iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
15. 1. 2017
12:00 na ČT1

1 2 3 4 5

1 hlas
8979
zhlédnutí

Otázky Václava Moravce

Splaskne bublina velkých protikorupčních kauz? Duel ministra spravedlnosti Roberta Pelikána z hnutí ANO a exministra Pavla Blažka z ODS. — Je rodina základ státu? Proč se o její podpoře roky jen mluví? Diskuse ministryně práce a sociálních věcí a místopředsedkyně ČSSD Michaely Marksové a místopředsedkyně TOP09, poslankyně Jitky Chalánkové.

60 min | další Publicistika »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Otázky Václava Moravce

  • 00:00:23 Potlouká se Českem terorista?
  • 00:00:25 Ve středu to říkal
    premiér Zeman v rádiu,
  • 00:00:28 ve čtvrtek Sobotka a Chovanec
    národ ujistili,
  • 00:00:32 že žádnou informaci o aktuální
    hrozbě nemají.
  • 00:00:36 Premiér dodal, mluviti
    stříbro, mlčeti zlato.
  • 00:00:39 Podobné informace zpravidla
    pochází od zahraničních partnerů,
  • 00:00:43 pro které musíme být důvěryhodní.
  • 00:00:45 Co se vlastně stalo?
  • 00:00:46 Vyzradil prezident informaci,
    kterou si měl nechat pro sebe?
  • 00:00:50 Pokud ohrozil bezpečnost státu,
    jak se může stát bránit?
  • 00:00:55 Velké protikorupční kauzy,
    ze kterých odprýskával.
  • 00:01:04 Pražský Vrchní soud
    snesl kauzy ze stolu.
  • 00:01:12 Co zjistila poslanecká komise
    k reorganizaci policie?
  • 00:01:16 Nejen o tom v duelu ministra
    spravedlnosti Roberta Pelikána
  • 00:01:20 a Pavla Blažka jakožto exministr.
  • 00:01:25 Ohňostroj nápadů, jak pomáhat
    rodinám s dětmi.
  • 00:01:28 Proč si rodiny musí pomáhat sami?
  • 00:01:32 Pěstounská péče pro nejvíce dětí.
  • 00:01:34 Jak stát zvládá kontrolu pěstoun?
  • 00:01:36 Kdy je lepší dětský domov?
  • 00:01:38 Téma pro ministryni práce
    a sociálních věcí Michaelu
  • 00:01:43 Marksovou a místopředsedkyně
    TOP 09,
  • 00:01:46 poslankyni Jitku Chalánkovou.
  • 00:01:48 I to jsou témata,
  • 00:01:50 o kterých se po dnešních otázkách
    začne mluvit s nadhledem
  • 00:01:53 a v souvislostech.
  • 00:01:59 Vítejte a hezké nedělní poledne
    vám všem z observatoře žižkovské
  • 00:02:03 vysílací věži.
  • 00:02:04 Sám před terorismem a před
    teroristy varuje.
  • 00:02:08 Na straně druhé jim dává zprávu.
  • 00:02:10 Řeč je o Miloši Zemanovi.
  • 00:02:13 Pokud se teroristé napojení
    na Islámský stát vypraví do Česka,
  • 00:02:16 mohou být v klidu.
  • 00:02:18 Informace tajných služeb, že o nich
    vědí, se totiž dozvědí z médií.
  • 00:02:23 Přímo od hlavy státu.
  • 00:02:26 Já jsem zrovna teď přečetl
    čtyři šifry,
  • 00:02:30 podle jedné se na našem území
    potlouká jistý člověk s Maghrebu.
  • 00:02:36 Nesmí uvést jeho jméno.
  • 00:02:40 Tento člověk je podezřelý
    ze spolupráce
  • 00:02:43 s islámskými organizacemi.
  • 00:02:45 Slova prezidenta republiky
    z poloviny týdne.
  • 00:02:48 Není to poprvé,
  • 00:02:50 co Miloš Zeman svévolně
    zachází s těmito informacemi.
  • 00:02:54 Už v roce 2001, tehdy
    jakožto premiér,
  • 00:03:03 přibarvoval informace o napojení
    atentátníka na Irák.
  • 00:03:10 Zemanovo neprofesionální
    chování později potvrdil také
  • 00:03:13 šéf BIS Jiří Růžek.
  • 00:03:17 Připomeňme,
  • 00:03:18 že pražská stopa byla jedním
    z důvodů spojenecké vojenské invaze
  • 00:03:22 NASA dámu v oprava na režim
    Saddáma Husajna.
  • 00:03:29 První hostem je Robert Pelikán
    a vítám také jeho předchůdce
  • 00:03:34 Pavla Blažka.
  • 00:03:37 Za jak vážné ohrožení ČR považujete
    slova prezidenta?
  • 00:03:44 Upozorňuje případného teroristu,
    že o něm tajné služby vědí.
  • 00:03:49 Netroufám si to říci.
  • 00:03:52 Za prvé na rozdíl od pana
    prezidenta já jsem takovou
  • 00:03:55 zprávu nedostal.
  • 00:03:56 Ani mému úřadu nenáleží.
  • 00:03:58 V podstatě nevím, o čem a prezident
    mluvil.
  • 00:04:03 Necítím se na to být odborníkem.
  • 00:04:05 Připadá vám to normální?
  • 00:04:07 Ne.
  • 00:04:08 Nejsem ovšem na toto odborník.
  • 00:04:14 Ministr by tomu měl rozumět,
    i když není odborník.
  • 00:04:19 Ve vládě o tajných
    informacích se také dozvídá
  • 00:04:24 a měl by si o tom vytvořit obrázek.
  • 00:04:29 Nikoliv.
  • 00:04:31 Takto to nefunguje,
  • 00:04:34 Na vládě to neprobíráte ve sboru?
  • 00:04:38 Ne, ani bychom neměli.
  • 00:04:41 Co o tom vím ze špionážních románů,
  • 00:04:44 což je nejrozsáhlejší
    zdroj svých informací,
  • 00:04:53 tak tyto věci se mají
    poskytovat pouze těm,
  • 00:05:02 kteří s nimi mají něco dělat.
  • 00:05:04 Já ale toto nejsem.
  • 00:05:06 Pane poslanče, vy také
    nejste asi odborník.
  • 00:05:12 Já to trochu ztížím
    panu ministrovi.
  • 00:05:15 Bohužel je pravda, že prezident
    je ústavně neodpovědný.
  • 00:05:20 Odpovídá za něho
    vláda neboli také vy.
  • 00:05:23 Za tuto vinu, odpovídá vláda.
  • 00:05:27 Nezávidím vám to.
  • 00:05:29 Tento výrok je nešťastný.
  • 00:05:31 Rád bych varoval před
    dalším aspektem,
  • 00:05:36 že snad pan prezident
    ani neví, co říká.
  • 00:05:42 Nenaznačují tomu tři?
  • 00:05:43 I
  • 00:05:48 Pan prezident vždy říká
    to, co říká a ví proč.
  • 00:05:55 Určitě to jen tak neplácl.
  • 00:05:58 Když to dám do souvislosti s jeho
    výroky jakožto premiéra,
  • 00:06:04 kdy nadhodnocoval pražskou stopu
    a dávala Američanům svým způsobem
  • 00:06:09 alibi pro tehdejší útok na Irák,
    když jasně říkal,
  • 00:06:16 že jeden terorista
    připravoval útok.
  • 00:06:22 Pak se ty informace ukázaly liché,
  • 00:06:25 ale Američané vstoupili do Iráku
    společně s dalšími zevními
  • 00:06:30 oprava zeměmi.
