláme pilu. -
00:36:03
Tak seženeme fotky
a Pavel něco namaluje. -
00:36:06
Pavel malovat umí, já ne.
A dva protiklady se shodly. -
00:36:10
-Tak já vám to zapnu.
-Ještě na chvilku. - 00:36:17 Tento betlém opravdu má duši.
- 00:36:21 A jestliže ten betlém
-
00:36:24
má takové termínové označení
mechanický betlém, -
00:36:29
tak on je mezi těmi
mechanickými betlémy jiný, -
00:36:35
protože betlémáčci
se nepohybují jedním směrem, -
00:36:40
všechno je veselé,
stojí za koukání, -
00:36:45
až člověk neví,
kam se dřív podívat. -
00:36:48
Jestlipak jste, páni konstruktéři,
přemýšleli nad tím, -
00:36:51
když se támhle nahoře něco rozbije,
jak k tomu? -
00:36:55
Když jde do tuhýho,
tak je to montovatelný. -
00:36:59
Nechá se to vymontovat.
Nebo zezadu, zespoda. -
00:37:02
-Ahoj.
-Mějte se hezky. Nashle! -
00:37:08
Nábytek do toho domku?
Pavlík takhle namaluje nábytek, -
00:37:12
já mu to sem dodám
a on to jen napatlá barvama. -
00:37:16
-Jakýpak patlání, ty...
-Takhle udělá celou cimru. -
00:37:20
Ty to nenamaluješ, tak nemel o tom,
že jsem nějakej patlal. -
00:37:24
Člověk tě musí nějak pozlobit,
jinak bys měl život jednotvárnej. -
00:37:29
To jo. Mě točí tolika lidí,
tak ještě od tebe to potřebuju. - 00:37:33 Já to znám. Tak jdeme pracovat.
-
00:37:37
Tak si seber saky paky
a šup do toho svýho... -
00:37:43
Auto služební, dokumentace,
sponzoři, smlouvy. -
00:37:47
Jenom tolik smluv,
než jsme to vybojovali. -
00:37:50
Když řeknu Pavlovi barvomatlal,
tak už vidím, jak to v něm... -
00:37:56
Pokud si chci rejpnout,
tak on chytne ihned. -
00:38:00
On je drobet divočejší.
Ale já vždycky ustoupím - 00:38:04 a dopadlo to vždycky dobře.
-
00:38:06
Furt se učím.
Karel má daleko větší vědomosti -
00:38:10
a jak říkal,
tak on mě i usměrňuje kolikrát, -
00:38:15
A já kolikrát na oplátku
usměrním jeho, -
00:38:19
protože on je šikovnej, má
vybavení, dokáže udělat cokoliv, -
00:38:25
ale má problém s představivostí
nebo s tím designem. -
00:38:31
Barvy jsou z mý hlavy
nebo z dostupných materiálů, -
00:38:36
co vím, co jsem viděl,
jak to bývalo kdysi natřený. -
00:38:40
V té době
ostré odstíny barev nikdy nebývaly. -
00:38:45
Spousta lidí si myslela,
že ten betlém jenom restaurujeme, -
00:38:49
že ho vůbec neděláme.
Že ho opravujeme, -
00:38:53
nebo že doděláváme
jenom nějakou část k tomu. -
00:38:58
Co tady ještě chybělo?
Tady takový rodinný stavení. -
00:39:03
Tady by se mohl ukázat
takový ten rodinný život. -
00:39:08
Jak to bývalo vybavený,
jaký tam byl nábytek v tom domku. - 00:39:13 Jak a s čím ti lidé žili.
-
00:39:17
Takže jsem Karlovi připravil
nákres starý kachlový pece, -
00:39:20
kachlových kamen,
starou dřevěnou skříň, postel. -
00:39:32
Já opravuju videa
a kolega sháněl ty vnitřky. -
00:39:40
Tak jsem mu nějaký sehnal
a od tý doby v tom jedu. -
00:39:49
Když jsem přišel, tak tady bylo
plno adaptérů a to bylo špatný. -
00:39:53
Tak jsme to přepojili
na jedno trafo. -
00:39:57
Teď jsou tady dvě.
