iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
1. 12. 2012
06:30 na ČT2

1 2 3 4 5

1 hlas
2050
zhlédnutí

Kultura.cz

Poezie místo reklamy — Lenka Kocierzová — Dalibor Halátek — Občanské sdružení Za Opavu — Ostravské muzeum

25 min | další Magazíny »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Kultura.cz

  • 00:00:30 Dobrý den, vánoční shon za chvíli
    nabere ty nejvyšší obrátky,
  • 00:00:34 a proto je třeba se na chvíli
    zastavit a přijít na jiné myšlenky,
  • 00:00:38 třeba s KULTUROU.CZ z Moravy
    a Slezska.
  • 00:00:41 Když vám na obchodních letácích
    z vaší schránky bude něco divného,
  • 00:00:46 možná to budou letáky,
    které dává do schránek
  • 00:00:49 ostravský grafik Pavel Noga.
  • 00:00:51 O jeho poezii místo reklamy bude naše
    první reportáž.
  • 00:00:55 Pak zavítáme do nového
    opavského nákupního centra
  • 00:00:59 a zeptáme se bývalého památkáře,
    dnes náměstka primátora
  • 00:01:03 Dalibora Halátka,
    jak se v něm cítí.
  • 00:01:05 Pak v Ostravě-Vítkovicích
    navštívíme výtvarnici
  • 00:01:09 Lenku Kocierzovou,
    která navrhuje sklo
  • 00:01:11 pro jednu z nejlepších
    sklářských firem.
  • 00:01:14 Začínáme právě teď.
  • 00:01:16 V Národním divadle moravskoslezském
    nastudovali Janáčkovu
  • 00:01:19 "Káťu Kabanovou".
  • 00:01:21 Do Ostravy se vrací po 10 letech
    v režii Jiřího Nekvasila.
  • 00:01:25 Vrcholné Janáčkovo dílo prezentují
    jeho inscenátoři
  • 00:01:29 jako psychothriller, do kterého
    obsadili i 2 zahraniční hvězdy.
  • 00:01:33 Hlavní roli psychicky deptané Káti,
    která na sebe bere vinu,
  • 00:01:37 jíž se nedopustila a skončí
    svůj život ve vlnách Volhy,
  • 00:01:40 zpívají Morenike Fadayomi
    a Eva Dřízgová.
  • 00:01:43 Tyranskou tchyni Kabanichu pak
    americká sopranistka Nadine Secunde.
  • 00:01:49 A právě ona se vypravila
    do Janáčkova rodiště na Hukvaldy,
  • 00:01:52 aby šokovaná zjistila,
    že zahraniční turista se tam
  • 00:01:56 nedozví nic, protože nikde nenajde
    o Janáčkovi a jeho domě
  • 00:02:00 žádnou informaci v některém
    ze světových jazyků.
  • 00:02:15 Pavel Noga je vysokoškolský pedagog
    a věnuje se typografickému designu
  • 00:02:19 na Ostravské univerzitě.
  • 00:02:21 Jednoho dne si uvědomil,
    že má každý týden ve schránce
  • 00:02:24 na dopisy 2?3 kg nevyžádané reklamy.
  • 00:02:28 Spousta většinou barevně potištěného
    papíru málokdy láká k přečtení.
  • 00:02:34 Nogu fascinuje skutečnost,
    že neustále a zadarmo dostává něco,
  • 00:02:38 co si neobjednal,
    a napadlo ho využít
  • 00:02:41 tento informační kanál
    k distribuci poezie.
  • 00:02:50 Začetl jsem se do letáku a zjistil,
    že mě to nezajímá jako tiskovina,
  • 00:02:57 ale dostal jsem nápad,
    že bych to oživil,
  • 00:03:00 dal tomu smysl.
  • 00:03:06 1. nápad byl,
    že tam budu psát svoje texty,
  • 00:03:11 pak jsem si říkal,
    že nebudu lézt do zelí někomu,
  • 00:03:14 kdo to dělá lépe, a napadlo mě
    zkusit oslovit básníky,
  • 00:03:20 nejlépe takové,
    kteří nejsou tak mediálně známí
  • 00:03:23 a zkusit s nimi spolupracovat
    a nabídnout jim takovou platformu,
  • 00:03:28 kde by se jejich básně
    mohly objevit.
