iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
9. 1. 2015
21:00 na ČT24

1 2 3 4 5

7 hlasů
3680
zhlédnutí

Události, komentáře

Teroristi zneškodněni — Nedočerpané dotace?

56 min | další Zpravodajství »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Události, komentáře

  • 00:00:00 UDÁLOSTI, KOMENTÁŘE
  • 00:00:13 Tři teroristi z Paříže jsou mrtvi.
  • 00:00:15 Policie v podstatě
    současným zásahem na dvou místech
  • 00:00:17 zneškodnila jak vrahy novinářů
    z týdeníku Charlie Hebdo
  • 00:00:19 a policistů,
  • 00:00:20 tak dnešního únosce rukojmích
  • 00:00:22 ze supermarketu
    na jihovýchodě Paříže.
  • 00:00:23 Jak dlouho bude klid?
  • 00:00:25 Jak se Evropa poučí,
    případně změní?
  • 00:00:27 Vítám vás u Událostí, komentářů.
  • 00:00:29 Dobrý večer.
  • 00:00:34 Policejní operace dnes celý svět
    sledoval takřka v přímém přenosu.
  • 00:00:37 Večer potom,
    v televizním vystoupení,
  • 00:00:39 práci ozbrojených složek
  • 00:00:42 ocenil francouzský prezident
    Francois Hollande.
  • 00:01:37 Nejdůležitější informace
    související s terorem ve Francii
  • 00:01:39 teď nabízíme přehledně.
  • 00:01:41 Je tu Lukáš Dolanský.
  • 00:01:47 Informace nejsou v tuto chvíli
    ještě úplné.
  • 00:01:49 Každopádně. Co víme.
  • 00:01:51 Oba bratři,
    tedy vrazi z redakce Charlie Hebdo,
  • 00:01:53 jsou mrtví.
  • 00:01:55 Mrtvý je i další muž,
  • 00:01:57 který během dne zajal několik lidí
    v židovské prodejně v Paříži.
  • 00:02:01 A s bratry byl podle všeho
    ve spojení.
  • 00:02:03 Hrozil totiž, že zabije rukojmí,
  • 00:02:05 pokud policie zaútočí
    na vrahy ze Charlie Hebdo.
  • 00:02:08 Police teď pátrá
    po jeho 26leté partnerce.
  • 00:02:11 Pojďme se teď podívat na situaci,
  • 00:02:13 kterou sledoval
    celý svět během dne.
  • 00:02:16 Ten klíčový moment nastal tady.
    Ve středu v poledne.
  • 00:02:19 V redakci satirického časopisu.
    Oba bratři po vraždě unikají.
  • 00:02:23 Zatím se neví,
    kudy přesně prchali.
  • 00:02:26 Jisté je,
  • 00:02:27 že přes noc se dokázali skrývat
    v lese.
  • 00:02:30 Až dnes ráno policie hlásí,
    že oba bratry dopadla tady.
  • 00:02:34 V malém 8tisícovém městečku
    Dammartin-en-Goele.
  • 00:02:38 Ukryli se v budově místní tiskárny.
  • 00:02:41 Mezitím.
  • 00:02:43 Třetí útočník nejdříve zabíjí
    policistku na předměstí Paříže.
  • 00:02:46 Policie nejprve oba případy
    nedává dohromady.
  • 00:02:49 Až dnes se ukazuje,
    že za ním stojí spojenec vrahů.
  • 00:02:52 Ten také dnes bere rukojmí
    v židovském obchodě.
  • 00:02:55 Policii vzkazuje,
    že nesmí na bratry útočit.
  • 00:02:58 A pak.
  • 00:02:59 Ve stejný moment,
    kolem páté hodiny,
  • 00:03:01 policie zasahuje.
  • 00:03:02 A všechny tři zabíjí.
  • 00:03:04 Ovšem v židovském obchodě
    zůstávají nejméně 4 mrtví.
  • 00:03:14 František Bublan, senátor,
    bývalý ředitel civilní rozvědky.
  • 00:03:24 Václav Hampl, senátor.
  • 00:03:29 Komu a čemu čelíme?
  • 00:03:37 Čelíme terorismu.
  • 00:03:41 To je asi bohužel smutná a
    jednoduchá formulace.
  • 00:03:52 Myslím si, že je to další level v
    tom, co zažíváme v Evropě
  • 00:03:55 v terorismu.
  • 00:03:57 Na toto jsme nebyli dosud zvyklí.
  • 00:04:02 Od bombových útoků nějaká dopadla
    uplynula.
  • 00:04:08 To, že po Paříži pobíhají
    samopalníci vycvičení,
  • 00:04:12 to je další velké sousto a posun v
    tom,
  • 00:04:16 co v terorismu zažíváme.
  • 00:04:21 Pobíhají po Paříži nebo i jinde?
  • 00:04:28 Je otázka, jestli nepobíhají třeba
    ve Španělsku, ve VB.
  • 00:04:37 I v dalších státech, kde je daná
    komunita silnější.
  • 00:04:39 Doufám, že nepobíhají v ČR.
  • 00:04:49 Já bych k tomu dodal, že čelíme
    nejen terorismu jako takovému.
  • 00:04:54 My jsme byli zvyklí na terorismus
    evropský.
  • 00:05:00 Teroristé se tam obraceli proti
    policii, armádě.
  • 00:05:08 Neobraceli se proti civilnímu
    obyvatelstvu, tady je to jiné,
  • 00:05:10 horší.
  • 00:05:15 Čemu budeme čelit v dalších dnech,
    to budou důsledky
  • 00:05:18 těchto teroristických akcí.
  • 00:05:25 Společnost začíná být nejistá vůči
    těmto menšinám.
  • 00:05:29 Může to mít dalekosáhlé následky.
  • 00:05:33 Podobné situace se mohou množit.
  • 00:05:36 Muslimové se mohou cítit ohroženi.
  • 00:05:40 Může je to více oddělit od
    společnosti.
  • 00:05:48 Jsou tu servery, které podporují
    islamizaci společnosti.
  • 00:05:58 Zatím doufají, že se u nás bude v
    budoucnu islámské právo
  • 00:06:01 řídit hodnotami, máme to dovolit?
  • 00:06:08 Je nutné lpět na základních
    hodnotách,
  • 00:06:17 na kterých náš stát stojí, tím je
    Ústava
  • 00:06:21 a Listina základních práv a svobod.
  • 00:06:30 Tam jsou staveny základní svobody
    každého člověka.
  • 00:06:37 Jedno z vyznání, které tolerujeme,
    nám toto nechce umožnit.
  • 00:06:42 Jasně, myslím si, že pořád platí,
    co jsem řekl.
  • 00:06:46 Na základních principech musíme
    lpět.
  • 00:06:48 Jinak se nám stát rozpadne.
  • 00:06:52 Státy jsou schopné se rozpadnout.
  • 00:06:57 Vidíme, k čemu to vede v Islámském
    státu.
