iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
26. 9. 2008
17:40 na ČT2

1 2 3 4 5

68 hlasů
2121
zhlédnutí

Nedej se

Dálnice D3

Bitva o přírodu pokračuje

16 min | další Publicistika »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Nedej se

  • 00:00:33 Už 15 let bojují
    občané a obce z Posázaví
  • 00:00:36 proti záměru Ředitelství silnic a
    dálnic vybudovat přes jejich domovy
  • 00:00:40 dálnici D3
    podle čtyřicet let starých projektů
  • 00:00:44 v takzvané Stabilizované variantě.
  • 00:00:47 V roce 2001 založili dotčené obce
    občanské sdružení Klid
  • 00:00:51 a předložily nový návrh
    moderního dopravního spojení
  • 00:00:55 na Tábor a České Budějovice.
  • 00:00:59 Nechali jsme si jako Sdružení
    vypracovat studii,
  • 00:01:04 která je zde předložena,
    na kterou se složily tyto obce
  • 00:01:10 a lidé z vesnic po malých částkách
    pomalu jako na Národní divadlo.
  • 00:01:13 Samozřejmě tato studie
    není propracovaná do detailu
  • 00:01:17 takovým způsobem,
  • 00:01:19 jako to dělají státní podniky
    za státní peníze, čili naše.
  • 00:01:25 A našli jsme řešení,
    které by mělo být jednak lacinější,
  • 00:01:30 kratší a mělo by méně zasáhnout
  • 00:01:33 do krajinných rázů
    příslušných obcí.
  • 00:01:37 Studie s názvem Promika
    získala v roce 2001
  • 00:01:40 podporu tehdejšího ministerstva
    životního prostředí
  • 00:01:43 a stala se
    vážným konkurentem dálnice D3.
  • 00:01:46 V období, kdy jsem byla náměstkyně
    ministra životního prostředí,
  • 00:01:51 tak se projednávala dopravní
    strategie ve vládě
  • 00:01:54 a právě dálnice D3 byla autory
    dopravní koncepce
  • 00:01:58 shledána jako nadbytečná.
  • 00:02:01 A to z těchto důvodů,
    že vlastně nezabezpečuje
  • 00:02:04 žádný z významných průchodů
    Českou republikou
  • 00:02:08 a je vlastně nahraditelná
    jinými spoji.
  • 00:02:11 A o čtyři roky později:
  • 00:02:13 Po všech nesouhlasech, které
    ministerstvo vyslovilo v minulosti,
  • 00:02:18 nás vláda svým usnesením
    z prosince 2005 zavázala,
  • 00:02:21 abychom byli pro variantu
    takzvanou stabilizovanou.
  • 00:02:25 Znamená to tedy, že ptát se teď na
    ministerstvu životního prostředí,
  • 00:02:28 zda bude chránit krajinu Posázaví,
    je asi zbytečné.
  • 00:02:32 Bez komentáře.
  • 00:02:33 A tak zůstal odpor proti dálnici D3
    pouze na občanském protestu.
  • 00:02:38 29.srpna letošního roku se proto
    rozezněly v Posázaví sound systémy
  • 00:02:43 známých kapel a zpěváků
    při petiční akci proti D3.
  • 00:02:59 Jsem tady, abych si poslechl pěknou
    muziku a zároveň vyjádřil odpor
  • 00:03:03 proti zamýšlené stavbě dálnice D3,
    se kterou zásadně nesouhlasíme,
  • 00:03:07 poněvadž nám to tady celý zničej.
  • 00:03:10 Tenhle koncert organizujeme proto,
    že potřebujeme upozornit
  • 00:03:15 na varianty, které do teď
    nebyly řádně odborně,
  • 00:03:18 ne politicky posouzeny. Chceme
    tady ukázat občanský protest,
  • 00:03:23 aby politici věděli, že ještě
    existuje občanská společnost,
  • 00:03:27 která má jiný názor
    a která dokáže svůj názor sdělit.
  • 00:03:32 Je sympatické, že i u nás
    se tak jako v zahraničí
  • 00:03:36 připojují známé kapely
    k občanskému protestu.
  • 00:03:40 Posázaví mám ráda
    a hlavně myslím si,
  • 00:03:45 že pokud je nějaká jiná možnost
    vést tu dálnici jinudy,
  • 00:03:47 tak že to je určitě jako dobrý.