  • 00:06:32 Myslíte si, že i tehdy
    to bylo promyšlené?
  • 00:06:35 Nebo chtěl být jen zajímavý?
  • 00:06:38 Chtěl se dostat do CNN a strhnout
    na sebe pozornost?
  • 00:06:44 Nevím jestli to bylo promyšlené,
  • 00:06:47 každopádně tyto výroky
    neříká jen tak.
  • 00:06:50 Připomeňme bamberskou aféru.
  • 00:06:53 Bamberský kufřík.
  • 00:06:57 Nejpodstatnější je,
  • 00:07:00 že Zemanovi toto vždy prošlo
    a postupoval ve svých
  • 00:07:03 funkcích výše.
  • 00:07:08 Nemá z toho tedy obavu.
  • 00:07:10 Stále z toho důvodu
    pokračuje v tomto trendu.
  • 00:07:14 Panu prezidentovi nezávidím.
  • 00:07:18 Vláda včetně ministra
    spravedlnosti nese odpovědnost
  • 00:07:22 za prezidentovo výrok.
  • 00:07:25 Podle ústavy ano.
  • 00:07:27 Prezident nemá ústavní odpovědnost,
  • 00:07:29 protože jedním z vrcholů
    výkonné moci.
  • 00:07:34 Odpovídá za něho vláda.
  • 00:07:38 Nejsem si jistý, jestli by to mělo
    platit paušálně.
  • 00:07:44 Nevím, jestli za všechno, co udělá
    prezident, má odpovídat vláda.
  • 00:07:50 Spíše to bude platit
    jen v oblastech,
  • 00:07:52 na kterých se vláda také podílí.
  • 00:07:54 Toto není ten případ.
  • 00:07:57 Za to primárně odpovídají voliči.
  • 00:08:01 Nesouhlasím.
  • 00:08:08 Prezidentova slova okomentoval
    premiér Bohuslav Sobotka i ministr
  • 00:08:12 spravedlnosti Milan Chovanec.
  • 00:08:14 Podle nich ČR žádná
    teroristická aktivita nehrozí.
  • 00:08:21 I
  • 00:08:22 Nebudu komentovat
    výroky hlavy státu.
  • 00:08:24 Pan prezident asi věděl, co říká,
  • 00:08:28 ale je lepší některé
    věci nezveřejňovat.
  • 00:08:32 To byla slova Milana Chovance.
  • 00:08:34 Pane ministře,
  • 00:08:35 nakolik takové výroky mohou
    vyvolat strach ve společnosti?
  • 00:08:38 Ti Podíváme-li se na výroky
    prezidenta republiky,
  • 00:08:44 kdy šíleného střelce z Moravy
    označí za teroristu a teď zmiňuje,
  • 00:08:49 že na našem území se pohybuje
    nějaký terorista,
  • 00:08:53 o kterém vědí tajné
    služby případně říká,
  • 00:08:56 že nejbližším cílem útoku
    může být Katedrála sv.
  • 00:09:00 Víta nebo Pražský hrad apod.
  • 00:09:02 Je to podle vás jeho
    politická strategie?
  • 00:09:07 Chce před prezidentskou volbou
    vyvolat strach ve společnosti?
  • 00:09:12 Pan prezident kdysi dávno v jedné
    ze svých knih napsal,
  • 00:09:21 že se buď černé prognózy vyjdou,
    on bude tím pádem dobrý prognostik,
  • 00:09:40 nebo nevejdou a všichni budou rádi.
  • 00:09:43 Asi pravděpodobně pokračuje
    v této strategii.
  • 00:09:47 Je to podle vás záměr,
    aby děsil veřejnost?
  • 00:09:53 Za chvíli budeme mluvit o návrhu
    Milana Chovance,
  • 00:09:56 který chce rozšířit ústavu.
  • 00:09:59 Přichází na vládu s návrhem
    ústavního zákona,
  • 00:10:02 že by proti teroristovi
    mohli zaútočit lidé,
  • 00:10:13 kteří legálně drží zbraní.
  • 00:10:16 Nevidím do hlavy panu prezidentovi.
  • 00:10:27 Máme tady ministra vnitra
    Milana Chovance, sněmovní volby,
  • 00:10:32 prezidentské volby.
  • 00:10:34 Máme se v roce 2017 připravit
    na to,
  • 00:10:37 že nás politici budou strašit?
  • 00:10:42 Budou měnit ústavu apod.?
  • 00:10:45 Věřím tomu, že ne.
  • 00:10:49 Nebezpečí, že se takoví politici
    budou objevovat, existuje.
  • 00:10:55 Je to lákavé,
  • 00:10:57 protože strach je silná emoce
    a politika je emotivní.
  • 00:11:01 Na druhou stranu krajské volby
    podle mě celkem jasně ukázaly,
  • 00:11:05 že to naštěstí nefunguje.
  • 00:11:09 Zaplať pánbůh ve skutečnosti
    žijeme ve velice klidné zemi,
  • 00:11:14 kde k tomu strachu není důvod.
  • 00:11:22 Pokud někdo vyvolává
    strach pro svoji kariéru,
  • 00:11:26 tak to naštěstí lidi
    tolik nezajímá.
  • 00:11:28 To jsem rád.
  • 00:11:30 Myslíte si, že prezidentova
    strategie,
  • 00:11:33 pokud by to byla strategie
    děsit veřejnost,
  • 00:11:40 ne padnou na úrodnou půdu?
  • 00:11:44 Ani ve sněmovních
    ani v prezidentských volbách?
  • 00:11:48 Jakékoliv strategie založená
    na strachu podle mě neuspějí.
  • 00:11:57 Ironicky bych dodal, že spíše
    roste strach z Pražského hradu,
  • 00:12:03 když lidé slyší tyto výroky.
  • 00:12:07 Lidé,
  • 00:12:08 kteří se chtějí dbát na základě
    nějakých výroků politiků,
  • 00:12:11 dělají chybu.
  • 00:12:14 Část veřejnosti se spíš bojí toho,
    co přijde z Pražského hradu.
  • 00:12:20 Nebo z PS.
  • 00:12:22 Milan Chovanec chce totiž povýšit
    právo držet legálně držené zbraně
  • 00:12:30 zajištění bezpečnosti v ČR.
  • 00:12:33 Podíváme se na množství
    legálně držených zbraní.
  • 00:12:36 Nejvíce držitelů v rámci
    EU eviduje Itálie.
  • 00:12:41 4 miliony Italů mají 10 milionů
    registrovaných zbraní.
  • 00:12:45 Druhé v pořadí je Španělsko.
  • 00:12:47 Přes 3 miliony registrovaných
    zbraní má 2 miliony lidí.
  • 00:12:51 Více než milion žije ve Francii.
  • 00:13:03 Více než milion zbraní je mezi
    lidmi také ve Švédsku,
  • 00:13:06 Portugalsku a Finsku.
  • 00:13:08 Naopak nejméně eviduje
    takových zbraní Slovensko.
  • 00:13:13 Je tam pouze 150 000 držitelů
    zbrojních průkazů.
  • 00:13:18 Ještě se podíváme na čísla
    z českého kontextu.
  • 00:13:21 Ministerstvo vnitra
    evidovalo k prvnímu prosinci
  • 00:13:24 v ČR 300 000 držitelů
    zbrojních průkazů.
  • 00:13:27 Ke stejnému datu do registrovalo
    798 000 zbraní všech kategorií.
  • 00:13:33 Pro srovnání s ostatními zeměmi
    jsme museli vybrat starší data.