  • 00:07:01 Musíme stát na základních
    principech,
  • 00:07:08 nezpochybňovat základní hodnoty
    třeba v zahraniční diplomacii.
  • 00:07:15 Nedostáváme se k neschopnosti
    bránit vlastní hodnoty?
  • 00:07:20 Hodnoty, které chceme bránit kromě
    svobody,
  • 00:07:23 je i určitá otevřenost.
  • 00:07:26 Jsme otevřeni pro všechny.
  • 00:07:32 Jsme schopni tolerovat i ostatní
    náboženství.
  • 00:07:37 Současně chceme, aby se dodržovali
    naše zákony.
  • 00:07:46 A dále normy, na které jsme zvyklí,
    které tvoří naši státnost.
  • 00:07:51 Neměla by to Evropa říkat
    důrazněji?
  • 00:07:57 Možná, že to bude říkat nyní
    razantněji.
  • 00:08:05 Nesmí to ale padnout do extrému,
    tedy uzavření se okolnímu světu.
  • 00:08:10 Otevřenost máme jako určitou
    evropskou hodnotu.
  • 00:08:12 Tu si musíme zachovat.
  • 00:08:16 S tím ale i to ostatní, z čeho
    jsme vyrostli.
  • 00:08:24 Má být Evropa razantnější?
  • 00:08:27 Mohla by být razantní.
  • 00:08:30 Souhlasím s názorem pana Bublana.
  • 00:08:41 Reakce naše na toto, co se děje,
    by neměla být uzavření se do sebe,
  • 00:08:45 panická či historická reakce.
  • 00:08:54 Je zřejmé, že vazba těchto
    pachatelů, skupin
  • 00:08:58 na islámské vyznání tady existuje.
  • 00:09:04 Známe příklady z historie, kdy
    podobné činy páchali lidé
  • 00:09:08 s jiným náboženským napojením.
  • 00:09:10 Nelze to paušalizovat.
  • 00:09:16 Pan Bublan doufá, že u nás
    nepobíhají teroristé.
  • 00:09:21 Podle ministra zahraničních věcí u
    nás podobná buňka není.
  • 00:09:28 Je v práci tajných služeb potřeba
    něco měnit?
  • 00:09:30 Případně co?
  • 00:09:39 Je na stole nový zákon, který
    umožní zpravodajským službám,
  • 00:09:46 aby měly možnost nahlížet na účty
    podezřelých osob.
  • 00:09:53 Pokud zákon nabude účinnosti a
    projde parlamentem,
  • 00:09:56 bylo by to se souhlasem soudce.
  • 00:09:59 To by jistě pomohlo i v těchto
    případech.
  • 00:10:08 Musíme si přiznat, že arabský svět
    je zvyklý na jiné obchodní
  • 00:10:11 a peněžní transakce.
  • 00:10:17 Platební styk, jak ho známe my,
    funguje z 50 - 60 %.
  • 00:10:33 Zbytek je zajištěn platebním
    stykem, který se těžko podchytí.
  • 00:10:36 Změna zákona jistě pomůže.
  • 00:10:42 Co je zásadní pro zpravodajskou
    službu v této oblasti,
  • 00:10:47 je mezinárodní spolupráce, která
    se musí posílit.
  • 00:10:52 Abychom měli co nabídnout.
  • 00:11:01 Některé zahraniční tajné služby
    mají více informací, než naše.
  • 00:11:06 To tak úplně není pravda.
  • 00:11:11 Vzpomenu na dobu, kdy jsem jednu
    službu řídil.
  • 00:11:17 Určité oblasti, nechci je jmenovat,
    kde jsme byli užiteční
  • 00:11:21 i velkým službám jako CIA.
  • 00:11:29 Má se jít dál v kompetencích
    tajných služeb?
  • 00:11:35 Myslím si, že otázka, která se
    tady už zmínila,
  • 00:11:41 financování těchto záležitostí, je
    ta nejdůležitější.
  • 00:11:48 Myslím financování terorismu.
  • 00:11:54 Pokusit se rozklíčovat financování
    těchto teroristických skupin.
  • 00:12:05 Většina těchto skupin má zajištěno
    financování.
  • 00:12:09 Toto zkusit vypátrat, narušit,
    zastavit.
  • 00:12:15 To by byla efektivní cesta k tomu
    se s tímto problémem vyrovnat.
  • 00:12:21 Nenarážíme tady na jednu ze
    základních hodnot,
  • 00:12:25 na kterých Evropa stojí? Tedy ta
    svoboda?
  • 00:12:35 Měl by jít stát dále?
  • 00:12:39 Musíme balancovat svobodu vs.
    bezpečnost.
  • 00:12:43 Svoboda něco stojí, např. některá
    rizika.
  • 00:12:46 Svobodu bych kladl hodně vysoko.
  • 00:12:52 Poté, co se stalo v Paříži,
    nemůžeme netečně sedět a čekat.
  • 00:12:54 Musíme něco udělat.
  • 00:12:59 Byl bych rád, kdyby se nám, Evropě,
    podařilo postupovat
  • 00:13:03 chytrými kroky, než mechanickými.
  • 00:13:10 Zesílení kontrol, jestli máme
    nůžtičky na nehty na letišti,
  • 00:13:14 to není cesta, která nás zbaví
    terorismu.
  • 00:13:20 Spoléhal bych na zkvalitnění těch
    kroků,
  • 00:13:24 než plošné zásahy, které se snadno
    udělají,
  • 00:13:29 ale ve skutečnosti budou spíš
    limitovat svobodu lidí,
  • 00:13:32 kteří teroristy nejsou ani nebudou.
  • 00:13:39 Když pan Bublan dá na misku vah -
    svoboda a bezpečnost.
  • 00:13:43 Lze zaručit oboje bez porušení
    druhého?
  • 00:13:46 Ke svobodě patří bezpečnsot.
  • 00:13:51 Pokud nebudu mít pocit bezpečí,
    nebudu svobodný.
  • 00:13:59 Otázka zní, jestli si mohu omezit
    svobodu pro svoji další svobodu.
  • 00:14:10 Je zde možnost pro zpravodajské
    služby, aby v případě podezření
  • 00:14:14 mohly nahlédnout na bankovní účty.
  • 00:14:17 To není takové omezení svobody.
  • 00:14:22 Některé islámské společnosti u nás
    údajně mají nesrovnalosti,
  • 00:14:29 že tajné služby mají poznatky o
    nesrovnalostech v příjmech
  • 00:14:33 a výdajích.
  • 00:14:37 Může se přes ČR financovat
    terorismus?
  • 00:14:41 Nemám k tomu bližší informace.
  • 00:14:47 K otázce posílení kompetencí
    bezpečnostních služeb,
  • 00:14:54 tady je důležité, abychom v tomto
    měli dobrou veřejnou kontrolu
  • 00:14:57 nad bezpečnostními službami.
  • 00:15:03 Abychom mohli věřit, že dělají
    tyto věci výhradně
  • 00:15:08 pro naše dobro, že tyto informace
    nebudou zneužity.
