iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
24. 11. 2011
21:25 na ČT2

1 2 3 4 5

4 hlasy
4568
zhlédnutí

Krásný ztráty

Jan Hasenöhrl — Martin Věchet

37 min | další Zábava »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Krásný ztráty

  • 00:00:03 (zpěv)
  • 00:00:05 V baru jménem Krásný ztráty
  • 00:00:10 mám i já svůj stůl
  • 00:00:16 V baru jménem Krásný ztráty
  • 00:00:19 buď tam přesně v půl!
  • 00:00:25 Pojď svůj obraz hledat,
  • 00:00:29 pojď mu koupit rám,
  • 00:00:35 v baru Krásný ztráty
  • 00:00:40 má bejt velkej flám.
  • 00:00:44 No tak pojď tam s námi!
  • 00:00:49 No tak pojď tam hned!
  • 00:00:54 Čekají tam známí
  • 00:00:57 už pár tisíc let.
  • 00:01:03 Dobrý večer, dámy a pánové,
    vítám vás v baru Krásný ztráty.
  • 00:01:08 Zakladatel nejstaršího rockového
    festivalu pod širým nebem u nás.
  • 00:01:13 Festival se už přes 20 let odehrává
    v Trutnově.
  • 00:01:17 Jeho počátky sahají do roku 1987.
    Tehdy byl StB ještě rozehnán.
  • 00:01:24 Jeho organizátor vzešel
    z undergroundu, což je vidět.
  • 00:01:30 Vyplývá z toho jeho přátelství
    s V. Havlem a disidenty
  • 00:01:36 a komplikovaný vztah
    s úředními autoritami.
  • 00:01:40 Jeho hudebně-organizační aktivity
    mají stále politický podtext.
  • 00:01:44 To se na festivalu dodnes
    projevuje.
  • 00:01:47 Někdejší kandidát Strany zelených
    do Sněmovny si libuje v indiánské
  • 00:01:51 symbolice a rétorice. Užívá
    přezdívku Černý válčící los.
  • 00:01:57 Tu kdysi získal
    mezi kanadskými Indiány.
  • 00:02:00 U nás se jmenuje Martin Věchet.
  • 00:02:11 17 let dokazuje, že provozovat
    symfonický orchestr bez dotací
  • 00:02:17 lze i u nás,
    ač to zní neuvěřitelně.
  • 00:02:21 Těleso se jmenuje
    Český národní symfonický orchestr.
  • 00:02:25 Spolupracuje s ním i L. Pešek.
    Kromě klasického repertoáru
  • 00:02:31 nahrává filmovou hudbu, provází
    hvězdy světového showbyznysu,
  • 00:02:37 za všechny jmenuje třeba Stinga.
    Šéf tohoto orchestru
  • 00:02:41 je zároveň 1. trumpetistou. Prošel
    řadou tuzemských hudebních těles.
  • 00:02:47 Ale disponuje i obchodním talentem.
    Podařilo se mu uzavřít vynikající
  • 00:02:53 smlouvu s japonským vydavatelem
    a díky tomu orchestr prosperuje.
  • 00:02:59 Trumpetista, manažer a organizátor
    Jan Hasenöhrl.
  • 00:03:09 Jak vzpomínáte na konec 80. let?
  • 00:03:13 V té době jste s kamarády zakládali
    tradici, možná nevědomky,
  • 00:03:17 dnešního Trutnovského festivalu,
    tehdy největšího open air u nás.
  • 00:03:26 Především atmosféra spiklenectví,
    pospolitosti,
  • 00:03:34 která spojovala underground
    a lidi okolo Charty
  • 00:03:40 a děkuji, že jsem vůbec měl možnost
    je poznat. To jsem byl velmi mlád
  • 00:03:48 a chytil jsem "poslední vlakŞ
    a jsem za to velmi vděčen.
  • 00:03:51 -Kolik vám bylo let?
    -Když jsem poznal V. Havla,
  • 00:03:55 bylo mi asi 16-17 let.
  • 00:03:59 Jak jste přišli na to organizovat
    rockový festival pod širým nebem?
  • 00:04:05 A napadlo vás tehdy,
    že to oslaví více než 20 let?
  • 00:04:10 Ne. První festival
    se měl uskutečnit v roce 84.
  • 00:04:19 Jenže to skončilo,
    jak se dalo očekávat.
  • 00:04:23 Policie vesnici obklíčila,
    aparaturu i nás pozatýkala.