  • 00:13:41 Vy jste pane ministře
    byl připomínkovým místem návrhu
  • 00:13:46 Milana Chovance.
  • 00:13:48 Připomínkové řízení
    skončilo na konci prosince.
  • 00:13:51 Myslíte si, že Chovancův
    návrh má šanci?
  • 00:13:55 Myslím, že ne, protože
    návrh je podivný.
  • 00:14:01 Moc nechápu,
  • 00:14:02 jak ho to mohlo napadnout a začít
    se seriózně projednávat.
  • 00:14:08 Připadal jsem si jako na divokém
    západě v 19. století.
  • 00:14:15 V naší bezpečnostní situaci
    uprostřed střední Evropy
  • 00:14:19 ve 21. století je zvláštní
    zakotvovat do ústavy právo
  • 00:14:28 vlastnit zbraň.
  • 00:14:30 To se dělá tehdy,
  • 00:14:31 když zcela selhávají
    bezpečnostní mechanismy státu.
  • 00:14:37 Jeden z důvodů, proč to ministr
    Chovanec navrhuje,
  • 00:14:41 je evropská směrnice, která
    má zpřísnit držení zbraní.
  • 00:14:45 Na evropské směrnici se EU dohodla
    ČR byla jedinou zemí,
  • 00:14:51 která byla proti.
  • 00:14:53 Ani to není podle vás důvod
    změnit ústavu?
  • 00:14:58 Právě toto zejména nesmí
    být důvod změnit ústavu.
  • 00:15:02 Ještě ke všemu to někdo nenapsal,
    že to do ústavy nepatří.
  • 00:15:12 Nějací technokraté vymysleli
    na Ministerstvu vnitra vymysleli
  • 00:15:22 jak obejít směrnici, která
    se nám z nějakého důvodu nelíbí.
  • 00:15:30 Navíc ta směrnice ani ještě
    neexistuje.
  • 00:15:34 Vy jste si vzal slovo,
    to je zajímavé.
  • 00:15:39 Poslankyně ODS Jana Černochová
    totiž měla pro ten návrh ministra
  • 00:15:45 vnitra pochopení.
  • 00:15:48 Pro návrh má pochopení celá ODS.
  • 00:15:51 Určitě ne, hovořili
    jsme o tom na klubu.
  • 00:15:55 Musíme se navíc podívat na celkové
    prostředí toho švejkováním.
  • 00:16:03 Brusel je něco a EU je něco.
  • 00:16:07 Jakmile jde něco z Bruselu, snaží
    se vymyslet Chovanec mechanismus,
  • 00:16:12 jak obejít směrnice u nás.
  • 00:16:15 Jakmile je u nás něco schváleno
    na právní úrovni, tak si myslí,
  • 00:16:21 že směrnice set nás týkat nebude.
  • 00:16:24 Tímto výkladem Lisabonské smlouvy
    si ale nejsem vůbec jistý.
  • 00:16:32 Neměli by s námi hrát hru,
    že v Bruselu je vše vynikající,
  • 00:16:39 ale budou se vymýšlet překážky.
  • 00:16:42 Tím se akorát zaplevelí ústava.
  • 00:16:46 Nejsou pro to žádné věcné důvody.
  • 00:16:51 Pokud by návrh ústavního zákona
    přišel do PS z vlády,
  • 00:16:56 ačkoliv Robert Pelikán
    doufá, že bude odmítnut,
  • 00:17:03 tak ODS by to odmítla?
  • 00:17:06 Určitě bychom to odmítli.
  • 00:17:08 Měnit ústavu bez znalostí
    prováděcího zákona se nedá.
  • 00:17:18 Není to o tom, že bychom rozšířili
    kompetence držitelům zbraní.
  • 00:17:32 Prováděcí zákon to může
    spíše omezit.
  • 00:17:37 Nejásal bych jakožto právník
    ani jakožto zbrojař.
  • 00:17:42 ODS by to odmítlo.
  • 00:17:44 Kde berete tu jistotu,
    že to vláda odmítne?
  • 00:17:47 Takovou jistotu nemám.
  • 00:17:49 Já tomu pouze pevně věřím.
  • 00:17:52 Musím říci, že je to velmi
    absurdní.
  • 00:18:00 Ani nepamatuji z minulosti,
  • 00:18:03 že by ministerstvo seriózně
    navrhlo takový nesmysl.
  • 00:18:07 Návrh resortu vnitra nepovažuje
    za šťastný ani Jan Kysela.
  • 00:18:15 Už jsme na tom tak špatně,
  • 00:18:16 že nelze spoléhat na chabé síly
    státu a musíme vzít zbraně
  • 00:18:21 do svých rukou?
  • 00:18:23 Ve chvíli, kdy toto zazní z okrajů
    politického spektra,
  • 00:18:28 vytváří se domobrana
    a dá se nad tím mávnout rukou.
  • 00:18:33 Jakmile to zazní přímo
    z ministerstva vnitra,
  • 00:18:35 tak se to nedá jen tak přejít.
  • 00:18:38 To byla slova ústavního
    právníka Jana Kysely.
  • 00:18:41 Předseda Ústavního soudu
    Pavel Rychetský šel ještě dále.
  • 00:18:44 Tvrdí, že by se tím narušila
    stabilita naší ústavy.
  • 00:18:48 Podle Rychetského bychom měli
    být jedinou evropskou zemí
  • 00:18:51 s takovou úpravou
    na ústavní úrovni.
  • 00:18:55 Novela se vymyká
    evropské právní kultuře.
  • 00:18:59 Jak jsem zmiňoval,
  • 00:19:02 Milan Chovanec při představování
    tohoto návrhu uvedl,
  • 00:19:05 že jdeme jinou cestou
    než zbytek EU,
  • 00:19:07 která se snaží zpřísnit
    držení zbraní.
  • 00:19:11 Myslíte si, že ČR tady má ještě
    šanci zvrátit evropský postoj,
  • 00:19:17 kdy Evropa chce
    zpřísnit držení zbraní?
  • 00:19:22 Pokud se nemýlím, bude
    o tom hlasovat Evropský parlament,
  • 00:19:26 takže se na tom budou
    podílet také naši politici.
  • 00:19:34 Bude záležet na tom, jakým způsobem
    bude vyjednávat vláda na úrovni EU.
  • 00:19:47 Tak bychom se ale měly podřídit,
    pokud směrnice projde.
  • 00:19:53 Neměla by se kvůli
    tomu měnit ústava.
  • 00:20:00 Mně se nelíbí dlouhodobě náš poměr
    k EU, kdy to, co se nám nelíbí,
  • 00:20:08 nechceme akceptovat, ale bereme
    si pouze peníze.
  • 00:20:13 Pokud jsme součástí EU, musíme
    přijímat určitá opatření.
  • 00:20:19 Máme dvě možnosti,
  • 00:20:21 buď nebudeme v EU nebo musíme
    respektovat právní předpisy,
  • 00:20:31 které EU tvoří.
  • 00:20:33 Jinak dospějeme k chaosu.
  • 00:20:36 Zbraně v rukou lidí mohou
    být také nebezpečné.
  • 00:20:39 To naznačují statistiky
    Policejního prezidia.
  • 00:20:46 Počet trestních činů se zbraní
    v ruce se snížil.
  • 00:20:51 V roce 2012 jich ČR bylo spácháno
    578, loni pouze 400 přibližně.
  • 00:21:01 Většina pachatelů
    udržela nelegálně zbraň.
  • 00:21:11 Robert Pelikán označuje návrh
    z dílny Ministerstva vnitra
  • 00:21:15 za velmi absurdní.