  • 00:15:10 To je ta nejdůležitější věc.
  • 00:15:14 Když budeme mít v tomto
    dostatečnou důvěru,
  • 00:15:17 že informace nejsou zneužívány,
  • 00:15:23 není velký problém s tím, že tímto
    způsobem se bude
  • 00:15:25 proti terorismu bojovat.
  • 00:15:29 Když se vrátím k financování
    terorismu...
  • 00:15:33 Může hrozit, že přes české území se
    terorismus financuje?
  • 00:15:35 Hrozit to může.
  • 00:15:45 Dlouhá léta jsme byli takové
    oddechové místo pro teroristy
  • 00:15:50 z celého světa, mohou zde mít
    nějaké buňky.
  • 00:15:54 Ale to by tajné služby mohly vědět.
  • 00:15:56 To by mohly.
  • 00:16:01 Mohou to být jedinci, kteří se zde
    zakopali,
  • 00:16:07 stali se z nich "krtci", kteří
    mohou být po 20 letech v činnosti.
  • 00:16:09 Samozřejmě, je to možné.
  • 00:16:15 Arabský svět je zvyklý na jiný
    bankovní systém.
  • 00:16:20 Jestli se to dá nazvat bankovním
    systémem.
  • 00:16:22 Nebo platební styk.
  • 00:16:25 Snímání těchto toků bude obtížné.
  • 00:16:28 Na to se služby musí připravit.
  • 00:16:33 Jde o to, zda jste o těch krtcích
    věděli.
  • 00:16:37 A zda jste si to doma řekli?
  • 00:16:42 To je další otázka, zajímavá do
    budoucna.
  • 00:16:47 Jak jsem četl zahraniční tisky,
    vyskytují se otázky
  • 00:16:52 nad působením zpravodajských
    služeb ve Francii.
  • 00:16:54 Oni jich tam mají asi 5.
  • 00:16:58 To asi není také ideální.
  • 00:17:03 Soutěživost mezi službami
    způsobuje,
  • 00:17:07 že si nepředávají informace mezi
    sebou.
  • 00:17:11 Zlepšení koordinace, sdílení
    informací,
  • 00:17:13 to bude třeba posílit.
  • 00:17:15 Děkuji.
  • 00:17:18 Už tady zaznělo,
  • 00:17:20 že policejní akce mohl svět
    sledovat takřka v přímém přenosu.
  • 00:17:22 Do jaké míry je to fakt,
    poví Lukáš Dolanský.
  • 00:17:29 I do těch dnešních událostí
    vstoupily moderní technologie.
  • 00:17:33 Silné fotografie jako je tato,
    kolovaly na Twitteru celý den.
  • 00:17:36 Právě Twitter přitom používala
    také policie,
  • 00:17:38 aby veřejnosti poskytla
    informace o útočníkovi.
  • 00:17:41 Jenže.
  • 00:17:43 Kromě informační rychlosti,
    poměrně nezvykle,
  • 00:17:45 úřady prosily
    o informační zdrženlivost.
  • 00:17:48 Třeba policie žádala,
  • 00:17:49 aby lidé nedávali na sociální sítě
    snímky z okolí zásahu,
  • 00:17:53 a nepomáhali tak
    útočníkům zorientovat se.
  • 00:17:56 A to se dotklo
    také televizních stanic.
  • 00:18:00 Nejen třeba britské BBC,
    kterou tady vidíme.
  • 00:18:01 Ale ani další nepřenášely
    záběry z místa živě,
  • 00:18:03 ale s minutovým zpožděním.
  • 00:18:10 Marian Brzybohatý,
    Policejní akademie ČR.
  • 00:18:16 Andor Šándor, bývalý náčelník,
    Vojenská zpravodajská služba ČR.
  • 00:18:30 Co byste na policejní práci během
    akce policistům vytkli?
  • 00:18:33 Za co byste je pochválili?
  • 00:18:41 Tato operace měla parametry, se
    kterými jsme se v Evropě
  • 00:18:45 zatím nesetkali, byla to rozsáhlá
    operace,
  • 00:18:50 která skončila "úspěšně".
  • 00:18:55 Základní cíl byl splněn.
  • 00:18:58 Teroristé byli eliminováni.
  • 00:19:04 V tomto kontextu lze říci, že
    situace byla vyřešena.
  • 00:19:08 Proto, že to byla rozsahem
    neobvyklá akce,
  • 00:19:10 proto se na to ptám.
  • 00:19:13 Mohou z toho vyplývat další
    zkušenosti.
  • 00:19:20 Rozsah byl důvodem zmatků, které
    tam byly.
  • 00:19:22 To k tomu asi patří.
  • 00:19:24 To nelze vyloučit.
  • 00:19:29 Každá operace tohoto typu je jiná.
  • 00:19:32 Některá se povede lépe, jiná hůře.
  • 00:19:39 Tato operace byla nejrozsáhlejší,
    jaká byla na území Evropy.
  • 00:19:44 Pozitiva a negativa podle vás?
  • 00:19:51 Pro příbuzné rukojmích, kteří
    přišli o život,
  • 00:19:53 to nebude pozitivní policejní
    práce.
  • 00:19:57 Komentujeme spoustu informací,
    které nejsou přesné.
  • 00:20:00 Nevíme, jak to proběhlo.
  • 00:20:06 Jestli to proběhlo tak, jak to
    víme z médií,
  • 00:20:11 tak to, že se 2 teroristům
    podařilo probít z obklíčení,
  • 00:20:13 považuji za problém.
  • 00:20:16 Myslel jsem, že jsou lokalizováni.
  • 00:20:21 Že se jim nepodaří utéct a
    pokračovat v činnosti,
  • 00:20:23 kterou páchali.
  • 00:20:28 Problém s jejich eliminací bude
    dlouhodobý, to jsem očekával.
  • 00:20:33 To je dlouhodobé? Od středy do
    dneška?
  • 00:20:39 Nešlo to docela rychle?
  • 00:20:43 Myslel jsem ten proces, kdy byli
    obklíčeni,
  • 00:20:47 kdy s nimi bylo vyjednáváno, kdy
    došlo k útoku.
  • 00:20:52 Dobře byl proveden simultánní útok
    na obě centra.
  • 00:20:57 To bylo jediné logické řešení, jak
    problém vyřešit.
  • 00:21:04 I kdyby si francouzská policie
    nemyslela, že případy souvisí,
  • 00:21:07 musela to takto udělat.
  • 00:21:09 To bylo dobré.
  • 00:21:17 Jak to říkal pan Brzybohatý, při
    akcích to dojde tak daleko někdy,
  • 00:21:22 že jsou zabiti i neviní rukojmí.
  • 00:21:33 Jsme ovlivněni Hollywoodem.
  • 00:21:39 Když se cokoli někde stane, z
    Hollywoodu vyjíždí skupiny lidí,
  • 00:21:44 mají obrovskou techniku, hrají si
    se satelity.
