iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
14. 2. 2016
12:00 na ČT1

1 2 3 4 5

6 hlasů
6180
zhlédnutí

Otázky Václava Moravce

Boj v poslaneckých lavicích. Duel první místopředsedkyně sněmovny a místopředsedkyně ANO Jaroslavy Jermanové a místopředsedkyně ÚV KSČM Miloslavy Vostré. — Pokusy a omyly důchodových reforem. Téma pro šéfa vládní penzijní komise Martina Potůčka a europoslance za TOP09 Luďka Niedermayera.

60 min | další Publicistika »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Otázky Václava Moravce

  • 00:00:21 Znásilnění demokracie.
  • 00:00:23 Tak mluví pravice
    o sněmovní schůzi,
  • 00:00:25 na které vládní koalice u ukončila
    debatu o elektronické
  • 00:00:30 evidenci tržeb.
  • 00:00:32 Spor skončí u Ústavního soudu.
  • 00:00:33 Jak se žije ve sněmovně?
  • 00:00:35 Proč v ní za poslední dva roky
    přistály další stovky zákonů?
  • 00:00:39 Duel první
    místopředsedkyně sněmovny,
  • 00:00:42 místopředsedkyně
    hnutí ANO Jaroslavy Jermanové,
  • 00:00:44 a místopředsedkyně KSČM
    poslankyně Miroslavy Vostré.
  • 00:00:51 Národ stárne, důchodový
    účet je dávno v minusu.
  • 00:00:56 Penzijní reformy stále
    pouze na papíře.
  • 00:00:58 Z čeho budou na stará
    kolena žít další generace?
  • 00:01:01 Téma pro šéfa vládní penzijní
    komise Martina Potůčka
  • 00:01:04 a europoslance, ekonoma
    Luďka Niedermayera.
  • 00:01:09 Český odpor proti euru.
  • 00:01:11 Datuje se od dob, kdy byla tato
    měna populárnější než dnes.
  • 00:01:17 Je reálné, že se v této zemi bude
    platit společnou evropskou měnou?
  • 00:01:21 Národní koordinátor zavedení eura
    Oldřich Dědek ve své roli působí
  • 00:01:25 devět let.
  • 00:01:26 Bude hostem
    akt Otázek Václava Moravce.
  • 00:01:29 I to jsou témata,
  • 00:01:31 o kterých se začne po dnešních
    otázkách mluvit.
  • 00:01:33 S nadhledem a v souvislostech.
  • 00:01:36 Vítejte a hezkou neděli vám všem
    za žižkovské vysílací věže.
  • 00:01:42 Ale ta elektronická evidence
    tržeb, budí poměrně mnoho emocí.
  • 00:01:50 Psala se středa 10. února.
  • 00:01:52 Vládní návrh zákona zavádějící
    elektronickou evidenci tržeb
  • 00:01:54 je ve sněmovně těsně
    před skončením.
  • 00:02:00 Podle opozice je to pošlapání práv
    menšiny v zákonodárném sboru.
  • 00:02:08 Podle koalice je to jediná
    možnost, jak prosadit vůli stran,
  • 00:02:12 které ve volbách získali většinu,
  • 00:02:13 a zastavit svévoli
    opoziční menšiny.
  • 00:02:17 Opozice se hodlá obrátit
    na Ústavní soud.
  • 00:02:20 Jaké jsou šance?
  • 00:02:22 Má šanci, že Ústavní soud
    jí dá za pravdu?
  • 00:02:25 I na to jsem se zeptal
    ústavního právníka Jana Kysely.
  • 00:02:29 Podle mého soudu je porušený
    jednací řád,
  • 00:02:32 který je určený zákonem.
  • 00:02:38 Jedná se o protiprávní jednání.
  • 00:02:40 Zda se to dá charakterizovat jako
    zásadní porušení demokratických
  • 00:02:44 principů, demokratických
    pravidel, to je otázka,
  • 00:02:47 protože tam záleží nejen na tom,
    nakolik většina respektuje menšinu,
  • 00:02:51 ale nakolik menšina
    respektuje většinu.
  • 00:02:53 To je takové filozofické téma.
  • 00:02:55 Ale podle mého soudu
    je korektní připustit,
  • 00:02:58 že jednací řád byl porušený.
  • 00:02:59 Což neznamená nutně, že byla
    porušena ústava,
  • 00:03:03 respektive že porušení jednacího
    řádu nemůže být obhajitelné
  • 00:03:06 či vysvětlitelné,
    možná pochopitelné.
  • 00:03:10 Slova ústavního právníka
    Jana Kysely z rozhovoru
  • 00:03:13 pro dnešní otázky.
  • 00:03:14 Dodejme, že návrh zákona, vládní
    návrh zákona o evidenci tržeb,
  • 00:03:19 míří do Senátu horní
    komory českého parlamentu.
  • 00:03:22 Pozvání přijali první
    místopředsedkyně PS,
  • 00:03:27 místopředsedkyně
    hnutí ANO Jaroslava Jermanová.
  • 00:03:30 Hezké poledne.
  • 00:03:31 Vítám i místopředsedkyni
    KSČM Miroslavu Vostrou.
  • 00:03:35 Hezkou neděli.
  • 00:03:36 Jakou úctu mohou mít lidé
    k zákonům této země,
  • 00:03:39 když jsou schvalovány s porušením
    zákona, tedy jednacího řádu?
  • 00:03:43 Já si myslím, že občané nevnímají
    jednací řád jako zákon,
  • 00:03:47 přestože zákon je, je potřeba říci,
  • 00:03:50 že elektronická evidence
    tržeb je technická norma.
  • 00:03:53 V žádném případě podle mého názoru
    nezadává opozici takový prostor,
  • 00:04:00 aby to zneužívala obstrukcí.
  • 00:04:03 Znovu se ptám, veřejnost by měla
    vnímat jednací řád jako zákon,
  • 00:04:08 protože je to zákon.
  • 00:04:09 Vy prosazujete zákon
    s porušením zákona.
  • 00:04:12 Může mít i národ úctu k zákonům,
    když sami poslanci porušují zákon?
  • 00:04:17 Byli jsme dotlačeni do situace,
    kdy nám nic jiného nezbylo.
  • 00:04:21 Jednací řád přežil svoji
    dobu, je tam spousta děr,
  • 00:04:24 kterých se dá využít a zneužít.
  • 00:04:26 V tuto chvíli je to zneužíváno.
  • 00:04:28 Díváme se na to z hlediska toho,
  • 00:04:30 že jsme dostali od voličů
    právo vést tuto zemi.
  • 00:04:36 Snažíme se to dělat.
  • 00:04:37 Menšina nám v tom brání.
  • 00:04:39 Musím říci, že opozice
    není úplně jednotná.
  • 00:04:43 Část opozice je konstruktivní,
    ale část je bohužel destruktivní.
  • 00:04:47 Je to výjimečný příklad porušení
    zákona jednacího řádu PS?
  • 00:04:52 Nebo očekáváte, že k takové situaci
    sáhnete v následujících týdnech?
  • 00:04:57 Vnímám to jako výjimečné opatření,
  • 00:04:59 protože byly i výjimečně
    zneužívány obstrukce.
  • 00:05:02 Já si nemyslím, že to je pravidlo.
  • 00:05:05 Nemyslíte, že do konce tohoto
    funkčního období PS se najde zákon,
  • 00:05:11 který by jste prohlasovali
    s porušením řádu?
  • 00:05:16 Nevidím žádný zákon,
  • 00:05:18 který by omezoval nebo likvidoval
    demokracii v této zemi.
  • 00:05:22 Aby k tomu bylo nutno
    použít obstrukce.
  • 00:05:25 Já se domnívám, že nikoliv,
    ale je to spíše otázka pro opozici,
  • 00:05:29 protože oni zneužívají jednací
    řád pro politické proklamace
  • 00:05:34 a pro politickou kampaň.
  • 00:05:36 Jak vás tak poslouchám,
    tak se to může stát,
  • 00:05:38 pokud by opozice blokovala
    přijímání dalších zákonů,
  • 00:05:41 tak k tomu porušení zákona
    jednacího řádu sáhnete znovu?
  • 00:05:45 Já vám toto nemohu říci,
  • 00:05:46 protože nevím s čím opozice
    bude mít problém, ...
  • 00:05:52 Počkejte, opozice obstruovala,
  • 00:05:56 ale vy jste se rozhodli použít
    institutu porušení jednacího řádu.
  • 00:06:02 Já to tak nevnímám.
  • 00:06:03 Když se podíváte do záznamu,
    tak vidíte,
  • 00:06:06 kdy se poslanci opozice hlásili,
    v jaký čas, ve které dny.
  • 00:06:10 Je vidět, že obstrukce
    byla naprosto cílená.
  • 00:06:15 My jsme chtěli schválit
    zákon, který je v pořádku.
  • 00:06:21 Plníme svůj koaliční program.
  • 00:06:22 Myslíme si, že je přínosem
    pro tuto zemi.
  • 00:06:25 Bohužel ta situace ve Sněmovně
    je taková,
  • 00:06:27 že stávající jednací
    řád je zneužíván.
  • 00:06:30 Prostě přežil svou dobu.
  • 00:06:31 To je potřeba si říci.
  • 00:06:33 O tom budeme mluvit.
  • 00:06:34 Vy jako komunisté, protože
    jste levicovou opozicí,
  • 00:06:37 se nehodláte připojit k té ústavní
    stížnosti na způsob projednání
  • 00:06:42 a schválení elektronické
    evidence tržeb.
  • 00:06:45 Chápu správně,
  • 00:06:46 že podle vás nejsou porušována
    práva opozice ve sněmovně?
  • 00:06:51 Já bych podotkla, že jednací
    řád není zneužíván,
  • 00:06:56 ale je využíván.
  • 00:06:57 Pokud ty možnosti tam jsou,
  • 00:06:59 tak opozice samozřejmě
    využívá jednacího řádu.
