Na plovárně s Janem Třískou
- 00:00:25 Dobrý večer.
-
00:00:27
Staré české přísloví praví,
že když se kácí les, lítají třísky. - 00:00:32 Je to bohužel přísloví pravdivé.
-
00:00:36
A tak, když v 70. letech
normalizace začalo veliké kácení -
00:00:42
všeho, co nerostlo pěkně
socialisticky, -
00:00:45
odlétla jedna tříska z podťatého
stromu Divadla Za branou -
00:00:49
až přes oceán. Správně bych měl
říct jeden TŘÍSKA - JAN TŘÍSKA. -
00:00:55
A měl bych říct pan JAN TŘÍSKA,
protože ten vynikající herec -
00:01:01
je dnes naším milým hostem
NA PLOVÁRNĚ. -
00:01:04
Pane Třísko, vrátím se k vaším
začátkům. Vy jste odešel jako mladý -
00:01:10
a úspěšný herec z Národního divadla
do Divadla Za branou. -
00:01:14
To se tehdy tak často nedělo,
že by mladí a úspěšní herci -
00:01:20
odcházeli z Národního.
Tam se spíš končilo. -
00:01:23
Ano, my jsme byli tehdy taková
skupina rozzlobených mladých mužů: -
00:01:30
Otomar Krejča, Karel Kraus,
dramaturg, Mařenka Tomášová a já. -
00:01:37
A Pepík Topol,
spisovatel a dramatik. -
00:01:41
My jsme se v té době zlobili,
protože se nám zdálo, -
00:01:47
že Národní divadlo nemělo už v té
době dostatek vnitřní energie. -
00:01:53
Chtěli jsme zkusit něco vlastního,
a proto jsme se trhli a odešli - 00:01:59 do Divadla Za branou.
-
00:02:01
Říkáte o sobě, že jste puntičkář,
trochu pedant. -
00:02:06
To jste si v tomhle směru museli
s Otomarem Krejčou rozumět, - 00:02:10 Ten také vyžadoval disciplínu.
-
00:02:13
Ano, samozřejmě, já si myslím,
že Krejča mě naučil disciplíně, -
00:02:19
ale zrovna tak si myslím,
že i já jsem učil jeho - 00:02:24 jisté disciplíně.
-
00:02:26
Já se vůbec setkávám v životě
s lidmi, kteří nenávidí nepořádek, -
00:02:33
kteří touží po harmonii
a nenávidí chaos. -
00:02:39
Nenávidí to, čemu se česky říká
bordel, nenávidí věci, -
00:02:44
které nefungují.
A to se se mnou vleče celý život. -
00:02:50
A v tom si rozumím s každým,
kdo cítí stejnou nutnost -
00:02:59
a stejné nutkání a stejnou potřebu
pro to, aby věci byly harmonické - 00:03:07 a aby fungovaly.
-
00:03:10
Na co byl Krejča pedant?
Třeba na včasné příchody? -
00:03:14
To ne!
Krejča byl vždycky všude pozdě. -
00:03:17
Já jsem byl ten, který chodil
všude včas. Čili si myslím, - 00:03:22 že to on se mohl ode mě učit.
-
00:03:27
Já dávám přednost tomu,
abych já na někoho čekal 2 hodiny, - 00:03:32 než aby někdo čekal na mě 2 minuty.
-
00:03:36
Protože v ten okamžik, kdybych sem
k vám přišel o 2 minuty později, -
00:03:41
tak já bych byl zoufalý
a můj den by byl úplně ruinovaný. -
00:03:45
Přesto by mně nevadilo,
kdybych na vás čekal dvě hodiny. -
00:03:50
To by byl zase můj den ruinovaný,
kdybyste vy na mě čekal. -
00:03:55
On měl takový vzácný dar
zapálit lidi pro věc. -
00:03:58
To jistě. Tím v podstatě
naše spolupráce začala. -
00:04:04
Já jsem byl ještě student DAMU
a měl jsem to štěstí, -
00:04:07
že si mě Krejča pozval
do SRPNOVÉ NEDĚLE. -
00:04:11
To byla inscenace, která podle mého
názoru začala celou tu velkou éru - 00:04:20 Krejčových velkých režií.