  • 00:03:49 Já samozřejmě jezdím
    rád po dálnici,
  • 00:03:54 když je to kolem hezký, ale myslím,
    že tady je to úplně nevhodný.
  • 00:03:57 Jako vést to jinudy bude rozhodně
    určitě rozumnější varianta,
  • 00:04:00 než to tady zlikvidovat
    všude kolem.
  • 00:04:02 Hlavně jsme chtěli podpořit
    ty lidi, kteří tady bydlí
  • 00:04:05 a kteří tady mají chaty,
    protože jich je hodně.
  • 00:04:08 A určitě určitě je to zajímá,
    protože jsou tady, přišli
  • 00:04:12 a chtějí tuhle akci podpořit.
    Tak my chceme zase hrát pro ně.
  • 00:04:16 Když oni přišli podpořit
    tuhle dobrou věc,
  • 00:04:18 tak my je rádi taky podpoříme
    a zahrajeme jim.
  • 00:04:21 V současné době
    je zhruba 300 podepsaných lidí.
  • 00:04:24 Je o to velký zájem.
    Já myslím, že lidi jsou rádi,
  • 00:04:26 že se taková akce uspořádala,
    že můžou vyjádřit svůj názor ven.
  • 00:04:31 Já jsem tady kvůli petici,
    proti tý dálnici, kvůli D3.
  • 00:04:35 A proč zrovna
    na koncert jste přišel?
  • 00:04:38 No tak, protože muzikou žiju
    a bydlím tady hlavně, že jo.
  • 00:04:41 Takže se mě to taky týká
    nějakým způsobem.
  • 00:04:44 -Takže to považujete od pořadatelů
    za dobrý nápad? -Určitě.
  • 00:04:48 Pane senátore, jste na koncertě,
    který je pořádán
  • 00:04:51 proti stavbě dálnice D3.
    Jaký je váš názor na tuto stavbu?
  • 00:04:55 Mě zajímá vše,
    o se děje kolem dálnice D3.
  • 00:05:01 Můžu říct, že jsem už pamětník,
    protože v městském zastupitelstvu
  • 00:05:04 Neveklova jsem od samého počátku
    a byl jsem i u všech jednání,
  • 00:05:07 které provázely jednání
    kolem plánované trasy D3.
  • 00:05:11 A moje přesvědčení je,
    na rozdíl od asi většiny těch,
  • 00:05:15 kteří se sem přišli podepsat
    pod petici proti D3,
  • 00:05:20 že ta stabilizovaná varianta
    je skutečně nejlepší
  • 00:05:23 z těch špatných řešení.
    Byl jsem u toho a myslím si,
  • 00:05:27 že nebyly porušeny žádné
    demokratické ani právní principy,
  • 00:05:30 když se to projednávalo, a že
    vykrystalizovalo jediné možné
  • 00:05:34 řešení, které snad bude mít
    nejmenší vliv na životní prostředí,
  • 00:05:39 pokud k té realizaci vůbec dojde.
  • 00:05:41 Já jsem tady jako občanka,
    ten problém mě už trápí asi 15 let
  • 00:05:46 a jsem velice ráda,
    že sem přijeli takoví umělci,
  • 00:05:49 kteří tady podpoří
    boj proti dálnici D3,
  • 00:05:51 protože tady ta krajina
    je příliš krásná na to,
  • 00:05:55 abychom ji dálnicí nechali zničit.
  • 00:06:13 Proč jsme tady?
  • 00:06:18 Já se svojí kapelou Hrůzy,
    abych teda byl přesnej,
  • 00:06:21 samozřejmě zastáváme názor, nebo
    respektive se chci jako zeptat,
  • 00:06:24 proč ta varianta D3
    vede zrovna tudy,
  • 00:06:27 protože já když se podívám
    jako laik do mapy, tak vidím,
  • 00:06:31 že tam existuje varianta,
    která je podstatně šetrnější
  • 00:06:34 k tomuhle území.
  • 00:06:36 A proč jsem do toho
    úplně původně šel?
  • 00:06:40 Mně někdo volal z novin, co mě
    v poslední době jakoby naštvalo.