  • 00:21:54 Během 15 minut, co teroristi
    útočili v nakladatelství,
  • 00:22:00 žádná policejní skupina nemůže
    vyrazit na místo.
  • 00:22:05 Vy jste říkal zmatky občasné, které
    nastaly.
  • 00:22:08 Mluvil jste o probití se z
    obklíčení.
  • 00:22:13 Byly to zmatky? Nebylo to využití
    situace?
  • 00:22:19 Nebyla to taktika policie, aby se
    veřejnost zaměřila jinam?
  • 00:22:29 Ta možnost je možná.
    To je asi nesmysl.
  • 00:22:32 Může být reálná, pravděpodobná.
  • 00:22:42 Dá se říct, že teroristé v zásadě
    téměř vždy
  • 00:22:46 využívají moment překvapení.
  • 00:22:51 Plánují a provádí operace tak, aby
    dosáhli překvapení.
  • 00:22:55 Je to systém "udeř a uteč".
  • 00:22:58 Na to nelze reagovat okamžitě.
  • 00:23:01 Policie se musí v problému
    zorientovat.
  • 00:23:06 Musí pochopit, co se tam stalo.
  • 00:23:13 Kdo chce organizovat způsob reakce,
    musí plánovat.
  • 00:23:16 Pak musí prostředky nasadit.
  • 00:23:18 Prodleva je nezbytná.
  • 00:23:21 Záměr v tom vidíte?
  • 00:23:24 Nebo to také vylučujete?
  • 00:23:27 Myslím si, že ne.
  • 00:23:34 Policie měla problém s přílišnou
    medializací problému,
  • 00:23:38 jak na sociálních sítích, tak
    jinde.
  • 00:23:43 Teroristé z toho mohli mít nějaké
    informace.
  • 00:23:45 Mohli se něco dozvědět.
  • 00:23:49 Že by jim to dalo velkou výhodu,
    to také ne.
  • 00:23:52 Chápu ale, že média musí
    informovat.
  • 00:23:58 Média a policejní akce někdy
    nejdou dohromady.
  • 00:24:01 To je fakt policejní práce.
  • 00:24:07 Policista jedná jinak než
    žurnalista a je to logické.
  • 00:24:13 Média vytváří určitý vztah s
    teroristy.
  • 00:24:17 Média těží z teroristů a naopak.
  • 00:24:20 Zajišťují si publicitu a
    sledovanost.
  • 00:24:24 Pro policii je tento stav
    nežádoucí.
  • 00:24:28 Ovlivňuje to sociální skupiny.
  • 00:24:40 Policie nemá tyto reportáže v
    přímém přenosu ráda.
  • 00:24:51 Žádost policie, aby nevysílala
    záběry média, je odůvodněná?
  • 00:24:54 Ano, určitě.
  • 00:25:00 Taktiky, výzbroje ozbrojenců, to
    bylo určitě plánované.
  • 00:25:03 Stíhají na to reagovat bezpečnostní
    složky?
  • 00:25:07 Útok byl evidentně připraven.
  • 00:25:13 Minimálně po hromadné zabití 12
    redaktorů.
  • 00:25:20 To, co bylo potom, lze spekulovat,
    zda to byla akce profesionální.
  • 00:25:23 Byli vybaveni velmi dobře.
  • 00:25:29 Naučit se střílet ze samopalu
    nemůžete na internetu.
  • 00:25:31 Musíte projít výcvikem.
  • 00:25:36 Zda prošli bojovým výcvikem, to je
    otázka.
  • 00:25:41 Byli dobře připraveni.
  • 00:25:43 Věděli, co chtějí udělat.
  • 00:25:46 To byla poprava za trest.
  • 00:25:49 Měli seznam lidí.
  • 00:25:57 Oddělili muže od žen, vyvolávali
    jméno po jménu, popravovali je.
  • 00:26:03 I oni, byť byli chladnokrevní
    zabijáci,
  • 00:26:05 museli být v obrovském stresu.
  • 00:26:11 Útěk v obklíčení vás stresuje také.
  • 00:26:16 Po vyjednávání se dostavuje hlad,
    žízeň.
  • 00:26:19 Přestává být euforie, jste unavení.
  • 00:26:25 Biologické procesy nezastavíte.
  • 00:26:32 Policie může lidi střídat, vy se
    tam nevystřídáte.
  • 00:26:36 Teroristé neměli co ztratit.
  • 00:26:41 České bezpečnostní složky mají
    propracované strategie
  • 00:26:43 na podobné případy?
  • 00:26:46 Samozřejmě, že ano.
  • 00:26:57 URNA má naprosto srovnatelnou
    strategii s ostatními složkami
  • 00:27:02 v Evropě, policie také disponuje
    podobnými plány.
  • 00:27:09 Vzhledem k tomu, co jsme viděli, je
    třeba na nich něco měnit?
  • 00:27:11 Vždycky.
  • 00:27:17 Navíc každá operace je jiná.
  • 00:27:20 Každá probíhá v jiných podmínkách.
  • 00:27:24 Definitivní plán nepostavíte nikdy.
  • 00:27:29 My jsme tady rozebírali se senátory
    roli tajných služeb.
  • 00:27:37 Vy jako člověk z prostředí řekněte,
    je třeba posilovat kompetence,
  • 00:27:43 přidávat peníze, posilovat
    personálně bezpečnostní služby?
  • 00:27:51 Jestli BIS říká, že dostane
    informaci od zpřátelené
  • 00:27:59 zpravodajské služby, o tom, že na
    naše území přijíždí nebezpečný
  • 00:28:04 člověk, dostane jeho telefonní
    číslo, nemá možnost zjistit,
  • 00:28:10 komu volal, tomu neříkám
    připravenost.
  • 00:28:16 Shodneme se na tom, že terorismus
    musí fungovat
  • 00:28:21 na nějakém finančním základě,
    stejně jako organizovaný zločin.
  • 00:28:25 I zpravodajci musí mít možnost se
    podívat na finanční úřady
  • 00:28:28 na toky peněz.
  • 00:28:30 Je třeba, aby tu kontrola byla.
  • 00:28:33 Aby nedošlo ke zneužití apod.
  • 00:28:41 Jsou-li tajné služby dobře
    úkolovány a kontrolovány,
  • 00:28:46 nebudou mít čas si s tím hrát.
  • 00:28:55 Nebudou-li takto řízeni, pak jsou
    lidé, kteří mohou mít tendenci
  • 00:28:58 hrát si s využitím prostředků.
  • 00:29:00 Finance - zcela nepochybně.
  • 00:29:03 Kdo by nechtěl peníze.
  • 00:29:13 V době ekonomické krize (2007,
    2008), to byly zásahy do
  • 00:29:19 prostředků policie, a nejen tam.
  • 00:29:24 Není na místě se chlácholit tím,
    že nás se to netýká.
  • 00:29:28 Tajnou službu musíte budovat
    dlouho.