  • 00:04:31 Aparaturu jsme vezli na traktoru,
    to nám zabavili.
  • 00:04:36 Krásná pointa koncertu byla ta,
    že když přijel host V. Havel
  • 00:04:43 s Olgou, náš současný náčelník,
  • 00:04:46 policajti začali vztekle mlátit
    obuchama do stolu,
  • 00:04:52 protože mu určitě záviděli i to,
    že přijel volkswagenem,
  • 00:04:55 který vedle škodovek policejních
    působil hodně absurdně.
  • 00:05:01 Pak všechny návštěvníky náčelník
    pozval k sobě na Hrádeček,
  • 00:05:07 naprosto neznámých 150 lidí. Ti
    nám děkovali, jak jsme to zařídili,
  • 00:05:12 že na Hrádečku to bylo mnohem lepší
    a večírek do rána byl mnohem lepší,
  • 00:05:18 než celý ten rozehnaný festival,
    kdyby se býval uskutečnil.
  • 00:05:24 V roce 87 byl další pokus
    uskutečnit první nezávislý...
  • 00:05:33 Inspirovali jste se Woodstockem,
    který byl už v roce 68.
  • 00:05:40 Inspiroval mě tím, že když
    pan Dorůžka jezdil s videokazetou
  • 00:05:48 po různých vlakových nádražích,
    pamatuji si, že v Meziměstí
  • 00:05:53 jsme si sedli do čekárny,
    přijel pan Dorůžka s kazetou,
  • 00:06:00 TV nainstaloval a čekárna byla
    naprosto narvaná huňáči z okolí.
  • 00:06:09 Sjeli se lidé z Moravy, z Čech,
    východních i severních...
  • 00:06:15 A pouštěl nám to z Woodstocku.
    Když jsem to viděl, řekl jsem si:
  • 00:06:20 Tohle bychom tu jednou měli udělat!
    To se uskutečnilo v r. 87.
  • 00:06:25 Skončilo to, jak se dalo očekávat.
    Žádná Gorbačova perestrojka nebyla.
  • 00:06:31 Nás pozatýkali s Čuňasem. Mne 3 dny
    vozili po výsleších a po lesích,
  • 00:06:36 Čuňas byl neznámo kde, lidi
    rozehnali, brutálně je vyslýchali.
  • 00:06:42 Rok 1990 měl být náhradou
    za neuskutečněný festival v roce 87
  • 00:06:50 a všechny předcházející.
    Tím to mělo skončit.
  • 00:06:55 Že se z toho stala železná
    pravidelnost, to nikdo neplánoval.
  • 00:07:02 Jak vzpomínáte na 80. léta vy?
  • 00:07:05 To byla doba svým způsobem,
    kdy hudebníci z oblasti vážné hudby
  • 00:07:11 byli jakousi privilegovanou vrstvou
    na rozdíl od většiny z nás,
  • 00:07:17 mohli tu a tam na západ,
    povolání to bylo prestižní.
  • 00:07:21 Byl jsem v té době členem
    Pražského komorního orchestru
  • 00:07:25 od roku 85. Jak jste řekl. Jezdili
    jsme i 6 měsíců mimo republiku,
  • 00:07:36 takže mě revoluce zastihla
    ve Stuttgartu,
  • 00:07:41 stáli jsme minutu ticha
    za Martina Šmída.
  • 00:07:46 Dnes to vypadá úplně jinak,
  • 00:07:49 ale v té době to bylo legrační.
    Jezdil s námi pán, která nás hlídal
  • 00:07:53 a ten byl absolutně proti tomu,
    samozřejmě.
  • 00:07:58 Pak jsem ho viděl na jiných postech
    v průběhu dalších let.
  • 00:08:03 Říkal: Mně je jedno, prodávám-li
    muziku nebo vrtačky...!
  • 00:08:10 To jsou 80. léta...
  • 00:08:12 Když potom přišla demokracie,
    svoboda v roce 91,
  • 00:08:17 jak se to projevilo na životě hráče
    symfonického orchestru?
  • 00:08:22 Začnu tím, že to nastartovalo
    vyslovování nedůvěr.
  • 00:08:27 Já tu svobodu vysledoval tím, že
  • 00:08:34 v orchestru, kde jsem byl,
    tam byl podle mne nejlepší lídr.
  • 00:08:41 Tomu vyslovili nedůvěru lidé,
    na které on měl spadeno,
  • 00:08:47 neměli adekvátní výbavu.