  • 00:03:30 Napříč silnicí poznává osud.
  • 00:03:37 Den sevřel čelist ?
    tu ruka, tu noha
  • 00:03:40 a vůně čerstvých ranních koblih.
  • 00:03:43 A přitakání ještě v pološeru,
    svítilny z hřbitovů odnaproti
  • 00:03:49 a někdo na kopci slunci
    vypichuje oči.
  • 00:03:56 Když za mnou přišel Pavel Noga,
    abych mu poskytnul básně
  • 00:03:59 pro jeho projekt
    "Poezie místo reklamy",
  • 00:04:03 byl jsem nadšený,
    protože už jsem se jednou
  • 00:04:07 něčeho podobného
    s Protimluvem účastnil.
  • 00:04:10 Dal jsem texty jednomu pánovi,
    který je zveřejnil v tramvaji.
  • 00:04:18 Dostat poezii takovou cestou
    mezi lidi je vynikající nápad.
  • 00:04:24 Ničí mne krása tak,
    že ze mne strhává kůži
  • 00:04:29 a kosti rve ze živého masa.
  • 00:04:32 Proměňuje živé v neživé
    a naopak.
  • 00:04:39 Nechystám se podlehnout nikomu,
    kdo se jen tak nerušeně přichází
  • 00:04:43 vychcat k osamocenému stromu.
  • 00:04:47 Ten nevinný chlapec má občas
    tolik síly
  • 00:04:51 mě obrat o všechnu hrdost.
  • 00:04:54 Asi nějaký klasik-básník by
    do takového projektu nešel,
  • 00:04:59 protože by možná cítil,
    že by zasloužil lepší pódium
  • 00:05:06 pro své verše.
  • 00:05:09 Doufal jsem,
    že to nebude vadit mladším autorům,
  • 00:05:13 se kterými Protimluv hodně
    spolupracuje,
  • 00:05:15 a proto jsem vybíral z textů
    Natálie Paterové, Jirky Měsíce,
  • 00:05:20 Honzy Menčeka a Romana Polácha ?
    4 mladých básníků,
  • 00:05:25 kteří působí v kraji.
  • 00:05:29 Podstata smrti spočívá
    v neodvratitelnosti ticha,
  • 00:05:34 když ráno vejde otec.
  • 00:05:40 Den má metastázy v kostech,
    slunko prokouslo si ret,
  • 00:05:47 než po páteři přecupitalo
    k jinému nocležníkovi.
  • 00:05:53 Reklamní leták pro mě
    na jednu stranu znamená obživu.
  • 00:05:57 Už jsem dělal mnoho letáků
    v životě,
  • 00:06:00 na 2. stranu je to tiskovina,
    které si nevážím,
  • 00:06:06 je pro mne nesmyslná,
    protože málokdy se řídím
  • 00:06:10 reklamními letáky.
  • 00:06:13 Ty texty jsou kolikrát hloupé,
    i možná z reklamního hlediska
  • 00:06:18 nejsou moc nápadité,
    proto mě to zaujalo,
  • 00:06:24 že je to ideální terč,
    do kterého bych se mohl strefit
  • 00:06:26 nebo vylepšit,
    udělat jinak.
  • 00:06:31 Bratře, ptám se tě ?
    můžeš ještě?
  • 00:06:37 Hlasem, který zní jako příliš měkký
    aspoň v létě.
  • 00:06:43 Udělali jsme příliš
    jednoduché divadlo.
  • 00:06:47 Tiziánův Zlatý déšť není
    pro každou služku.
  • 00:06:54 Jednou ti zakroutím krkem.
  • 00:07:05 Rozhodně vás těmito záběry
    nechceme ponoukat
  • 00:07:08 k předvánočnímu nákupnímu
    šílenství.
  • 00:07:11 Jen vám chceme ukázat,
    že dalším městem,
  • 00:07:14 které má v centru nákupní
    hypermarket, je Opava.
  • 00:07:18 Vzniklo rekonstrukcí
    bývalého pivovaru,
  • 00:07:20 takže centrum nehyzdí
    rozlehlý přízemní kvádr
  • 00:07:23 s desítkami obchodů uvnitř.