-
00:04:24
V podstatě jsem tam hrál totální
epizodu, ale hlavně jsem pískal -
00:04:30
za scénou. On někde zaslechl,
že slušně pískám, a tak jsem pískal - 00:04:35 za scénou Trojanovu hudbu.
-
00:04:39
A potom jsem jenom několikrát
přeběhl přes jeviště. -
00:04:42
Ale v tom máte pravdu,
že ten zápal, -
00:04:46
který on dovedl mladým lidem dát,
byl až neuvěřitelný. -
00:04:52
Já jsem prožíval jakousi horečnou
lásku během té inscenace, - 00:04:59 a to horečnou lásku ke Krejčovi.
-
00:05:04
Byl jsem do něj zamilovaný
jako do tvůrce, jako do režiséra. -
00:05:09
A do celé té šťastné doby
začátku 60. let. -
00:05:16
Ještě si pamatujete
tu Trojanovu hudbu? -
00:05:20
ZPÍVÁ:
Mám ráda měsíc bílý... - 00:05:24 PÍSKÁ MELODII.
-
00:05:34
Líbej mě ještě chvíli
a měj mě taky rád. - Tak nějak. - 00:05:41 Tak to se zapsalo hodně hluboko.
-
00:05:44
Když se člověk rozhodne
pro emigraci, -
00:05:47
kolikrát jsem na to myslel,
jaké to musí být, -
00:05:49
když opouští byt a chodí a řekne
si, sem už se možná nikdy nevrátím. -
00:05:54
Člověk si může vzít
omezený počet věcí, - 00:05:57 aby nebyl podezřelý na hranicích.
- 00:06:00 Ten moment je velice zajímavý.
-
00:06:03
Já si pamatuji přesně zvuk
toho zámku, když jsme odcházeli -
00:06:10
z domu ve Střešovicích, Sibeliova
č. 21 - dům, do kterého jsme dali -
00:06:16
všechny peníze,
které jsme kdy měli. -
00:06:19
Dům, na kterém jsme strašlivě
pracovali, aby tam bylo vše -
00:06:24
v pořádku, aby všechno fungovalo,
aby bylo všechno krásně nalakováno. -
00:06:30
Já si pamatuji, jak jsem vzal
za tu kulatou kliku u branky -
00:06:35
a jak ten dobře naolejovaný zámek
jenom slabě cvakl. -
00:06:40
A věděl jsem,
že už se tam nikdy nevrátím. -
00:06:45
Jelikož jsme předstírali, že jedeme
na 14denní dovolenou na Kypr, -
00:06:50
bylo horké léto, měli jsme
dvě malé děti, věděli jsme, -
00:06:55
že se může snadno stát, že nás
na hranicích budou kontrolovat. -
00:07:01
A kdyby tam našli šály a palčáky,
protože naší konečnou stanicí - 00:07:07 byla Kanada, tak by byl malér.
-
00:07:10
Takže jsme tam měli opravdu poctivě
jenom plavky a trička, - 00:07:14 protože jsme měli strašný strach.
-
00:07:17
Vaše první role v Americe byla
divadelní nebo filmová? - 00:07:21 První moje role byla divadelní.
-
00:07:23
Já jsem v Bulgakovovi "Mister and
Margareta" byl obsazený jako Ďábel. -
00:07:31
Samozřejmě jsem mluvil
s akcentem, a ten režisér, -
00:07:37
což je strašně zajímavý americký
divadelní režisér, původem Rumun, - 00:07:45 Andrej Serban, mě obsadil.
-
00:07:48
Na tu roli jsem samozřejmě
dělal konkurz. -
00:07:52
Bylo nás na to spousta adeptů.
Já jsem ten konkurz vyhrál, -
00:07:57
ale on mě ještě k tomu
znal z pověsti. -
00:08:01
V době, kdy já jsem v Praze
r. 63-65 hrál v Národním divadle -
00:08:06
Romea, on byl studentem
v divadelní škole v Bukurešti -
00:08:11
a dočetl se v novinách
o slavné Krejčově inscenaci Romea. -
00:08:24
Chtěl se jet do Prahy podívat,
ale jelikož bratrská láska -
00:08:30
mezi tzv. socialistickými zeměmi
byla tak veliká, - 00:08:36 tak Rumuna nepustili do Prahy.
