iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
14. 4. 2006
20:55 na ČT1

1 2 3 4 5

121 hlasů
74393
zhlédnutí

13. komnata

Michal David

27 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

13. komnata Michala Davida

  • 00:00:24 DISKO HUDBA
    A ZPĚV
  • 00:00:32 "Mám svoje plány,
    který smíchaj šance.
  • 00:00:37 Nosím je v hlavě
    ukrytý jak v bance.
  • 00:00:42 Mám svoje přání,
    co se někde..."
  • 00:00:47 -Nazdar.
    -Ahoj.
  • 00:00:52 Tak tohle je moje
    prostředí, znáš to?
  • 00:00:53 Neznám, jsem tady poprvé.
  • 00:00:55 HUDBA A ZPĚV
  • 00:00:56 "Musí mít pěsti,
    musí se krýt."
  • 00:01:01 Pro spoustu lidí
    je Michal David
  • 00:01:02 ikonou nejpokleslejší
    hudební zábavy
  • 00:01:04 a symbolem
    komunistického režimu.
  • 00:01:06 Pro mě je vzpomínkou na dětství.
  • 00:01:08 Jeho první desku jsem dostal,
    když mi bylo osm.
  • 00:01:10 Už dávno tuhle hudbu
    neposlouchám,
  • 00:01:12 zdá se mi příliš laciná,
    naivní a směšná.
  • 00:01:15 Jejího autora jsem
    v posledních letech vnímal
  • 00:01:17 hlavně jako muže protřelého
    všemi praktikami šoubyznysu.
  • 00:01:20 Mistra přetvářky,
    mazaného obchodníka
  • 00:01:22 a podbízivého kumštýře,
    který nezapře svůj světský původ.
  • 00:01:26 -Čau, pojď dál.
    -Děkuji.
  • 00:01:28 O to víc jsem byl zvědavý
    na naše osobní setkání.
  • 00:01:32 Mohl by jsi nějak
    zavzpomínat na dětství?
  • 00:01:35 Už jsi zmínil, že jsi ho
    prožíval poměrně obtížně,
  • 00:01:37 ale dá se to nějak rozvést?
    Jaké bylo tvoje dětství?
  • 00:01:41 Já jako malý kluk jsem měl
    ten život ne docela lehký,
  • 00:01:47 protože se naši rozvedli,
    když mi bylo šest
  • 00:01:49 a táta potom s mojí sestrou
    emigroval do Švýcarska v roce 68.
  • 00:01:54 A já je vlastně deset let neviděl
    a žil jsem jenom s mámou,
  • 00:01:57 která mě, to bylo jediné
  • 00:02:01 co v té době bylo pozitivní
    pro mě jako pro dítě,
  • 00:02:03 vzala do Itálie na dva roky,
  • 00:02:05 kde jsem se dal dohromady
    a kde ten život byl krásný.
  • 00:02:08 Protože Italové mají děti rádi,
    a tam mě měli opravdu hodně rádi
  • 00:02:14 a tam jsem si užil.
  • 00:02:16 Potom, když jsem začal
    dělat muziku,
  • 00:02:18 tak jsem se snažil ji
    dělat optimisticky.
  • 00:02:21 HUDBA A ZPĚV
  • 00:02:23 "Zapadlo slunce
  • 00:02:24 nás něco pálí,
    něco jako gejzír.
  • 00:02:29 nechcem čas marnit
    nad porcí stejků.
  • 00:02:32 Tak já mám návrh,
    jdem na diskotéku."
  • 00:02:38 Dost často býváš
    kritizován za to,
  • 00:02:40 že jsi takový symbol 80. let,
    takové té komunistické éry.
  • 00:02:44 Jak to sám vnímáš?
  • 00:02:47 Jediné, co byla pravda,
  • 00:02:48 že minulému režimu
    ta moje muzika nevadila.
  • 00:02:50 Protože moje texty
    jsou optimistické,
  • 00:02:52 písničky jsou veselé.
  • 00:02:56 My jsme tehdy s "Krokama"
  • 00:02:58 dělali tu muziku taky
    pro dětské publikum,
  • 00:03:01 takže proto jsou
    trošku triviálnější
  • 00:03:02 než jsou třeba jiné kapely,
    nebo jiní interpreti,
  • 00:03:08 kteří dělají tu muziku
    trochu posluchačsky náročnější.
  • 00:03:12 Ale to je zase věc názoru,
  • 00:03:14 pro koho to bylo směřované
    a je směřované
  • 00:03:16 a jaké publikum
    bych měl oslovovat.
  • 00:03:18 HUDBA A ZPĚV
  • 00:03:19 "Disdžokej má nás
    všechny v hrsti.