  • 00:29:33 Můžete postavit továrnu na výrobu
    bot na zelené louce.
  • 00:29:37 Tajnou službu nevyrobíte za rok.
  • 00:29:41 Musíte v ní mít lidi, kteří
    problém znají.
  • 00:29:43 Musíte je získat.
  • 00:29:51 Musí to být pro ně motivující
    práce.
  • 00:29:55 Pan Šándor popsal 2 body programu.
  • 00:30:01 K té kontrole - je u nás tak
    kvalitní kontrola a dobré úkolování,
  • 00:30:04 aby neměli "roupy"?
  • 00:30:09 Kontrola je tak dobrá, jak ji
    nastavíte.
  • 00:30:12 Je nastavená dostatečně?
  • 00:30:16 Tady máte odpověď naproti,
    samozřejmě, že není.
  • 00:30:19 O tom lze diskutovat.
  • 00:30:23 Není to záležitost jen
    zpravodajských služeb,
  • 00:30:28 ale otázka politická, jakou
    hranici politici vytyčí.
  • 00:30:36 Tady zaznělo, že o účinnosti
    zpravodajských služeb
  • 00:30:39 rozhodují politici.
  • 00:30:45 Ti rozhodují, jak budou informace
    tajné služby využívat.
  • 00:30:48 To je podstata problému.
  • 00:30:58 Řada politiků v Evropě i v
    zahraniší má zkušenosti s prací
  • 00:31:02 v oblasti tajných služeb i
    zpracování informací.
  • 00:31:03 To zde chybí.
  • 00:31:04 Děkuji.
  • 00:31:08 Budoucnost Evropy.
  • 00:31:10 Po teroristických útocích
    ve Francii se mnozí ptají,
  • 00:31:12 co nás vlastně čeká.
  • 00:31:13 Rozebírá Lukáš Dolanský.
  • 00:31:21 Tragické události,
    které jsme sledovali,
  • 00:31:23 přináší také spoustu otazníků.
  • 00:31:24 Nad fungováním západní kultury.
    Nad multikulturalismem.
  • 00:31:27 A svobodou slova.
  • 00:31:29 Ukážu to na titulních stránkách
    některých novin, které mě zaujaly.
  • 00:31:34 Ty francouzské řeší
    celou věc velice emotivně.
  • 00:31:36 Jako Le Figaro.
  • 00:31:38 Nebo jako třeba Le Mond s titulkem:
    Francouzské 11. září.
  • 00:31:41 Ale i třeba tyto arabské,
    Bejrútské noviny.
  • 00:31:44 I ty dnes byly solidární.
  • 00:31:48 S titulkem "Je Suis Charlie".
  • 00:31:50 Ne každý se účastnil
    této vlny solidarity.
  • 00:31:52 Třeba Jean-Marie Le Pen.
  • 00:31:55 Ten umístil na internet
    fotku své dcery,
  • 00:31:58 šéfky Národní fronty.
  • 00:32:00 S popiskem:
    Zůstaňte v klidu a Volte Le Pen.
  • 00:32:03 A tady je další příklad,
    tentokrát z Česka.
  • 00:32:06 Zde se ozývá třeba
    internetový server
  • 00:32:07 bývalého blízkého spolupracovníka
    Václava Klause.
  • 00:32:10 Jeho Protiproud napsal:
    Nejsem Charlie.
  • 00:32:14 A tvrdí, že pokud svoboda slova,
    tak pro všechny.
  • 00:32:18 Pro protiislamistické hnutí Pegida,
    popírače holocaustu
  • 00:32:21 nebo zastánce
    alternativních výkladů,
  • 00:32:24 co stálo za americkým 11. zářím.
  • 00:32:32 Radko Hokovský,
  • 00:32:33 výkonný ředitel think-tank
    Evropské hodnoty.
  • 00:32:36 Nicolas Maslowski, sociolog,
    politolog, FHS UK, VŠE v Praze.
  • 00:32:46 Než se pustíme do debaty, pojďme se
    podívat,
  • 00:32:53 jak politolog hodnotí příčinu toho,
    co se ve Francii dělo.
  • 00:32:58 Je to pokus radikálních islamistů
  • 00:33:00 polarizovat
    francouzskou společnost,
  • 00:33:03 vyvolat zde jakýsi konflikt,
    napětí, atmosféru občanské války
  • 00:33:10 a touto polarizací si myslí,
  • 00:33:13 že přitáhnou na svou stranu
    část muslimského obyvatelstva,
  • 00:33:17 která se bude cítit vyvržena
  • 00:33:21 nebo zamítnuta
    francouzskou společností.
  • 00:33:34 Můžeme zůstat u konstatování, že to,
    co se odehrálo,
  • 00:33:40 je projev fanatismu, který s
    islámem nemá nic společného?
  • 00:33:45 Parafrázuji slova F. Hollanda.
  • 00:33:51 Nebo je třeba otevřít debatu o
    šíření islámu v Evropě?
  • 00:33:56 Souhlasím s panem Rupnikem.
  • 00:34:03 Debata o islámu v Evropě je debata,
    kterou by měla vyvolat
  • 00:34:06 Národní fronta ve Francii.
  • 00:34:08 Neradi by to slyšeli.
  • 00:34:16 Ale jsou ve stejném táboře, jako
    radikální islamisté.
  • 00:34:20 Mají zájem, aby se nesnášenlivost
    zesílila.
  • 00:34:26 Veřejnost tomu chce zabránit.
  • 00:34:31 Zabránit debatě, která by
    paušalizovala.
  • 00:34:37 Terorismus není náboženství, islám
    je náboženství.
  • 00:34:41 Terorismus je radikální.
  • 00:34:47 To jsou fanatici, to nejsou otázky
    náboženství?
  • 00:34:50 To jsou náboženští fanatici.
  • 00:34:57 Není to obyčejný islám.
  • 00:35:02 Vyvolat debatu nebo konstatovat to,
    co bylo řečeno?
  • 00:35:05 To by bylo jednoduché, kdybychom
    řekli,
  • 00:35:09 že to nemá s islámem nic
    společného.
  • 00:35:23 Debatu o soužití s muslimy
    vést musíme.
  • 00:35:29 Musíme zabránit tomu, aby tato
    debata nahrávala islamistům.
  • 00:35:35 Tento proces se rozvíjí,
    islamizace.
  • 00:35:38 Je třeba tomu zabránit.
  • 00:35:40 To jde?
  • 00:35:43 Nebude to kontraproduktivní?
  • 00:35:47 Té debatě se nemůžeme vyhnout.
  • 00:35:57 Po této debatě občané zemí EU
    nepochybně touží,
  • 00:35:59 poptávka po té debatě je.
  • 00:36:06 Jsou tu nevyjasněné otázky v
    souvislosti s islamismem.
  • 00:36:13 Měli bychom mít silné politiky
    stran hlavního proudu,
  • 00:36:16 kteří budou vědět, k čemu směřují,
  • 00:36:22 jaký je jejich strategický cíl v
    rámci debaty.