  • 00:06:44 Já jsem říkal: Tak nevím,
    jestli přesně naštvalo,
  • 00:06:46 ale strašně mě zarazilo,
    že se jako nikdo neozval.
  • 00:06:50 Nebo já jsem nezaznamenal
    žádný nějaký signál,
  • 00:06:53 že někdo s tím nesouhlasí. Protože
    tady je vlastně strašně moc chat
  • 00:06:56 a mně to přišlo, že to je vlastně
    trošku taková jakoby v uvozovkách
  • 00:07:00 kulturní vlastně jako škoda,
    protože to je Mekka toho trempingu
  • 00:07:04 českého, tak tím podle mě
    dostane docela ránu,
  • 00:07:07 když spousta těch chat a osad
    vlastně lehne.
  • 00:07:10 Takže já jsem k tomu přistupoval
    i z tohohle důvodu,
  • 00:07:12 aby se na to poukázalo
    a zvedáme ten otazník, proč tudy,
  • 00:07:15 když to jde i jinudy. Proto jsme
    aspoň tím, že tady zahrajeme
  • 00:07:19 pár písniček, přilákali nějaký lidi
    a máme radost, že choděj
  • 00:07:23 a je jich docela už hodně
    a ještě to nekončí.
  • 00:07:26 Takže si myslím, že ta akce měla
    smysl a hlavně dík patří Anně K.,
  • 00:07:29 která si to vzala všechno pod palec
    a zorganizovala to.
  • 00:07:33 Takže je to velký dík pro Anču.
  • 00:07:37 Vzniklo to jako nápad. Zavolala mi
    dcera pana starosty ze Zahořan,
  • 00:07:43 kam já jezdím na kole. Miluju tam
    to okolí, takže se známe.
  • 00:07:46 Říkala: Neudělala bys tady koncert?
    Protože se pořád bavíme
  • 00:07:51 o těch variantách
    toho vedení dálnice D3 Posázavím.
  • 00:07:55 Všichni jsme jednoznačně
    proti tady té variantě,
  • 00:07:57 protože nám to přijde
    jako nesmyslný.
  • 00:08:00 Znamená to, že všechny kapely,
    které sem přijely,
  • 00:08:03 přijely podpořit
    odpor proti dálnici D3?
  • 00:08:06 Tak. Přijely podpořit,
    protože jsou za.
  • 00:08:08 Kdyby nebyly za, tak by tady
    samozřejmě nehrály a zadarmo,
  • 00:08:12 protože peníze na takový věci
    vůbec nejsou.
  • 00:08:15 A taky jsme si přijeli
    udělat hezkej den.
  • 00:08:18 Tak já osobně, já jsem sem přijel
    normálně třeba i sám za sebe,
  • 00:08:23 protože já jsem
    ekolog tělem i duší.
  • 00:08:26 Takže prostě to, že jsem tady,
    to je můj osobní postoj
  • 00:08:30 vůči tady této situaci,
    která by tady měla nastat.
  • 00:08:34 Doufám, že nenastane.
  • 00:08:45 Proti dálnici D3
    bojujeme už mnoho let,
  • 00:08:50 takže jsem rád, že tady na tom
    koncertě se sešla mládež
  • 00:08:53 a že už se i další generace
    zajímá o tuto věc.
  • 00:08:58 Bohužel tady postrádáme
    ministra Martina Bursíka,
  • 00:09:04 který kvůli tragické události
    ve své rodině
  • 00:09:07 nemůže být mezi námi,
  • 00:09:09 ale víme,
    že je jeho hlavní zásluha,
  • 00:09:13 že věc nespadla pod stůl,
    ale že se dále bude projednávat.
  • 00:09:17 Ministr totiž v zájmu Posázaví
  • 00:09:20 zvrátil
    už tři roky platné usnesení vlády.
  • 00:09:23 To vyvolalo u zastánců D3
    negativní reakce.
  • 00:09:26 Ministerstvo životního prostředí
    bylo i v médiích napadeno,
  • 00:09:29 že zadáním nové trasy
    výstavbu D3 zdržuje.
  • 00:09:32 Pokud jde o dálnici D3 ve středních
    Čechách, tak ministerstvo životního
  • 00:09:38 prostředí dalo požadavek
    Ředitelství silnic a dálnic,
  • 00:09:42 aby připravilo jasný projekt
    na variantu,
  • 00:09:45 na kterou
    jsme jim dali slovní popis.