  • 00:03:22 Pouští nám,
    to co se nejvíc líbí.
  • 00:03:26 Muzikou nás neúnavně hostí,
  • 00:03:30 hraje dál ty písně
    co nám slíbil.
  • 00:03:34 Ten, kdo sem dneska přišel,
    ten se nenapálil.
  • 00:03:39 Dneska to tu prostě žije!"
  • 00:03:42 Tobě je dodnes vyčítáno,
  • 00:03:44 že jsi složil skladbu Poupata
    pro Spartakiádu.
  • 00:03:47 Jak jsi to tehdy vnímal,
    co to bylo za zakázku?
  • 00:03:50 Já jsem Poupata nenapsal,
  • 00:03:51 tu napsal Franta Janeček
    a celou tu skladbu.
  • 00:03:55 Ale nazpíval jsem to,
    nazpíval jsem to tehdy zdarma,
  • 00:03:57 protože se za to neplatilo.
  • 00:03:59 Alespoň já jsem za to
    nedostal žádný honorář,
  • 00:04:01 to můžu doložit.
  • 00:04:03 A více méně se to dělalo
  • 00:04:05 spíš z takového kulturně
    společenského momentu,
  • 00:04:11 kdy ta euforie byla veliká.
  • 00:04:14 To bylo celostátní nadšení lidí,
    kteří na Spartakiádě cvičili
  • 00:04:20 a kteří se drali o to,
    aby se dostali na ten Strahov.
  • 00:04:23 My jsme to tehdy dělali
    všichni z nadšení.
  • 00:04:25 Takže, tehdy to tak
    brané nebylo.
  • 00:04:27 To se dneska tak říká
    a někteří lidé to tak říkají.
  • 00:04:30 V podstatě to byla
    politická záležitost
  • 00:04:33 a vůbec se za to nestydím.
  • 00:04:35 A dneska, před rokem, jsem napsal
    hudbu k Sokol sletu na rok 2006.
  • 00:04:41 A vlastně Spartakiáda byla
    volné pokračování Sokol sletu
  • 00:04:45 a Sokol slet nyní je
    volné pokračování Spartakiády.
  • 00:04:49 HUDBA A ZPĚV
  • 00:04:50 "Když se podaří,
    co se dařit má.
  • 00:04:52 Když je slunce
    jako ze zlata.
  • 00:04:55 Když se podaří,
    co podařit se má,
  • 00:04:59 podaří se naše poupata!
  • 00:05:03 A když se podaří,
    co podařit se má,
  • 00:05:06 podaří se také poupata!"
  • 00:05:11 Díky!!!
  • 00:05:15 Proč si myslíte,
  • 00:05:16 že dneska mladí lidé tančí
    na hudbu Michala Davida?
  • 00:05:21 Tak, já si myslím, že právě
    toho Michala Davida chtějí.
  • 00:05:24 Více méně to byla legenda,
    ale nicméně je teď "in".
  • 00:05:29 Vůbec jsem neuvažoval,
    že bych se vrátil na pódia
  • 00:05:31 a že bych začal
    hrát ty písničky,
  • 00:05:34 které jsme dělali s "Krokama".
    To přišlo v tom 95, 96. roce.
  • 00:05:38 kdy se to začalo hrát
    na diskotékách
  • 00:05:41 a mladí lidé si začali,
    nevím z jakého důvodu,
  • 00:05:43 jestli je slyšeli doma u rodičů
    na těch starých vinylech,
  • 00:05:46 ale začali si o ty písničky
    říkat na diskotékách,
  • 00:05:49 a tím to celé začalo,
    tím se to sepnulo.
  • 00:05:52 Pak bylo v 98. Nagano,
  • 00:05:55 kdy si kluci, hokejisté,
    hráli moje písničky v kabině
  • 00:05:59 a vyhráli. A já jsem pro ně
    napsal přes noc hymnu.
  • 00:06:01 A kterou jsme jim
    potom zazpívali
  • 00:06:05 na Staroměstském náměstí,
    když se vrátili.
  • 00:06:09 HUDBA A ZPĚV
  • 00:06:15 "A zmámen jsi vítězstvím.
  • 00:06:20 Tak faul nebolí,
    nepadáš únavou.
  • 00:06:26 Máš prostě ten správnej tým."
  • 00:06:32 Proč si osobně myslíš,
    že mladí lidé,
  • 00:06:34 kteří Michala Davida v jeho
    počátcích nemohli zažít,
  • 00:06:36 protože ještě nebyli
    vůbec na světě,
  • 00:06:38 poslouhají a kupují jeho desky?