  • 00:21:20 Pokud vláda bude seriózně
    probírat tento návrh,
  • 00:21:25 máte k dispozici analýzy,
    jak by se to dalo zneužít?
  • 00:21:34 To by záleželo na tom,
  • 00:21:36 co by se ukázalo v prováděcím
    předpisu.
  • 00:21:41 Já si vůbec nedokáže představit,
    jak by to mělo vypadat.
  • 00:21:48 Myslím si, že je to věc hodnotová.
  • 00:21:52 Chceme být militantní národem,
    který je tak militantní,
  • 00:21:56 že to musí mít zakotveno v ústavě?
  • 00:22:05 Měl jsem pocit, že tato
    země taková být nechce.
  • 00:22:08 Když ukazujete statistiku
    spáchaných trestných činů,
  • 00:22:12 tak je trochu zavádějící.
  • 00:22:13 Jakožto advokát jsem
    zažil řadu případů,
  • 00:22:16 kdy došlo k zabití
    člověka a bylo shledáno,
  • 00:22:21 že to bylo v mezích
    přiměřené obrany.
  • 00:22:25 Nic to nemění na tom, že na začátku
    byla rvačka dvou opilých lidí.
  • 00:22:33 Kdyby sebou jeden z nich tu zbraně
    neměl, tak by se to nestalo.
  • 00:22:44 Po všech těch
    zkušenostech si myslím,
  • 00:22:49 že čím méně zbraní bude
    mezi lidmi, tím lépe.
  • 00:22:54 Zažil jsem mnoho případů,
  • 00:22:57 kdy to způsobilo lidské
    tragédie a málokdy to pomohlo.
  • 00:23:01 Vládu čeká ještě jedna diskuze
    ohledně resortu spravedlnosti.
  • 00:23:06 Je to možná změna právní úpravy
    týkající se vydávání odsouzených
  • 00:23:14 případně trestně stíhaných
    lidí do zahraničí,
  • 00:23:17 pokud o to požádají cizí země.
  • 00:23:19 Před týdnem zde v otázkách ministr
    zahraničí Lubomír Zaorálek řekl,
  • 00:23:24 že také v souvislosti se zadržením
    ruského hackera Nikulina o jehož
  • 00:23:32 vydání usilují Spojené státy
    Americké i Rusko,
  • 00:23:39 by se měla změnit kompetence.
  • 00:23:43 Nemělo by o vydání rozhodovat
    pouze ministerstvo spravedlnosti.
  • 00:23:48 Jsem přesvědčený o tom,
  • 00:23:50 že by to měl být kompetence
    Ministerstva zahraničí,
  • 00:23:53 protože to často má zásadní
    vliv na vztahy s různými státy.
  • 00:23:56 V tomto případě se jedná
    o klíčové partnery.
  • 00:24:01 Americký model kdy je to v rukách
    ministerstva zahraničí,
  • 00:24:04 je podle mě lepší.
  • 00:24:06 Budu se snažit iniciovat
    takovou změnu nás.
  • 00:24:09 Už to s vámi probíral ministr
    zahraničí Lubomír Zaorálek?
  • 00:24:15 Ne.
  • 00:24:16 Ještě se mě to neobtěžoval sdělit.
  • 00:24:18 Rád byste se tato kompetence vzdal?
  • 00:24:26 Nevidím důvod to měnit.
  • 00:24:30 Konzultujeme s ministerstvem
    zahraničí, když je to namístě.
  • 00:24:35 Neměníme věci, které fungují.
  • 00:24:38 Takže se nejste ochoten podělit
    o pravomoc případně se jí vzdát?
  • 00:24:46 Nevidím k tomu opravdu důvod.
  • 00:24:49 Nevím, jestli se pan kolega
    nudí nebo co to napadlo.
  • 00:24:54 Má problém s ruským
    Hegerem oprava hacker m.
  • 00:25:02 Nedávno se řešilo vydání
    katarského prince.
  • 00:25:06 Tehdy byl ve funkci Cyril Svoboda
    a Pavel Němec.
  • 00:25:11 Snažil jste podobný spor?
  • 00:25:14 Spíše nedorozumění s ministerstvem
    zahraničí.
  • 00:25:16 To má spíš vtipný nádech.
  • 00:25:22 Volal jsi ministr zahraničních
    věcí a ministr spravedlnosti.
  • 00:25:26 Jeden ho neslyšel a druhý
    mu nerozuměl.
  • 00:25:29 K čemu to vedlo?
  • 00:25:31 Byl někdo vydán?
  • 00:25:34 Někdo byl vydán, ale pak to byly
    problémy.
  • 00:25:39 Nakonec se obě strany domluvily,
    akorát si po telefonu nerozuměli.
  • 00:25:50 Pak se do toho přidal, pokud míníme
    oba stejný příběh, ministr financí,
  • 00:25:57 který poslal cisternu
    na letištní plochu.
  • 00:26:03 Přesně tak.
  • 00:26:05 Diváci by si měli uvědomit,
  • 00:26:07 že pokud jde o vydávání osob
    do domovských států nebo do jiných
  • 00:26:14 států, existuje spousta
    soudních rozhodnutí.
  • 00:26:19 Je podstatné, že musí někdo nést
    za to rozhodnutí zodpovědnost.
  • 00:26:25 Tak by tam byly dva podpisy?
  • 00:26:28 Debata má do jisté
    míry racionální jádro.
  • 00:26:31 Proto s ní Lubomír
    Zaorálek přichází.
  • 00:26:36 Určitě by tam muselo
    být nějaké projednání,
  • 00:26:41 ale primární odpovědnost
    u Ministerstva spravedlnosti
  • 00:26:46 nevyvolávala problémy.
  • 00:26:54 Když byly složitější
    případy, nebylo to o tom,
  • 00:26:58 že by ministr spravedlnosti
    nevěděl, o čem rozhoduje.
  • 00:27:02 Zkrátka se o tom diskutovalo.
  • 00:27:04 Vy jste tehdy rozhodl
    na svoji odpovědnost,
  • 00:27:10 že člověk byl vydán Rusku.
  • 00:27:16 Nelitujete toho?
  • 00:27:18 Ne.
  • 00:27:19 Kalousek se snažil
    zabránit odletu letadla.
  • 00:27:22 Budu stručný.
  • 00:27:24 Bylo spoustu politiků,
    kteří říkali,
  • 00:27:28 že když vydáme někoho do Ruska,
    tak ho zabíjí mafiáni.
  • 00:27:34 Měsíc byl člověk ve vazbě,
  • 00:27:42 pak byl propuštěn
    a teď je v Maďarsku.
  • 00:27:47 Věcně jsem rozhodlo správně,
    ačkoliv hodně organizací říkalo,
  • 00:27:51 že do Ruska nemáme vydávat,
    protože tam to nefunguje.
  • 00:27:55 Nechtěl jsem pohrdat Ruskem.
  • 00:27:58 Udělal jsem dobře.
  • 00:27:59 Máte
  • 00:28:02 Máte obavy v souvislosti
    s ruským hackerem?
  • 00:28:13 Byly vyžádány doplňkové
    informace od obou zemí,
  • 00:28:16 které žádají vydání Nikulina.
  • 00:28:20 Máte obavy z toho, jak budete
    muset rozhodnout?
  • 00:28:30 Záleží na tom, jestli o tom ještě
    budu rozhodovat já.
  • 00:28:34 Tyto věci pravidelně
    trvají řadu měsíců.
  • 00:28:39 Je to na hraně.
  • 00:28:41 Pokud o tom budou rozhodovat já,
    bude to mít politické konotace.
  • 00:28:51 Obavy z rozhodnutí nemám.