  • 00:09:48 Ta varianta počítá
    v jižní části středních Čech
  • 00:09:51 s původní variantou
    Zenkl - Vyhnálek
  • 00:09:54 a v severní části
    jde vlastně o novou variantu,
  • 00:09:57 která by se napojovala od Říčan
    směrem prakticky přímo na jih.
  • 00:10:01 Té variantě se říká Promika 2008.
    Ta varianta, oproti stabilizované,
  • 00:10:06 kterou prosazuje Středočeský kraj,
    má dvě velké výhody.
  • 00:10:11 Jednak nenarušuje krajinu Posázaví
  • 00:10:14 a jednak nelikviduje přírodu
    v oblasti České Sibiře,
  • 00:10:19 což je důležité, protože
    ministerstvo životního prostředí
  • 00:10:22 má jednoznačnou povinnost,
    a to je prosazovat variantu,
  • 00:10:25 která je nejméně škodlivá
    pro životní prostředí.
  • 00:10:28 Tady ta varianta existuje,
    je možná, je realizovatelná
  • 00:10:30 a my jsme dodali Ředitelství silnic
    a dálnic dostatečné podklady,
  • 00:10:35 zcela přesné popisy, včetně toho,
    kde mají vést jednotlivé
  • 00:10:39 mimoúrovňové křižovatky a podobně,
    takže teď je na Ředitelství silnic
  • 00:10:43 a dálnic,
    aby to do té dokumentace doplnilo.
  • 00:10:46 Takže obviňování ministerstva
    životního prostředí z toho,
  • 00:10:49 že brzdíme dostavbu dálnice D3
    ve středních Čechách, je nesmyslné.
  • 00:10:54 Jsou dneska dvě varianty.
    Varianta stabilizovaná,
  • 00:10:59 kterou prosazuje ŘSD
    víceméně pořád ze setrvačnosti.
  • 00:11:02 Nicméně argumenty a to i ty
    dopravní už jim značně docházejí.
  • 00:11:05 Pro okolí Jesenice a jižního okraje
    Prahy to znamená plus 22 tisíc
  • 00:11:09 nových aut, která budou
    do té oblasti dovedena
  • 00:11:13 a nebude kam je odvést. Nebude
    stačit ani ten nově budovaný
  • 00:11:16 Pražský okruh, nebude stačit
    ani Vestecká spojka,
  • 00:11:19 která je zatím jenom plánovaná
    a těžce se rodí a prosazuje.
  • 00:11:24 A i kdyby to všechno stálo a bylo,
    tak to pořád bude málo.
  • 00:11:27 Kdežto naopak varianta Promika
    všude rozvádí
  • 00:11:32 takový intenzity dopravy,
    který jsou přijatelný
  • 00:11:35 pro daný typ komunikace,
    a hlavně tranzitní dopravu vede
  • 00:11:38 po nejkratší cestě, vlastně
    tečnou po východním okraji Prahy.
  • 00:11:41 Bylo to léta, co Promika
    byla pouze takový outsider,
  • 00:11:45 slabší varianta,
    ovšem teď podklady,
  • 00:11:48 které si nechalo vypracovat ŘSD,
    ukazují, že varianta Promika
  • 00:11:51 je už varianta lepší dopravně.
    A bylo to vidět
  • 00:11:55 i z připravovaných podkladů
    pro mezirezortní komisi
  • 00:11:58 mezi ministerstvem dopravy,
    ministerstvem životního prostředí.
  • 00:12:01 Takže dneska, když někdo
    prosazuje variantu Promika,
  • 00:12:04 tak to nedělá
    jenom pro lepší životní prostředí,
  • 00:12:07 ale může to dělat i s klidným
    svědomím, že prosazuje
  • 00:12:10 dopravně lepší řešení. Máme to
    doložený matematickým modelem.
  • 00:12:13 Kdežto varianta stabilizovaná,
    to je dítě ještě Hitlerova systému
  • 00:12:17 a dítě pozdního socialismu
  • 00:12:19 a tahle varianta prostě vůbec
    nereaguje na potřeby dneška.