  • 00:06:42 Model té písničky
    je natolik funkční,
  • 00:06:45 že přesahuje věkové hranice,
    hranice času,
  • 00:06:49 hranice vnímání těch písniček
  • 00:06:52 z hlediska sociálně-politických
    konotací okolních.
  • 00:06:57 Je to prostě normální
    popová písnička,
  • 00:07:00 která je tak dobře napsaná,
  • 00:07:02 že mohla fungovat
    před dvaceti lety,
  • 00:07:04 funguje teď a myslím si,
    že bude fungovat i dál.
  • 00:07:06 Je to v těch písničkách.
  • 00:07:09 HUDBA A ZPĚV
  • 00:07:11 "Nonstop,
    já chci žít nonstop
  • 00:07:14 a s tím co přijde,
    mám chuť se rvát."
  • 00:07:16 Michal David je často označován
    za symbol komunistické éry.
  • 00:07:18 Když jsem se však zeptal
    kolegů z branže, proč zrovna on,
  • 00:07:21 jednoznačnou odpověď
    jsem nikdy nedostal.
  • 00:07:23 Nedokázali mi vysvětlit,
  • 00:07:25 proč si stejný cejch
    nevysloužili třeba Pavel Vítek,
  • 00:07:28 Sagvan Tofi, Michal Penk,
    nebo Dalibor Janda.
  • 00:07:31 A co teprve Josef Laufer,
  • 00:07:32 který ve své písni opěvoval
    pokus o teroristický útok
  • 00:07:35 na rádio Svobodná Evropa.
  • 00:07:37 Sám Michal David z tohoto
    stigmatu žádné trauma nemá.
  • 00:07:40 I po pádu železné opony
    se dokázal prosadit.
  • 00:07:43 Dnes je opět slavný.
  • 00:07:45 Jenže právě v době
    jeho comebacku
  • 00:07:47 ho potkala jeho největší
    osobní tragédie.
  • 00:07:49 Vzpomínáte si pane profesore
  • 00:07:51 na případ Michala Davida
    a jeho dcery,
  • 00:07:53 která byla vaší pacientkou?
  • 00:07:58 Vzpomínám, samozřejmě.
  • 00:07:59 Míša měla poměrne hodně
    komplikovanou formu leukémie,
  • 00:08:02 která vyžadoval hodně
    náročnou léčbu.
  • 00:08:06 Nebylo to jednoduché,
  • 00:08:08 málo se dostala domů,
    musela být hodně na oddělení.
  • 00:08:10 Nicméně, dařilo se tu nemoc
    dostat pod kontrolu.
  • 00:08:14 Bohužel, se nám pak ta léčba
  • 00:08:16 hodně zkomplikovala takovou
    velmi rychlou infekcí.
  • 00:08:19 Komplikací, která bohužel
    v těchto situacích
  • 00:08:23 a u těchto nemocí
    se může vyskytnout.
  • 00:08:28 A dopadlo to velmi špatně,
    Míša zemřela.
  • 00:08:36 Když umřela Miška,
  • 00:08:38 tak to prostě bylo hrozně
    těžké pro nás, pro celou rodinu,
  • 00:08:41 protože to tě úplně
    vyvede z míry.
  • 00:08:43 A vůbec nevíš,
    co máš dělat.
  • 00:08:44 Najednou sedíš
    a říkáš si:
  • 00:08:47 "Co mám dělat? Mám si hodit
    mašli? Nebo mám pokračovat?
  • 00:08:51 A ještě tady mám druhou dceru,
    mám tady syna,
  • 00:08:53 mám tady manželku, rodinu,
    mám tady přátele."
  • 00:08:57 A teď, co s tím
    budeme dělat dál.
  • 00:08:58 To je hrozně dlouhá doba,
    kdy se z toho dostáváš,
  • 00:09:02 kdy vůbec nevíš
    jak nastartovat a čím.
  • 00:09:07 A proč vůbec, jaký má
    ten život smysl dál...
  • 00:09:10 A tohle všechno jsou věci,
    které se ti honí hlavou
  • 00:09:14 a nevíš si rady.
  • 00:09:18 Vy jste za Michalem Davidem
    přišel s finanční nabídkou,
  • 00:09:19 aby složil muzikál.
    Co vás k tomu přesně vedlo?
  • 00:09:25 Tím, že jsme byli
    v bezprostředním kontaktu
  • 00:09:27 a prožívali jsme intenzivně
    tuto situaci,
  • 00:09:29 tak jsem vycházel
    z vlastních zkušeností.
  • 00:09:32 Že pouze velkým
    pracovním nasazením
  • 00:09:38 je možné částečně zmírnit svoje
    osobní anebo jiné problémy.
