iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
18. 9. 2011
11:30 na ČT2

1 2 3 4 5

4 hlasy
1938
zhlédnutí

Nedej se

Zelené mosty

Bitva o přírodu pokračuje

16 min | další Publicistika »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Nedej se

  • 00:00:21 Naše krajina je stále více
    fragmentovaná zástavbou,
  • 00:00:24 železničními koridory
    a sítí dálnic.
  • 00:00:28 Zhruba před 10 lety se u nás
    začaly budovat zelené mosty
  • 00:00:32 neboli ekodukty
    pro bezpečnou migraci zvířat.
  • 00:00:35 Jak ukázala praxe, některé byly
    postaveny na zcela nevhodném místě.
  • 00:00:40 Například nedávno dokončený ekodukt
    přes rychlostní komunikaci R6
  • 00:00:45 u Karlových Varů by měl převádět
    zvěř od místního hřbitova k Makru.
  • 00:00:52 Tento ekodukt byl navrhován v době,
    kdy nebylo povědomí
  • 00:00:56 o další výstavbě, jako je Makro,
    Globus a další rodinné výstavby.
  • 00:01:01 Tento ekodukt
    byl postaven v roce 2008
  • 00:01:05 a následně nato
    navazovala další výstavba.
  • 00:01:08 Dnes výsledek je ten,
    že ekodukt míří vlastně
  • 00:01:12 k výstavbě Makra
    a jiných záležitostí,
  • 00:01:16 čímž takříkajíc
    ztratil svoji funkčnost.
  • 00:01:20 Od tohoto bodu se my odpichujeme
    s naším novým návrhem
  • 00:01:24 kompenzačních opatření, to znamená
    navést zvěř do takových míst,
  • 00:01:29 kde bude opravdu v klidu procházet.
  • 00:01:32 Ekodukt dnes míří přímo
    do budoucího satelitního městečka.
  • 00:01:36 Původně byl projektován
    jako dvousetmetrový tunel.
  • 00:01:40 Poté byla jeho šíře
    zkrácena na 50 metrů,
  • 00:01:43 byl schválen v rámci EIA
  • 00:01:46 a skelet tunelu
    byl postaven v roce 2005.
  • 00:01:50 O dva roky později celou lokalitu
    nad ekoduktem nechala obec
  • 00:01:54 Jenišov zasíťovat
    pro výstavbu 170 domů.
  • 00:02:00 Je to podobně jako u dálniční sítě,
    kdy stát z veřejných prostředků
  • 00:02:07 platí bezkoncepční výstavbu
    dálnic a silnic,
  • 00:02:10 aniž zkoumá
    dopravní nebo finanční efekty.
  • 00:02:14 U těch ekoduktů je to asi podobné.
  • 00:02:16 Prostě investor postaví ekodukt
    na základě nějaké studie
  • 00:02:20 a už se nezkoumá,
    zda ten ekodukt byl opravdu funkční
  • 00:02:24 nebo bude funkční
    a zda byl nutný,
  • 00:02:26 zda neexistovalo
    nějaké náhradní řešení.
  • 00:02:29 Kdo se podílí
    na vyhozených prostředcích?
  • 00:02:32 Ředitelství silnic a dálnic,
    které navíc financovalo
  • 00:02:35 vedle ekoduktu
    most pro vyrůstající satelit,
  • 00:02:38 anebo obec Jenišov,
    která výstavbou satelitního města
  • 00:02:42 přehradí
    přirozený migrační koridor?
  • 00:02:46 Ony jsou dva problémy,
    o kterých je potřeba se zmínit
  • 00:02:51 v souvislosti s dopravou.
    Jeden problém je tedy
  • 00:02:54 fragmentace prostředí, to znamená,
    významná dopravní infrastruktura,
  • 00:02:57 především dálnice tvoří
    neprůchodné bariéry pro zvířata.
  • 00:03:00 Ale existuje zde
    také druhý problém,
  • 00:03:03 a to je mortalita
    zvířat na silnici,
  • 00:03:06 protože řada živočichů se snaží
    i ty frekventované silnice přebíhat
  • 00:03:11 a to riziko usmrcení
    při střetu s vozidly
  • 00:03:15 roste s intenzitou provozu.