  • 00:07:26 Co ale moderní obchoďák udělá
    s klasickým opavským centrem?
  • 00:07:29 Vylidní se? Ztratí se odtamtud
    obchody jako například v Ostravě?
  • 00:07:34 Co na to říká bývalý památkář,
    dnes náměstek primátora
  • 00:07:39 a stále aktivní člen občanského
    sdružení Za Opavu Dalibor Halátek?
  • 00:07:44 Když to řeknu nadneseně,
    tak i Opava se stala
  • 00:07:48 světovou metropolí,
    protože má nákupní centrum
  • 00:07:52 v centru města.
  • 00:07:54 Jak se vám líbí?
  • 00:07:57 Nákupní centrum se mi
    docela líbí tím,
  • 00:07:59 že využívá starý pivovar.
  • 00:08:02 Uvidíme, zda není
    trošku naddimenzované,
  • 00:08:04 obchodníků je tu poměrně
    hodně v centru Opavy,
  • 00:08:08 uvidíme,
    co to udělá s centrem.
  • 00:08:14 Už teď jsou některé výlohy prázdné,
    některé obchody se přesunuly
  • 00:08:19 do centra, uvidíme,
    zda se to centrum nestane
  • 00:08:21 novým centrem a centrum města
    nám to nezničí.
  • 00:08:27 Budeme se snažit,
    aby se to nestalo.
  • 00:08:29 Když se tohle plánovalo,
    byl jste zaměstnancem
  • 00:08:32 Národního památkového ústavu.
  • 00:08:34 Jak jste se tehdy díval
    na tyto záměry?
  • 00:08:39 Byl jsem pracovníkem
    památkového ústavu,
  • 00:08:42 ale na pozici specialisty
    na restaurování.
  • 00:08:46 Co se týče stavebních obnov,
    tak jsem toho mnoho neměl,
  • 00:08:48 takže v rámci diskuzí s kolegy
    jsme se bavili o tom,
  • 00:08:52 zda rekonverze tohoto areálu pivovaru
    stojí za to, nebo nestojí,
  • 00:08:59 jestli prohlásit pivovar
    za kulturní památku, nebo ne.
  • 00:09:04 2. věc jsou moje aktivity
    v rámci sdružení Za Opavu,
  • 00:09:07 kterého jsem platným členem.
  • 00:09:12 Diskuze s investorem,
    které jsme vedli za Za Opavu,
  • 00:09:19 tam to bylo lepší,
    památkáři to brali z toho,
  • 00:09:22 že je to v rámci
    městské památkové zóny
  • 00:09:25 a my Za Opavu jsme se snažili,
    aby architektura byla co k čemu.
  • 00:09:29 V rámci debaty jsme se bavili
    o tom,
  • 00:09:31 které části budov stojí za to
    zachránit, které ne.
  • 00:09:36 V rámci památkového ústavu
    byla debata o záměru,
  • 00:09:41 v rámci Za Opavu
    co s tím záměrem.
  • 00:09:44 -Byla řeč s investorem?
    -Investor vycházel poměrně vstříc
  • 00:09:49 a tím, že zvolil slušné architekty,
    jako je Šafr, Hájek,
  • 00:09:55 tak s nimi byla výborná domluva,
    několikeré debaty o tom,
  • 00:10:00 co ano, co ne, jaké hmoty,
    co využít, co ne.
  • 00:10:05 Pak byla dlouhá debata
    o propojení se starou Bredou,
  • 00:10:08 protože investor měl
    i tento záměr,
  • 00:10:11 takže zda vyjíždět eskalátory
    pod kupoli
  • 00:10:14 Bauerova obchodního domu,
    nebo nevyjíždět.
  • 00:10:19 Bylo toho hodně,
    některé plány se nenaplnily,
  • 00:10:23 některé hmoty se trošku navýšily,
    ale lze říct,
  • 00:10:27 že obchodní centrum v Opavě
    je jedno z obchodních center,
  • 00:10:32 která jsou trošku citlivá
    k městskému centru.