  • 00:28:54 O kompetence se dělit nechcete?
  • 00:28:57 Proč bychom měnili
    něco, co funguje?
  • 00:29:02 Také zdůrazňuji, že beztak
    dochází ke konzultacím,
  • 00:29:10 docházelo k tomu vždy,
    jak potvrzuje pan kolega.
  • 00:29:17 Rozhodují aparáty,
    nejen dva ministři.
  • 00:29:22 Práce vyšetřovací komise
    k reorganizaci policie.
  • 00:29:27 Řadí se formulace závěrečné zprávy
    a velká část zprávy je hotová.
  • 00:29:32 Připomeňme si,
  • 00:29:33 že Milan Chovanec a policejní
    prezident Tomáš Tuhý v červnu
  • 00:29:37 loňského roku oznámili
    policejní reorganizaci.
  • 00:29:39 Ta zahrnovala také sloučení
    protikorupčního a protimafiánského
  • 00:29:43 útvaru pod jedno velení.
  • 00:29:45 Na protest rezignovali tehdejší
    ředitel Útvaru pro odhalování
  • 00:29:49 odhalovaného zločinu
    Šlachta a šéf ÚOOZ Komárek.
  • 00:29:55 Ten řekl.
  • 00:29:58 Mám povědomí o tom,
  • 00:30:00 že pan policejní prezident
    je osobou podezřelou z brutálního
  • 00:30:04 úniku informací.
  • 00:30:08 Týká se to objasňování
    hospodářské trestné činnosti.
  • 00:30:12 Šlo o stamilionové částky.
  • 00:30:14 Při prověřování úniku informací
    jsme zaznamenali pokusy ze strany
  • 00:30:24 funkcionářů GIBSu
    o průnik do spisu.
  • 00:30:29 ČT vám připomněla červnová slova
    šéfa ostravské expozitury Komárka.
  • 00:30:36 Je skeptický k závěrečné zprávě
    komise, která teď vzniká.
  • 00:30:40 V tomto týdnu pro on-line
    deník komárek říkal,
  • 00:30:47 že komise zaujme stanovisko,
    které nic neříká.
  • 00:30:51 Zbytek prý vyšumí do ztracena.
  • 00:30:53 Dopadne to tak pane
    předsedo Blažku?
  • 00:30:57 Pan Komárek současně říká,
  • 00:31:00 že některé výroky z minulosti
    by raději vzal zpět.
  • 00:31:07 Rodí se nic neříkající zpráva?
  • 00:31:11 Podle mě ne.
  • 00:31:14 Nebaví mě přestřelky
    s panem Komárkem.
  • 00:31:17 Pan Komárek si od začátku
    plete cíl své kritiky.
  • 00:31:22 Vyšetřovací komise má popsat jednu
    kauzu, která se zaměřila na to,
  • 00:31:36 co bylo v policie.
  • 00:31:39 Ta ale nenese žádnou odpovědnost.
  • 00:31:43 Odpovědnost má pouze jediný orgán.
  • 00:31:47 Ten orgán se jmenuje vláda ČR,
    to by měl pan Komárek pochopit.
  • 00:31:53 Vláda je vrcholný orgán výkonné
    moci a odpovídá úplně za vše,
  • 00:31:59 co se děje ve výkonné moci.
  • 00:32:04 Jediný, kdo s tím mohl něco udělat,
    ale neudělal, byla právě vláda.
  • 00:32:10 Vy kritizujete vládu ČR?
  • 00:32:16 My popíšeme to, co vláda
    mohla a nemohla udělat.
  • 00:32:22 Zásadě neudělala nic, ačkoliv
    tam byly možné dva zásadní kroky.
  • 00:32:28 Vláda se kvůli tomuto
    problému mohla rozpadnout,
  • 00:32:31 někdo by tedy odešel, protože
    u toho už být nemohl.
  • 00:32:36 Ministr Chovanec by byl v tu chvíli
    v demisi a těžko by něco podepsal.
  • 00:32:40 Chápu, že je to složité řešení.
  • 00:32:46 To samé se stalo v únoru 1948,
    což tedy mělo tragické důsledky.
  • 00:32:53 Druhá legální možnost
    platí u nás od roku 1969.
  • 00:32:59 Vláda mohla svým
    usnesením zakázat ...
  • 00:33:09 Žádný ministr ale nepodal
    takový návrh,
  • 00:33:11 takže ministři se střídali
    před kamerami.
  • 00:33:20 To, co udělat mohli,
    ani neprojednali.
  • 00:33:26 Vy chcete tedy říci, že v závěrečné
    zprávě bude pasáž, kdy řeknete,
  • 00:33:33 že když to vadilo ministru
    spravedlnosti, ministru financí,
  • 00:33:37 tak mohli vládě předložit
    návrh usnesení.
  • 00:33:42 Vláda mohla zakázat provedení
    podle příslušného zákona.
  • 00:33:47 To tam budete vytýkat vládě?
  • 00:33:51 Jestli se na tom shodne
    komise, to je věc druhá.
  • 00:33:54 A já to říkám jako reálný fakt.
  • 00:33:58 Myslím si, že vláda měla skutečně
    dva měsíce čas od té doby,
  • 00:34:04 co to bylo spuštěno.
  • 00:34:05 Stačilo jedno hlasování,
    které by určilo,
  • 00:34:09 že se třeba Ministerstvo vnitra
    zakazuje provést reorganizaci.
  • 00:34:15 Milý pane ministře, když navážu
    na pana předsedu Blažka,
  • 00:34:24 proč jste jako hnutí ANO a ministři
    za hnutí ANO nepředložili návrh
  • 00:34:29 usnesení vlády, když to bude
    závěrečná vláda komise obsahovat?
  • 00:34:34 Mohli jste tímto zavázat
    Milana Chovance k tomu,
  • 00:34:41 aby nepodepisoval reorganizaci.
  • 00:34:48 Pan kolega se mě zrovna na komisi
    ptal a já měl pocit,
  • 00:34:52 že jsem mu to vysvětlil.
  • 00:34:54 Říkal jsem,
  • 00:34:55 že my jsme návrh takového usnesení
    měli jako hnutí ANO připravení.
  • 00:35:05 Ale nezískali jsme podporu KDU-ČSL.
  • 00:35:09 Neměli jsme tedy dost hlasů k tomu,
    aby náš návrh prošel.
  • 00:35:13 Jednací řád vlády na rozdíl
    od PS vůbec nezavádí to,
  • 00:35:20 že když některý z ministrů
    navrhne některé usnesení,
  • 00:35:23 tak se o něm také hlasuje.
  • 00:35:28 To znamená, že by pan premiér musel
    dobrovolně zařadit takové usnesení.
  • 00:35:36 To nám bylo zřejmé zejména potom,
  • 00:35:38 co se předtím stalo
    na Bezpečnostní radě státu.
  • 00:35:43 Neměl jste se o to alespoň pokusit?
  • 00:35:46 Mluvíte v hypotetické rovině.
  • 00:35:49 Ukázalo by se maximální snaha
    hnutí ANO zastavit reorganizaci
  • 00:35:54 vládním usnesením.
  • 00:35:55 Vy jste to ani nepředložil.
  • 00:35:57 Kdybychom chtěli zejména hrát
    nějaké divadlo před médii,
  • 00:36:04 tak by stálo za to takto
    postupovat.
  • 00:36:07 A co to vyhrožování,
    že odejdete z vlády?
  • 00:36:12 Připomeňme slova Andreje Babiše,
    která říkal v té aféře.
  • 00:36:18 Reorganizace policejních
    útvarů není připravená.