  • 00:09:43 A Michal přijal tuto filozofii,
    přijal tuto nabídku.
  • 00:09:49 A v podstatě celou
    svou intenzitou
  • 00:09:54 dokázal během jednoho roku
    vytvořit nádherný muzikál,
  • 00:09:59 který byl i vyjádřením vztahu
    jaký cítil ke své dceři.
  • 00:10:06 A to si myslím,
    že mu hodně pomohlo.
  • 00:10:09 Jak vy jste se vlastně
    seznámil s Michalem Davidem?
  • 00:10:11 Jak došlo k prvnímu kontaktu?
  • 00:10:15 Jednou mi Monika
    Absolonová zavolala,
  • 00:10:16 že se chce omluvit z hodiny,
    že nepřijde na tu hodinu,
  • 00:10:18 protože Miška právě zemřela.
  • 00:10:21 A pro mě neuvěřitelná
    a naprosto zvláštní situace přišla,
  • 00:10:27 když asi tři hodiny
    po tomto telefonátu,
  • 00:10:31 přišel další telefonát
    a tam se ozvalo:
  • 00:10:33 "Dobrý den,
    tady je Michal David.
  • 00:10:36 Zrovna odcházím z nemocnice,
    dnes mi zemřela má dcera Miška
  • 00:10:40 a já bych chtěl pane profesore
    s vámi spolupracovat
  • 00:10:43 na nově vznikajícím
    muzikálu Kleopatra."
  • 00:10:47 A tohle bylo mé první
    setkání s Michalem Davidem,
  • 00:10:51 kdy já Michala od této doby
  • 00:10:53 vždy vnímám na základě
    tohoto seznámení.
  • 00:10:58 KROKY
  • 00:11:05 Nakolik se tedy to,
    co se ti tehdy stalo,
  • 00:11:07 následně promítlo do hudby?
  • 00:11:09 V té době jsi psal
    muzikál Kleopatra.
  • 00:11:11 Nakolik je to poznamenáno
    odchodem Mišky?
  • 00:11:15 Když jsem začal
    psát ten muzikál,
  • 00:11:17 tak to bylo krátce potom,
    co nám Miška odešla,
  • 00:11:20 a spousta lidí, co mě znají,
    říkají, že to tam cití.
  • 00:11:29 A když jsem o tom
    takhle mluvil,
  • 00:11:34 tak někteří lidé řekli:
    "To je neuvěřitelné,
  • 00:11:36 on si dělá kariéru
    na úmrtí vlastní dcery."
  • 00:11:39 To jsou absolutní blázni,
    co něco takového říkají
  • 00:11:41 a lidé, co nevědí, co říkají.
  • 00:11:44 Protože, to v životě
    nemůžeš takhle uvažovat,
  • 00:11:46 když se ti něco
    takového stane.
  • 00:11:48 To je v tobě, v tobě to
    bude do konce života
  • 00:11:51 a nikdy si na tom nebudeš
    dělat kariéru.
  • 00:11:53 Nějakým způsobem si pomáháš
  • 00:11:56 a nějakým způsobem to úročíš,
    aby to nějaký smysl mělo.
  • 00:12:02 Takže samozřejmě,
  • 00:12:03 v té muzice ta tragédie je
    nějakým způsobem zaznamenaná,
  • 00:12:08 zvláště v té Kleopatře
    a je to tam cítit.
  • 00:12:10 Ale není to prvoplánované.
    Není to, že bych si řekl:
  • 00:12:14 "Tak a teď to tam dám,
    ať lidi vidí."
  • 00:12:18 To prostě tak přijde,
  • 00:12:20 a ty v tom deliriu,
    ve kterém jsi,
  • 00:12:22 a tu momentální dispozici,
    kterou máš, dáváš do té muziky.
  • 00:12:32 A ta se tam odrazí,
    to je celé.
  • 00:12:35 HUDBA
  • 00:12:41 Když se připravovala
    Kleopatra,
  • 00:12:45 tak já jsem nazpívávala
    nějaké demosnímky,
  • 00:12:49 ještě jsem nevěděla,
    jestli ji budu hrát.
  • 00:12:50 Nějaké písničky se mi líbily,
    to bylo fajn.
  • 00:12:52 Ale pak přišla píseň o Nilu,
  • 00:12:53 což je taková Kleopatřina
    rozlučka s Césarem,
  • 00:12:56 a pak i tím muzikál končí.