  • 00:07:02 Co se týká ústavní stížnosti,
    my vycházíme z toho,
  • 00:07:06 že Ústavní soud, tak jak máme
    zkušenosti,
  • 00:07:08 bude brát na zřetel
    ten záměr zákonodárce.
  • 00:07:14 Myslíte, že není šance,
    aby opozice uspěla?
  • 00:07:18 Ano.
  • 00:07:19 Ale pravda je, že jednací
    řád byl porušen.
  • 00:07:22 To je potřeba říci.
  • 00:07:24 Myslím si, že občané nevnímají
    možná jednací řád jako zákon,
  • 00:07:29 ale pokud to takto mediálně
    je prezentováno, tak si řeknou,
  • 00:07:35 že jsme jacísi nadlidé, kteří mohou
    zákony porušovat, kdežto oni ne.
  • 00:07:41 Je chybou, že při schvalování
    zákonů je porušován zákon?
  • 00:07:45 Není to dobrý signál
    do společnosti.
  • 00:07:47 Sice chápu vládní strany,
    chápu, že někdy poslouchat to,
  • 00:07:50 co se odehrává v PS, je náročné
    a nevede to k efektivnímu cíli,
  • 00:07:55 to samozřejmě chápu, ale na druhou
    stranu opozice využívá toho, co je.
  • 00:08:00 Myslím si, že ten prostor
    by měla dostat.
  • 00:08:03 Pokud byste byla
    předsedající schůze,
  • 00:08:07 jak byste si poradila s tím,
  • 00:08:08 že tady desítky hodin pravicová
    opozice blokuje chod PS a brání
  • 00:08:14 přijetí koaličního návrhu zákona?
  • 00:08:15 Jak byste postupovala a neporušila
    jednací řád?
  • 00:08:20 Trošičku na chyba, jestli
    to takto mohu nastat,
  • 00:08:24 začala v počátku projednávání.
  • 00:08:26 Bylo to umožněno tím, že my jsme
    změnili systém jednání PS.
  • 00:08:32 Změnili jsme jednací řád,
    dostali se tam garanční výbory,
  • 00:08:35 čímž se legislativní proces
    o ten týden posunul,
  • 00:08:38 což by asi nebyla až taková
    kalamita, jak si myslím já,
  • 00:08:43 nicméně jsme měli PS hodně
    Rusku schovanou.
  • 00:08:47 To samozřejmě přispívá k tomu,
  • 00:08:49 aby obstrukce byly čím dále
    tím více úspěšnější.
  • 00:08:52 Já jsem pamětník, takže
    pamatuji obstrukce,
  • 00:08:55 které jsme dělali při přijetí
    církevního zákona.
  • 00:08:59 Ale pokud si vy i diváci
    vzpomínají, tak ano,
  • 00:09:03 promiňte že to říkám, nechali
    nás vypovídat, dlouho do noci,
  • 00:09:07 den co den, a v podstatě za týden
    nebo za 14 dní bylo odhlasováno.
  • 00:09:12 Já si myslím,
    že se to dá zorganizovat.
  • 00:09:15 Jsem přesvědčena, že zkoušíme
    trochu jiný způsob jednání PS.
  • 00:09:24 Měl by přispět k tomu,
  • 00:09:25 aby se více těch návrhů zákonů
    projednávalo v tom čase,
  • 00:09:31 ve kterém má.
  • 00:09:33 Připouštíte, že ty obstrukce
    jste způsobili tou změnou
  • 00:09:42 jednacího řádu?
  • 00:09:44 Nesouhlasím.
  • 00:09:45 Je dobře, že se prodloužilo
    projednávání ve výborech.
  • 00:09:48 Zvýšilo to kvalitu zákonů.
  • 00:09:50 Je tam větší prostor pro diskuzi
    o návrzích, které jsou předkládány.
  • 00:09:53 S tím nesouhlasím.
  • 00:09:56 O co byste paní místopředsedkyně
    měla opřít tu tezi,
  • 00:09:59 že došlo k lepší kvalitě zákonů
    nebo ke zlepšování kvality zákonů,
  • 00:10:04 když například kontrolní
    hlášení jasně ukázalo,
  • 00:10:08 že se bude novelizovat
    a Ministerstvo financí ho hodlá
  • 00:10:12 novelizovat, tento zákon,
  • 00:10:14 který vstoupil v platnost k prvnímu
    lednu letošního roku,
  • 00:10:17 a přitom rok byl v právním řádu,
  • 00:10:19 než čekal na vstup v platnost
    a najednou se tam rychle mění
  • 00:10:26 pět kalendářních
    dnů na pět pracovních dnů,
  • 00:10:28 tedy chyby, které
    mohla odstranit PS,
  • 00:10:32 když už je udělalo
    ministerstvo financí?
  • 00:10:35 PS nemá patent na rozum a neumí
    všechno vychytat.
  • 00:10:41 Je potřeba si to uvědomit.
  • 00:10:43 Máte jasnou statistiku, že tím,
  • 00:10:45 že se prodloužila doba
    pro projednávání zákonů finančních
  • 00:10:49 výborů, že garanční výbor
    i na to mají více času,
  • 00:10:51 že máme kvalitnější zákony?
  • 00:10:55 Slyším to od poslanců,
    kteří jsou v těch výborech.
  • 00:10:58 Statistiku nemáte?
  • 00:11:00 Nemáme.
  • 00:11:01 Ani mě nenapadlo je dělat, protože
    to považuji za dobrou věc.
  • 00:11:04 Chci se vrátit k té novele
    jednacího řádu.
  • 00:11:08 My jsme předkládali možnost omezení
    vystoupení poslanců na dvakrát
  • 00:11:12 10 minut, protože současný
    jednací řád to umožňuje.
  • 00:11:18 Nedostali jsme ale podporu.
  • 00:11:19 Je to možná tím, že oni mají
    paměť ve sněmovně.
  • 00:11:23 My nemáme komu co vracet.
  • 00:11:24 Nám jde o to, aby jednací
    řád fungoval,
  • 00:11:28 stejně jako když se bavíme o tom,
  • 00:11:31 jestli občané budou
    respektovat ty zákony,
  • 00:11:35 které přijímá PS s porušením
    jednacího řádu,
  • 00:11:41 tak pojďme o úroveň níže, pojďme
    do krajských zastupitelstev,
  • 00:11:45 které mají také jednací řády.
  • 00:11:47 Pojďme na městská zastupitelstva,
    která mají také jednací řády.
  • 00:11:51 Tam jsou omezená vystoupení,
  • 00:11:53 tam jsou mnohem striktněji
    regulované rozpravy.
  • 00:11:57 Ve vší úctě, že vás přerušuji,
    k tomu se dostaneme.
  • 00:12:02 Chtěla bych zareagovat.
  • 00:12:03 Došlo ke zlepšení zákonů,
    které odcházejí z PS?
  • 00:12:08 Myslím si, že ne.
  • 00:12:09 Hovoří o tom celá řada zákonů,
  • 00:12:12 ke kterým pak patří komplexní
    pozměňovací návrhy.
  • 00:12:17 Víme obě dvě, že takto to chodí.
  • 00:12:19 Já jsem neřekla, že jsem
    proti garanční výborům.
  • 00:12:22 Pouze říkám, že jsme
    změnili systém jednání PS,
  • 00:12:26 což umožňuje to rozkouskování.
  • 00:12:29 Změnili jsme harmonogramy.
  • 00:12:31 Předpokládám, že to přispěje
    k lepšímu projednávání zákonů.
  • 00:12:36 Co se týká garančních
    výborů, jak říkám,
  • 00:12:40 nejsme proti té myšlence,
    ale je potřeba říci,
  • 00:12:44 že bylo to tento týden,
  • 00:12:47 kdy pan Hamáček zval předsedy
    výborů, aby se domluvili,
  • 00:12:51 jak postupovat v tom garančním
    výboru, v tom usnesení,
  • 00:12:56 či zda znovu projednávat návrhy,
    které předtím prošli výborem.
  • 00:13:02 Takže máme rok a půl před novými
    volbami po změně jednacího řádu.
  • 00:13:06 Teprve teď se dávaly
    de facto mantinely,
  • 00:13:11 aby ten výklad toho garančního
    výboru, co má dělat,
  • 00:13:14 tak abychom teprve teď to dávali
    do jednoty.
  • 00:13:18 Nedivte se mi, že nejsem pro časté
    změny jednacího řádu,
  • 00:13:22 protože než se domluvíme mezi
    sebou, co od toho očekáváme,
  • 00:13:25 to nám trvá docela dlouho.
  • 00:13:28 Jan Hamáček tomto týdnu čele
    významné kritice pravicové opozice.
  • 00:13:33 Když právě Jan Hamáček
    při projednávání elektronické
  • 00:13:36 evidence tržeb navrhl,
  • 00:13:39 aby se hlasovalo už v závěrečném
    čtení.
  • 00:13:42 Navrhl to z pozice
    předsedajícího schůze PS.
  • 00:13:47 Michal o návrhu na ukončení
    rozpravy hlasovat,
  • 00:13:50 což rozlítilo lídra
    TOP 09 Miroslava Kalouska.
  • 00:13:54 Tady jsou jeho slova.
  • 00:13:55 Z místa, kde sedíte,
  • 00:13:57 že nemůžete předkládat návrhy
    a nelze o nich hlasovat.
  • 00:14:01 Nedělejte z toho úplný Agrofert.
  • 00:14:09 My jsme byli svědky znásilnění
    jednacího řádu ze strany
  • 00:14:13 vládní většiny.
  • 00:14:14 Naprosto brutálním způsobem
    byla porušena tradice českého
  • 00:14:18 parlamentarismu a byl porušen
    zákon.
  • 00:14:21 Když byla ukončena rozprava.
  • 00:14:24 Slova zástupců pravicové opozice.