  • 00:03:18 My jsme se věnovali tomuto problému
    v rámci jedné studie,
  • 00:03:22 kde jsme se pokoušeli odhadnout
  • 00:03:24 počty zvířat,
    které na silnicích hynou.
  • 00:03:27 Z té studie vyplynulo například to,
    že ročně uhyne na našich silnicích,
  • 00:03:31 nebo je zabito na našich silnicích
    přes půl milionu zajíců,
  • 00:03:35 50 tisíc kun, 350 tisíc ježků.
    Pro některé druhy je otázka
  • 00:03:40 té silniční mortality skutečně
    otázkou dalšího jejich přežití.
  • 00:03:45 Takovým ukázkovým druhem
    je například vydra říční,
  • 00:03:48 kde celkovou populaci v současné
    době odhadujeme zhruba
  • 00:03:51 na 2,5 až 3 tisíce jedinců
    v celé republice.
  • 00:03:55 A každoročně hyne na silnicích
    odhadem kolem 200 jedinců vydry.
  • 00:04:01 Takže při její rozmnožovací
    schopnosti se dá říct,
  • 00:04:06 že naprostá většina přírůstku
    té populace hyne na silnicích.
  • 00:04:13 Ve srovnání se sousedními státy
  • 00:04:15 je u nás výstavba ekoduktů
    neskutečně drahá.
  • 00:04:20 Cena ekoduktu za jeden se pohybuje
    okolo 250 až 500 milionů korun.
  • 00:04:25 Kompenzační opatření,
    s kterými přicházíme,
  • 00:04:28 jsou nákladově
    zhruba na 50 procentech.
  • 00:04:31 Čím to, že ty ceny jsou tak vysoké?
  • 00:04:34 Je to vždycky individuální stavba.
  • 00:04:36 Je to vlastně most,
    který musíte zazelenit,
  • 00:04:39 který musíte ochránit
    proti osvícení projíždějících aut,
  • 00:04:42 musíte tam udělat mnoho úprav.
    Záleží případ od případu,
  • 00:04:46 v jaké krajině je posazen,
    jaké má návaznosti a tak dále.
  • 00:04:51 Ty ceny ekoduktů u nás se pohybují
  • 00:04:54 tedy v rozmezí
    250 až 500 milionů korun.
  • 00:04:58 Podobné mosty,
    dejme tomu, v Rakousku
  • 00:05:01 stojí řádově 100 milionů korun.
    Jak si to vysvětlit?
  • 00:05:05 U nás v České republice
    je velký spor o tom,
  • 00:05:08 jaká šířka ekoduktů má být,
  • 00:05:11 protože ekodukty
    se primárně staví pro velké savce.
  • 00:05:15 Jsou zde dva názory.
    Jeden názor říká,
  • 00:05:18 že má být široký až 40 metrů.
    My se kloníme k tomu,
  • 00:05:21 že by postačovala šířka 20 metrů.
    Když se podíváte
  • 00:05:25 na šířku ekoduktu v Rakousku,
    tak je to ta užší varianta.
  • 00:05:29 Na Agenturu se neobracel investor,
    když plánoval a stavěl ekodukty?
  • 00:05:36 Příprava těch staveb probíhá tak,
    že vždy probíhá
  • 00:05:41 v rámci přípravy stavby hodnocení
    vlivů stavby na životní prostředí,
  • 00:05:45 takzvaná EIA.
    V rámci EIA se tedy hodnotí
  • 00:05:49 ty možné dopady a následuje
    potom územní a stavební řízení.
  • 00:05:54 Agentura ochrany přírody
    je do těchto procesů zapojena,
  • 00:06:00 řekl bych, u každé stavby různě.
  • 00:06:03 Záleží na příslušných orgánech,
    zda ji přizvou, nebo nepřizvou.
  • 00:06:07 Špatně umístěné ekodukty
    výrazně podporují jejich odpůrce.
  • 00:06:12 Na neudržitelnou situaci,
    kdy stát buduje zelené mosty
  • 00:06:16 bez návaznosti
    na celostátní migrační trasy,
  • 00:06:19 reagovala Agentura ochrany
    přírody a krajiny projektem
  • 00:06:23 Migrace zvěře v České republice.
