iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
21. 6. 2017
00:15 na ČT art

1 2 3 4 5

1 hlas
1802
zhlédnutí

Terra musica

Händelova barokní opera Acis a Galatea

26 min | další Magazíny »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...
odkaz na video zhasnout pomoc zvukový popis

Terra musica

  • 00:00:51 -Hudba, kterou napsal Händel
    pro operu Acis a Galatea,
  • 00:00:55 je nejen krásná zvláště v části
    určené pro sbor,
  • 00:01:01 který byl ale zpívaný sólisty,
  • 00:01:04 protože sólisté,
    kteří zpívali operu,
  • 00:01:09 zároveň předstoupili před publikum
    a zazpívali sborové části.
  • 00:01:15 Tato hudba je samozřejmě napsaná
    v partituře,
  • 00:01:22 vydaná v novodobém vydání,
    ale když hrajeme s loutkami,
  • 00:01:27 tak se taky stává, že do partitury
    vkládáme takové momenty,
  • 00:01:34 my tomu říkáme barokní filmáč,
    kdy potřebujeme,
  • 00:01:38 aby byla nějaká akce podpořena
    zvuky či hudbou,
  • 00:01:44 která podpoří např. moment,
    kdy padá kámen
  • 00:01:48 nebo kdy Polyfém zkouší svou flétnu
    a nemůže najít ten správný tón.
  • 00:02:22 Spojení souboru Collegium Marianum,
    který se zabývá barokní hudbou,
  • 00:02:27 a loutkohereckého souboru
    Buchty a loutky,
  • 00:02:30 známého svými alternativními
    představeními nejen pro děti,
  • 00:02:34 vzniklo už dávno před 5 lety,
    možná dříve.
  • 00:02:41 -K barokní hudbě jsme se dostali
    nádhernou náhodou,
  • 00:02:46 protože naše rodinná kamarádka
    Hanka Fleková hraje na gambu
  • 00:02:51 a spolupracuje s Collegium Marianum
    a s dalšími orchestry.
  • 00:02:58 Její sen byl, že bychom jednou
    mohli udělat společný projekt.
  • 00:03:14 To bude ono.
  • 00:03:20 Domluvím to s Janou,
    říkali jsme, že takhle to bude.
  • 00:03:28 Zjistili jsme s Janou,
    že na sebe docela dobře slyšíme
  • 00:03:32 a že si rozumíme.
  • 00:03:35 Pokusili jsme se udělat větší
    projekt, což byla opera Calisto.
  • 00:03:42 -Když jsme realizovali Calisto,
  • 00:03:45 stále jsem s nimi chtěla být
    v kontaktu a řekli jsme si,
  • 00:03:49 že uděláme něco velkého.
  • 00:03:51 Pojďme udělat Händela, operu.
  • 00:03:55 Zvolili jsme téma Acise a Galatey,
    Händelovu krásnou pastorální operetu,
  • 00:04:02 spíš serenatu z roku 1718.
  • 00:04:08 Na objednávku velkého hallského
    händelovského festivalu
  • 00:04:14 jsme toto představení připravovali.
  • 00:04:37 -Když jsem si přečetl libreto
    a poslechl si tu operu,
  • 00:04:40 nabyl jsem dojmu, že není možné,
    abychom to celé hráli loutkami.
  • 00:04:49 Musíme zvolit ještě jiné formy,
    protože loutky mají určité omezení.
  • 00:04:57 Mají omezení stejně jako lidé,
    ale loutky mají omezení více.
  • 00:05:02 Já jsem si říkal,
    že by bylo dobré si to rozšířit,
  • 00:05:06 pracovat více s loutkovými procesy
    a začal jsem si dělat
  • 00:05:15 rešerše různých interpretací
    této opery a vůbec barokní opery,
  • 00:05:21 od výtvarných interpretací
    některých témat.
  • 00:05:26 Vyšlo mi z toho, že bychom se měli
    pohybovat spíše v oživlých obrazech
  • 00:05:34 než v klasickém divadle,
    kde někdo přijde a řekne:
  • 00:05:39 "Já jsem tenhle a dělám tohle."
  • 00:05:52 -My jsme dostali od Vítka
    docela přesnou představu o tom,
  • 00:06:00 jak by měla ta konstrukce vypadat.
  • 00:06:02 Chtěli kukátko s okýnky,
    určité druhy oponek.
  • 00:06:05 A protože jsou to marionety,