  • 00:14:26 Chápu správně vaše slova,
  • 00:14:28 že kdyby pravicová opozice měla
    šanci na úspěch s tou ústavní
  • 00:14:32 stížností, tak byste to jako
    komunisté podepsali?
  • 00:14:37 Ano.
  • 00:14:38 Předpokládám, že pro vás jako
    pro vládní většinu nebude problém
  • 00:14:42 Ústavnímu soudu vyargumentovat,
    že k porušení ústavy nedošlo.
  • 00:14:46 O co budete opírat své argumenty?
  • 00:14:49 Já jsem přesvědčená, že ne,
    protože ta doba,
  • 00:14:52 ve které se EET projednávalo,
    byla dostatečně dlouhá.
  • 00:14:57 Svou roli budou hrát
    i ty termíny, časy,
  • 00:15:00 kdy byli opoziční poslanci
    po přihlášení do rozpravy.
  • 00:15:04 Je spoustu věcí, které
    v té rozpravě spadlo.
  • 00:15:07 Myslím si, že ten Ústavní soud
    neumím předjímat, jak rozhodne,
  • 00:15:12 ale ten zákon zamítne.
  • 00:15:16 Musím říci,
  • 00:15:17 že bohužel ten jednací čas sněmovny
    se nevěnuje věcným záležitostem,
  • 00:15:26 ale posunu se na osobní úroveň.
  • 00:15:29 To je to, co škodí PS.
  • 00:15:33 Pokud občané nebudou respektovat
    zákony, tak díky té atmosféře,
  • 00:15:37 která ve sněmovně je.
  • 00:15:41 Protože, teď si přihřeji
    svojí polívčičku,
  • 00:15:44 ale těch mužů je tam většina.
  • 00:15:48 Na mikrofonu jich je málo.
  • 00:15:52 Žen je tam menšina, výrazně
    nezasahuje do těchto šarvátek.
  • 00:15:58 Pokud by většinu PS tvořily ženy,
  • 00:16:01 tak se dohodnete a nedocházelo
    by k obstrukcím?
  • 00:16:05 Já si nemyslím, že většina,
  • 00:16:07 ale větší zastoupení
    žen by prospělo k tomu,
  • 00:16:10 že sněmovna bude konstruktivní
    a nebudou tam probíhat
  • 00:16:14 pro mě kohoutí zápasy,
  • 00:16:17 které se dostávají na úroveň
    čtvrté cenové skupiny.
  • 00:16:21 To na půdu PS nepatří.
  • 00:16:27 O konstruktivně
    rozhoduje přirození?
  • 00:16:31 Je to pohlížení na věc.
  • 00:16:35 Ženy jsou konstruktivnější.
  • 00:16:37 Umějí zvládat svá ega.
  • 00:16:42 Mohu pouze souhlasit.
  • 00:16:44 Je to na voličích.
  • 00:16:46 Něco jiného je obstrukce, pokud
    s tím či oním zákonem nesouhlasí,
  • 00:16:51 tak se snaží zabránit jeho přijetí
    nebo se ho snaží upravit do nějaké
  • 00:16:55 podoby a něco jiného je určitý
    druh exhibicionismu,
  • 00:16:58 který se tam objevuje.
  • 00:17:01 Není to jen teď, můžeme
    vzpomenout na pana doktora Ratha.
  • 00:17:05 Jakékoliv osobní útoky,
    osobní napadání,
  • 00:17:08 možná je zajímavé pro občany,
    možná pro média,
  • 00:17:11 ale té pragmatické části toho
    projednávání zákonů to neprospívá.
  • 00:17:16 Tady jsme v pořadu
    televize veřejné služby.
  • 00:17:19 Pojďme se bavit o samotné matérii,
    EET, jako klíčového zákona,
  • 00:17:26 který blokoval PS.
  • 00:17:27 Vy jste jako komunisté
    se zdrželi hlasování.
  • 00:17:32 Vaše vedení řeklo,
    že z toho důvodu,
  • 00:17:36 že nebyly přijaty některé
    pozměňovací návrhy.
  • 00:17:41 Které pozměňovací návrhy
    považujete za tak zásadní,
  • 00:17:43 že jste nezvedli ruku pro opatření,
  • 00:17:46 které svým způsobem
    jste podporovali?
  • 00:17:49 Nejde o to, zda byly zásadní.
  • 00:17:51 Přispívali k tomu technickému
    řešení, což je otázka toho,
  • 00:17:54 jak na to pohlížíte.
  • 00:17:56 Bylo to toto.
  • 00:18:00 Například, když byste měla
    uvést konkrétní příklad?
  • 00:18:04 Máme velký problém s tím,
  • 00:18:05 abychom ty zákony projednávaly
    po technické stránce,
  • 00:18:09 protože ať je to na PS,
    ale i na některých výborech,
  • 00:18:13 tak se debata přenáší
    do politické roviny.
  • 00:18:20 Kolega Koníček měl věcné otázky,
  • 00:18:23 na svůj příspěvek čekal od loňského
    roku, než se na něj dostalo.
  • 00:18:28 Měl nějaké věcné připomínky,
  • 00:18:30 ale v té politické výměně
    názorů potom ty odpovědi,
  • 00:18:37 které my jsme požadovali, trošičku
    zanikly nebo nebyly dány vůbec.
  • 00:18:42 Myslíte si, že ten systém
    bude fungovat?
  • 00:18:44 Nad tím visí velký otazník.
  • 00:18:46 My jsme se zdrželi z toho důvodu,
  • 00:18:48 že nejsme proti té myšlence bránění
    šedé ekonomiky, to rozhodně ne,
  • 00:18:52 také jsme podpořili kontrolní
    hlášení přes všechny peripetie,
  • 00:18:56 které to s sebou nese.
  • 00:18:57 Na druhou stranu máme pochybnosti
    o fungování v realitě.
  • 00:19:04 Nedostali jsme dostačující
    odpovědi na zajištění dat,
  • 00:19:08 jak budou přenášeny do datového
    centra, to nám bylo vysvětleno,
  • 00:19:12 ale máme zkušenosti s registry.
  • 00:19:14 Vezměte si registr
    vozidel, jak kolaboval.
  • 00:19:17 Najednou tam byl nával a kolaboval.
  • 00:19:19 Myslíte si,
  • 00:19:21 že podobný kolaps hrozí v těch
    následujících sedmi měsících?
  • 00:19:25 Může se stát individuálně
    po regionech, že bude výpadek sítě.
  • 00:19:28 Opravdu bude přetížená datová síť.
  • 00:19:32 Nedovedu si představit
    v tom pohostinství, jak někdo čeká,
  • 00:19:35 než naběhne systém, aby mohl
    zaplatit účet.
  • 00:19:39 Druhá věc, myslím si,
  • 00:19:40 že jsme nebyli zcela
    uspokojeni ve vysvětlení,
  • 00:19:43 to je otázka nákladovosti
    toho celého systému.
  • 00:19:47 Zda ty výnosy budou v té výši,
    zda ta nákladovost odpovídá tomu,
  • 00:19:50 co nám bylo předkládáno.
  • 00:19:52 Tady bych chtěl argumentovat
    naše pochybnosti s tím,
  • 00:19:56 že když se potom jak jinak
    než z médií,
  • 00:19:59 protože to jinak nebylo
    v PS ani na výborech signalizováno
  • 00:20:03 při projednávání tohoto zákona,
  • 00:20:05 že najednou se uvažuje o snížení
    DPH v pohostinství.
  • 00:20:11 Hned slyšíte, jak restauratéři
    říkají, že spotřebitel let neuvidí.
  • 00:20:15 Oni to berou jako kompenzaci
    nákladů toho, co je čeká se EET.
  • 00:20:27 Ty studie byly protichůdné.
  • 00:20:30 Jde o to,
  • 00:20:31 zda v té realitě to nezpůsobí
    v některých případech
  • 00:20:34 opravdu problémy.
  • 00:20:36 Pokud to způsobí těm provozovatelům
    problémy,
  • 00:20:38 jak na to bude nahlížet
    finanční správa?
  • 00:20:41 Jak se k nim zachová?
  • 00:20:43 Máte takové pochybnosti
    paní místopředsedkyně?
  • 00:20:46 Vy jste hlasovala
    pro přijetí zákona.
  • 00:20:48 Já pochybnosti nemám.
  • 00:20:50 Úplně principiálně.
  • 00:20:51 Myslím si, že platit daně se mají.
  • 00:20:55 To je pro mě neoddiskutovatelný
    fakt.
  • 00:20:57 Patří to i ke slušnosti
    a k těm základním povinnostem.
  • 00:21:01 To je věc, která si myslím,
    že je v pořádku.
  • 00:21:04 Samozřejmě, že se může stát,
    že se objeví nějaké problémy,
  • 00:21:08 ale argumentovat tím, že nechci
    přijmout nějaký zákon,
  • 00:21:11 protože možná přijdou
    nějaké technické problémy,
  • 00:21:14 to je pro mě nedostatečné.
  • 00:21:16 Když jste změnila svůj názor
    na elektronickou evidenci tržeb
  • 00:21:23 a registrační poklady?
  • 00:21:27 Nemyslím si, že EET jsou
    registrační pokladny.
  • 00:21:33 Bude přehled o tom, kolik
    kde je odváděno daní.
  • 00:21:37 Jestli ty daně, které jsou
    odváděny, zda je to v pořádku.
  • 00:21:41 K tomu musí být elektronická
    pokladna.
  • 00:21:44 Když jste byla hostem diskuzního
    pořadu před volbami v roce 2013,
  • 00:21:49 konkrétně 17.
  • 00:21:51 října, tak jste byla dotazována
    na elektronickou evidenci tržeb
  • 00:21:54 a registrační pokladny.
  • 00:21:56 Tehdy jste razantně
    říkala, že budete proti.
  • 00:22:00 Tady jsou vaše slova.
  • 00:22:02 Rozhodně ne,
  • 00:22:03 protože to považujeme za velkou
    zátěž pro všechny podnikatele
  • 00:22:06 a zaměstnavatele,
    hlavně v tomto sektoru.