  • 00:36:23 Neexistuje žádný dokument,
    není o čem diskutovat.
  • 00:36:28 Včera jsme získali ještě
    horší pocit než předtím.
  • 00:36:31 Měli jsme pocit, že je to účelová
    reorganizace,
  • 00:36:35 která byla připravena s cílem
    zlikvidovat protimafiánský útvar.
  • 00:36:42 Proč jste nevyužili té možnosti
    a nepředložili usnesení?
  • 00:36:47 Co znamená předložit
    usnesení na vládu?
  • 00:36:52 Předložit je předložit.
  • 00:36:54 Jednací řád nic takového nezná.
  • 00:36:56 Zažili jsme to na Bezpečnostní radě
    státu.
  • 00:36:59 Když jsme tehdy chtěli, aby tato
    rada o něčem hlasovala,
  • 00:37:05 tak pan premiér se tvářit,
    že nás neslyší.
  • 00:37:10 To jste ho měli poslat k ušnímu.
  • 00:37:15 To by mi nepřišlo slušné.
  • 00:37:18 On se tvářil, že neslyší.
  • 00:37:22 A vy jste ustoupili?
  • 00:37:28 Takže tím stačí řídit
    Bezpečnostní radu
  • 00:37:30 premiéru Sobotkovi?
  • 00:37:34 V daném případu byla takto
    řízena bezpečnostní rada.
  • 00:37:38 Když skončila, tak jsme
    nevypadali nadšení.
  • 00:37:43 Co říkáte na tento argument?
  • 00:37:46 Tento argument jsem
    říkal několikrát.
  • 00:37:51 Nesouvisí to s komisí.
  • 00:37:54 Měla by zaznít ještě jedna věc.
  • 00:37:56 Někteří poslanci za hnutí ANO,
    třeba paní Lorencová,
  • 00:38:02 se neustále naváží do vyšetřovací
    komise.
  • 00:38:06 Jakmile máte cokoliv jako
    hnutí ANO například proti ministru
  • 00:38:10 Chovancovi nebo proti
    policejnímu prezidentovi,
  • 00:38:15 tak důvěru ministru Chovancovi
    vyjádřil o ní jako hnutí ANO.
  • 00:38:31 Já ne.
  • 00:38:34 Policejní organizace je z pohledu
    PS vaší organizací,
  • 00:38:40 odpovídá za to vláda.
  • 00:38:43 Pan prezident Tuhý byl instalován
    za vaší vlády.
  • 00:38:48 Podle ústavy za něho
    nese odpovědnost vláda.
  • 00:38:51 Mě vždy baví,
  • 00:38:53 když se někteří lidé
    z hnutí ANO snaží neustále spojovat
  • 00:39:01 jiné představitele tohoto
    státu, že chrání tu osobu.
  • 00:39:13 Byla to vaše volba a zodpovědnost.
  • 00:39:17 Komise prezidenta nejmenovala.
  • 00:39:24 Může popsat pouze jeho kroky.
  • 00:39:26 Jsem rád, že slyším, že je to věc,
    která se má řešit na vládní úrovni.
  • 00:39:33 Bývaly totiž doby, kdy jsme
    byli obviňováni z toho,
  • 00:39:37 že tu věc politizujeme.
  • 00:39:41 Prý jsme do toho neměli
    policejním prezidentovi mluvit.
  • 00:39:48 Vrátíte se k tomu na závěr
    vyšetřovací komise?
  • 00:39:52 Uvidíme, co tam bude.
  • 00:39:54 Pokud tam bude kritika vlády,
    že mohla reorganizaci zabránit.
  • 00:40:05 Počkejme si na celkové znění.
  • 00:40:07 Pokud by tam bylo něco,
  • 00:40:09 co by se zasloužil o projednání
    na vládě, tak se ozveme.
  • 00:40:19 Vláda není konstruována jako PS.
  • 00:40:21 A Je to kolegiální orgán.
  • 00:40:26 Co není zařazeno
    premiérem, tak se neřeší.
  • 00:40:31 Bude závěrečná zpráva
    obsahovat konstatování?
  • 00:40:36 To je klíčový bod v souvislosti
    s policejní reorganizací.
  • 00:40:40 Byla reorganizace dobře připravená
    a měla vláda respektive ministr
  • 00:40:45 vnitra k dispozici analýzy,
    co reorganizaci způsobí?
  • 00:40:49 Byla reorganizace dobře připravená?
  • 00:40:53 Nechci předbíhat.
  • 00:40:56 Kvůli těmto faktům
    nemusela komise vznikat.
  • 00:41:00 Analýze zpracovány nebyly
    a já vyčítám vládě jako celku,
  • 00:41:03 že způsobila tuto
    krizi kolem policie.
  • 00:41:07 Z tohoto hlediska to nebylo
    dobře provedeno.
  • 00:41:11 Cokoliv se odehraje ve státní sféře
    a způsobit vládní krizi není dobré.
  • 00:41:18 Jinou věcí je to, že vláda nebyla
    schopna najít odpovídající řešení.
  • 00:41:24 Vláda odpovídá jako celek za vše,
    co se děje v policii.
  • 00:41:34 Těžko odlišovat, kdo z ministrů
    za to může více či méně ne.
  • 00:41:40 Vy jste ve vládě zůstali.
  • 00:41:42 Obsahuje závěrečná
    zpráva návrh na to,
  • 00:41:46 co zaznělo od Roberta
    Šlachty Jiřího Komárka,
  • 00:41:51 že může se může vedení policejního
    sboru dostat do společné databáze
  • 00:42:05 k velmi citlivým informacím.
  • 00:42:08 Existuje takový předpis v policii,
  • 00:42:10 aby nebyly vynášeny a zneužity
    takové citlivé informace?
  • 00:42:14 Vracíte se k tomu v té zprávy?
  • 00:42:18 Jsou na to různé názory.
  • 00:42:24 Pokud jsme dobře zjišťovali,
    tak většina policistů hlásila,
  • 00:42:30 na čem dělá.
  • 00:42:32 Má to dvě strany.
  • 00:42:34 Za prvé na nesmí
    říkat ty informace,
  • 00:42:39 za druhé musí ovšem hlásit
    nadřízenému, na čem pracují.
  • 00:42:53 Pak existují některá stanoviska
    Nejvyššího státního zastupitelství,
  • 00:42:59 která takové věci upravují.
  • 00:43:02 Je otázkou, do jaké míry se to týká
    policie jako takové.
  • 00:43:06 Takže v závěrečné zprávě
    bude doporučení pro policii,
  • 00:43:10 aby přijala podobná opatření?
  • 00:43:12 Pokud se na tom shodneme, tak ano.
  • 00:43:16 Jedná se spíše
    o Ministerstvo vnitra.
  • 00:43:23 Podřízení se nesmí bát sdělovat
    nadřízeným určité údaje.
  • 00:43:31 Chápu pana Komárka i pana Šlachtu.
  • 00:43:34 Došlo k nešťastné situaci,
  • 00:43:38 kdy zaměstnanci nedůvěřovali
    svým nadřízeným.
  • 00:43:48 Když dostanete nějaký rozkaz,
  • 00:43:55 buď ho nebudete
    plnit nebo odejdete.
  • 00:43:59 Docházelo k různým
    třenicím mezi funkcionáři.
  • 00:44:03 Tím, že pan Šlachta a pan Komárek
    odešli sami,
  • 00:44:10 tak nikdo z nás nemůže změřit,
    jestli to bylo účelové,
  • 00:44:16 aby odešli sami nebo ne.
  • 00:44:18 Bylo to jedno z témat,
    které hýbalo veřejností,
  • 00:44:22 ale tento fakt nelze změřit.