Nevím, kolik je tady motorů. -
00:40:02
Tady bude snad dohromady
sedmdesát motorů potom, - 00:40:05 až to bude hotový všechno.
-
00:40:08
V neděli večer v osm hodin
jsem se sebral, nedalo mi to, -
00:40:13
tak jsem vlez do dílny
a do jedenácti jsem nedal pokoj, -
00:40:18
dokud se mi nepovedlo
udělat tuto středovou konstrukci -
00:40:23
s těma pilama.
Ty pily jsou použitý z pásový pily, -
00:40:28
takže kdyby dostával
dost velký zdroj elektřiny, - 00:40:32 tak by se na něm nechalo i řezat.
-
00:40:46
No to je hrozný,
ta bába s tím dědkem! -
00:40:49
Ti se tam vždycky ukážou,
profičí to tam... -
00:40:54
Já nevím co s tím udělat.
To je hrozný. - 00:40:57 To je divný.
-
00:41:01
-Nejede.
-Tak je po motoru. -
00:41:03
-Co?
-Tak je po motoru. - 00:41:06 To ne. To běželo. Vždyť zabzučel.
-
00:41:11
Já jdu domu pro novej.
Já mám doma jeden novej. -
00:41:15
I když tenhle šel
tak pěkně potichu. -
00:41:18
To ještě se stát párkrát,
tak hotovo. -
00:41:24
K Sušici patří neodmyslitelně
výroba zápalek. -
00:41:27
Proto se vybrala varianta
takové podomácké výroby zápalek, -
00:41:33
které se na Šumavě vyráběly
kolem roku 1900 ve velké míře. -
00:41:38
Výroba zápalek
byla poměrně nebezpečná, -
00:41:41
protože při výrobě zápalné hmoty
se používal jedovatý fosfor. -
00:41:45
Dlouhodobý pobyt
v nevětraných místnostech - 00:41:49 způsoboval tzv.fosforovou nekrózu.
-
00:41:52
To byla nemoc způsobená
právě výpary fosforu -
00:41:56
a vedla k vypadávání zubů
a k rozpadávání kostí. -
00:42:03
Svatobor je taková dominanta,
která nesmí chybět -
00:42:07
v tom Sušickém mechanickém betlému,
protože tady tečou léčivé prameny, - 00:42:12 které ani v zimě nezamrzají.
-
00:42:15
A říká se,
že pod tím kopcem Svatoborem -
00:42:19
je jedno obrovské jezero,
z kterého tyto prameny vytékají. -
00:42:24
A říká se, že kdyby se Sušice
spojila s jednou vesničkou, -
00:42:28
která je tady poblíž,
tak by Svatobor praskl -
00:42:33
a zatopil celou Sušici vodou.
Za trest. -
00:42:44
Tady jsem ti přinesl nějaký...
Pojď se na to podívat. -
00:42:48
Ono je co furt přemýšlet,
ale tady máš vojáka. -
00:42:53
Na Švejka má malý břicho,
ale ta čepice... -
00:42:58
České betlémy se v lecčems liší
od bavorských a rakouských, -
00:43:06
které jsou převážně
vyslovením čehosi duchovního -
00:43:12
a vyvolávají úctu, jakýsi podnět
k hlubokému zamyšlení. -
00:43:19
V každém případě
u nich člověk zůstává vážný. -
00:43:23
To se netýká
většiny českých betlémů. -
00:43:27
Díváte se na ně
a začínáte se usmívat. -
00:43:31
Máte pocit, že se tady
děje něco nejen dobrého, - 00:43:35 ale i veselého.
-
00:43:38
-Tady má nějakýho mnicha.
-Hele františkán - kořala. -
00:43:41
Oni všichni pili.
Tady obyčejná ženská ustaraná. - 00:43:45 Ten může být na náměstí u kostela.