  • 00:22:09 Já se domnívám, že ani registrační
    pokladny nezabrání únikům,
  • 00:22:13 protože v současné době
    schopnosti softwarových šikulů,
  • 00:22:18 kteří umí s tímto zakázek,
    tak si cestu najdou.
  • 00:22:23 Téměř dva roky stará slova.
  • 00:22:25 Kde jste obelhávala veřejnost?
  • 00:22:27 Tehdy nebo teď?
  • 00:22:29 Já neobelhávám veřejnost.
  • 00:22:34 Mluvili jste o zatížení
    podnikatelského prostředí,
  • 00:22:36 mluvila jste o tom,
    že nevěříte tomu,
  • 00:22:40 že je možné systém nenabourat.
  • 00:22:45 Já neobelhávám nikoho.
  • 00:22:46 Každý názor můžete změnit.
  • 00:22:51 Pokud budeme trvat
    na svých názorech,
  • 00:22:54 když jsem byla přesvědčená
    různými argumenty,
  • 00:22:57 když jsem se dostala
    na Ministerstvo financí,
  • 00:23:00 tak já mám právo změnit názor.
  • 00:23:03 V roce 2013 jste byla naivní
    a nezkušená, to co jste říkala,
  • 00:23:08 nebyla pravda.
  • 00:23:12 Jestli jsem dobře poslouchala,
  • 00:23:14 řeč byla o registračních
    pokladnách.
  • 00:23:16 To je něco jiného
    než je elektronická evidence tržeb.
  • 00:23:21 Chápu pana Moravce.
  • 00:23:23 Je to jedna z možností,
    jak registrovat jednotlivé platby,
  • 00:23:30 které jdou od zákazníků.
  • 00:23:36 Vy jste byla lídr kandidátky
    Středočeského kraje.
  • 00:23:40 Byla jste dotazována
    na účtenkovou loterii.
  • 00:23:43 Tehdy jste pronesla tato slova.
  • 00:23:50 Nesouhlasím s tím.
  • 00:23:51 Potřebujeme podnikatelské
    prostředí nastartovat.
  • 00:23:54 Jakákoliv další zátěž vedle
    již tak velké administrativní
  • 00:23:59 zátěže, nebudeme mluvit
    vůbec o drahé pracovní síle,
  • 00:24:02 je pro nás velkým problémem.
  • 00:24:04 Registrační pokladny odmítáme.
  • 00:24:06 Není to zátěž pro podnikatele?
  • 00:24:08 Já to nevnímám jako zátěž.
  • 00:24:11 My jsme slíbili a naším cílem
    je dlouhodobě snižovat daně,
  • 00:24:15 ale pokud chceme snižovat daně,
  • 00:24:17 musíme zalátat díry ve státní
    pokladně, které tam jsou.
  • 00:24:22 Je samozřejmě jednodušší
    řešení zavést EET,
  • 00:24:26 protože velké úniky se musí
    řešit na mezinárodní úrovni.
  • 00:24:29 Děláme to.
  • 00:24:31 Akorát plníme svůj program.
  • 00:24:32 Myslím si,
  • 00:24:34 že evidence tržeb rozhodně
    nepostihne nebo výrazně nezatíží
  • 00:24:38 ty, kteří daně platí, ale naopak
    platí na šedou ekonomiku,
  • 00:24:42 která je v naší republice
    poměrně veliká.
  • 00:24:46 Jde o malé náklady.
  • 00:24:48 Myslím si, že ten systém
    bude fungovat.
  • 00:24:52 Pokud se nějaké problémy vyskytnou,
    tak budou velmi rychle řešeny.
  • 00:24:57 Nelitujete těch slov,
    které jste řekla?
  • 00:24:59 V žádném případě nelituji
    toho, co jsem řekla.
  • 00:25:04 V té době jsme byli
    v nějaké situaci.
  • 00:25:06 Mezitím člověk prochází vývojem.
  • 00:25:11 Není to tak,
  • 00:25:13 že jste jako Hnutí ANO prošly
    vývojem a něco jiného jste říkali
  • 00:25:16 voličům před volbami a něco
    jiného teď po volbách?
  • 00:25:20 Nesouhlasím.
  • 00:25:21 Nemyslím si, že jsme říkali něco
    jiného a děláme něco jiného.
  • 00:25:24 My plníme svůj program,
    který jsme voličům slíbili.
  • 00:25:27 Plníme koaliční dohodu,
    na které jsme se dohodli.
  • 00:25:29 Já se domnívám,
  • 00:25:31 že pokud chceme do budoucnosti
    sáhnout do daňového systému,
  • 00:25:36 tak musíme zabezpečit, že státní
    kasa nebude děravá.
  • 00:25:39 Toto je jeden z těch způsobů.
  • 00:25:41 To jste v roce 2013 nevěděli?
  • 00:25:45 Nevěděli.
  • 00:25:46 Takže ty sliby jste
    dávali neinformovaně?
  • 00:25:50 Ten člověk, který nemění
    své názory, tak je hloupý.
  • 00:25:53 Lidé si mohou myslet co chtějí,
    ale já se za hloupou nepovažuji.
  • 00:25:58 Budete to říkat i voličům
    před krajskými volbami?
  • 00:26:02 Že budete možná měnit názory?
  • 00:26:04 Vy se snažíte mě dotlačit
    do situace, že řeknu,
  • 00:26:08 že jsme lhali, ale není to pravda.
  • 00:26:11 Za dva roky jsme ve vládě,
  • 00:26:13 vidíme kde jsou problémy
    a snažíme se je řešit.
  • 00:26:16 Proto já jsem pro elektronickou
    evidenci tržeb zvedlo ruku.
  • 00:26:22 Nestydím se za to.
  • 00:26:23 Vnímáte slova, že nepůjde o takové
    zatížení podnikatelů?
  • 00:26:28 To co si myslela v roce 2013?
  • 00:26:31 Že to nebude takový
    náklad pro podnikatele,
  • 00:26:36 ač administrativní nebo finanční?
  • 00:26:38 Pro některé to může být zátěž.
  • 00:26:40 Zejména pro ty malé, kteří
    podnikají na vesnicích.
  • 00:26:45 Já jsem se jí zastal
    a z toho důvodu,
  • 00:26:47 kdy jste nám dával registrační
    pokladny do rovnítka
  • 00:26:51 s elektronickou evidencí tržeb.
  • 00:26:53 Tak to není.
  • 00:26:55 Ale já nejsem přesvědčená
  • 00:26:56 o tom ...
  • 00:26:59 Jaký je rozdíl mezi
    registrační pokladnou a EET?
  • 00:27:04 Registrační pokladna zaznamenává
    tržby, ale máte i vy.
  • 00:27:07 Akorát dokladujete daně tím výčtem
    toho, co jste prodala a za kolik.
  • 00:27:12 Elektronická evidence tržeb je to,
  • 00:27:14 že to dáte do pokladny nebo
    do moderních telefonů,
  • 00:27:17 ale tu platbu okamžitě
    odesíláte datového centra.
  • 00:27:21 Tu pokladnu vy jste
    si dával k těm daním,
  • 00:27:26 kde bylo zkontrolováno,
    kde jste co prodal.
  • 00:27:34 Omlouvám se, s těmi odborníky,
    s nimiž jsem to konzultoval,
  • 00:27:39 tak je to jiná forma
    registrační pokladny,
  • 00:27:41 která je dokonce rychlejší,
  • 00:27:43 protože odesílá každou tržbu
    ten den nebo ten měsíc nebo
  • 00:27:48 ten týden do nějakého
    datového centra,
  • 00:27:51 ale je to registrovaná každá platba
    elektronicky, která byla odeslána.
  • 00:27:59 Jde o registraci veškerých tržeb,
    protože se bude muset počítat.
  • 00:28:09 Jde o okamžité odeslání.
  • 00:28:11 Máme ty pochybnosti,
    zda ten okamžitý tok dat,
  • 00:28:15 zda vůbec bude moci
    projít technicky.
  • 00:28:19 Kdežto v té pokladně to máte.
  • 00:28:21 Odesíláte to okamžitě.
  • 00:28:23 To je to, kde nemáme tu jistotu.
  • 00:28:25 Když vám nepůjde server,
    takto neodešlete.
  • 00:28:28 Musím říci, že to jsou ty naše
    technické pochybnosti.
  • 00:28:32 Proto jsem chtěla vysvětlit,
    že to není tak úplně to samé.
  • 00:28:35 To je jedna věc.
  • 00:28:36 Jinak samozřejmě jsem toho
    názoru, že lidé jsou poctiví,
  • 00:28:46 ale jsou mezi námi
    i ti, kteří nejsou.
  • 00:28:48 Každý systém se dá obejít.
  • 00:28:50 Já nejsem přesvědčena o tom,
  • 00:28:51 že to bude mít takový vliv
    na daňovou výtěžnost,
  • 00:28:55 na zalátání děr v těch daních.
  • 00:28:57 Protože něco jiného je odesílat
    tržby, prodali jsme, získali jsme,
  • 00:29:02 ale platba v závěru těch daní
    je trošičku o ničem jiném.
  • 00:29:07 Přijde vám správné,
  • 00:29:08 že ministerstvo financí k podpoře
    chystá osvětovou kampaň,
  • 00:29:13 která má podle slov Andreje Babiše
    přijít daňové poplatníky
  • 00:29:17 na 35 milionů korun?
  • 00:29:19 Co se týká osvětové kampaně,
    tak dělat jí až takto pozdě,
  • 00:29:34 to je nesmyslné.
  • 00:29:38 Mohli bychom být přesvědčeni,
    že to půjde realizovat.
  • 00:29:42 Těch 35 milionů nepovažujete
    za šťastně vynaložené peníze?
  • 00:29:47 V tuto chvíli ne.
  • 00:29:49 Zákon je schválený
    PS, jde do Senátu.