  • 00:08:54 -Nebyli dost dobří muzikantsky?
    -Ano.
  • 00:09:00 On chtěl po nich určité výkony.
    Vyslovili mu nedůvěru,
  • 00:09:04 tím se ho zbavili. Asi 2-3 jsme šli
    z toho orchestru na volnou nohu
  • 00:09:12 a založili jsme Virtuosi di Praga,
    komorní orchestr. Odtud jsem odešel
  • 00:09:18 a udělali jsme jeho obdobu.
  • 00:09:22 Pak se začala ta sněhová koule
    nabalovat. Přišli Japonci...
  • 00:09:27 Já měl na mysli co to znamenalo
    pro symfonického hráče najednou
  • 00:09:34 jakoby změna poměrů: prestiž,
    postavení, finanční poměry atd.
  • 00:09:40 Jasně šlo všechno směrem dolů.
    Naprosto. Rychle a strmě.
  • 00:09:47 Vždyť i Č. filharmonie, ta je dnes
    už možná na vzestupu,
  • 00:09:54 ale všichni bojují
    na všech frontách.
  • 00:10:00 Co znamenalo,
    když se najednou všechno smělo?
  • 00:10:03 Většina věcí, proti kterým jste
    vystupovali, byla povolena.
  • 00:10:09 Když jsem viděl,
    že kotelna pomalu řídne,
  • 00:10:12 Mareček šel hrát
    do Divadla Járy Cimrmana,
  • 00:10:16 P. Uhl šel dělat ředitele ČTK
    a Ondřej do Lidovek fotit,
  • 00:10:22 přišlo mi, že přece nebudu sám
    s Havlovou fotografií na stěně!
  • 00:10:28 Odtud pochází tento obrázek.
    Začal jsem chodit na aukce
  • 00:10:33 a zjistil jsem, že mě to velmi
    vzrušuje. Vydražil jsem 1 obchůdek,
  • 00:10:38 pak 2. obchůdek a tomu jsem
    dal název Jeronýmo,
  • 00:10:43 poslední apačská bojující náčelník.
    Nevzdal se,
  • 00:10:49 ani když už jiní byli v rezervacích
    se skupinkou 11 věrných podnikal
  • 00:10:54 ojedinělé výjezdy proti bílým
    okupantům jeho země.
  • 00:11:00 Jak jste k tomu dospěl?
    I mládí jste byl nadšenec?
  • 00:11:06 Co pro vás tato symbolika znamená?
  • 00:11:09 To má kořeny v disentu.
    Indiáni jsou symbolem statečnosti.
  • 00:11:14 To byly v podstatě ideály Charty.
  • 00:11:18 Když jsem se s tímto společenstvím
    lidí začal seznamovat,
  • 00:11:24 spolu s undergroundem,
    tak to byli většinou stateční lidé.
  • 00:11:29 Nebáli se postavit napříč tomu,
    co to všechno obnášelo.
  • 00:11:35 Statečnost se promítala
    z indiánských let
  • 00:11:42 a mne ta indiánská historie
    vždycky zajímala.
  • 00:11:47 Způsob života, blízkost k přírodě,
    že se to kloubí s ekologií,
  • 00:11:53 která bohužel
    v naší zemi hodně pláče...
  • 00:11:59 V době, kdy jste všude viděl
    kouřící fabriky,
  • 00:12:03 tak zpátky k přírodě Đ všechno to
    indiánství v sobě obsahovalo.
  • 00:12:20 Kdy jste přišel na nápad
    založit si soukromý orchestr?
  • 00:12:25 Bylo to pozvolné, nebo náhodná
    příležitost, která vás uvedla
  • 00:12:31 do situace, že jste to rozjel?
  • 00:12:34 Už jsem to nakousl. Symfoňák
    to byla otázka jedné noci,
  • 00:12:41 jak jsme se dostali
    k 1., 2. a 3. komornímu orchestru,
  • 00:12:46 tak přišli zástupci JVC,
    výborná japonská firma,
  • 00:12:53 koncert se jim líbil. Tázali se,
    jsme-li schopni
  • 00:12:57 natočit Dvořákovy symfonie
  • 00:13:00 naši 1. desku. Měl jsem pocit,
    jako ve filmu, že to je ta šance,
  • 00:13:08 která se nevrací. Řekl jsem si:
    Ano, jsme schopní,
  • 00:13:11 vezmeme si více lidí
    a mít jiný orchestr.