  • 00:12:58 Když mi Michal předal ten demáč,
    kde to nazpíval on sám,
  • 00:13:04 protože on to
    vždycky předzpívá
  • 00:13:07 a nikdy už to nikdo
    nenazpíváme tak dobře jako on,
  • 00:13:11 kdy jsem si říkala,
    že takhle to nikdy nenazpívám.
  • 00:13:13 Protože to bylo prostě
    s takovou emocí,
  • 00:13:17 že to ani nejde vysvětlit.
  • 00:13:22 A pak, když jsem byla ve studiu
    a měla jsem to zpívat,
  • 00:13:24 tak jsem pořád
    na tu Mišku myslela,
  • 00:13:27 protože jsem věděla, že Michal
    to píše z těchhle důvodů.
  • 00:13:30 Tak jsem na ni
    pořád myslela,
  • 00:13:32 a vím, že se mi to
    strašně těžce zpívalo,
  • 00:13:38 že to bylo hrozně náročné.
  • 00:13:40 Nejen, že ta písnička
    je náročná,
  • 00:13:42 ale prostě mi to nešlo.
    Chtělo se mi bulet.
  • 00:13:45 A měla jsem to dlouho
    s ní spojené,
  • 00:13:48 celé zkoušení a dlouho i potom.
  • 00:13:53 Proč myslíte, že Michala
    potkala taková tragická událost?
  • 00:13:56 Strašně jsme o tom mluvili,
    mě to samotnou zajímá,
  • 00:14:04 proč se tyto věci dějí.
  • 00:14:06 Zvlášť, když je to u dítěte,
  • 00:14:09 protože to je hrozně
    nespravedlivé.
  • 00:14:10 A je to hrozné,
    nespravedlivé.
  • 00:14:13 A člověk hledá všelijaké
    souvislosti,
  • 00:14:15 hledá všelijaké nitky,
    všechno co by, proč by...
  • 00:14:18 A tady já jsem fatalista,
    takže já na ten osud věřím,
  • 00:14:22 i když tady
    je to tak bolestivé.
  • 00:14:25 Věřím, že se nic
    neděje náhodou,
  • 00:14:28 že i když to musel
    zaplatit takhle draze,
  • 00:14:31 tak se zase dostal dál,
    v tom umění, v té hudbě.
  • 00:14:37 Že se v něm otevřela nějaká
    další čakra, jak říkají Indové.
  • 00:14:42 A že pak složil tak nádherné
    melodie jako jsou v Kleopatře,
  • 00:14:46 "Královnou jsem já"
    a tak dále.
  • 00:14:48 Takže si myslím, že bolest
    člověka otevře daleko víc
  • 00:14:52 než třeba radost, štěstí.
    Je to zvláštní, ale je to tak.
  • 00:14:56 I když za to musíte
    takhle draze zaplatit.
  • 00:14:59 HUDBA A ZPĚV
  • 00:15:01 "Vlast za otcovi
    hříchy pyká,
  • 00:15:06 a kdo má roli následníka hrát,
    to mi vrásky nedělá.
  • 00:15:17 Jsem už téměř dospělá,
    a tak můj vnitřní hlas mi říká:
  • 00:15:27 Chci královnou se stát!"
  • 00:15:35 Michale, kam teď jedeme?
  • 00:15:37 Teď jedeme k paní doktorce
    Martě Foučkové,
  • 00:15:40 což je vlastně taková
    fyzioterapeutka a ezoterička,
  • 00:15:47 u které já jsem se podrobil
    hlubinné terapii.
  • 00:15:57 A která je vlastně jedna
    z nejlepších u nás
  • 00:16:00 právě na tu hlubinnou terapii.
  • 00:16:07 -Není možná, není možná!
    -Ahojte všichni.
  • 00:16:13 Ahoj, vypadáš fantasticky.
  • 00:16:14 -Prosím tě, tykali jsme si?
    -Tykali.
  • 00:16:16 Tykali, já jsem jenom
    měla strach,
  • 00:16:18 jestli jsem něco neprovedla.
  • 00:16:19 To je paní doktorka Foučková.
  • 00:16:22 Já jsem ti chtěl poděkovat,
  • 00:16:24 že jsi nás vzal k paní
    doktorce Foučkové,
  • 00:16:25 stýkáte se vůbec?
  • 00:16:27 My jsme se od té doby
    defakto neviděli.
  • 00:16:29 -Jenom jsem si volali.
    -Volali jsme si párkrát.
  • 00:16:30 Ale Martička také měla
    hodně přednášek
  • 00:16:33 a já jsem začal
    hodně proacovat,
  • 00:16:34 protože jsem začal
    psát Kleopatru.
  • 00:16:37 A nějak jsme potom
    přerušili kontakt,
  • 00:16:40 ale stejně jsou lidé
    jakoby pořád spolu.