  • 00:29:53 Uvidíme, zda se nám vrátí
    nebo nevrátí.
  • 00:29:56 Ale myslím si, že v tuto chvíli
    tu nejsou šťastni použité peníze.
  • 00:30:03 Ministerstvo financí nemohlo dělat
    osvětovou kampaň před schválením
  • 00:30:06 toho zákona, protože by se dostalo
    do rozporu s vlastním zákonem.
  • 00:30:10 Ty peníze nemohou být vyloženy
    na ten zákon,
  • 00:30:14 protože není schválený.
  • 00:30:15 Tu kampaň jsme dělali po své ose,
    snažili jsme se lidem vysvětlovat,
  • 00:30:19 jezdili jsme do regionů.
  • 00:30:22 Nemělo by to být zadarmo?
  • 00:30:23 Těch 35 milionů, vadí vám jako
    daňovému poplatníkovi,
  • 00:30:27 že 35 milionů půjde na osvětu?
  • 00:30:30 Je to věc pana ministra.
  • 00:30:32 Je to exekutivní záležitost.
  • 00:30:34 Neznám jednotlivé položky rozpočtu.
  • 00:30:36 Pro mě je to číslo 35 milionů,
    které tady slyším,
  • 00:30:40 ale nevím co je v něm skryto.
  • 00:30:42 K tomu se nedokáži vyjádřit.
  • 00:30:46 Řekla jsem to před chvílí,
    musím oponovat tomu,
  • 00:30:49 že tu kampaň dělat před zákonem,
    to jsme dělali po vlastní ose,
  • 00:30:53 ale Ministerstvo financí
    to dělat nemohlo.
  • 00:30:57 Pojďme se bavit o možnosti
    odblokování PS a množství zákonů,
  • 00:31:02 které jsou v PS.
  • 00:31:04 Byla řeč o jednacím řádu.
  • 00:31:06 Jako zákonu, kterým
    se řídí jednání PS.
  • 00:31:09 Jan Kysela, ústavní
    právník, v rozhovoru říká,
  • 00:31:13 že podle jeho názoru je jednací
    řád sněmovny zastaralý.
  • 00:31:16 Tady je jeho argumentace.
  • 00:31:18 Zdá se mi, že není dobře napsaný.
  • 00:31:21 Mně se zdá, že možná nebyl dobře
    napsán ani v době svého vzniku.
  • 00:31:27 Spíše se mi zdá,
  • 00:31:29 že právě ten posun včas
    a je potřeba nějakým
  • 00:31:31 způsobem reflektovat.
  • 00:31:32 Protože polovina 90.
  • 00:31:34 let, to je řekněme období
    reflexe postkomunismu.
  • 00:31:38 Před rokem 89 jednotlivý
    poslanec neznamená vůbec nic.
  • 00:31:42 Takže je celku logické, že po roce
    89 se to uvolní a individualizuje.
  • 00:31:49 Jestli po 20 letech musíme
    stát na této koncepci,
  • 00:31:52 to si nejsem jistý.
  • 00:31:54 Zdá se mi,
  • 00:31:55 že by jednací řád se mohl
    posuzovat nějakým směrem,
  • 00:31:58 který odpovídá těm západním
    poměrům,
  • 00:32:00 kdy možná méně záleží
    na jednotlivém poslanci,
  • 00:32:03 zejména tam, kde funguje
    poměrný volební systém.
  • 00:32:07 Nemůžeme se tvářit, že si vybíráme
    konkrétní osobu, ale spíše stranu.
  • 00:32:12 Právě v těchto zemích ty jednací
    řády stojí na principu politických
  • 00:32:15 klubů nebo frakcí, a to jsou
    zásadě ta tělesa,
  • 00:32:18 kterým jsou přiznána
    nějaká zásadní práva.
  • 00:32:21 Což neznamená, že poslanec
    je bezvýznamný,
  • 00:32:24 ale není to úplný král.
  • 00:32:25 Zatímco v tom našem jednacím
    řádu jako kdyby králem byl.
  • 00:32:28 Je otázka,
  • 00:32:30 zda to má smysl z hlediska
    fungování
  • 00:32:34 racionálního parlamentarismu.
  • 00:32:37 Říká ústavní právník Jan Kysela.
  • 00:32:39 Naráží na jednací řády,
  • 00:32:41 například rakouského parlamentu
    či německého parlamentu.
  • 00:32:44 Vy dáváte najevo svoji skepsi.
  • 00:32:46 Chápu správně,
  • 00:32:47 že když je v PS pracovní skupina
    pro změnu jednacího řádu,
  • 00:32:51 že by zásadní změnu
    jednacího řádu nepodpoříte?
  • 00:32:56 Je otázka jak bude zásadní
    změna formulována.
  • 00:32:59 Pokud vím, tak ještě není žádný
    návrh písemně dáno na stůl,
  • 00:33:04 abychom se nad ním mohli zamyslet.
  • 00:33:07 Bude to vycházet z návrhu paní
    místopředsedkyně Jermanové.
  • 00:33:11 Něco jiného je myšlenka,
    něco jiného je provedení.
  • 00:33:15 Rádi si počkáme na to,
  • 00:33:17 jak to bude přichystáno a rádi
    se k tomu vyjádříme.
  • 00:33:20 Ale z mého pohledu si myslím,
  • 00:33:22 že v současné době dělat další
    změnu jednacího řádu nepovažuji
  • 00:33:25 za šťastnou volbu.
  • 00:33:28 Slova Jana Kysely vám nepřijdou
    logická,
  • 00:33:31 že po listopadu 89 měl větší
    postavení každý zákonodárce
  • 00:33:34 v jednacím řádu a že teď se doba
    změnila a bylo by dobré
  • 00:33:38 jít na frakce?
  • 00:33:42 K tomu ještě ta doba
    u nás nenazrála.
  • 00:33:45 Jsem v té sněmovně dále
    než paní místopředsedkyně.
  • 00:33:50 Vím, že je nějaká atmosféra
    i ve společnosti.
  • 00:33:54 Samozřejmě všechno
    se vyvíjí v čase.
  • 00:33:57 Ale myslím si,
  • 00:33:58 že teď nedávno jsme
    Jednací řád měnily a že bychom
  • 00:34:01 neměli k jeho změně přistupovat.
  • 00:34:04 Chtěla bych říci, že jednací
    řád by se neměly měnit podle toho,
  • 00:34:08 jak to momentálně komu vyhovuje.
  • 00:34:11 Bohužel i toho jsme byli svědky.
  • 00:34:13 Ráda bych připomněla, že byly
    i jiné politické strany,
  • 00:34:17 které přišly nově do PS,
    VV, SZ, a začali tím,
  • 00:34:22 že změnili jednací řád.
  • 00:34:25 Hnutí ANO a Jaroslava Jermanová
    je téměř dva a půl roku v PS.
  • 00:34:32 Tzn., že to není nové uskupení.
  • 00:34:36 Kdybyste mě nechal domluvit,
    tak bych k tomu došla,
  • 00:34:39 které své myšlence, kterou
    jsem chtěla sdělit.
  • 00:34:42 Samozřejmě z té pozice vládních
    stran to vidíte nějak.
  • 00:34:45 Z pozice opozice je to také
    vyje no.
  • 00:34:49 Já si myslím, že bychom neměli
    být podle tohoto slova,
  • 00:34:52 stojím si za tím, za čím si sedím.
  • 00:34:58 I poslanci VV, kteří přestali
    být vládní stranou, byli udiveni,
  • 00:35:03 jaká je práce opozice složitá.
  • 00:35:06 Myslím si,
  • 00:35:07 že zrovna ty modely na frakce jsou
    úplně ideální pro společenskou
  • 00:35:15 náladu, kterou tady máme.
  • 00:35:18 Do kdy budete chtít mít jako
    pracovní skupina ke změně jednacího
  • 00:35:24 řádu ten návrh?
  • 00:35:26 Kdyby o tom měla hlasovat PS?
  • 00:35:29 Ten návrh mám připravený.
  • 00:35:32 Výsledky koaliční rady byly jasné.
  • 00:35:34 Na naší stranu se přiklonilo
    KDU-ČSL.
  • 00:35:40 Vyjadřovali se i poslanci,
    kteří u tohoto zrodu byli.
  • 00:35:44 Vyjádřili se stejně
    jako pan Kysela.
  • 00:35:46 Domnívám se, že máme na stole změnu
    jednacího řádu poměrně výraznou,
  • 00:35:51 protože stávající jednací
    řád pro mě jako pro řadového
  • 00:35:55 poslance, když si odmyslím,
    že mám přednostní právo,
  • 00:35:58 které využívám minimálně,
    tak je prostě nedemokratický.
  • 00:36:03 Dělí se to na poslance
    první a druhé kategorie.
  • 00:36:06 První mohou vystoupit kdykoliv
    s čímkoliv a potom ti,
  • 00:36:09 kteří jsou dlouhé hodiny a dlouhé
    dny přihlášeni do rozpravy a chtějí
  • 00:36:15 diskutovat věcně.
  • 00:36:17 Já jsem k té změně
    přistoupila s čistým štítem.
  • 00:36:21 Nejsem zatížena tím,
  • 00:36:23 kdo mi co udělal nebo zda jsem
    byla nebo nebyla v opozici.
  • 00:36:28 Kdy ta sněmovní pracovní skupina
    předloží nějaký komplexní
  • 00:36:32 pozměňovací návrh jednacího řádu?
  • 00:36:35 Doufám, že během
    pár dnů pan Hamáček svolá tuto
  • 00:36:38 schůzi, protože je poměrně
    často pryč.
  • 00:36:41 Pokud to neudělá,
  • 00:36:43 tak vezmu svůj návrh a budu
    obcházet jednotlivé kluby a budeme
  • 00:36:46 o tom diskutovat.
  • 00:36:47 Já jsem přistoupila k tomu
    německému modelu,
  • 00:36:50 ale nevzala jsem to úplně,
  • 00:36:52 že bych vzala jejich model
    a dala ho do našeho.