  • 00:36:27 V rámci debaty budou čelit
    nebezpečným populistům.
  • 00:36:30 Zkusme politikům poradit.
  • 00:36:34 Jak se v prostoru svobody, i
    náboženské,
  • 00:36:39 bránit radikálům, kteří neuznávají
    nejenom náboženskou svobodu?
  • 00:36:44 Nemůžu vám na to úplně odpovědět.
  • 00:36:50 Je série věcí, které by se měly
    změnit.
  • 00:36:56 Jsou to bezpečnostní otázky, ale i
    veřejná morálka,
  • 00:36:59 společná kultura.
  • 00:37:05 Francie možná zanedbává tu druhou
    část - část veřejnosti.
  • 00:37:15 Ta otázka druhé generace
    stěhovalců nebyla dostatečně
  • 00:37:19 brána z pohledu společné kultury,
    norem.
  • 00:37:27 Takové momenty, jaké máme nyní,
    mění situaci.
  • 00:37:29 Návod pro politiky?
  • 00:37:39 Není to zas tak složité.
  • 00:37:44 Principy liberální demokracie jsou
    jasně obsaženy v ústavách.
  • 00:37:52 Máme zákony, které slouží k tomu,
    aby vedly k potírání nenávisti.
  • 00:37:57 Je to o tom, že bychom tyto
    nástroje,
  • 00:38:01 které máme v zákonech, tvrdě měli
    vymáhat.
  • 00:38:05 Vy nás tady nechcete?
  • 00:38:08 To tak vůbec nemusí být.
  • 00:38:15 Pravdou je, že to, co se stalo v
    těchto dnech ve Francii,
  • 00:38:20 to se může dít v dalších městech
    po Evropě.
  • 00:38:27 To je dílem islamistů, kteří
    nereprezentují všechny muslimy.
  • 00:38:36 Je možné apelovat na většinu
    muslimů v tom smyslu,
  • 00:38:42 aby se vzdali výkladů, které jsou
    v rozporu s našimi ústavami.
  • 00:38:47 Zlomek radikálů - na ty být tvrdší,
    než jsme byli dosud.
  • 00:38:52 Nejen vůči těm, kteří se uchylují
    k násilí,
  • 00:39:00 ale i k těm, kteří šíří radikální
    formu násilí ve školách,
  • 00:39:03 v mešitách.
  • 00:39:08 Neříkám, že by mělo být zakazováno
    vše, co říkají.
  • 00:39:15 Máme nástroje v zákonech proti
    šíření nenávisti
  • 00:39:21 a šíření násilí vůči skupinám
    obyvatel.
  • 00:39:26 Ty by se mohly účinněji prosazovat
    vůči radikálům,
  • 00:39:31 kteří ty myšlenky šíří, kteří
    radikalizují tyto mladé lidi.
  • 00:39:39 Mladé lidi, to je důležité slovo.
  • 00:39:45 Proč mají potřebovat v Evropě
    bojovat ti, kteří zde vyrostli?
  • 00:39:58 Ne každý člen druhé generace
    imigrantů se ztotožňuje se zemí,
  • 00:40:01 jako je Francie.
  • 00:40:06 Stává se, že člověk má dvojí nebo
    trojí identitu.
  • 00:40:13 Ve vyjádřeních teroristů se mluví
    o tom,
  • 00:40:16 že chtějí pomstít Alláha.
  • 00:40:21 Je to tedy z náboženských důvodů.
  • 00:40:25 Byl to boj proti karikaturám.
  • 00:40:32 Něco podobného, ničení majetku, se
    ve Francii odehrálo v 2005.
  • 00:40:35 Našli jsme reportáž k jedné z nich.
  • 00:40:39 Jeden obyvatel pařížského předměstí
    mluví o tom,
  • 00:40:45 že nejde žít ve Francii a jinou
    Francii vidět v televizi.
  • 00:40:49 Vzala si z toho něco Francie?
  • 00:40:54 Ne dostatek, jsou to hlavně
    politici,
  • 00:41:02 kteří se snaží určité problémy,
    které máme s integrací muslimů,
  • 00:41:04 lakovat příliš na růžovo.
  • 00:41:08 Nedávají prostor debatě.
  • 00:41:11 Oni se jí bojí, to je pochopitelné.
  • 00:41:13 Ta debata bude těžká.
  • 00:41:17 Bude o tom, kde je hranice svobody
    slova.
  • 00:41:24 To je debata, které se politici
    nemohou vyhnout.
  • 00:41:31 Tendence, které ve Francii ale i v
    jiných zemích Evropy bujely 10 let,
  • 00:41:35 nyní vyvěrají plnou silou.
  • 00:41:41 O Francii se mluvilo jako o zemi,
    která zvládne přistěhovalectví.
  • 00:41:47 Očividně jsou zde určité problémy,
    kulturní, sociální.
  • 00:41:55 Před 10 lety, kdy byly nepokoje,
    to byly vždy nepokoje ve čtvrtích,
  • 00:42:02 kde je velká nezaměstnanost, kde
    se policie bojí vycházet,
  • 00:42:04 kde neplatí příliš zákony.
  • 00:42:08 Aspekt sociální se pokrývá s
    integrací.
  • 00:42:18 Imigranti jsou většinou
    nejchudšími členy společnosti.
  • 00:42:19 Děkuji.
  • 00:42:37 Zdravím teď Petra Zavadila
    do Paříže.
  • 00:43:00 Určití členové Al-Káidy se hlásí k
    útoku, máš bližší informace?
  • 00:43:02 Je to tak.
  • 00:43:07 Na internetu se objevilo, že jeden
    z představitelů jemenské odnože
  • 00:43:14 se přihlásil k jednomu z útoků,
    které se zde odehrály,
  • 00:43:18 k útoku na týdeník Charlie Hebdo.
  • 00:43:25 Představitel tvrdí, že dodali
    oběma útočníkům zbraně a podporu.
  • 00:43:28 Otázka je, zda je to pravda.
  • 00:43:38 Oba dva útočníci, bratři, se sami
    k této odnoži Al-Káidy přihlásili.
  • 00:43:41 Je možné, že spolupráce proběhla.
  • 00:43:48 Je ale i možné, že jemenská odnož
    Al-Káidy se chce přiživit na útoku.
  • 00:43:55 Novinky se objevují i ohledně
    druhého útoku na východě Paříže.
  • 00:44:01 Střelec měl s sebou řadu výbušnin.
  • 00:44:08 Druhá informace, která se objevila
    čerstvě, je,
  • 00:44:16 že před zásahem policie v
    lahůdkářství střelec volal známým,
  • 00:44:20 vyzval je, aby také zaútočili na
    nějaké cíle ve Francii.
  • 00:44:27 To možná vyvolá další obavy, že by
    se mohly objevit podobné útoky
  • 00:44:30 v příštích dnech.
  • 00:44:35 Tuto obavu sdílejí i obyvatelé
    tohoto městečka,
  • 00:44:38 kde byli pachatelé dopadeni a
    zabiti.