  • 00:13:15 Zeptal se mi v autě, jestli máme
    takový orchestr.
  • 00:13:20 Já řekl: Máme. Zeptal se, jak se
    jmenuje a já mu to řekl,
  • 00:13:24 i když orchestr ještě neexistoval.
    Ráno řekl, že mluvil se šéfem
  • 00:13:30 v Japonsku a že ráno tu máme
    zakázku.
  • 00:13:34 -Vy jste to vymyslel v tom autě?
    -Ano.
  • 00:13:39 Takže bychom se mohli tady domluvit
    o vašem hraní na festivalu!
  • 00:13:44 Představa, že bude Český národní
    symfonický orchestr hrát
  • 00:13:47 na Trutnovském festivalu,
    to je dobrý nápad...!
  • 00:13:54 -Kolik vás je?
    -40, 60, 80.
  • 00:14:00 Kdy jste pochopil, že už to není
    jen nápad natočit 1 desku,
  • 00:14:05 ale že by to mohlo být permanentní
    těleso,
  • 00:14:11 které tu bude vytvářet konkurenci
    už zavedeným státním orchestrům?
  • 00:14:23 Myslím, že to byl rok 1993.
  • 00:14:29 Háček nemáme...
  • 00:14:32 Bylo to asi před 20 lety.
    Měli jsme 19. sezónu.
  • 00:14:38 Hodně nás podpořil Zdeněk Košler,
    český dirigent,
  • 00:14:43 který brzo na to potom zemřel.
  • 00:14:47 To už byla hozená rukavice
    a už se nedalo jít zpátky.
  • 00:14:52 To dá práci ukučírovat orchestr,
    kde je 80 lidí...!
  • 00:14:58 -Máme ve stavu 250-300 muzikantů...
    -Někteří se střídají.
  • 00:15:07 Vsadil jste třeba spíše na nové
    tváře,
  • 00:15:09 které se vám podařilo ze škol,
    jako to udělal Jiří Bělohlávek,
  • 00:15:16 když stavěl
    Pražskou komorní filharmonii?
  • 00:15:19 Než přetahovat zavedené lidi,
    kteří byli zvyklí na ty své židle?
  • 00:15:25 To je trend až v posledních
    3 - 5 let. Přesně.
  • 00:15:30 Kolik štěstí je třeba pro to,
  • 00:15:33 aby se vám podařilo
    ten orchestr etablovat na trhu
  • 00:15:37 a pak uživit. Měl jste hodně
    štěstí v tomhle směru?
  • 00:15:43 Měl jsem hodně štěstí na lidi.
    Dali se přesvědčit a podpořili nás.
  • 00:15:51 Hraje roli, že máme poměrně dost
    zájezdů, dost natáčíme,
  • 00:16:00 máme stálé kontrakty s JVC
    na natáčení klasické hudby.
  • 00:16:04 To už děláme 7 let. Ani festival
    nejde udělat bez podpory firem...
  • 00:16:13 Co říkáte tomu,
    když se v létě rozhlédnete kolem
  • 00:16:18 a vidíte desítky festivalů, které
    se od vašeho začátku vyrojily.
  • 00:16:27 Nemáte pocit, že to je až-až?
  • 00:16:30 Je to neúměra
    vůči velikosti této země.
  • 00:16:36 Nastala taková móda v jednu dobu
    pořádat festivaly,
  • 00:16:43 některé vznikly
    s vidinou snadných výdělků.
  • 00:16:51 Vezmete-li si kalkulačku
    a po festivalu vynásobíte si
  • 00:16:56 počty návštěvníků, které jsou
    mnohdy mnohokrát nadsazované,
  • 00:17:01 dojdete k nějakému číslu.
  • 00:17:06 Stalo se mi: přišel jsem do lokálu,
    dali mi tu kalkulačku
  • 00:17:11 a tam naskočilo nějaké strašné
    číslo.
  • 00:17:14 Ale ono to není jen o těchto
    číslech.
  • 00:17:20 Každý, kdo se do toho pustil,
    i z důvodu,
  • 00:17:25 že si může snadno vydělat, musel
    zjistit, že to tak jednoduché není.
  • 00:17:31 Domlouvat všechny ty kapely,
    i zahraniční, to je náročné.
  • 00:17:40 I domlouvání s úřady.
    Víte, jak to vypadá v Trutnově.