  • 00:36:54 Snažila jsem se to přizpůsobit
    našim podmínkám.
  • 00:36:57 Chci říci, že ty časy
    mám připravené tak,
  • 00:37:03 že opozice bude mít stejný
    prostor jako má většina,
  • 00:37:06 aby nebyl nikdo diskriminován.
  • 00:37:10 Posiluje se úloha výboru
    a jednotlivých klubů,
  • 00:37:13 které rozhodnou,
  • 00:37:15 kdo s čím jak dlouho
    bude vystupovat.
  • 00:37:17 Vystupovalo by se na přeskáčku,
  • 00:37:19 aby opozice mohla reagovat
    na koalici nebo vládnoucí stranu.
  • 00:37:25 Je to naprosto demokratické.
  • 00:37:27 Kdy by o tom měla hlasovat PS?
  • 00:37:32 Doufám, že do roka.
  • 00:37:33 Ale možná mám velké ambice.
  • 00:37:35 Udělám všechno proto,
    aby ta změna nastala.
  • 00:37:38 Jakákoliv změna jednacího řádu,
    který je v této podobě na stole,
  • 00:37:42 tzn. ten, podle kterého
    jednáme, tak je kosmetická.
  • 00:37:48 Ten princip se nezmění.
  • 00:37:49 Vždy se najde skulina
    ve formulacích.
  • 00:37:53 Jsme u toho třetího čtení.
  • 00:37:55 Není to jednoznačně dané,
    že nemohou vystoupit, ale je dáno,
  • 00:37:59 že mohou navrhovat.
  • 00:38:01 To je ta díra,
  • 00:38:02 ve které jsme těžko jako vedení
    sněmovny schopní oponovat,
  • 00:38:07 protože oni mají právo vystoupit.
  • 00:38:09 A to se změní?
  • 00:38:11 Ano.
  • 00:38:12 Změní se i to, že nebude §,
  • 00:38:13 že pro třetí čtení jsou vymezeny
    středy a pátky mezi devátou a 14.
  • 00:38:17 hodinou, což blokuje
    jednání sněmovny.
  • 00:38:21 Ta změna má být zásadní.
  • 00:38:24 Do roka budete chtít,
    aby o tom hlasovala PS?
  • 00:38:28 Ano.
  • 00:38:29 I s vidinou toho, že jednou
    budeme v opozici.
  • 00:38:32 Jan Kysela se nediví, že návrh
    předkládá Jaroslava Jermanová,
  • 00:38:40 místopředsedkyně hnutí ANO.
  • 00:38:41 K načasování změn ústavní
    právník podotýká toto.
  • 00:38:46 Do určité míry je ošemetné,
    že nositelem myšlenky je Hnutí ANO,
  • 00:38:50 které bývá podezřívána z toho,
  • 00:38:52 že jeho vztah parlamentu
    není úplně kladný.
  • 00:38:56 Protože se domnívá, že významná
    část činnosti parlamentu,
  • 00:38:59 která spočívá v mluvení, není
    činnost úplně vysoce honorovaná.
  • 00:39:05 Nedivím se, že to může
    vzbuzovat pochybnosti.
  • 00:39:08 Možná podezření.
  • 00:39:10 Taková zásadní změna jednacího řádu
    je podle mě možná těsně po volbách,
  • 00:39:15 ještě předtím, než noví
    poslanci zjistí,
  • 00:39:18 co jim jednací řád umožňuje.
  • 00:39:20 Protože ve chvíli, kdy zjistí,
  • 00:39:22 tak nebudou motivováni
    si svá individuální práva pokrátit.
  • 00:39:27 Muselo by to být na konci
    volebního období,
  • 00:39:29 kdy spousta lidí nepočítá s tím,
    že bude znovu zvolená,
  • 00:39:32 nebo by to muselo být na začátku
    volebního období,
  • 00:39:35 kdy nevědí úplně přesně
    jak to prostředí vypadá.
  • 00:39:38 To jsou předpoklady časové.
  • 00:39:41 A potom to předpokládá
    poměrně výraznou většinu,
  • 00:39:44 která zatím bude stát,
    a to si nejsem jistý,
  • 00:39:48 jestli toto platí.
  • 00:39:49 Slova ústavního právníka Jana
    Kysely, který také naráží na to,
  • 00:39:53 že Ústava ČR více charakterizuje
    jak se přijímají zákony v Senátu
  • 00:40:00 a jaká je procedura
    přijímání zákonů Senátem.
  • 00:40:06 Dává to logiku,
  • 00:40:07 za rok hlasovat v PS o zásadní
    změně jednacího řádu,
  • 00:40:11 bude to před volbami.
  • 00:40:13 Na ten návrh si ráda počkám.
  • 00:40:15 To co mě zaujalo, to byla
    myšlenka třetích čtení bez časů.
  • 00:40:22 Jsem pamětnice, můžete mi říci,
  • 00:40:24 že chceme někomu něco vrátit
    či nechceme, ale podívejte se,
  • 00:40:28 sama to vidíte, když schůzi
    řídíte, kolik ministrů,
  • 00:40:31 kolik předkladatelů zákona
    je omluveno v některé jednací dny.
  • 00:40:38 Mluvila jste o tom, že chcete
    posílit roli organizačního výběru.
  • 00:40:42 Obě dvě jsme členky
    organizačního výboru.
  • 00:40:48 Těžko se dá vysvětlit to,
    že vy jako vládní strany,
  • 00:40:53 které máte své ministry, nedokážete
    týden, 10 dní před jednáním PS,
  • 00:40:59 signalizovat, že daný ministr
    nebude nebo že chce přihodit body.
  • 00:41:04 Když se mění program,
    a ten trvá dvě hodiny,
  • 00:41:09 než se na něčem shodneme,
  • 00:41:11 tak tam přestupují i vaši
    vládní poslanci s tím,
  • 00:41:14 že nebudete na ten ministr.
  • 00:41:16 Chtějí předsunout apod.
  • 00:41:23 Zohledňujeme, pokud je nějaký
    ministr na zahraniční cestě.
  • 00:41:28 Jste zaskočena tou změnou?
  • 00:41:30 Nejsem zaskočena, ale mám obavy,
    aby to nedopadlo tak,
  • 00:41:34 že se projednává zákon,
  • 00:41:36 který bude ve třetím čtení
    během dne a najednou se zjistí,
  • 00:41:39 že předkladatel musí
    odejít, a to se nám stává.
  • 00:41:42 To můžete kroutit
    hlavou jak chcete.
  • 00:41:44 A potom se zvedne opozice a řekne,
    předkladatel tady není.
  • 00:41:49 Paní místopředsedkyně
    ví velmi dobře,
  • 00:41:51 že teprve teď se naplňovalo to,
  • 00:41:53 co se měl naplňovat
    od samotného začátku.
  • 00:41:56 Když není předkladatel ministr,
  • 00:41:57 tak vláda rozhodne a písemně
    pověří někoho, kdo zákon předloží.
  • 00:42:05 Dokud nebyly tyto obstrukce,
    tak stačilo, že se zvedl ministr.
  • 00:42:12 Musím říci.
  • 00:42:13 Že se skláním před panem ministrem
    životního prostředí a kultury,
  • 00:42:17 kteří předkládají zákony, které
    byly opravdu mimo jejich sféru.
  • 00:42:22 Statečně šli do toho boje.
  • 00:42:25 Co říkáte těmto argumentům?
  • 00:42:29 Já jsem chtěla opravit
    to třetí čtení.
  • 00:42:31 Já jsem chtěla říci, že i pro třetí
    čtení bude vymezena doba.
  • 00:42:37 Vy jste řekla, že to chcete zrušit.
  • 00:42:40 Já jsem mluvila o tom předkládání
    návrhů,
  • 00:42:43 a zda je možné vystoupit a opakovat
    druhé čtení, což se děje.
  • 00:42:47 Myslím si, že to diváky
    zase až tolik nezajímá,
  • 00:42:50 protože to je odborná
    věc v uzavřené sněmovně.
  • 00:42:53 Jde spíše o to, že paní
    kolegyně Vostrá to potvrdí,
  • 00:42:59 není členem grémia.
  • 00:43:00 Já jsem členem grémia.
  • 00:43:02 Ministři mají možnost
    požádat grémium o přehození,
  • 00:43:09 protože se stanou věci,
  • 00:43:11 které jsou spojené například
    s migrační krizí a ministr
  • 00:43:15 je nedostupný.
  • 00:43:17 My jsme stanovili termín,
    který dodržujeme.
  • 00:43:20 Ministři, pokud to jde,
    tak tam jsou.
  • 00:43:23 Ze strany opozice bych viděla
    problém neúčasti ministrů
  • 00:43:25 na interpelacích, což vadí i mně.
  • 00:43:28 Myslím si, že to je mnohem
    zásadnější.
  • 00:43:32 Nic s tím nenaděláte.
  • 00:43:35 Nenadělám.
  • 00:43:36 Proč pohrdají ministři PS?
  • 00:43:39 Já si nemyslím, že to je pohrdání,
  • 00:43:41 že si neuvědomují význam
    těch interpelací.
  • 00:43:44 O čem to svědčí?
  • 00:43:47 Mnohdy to je to, že upřednostňují,
    že mají pocit,
  • 00:43:50 že ta práce kterou mají,
  • 00:43:52 je důležitější než interpelace
    poslanců.
  • 00:43:55 Což může být pohrdání PS?
  • 00:43:58 Vy to vždy zjednodušíte.
  • 00:43:59 Není to tak.
  • 00:44:01 Je to na nás, na vedení sněmovny,
  • 00:44:03 abychom apelovali na předsedy
    stran, předsedy klubů,
  • 00:44:06 aby ministrům toto vysvětlovali
    neustále dokolečka.
  • 00:44:09 Myslím si, že to je úkolem nás.