  • 00:44:43 Když se zastavíme u toho útočníka.
  • 00:44:49 Jsou informace o jeho partnerce,
    která je hledána?
  • 00:44:52 Nové informace nejsou.
  • 00:44:58 26letá žena je nejhledanějším
    člověkem ve Francii.
  • 00:45:01 Žádné informace o tom, kde by
    mohla být,
  • 00:45:04 na veřejnost nepronikly.
  • 00:45:09 To neznamená, že je nemají k
    dispozici bezpečnostní složky,
  • 00:45:16 které ukázaly, že nehodlají
    dopředu novinám sdělovat
  • 00:45:21 jakékoli informace, které by je
    mohly dovést k pachatelům.
  • 00:45:29 Ve chvíli, kdy jsou zveřejněny,
    umožní pachatelům uniknout,
  • 00:45:34 přemístit se někam jinam,
    přeorganizovat se.
  • 00:45:41 Pokud úřady mají nějakou informaci,
    my se ji jen tak nedozvíme.
  • 00:45:48 Ještě jedna věc, hrozba dalších
    útoků.
  • 00:45:54 Francie nesnížila výstrahu
    teroristických útoků.
  • 00:45:56 Nakolik je to silné?
  • 00:46:00 Nakolik je ve francouzské
    společnosti strach?
  • 00:46:05 Strach není možná to správné slovo.
  • 00:46:07 Jistá obava určitě ano.
  • 00:46:14 Stupeň ohrožení je nejvyšší,
    minimálně v Paříži a okolí.
  • 00:46:17 Patrně to několik dní potrvá.
  • 00:46:23 Budou hlídané kostely, sídla
    židovských organizací.
  • 00:46:27 Budou hlídaná sídla médií, MHD.
  • 00:46:34 Nepoleví úsilí úřadů, možná týdny
    ještě.
  • 00:46:40 Co se týká možných dalších útoků,
    riziko tady zkrátka je.
  • 00:46:45 Bylo zde a bude zde.
  • 00:46:55 Úřady v minulých měsících několik
    příprav na útok zmařily.
  • 00:46:59 Tentokrát se to bohužel nepodařilo.
  • 00:47:01 Stálo to život 17 lidí.
  • 00:47:03 Děkuji.
  • 00:47:24 Česko letos zřejmě nedočerpá
    z Evropské unie víc peněz než loni,
  • 00:47:27 kdy přišlo o 9 miliard.
  • 00:47:29 Při bilancování 100 dní v úřadě
  • 00:47:31 to řekla ministryně pro místní
    rozvoj Karla Šlechtová.
  • 00:47:34 Čerpání evropských peněz
    pro příští léta
  • 00:47:36 ohrožuje například
    podoba služebního zákona,
  • 00:47:38 která se nelíbí Evropské komisi.
  • 00:47:41 Nedaleko Slavkova u Brna začala
    před 3 měsíci stavba čističky.
  • 00:47:45 Novou kanalizaci tady dostane
    celkem 5 menších obcí.
  • 00:47:49 Projekt přijde na 330 milionů.
    Většinu má zaplatit Evropská unie.
  • 00:47:55 Právě se nacházíme
    v obci Hodějice,
  • 00:47:57 kde byla zahájena
    výstavba čistírny odpadních vod,
  • 00:48:00 za mnou vidíte,
    kde probíhají zemní úpravy,
  • 00:48:03 byly zahájeny v měsící říjnu,
    listopadu.
  • 00:48:07 Na dostavbu má firma rok
    a zatím to vypadá,
  • 00:48:09 že termín stihne.
  • 00:48:11 Hlavně
    u některých dopravních staveb
  • 00:48:12 ale letos hrozí,
  • 00:48:14 že je Česko do konce roku
    dokončit nestihne
  • 00:48:16 a přijde o miliardy.
  • 00:48:20 V příštích 6 letech může Česko
    dostat z Bruselu 20,5 miliardy eur,
  • 00:48:22 tedy zhruba 575 miliard korun.
  • 00:48:26 Příliv desítek miliard by ale mohl
    zkomplikovat nový služební zákon.
  • 00:48:30 Jeho podoba
    se nelíbí Evropské unii,
  • 00:48:32 ta proto s penězi váhá.
  • 00:48:36 Tady na ministerstvu vnitra
  • 00:48:37 dnes jednali
    o výtkách Evropské komise
  • 00:48:40 vůči služebnímu zákonu
    náměstci z několika ministerstev.
  • 00:48:42 Ministr vnitra Milan Chovanec věří,
  • 00:48:44 že Česko nakonec
    služební zákon měnit nebude.
  • 00:48:47 A na konci ledna jsem přesvědčen,
  • 00:48:48 že obhájíme svou pozici
    před Evropskou komisí.
  • 00:48:50 Ještě v červenci
    se přitom vláda obávala,
  • 00:48:52 že už v roce 2014 Česko přijde
    kvůli špatně připraveným projektům
  • 00:48:55 o 24 miliard.
  • 00:48:58 Nakonec ale ztrátu snížilo
    na 9 miliard.
  • 00:49:04 Karla Šlechtová,
    ministryně pro místní rozvoj.
  • 00:49:17 Proč na začátku roku strašíte s tím,
    že čerpání dopadne hůře než loni?
  • 00:49:21 Existují pro to objektivní důvody.
  • 00:49:24 Ve vaší reportáži zazněly dopravní
    stavby.
  • 00:49:33 Je důležité zmínit, že OP Doprava
    na programové období 2007-2013
  • 00:49:36 přesunul své projekty do roku 2015.
  • 00:49:38 Očekává, že budou spuštěny.
  • 00:49:43 Budou financovány ze starého
    rozpočtu?
  • 00:49:46 Ano, mluvím o starém období.
  • 00:49:49 Ne všechny se stihnou dokončit.
  • 00:49:53 Předpokládám, je to můj odhad
    osobní,
  • 00:50:03 že to bude více než 9 miliard Kč.
  • 00:50:06 To je číslo, nečíslo.
  • 00:50:11 Jsou ještě 2 roky na dočerpání.
  • 00:50:16 Vy nevíte, co se stihne dodělat, co
    projde auditem.
  • 00:50:18 V tuto chvíli to nevím.
  • 00:50:26 Může to být pořád z 9 miliard třeba
    30 miliard.
  • 00:50:28 To nemůže být 30 miliard.
  • 00:50:34 Nyní se jedná o 8,66 miliard Kč, o
    které jsme přišli.
  • 00:50:40 EK bude kontrolovat vzorky nebo
    celkové žádosti,
  • 00:50:45 které jsme v prosinci protlačili
    do systémů,
  • 00:50:52 hlavně MŽP ČR, které se dostalo z
    5,5 miliard Kč na 0.
  • 00:51:01 Nějaký realistický odhad za rok
    2014 je kolik?
  • 00:51:04 Když ne 9, tak?
  • 00:51:08 Nemohu odhadnout, jak se zachová
    EK.