  • 00:06:27 Výsledkem toho projektu je mapa,
    kde jsou identifikovány
  • 00:06:34 ty hlavní migrační cesty,
    hlavní migrační koridory.
  • 00:06:37 V rámci toho úkolu byly zvoleny
  • 00:06:40 takzvané cílové druhy
    toho projektu.
  • 00:06:43 Za ty cílové druhy byly zvoleny
    všechny tři druhy velkých šelem,
  • 00:06:46 to znamená medvěd, rys a vlk.
    A dále také los evropský a jelen.
  • 00:06:51 Ty druhy byly vybrány
    jednak z toho důvodu,
  • 00:06:55 že kromě jelena jsou všechny
    ty ostatní předmětem ochrany,
  • 00:07:00 jsou to druhy chráněné,
    ale především proto,
  • 00:07:02 že jsou to druhy, které lze označit
    za takzvané druhy deštníkové,
  • 00:07:06 to znamená, jsou to druhy,
    které mají velmi vysoké nároky
  • 00:07:11 na kvalitu prostředí
    i na průchodnost té krajiny.
  • 00:07:14 A dá se říct, když zajistíme
    průchodnost pro tuto skupinu
  • 00:07:18 živočichů, tak vlastně zajišťujeme
    dostatečným způsobem i průchodnost
  • 00:07:21 pro všechny ostatní druhy, vázané
    na přirozené lesní ekosystémy.
  • 00:07:26 Pokud by se migrační koridory
    dostaly do územních plánů obcí,
  • 00:07:30 pak by nemohla nastat situace
    jako na novém pražském okruhu.
  • 00:07:35 V Praze 12 u Cholupic byly
    postaveny vedle sebe tři ekodukty.
  • 00:07:40 Ty směřují do místní bažantnice.
    V okolí je už území hlavního města,
  • 00:07:45 které se během 20 let rozroste
    až sem - k pražskému okruhu.
  • 00:07:50 Velkorysé utrácení
    dokumentují dlážděné příkopy
  • 00:07:53 a naprosto zbytečná svodidla
    podél obslužných cest.
  • 00:08:02 Cholupické ekodukty
    jsou typickou ukázkou
  • 00:08:05 chybného postupu v minulosti.
    Nevím, jestli je zájmem to,
  • 00:08:10 aby se zvěř
    naváděla do centra Prahy.
  • 00:08:12 Když si uvědomíme,
    že ekodukty se stavějí primárně
  • 00:08:16 pro velké savce,
    jako je vlk, medvěd, los a rys,
  • 00:08:19 pochybuju o tom, že bychom chtěli
    navádět vlka, medvěda...
  • 00:08:23 Nedokážu si představit
    medvěda v centru Prahy.
  • 00:08:26 Dobře. Ale proč byly stavěny tedy?
  • 00:08:29 Bylo to podmínkou EIA,
    která vyplynula
  • 00:08:32 z ministerstva životního prostředí,
    to znamená ochránců přírody,
  • 00:08:35 a na základě připomínek
    z občanských iniciativ.
  • 00:08:40 V rámci těch správních řízení
    jste mohli zasahovat do nich
  • 00:08:43 a navrhovat ekodukty?
  • 00:08:45 V rámci územních řízení
    už není velký prostor něco měnit.
  • 00:08:51 Projektant musí
    na základě odborných posudků
  • 00:08:55 odborníků na ty ekodukty
    už sám vyprojektovat místo,
  • 00:08:58 kde se ten ekodukt bude stavět.
  • 00:09:00 A bohužel už nelze jít zpátky,
    kdy třeba chybí nějaká zpětná vazba
  • 00:09:07 s občanským sdružením pro
    investora, než začne projektovat.
  • 00:09:12 V tom územním řízení
    už je prostě návrh předložen
  • 00:09:15 a ta změna je velmi obtížná.
  • 00:09:18 Stalo se nám to pouze jednou až
    ve stavebním řízení na dálnici D11,
  • 00:09:22 kdy se ten ekodukt
    rozšířil o několik metrů,
  • 00:09:26 aby byl funkční.
    Ale to byla opravdu výjimka.