  • 00:16:44 To není náhoda,
    není náhoda.
  • 00:16:46 Prostě nemusíš se
    pět let vidět,
  • 00:16:48 ale pak přijde chvíle
    jako je tahle,
  • 00:16:51 kdy víš, že můžeš zavolat
    a že k sobě patříte.
  • 00:16:56 No, no, no. Přesně.
  • 00:16:57 A já to mám postavené tak,
    že když s někým pracuji,
  • 00:16:59 tak už je součástí mého života.
  • 00:17:01 No.
  • 00:17:03 Nemusí zavolat,
    nemusíme se vidět,
  • 00:17:07 já prostě vím, že je
    a jestli je tady,
  • 00:17:09 jestli je mimo, kde je,
    to prostě není podstatné.
  • 00:17:13 Podstatné je, že vím,
    že ke mně patří.
  • 00:17:15 No.
  • 00:17:17 Mě překvapilo,
    že jsi tady byl jenom jednou,
  • 00:17:19 jenom na jedné terapii.
  • 00:17:20 Já jsem myslel,
    že jsi sem docházel třeba rok.
  • 00:17:22 -No, to jo.
    -Tady jednou, jednou u tebe.
  • 00:17:24 -Na jedné terapii...
    -A pak jsme si volali.
  • 00:17:27 To jo, ale ta terapie
    byla jenom jednou.
  • 00:17:29 Protože, ono ani víc
    nepotřebuješ.
  • 00:17:31 Ono ti to dá tolik odpovědí
    na ty tvé otázky,
  • 00:17:35 že vlastně mně to dalo
    jasnou odpověď.
  • 00:17:39 A nejdůležitější je, že se ti
    lidé stýkají na základě lásky.
  • 00:17:42 Když se ti lidé milují,
    jako tady Michal miloval Mišku,
  • 00:17:47 tak na základě té lásky
    se k sobě musí zase dostat.
  • 00:17:51 A to bylo to
    o tom budoucím životě,
  • 00:17:55 protože když se milujete,
    tak se nemůžete ztratit.
  • 00:17:59 Hele, Michale dovedeš
    si představit,
  • 00:18:01 o co by bylo horší vyrovnávání
    se se ztrátou Mišky,
  • 00:18:05 kdyby jsi nepodstoupil
    tuhle terapii?
  • 00:18:08 Určitě by to bylo
    pro mě horší,
  • 00:18:09 já jsem tam vlastně našel
    tu důležitou odpověď,
  • 00:18:12 proč ta Miška odešla.
  • 00:18:13 A to byla také důvod,
    proč jsem byl na té terapii
  • 00:18:16 a to byl záměr,
    proč se tomu podrobit.
  • 00:18:21 -Že tam byla ta odpověď.
    -Máš pravdu.
  • 00:18:25 On když totiž člověk ví proč,
    tak ten osud přijímá jako z ruky.
  • 00:18:31 No, jednodušeji, lehčeji.
  • 00:18:33 Protože je to snadné, ví.
    Ví.
  • 00:18:36 Když člověk neví,
    tak si klade otázky:
  • 00:18:38 "Udělal jsem chybu?
    Měl jsem to udělat takhle?
  • 00:18:41 Mělo se to takhle stát?
    Nemělo se to takhle stát?
  • 00:18:44 Ale když člověk vidí,
    že to je osudová záležitost,
  • 00:18:49 tak je to tak jednoznačné.
  • 00:18:51 -A navíc přijde i odpověď proč.
    -Přesně.
  • 00:18:54 Ale já si nemyslím,
    že jsi tam udělal jakoukoliv chybu.
  • 00:18:58 Ale kdyby se toto nestalo,
  • 00:19:02 tak by ti ona nemohla dát
    takovou lekci v tomto životě,
  • 00:19:06 kdy ty zase postoupíš o obrovský
    kus toho duchovního poznání.
  • 00:19:11 Protože se setkáš s další
    naukou, s další literaturou.
  • 00:19:17 Prostě otevřeš se tomu
    duchovnímu prostoru.
  • 00:19:20 No.
  • 00:19:21 A to kdyby nebylo,
    tak by člověk zaše šel.
  • 00:19:25 Dělal by člověk co je potřeba,
    to co je každý den potřeba.
  • 00:19:29 Ono to utrpení,
  • 00:19:30 já ho nechválím, protože jím
    také nerada procházím,
  • 00:19:33 ale má obrovský,
    obrovský význam.
  • 00:19:36 Většinou ti rodiče,
    kteří ztratí dítě,
  • 00:19:39 tak mají tendenci
    ho volat zpátky, říkají:
  • 00:19:42 "Ty se k nám musíš vrátit,
    my po tobě toužíme."