-
00:08:41
Studenta divadelní školy nepustili,
aby se jel podívat na divadlo, -
00:08:47
protože se obávali, že by už
v Praze, kde se zdálo býti poněkud -
00:08:55
uvolněnější politické klima, mohl
načichnout volnomyšlenkářstvím. - 00:09:03 Tak se tam nedostal.
-
00:09:07
A najednou jsme se setkali
v New Yorku, kde mě obsadil. -
00:09:12
Inscenace měla veliký úspěch a já
jsem na to dostal dobré recenze. -
00:09:21
Tím on de facto zahájil
moji americkou kariéru. -
00:09:28
Jak dlouho vám trvalo, než jste se
naučil myslet v angličtině? -
00:09:33
Dlouho. Tak.
Krátká odpověď. Dlouho. -
00:09:38
Ten okamžik se nedá popsat,
jako že dneska se to stalo. - 00:09:44 To do člověka jaksi vsákne.
-
00:09:49
Najednou zjistí a přistihne se
u toho, že když něco vysvětluje, -
00:09:56
tak to vlastně překládá.
Že překládá sám sebe. -
00:10:02
Říkal jsem si u toho herectví,
že když pak člověk chce vložit -
00:10:07
do té role emoce, tak se jazyk
vzpouzí - trochu se staví na zadní. -
00:10:13
Měl jsem možnost si to vyzkoušet
a byl jsem překvapený, -
00:10:16
jaký je rozdíl s někým jenom
konverzovat v angličtině, - 00:10:21 ale potom něco hrát.
- 00:10:24 Lehké to není.
-
00:10:26
Na druhé straně si ale myslím,
že o této naší profesi existuje - 00:10:33 strašná spousta mýtů.
-
00:10:36
Jakmile člověk jde životem
profesionálním, tak vidí, - 00:10:41 že to mýty byly.
-
00:10:43
Všechny ty mýty o tom,
jak je to romantické zaměstnání. -
00:10:51
Jak pro nás ten aplaus je to,
co nás živí. - 00:11:03 Vůně.
-
00:11:05
Teď ta vůně toho divadla,
divadelního prachu... -
00:11:09
To, že my tím žijeme, to je ten
mýtus, který kolem toho existuje. - 00:11:16 To vůbec není pravda.
-
00:11:19
Já jsem se přistihl zrovna
před několika lety, -
00:11:22
kdy jsem čekal v zákulisí,
protože v americkém divadle -
00:11:26
není inspicient,
který by vás strčil na jeviště... -
00:11:30
-Tam není inspicient?
-To povolání vůbec neexistuje. -
00:11:33
A já jsem se přistihl u toho,
že sedím v zákulisí a čekám - 00:11:37 na svůj výstup - a teď tam sedím...
-
00:11:42
Poslouchám ten dialog, všechno jde
dobře, já sedím ve tmě, - 00:11:51 oni tam jsou ve světle -
-
00:11:57
a já jsem šťastný a říkám si,
páni, já bych měl být šťastný, -
00:12:07
až tam vejdu, až na mě padnou
ta světla, až budu na těch prknech, -
00:12:14
co znamenají svět,
jak mi vždycky říkali. -
00:12:19
Ne, já jsem šťastný při tom čekání,
až tam teprve budu. -
00:12:28
A najednou jsem viděl,
co to je za mýtus - že budu šťastný -
00:12:34
teprve, až bude konec, až lidi
budou freneticky plácat. -
00:12:39
Ne, já byl šťastný,
když jsem čekal. -
00:12:43
A už jsme zase u dalšího mýtu,
že je herectví nepřenosné povolání. -
00:12:49
To není pravda. Já kdybych byl
okolnostmi donucen hrát divadlo -
00:12:56
finsky, nebo hrát ve filmu finsky,
já jsem přesvědčený, - 00:13:01 že bych to mohl dělat.
-
00:13:03
Vy byste to taky dělal, protože
byste se to prostě musel naučit. -
00:13:07
Já nevím, jak vám to připadá,
ale nezdá se vám s odstupem doby, -
00:13:11
že ti američtí herci jsou ochotní
pro roli udělat víc než Češi? - 00:13:15 Americký herec udělá pro roli vše.