  • 00:44:24 Takže nevíte, jestli reorganizace
    byla dělána kvůli tomu,
  • 00:44:29 aby došlo k odstranění
    Roberta Šlachty?
  • 00:44:33 To vědět nikdo nemůže.
  • 00:44:34 Pouze dodám, že vztahy mezi
    některými lidmi byly velmi špatné.
  • 00:44:40 Vůbec tedy nevylučuji, že se někomu
    ulevilo že pan Šlachta odešel.
  • 00:44:47 Nemám ovšem důkaz o tom,
    že by to bylo kvůli tomu,
  • 00:44:50 že vyšetřoval nějaké kauzy.
  • 00:44:54 Jestli závěrečná zpráva
    bude naznačovat,
  • 00:44:58 že v rámci policie není
    žádný závazný předpis,
  • 00:45:01 který by se týkal citlivých
    informací vnášených do centrálního
  • 00:45:06 systému, je to věc pro vládu
    na řešení?
  • 00:45:19 To je co by bylo, kdyby.
  • 00:45:22 To jsme ve virtuální realitě.
  • 00:45:24 Počkejme si na to,
    co bude ve zprávě.
  • 00:45:27 Podle jednacího řádu
    PS nasvědčují-li skutečnosti
  • 00:45:34 zjištěné vyšetřovací komisí,
    že byl spáchán trestný čin,
  • 00:45:39 tak komise může oznámit takovou
    skutečnost orgánům činným
  • 00:45:42 v trestním řízení.
  • 00:45:51 Budete dávat nějaké trestní
    oznámení nebo podnět orgánům činným
  • 00:45:55 v trestním řízení?
  • 00:45:57 Nejsem příznivce těchto
    řešení v politice.
  • 00:46:00 Se Existuje tolik trestních
    oznámení mezi panem Tuhým
  • 00:46:06 a Komárkem
  • 00:46:08 ...
  • 00:46:10 Toto oznámení bylo odloženo
    Lenkou Bradáčovou.
  • 00:46:16 Také v Praze dospěly k tomu,
  • 00:46:18 že pokud se jedná o Šlachtovu
    zprávu,
  • 00:46:21 tak to nemá vypovídající hodnotu,
    pokud se týká reorganizace.
  • 00:46:26 Nechtěl bych přidávat
    trestní oznámení.
  • 00:46:39 Určitý návrh na určitá
    opatření tohoto typu tam je,
  • 00:46:43 ale má své jádro.
  • 00:46:45 Koho se týká
  • 00:46:46 To neřeknu.
  • 00:46:49 Určitě to není o tom, že by tento
    případ mě měl dostávat do médií.
  • 00:46:57 Máme dvě rozhodnutí soudu.
  • 00:47:00 Jednoho vrchního,
  • 00:47:02 který smetl odposlechy v kauze
    Rath jako důkazy kvůli tomu,
  • 00:47:10 že nebyly správně
    odůvodněny při nasazování.
  • 00:47:16 Toho chtěl využít Ivo Rittig,
  • 00:47:19 který stál tento týden před
    soudem kvůli zprávě BIS.
  • 00:47:26 Připomíná, že Rittig dostal
    podmínku devět měsíců.
  • 00:47:30 Prohlásil tato slova.
  • 00:47:32 Seznámil jsem se se spisy složitě.
  • 00:47:38 Dávaly žádosti na sledování
    a odposlechy.
  • 00:47:43 Konečně jsem pochopil, o co jde.
  • 00:47:48 Ivo Rittig mluví o atributech
    trestného činu ze strany
  • 00:47:52 státního zástupce.
  • 00:47:56 Rittig byl nakonec odsouzen.
  • 00:47:58 Vy jste podal stížnost
    na porušení zákona.
  • 00:48:04 Obrátil jste se na Nejvyšší soud
    v kauze Rath.
  • 00:48:08 Bude to tak v nejbližších dnech.
  • 00:48:10 Stížnost se ještě dopracovává.
  • 00:48:15 Opravdu se obracíte na soud?
  • 00:48:22 Podle vás se porušil
    zákon v kauze Rath.
  • 00:48:27 Ano, oznámil jsem
    to už před Vánoci.
  • 00:48:31 Tehdy jsem také vysvětlil
    důvody, které mě k tomu vedou.
  • 00:48:36 Nerozmyslíte si to?
  • 00:48:38 Tento týden byl zveřejněn výrok
    Nejvyššího soudu v kauze bývalého
  • 00:48:43 libereckého policejního
    ředitele Miroslava Dvořáka.
  • 00:48:47 Ten dostal podmínku za korupci
    a porušení služebních povinností.
  • 00:48:52 Nejvyšší soud konstatoval,
  • 00:48:54 že příkazu k odposlechu musí
    předcházet přesvědčivé poznatky
  • 00:48:58 z důvěryhodného zdroje.
  • 00:49:00 Nestačí spekulace, i kdyby
    měli užitečný záměr.
  • 00:49:04 Máme tady už jednou judikaturu,
    že také vaše stížnost asi narazí.
  • 00:49:13 Kdepak.
  • 00:49:14 Je to jiná situace.
  • 00:49:15 Myslím si, že by nebylo dobré,
    abych komentoval živý případ.
  • 00:49:29 Závěry Nejvyššího soudu jsou jiné.
  • 00:49:32 Je to jiná situace.
  • 00:49:34 Podle vás usnesení Nejvyššího soudu
    v kauze Dvořák respektive případy
  • 00:49:43 odposlechů se nedá srovnávat?
  • 00:49:53 Podle té kauzy se to nestalo,
    pouze se přišlo na to,
  • 00:49:57 že tento člověk páchá
    úplně jiný trestní čin.
  • 00:50:03 To je přece jiná situace.
  • 00:50:05 Nejvyšší soud řekl, že odposlechy
    byly nezákonné.
  • 00:50:14 Vy byste podal stížnost
    pro porušení zákona v kauze Rath?
  • 00:50:22 Pokud to chápu správně, tak pokud
    Nejvyšší soud rozhodne,
  • 00:50:26 je to akademická debata,
  • 00:50:28 protože by to nemohlo mít vliv
    na kauzu samotnou.
  • 00:50:35 Tak jednoduše se to nedá říci.
  • 00:50:38 Je to akademický spor?
  • 00:50:43 Kdyby to bylo čistě akademické,
    tak bych to nedělal.
  • 00:50:47 Jde o to, vzhledem k tomu,
    že je to stížnost v neprospěch,
  • 00:50:54 že to nemá přímý vliv.
  • 00:50:58 Nepochybně to změní situaci
    pro Krajský soud v tom směru,
  • 00:51:04 že ačkoliv bude muset
    věc opět rozhodnout,
  • 00:51:08 tak už těžko může být vázán právním
    názorem toho vrchního soudu,
  • 00:51:13 jestliže o tomto názoru
    Vrchního soudu Nejvyšší soud řekl,
  • 00:51:18 že je nesprávný.
  • 00:51:20 Pokud by tedy vyhoví.
  • 00:51:22 Nejvyšší soud nemůže zrušit
    rozhodnutí Vrchního soudu,
  • 00:51:26 ale může vyslovit
    cenný právní názor.
  • 00:51:33 Je to zásadní právní otázka.
  • 00:51:39 Myslím si, že je správné,
  • 00:51:41 aby se k tomu vyjádřil
    Nejvyšší soud.
  • 00:51:44 Četl jsem spoustu nenávistných
    článku proti státním zástupcům.