  • 00:19:45 Ale Michal tak pokorně
    a trpělivě řekl:
  • 00:19:47 "Jen odpočívej,
    až budeš potřebovat,
  • 00:19:49 tak se k nám vrátíš."
  • 00:19:53 Tady je také důležité,
    že já už se pomaličku dostávám,
  • 00:19:58 ještě mi to bude chvilku trvat,
    ale už se dostávám do stadia,
  • 00:20:01 kdy už vím, kdy přestávám věřit,
    ale vím, že je něco jinde.
  • 00:20:06 Už to není, že věřím,
    já už to vím.
  • 00:20:09 A to je potom taková věc,
  • 00:20:13 že ti pomáhá překonávat
    tyhle těžké situace
  • 00:20:18 v tomhle životě.
  • 00:20:20 Protože víš,
    že to nekončí tady,
  • 00:20:22 ale že je něco většího,
    něco dokonalejšího ve vesmíru
  • 00:20:27 než je člověk.
  • 00:20:29 Člověk je dokonalá,
    nádherná záležitost
  • 00:20:32 a je to obrovský dar
    se tady narodit.
  • 00:20:33 Ale je také obrovský dar umět
    ten život prožít i s tím těžkým,
  • 00:20:38 ale i s tím krásným.
  • 00:20:39 Protože život je na jednu
    stranu těžký ale i krásný.
  • 00:20:43 Člověk musí umět prožít
    tady všechno.
  • 00:20:44 A to je ten dar,
    co dostává ten duch,
  • 00:20:47 že to musí přijímat
    všechno a věřit a vědět,
  • 00:20:51 že tohle je jenom
    taková přestupní stanice,
  • 00:20:55 nebo taková škola,
  • 00:20:57 a že to jde někam dál
    a člověk postupuje úplně jinam.
  • 00:21:04 Jakkoliv se mohu
    na podobné metody,
  • 00:21:06 či spíše útěky od reality,
    dívat skepticky,
  • 00:21:08 Michala chápu.
  • 00:21:10 Kdo ví, jak bych se
    v podobné situaci zachoval já.
  • 00:21:13 Jemu to zdá se pomáhá,
  • 00:21:15 a já nechci být tím,
    kdo soudí.
  • 00:21:17 Ostatně, Michal pochází
    z rodiny Kludských,
  • 00:21:20 kde se vždycky vykládaly karty,
    četlo se z ruky
  • 00:21:22 a budoucnost se věštila z hvězd.
  • 00:21:24 HUDBA
  • 00:21:28 No, a já jsem se vlastně dostal
    do tří minulých životů u Marty.
  • 00:21:32 Jednak do toho Egypta,
  • 00:21:34 možná proto jsem si také
    vybral tu Kleopatru.
  • 00:21:38 Což je dané tím,
  • 00:21:39 že jsem tam údajně v tom Egyptě
    strávil jeden život,
  • 00:21:47 kdy jsem tam byl na lodi
    nějakým takovým vykonavatelem,
  • 00:21:51 jezdil jsem po moři.
  • 00:21:54 A pak jsem byl ve středověku.
  • 00:21:58 A pak jsem se dostal
    do jednoho budoucího života,
  • 00:22:02 kde jsem sám sebe viděl
    na nějaké observatoři.
  • 00:22:06 A to může být otázka nějakých
    dvouset, tříset let dopředu.
  • 00:22:12 A zajímavé je,
    že všude ta Miška byla.
  • 00:22:16 A nejenom Miška
    ale i celá moje rodina,
  • 00:22:19 Marcela i Klárka
    i moje máti i můj táta.
  • 00:22:23 A vždycky to byl někdo jiný,
  • 00:22:26 ale vždycky jsem věděl,
    že jsou to oni.
  • 00:22:28 Takže tahle terapie nějakým
    způsobem vysvětluje, proč.
  • 00:22:36 A pak to bylo tak,
  • 00:22:38 že když jsem v nějakém
    tom životě byl,
  • 00:22:41 tak tam ta Miška byla
  • 00:22:44 a vždycky jsem umřel já
    dříve než ona, o hodně dřív.
  • 00:22:46 Někde jsem umřel mladý,
    pak jsem umřel o dvacet let dřív.
  • 00:22:51 A teď se to stalo tak,
    že ona to celé urychlila
  • 00:22:57 a celé se to otočilo.
  • 00:23:00 A to, co si tady prožívala ona
    v těch minulých životech,
  • 00:23:04 když jsem ji tady nechal,
  • 00:23:05 tak ona mi teď ukazuje jaké
    to je, že si to prožívám já.