-
00:13:20
Ztloustne, zhubne, nechá na sobě
cokoliv narůst, nechá ze sebe -
00:13:27
cokoliv uříznout, nechá si usekat
prsty, ruce, uši, změnit nos - vše. -
00:13:37
Já vás ujišťuji,
že já to udělám taky. -
00:13:41
Já jsem ochotný se cokoliv naučit,
jezdit na jakémkoli zvířeti, -
00:13:47
nechat se spolknout jakýmkoli
zvířetem atd. -
00:13:51
Samozřejmě, ale v tom není jenom
ochota, ale zároveň vy nevíte, -
00:13:59
že ten člověk to hraje.
Oni to jsou. Oni do toho dají vše. - 00:14:10 Když má někdo smrdět, tak smrdí.
-
00:14:15
A když má někdo vonět,
když to má být holka, - 00:14:19 tak se kvůli ní chlapi střílí.
-
00:14:22
A když má někdo být vandrák,
tak je vandrák. -
00:14:25
-Stanislavskij trochu.
-Trošku on, ale víte kdo ještě? -
00:14:29
Víte, na koho si často
vzpomenu? Na Lanďáka. - 00:14:32 Lanďák je typický americký herec.
- 00:14:37 Lanďák je herec, kterému to věříte.
-
00:14:44
Když je to jeho role, on to je,
on to nehraje. -
00:14:49
Já jsem jednou jedinkrát v životě
filmoval s Lanďákem před léty. -
00:14:55
Tam byla scéna v nemocnici,
kde my jsme měli dávat krev - 00:15:00 nějakému našemu padlému kamarádovi.
-
00:15:04
Lanďák z náš šesti herců byl
jediný, který trval na tom, -
00:15:10
aby mu ta sestra propíchla žílu
a aby z něj ta krev tekla. -
00:15:18
A my povídáme, Lanďáku, vždyť to se
dá přece udělat z jiného úhlu. -
00:15:25
Tak, aby to nebylo vidět,
že tam ta jehla není. -
00:15:30
"Ne, ne, já chci,
aby mi tam tu jehlu vpíchla!" -
00:15:35
Což je velice,
velice americké filmové herectví. - 00:15:41 Že všechno musí být echt.
-
00:15:46
Myslíte si, že kdyby byli
placeni tak, jak jsou placeni -
00:15:50
třeba naši herci,
že by se také tak drali o roli? -
00:15:55
-Je to v té povaze?
-I to. -
00:15:57
Tzv. "Equipy waver theater"
je divadlo, které musí mít -
00:16:02
pod 99 sedadel. V ten okamžik
je odbory povoleno, -
00:16:07
aby herec přijal práci
a nebyl za ni zaplacen. -
00:16:17
A divil byste se,
kolik herců to touží dělat. -
00:16:23
Jenom proto, že tam přijde nějaký
producent a že ho uvidí a řekne, - 00:16:29 to je ono, toho já chci.
-
00:16:32
Vy sám se také úžasně udržujete
v kondici. Denně běháte. -
00:16:37
Už jste to dělal,
když jste byl tady? -
00:16:40
Já jsem se vždycky snažil
udržovat v kondici. -
00:16:43
Je pravda, že už v Čechách mě
napadlo, že budu chodit běhat. - 00:16:47 Bohužel mi to nevydrželo.
-
00:16:49
Ale sotva jsem přijel do Kanady,
tak jsem začal běhat - 00:16:54 a už jsem nikdy nepřestal.
-
00:16:57
Takže já běhám 365 dní v roce,
7 dní v týdnu. - 00:17:01 Přísahám, nikdy jsem nevynechal.
-
00:17:05
Na našem povolání je všechno
nepravidelné, proto mi dělá dobře, - 00:17:12 že něco zůstává konstantní.
-
00:17:15
Jedna věc zůstává: že se holím,
že si čistím zuby a chodím běhat. -
00:17:24
Protože běhání je sport,
který má tu výhodu, -
00:17:29
že na to nepotřebujete partnera.
Na běhání můžete být úplně sám. -
00:17:35
Já proti samotě nic nemám.