    měli jsme vymezený prostor k hraní.
  • 00:06:11 Pak už jsme vymýšleli formu.
  • 00:06:24 Spojení živé hudby s loutkami,
  • 00:06:28 spojení živých zpěváků s neživou
    loutkou je pro nás velkou výzvou,
  • 00:06:34 protože barokní opery s loutkami
    se nedělají tak často.
  • 00:06:38 I když ze zahraničí znám pár případů.
  • 00:06:41 Ale zde se ještě nejedná
    o komediální operu,
  • 00:06:47 která by měla vtipnou zápletku.
  • 00:06:53 Má to spíše snový charakter.
  • 00:06:57 A když vidíme to spojení,
  • 00:07:00 kdy se vedle živého zpěváka
    objeví neživá loutka,
  • 00:07:05 a ještě když zpěvák do pohybu
    zapojí barokní gestiku,
  • 00:07:11 to nám přináší iluzi,
    kdo je živý a kdo neživý.
  • 00:07:19 Jak je to vlastně s tou iluzí?
  • 00:07:38 Gesta pomáhají zpěvákovi.
    Nejen barokní.
  • 00:07:42 Vždycky to patří do pěveckého výrazu,
    takže to pomůže i u zpěvu.
  • 00:07:49 A co se týká těch barokních,
    to jsem si teď zkusila poprvé.
  • 00:07:54 Zatím mě všichni chválí.
  • 00:07:56 Musím přiznat, že asi kvůli tomu,
    že jako malá jsem dělala balet,
  • 00:08:00 takže mám v rukách ta gesta.
  • 00:08:54 -Loutky a jejich pohyby
    známe všichni.
  • 00:08:58 To bychom museli mít pana Trnku,
    který každý článek prstu ohne
  • 00:09:06 a může to být zaoblené
    do barokní gestiky.
  • 00:09:10 Loutky živé, tedy přímo před námi
    na pódiu, mají poměrně strnulý pohyb.
  • 00:09:16 Není až takový, jak bychom jej mohli
    zaoblit všemi články.
  • 00:09:25 A pro nás je to zase inspirace,
    že když děláme nějaký pohyb,
  • 00:09:29 který jsme zvyklí dělat plynule,
    tak ti zpěváci,
  • 00:09:33 aniž by o tom věděli,
    imitují pohyb loutky.
  • 00:09:38 Takže tyto navzájem se ovlivňující
    momenty hrají
  • 00:09:46 a mají své místo v představení.
  • 00:09:52 I pro nás je to moment překvapení,
  • 00:09:58 jak to nakonec bude vypadat
    všechno dohromady.
  • 00:10:06 -Kdybychom to dělali čistě loutkově,
  • 00:10:10 ten příběh by byl
    tak uceleně malinkatý,
  • 00:10:13 že bez hudby by byl zahraný
    za 15 minut.
  • 00:10:18 Ale protože všecko se zazpívá,
    pak se to ještě jednou zazpívá,
  • 00:10:26 natahuje se to a my hledáme,
    aby se divácky pořád něco odehrávalo
  • 00:10:34 nebo aspoň minimálně dělo.
  • 00:10:37 Že příroda žije, strom se nakloní,
    zpěvák reaguje na malinkatý vjem.
  • 00:11:04 -Inscenování barokních oper
    není jednoduché.
  • 00:11:09 Zažil jsem představení,
  • 00:11:12 kdy se režiséři snažili
    experimentovat za každou cenu,
  • 00:11:16 šli do extrému
    a tvar neodpovídal původnímu libretu.
  • 00:11:20 A vlastně ani nebyl komunikativní
    s barokní hudbou.
  • 00:11:24 Tvar, který předvedl soubor
    Buchty a loutky a Collegium Marianum
  • 00:11:29 má naději, aby oslovil široké
    spektrum posluchačů a diváků,
  • 00:11:34 ať už u nás nebo v Německu.
  • 00:11:37 Je to cesta, kdy to představení
    najednou dostane dynamiku
  • 00:11:42 a nový rozměr a posluchač
    se ani chvilku nenudí.
  • 00:11:50 -Dobrý den.
    My jsme tady za to loutkové divadlo.
  • 00:11:53 Vy dneska neuvidíte celou operu,
  • 00:11:56 kterou uvidí diváci
    večer od sedmi.
  • 00:12:00 Přáli si, aby to bylo zkrácené
    s instruktáží pro vás studenty.
  • 00:12:07 Jak jsme to připravovali.
  • 00:12:10 A že byste viděli,
    jak se dělají některé části apod.
  • 00:12:15 -Opera je pro děti něco,