  • 00:12:22 Projednává se, jak jistě víte,
    nový nařízení vlády 1064
  • 00:12:28 a měli jsme nedávno, je to
    tak týden, sezení v Benešově,
  • 00:12:31 kde se projednávalo, byl tam
    ministr dopravy, hejtman
  • 00:12:35 a projednávalo se, co jak dál.
  • 00:12:38 Protože se znovu
    vrátila do hry Promika.
  • 00:12:41 A pokud se týče
    tady toho průchodu Posázavím,
  • 00:12:45 když vezmete tu kameru
    a takhle si to promítnete okolo,
  • 00:12:50 není to nesmysl sem nacpat beton,
    do tohoto kraje?
  • 00:12:56 Lidé mají o to zájem. Opravdu
    přicházejí k nám a podpisují,
  • 00:13:01 protože jde o jejich prostředí
    a oni si to docela dobře uvědomují,
  • 00:13:05 že ta dálnice přes to Dolní
    Posázaví by to jejich prostředí,
  • 00:13:10 na které jsou léta zvyklí, zničila.
  • 00:13:13 Kolik si myslíte,
    že máte teď podpisů u vás tady?
  • 00:13:16 Tady u nás máme,
    už jsme něco odevzdali,
  • 00:13:19 počítám tak 1200 podpisů že máme.
  • 00:13:22 Já bych jim věřil, těm našim
    politikům, že neberou úplatky
  • 00:13:25 od těch betonářskejch lobby
    Že jo? Neberou, že jo?
  • 00:13:37 Hudební hádanka. Co je to za píseň?
  • 00:13:42 Kdo to uhodne,
    může s námi jet do Dunajovic.
  • 00:13:46 Vzhledem k tomu,
    jak jsme profláklí ve světě,
  • 00:13:49 co se týče úplatků politickejm
    stranám a podobným jiným
  • 00:13:54 postklerikálním organizacím,
  • 00:13:58 tak si myslím, že vzhledem k tomu,
  • 00:14:00 že to je jedna z těch delších
    variant, co já vím aspoň,
  • 00:14:03 tak určitě se tam jedná o to,
    aby to stálo víc peněz,
  • 00:14:07 aby z toho
    někdo dostal větší úplatek,
  • 00:14:10 takže to je ten hlavní důvod,
    kterej si myslím, že je škoda,
  • 00:14:13 aby tahle příroda tady
    byla narušená tím.
  • 00:14:33 Politika je vždy nějakým střetem
    různých zájmů
  • 00:14:39 a různých vlivových skupin
    a jsou rozhodnutí,
  • 00:14:42 která lze zvrátit a změnit po čase,
    když se třeba politická garnitura
  • 00:14:45 vymění, ale jsou také rozhodnutí,
    která jsou nevratná.
  • 00:14:49 Vybetonovaná a zničená krajina,
    to je něco, co nelze vrátit.
  • 00:14:53 A tam kompromis není možný. A to je
    strašně důležité si uvědomit
  • 00:14:58 a já vám chci říct, že politika,
    byť vypadá, že je vymknutá z kloubů
  • 00:15:02 a jede nějakým vlastním směrem
    a je v ní korupce a je v ní bordel,
  • 00:15:06 jak říkáte, tak zároveň nežije
    v úplným vzduchoprázdnu.
  • 00:15:09 A já vám chci říct, že tahle akce
    a všechny akce, které děláte,
  • 00:15:12 svůj smysl mají. Tady je petiční
    stánek, já jsem tu petici podepsala
  • 00:15:16 a až doputuje do Poslanecké
    sněmovny, tak vám slibuju,
  • 00:15:20 že udělám všechno pro to,
    že se budu zuby nehty bít za to,
  • 00:15:23 aby tahle krajina zničená nebyla.
  • 00:15:26 Děkujeme mockrát všem. Děkujeme.
  • 00:15:28 A třeba se nám povede,
    že se někdo probere.
  • 00:15:32 Nebo kdo z vás třeba neví
    o té situaci nic,
  • 00:15:36 jenom se přišel podívat na koncert,
    schválně mrkněte se na to.
  • 00:15:39 Stojí to za to. Mrkněte se třeba
    na nějaké webové stránky,
  • 00:15:42 co se tady chystá,
    o co vlastně tady dneska večer šlo.
  • 00:15:47 Děkujeme.
  • 00:16:54 Skryté titulky: Jaroslav Švagr
    Česká televize 2008

Související