  • 00:17:47 Nám tam chtějí zastavět část území,
    kde se festival pořádá,
  • 00:17:52 jako by průmyslových zón bylo málo.
  • 00:17:56 V místě legendárního festivalu
    má vzniknout obchodní centrum.
  • 00:18:06 Jak to financujete? Ze vstupného
    to asi nejde, to bych se divil.
  • 00:18:13 Zahraniční hvězdy
    stojí docela hodně peněz.
  • 00:18:18 Trošku jsme vybubnovávali
    do podhorských území a nížin
  • 00:18:27 a zůstali jsme jako jediný festival
    bez sponzorských příspěvků.
  • 00:18:35 V podstatě jsme to dělali furt
    jako za dob disentu.
  • 00:18:40 Byli jsme v tom vychovaní,
    ani jsme to jinak neuměli.
  • 00:18:44 Vytisknout letáky, plakáty,
    vylepit, rozdávat mezi lidmi,
  • 00:18:49 šířit to ústně. Nás nenapadlo
    se hrbit před velkými firmami
  • 00:18:56 a snažit se s nimi domluvit,
    aby nás podpořili.
  • 00:19:01 Nemáme rádi takové vzlétající
    nafukovací panáky
  • 00:19:07 a piva,
    která se vznášejí kolem pódii.
  • 00:19:14 Prostě to nemáme rádi. Máme rádi
    naturální, čistý festival.
  • 00:19:21 Ta věc má takovou pointu: Od
    letošního roku to už není pravda.
  • 00:19:27 Nás letos podpořil mecenášsky
    pan Bakala, známý miliardář.
  • 00:19:37 Díky němu vystoupil letos
    šaman, který seděl do našeho ležení
  • 00:19:47 jako náčelnická čelenka
    na náčelníkovu hlavu...
  • 00:19:51 Je vaším největším nepřítelem
    počasí? Nebo něco jiného?
  • 00:19:56 Myslím v souvislosti s festivalem.
  • 00:19:58 -Maloměšťáctví a papalášové.
    -To je horší než počasí?
  • 00:20:05 Závist bledé tváře, nevraživost,
    zloději a pokrytectví.
  • 00:20:17 Nad tím vším se samozřejmě vznáší
    počasí.
  • 00:20:23 Spoléháme na naši nejvyšší mocnost,
    která visí každoročně nad pódiem.
  • 00:20:30 Spoléháme vždy na Džaganára,
    pána vesmíru a ten to ohlídá.
  • 00:20:37 Bez něho by se tu nic neotočilo.
  • 00:20:49 Jak moc musíte jít vstříc publiku
    s výběrem repertoáru,
  • 00:20:54 abyste orchestr mohli živit?
  • 00:20:58 Repertoárem musíte vyjít publiku
    vstříc víc, než koho financuje stát
  • 00:21:07 a může být ve výběru repertoáru
    svobodnější.
  • 00:21:13 Máte pravdu. Vycházíme vstříc,
    nás i ta jiná muzika baví.
  • 00:21:20 Třeba uděláme kapelu rockovou
    a to je věc, která nás baví
  • 00:21:26 a nemyslíme, že muziku symfonickou
    nějak degradujeme.
  • 00:21:31 Máme čas, rádi si zahrajeme
    Mahlera
  • 00:21:35 i spoustu jiných klasických autorů.
  • 00:21:38 Ideální! Jak jste se dostali
    k panu Stingovi?
  • 00:21:43 On o nás slyšel.
    Od jedné americké agentury.
  • 00:21:53 To jsme dělali ještě s panem
    Shaferinem a s Jamesem Morrisonem.
  • 00:21:59 Koncert s panem Stingem...
  • 00:22:02 Příprava byla mnohem náročnější,
    než na jiné koncerty.
  • 00:22:06 Poslal k nám předdirigenta
    vynikajícího, z Texasu,
  • 00:22:12 který s námi strávil celé 4 dny
    přípravou, aranžmá byla dost těžká.
  • 00:22:18 Hodně sól tam bylo. Potom nás
    vezli na ten koncert s tím,
  • 00:22:24 že jsme tam koncert absolvovali
    odpoledne a večer.
  • 00:22:29 Pro mne největším zážitkem bylo,
    že Sting čeká na pódiu,
  • 00:22:34 ne žádný koridor pro něj,
    čekal na pódiu, my jsme si sedli,
  • 00:22:42 v klidu se rozcvičoval
    a pak začal zpívat
  • 00:22:46 a celý program jel úplně naplno.