  • 00:44:11 Ne vždy se nám to daří,
    to přiznávám.
  • 00:44:14 Na druhou stranu písemná
    pověření jsou založena
  • 00:44:19 v projednávání zákonů.
  • 00:44:21 Pokud to vláda dopředu
    ví, tak to tam je.
  • 00:44:25 Toto se napravilo, myslím
    si, že to funguje.
  • 00:44:28 Je odblokována PS o elektronické
    evidenci tržeb?
  • 00:44:32 Když se podíváme do statistik,
  • 00:44:37 tak současná PS je zahlcená
    množstvím zákonů,
  • 00:44:41 které by měla projednat.
  • 00:44:43 Například za poslední čtyři volební
    období prošlo sněmovnou nejvíce
  • 00:44:47 zákonů za vlády
    sociálních demokratů.
  • 00:44:53 Za Topolánkovy a Fischerovy vlády
    přišli poslanci s 246 návrhy
  • 00:44:58 z celkových 613 sněmovních tisků.
  • 00:45:01 Další Sněmovna skončila
    dříve, to byla sněmovna,
  • 00:45:05 kdy vládla vláda
    premiéra Petra Nečase.
  • 00:45:07 Na stole měla k řešení
    621 zákonných předloh,
  • 00:45:11 z toho poslaneckých 214.
  • 00:45:13 Podíváme se na ještě jedna data.
  • 00:45:16 Ta se týkají teď aktuální PS,
    ze 40 návrhů oprava 400 návrhů,
  • 00:45:26 které doputovaly do sněmovny,
  • 00:45:28 z nich je 95 vládních
    a 77 poslaneckých.
  • 00:45:32 Zbytek jsou z pera senátorů
    nebo zástupců státní správy.
  • 00:45:38 Ptám se vás proto,
  • 00:45:40 že například v PS máte klíčový
    zákon o veřejných zakázkách.
  • 00:45:43 Ten má začít platit v dubnu,
    aby ČR nečelila sankcím.
  • 00:45:48 Myslíte si, že zákon o veřejných
    zakázkách stihnete,
  • 00:45:50 když je tam dalších
    170 pozměňovacích návrhů z výborů
  • 00:45:54 a 40 od samotných poslanců?
  • 00:45:58 To je to období, kdy se vyjednává,
    kdy se řeší pozměňovací návrhy atd.
  • 00:46:03 To se ukáže.
  • 00:46:04 Já se vrátím k té vaší
    původní otázce,
  • 00:46:06 a to jestli je Sněmovna
    zablokovaná nebo ne.
  • 00:46:09 To se ukáže na příští schůzi.
  • 00:46:12 Já si myslím, že zablokovaná není.
  • 00:46:17 Otázka je, jak se bude dařit
    pokračovat v komunikaci s opozicí.
  • 00:46:24 Stihnete přijetí toho zákona
    o veřejných zakázkách?
  • 00:46:28 Budeme se snažit.
  • 00:46:29 Na druhou stranu nevidím do hlav
    opozice nebo do hlav části opozice,
  • 00:46:35 abych byla úplně upřímná,
    tak uvidíme podle toho,
  • 00:46:39 jak o ně pojmout ten zákon.
  • 00:46:42 Ale zákon o veřejných
    zakázkách je v zájmu všech.
  • 00:46:45 Měl by ten konsenzus tam nějakým
    způsobem být.
  • 00:46:49 Otázka je, jestli se to podaří
    v této době nebo ne.
  • 00:46:54 Tady jste za levicovou opozici.
  • 00:47:00 Musím souhlasit.
  • 00:47:01 Těžko říci, i u zákonů,
    které nejsou žádné střety,
  • 00:47:08 a jsou to vládní zákony,
    bohužel někdy trvá déle,
  • 00:47:11 než ta vláda je předřadí.
  • 00:47:13 Mluvím o jednoduchém
    technickém zákonu,
  • 00:47:17 implementace evropské směrnice,
    která měla být do 31.
  • 00:47:21 12.
  • 00:47:22 Byla jsem zpravodajka,
  • 00:47:23 bylo to v daňové oblasti
    se Spojené státy,
  • 00:47:25 klasická směrnice, technická norma.
  • 00:47:28 Opomenu-li fakt,
    že se zapracovávala 12 měsíců,
  • 00:47:34 tak byla od listopadu v PS.
  • 00:47:37 Očekávala jsem, že je to norma,
    proti které nikdo nic neměl.
  • 00:47:41 Byla navržena v prvním čtení.
  • 00:47:45 Vládní koalice měla jiné priority.
  • 00:47:48 Ten zákon jsme projednávali
    až minulý týden,
  • 00:47:51 když od prvního ledna
    2016 mělo platit.
  • 00:47:55 Vnímáte obavy, že u zákonů
    o veřejných zakázkách,
  • 00:47:59 jestliže tam je 170 pozměňovacích
    návrhů z výborů, 40 od poslanců,
  • 00:48:03 že se nestihne do začátku
    dubna, aby platil?
  • 00:48:08 Je to stihnutelné, ale otázka je,
    jaké jsou pozměňovací návrhy,
  • 00:48:13 zda se dublují.
  • 00:48:16 Věříte tomu, že se to dá stihnout?
  • 00:48:19 Nejde o to, zda je to teoreticky
    stihnutelné.
  • 00:48:23 Z mého pohledu se to stihnout dá.
  • 00:48:26 Přestože jsem opoziční
    poslanec, tak si myslím,
  • 00:48:29 že se to stihnout dá.
  • 00:48:31 My nepatříme k té části opozice,
    která když s něčím nesouhlasí,
  • 00:48:35 tak dělá obstrukce a žene
    to na prodlužování jednání.
  • 00:48:41 K takové opozice nepatříme.
  • 00:48:43 Pokud zákony jsou potřeba
    novelizovat, jsou potřeba upravit,
  • 00:48:46 tak spíše na to hledíme
    pragmaticky,
  • 00:48:48 zda to prospěje občanům
    této země ve většině,
  • 00:48:52 protože nikdy se nezavděčíte všem.
  • 00:48:55 Je to rozdíl mezi námi
    a pravicovou opozicí,
  • 00:48:58 která z větší části se uchyluje
    k těm různým politickým
  • 00:49:03 a osobním útokům.
  • 00:49:06 Bohužel se nám to přenáší
    do některých výborů, což je škoda.
  • 00:49:10 Připouštíte, že nemáte jako
    vláda stanovené priority právě
  • 00:49:15 pro projednávání zákonů?
  • 00:49:17 Je tam zákon o obecném
    referendu, změně ústavy apod.
  • 00:49:20 Na jednom příkladu jste slyšela,
    že sami nemáte jasno v koalici,
  • 00:49:25 co je priorita.
  • 00:49:26 Úplně nesouhlasím.
  • 00:49:28 Samozřejmě nemohu čekat od opozice,
    že nás bude chválit,
  • 00:49:31 je to v pořádku.
  • 00:49:33 My ty priority jasné máme.
  • 00:49:34 Na druhou stranu je věcí dohadování
    a dodržování dohod mezi kluby,
  • 00:49:41 aby bylo zařazeno
    nebo nebylo zařazeno,
  • 00:49:44 ale to není případ komunistů.
  • 00:49:46 Tam většinou ty dohody
    platí nebo když je problém,
  • 00:49:49 tak se to diskutuje.
  • 00:49:51 Mluvíme o pravicové opozici.
  • 00:49:54 A to ještě o jedné straně,
    kdy spoustu dohod neplatí,
  • 00:49:58 na kterých jsme se dohodli.
  • 00:50:00 Ty priority si posílají
    ministerstva.
  • 00:50:02 My pracujeme s tím, co dostáváme.
  • 00:50:05 Snažíme se jako vedení
    Sněmovny s tím pracovat.
  • 00:50:09 I pro nás je to někdy
    samozřejmě problém.
  • 00:50:12 Jaroslava Jermanová
    a Miroslava Vostrá.
  • 00:50:14 Děkuji za tuto diskuzi dvou dam,
  • 00:50:16 které působí v PS a které
    byly prvními hosty otázek.
  • 00:50:21 Těším se někdy příště na shledanou.
  • 00:50:23 Hezký den.
  • 00:50:24 Hezký den.
  • 00:50:25 V kolika letech budou
    Češi odcházet do penze?
  • 00:50:28 Dostanou nějaký důchod?
  • 00:50:29 Téma s předsedou odborné komise
    pro penzijní reformu Martinem
  • 00:50:32 Potůčkem a europoslancem
    Luďkem Niedermayerem.
  • 00:50:42 K zastropování věku odchodu
    do penze, to je další změna,
  • 00:50:46 kterou důchodovém systému
    navrhuje Ministerstvo práce
  • 00:50:48 a sociálních věcí.
  • 00:50:50 Sobotkova vláda v rámci svých
    úprav důchodového systému zrušila
  • 00:50:54 tzv. druhý pilíř a pokusila
    se zatraktivnit pilíř třetí.
  • 00:50:59 Spojil jsem se před vysíláním
    s Ondřejem Šnajdrem,
  • 00:51:01 který působí na washingtonském
    institutu mezinárodních financí.
  • 00:51:06 Problematice penzí se dlouhodobě
    věnuje.
  • 00:51:08 Zeptal jsem se Ondřeje Šnajdra,
  • 00:51:10 co říká posledním úpravám
    důchodového systému.
  • 00:51:15 To téma je pro politiky obtížné.
  • 00:51:19 Měl jsem tu část z několika
    generacemi politiků o tom mluvit.
  • 00:51:27 Nechtějí sahat dále,
    než za čtyři roky.
  • 00:51:31 Ty problémy reformy
    jsou na desetiletí,
  • 00:51:34 na několik desetiletí.
  • 00:51:36 Po 20 letech jsme ve velmi
    podobné situaci.
  • 00:51:41 Ten systém je dražší.
  • 00:51:43 Ty obavy jsou jiné.