Naopak, já jsem i rád sám. -
00:17:42
Mně těch 35 - 40 minut totální
samoty každý den, -
00:17:50
kdy se zároveň při tom pohybuji,
kdy si můžu při tom myslet -
00:17:57
na svoje věci a nikdo mě nemůže
oslovovat (kromě psů, -
00:18:01
kteří po mně skáčou),
tak to mi dělá velice dobře. -
00:18:06
A tudíž mi to přináší do toho
nepravidelného života něco, - 00:18:12 co je konstantní.
-
00:18:14
Když je člověku dvacet,
tak si představuje, -
00:18:17
co asi bude dělat,
až mu bude šedesát. -
00:18:19
Napadlo by vás ve dvaceti, že v 65
budete v Hollywoodu točit filmy? - 00:18:24 Ne. Samozřejmě, že ne.
-
00:18:28
To je taková divná věc a možná,
že to budou stařecké bláboly, -
00:18:34
ale ironie je - a to si na mě
třeba vzpomeňte - že si stejně -
00:18:41
pořád člověk připadá,
že mu je dvacet. - 00:18:47 To je strašně zvláštní.
-
00:18:50
Já se musím kontrolovat,
abych se nechoval, - 00:18:55 jako že je mi dvacet.
-
00:18:58
Já se musím mozkem nutit k tomu,
abych se aspoň trošku choval - 00:19:04 podle svého věku.
-
00:19:07
Já jsem zaplaťpánbůh zdravý,
mám zaplaťpánbůh práci, -
00:19:15
mám zaplaťpánbůh strašnou spoustu
zájmů, jsem šíleně zvědavý -
00:19:21
na hroznou spoustu věcí,
jsem v podstatě věčný student, -
00:19:27
a proto si kolikrát myslím,
že jsem pořád mladý. - 00:19:34 Ale ono to samozřejmě není pravda.
-
00:19:39
Já si pamatuji, že v dobách,
kdy mně bylo těžko, -
00:19:43
v jedné divadelní šatně seděl
vedle mě jeden kolega, - 00:19:48 jmenoval se Václav Voska.
-
00:19:52
On se tak díval do zrcadla
před představením a povídá mi: -
00:19:58
"Taky, Honzíku, myslíte
na svého tátu?" - 00:20:02 Já povídám: "Cože?"
- 00:20:05 "Taky myslíte na svého tátu?"
-
00:20:10
A já povídám: "Ne, já mám,
pane Voska, teď zrovna -
00:20:17
jiné starosti,
abych vám řekl pravdu." -
00:20:24
"No jo, já vím,
ale vzpomeňte si na mě. -
00:20:28
Jednou přijde doba,
kdy budete myslet na svého tátu." -
00:20:33
Střih. Uplynulo 10 let,
já běhám po státě Connecticut, -
00:20:42
ve kterém zrovna zkouším divadelní
hru. A běžím rozbředlým sněhem -
00:20:50
kolem nějakého betonového
kostelíčka a najednou si začnu -
00:20:56
myslet na svého tátu. A tudíž taky
na Vosku, který mi říkal: -
00:21:03
"Vzpomeňte si, přijde den,
budete myslet na svého tátu." -
00:21:09
A já si pamatuji jako dnes
ten okamžik, - 00:21:16 kdy jsem začal myslet na tátu.
-
00:21:20
Ale on tenkrát chtěl říct, že je to
okamžik, kdy se ve vašem životě -
00:21:27
nebo ve vývoji, nebo v té šňůře
s těmi navlečenými korálky -
00:21:33
těch let, kdy se něco stane
nebo kdy už těch korálků je tolik, - 00:21:40 že začnete myslet na svého tátu.
-
00:21:46
Tak, tohle je poslední krásný
korálek v našem rozhovoru na závěr. -
00:21:53
Moc vám děkuji,
že jste si udělal čas. -
00:21:56
Já vám děkuji, já jsem váš
velký fanda, Marku. -
00:22:00
Děkuji, toho si vážím moc,
bylo to radostné mít vás tady. -
00:22:03
Doufám, že vás uvidíme brzo také
na plátně nebo na českém jevišti. - 00:22:08 A my se uvidíme zase za týden.
-
00:22:13
Skryté titulky:
Simona Sedmihorská