-
00:44:12
U mechu je obrovská výhoda,
že zůstane zelený, i když uschne. -
00:44:21
Zachová si
přirozenou zelenou barvu. -
00:44:26
Já ho stejně ještě potom
fixuju barvama a lakem. -
00:44:35
Nejlepší materiál,
co může být na zhotovení -
00:44:39
té trávy na kopcích
jak z dálky, tak zblízka. -
00:44:44
A je to i jedinečný materiál
na výrobu stromů. -
00:44:48
Ten mech
je nenahraditelná surovina. -
00:45:21
Práce je tolik, že kolikrát
se člověk musí zamyslet nad tím, -
00:45:24
jestli to není na úkor jeho zdraví.
A pro mě je důležité, -
00:45:29
že jedu s pejskem
a já se někde v lese rozhlídnu, -
00:45:34
odpočnu, úplně se mi vyčistí hlava,
Pak se mi síla vrátí - 00:45:39 a můžu dělat znova do noci.
-
00:45:43
Ty kluci s kuličkama,
to byl docela dobrý nápad, -
00:45:47
protože na betlém
se taky budou chodit dívat děti. -
00:45:50
Doufám, že to budou
jedny z posledních figurek. -
00:45:53
Ale bude-li třeba udělat třeba
dvacet figur, tak je uděláme. -
00:45:58
Každý řezbář má svůj styl.
Nebo takhle: Znám lidi, -
00:46:02
kteří udělají obličej u chlapa,
u ženský, u dítěte -
00:46:09
a pořád je to jeho manželka.
To já se mu kolikrát směju. -
00:46:13
On to tak cítí,
takže je to manželka s fousama. -
00:46:18
Já myslím, že to je hotový.
Dáme mu takhle hůl. -
00:46:24
Bude to takový tuláček.
Kluk tuláček. -
00:46:36
Pan Tittl s panem Svobodou
když sháněli sponzory, -
00:46:39
tak já jsem přemýšlel,
jakou formou bych já mohl pomoct. -
00:46:43
Napadlo mě, že by jim pomohlo,
kdyby se udělalo pár fotek - 00:46:46 při tvorbě betlému.
-
00:46:50
Fotili jsme průběžně a posílali
fotky eventuálním sponzorům. -
00:46:54
Myslím, že ty fotky pomohly
při další tvorbě betlému. -
00:46:59
První fotka, kde bylo jenom lešení,
je z ledna 2004. -
00:47:02
Pak to pokračovalo
nějakým způsobem dál. - 00:47:06 Tohle všechno je betlém.
-
00:47:08
Posadíme tady jednoho z vorařů,
dotáhneme. - 00:47:15 Tak. A uvidíme, co nám to udělá.
-
00:47:19
Původní motor, který tam byl,
nebyl stavěný na tu zátěž, - 00:47:23 kterou ty vory dokážou udělat.
-
00:47:25
Takhle nasucho s tím koženým
řemenem třeba i pootočil, -
00:47:30
ale jak se nasadily vory,
tak se to zastavilo a už to nejelo. -
00:47:38
Namontovali jsme nový převod,
nový mechanismus. -
00:47:42
Teď zkusíme zkušební provoz,
jestli se nám to bude hýbat, -
00:47:46
jestli to nebude dřít, zastavovat
se, jestli to bude fungovat. -
00:47:51
Tím pádem by byly vory
takřka zprovozněný. -
00:47:56
Akorát jim ještě udělat koryto
řeky, krajinu dodělat okolo -
00:48:01
a jedna z největších starostí
bude z krku. -
00:48:12
Děti, vítám vás
u Sušického betlému, -
00:48:16
který stavíme s kolegou Svobodou
a mým synem Martinem. -
00:48:20
Pozval jsem vás,
protože jsem vás tady chtěl mít, - 00:48:24 protože jste pomohly tomu betlému.
-
00:48:28
Stálo to kus života, ale myslím si,
že se to podařilo. -
00:48:31
Když se vám to bude líbit, potěšíte
nás dva, kteří jsme to stvořili. - 00:48:38 Pavlík vám to pustí.