  • 00:51:10 Zda najde chybí, nebo ne.
  • 00:51:15 My očekáváme, že chybí by najít
    neměla.
  • 00:51:20 Já doufám, že řídící orgán si vše
    zkontroloval.
  • 00:51:27 Uvidíme, jsou na to 2 roky.
  • 00:51:36 Který operační program toho
    nevyčerpá nejvíc za 2014?
  • 00:51:43 Jedná se o OP, který je v gesci
    MŠMT ČR,
  • 00:51:50 je to OP VaVpI, podnikání a
    inovace,
  • 00:51:54 kde z 8,66 miliard na nich leží
    přes 6 miliard.
  • 00:51:58 Tam nejsou projekty?
  • 00:52:03 Projekty jsou, ale jde o rychlost
    a tempo čerpání.
  • 00:52:09 Jsou další okolností, které
    zabránily tomu,
  • 00:52:11 aby se vyčerpalo více.
  • 00:52:16 Kolik se za období 2007 - 2013
    nevyčerpá?
  • 00:52:19 To vám sdělím po roce 2015.
  • 00:52:25 To je poslední rok, kdy můžeme
    čerpat z období 2007 - 2013.
  • 00:52:28 Teď jsme jak daleko v čerpání?
  • 00:52:35 Jde o to, co je již nasmlouváno,
    zacertifikováno.
  • 00:52:37 Máme informace, že jsme na 90 %.
  • 00:52:42 A skutečně vyplacené peníze?
  • 00:52:46 Tam jsme asi na 70 %.
  • 00:52:51 Ale to lze stihnout i za rok.
  • 00:52:54 Mám obavy o velké dopravní
    projekty.
  • 00:53:01 Jaká je šance, že doběhnou?
  • 00:53:03 I proces EIA trvá dlouho.
  • 00:53:06 Nepřijdou peníze vniveč?
  • 00:53:13 Pořád je šance, že EK bude
    akceptovat novelu EIA,
  • 00:53:19 která byla včera schválena na
    výboru Senátu.
  • 00:53:23 Příští týden je plénum Senátu.
  • 00:53:27 Pokud bude EK akceptovat naši
    novelu,
  • 00:53:35 já i pan ministr Brabec se o to
    snažíme identifikovat,
  • 00:53:42 budeme doufat, že nám EK nepošle
    odůvodněné stanovisko.
  • 00:53:45 Šance na dopravní projekty je.
  • 00:53:52 Lze peníze převést do nového
    rozpočtového období?
  • 00:53:54 V tom asi nejsme v EU sami.
  • 00:53:55 Je zde posun?
  • 00:53:57 Je to spekulace.
  • 00:53:59 Obecně to nejde.
  • 00:54:04 My jsme jako ČR požádali ve
    spolupráci se Slovenskem o to,
  • 00:54:10 já jsem to vznesla na radě, kde se
    účastnili odpovědní ministři,
  • 00:54:16 požádali jsme EK o posun
    způsobilosti výdajů o 1 rok.
  • 00:54:22 Nechceme po Komisi více peněz, ale
    jenom prodloužit harmonogram.
  • 00:54:25 EK to nyní bude řešit.
  • 00:54:31 Že by se z N+2 stalo třeba N+5.
  • 00:54:35 Třeba N+2,5.
  • 00:54:38 Kdy se začnou čerpat nové peníze?
  • 00:54:43 Na Komisi byly odeslány 3 programy.
  • 00:54:50 Brzy budou odeslány další programy
    k finálnímu schválení ze strany EK.
  • 00:54:56 Co se týká vyhlašování výzev,
    odpovědné rezorty
  • 00:55:01 mohou vyhlašovat výzvy, ale musí
    splnit některé podmínky.
  • 00:55:06 Např. to, že musí mít hotové
    příručky pro žadatele.
  • 00:55:10 Pokud je mít nebudou, žadatelé
    nebudou vědět, podle čeho
  • 00:55:19 mají dávat žádost, než bude
    schválen program,
  • 00:55:24 každý resort musí tyto výzvy
    předložit na vládu.
  • 00:55:26 To se za rok nestihlo?
  • 00:55:31 Jestli mluvíme o 2014, tak
    vzhledem k tomu,
  • 00:55:38 že se vypořádávaly připomínky EK,
    tak to ani nešlo.
  • 00:55:44 Dohoda o partnerství byla
    schválena až v srpnu 2014.
  • 00:55:49 První výzvy začnou od března 2015.
  • 00:55:56 Pražské stavební předpisy, vy je
    chcete zastavit.
  • 00:55:59 Proč jste nepočkala na soud?
  • 00:56:01 Já jsem se nerozhodla.
  • 00:56:03 Nejsem ten, kdo za tím stojí.
  • 00:56:11 Myslím tím, že by se měly za
    mocenskou sílu pozastavit.
  • 00:56:16 Proč?
  • 00:56:22 Pražské stavební předpisy byly
    debatovány 1,5 roku
  • 00:56:25 se všemi účastníky, i s MMR ČR.
  • 00:56:31 To asi rok upozorňovalo Prahu, že
    je nutná notifikace.
  • 00:56:36 Zlehčuje se, že ministerstvo má
    dílčí připomínky,
  • 00:56:42 ale není dílčí připomínka, když
    proces měl být notifikován
  • 00:56:45 u EK podle určité normy.
  • 00:56:53 Předpisy, pokud by platily v
    podobě, v jaké jsou zpracovány,
  • 00:56:58 stále jsou v platnosti, protože
    jsme na Prahu zatím neposlali
  • 00:57:02 rozhodnutí, jsou nevymahatelné.
  • 00:57:07 Když je zrušíte, bude období, kdy v
    Praze nebude platit nic.
  • 00:57:13 Ti, kteří jsou zastánci nových
    předpisů, se bojí
  • 00:57:17 zaplevelení Prahy, zrušení zelených
    ploch.
  • 00:57:20 Tohle nezaviníte?
  • 00:57:23 Zákon hovoří jinak.
  • 00:57:28 Já bych ráda dala Praze klidně rok,
    aniž bych to zastavila.
  • 00:57:33 MMR ČR je v této oblasti
    nadřízeným orgánem Prahy.
  • 00:57:39 A to podle zákona o hlavním městě
    Praze.
  • 00:57:44 Je to podle pražského zákona.
  • 00:57:49 My jsme tu lhůtu na nápravu dali
    60 dnů podle zákona.
  • 00:57:51 To nejde prodloužit na 90 dnů.
  • 00:57:54 Ne, opravdu to nejde.
  • 00:57:56 Dodržujeme zákon.
  • 00:58:01 Nikdo by po mě nechtěl, abych
    chtěla něco nezákonného.
  • 00:58:03 Děkuji.
  • 00:58:05 UDÁLOSTI, KOMENTÁŘE končí,
    dobrou noc.
  • 00:58:07 Skryté titulky:
    H. Bukovská a P. Kinclová

Související