  • 00:10:34 Název Breda-Weinstein
    asociuje těm,
  • 00:10:40 kteří v Opavě nebydlí,
    ale kteří ji trochu znají,
  • 00:10:42 obchodní dům Breda,
    památkově chráněný obchodní dům.
  • 00:10:46 Proč není obchodní centrum
    propojené s Bredou,
  • 00:10:50 když má název Breda-Weinstein?
  • 00:10:53 Původní záměr investora byl,
    že použije značku
  • 00:10:57 i historickou budovu
    jako lákadlo,
  • 00:11:00 protože Breda jako obchodní dům
    je synonymem kvality
  • 00:11:05 a úžasného obchodního domu.
  • 00:11:07 Posledních 10 let lze sledovat,
    že Breda jako obchodní dům upadá,
  • 00:11:14 je to vina vlastníka,
    který objekt poslal do kytek
  • 00:11:20 a nebyl se schopen dohodnout
    na ceně
  • 00:11:24 nebo akceptovat podmínky investora,
    který už předtím od něj odkoupil
  • 00:11:28 pivovar, na ceně obchodního domu
    se už nedomluvili.
  • 00:11:34 Majitel Bredy je Kamil Kolek,
    dobře známý i v Ostravě,
  • 00:11:37 protože vlastnil
    módní dům Ostravica,
  • 00:11:39 který za jeho éry spadl.
  • 00:11:45 Dnes je tak zchátralý,
    jiný investor plánoval
  • 00:11:48 postavit vedle něj
    nákupní centrum, rozšířit ho,
  • 00:11:51 k tomu nedošlo,
    ale máte to tady v Opavě
  • 00:11:54 a jste spokojení.
  • 00:11:57 U Ostravici bylo neštěstí,
    že se pustil do rekonstrukce,
  • 00:12:02 u Bredy se naštěstí
    do rekonstrukce nepustil,
  • 00:12:04 takže ještě drží.
  • 00:12:06 Breda má železobetonový skelet,
    něco ještě vydrží,
  • 00:12:11 ale každý rok,
    kdy je Breda v takovém stavu,
  • 00:12:13 tak každý rok ten obchodní dům
    demoluje, ničí.
  • 00:12:19 Každý rok bude oprava
    dražší a dražší.
  • 00:12:22 Doufejme, že se brzy rozhoupe on,
    nebo najde investora,
  • 00:12:28 který obchodní dům posune tam,
    kam patří,
  • 00:12:31 tj. na špičku mezi obchodními domy
    nejen v Moravskoslezském kraji.
  • 00:12:36 Už jste mluvil o tom,
    že se bojíte,
  • 00:12:39 aby se nevylidnilo centrum Opavy.
  • 00:12:42 V Ostravě se tak děje,
    každý druhá výloha je prázdná
  • 00:12:46 díky nákupnímu centru
    Nová Karolina.
  • 00:12:49 Jak bude město tuto věc regulovat?
  • 00:12:54 Jak budete jako náměstek primátora
    bojovat,
  • 00:12:57 aby nebylo mrtvé centrum Opavy?
  • 00:13:01 Centrum Opavy nejde srovnávat s tím,
    co se děje v Ostravě.
  • 00:13:10 Poloha pivovaru v rámci
    městských hradeb ještě snad
  • 00:13:16 umožňuje to, že tu lidé budou
    chodit pěšky, jezdit na kolech,
  • 00:13:19 budou projíždět
    městským centrem.
  • 00:13:22 Na Karolinu téměř všichni
    jezdí auty,
  • 00:13:25 je tam velkoobjemové parkoviště.
  • 00:13:28 Tady taky,
    ale je tak nešťastně udělané,
  • 00:13:30 že ti, co to zkusili,
    tak už tady autem skoro jet nechtějí.
  • 00:13:35 Doufejme, že to tak bude,
    že nepohodlnost příjezdu
  • 00:13:40 bude taková, že tady budou chodit
    pěšky a budou vystupovat
  • 00:13:45 z autobusu a trolejbusu
    na Horním náměstí
  • 00:13:48 a tedy budou v samotném centru
    a budou dál chodit do divadla
  • 00:13:53 a na kulturní akce,
    které bude pořádat město.
  • 00:13:57 Vždy, když je akce na náměstí,
    je centrum plné lidí.