    Jako když zpívá pro lidi.
  • 00:22:51 Jeli jsme to jednou, jako zkoušku.
    Hodinu si odpočinul, a znova!
  • 00:22:56 Ale úplně na sto procent!
    Pro mne to byl opravdu šok,
  • 00:23:01 co to je za profesionála
    do morku kostí! Nádherný zážitek!
  • 00:23:07 Uděláte symfonické vystoupení
    ze skladeb Pink Floyd
  • 00:23:11 nebo Deep Purple, nebo...
    Zaregistroval jsem, že jste někde...,
  • 00:23:17 Ano, a děláme teď s Davisem Beatles
    symfonické. Jsou moc dobře udělané.
  • 00:23:24 -Výborná aranžmá.
    -My říkáme o festivalu v Trutnově
  • 00:23:29 pod horami, že to je ani ne tak
    o muzice, ale o momentu setkání.
  • 00:23:38 Klapne-li to,
    na čem jsme se domluvili,
  • 00:23:42 tak to možná i pocítíte.
    A z toho, co říkáte,
  • 00:23:48 Beatles by byli naprosto úžasní.
    Zahrát v symfonické podobě
  • 00:23:55 Beatles...
  • 00:23:57 -Ten projekt je hezký.
    -Já slyšel, že jste kromě toho,
  • 00:24:04 že máte náčelníkem V. Havla,
    jste nositelem indiánského jména,
  • 00:24:09 které jste získal v Kanadě
    od Indiánů. Je to tak?
  • 00:24:14 -Kde jste to vyšťoural?
    -Někde jsem to vyšťoural.
  • 00:24:18 Když jsem tam objevil Indiány
    na samostatném ostrově,
  • 00:24:27 kde opravdu žili v týpíčkách
    a ve srubech,
  • 00:24:32 řekli mi,
    že budu hlídat posvátný oheň.
  • 00:24:37 Když jsem se podíval na oblohu,
    byla totálně zatažená.
  • 00:24:43 Řekl jsem si:
    Tady hlídat posvátný oheň,
  • 00:24:47 to je něco hrozného! Kdyby to
    zhaslo, je to nepředstavitelné!
  • 00:24:53 Kdyby mi ten déšť oheň uhasil...
    V Kanadě v té době
  • 00:24:59 pršelo tak, jako dnes už prší
    i u nás. Padaly proudy vody!
  • 00:25:08 Přišel pak Indián
    a když mě viděl vyděšeného,
  • 00:25:12 donesl takovýhle pytlík tabáku.
    Já nekouřím. On řekl:
  • 00:25:20 "Martine, toto budeš házet do ohně
    a budeš odříkávat modlitby.
  • 00:25:26 Uvidíš, co se stane.Ş
    Já tam do rána seděl
  • 00:25:30 a jak ten magor jsem tam odříkal
    všechny modlitby včetně Otčenáše,
  • 00:25:36 i dalších modliteb, a házel jsem
    tam tabák po hrstech.
  • 00:25:42 Věřte nebo ne, to nebe se úplně
    rozestoupilo a já tak blizoučko
  • 00:25:49 nikdy hvězdy neviděl,
    jako tam v té Kanadě.
  • 00:25:55 Ještě tam byla jakoby polární záře
    na té obloze!
  • 00:25:59 To se rozestoupilo,
    ani kapička nespadla.
  • 00:26:04 Ty dny, co jsem u Indiánů byl,
    jsem se od toho ohně nehnul.
  • 00:26:09 Zůstal jsem celou dobu až do konce
    u posvátného ohně. Je větší čest?!
  • 00:26:18 Jak zní vaše jméno indiánské?
  • 00:26:21 Když jsem odjížděl,
    tak mne tam zavolal náčelník,
  • 00:26:25 který i vypadal indiánsky
    a dlouze něco povídal.
  • 00:26:34 Neumím pořádně anglicky,
    pořádně jsem tomu nerozuměl.
  • 00:26:38 Ve finále mi řekl: Martin has
    new, your name...
  • 00:26:47 Černý válčící los.
  • 00:26:55 Jak vám vyhovuje život na cestách?
    To ovlivňuje soukromí.
  • 00:27:01 Když popisujete, kam všude jezdíte,
    jak to snáší vaše rodinka?
  • 00:27:08 Budu upřímný. Už moc nejezdím.
    Ale jezdil jsem hrozně moc.