-
00:48:53
Postavit Sušický betlém
a postavit vůbec šumavský betlém, -
00:48:59
to je taky skvělá věc.
Nejsou to jenom jesličky a Ježíšek, -
00:49:03
ale je to celá plejáda
šumavských řemesel. -
00:49:08
Celý betlém vlastně mapuje
život lidí tady na Šumavě. - 00:49:12 Lidí, kteří tady léta žili.
-
00:49:15
Jejich život
vůbec nebyl jednoduchý. -
00:49:18
Pro děti je to velká učebnice
řemesel lidí, kteří tady bydleli. -
00:49:26
Pan Tittl sám nám pomáhá ve škole
a my jsme věděli, -
00:49:30
že ten betlém začali stavět.
Takže vznikl spontánní nápad -
00:49:34
ze strany dětí, že když on pomohl
nám, tak zkusíme pomoct my jemu. -
00:49:38
Jako poděkování za jeho pomoc
byla ta naše symbolická částka, - 00:49:44 kterou jsme mu věnovali.
-
00:49:49
Když se koukám takhle dolů
do toho města, -
00:49:53
tak si říkám, že ten betlém
by měl být stokrát větší, -
00:49:56
abychom tam zachytili
všechny pěkné, zajímavé domy, -
00:50:00
které tady jsou.
To všechno kdyby se tam mělo vejít, -
00:50:03
tak by ten betlém musel mít
200 metrů čtverečních. - 00:50:08 Já vás tady vítám, paní starostko.
-
00:50:11
Tady vám slavnostně předám klíček
od Sušického mechanického betlému. -
00:50:15
Já musím říct, že spolupráce
začala před zhruba deseti měsíci -
00:50:22
a za tu dobu vyrostlo
toto nádherné dílo. -
00:50:25
Co se týče spolupráce, nedůvěra
z mé strany byla podložena tím, -
00:50:30
že zatím jsem nevěděla,
jaký bude ten finální výsledek, -
00:50:36
jestli vůbec tito dva pánové,
kteří něco nabízí, -
00:50:40
dokáží splnit slib,
který předložili. -
00:50:44
Ale ta spolupráce
byla velmi korektní. - 00:50:47 Oba pánové co slíbili, tak splnili.
-
00:50:50
Ta vůle dokázat to byla silnější
než nějaké malichernosti. -
00:50:55
Jestli někdo má víc pravdy,
nebo víc udělal na tom, -
00:50:58
to jsme odbourali.
Svobodu mám za to rád. -
00:51:02
On ví, že já mu nikdy nepoděkuju,
protože já jsem Lev. Já jsem jinej. -
00:51:08
Ale dopadlo to dobře a takových
lidí, kteří jsou tolerantní -
00:51:13
a může se s nimi spolupracovat
takhle dlouhé období, -
00:51:17
aniž by se předtím znali,
těch je hodně málo. -
00:51:32
Ano. Tady to
před těmi 57 lety bylo. -
00:51:37
Mohutný Sušický
starý historický betlém -
00:51:42
stál na této prostoře
dolního mázhauzu muzea. - 00:51:56 Buďte zdrávi, pánové.
- 00:51:59 Tak to je nový Sušický betlém,
-
00:52:04
který povstal vlastně,
můžeme říci, z hrobu. -
00:52:15
V podstatě jenom muzeum a lékárna
byly takové, jako jsou tady. -
00:52:24
Na starém betlému taky bylo
zajímavé, že nebyly kostely. -
00:52:29
Tam byly jenom domy,
samozřejmě víc jich tam bylo, -
00:52:35
těch historických.
A byla to jenom Sušice. -
00:52:40
To jsme rádi, že se vám to líbí.
Víte, kdo to všechno nastartoval? -
00:52:44
-No to by mě zajímalo.
-Nějakej pan Klas. Neznáte ho? -
00:52:49
Už bohužel skoro 73 let.
Neudělal nic pořádnýho v životě. - 00:53:03 Nám, nám narodil se...
-
00:57:26
Titulky: Jaroslav Švagr
Česká televize, 2004