Výpravné představení ze starověkého Egypta v inscenaci baletu Velkého divadla v Moskvě.

V roce 2000 požádal balet Velkého divadla v Moskvě slavného francouzského choreografa Pierra Lacotta, proslulého mimo jiné rekonstrukcemi starých baletních zápisů, aby pro něho oživil kdysi slavný balet Cesara Pugniho a Maria Petipy Faraonova dcera. Dílo bylo do té doby známé pouze úzkému okruhu baletních odborníků. Svoji světovou premiéru mělo v Petrohradě v roce 1862 a libreto, na němž se podílel i slavný choreograf Marius Petipa, vzniklo podle románu francouzského spisovatele Theophila Gautiera Román o mumii. Podle dobových konvencí vypráví v podstatě jednoduchý příběh, který umožňuje řadu charakteristických tanečních čísel, v nichž se mohou ukázat zejména technické dovednosti tanečníků. V úvodu se setkáváme s mladým anglickým lordem a jeho sluhou, kteří vstupují v Egyptě do pyramidy. A když pak s místními beduíny vykouří dýmku opia, přenášejí se do starověkého Egypta a zažívají neuvěřitelná dobrodružství. Pro novodobou moskevskou premiéru v roce 2000 Pierre Lacotte dílo nastudoval nejen jako choreograf, ale i divadelní režisér. V titulních rolích na našem záznamu se pak představili primabalerína Světlana Zacharovová a Sergej Filin. Toho u nás bohužel známe vlastně jen z aféry kolem baletu Velkého divadla, kdy se Filin už jako umělecký šéf souboru stal terčem těžkého ublížení na zdraví. Faraonova dcera na jevišti Velkého divadla v Moskvě je nejen přehlídkou dokonalých tanečních výkonů, ale i ukázkou toho, jak velké baletní divadlo za cara vypadalo. Pierre Lacotte přistoupil ke starému dílu s dokonalou erudicí a pokorou, ale i úsměvným nadhledem současného člověka. Proto je jeho exkurze do dějin baletu tak živá a zábavná.

Napište nám