  • 00:27:14 Od 20 do 35 let jsme jezdili hodně
    a posledních 10 let
  • 00:27:20 dost schramstla administrativní
    práce, nebaví mě, ale je nutná.
  • 00:27:26 a mám sólové projekty, big band,
    sólové hraní.
  • 00:27:30 Jezdím 1-2x do roka.
    S rodinkou, to určitě znáte,
  • 00:27:36 u nás je to znásobeno.
  • 00:27:42 Cítíte se více být šéfem,
    nebo muzikantem, manažerem?
  • 00:27:51 Rozumím. Víc se cítím muzikantem.
  • 00:27:55 Ale už to,
    že se o tom sám přesvědčuji,
  • 00:27:59 už se obávám, že se to přehazuje
    někam, kam nechci.
  • 00:28:06 Jak vás vnímá konkurence, Česká
    filharmonie, další orchestry,
  • 00:28:10 symfoňák rozhlasový nebo FOK?
  • 00:28:15 (mluví oba)
  • 00:28:19 Nemyslím,
    že jsme úplná konkurence pro ně.
  • 00:28:24 Možná,
    že se dělíme o pražské publikum,
  • 00:28:29 ale když jsme odcházeli z Rudolfina
    a už se nedá nic dělat, zmíním to,
  • 00:28:38 nechtěli jsme odejít, ale tehdejší
    pan ředitel, že musíme odejít,
  • 00:28:44 že si nás v zahraničí pletou
    s Českou filharmonií.
  • 00:28:49 Myslím, že to se stát nemůže.
  • 00:28:54 Tenkrát to bylo jak na psa hůl.
    My jsme museli odejít.
  • 00:29:02 Teď myslím, že jsme udělali dobře,
    že jsme odešli z Rudolfina.
  • 00:29:06 Pro naše potřeby
    je Smetanova síň lepší.
  • 00:29:11 Je kapacitně větší.
  • 00:29:14 A je v centru a má ten genius loci.
  • 00:29:30 Martine, co vy a politika?
  • 00:29:33 Zjistil jsem, že jste kandidoval
    za Stranu zelených roce 2006.
  • 00:29:40 Ta strana se v tom roce
    dostala do parlamentu.
  • 00:29:45 Vy osobně ne. Mrzí vás to?
  • 00:29:50 Nemrzí, protože jsem z toho odešel
    s pocitem,
  • 00:29:54 že jsem té dobré myšlence
    a dobré vizi nějak mohl pomoci.
  • 00:30:02 No jó...
  • 00:30:11 Kandidoval jsem jako nezávislý.
    Lídrem byl tehdy Standa Penc,
  • 00:30:16 -známý aktivista.
    -Také tu seděl před časem...
  • 00:30:23 Standovi to tenkrát uteklo
    o snad 100-120 hlasů..
  • 00:30:30 Myslím si, že lidé jako Standa
    by určitě rozsvítili ten parlament!
  • 00:30:36 Máte s tím také určitě zkušenosti.
    I v 90. letech,
  • 00:30:41 když někde kandidoval Magor
    M. Jirous, byla velká škoda,
  • 00:30:48 že se tam tenkrát nedostal.
  • 00:30:51 Takoví lidé, myslím,
    že jsou potřeba v parlamentu.
  • 00:30:56 Kteří tam způsobí nějaké pozdvižení
    a jsou i kontrolkou.
  • 00:31:03 Standa Penc si vždy dokáže najít
    nějaké téma...
  • 00:31:08 Jak vycházíte se svoji povahou
    s úředními autoritami?
  • 00:31:13 S vedením města, jste tady popsal
    situaci, která souvisí
  • 00:31:18 s pozicí festivalu na bojiští s
    různými developerskými aktivitami.
  • 00:31:23 Oni vyžadují loajalitu k nim.
  • 00:31:29 Pokud jim nepoklepáváte po ramenou
    slovy I.M. Jirouse:
  • 00:31:38 Na poklepání po ramenou
    by zahynula každá kultura,
  • 00:31:43 to jsem si vzal natolik k srdci,
    že není v pořádku,
  • 00:31:49 aby kulturní věci byly podjaté
  • 00:31:53 nějakými dočasnými mocipány.
    Trutnovský starosta chodil
  • 00:31:58 na festival, všechno bylo v pořádku
    do té chvíle,
  • 00:32:02 než se začaly objevovat příspěvky
    v tisku, v médiích
  • 00:32:08 k jejich aktivitám. V Podkrkonoší
    dochází k nehezkým stavbám
  • 00:32:16 a developerským projektům.