  • 00:14:04 Cesta je toho co nejvíc akcí
    a co nejvíce oživovat
  • 00:14:09 samotné centrum,
    aby lidé, kteří sem přijdou,
  • 00:14:13 měli i důvod vyjít
    z obchodního centra
  • 00:14:15 do centra města.
  • 00:14:17 Děkuji vám za rozhovor.
  • 00:14:26 Nejprve občanské sdružení Vošárna
    zrekonstruovalo v Raduni Vošárnu.
  • 00:14:30 Zchátralou kulturní památku,
    ze které zbylo jen torzo.
  • 00:14:34 Opravili ji díky vlastní iniciativě
    a penězům z EU.
  • 00:14:40 Teď je z bývalé prádelny a sušárny,
    která sloužila panstvu
  • 00:14:43 z raduňského zámku,
    kulturní centrum.
  • 00:14:46 Hned naproti Vošárny je kaplička,
    kterou opravují členové
  • 00:14:50 sdružení Za Opavu.
  • 00:14:52 Samozřejmě, ve svém volném čase.
  • 00:14:54 Peníze zatím všechny pohromadě
    nemají.
  • 00:14:57 Dostali finanční částku
    kolem 20 000 Kč
  • 00:15:00 z programu ČSOB a ERA pro podporu
    regionů a z Nadace VIA.
  • 00:15:05 Peníze pokryly zatím
    jen část materiálu.
  • 00:15:09 Letos se tedy raduňská kaplička
    dočkala opravy střechy.
  • 00:15:13 Má nový krov i břidlicovou krytinu.
  • 00:15:15 Členové občanského sdružení Za Opavu
    už kompletně opravili
  • 00:15:19 i jiné kapličky v regionu,
    třeba Boží muka v Melči
  • 00:15:22 nebo kapli v Brumovicích.
  • 00:15:34 Lenka Kocierzová
    "Zakletá ve skle".
  • 00:15:37 Alespoň takový měla
    její poslední výstava,
  • 00:15:39 která se konala
    v Domě knihy Librex v Ostravě.
  • 00:15:42 Vystaveny byly originální
    skleněné objekty
  • 00:15:45 prestižní sklářské firmy Moser
    realizované podle návrhů
  • 00:15:49 této autorky.
  • 00:15:50 Lenka Kocierzová je ale také zakletá
    v městské části Vítkovice,
  • 00:15:54 kde se narodila.
  • 00:15:56 Její tvorba je tímto místem
    doslova prosáknutá.
  • 00:16:00 Od června tohoto roku tam provozuje
    i galerii
  • 00:16:03 a multifunkční Dům u šraněk.
  • 00:16:09 Firma si mne našla
    podle mých obrázků, grafik.
  • 00:16:13 Přijeli za mnou do Ostravy,
    našli mne na jedné
  • 00:16:16 z pražských výstav.
  • 00:16:19 Po pár letech spolupráce začala
    a od prvního kontaktu do roka
  • 00:16:27 byla první Eva Karlovarská,
    která má klobouk,
  • 00:16:31 na něm je Praha
    a od té doby máme zpracovaných
  • 00:16:35 25 motivů na skle Moser.
  • 00:16:43 Sklo Moser je specifické tím,
    že se ho dotýkají pořád
  • 00:16:46 lidské ruce.
  • 00:16:49 Je úžasné, že rytci,
    kteří mé věci realizují,
  • 00:16:55 se mi přiznali,
    že do mých obrázků vešli
  • 00:16:58 a že se jim to dobře dělá.
  • 00:17:01 Když přijdu
    a vidím po první realizaci
  • 00:17:04 na skle, jsou to obrovské emoce,
    vždy mi vstoupí slzy,
  • 00:17:08 protože najednou je tam příběh,
    který jsem já udělala v peru,
  • 00:17:13 a je trojrozměrný.
  • 00:17:15 Je úžasný zážitek vidět,
    že to, co člověk má v sobě,
  • 00:17:21 najednou to sklo absorbuje
    a jde to k lidem do celého světa.
  • 00:17:33 Je to příběh z jednoho kořene,
    protože tam jsou mé dcery a já,
  • 00:17:38 které vycházejí ze mne
    a máme hodně společného.