  • 00:51:44 Ten systém se reformuje,
    ale ne tak často,
  • 00:51:48 že řada lidí ani neví
    jaká pravidla platí.
  • 00:51:58 Potřebujeme systém, který bude
    udržitelný na dalších 15 let.
  • 00:52:04 Současný penzijní systém
    ČR je udržitelný časově
  • 00:52:07 do jaké doby?
  • 00:52:10 Bude v deficitu, ten deficit
    bude postupně růst.
  • 00:52:15 Budeme ho financovat z jiných
    částí státního rozpočtu.
  • 00:52:18 Není to nic zásadně špatného.
  • 00:52:21 Musíme se rozhodnout
    jako společnost,
  • 00:52:23 jestli je to nejlepší způsob
    vynakládání veřejných prostředků.
  • 00:52:27 Existují příklady,
  • 00:52:28 kdy se podařilo v některých
    zemích systém reformovat.
  • 00:52:33 Ne zcela zajistit udržitelnost,
    ale alespoň udržitelnost zvýšit.
  • 00:52:37 Klasickým příkladem je Švédsko,
    kterému se to povedlo.
  • 00:52:44 Pokud byste měl radit Michale
    Marksové a s odkazem na Švédsko
  • 00:52:52 jí ukázat,
  • 00:52:53 že je možné v rámci levicové
    politiky dobře reformovat penzijní
  • 00:52:56 systém, které kroky by tato
    vláda měla prosadit?
  • 00:53:00 Vláda by měla zvážit rozdělení
    prvního pilíře na systém,
  • 00:53:10 který je nárokový, tzn. důchod,
  • 00:53:12 který přísluší všem
    a který není vázaný.
  • 00:53:24 Pro ten zbytek důchodového systému
    by mělo začít platit přísnější
  • 00:53:30 pojišťovnického pravidlo,
  • 00:53:32 tzn. kolik jsem do toho systému
    dal, tolik jsem vybral.
  • 00:53:36 Stát stále ručí a stále
    důchody vyplácí.
  • 00:53:40 To vede k větší motivaci lidí
    do toho systému přispívat.
  • 00:53:48 Povede to k větší spravedlnosti.
  • 00:53:50 Musíme překročit ten stín a uznat,
    že tento systém nebude fungovat.
  • 00:54:00 Je potřeba ho změnit od základů.
  • 00:54:03 Přístup lidí k tomu, jakým
    způsobem se šetří na důchod.
  • 00:54:06 Co očekávají apod.
  • 00:54:09 Teprve potom můžeme mít ten systém.
  • 00:54:11 Pokud se podíváme na čísla,
    na výdaje,
  • 00:54:14 které jdou ze státního rozpočtu
    na starobní důchody v ČR,
  • 00:54:19 tak jen v loňském roce to bylo
    314 miliard korun,
  • 00:54:23 o pět miliard více,
    než rok předtím.
  • 00:54:26 Je možné trvalou udržitelnost
    promítnout do těchto čísel?
  • 00:54:30 Kdy tomu rozpočtu bude ouvej,
    protože už to bude neudržitelné?
  • 00:54:44 Bude nás to čím dále
    tím více zatěžovat.
  • 00:54:47 Povedete k tomu, že v Česku
    se nevyplatí pracovat.
  • 00:54:52 Spíše se bude zaměstnávat
    v šedé ekonomice.
  • 00:54:54 To je také ta volba,
    která je před námi.
  • 00:54:57 Líčí budoucnost tuzemského
    penzijního systému Ondřej Šnajdr,
  • 00:55:01 který působí na washingtonském
    institutu mezinárodních financí.
  • 00:55:05 Dalšími hosty dnešních otázek jsou
    šéf odborné důchodové komise Martin
  • 00:55:10 Potůček, vítejte po čase
    v otázkách.
  • 00:55:13 Děkuji za pozvání.
  • 00:55:14 Vítám i bývalého viceguvernéra
    centrální banky,
  • 00:55:17 europoslance Luďka Niedermayera.
  • 00:55:21 Dobrý den.
  • 00:55:23 Vy jako předseda komise
    slibujete cestovní mapu.
  • 00:55:28 Neměla být mapa hotová
    před rokem, rokem a půl?
  • 00:55:32 Měla být hotová už před 10 lety,
    možná před 15 lety.
  • 00:55:36 Já jsem si tady připravil
    takový přehled těch pokusů,
  • 00:55:42 kterých bylo několik z minulosti,
  • 00:55:44 vést zásadnější debatu o budoucím
    směřování důchodového systému.
  • 00:55:50 V této tabulce jsou všechny
    ty pokusy charakterizovány.
  • 00:55:57 Co je podstatné, ty první
    skončily v zásadě neúspěchem.
  • 00:56:02 Ty další už pokračovaly
    alespoň částečnými úspěchy.
  • 00:56:09 Myslím si, že je také důležité,
  • 00:56:12 že zatímco ze začátku se do těch
    návrhů angažovali ekonomové a úplně
  • 00:56:22 na začátku demografové,
    později už ne tolik,
  • 00:56:26 tak v této chvíli se na těch
    návrzích spolupracuje sociologu je,
  • 00:56:35 ekonomie a demografie.
  • 00:56:37 To považuji za důležitou změnu.
  • 00:56:39 Ta cestovní mapa bude hotová kdy?
  • 00:56:42 Je připravená jako výzva
    všem politikům v této zemi,
  • 00:56:47 především politickým stranám,
  • 00:56:49 aby vyjasnily své představy
    o budoucnosti důchodového systému.
  • 00:56:54 Poněvadž musím přiznat,
  • 00:56:56 zatím na půdě naší odborné komise
    se k nějakému sladění těch
  • 00:57:02 politických představ moc nedařilo.
  • 00:57:06 Přiznání, že sladění politických
    představ na té odborné úrovni
  • 00:57:11 je téměř nulové.
  • 00:57:12 Cestovní mapa je dobrý nástroj,
  • 00:57:14 abychom vůbec k nějaké
    reformě dospěli?
  • 00:57:18 Já jsem docela
    zaskočený touto úvahou,
  • 00:57:21 protože my jsme měli strašně
    dlouho komisi velmi odbornou,
  • 00:57:24 která na tom pracovala.
  • 00:57:25 Provedli jsme malou a velkou
    důchodovou reformu,
  • 00:57:29 malá byla možná velká a velká
    byla možná malá,
  • 00:57:32 docela hodně věcí proběhlo.
  • 00:57:34 Bohužel vláda podle mě přijala
    velmi nešťastné rozhodnutí,
  • 00:57:38 že řekla, že to co bylo
    dohodnuto, tak neplatí.
  • 00:57:42 Rozhodla se zrušit nově
    vytvořený kapitálový pilíř,
  • 00:57:45 který nějakým způsobem
    měl vyvažovat obrovskou závislost
  • 00:57:49 penzistů na státním
    průběžném systému.
  • 00:57:52 Vypadá to jako bychom
    začínali od znovu.
  • 00:57:54 To je nesmírně nešťastná
    věc, už proto,
  • 00:57:57 že se bavíme o zdaleka největší
    položce ve státním rozpočtu.
  • 00:58:02 Bavíme o osudech lidí poté,
    co se dostanou do důchodového věku.
  • 00:58:08 Budeme vést nějakou
    politickou debatu,
  • 00:58:11 zatímco ta čísla jsou neúprosná.
  • 00:58:13 Je chyba vytvářet nějakou cestovní
    mapu nové důchodové reformy,
  • 00:58:17 když zkrátka většina
    v PS se rozhodla zrušit
  • 00:58:21 druhý pilíř?
  • 00:58:26 Vždy když něco zruším, tak to musím
    něčím nahradit.
  • 00:58:30 Oni to vědí.
  • 00:58:31 Nahradí to posilováním
    prvního a třetího pilíře.
  • 00:58:35 Já to do detailu nevím, posilovat
    první pilíř je velmi obtížné.
  • 00:58:39 První pilíř, už to tady padlo,
    znamená velmi vysoké odvody.
  • 00:58:45 Naše země je v situaci,
  • 00:58:47 kdy zaměstnavatelé platí
    poměrně hodně za lidskou práci
  • 00:58:50 a zaměstnavatel si nosí
    domů poměrně málo peněz,
  • 00:58:53 protože ten rozdíl nejsou
    daně, ale jsou to odvody.
  • 00:58:56 To je docela nešťastné.
  • 00:58:58 S panem prof. bychom se shodli,
    že zvyšovat odvody není možné.
  • 00:59:02 Provádět nějaké další redistribuce
    v rámci prvního pilíře,
  • 00:59:06 to minulá reforma zlepšila,
  • 00:59:10 protože první pilíř je nastavený
    velmi výhodně pro lidi s vyššími
  • 00:59:14 příjmy a financují to lidé
    s vyššími příjmy.
  • 00:59:20 Ta zásadní věc je snížit toto
    riziko pro budoucí penzisty tím,
  • 00:59:24 že posílíme jiný než průběžný
    pilíř, ten kapitálový,
  • 00:59:28 což byla myšlenka této reformy.
  • 00:59:30 Pokud zrušíme druhý pilíř
    začneme posilovat třetí pilíř,
  • 00:59:33 abychom dosáhli toho, čeho jsme
    chtěli dosáhnout druhým pilířem,
  • 00:59:36 tak tomu nerozumím.
  • 00:59:39 Přepněte si na zpravodajskou
    ČT 24, kde diskuze pokračuje.
  • 00:59:42 Budeme hovořit o zastropování
    věku odchodu do penze.
  • 00:59:48 Našimi hosty zůstávají Martin
    Potůček a Luděk Nídr Niedermayer.
  • 00:59:58 Dozvíte se i další věci.
  • 01:00:00 Průměrný důchod a nejvyšší důchod.
  • 01:00:05 Takové jsou statistiky
    za loňský rok.
  • 01:00:08 Diskuze o udržitelnosti penzijního
    systému pokračuje už za okamžik

Související