  • 00:32:19 Je tam zaháčkovaný i Hušák,
    nechvalně známý z působení v Sazce.
  • 00:32:28 Skoupil tam nějaké pozemky. Tomu
    předcházely výpravy do Las Vegas
  • 00:32:35 a to napříč politickým spektrem.
  • 00:32:38 Když se pak s panem Hušákem
    zastupitelé vrátili z Las Vegas,
  • 00:32:46 jednohlasně odsouhlasili prodej
    rozsáhlých pozemků.
  • 00:32:50 To jsou takové věci,
    které nás nenechávají v klidu.
  • 00:32:56 Je to stejné, jako když nám berou
    teď obrazně řečeno půdu
  • 00:33:02 pro naše tý pý. Kde jsou posvátné
    ohně, stojí tý-pý, stojí dvě pódia,
  • 00:33:10 lidé stanují, naši spolubojovníci,
    radnici nenapadne nic rozumnějšího,
  • 00:33:16 než to místo určit
    do průmyslové zóny.
  • 00:33:20 To by nenechalo žádnou indiánskou
    duši v klidu,
  • 00:33:25 kdyby jim nějaká bledá tvář
    zase brala území.
  • 00:33:30 To se bohužel děje
    a my jsme nuceni hledat jiná území.
  • 00:33:37 Baví vás festival stejně,
    jako když jste začínali?
  • 00:33:40 Ať jde o poslouchání, organizování,
    to všechno...?
  • 00:33:44 Jo, protože festival nemá být jen
    o hudbě, i když se na váš orchestr
  • 00:33:53 už teď těším.
    Myslím, že to bude hodně dobré.
  • 00:33:58 Má i takový, odvážím se říci,
    duchovní rozměr.
  • 00:34:05 V rámci festivalu jsou bohoslužby,
    jsou přednášky,
  • 00:34:13 Hare Krišna tam mají camp,
    kde dělají svoje obřady,
  • 00:34:18 Indiáni tam dělají své obřady.
    Střetávají se tam různé kultury.
  • 00:34:24 To se vznáší
    nad celým duchem festivalu
  • 00:34:29 jako vzácná aura,
    kterou je třeba hýčkat
  • 00:34:35 a která nás inspiruje
    k dalším ročníkům.
  • 00:34:40 Kdyby to bylo jen o hudbě,
  • 00:34:42 jenom udělat nějaký festival,
    kde zahrají kapely a odjedou,
  • 00:34:47 tak by nás to už dávno nebavilo
    a už to dávno neděláme.
  • 00:34:52 Poctou nám je i to, že mnozí z těch
    hudebníků zůstávají v Trutnově,
  • 00:34:57 v našem ležení celé tři dny.
  • 00:35:00 Kdybyste se mě ptal, zdali mě baví
    festival, řekl bych "anoŞ,
  • 00:35:05 nás totiž baví ho připravovat.
    Jestlipak to máte také?
  • 00:35:10 To je podle mne důležitý moment.
  • 00:35:14 To napětí...
  • 00:35:18 Do poslední chvíle nevíte,
    jak to všechno dopadne.
  • 00:35:22 Jestli vám bude nejvyšší mocnost
    přát,
  • 00:35:25 kdo všechno přijede...
  • 00:35:28 Je s tím spojeno i mnoho večírků,
    mejdanů
  • 00:35:34 a setkání se zajímavými lidmi.
    S Michalem se také známe z toho
  • 00:35:41 -festivalu.
    -Ale připravuje se to přes rok,
  • 00:35:47 kdy 14 dní se potkáváme s kolegy.
    Podle mne je to
  • 00:35:52 hodinu se pracuje a pak se to
    zvrhne... Právě to nás baví.
  • 00:36:01 A je pak úlet, když se dozvíte,
    že po 25 letech,
  • 00:36:08 kdy festival nese v sobě název
    města "Trutnov Open AirŞ
  • 00:36:15 a tam radní chtějí
    to posvátné území zastavit!
  • 00:36:19 Raz, dva, tři, a!
  • 00:36:22 To bylo pro dnešek všechno
    Děkuji vám za pozornost.
  • 00:36:26 Příště opět v baru Krásný ztráty
    na shledanou!
  • 00:36:30 Skryté titulky: R. Světecký
    Česká televize 2011

Související