  • 00:17:43 Ten obraz byl realizován
    na této formě vázy,
  • 00:17:47 která připomíná kmen stromu.
  • 00:17:51 Jsme tam my tři jako duše stromu,
    kterou proudí míza a život.
  • 00:18:02 Tento příběh jsme nazvali "Pláž"
    a symbolizuje pláž života,
  • 00:18:08 kdy je záhadou,
    proč se zrovna ti jediní 2 lidé
  • 00:18:13 na světě potkají
    a najednou v obrovském množství
  • 00:18:17 lidí na vás koukne,
    přeskočí jiskra
  • 00:18:22 a najdou se ti dva praví,
    které život spojí.
  • 00:18:31 20 let jsem neměla dovoleno tvořit,
    protože bývalý manžel ?
  • 00:18:38 máš rodinu, děti,
    ne nějaké obrázky.
  • 00:18:42 Trošku jsem se osvobodila
    a neměla jsem žádnou tvůrčí krizi,
  • 00:18:46 protože je to berlička.
  • 00:18:50 Když jde život do těžké fáze,
    tak najednou hlava je plná
  • 00:18:56 a musím to vyplivnout
    a já se odreaguji.
  • 00:19:00 Je to moment,
    kdy si člověk pomůže.
  • 00:19:04 Když ten moment je těžký,
    tak v obrázku pak je.
  • 00:19:10 Jednu dobu mi říkali:
    "Až budeš dělat veselé obrazy,
  • 00:19:13 my si je pořídíme,
    ale ty smutné nechceme."
  • 00:19:16 Někde ten smutek je,
    ale vždy z toho vychází pozitivum,
  • 00:19:21 protože život je krásný,
    i když je strašně těžký.
  • 00:19:30 Mezi jinými pracemi,
    mimo grafiku,
  • 00:19:34 ilustruji hodně knih,
    hlavně pro děti.
  • 00:19:37 Poslední věc je leporelko pro děti ?
    12 zvířátek,
  • 00:19:43 ale z těchto zvířátek uděláme
    až 74 různých kombinací,
  • 00:19:49 takže děti si můžou vymýšlet ?
    mlokodelfín, mlokožirafa,
  • 00:19:55 slonodelfín ? dá se z toho udělat
    až 74 kombinací.
  • 00:20:02 Je to hravé pro děti.
    Zvláštní.
  • 00:20:10 Vítám vás v Domě u šraněk,
    který připomíná vítkovické předky,
  • 00:20:16 ukazuje, jak naši předkové žili,
    jak se radovali
  • 00:20:20 a jaký byl ve Vítkovicích
    kdysi život.
  • 00:20:33 Ocitli jsme se v jedné z místností
    multikulturně-historického centra,
  • 00:20:38 ve kterém máme předměty
    po našich předcích,
  • 00:20:42 po babičkách, rodičích.
  • 00:20:47 Vítkovice jsou inspirací
    nejen pro mne,
  • 00:20:50 ale i mnoho fotografů,
    filmuje se tam.
  • 00:20:53 Lidé, když tam přijdou
    a vycítí duch toho místa,
  • 00:20:57 tak jsou okouzleni.
  • 00:20:59 Někdy používám slova,
    jakože jsem prorostla cihlami
  • 00:21:02 rodné čtvrti.
  • 00:21:04 Je pravdou, že když mi říkali:
    "Co ses upnula na Vítkovice,
  • 00:21:09 na nich vidíš?", zjistila jsem,
    že to bylo místo,
  • 00:21:14 kde jsem prožívala
    nejkrásnější chvíle.
  • 00:21:25 V poslední době mě v Opavě zaujala
    výstava "Na houby/ for John Cage".
  • 00:21:31 Vernisáž se odehrála 5.9.
    ve výročí 100 let narození
  • 00:21:36 autora, který svými myšlenkami
    ovlivnil řadu umělců
  • 00:21:41 i dnešní doby.
  • 00:21:44 Na výstavě se představilo
    asi 80 autorů
  • 00:21:47 a odehrála se v několika galeriích
    ve spolupráci občanských sdružení
  • 00:21:51 a městských galerií.