  • 00:09:29 Podle oficiálních údajů
    Policie České republiky
  • 00:09:33 jenom na dálnicích
    a silnicích 1.třídy
  • 00:09:36 dochází každý rok
    následkem střetu se zvěří
  • 00:09:39 k více než 15 tisícům nehod.
  • 00:09:41 Škody na zdraví a majetku
    jsou vysoké.
  • 00:09:46 Ty migrační koridory mají za cíl
  • 00:09:47 propojit místa výskytu
    těch cílových druhů,
  • 00:09:52 takže na mapě pak vidíme,
    že ty hlavní koridory,
  • 00:09:58 nejvýznamnější propojení je
    mezi oblastí Beskyd a Jeseníků.
  • 00:10:02 Dále potom z Jeseníků na jih Čech,
    na Šumavu,
  • 00:10:06 přes Českomoravskou vysočinu,
    celý ten věnec pohraničních hor.
  • 00:10:10 To jsou ta hlavní místa,
    která je třeba vzájemně propojit.
  • 00:10:14 Ta síť je navržena tak, aby byla
    v současné době maximálně průchodná
  • 00:10:18 Pochopitelně v celé té délce,
    celá ta délka těch koridorů
  • 00:10:22 v rámci celé České republiky,
    představuje asi 10 tisíc kilometrů,
  • 00:10:25 takže je jasné, že v současné
    krajině se již nebylo možné vyhnout
  • 00:10:29 křížením s těmi
    technickými bariérami.
  • 00:10:32 A na celé síti bylo identifikováno
    27 takzvaných kritických míst,
  • 00:10:38 to znamená míst, která už
    v současné době jsou neprůchodná.
  • 00:10:42 Na té mapě vidíme,
    že například na dálnici D1
  • 00:10:47 v úseku od Humpolce po Brno
    je celkem 7 kritických míst.
  • 00:10:52 Podobná situace
    je i tedy na dalších dálnicích,
  • 00:10:56 i když je třeba říct,
  • 00:10:59 že D1 je z tohoto pohledu
    asi největší problém.
  • 00:11:02 S kamerou jsme se vypravili
    na nejvíce problematický úsek
  • 00:11:06 dálnice D1
    několik kilometrů za Humpolec.
  • 00:11:14 Skutečně dálnice je na řadě míst
    křížená lesními cestami
  • 00:11:18 a tady takových
    podchodů lesních cest je tu řada.
  • 00:11:21 My jsme se věnovali
    podrobně ověření toho,
  • 00:11:25 zda zvířata tyto mosty využívají.
    Ale závěr je jednoznačný.
  • 00:11:31 Tady tyto mostky přes polní cesty
    využívá liška,
  • 00:11:35 kuna, ale větší zvířata nikdy.
  • 00:11:38 My jsme si ověřili tuto skutečnost
    právě na příkladu tohoto mostu.
  • 00:11:43 Před několika lety
    jsme měli možnost sledovat
  • 00:11:47 migrujícího losa, který přišel
    od severu, od Havlíčkova Brodu,
  • 00:11:52 a tady, na 97.kilometru dálnice D1
    se zdržoval několik dní.
  • 00:11:57 A celou noc podle stop procházel
    v těsné blízkosti tohoto mostu,
  • 00:12:02 několikrát přišel až do těsné
    blízkosti, ale ten most neprošel.
  • 00:12:06 Po třech dnech, kdy bylo evidentní,
    že los chce překročit dálnice,
  • 00:12:10 kdy se pohyboval
    v těsné blízkosti svodidel,
  • 00:12:12 tak jsem se nakonec
    rozhodli losa uspat.
  • 00:12:15 Los tedy překonal dálnici
    naložený na traktoru.
  • 00:12:19 Tady můžete vidět
    dokumentaci z té akce,
  • 00:12:22 kdy los po zásahu narkotizační
    střelou usnul,
  • 00:12:28 naložili jsme ho na traktor,
    na druhé straně dálnice
  • 00:12:31 jsme ho probudili
    a los pokračoval dál.
  • 00:12:34 Bylo zajímavé, když se probudil,
    neztratil orientaci
  • 00:12:38 a pokračoval přesně dál
    tím jihozápadním směrem.