  • 00:51:50 Já sám jsem kritikem,
    ale v této věci,
  • 00:51:55 se nemá nic vytýkat státním
    zástupcům konkrétně Bradáčové.
  • 00:52:00 Vytýká se pouze to,
  • 00:52:02 že soudy pouze opisují
    rozhodnutí právních zástupců.
  • 00:52:17 V této věci se zastávám
    státních zástupců.
  • 00:52:21 U oněch se to netýká fascinuje mě,
  • 00:52:28 jak některá nenávist vůči osobám
    může vést k negativním následkům.
  • 00:52:41 Vážná otázka by byla, pokud
    by soudci podepisovali to,
  • 00:52:57 co řeknou státní zástupci,
    bylo by to špatně.
  • 00:53:15 Pavel Blažek a Robert Pelikán.
  • 00:53:17 Budeme ještě dále
    diskutovat o odposleších.
  • 00:53:20 Děkuji, že jste byly hostem.
  • 00:53:24 Co je v zájmu dítěte?
  • 00:53:26 Pěstouni nebo dětský domov?
  • 00:53:28 Nejen o tom za okamžik v diskuzi
    ministryně práce a sociálních věcí
  • 00:53:31 Michaely Marksové a poslankyně
    Jitky Chalánkové.
  • 00:53:40 Zhruba 20 000 dětí v ČR vyrůstá
    mimo vlastní biologické rodiny.
  • 00:53:45 Buď pěstounské nebo ústavní péči.
  • 00:53:48 Patří mezi ně také 20 dětí
    v dětském domově v Krásné Lípě
  • 00:53:53 na Šluknovsku.
  • 00:53:55 Sobotkova vláda chystá
    návrh změn v péči o děti.
  • 00:53:59 Měl by se objevit zákaz
    posílat děti v tísni do sedmi
  • 00:54:03 let do ústavu.
  • 00:54:06 Tři resorty se dělí o péči
    o děti a má se to sloučit
  • 00:54:11 pod jedno ministerstvo.
  • 00:54:12 Hovořil jsem s ředitelkou
    Dětského domova v Krásné Lípě.
  • 00:54:17 Snažila jsem se,
  • 00:54:19 aby život v dětském domově
    byl co nejvíce podobný výchově
  • 00:54:26 v rodinách.
  • 00:54:27 Máme šest až osm dětí,
    o které se stará teta,
  • 00:54:33 Streit a nebo teta a teta.
  • 00:54:36 Děti se musí cítit dobře v bytě,
    protože tam musí mít prostor,
  • 00:54:41 jaký existuje v rodinách.
  • 00:54:45 V sobotu a v neděli si děti
    s tetami vaří, připravují si oběd,
  • 00:54:52 snídaně a večeře.
  • 00:54:53 O vše se starají s tetou.
  • 00:54:55 To je podle mě velmi dobrý způsob.
  • 00:54:57 Velmi to připomíná život v rodině.
  • 00:55:05 Dětský domov v Krásné Lípě bylo
    od začátku rodinným domovem
  • 00:55:09 nikoliv internátní?
  • 00:55:12 Rodinným domovem byl od roku 1972.
  • 00:55:15 Všichni se od nás tehdy účely.
  • 00:55:19 Internátní domov to nikdy nebyl.
  • 00:55:23 Sobotkova vláda chystá
    reformu v péči o dítě.
  • 00:55:27 Například do dětských domovů nemají
    být umisťovány děti mladší tří let,
  • 00:55:33 později mladší sedmi let.
  • 00:55:35 Co na to říkáte?
  • 00:55:37 Velmi těžce to nesu.
  • 00:55:40 Připomíná mi to pohádku
    postavte studnu, zbořte studnu.
  • 00:55:46 Vše,
  • 00:55:47 co tedy dokonale funguje
    a co se od roku 1989 maximálně
  • 00:55:57 vylepšilo, kdy zde pracují vzdělaní
    lidé a speciální pedagogové,
  • 00:56:05 tak si neumím představit,
    jak to bude fungovat.
  • 00:56:09 Jaký je zájem adoptivních
    rodičů nebo pěstounů o děti,
  • 00:56:14 které jsou třeba ve vašem domově?
  • 00:56:16 V rámci reformy má ústavní péči
    nahradit pěstounská péče nebo
  • 00:56:25 ponechání dítěte vlastní
    biologické rodině za dohledu
  • 00:56:29 sociální pracovnice.
  • 00:56:31 V biologické rodině bych to viděla
    jako nejhorší variantu.
  • 00:56:35 I se sociálním pracovníkem?
  • 00:56:38 Když přijde, bude to fungovat,
    jakmile se zabouchnou dveře,
  • 00:56:43 nebude to fungovat.
  • 00:56:45 Sehrát divadlo umí každý rodič.
  • 00:56:50 V návrhu jsem nenašla
    žádnou informaci o tom,
  • 00:56:54 jak to bude zastoupené?
  • 00:57:00 Kdo bude o dítě pečovat,
    kdo zajistí jeho práva?
  • 00:57:05 Kdo bude chránit dítě?
  • 00:57:11 Kdo dohlíží na to,
  • 00:57:15 aby mělo dítě všechny potřeby
    a nebylo týrané nebo zneužívané?
  • 00:57:22 Postavte studnu, když to začne
    fungovat, zbořte studnu.
  • 00:57:29 To konstatuje ředitelka
    dětského domova v Krásné Lípě.
  • 00:57:33 Zákaz posílat malé děti do ústavů
    by se měl objevit zákoně nejpozději
  • 00:57:39 do roka.
  • 00:57:42 Hostem je Michaela Marksová a vítám
    také Jitku Chalánkovou.
  • 00:57:51 Nakolik rozumíte slovům ředitelky
    dětského domova v Krásné Lípě?
  • 00:57:57 Říká, že to, co je funkční,
    se bude rušit.
  • 00:58:04 Domnívám se, že paní
    ředitelka žije v představě,
  • 00:58:09 že reforma ústavní péče
    znamená vše zrušit.
  • 00:58:13 Nikdo to tak nemyslel.
  • 00:58:15 Souhlasím s tím, co říkala.
  • 00:58:18 Pokud něco funguje,
    má to tak do určité míry zůstat.
  • 00:58:22 My se bavíme o tom, že to může
    fungovat jinak.
  • 00:58:26 Pokud by se systém
    změnil, tak není nutné,
  • 00:58:29 aby v dětských domovech
    bylo tolik dětí.
  • 00:58:33 Předpokládám,
  • 00:58:35 že máte také prognózy ohledně
    počtu pěstounů a růstu pěstounů.
  • 00:58:39 Jaká bude kapacita dětských
    domovů, až bude reforma fungovat?
  • 00:58:47 To nemáme vyčíslené.
  • 00:58:50 Půjde to postupně.
  • 00:58:53 Především se budou reformní kroky
    a podpůrné služby zavádět postupně.
  • 00:59:00 Je Dětí ubývá i tak.
  • 00:59:05 Dětí postupně ubývá, takže
    jde o to, abychom si uvědomili,
  • 00:59:10 že třeba domov je poloprázdný,
  • 00:59:16 tak se mohou děti
    přestěhovat do města,
  • 00:59:19 kde mohou žít mezi
    normálními lidmi.
  • 00:59:23 Zaměstnanci by byli ti samí.
  • 00:59:26 Část dětí by se podařilo udržet
    v rodinách ambulantními službami.
  • 00:59:31 Žádná velká čísla nemáme.
  • 00:59:34 Přepněte si na ČT 24,
    pokračovat budeme po zprávách.
  • 00:59:45 Jaká je rodinná politika státu
    a jaké jsou její výsledky?

Související