  • 00:21:57 Ta událost svým významem přesáhla
    nejen Opavu, ale celý region.
  • 00:22:02 Myslím, že ještě dlouho bude
    rezonovat
  • 00:22:05 a její výsledky můžeme sledovat
    taky v katalogu,
  • 00:22:08 takže celkově bude jen dobře,
    když se bude v této tradici
  • 00:22:12 pokračovat ? ukazuje se,
    že spolupráce soukromého
  • 00:22:17 a veřejného sektoru přináší
    poměrně dobré výsledky.
  • 00:22:21 Naopak poměrně negativně
    mě ze židle zvedla situace
  • 00:22:25 kolem problematiky
    časopisu Ateliér.
  • 00:22:30 V poslední době jsme zaznamenali,
    že Ateliér má finanční problémy.
  • 00:22:37 Byla uspořádána demonstrace
    před ministerstvem kultury,
  • 00:22:41 které na letošní rok poskytlo
    mnohem méně prostředků
  • 00:22:45 na provoz tohoto časopisu
    a ten kolabuje, možná skončí.
  • 00:22:52 Na 2. stranu není vina
    jen na ministerstvu,
  • 00:22:56 ale na nás ? umělcích
    nebo lidech,
  • 00:22:58 kteří se v umělecké sféře pohybují,
    jsme to my, kdo ten časopis čte,
  • 00:23:03 a měli bychom to také být my,
    kdo ho financuje,
  • 00:23:06 tj. ho kupuje nebo předplatí.
  • 00:23:10 Sám jsem až s touto kauzou
    zaznamenal, že časopis má problémy,
  • 00:23:16 a stal jsem se předplatitelem
    ve chvíli,
  • 00:23:18 kdy je na hranici zániku.
  • 00:23:23 Uvědomil jsem si,
    že nelze jen jednostranně
  • 00:23:28 kritizovat přispěvatele financí,
    ale musíme se sami podívat
  • 00:23:34 na situaci
    a pokud ten časopis chceme,
  • 00:23:36 tak ho musíme zachovat
    především my.
  • 00:23:44 Kávová souprava z bílého porcelánu
    byla vyrobená v porcelánce
  • 00:23:47 ve Staré Roli.
  • 00:23:48 Ručně ji ozdobil malíř Ferdiš Duša
    ve své malířské dílně
  • 00:23:53 ve Velkých Kunčicích.
  • 00:23:55 Duša byl významným malířem,
    grafikem a ilustrátorem,
  • 00:23:58 jehož životním tématem byli lidé
    na venkově, v horách,
  • 00:24:02 které maloval při těžké práci.
  • 00:24:04 S malbou keramiky začínal
    v roce 1910 v rožnovské
  • 00:24:08 keramické dílně
    Bohumíra Jaroňka,
  • 00:24:10 spoluzakladatele Valašského muzea
    v přírodě v Rožnově pod Radhoštěm.
  • 00:24:15 Později se osamostatnil
    a založil si dílnu
  • 00:24:18 na malování keramiky
    v Kunčicích pod Ondřejníkem.
  • 00:24:21 Keramiku na dekorování si nechával
    posílat z významných
  • 00:24:25 českých keramiček.
  • 00:24:27 A tuhle kávovou soupravu dostali
    v roce 1923 od Ferdiše Duši
  • 00:24:32 jako svatební dar novomanželé
    Mariana a Josef Trnkovi.
  • 00:24:37 Josef Trnka byl pedagog, frankofil,
    ale také spoluzakladatel
  • 00:24:40 Radiožurnálu v Ostravě.
  • 00:24:42 Ostravskému muzeu kávovou soupravu
    i s růžovým ubrusem a prostíráním
  • 00:24:48 věnovala jejich dcera Marta,
    která je odbornicí na operu
  • 00:24:52 a dlouhá léta vytvářela
    v ostravském divadle odborné texty
  • 00:24:55 pro operní programy.
  • 00:24:58 KULTURA.CZ končí, mějte se pěkně,
    žijte kulturně
  • 00:25:02 a na viděnou příště.
  • 00:25:07 Skryté titulky: Milena Nečadová,
    Česká televize, 2012

Související