  • 00:12:42 Další pozorování byla v okolí
    Dudína, pak u Kardašovy Řečice.
  • 00:12:45 Došel určitě až na Třeboňsko
    k té jihočeské populaci.
  • 00:12:52 Proč tento typ mostu
    nevyužívají velká zvířata?
  • 00:12:56 Je to především
    díky parametrům toho mostu.
  • 00:12:58 Ten most je zkrátka příliš úzký.
  • 00:13:00 Má vlastně charakter tunelu.
    Roli hrají všechny tři rozměry.
  • 00:13:04 To znamená šířka,
    výška i délka toho průchodu.
  • 00:13:07 A v těchto mostech zkrátka
    to zvíře pocitově má dojem,
  • 00:13:12 že vchází do uzavřeného prostoru,
    do pasti,
  • 00:13:15 a vyhýbá se těmto průchodům.
  • 00:13:18 Abychom dosáhli toho stavu,
    aby zvířata most využívala,
  • 00:13:22 tak by musel být podstatně širší.
  • 00:13:24 Zhruba od 10-15 metrů most začíná
    využívat srnec a divoké prase,
  • 00:13:31 kolem těch 20 metrů už potom
    i jelen do těch mostů vstupuje.
  • 00:13:35 Takže je to především
    otázka té šířky.
  • 00:13:38 Přestože srážky s velkými savci
    mají na svědomí
  • 00:13:41 stovky životů řidičů
    a statisíce životů zvěře,
  • 00:13:45 do plánované
    rekonstrukce dálnice D1
  • 00:13:48 zatím výstavba širších podchodů
    a ekoduktů nebyla zahrnuta.
  • 00:13:54 Cena ekoduktu je zhruba
    250 až 500 milionů korun v průměru.
  • 00:13:58 Následná údržba v 30 letech
  • 00:14:01 se dá vyčíslit
    ve výši 2 miliard korun.
  • 00:14:03 Musíte si uvědomit,
    že se jedná o most,
  • 00:14:06 který má nějakou životnost.
    Musíte ho postavit znova.
  • 00:14:09 Máte ně něm nějakou vegetaci,
    která se musí udržovat.
  • 00:14:12 Většinou jsou nějaké další věci,
  • 00:14:17 protože jsou tu tunely
    na těch dálnicích.
  • 00:14:20 Samozřejmě není potřeba
    ve všech úsecích silnic a dálnic
  • 00:14:27 stavět ekodukty. Alternativa je,
    když například ta dálnice
  • 00:14:30 nebo rychlostní silnice
    překonává nějaké údolí
  • 00:14:34 a je tam most pro tu silnici,
    tak pod tím mostem
  • 00:14:37 logicky migrují živočichové
    a často i rostliny bez problémů.
  • 00:14:43 Samozřejmě taky existuje možnost,
    že při překonávání
  • 00:14:47 rychlostní silnice nějakým mostem,
    tak ten most se udělá širší.
  • 00:14:52 A vlastně u takové nějaké
    drobné okresní silničky
  • 00:14:56 mohou být vedle pásy, které zároveň
    s tou silničkou mohou sloužit
  • 00:15:00 jako migrační koridor.
    To všechno je známé,
  • 00:15:03 to všechno se ví,
    akorát prostě se to nepoužívá.
  • 00:15:07 Takže hlavní úlohu vidím
    u investora, což je
  • 00:15:10 Ředitelství silnic a dálnic, které
    hospodaří s veřejnými prostředky,
  • 00:15:14 aby si sedlo s techniky, stavaři,
    odborníky na ochranu přírody
  • 00:15:19 a navrhlo nějakou novou koncepci,
  • 00:15:22 která by měla být
    posouzena i veřejností.
  • 00:15:26 Já jako
    zástupce občanských sdružení
  • 00:15:28 bych rád do toho také mluvil.
  • 00:15:30 A pak se dá říct,
    kde a jak postavit ty ekodukty.
  • 00:15:35 Jinak nemá cenu stavět ekodukty,
  • 00:15:37 na které zrovna jsou peníze,
    a pak je zvířata nevyužívají.
  • 00:15:55 Skryté titulky: Jaroslav Švagr
    Česká televize 2011

Související