  • 00:23:10 Má to určitou logiku.
  • 00:23:12 Tenhle hmotný svět je údajně
    pro tu duchovní stránku věci
  • 00:23:16 jakoby školou.
    A nic příjemného.
  • 00:23:19 Protože všechny duše tvrdí,
  • 00:23:25 což je ezotericky podložené,
    dalo by se říct vědecky,
  • 00:23:28 že sem nechtějí na ten svět.
  • 00:23:31 Lidé, kteří procházejí
    klinickou smrtí,
  • 00:23:34 a už jsou na prahu
    před tím tunelem,
  • 00:23:37 kdy mají projít na druhou
    stranu a vrátí se,
  • 00:23:41 tak se sem vůbec
    vracet nechtějí.
  • 00:23:43 Protože najednou si uvědomí
    jak je to tady těžké na světě
  • 00:23:47 a jak tam je to nádherné.
  • 00:23:50 Takže, to jsou věci, které se
    těžko dají říct v jedné větě,
  • 00:23:54 ale věřím jim že existují,
    že jsou,
  • 00:23:56 a že ta spravedlnost
    je někde jinde a ne tady.
  • 00:24:00 Jakou podle tebe
    měla duši Miška?
  • 00:24:02 Určitě krásnou, protože ona
    byla strašně vyspělá
  • 00:24:06 a byla jakoby nad námi.
  • 00:24:10 I tím, že byla malá,
    že jí bylo devět,
  • 00:24:12 tak byla hrozně vyspělá.
  • 00:24:15 Možná, že si to jenom dělám
    hezčí, nebo si to přikrášluji,
  • 00:24:25 ale já si myslím, že Miška
    byla jedním z těch mistrů,
  • 00:24:29 jednou z těch vyšších energií.
  • 00:24:33 Jedna z těch duší, která byla
    jedním z těch vůdců, mistrů,
  • 00:24:37 kteří nás učí.
  • 00:24:39 Takže možná proto
    nás tady nechala
  • 00:24:41 v takovéhle těžké fázi života,
    abychom se něco naučili.
  • 00:24:48 Kdybych před tebou řekl
    jméno tvé dcery,
  • 00:24:50 co by tě napadlo za melodii?
  • 00:24:52 Napadne tě vůbec nějaká melodie,
    dokázal by jsi zahrát Mišku?
  • 00:24:56 To nejde.
  • 00:24:58 Když jsi tam zkoušel,
    říkal jsi,
  • 00:24:59 že tě napadají okamžitě
    molové akordy a molové melodie.
  • 00:25:10 Už je to molové.
  • 00:25:38 Ale už jdu zase zpátky
    do toho optimistického duru,
  • 00:25:45 protože ten život je lepší,
  • 00:25:48 když je durový
    než když je molový.
  • 00:25:51 HUDBA A ZPĚV
  • 00:25:52 "Nonstop,
    já chci žít nonstop
  • 00:25:56 a s tím co přijde,
    mám chuť se rvát."
  • 00:26:02 A teď všichni!
  • 00:26:04 "Nonstop,
    já chci žít nonstop
  • 00:26:09 a s tím co přijde,
    mám chuť se rvát.
  • 00:26:14 TLESKÁNÍ DO RYTMU
    A ZPĚV DAVU
  • 00:26:17 "Nonstop,
    já chci žít nonstop..."
  • 00:26:22 Kdybych se tě zeptal
    přímou otázkou,
  • 00:26:24 kde ty vidíš svoji
    13. komnatu?
  • 00:26:26 Myslíš, že bys mi po tom,
    co jsme probírali
  • 00:26:28 a kdy jsi si třeba
    řadu věcí domyslel,
  • 00:26:31 jak se ti vybavovaly
    vzpomínky,
  • 00:26:32 že by jsi ji dokázal
    zformulovat?
  • 00:26:35 Já si myslím,
  • 00:26:37 že moje 13. komnata
    se otevřela právě v momentě,
  • 00:26:39 kdy jsem zjistil,
    a věřím v to a vím to,
  • 00:26:45 že vlastně není jenom hmotný
    svět, ale že je i duchovní.
  • 00:26:49 A že je něco vyššího
    než tady na zemi.
  • 00:26:54 A to si myslím,
    že je strašně důležité.
  • 00:26:57 Protože to uvědomění
    je veliká věc.
  • 00:27:03 A já věřím v to,
    že to není jenom o té hmotě,
  • 00:27:06 ale že ta energie existuje
    a bude existovat vždycky.
  • 00:27:12 Titulky: Klára Derzsiová,
    Česká televize, 2006

Související