    na co by nikdy nešly.
  • 00:12:20 Ale jakmile se udělá něco s loutkami,
    je to živější a srozumitelnější.
  • 00:12:26 Některé věci jsou tam definovány.
  • 00:12:28 Myslím, že zaujme publikum dětské,
    ale je to opera,
  • 00:12:36 která byla objednána
    na renomovaný festival v Halle
  • 00:12:42 do překrásného klasicistního divadla
    v Bad Lauchstädt.
  • 00:12:49 Posléze ho děláme
    na velkých festivalech,
  • 00:12:52 takže je to na prvním místě opera
    pro dospělé.
  • 00:12:55 Ale i v Ostravě budeme hrát
    jedno představení pro děti.
  • 00:13:03 -Reakce dětí mě překvapily,
    protože když jsem já sama jezdila
  • 00:13:09 se základní školou na představení,
    byl to fakt propadák,
  • 00:13:14 protože děti v dnešní době nerozumí
    vážné hudbě ani divadlům.
  • 00:13:19 Zajdou si raději do kina
    na střílečku nebo animák.
  • 00:13:23 Proto mě to potěšilo.
  • 00:13:25 A že tam byl potlesk vestoje,
    tak to klobouk dolů.
  • 00:13:41 -Práce na pohádce pro děti
    a opeře se zas až tak neliší.
  • 00:13:46 Máme nějaký příběh,
    se kterým pracujeme.
  • 00:13:52 Ale tady se to podobá
    animovanému filmu,
  • 00:13:58 protože pracujeme s hudbou
    a načasováním.
  • 00:14:02 Vytváříme obrazy na časové ose.
    To je nejvýraznější rozdíl.
  • 00:14:28 -Na začátku jeden sní o té dívce,
    ona s ní o něm.
  • 00:14:33 Pak se sejdou, takže vidíme,
    že se to naplňuje.
  • 00:14:37 Pak se zjeví jeden,
    který chce tu dívku a je naštvaný,
  • 00:14:41 takže vezme šutr
    a zabije jejího milence
  • 00:14:44 a on je opravdu mrtvý.
  • 00:14:47 Přichází ale naděje,
  • 00:14:51 protože z kamene,
    kterým byl zabitý,
  • 00:14:55 vytryskne pramen
    a z pramene se stane fontána.
  • 00:15:00 A to je celé. To je pohádka.
  • 00:15:03 -Fakt stačí poslouchat.
  • 00:15:05 Proto do programu nepíšu,
    že to je sonátová forma nebo rondo.
  • 00:15:11 Proč?
    Posluchačům to může být jedno.
  • 00:15:13 Odborník to pozná.
  • 00:15:15 A laikovi, pro kterého to děláme,
    je to jedno.
  • 00:15:18 Ten vnímá,
    že to je hezké nebo nehezké.
  • 00:15:46 -Jsem velmi ráda,
  • 00:15:48 že první představení v Německu
    se setkalo s obrovským úspěchem.
  • 00:15:53 Měli jsme potlesk vestoje, lidé stáli
    a tleskali, dokonce dupali.
  • 00:16:01 Nebývá to tak obvyklé
    na německých festivalech.
  • 00:16:06 Zvláště na tomto festivalu
    mi říkali pořadatelé:
  • 00:16:09 "Tak to jste měli obrovský úspěch,
    když na premiéře lidi dupali."
  • 00:16:16 Publikum bylo opravdu nadšené.
  • 00:16:19 Asi se nám podařilo něco jedinečného,
    aniž bychom to dopředu tušili.
  • 00:16:28 Sama jsem nevěděla,
    jak to bude fungovat,
  • 00:16:33 protože Vít Krupner k tomu přistoupil
    z trochu jiného konce,
  • 00:16:37 než jsme byli zvyklí.
  • 00:16:39 Calisto jsme dělali tak,
    že hodně hrály loutky
  • 00:16:42 a bylo to opravdu loutkové.
  • 00:16:45 A teď to chtěl hodně snové,
    všechno jako kouzla a magie,
  • 00:16:51 hlavně aby mluvila hudba.
  • 00:16:53 Dal největší prostor hudbě,
    podpořil ji několika prvky.
  • 00:16:59 Pak se něco děje,
    ale je to velmi vkusné.
  • 00:17:04 Pro Buchty a loutky je to moment,
    do kterého dospěli.
  • 00:17:10 Je to poprvé, co dělali operu.
  • 00:17:13 Vyzkoušeli si, jak jinak může
    fungovat jejich účinkování
  • 00:17:20 při hudebním provedení.
  • 00:17:35 Na festivalu v Halle to všichni
    přijali s velkým potěšením
  • 00:17:41 a lidé se chovali
    opravdu až bouřlivě.
  • 00:17:57 -Já jsem v Německu v Halle
    bohužel nebyla,
  • 00:18:01 protože zpívala moje alternantka.
  • 00:18:03 Mě čekají česká představení.
  • 00:18:06 U mě to taky bylo překvapení,
    protože jsem to studovala,
  • 00:18:11 zrovna když jsem měla maturitu.
  • 00:18:14 Bylo toho strašně moc.
  • 00:18:16 A jak to dopadne,
    to uvidíme dneska večer.
  • 00:18:41 -Moje dojmy z posledních tří týdnů
    jsou neuvěřitelné.
  • 00:18:49 Žijeme Händelovou hudbou,
    žijeme scénou,
  • 00:18:55 kterou postavily Buchty a loutky.
  • 00:18:58 Magií, kterou pro nás
    a pana Händela připravili,
  • 00:19:04 kdy rozehrávají příběh
    Acise a Galatey.
  • 00:19:07 Jsme svědky toho,
  • 00:19:10 že symbióza Buchty a loutky
    a Collegium Marianum funguje i nyní.
  • 00:19:55 Je tam spousta árií
    pastorálního charakteru,
  • 00:20:00 kdy pastýři opěvují lásku
    nebo naopak radí Acisovi,
  • 00:20:05 ať se lásce vyhne,
    protože mu to přinese jen problémy.
  • 00:20:09 A loutky a další hýbátka,
    letící stroj
  • 00:20:19 či na jeřábu přilétající ptáček,
  • 00:20:23 to velice pomáhá hudbě, aby se
    ještě více znázornila v pohybu.
  • 00:20:32 Spolupráce s loutkami
    je natolik hravá a pestrá,
  • 00:20:39 že i hudebníci samotní
    jsou inspirovaní
  • 00:20:43 a hrají o něco jinak,
    než kdyby se dělala moderní inscenace
  • 00:20:47 třeba v dnešním moderním prostředí,
    např. kdyby se odehrávala na nádraží.
  • 00:20:53 Zase by zněla jinak.
  • 00:21:16 -Já si myslím, že se nedá ovlivnit,
    jak to dopadne.
  • 00:21:20 I když člověk vsadí na něco,
    co si myslí, že je zdánlivě osvědčené
  • 00:21:27 a vždycky to funguje,
    občas se stane, že to není pravda.
  • 00:21:32 Všechno je to překvapení.
    Když se to povede, je to zázrak.
  • 00:21:54 -Pro mě je to první práce s loutkami
    a doufám, že ne poslední,
  • 00:21:57 protože je to opravdu zajímavé.
  • 00:22:01 Vždycky tam zpívají lidi,
    protože loutky zpívat neumí.
  • 00:22:06 I když na scéně nejsme.
  • 00:22:08 Já tam mám konkrétně recitativ
    s Polyfémem,
  • 00:22:11 kdy zpívám vzadu
    a loutka je na scéně.
  • 00:22:14 Jinak se tam odehrávají stínohry,
    které jsou pro oko taky kouzelné.
  • 00:22:18 Pro mě je to zábava,
  • 00:22:21 protože nejsem schopna si
    choreograficky pamatovat přesně,
  • 00:22:25 co jak má být,
    a ty loutky jsou prostředek,
  • 00:22:28 který mi umožňují vědět,
  • 00:22:30 že přilétá ptáček
    a já reaguji na ptáčka.
  • 00:22:33 Je to z mé strany spontánní
    a je to moc krásné.
  • 00:23:45 -Baroko je jako ta perla,
    podle které bylo baroko nazváno.
  • 00:23:50 Perla nemá stejný povrch.
    Je různorodá, mění se.
  • 00:23:57 To samé je i v barokní hudbě.
  • 00:24:00 Je tam světlo, stín,
    je tam spousta emocí, afektů,
  • 00:24:06 jak by se správně mělo říkat.
  • 00:24:09 Jakmile zazní souzvuk z barokní
    opery, suity či koncertu,
  • 00:24:17 okamžitě v nás probouzí dobré emoce.
    Aspoň u mě.
  • 00:24:27 Poté, co provozuji barokní hudbu
    přes 20 let,
  • 00:24:31 jsem vždy povznesena.
  • 00:24:34 Ta krása mě povznáší.
  • 00:25:21 Pokud někdo dělá hodně cyklistiku,
    asi v tom bude dobrý.
  • 00:25:26 A protože já hodně dělám gestiku,
    nevím, jestli to oni ocení.
  • 00:25:43 Skryté titulky: Věra Šimarová
    Česká televize, 2017

Související