iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
1. 4. 2013
14:55 na ČT2

1 2 3 4 5

20 hlasů
8460
zhlédnutí

Světlo porozumění (dokument)

Dokumentární film o jednom nápadu, dvou koncertech a mnoha zajímavých názorech na to co spojuje i rozděluje židovské a křesťanské náboženství

52 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Světlo porozumění

  • 00:00:26 V České republice
    je někdy těžké hovořit o Bohu,
  • 00:00:30 protože je to ateistická země,
  • 00:00:32 ale já se stále snažím
    zakončit takovým citátem,
  • 00:00:38 který vystihuje můj pocit,
    proč dělám ten projekt,
  • 00:00:41 i můj pocit, že vedu bohoslužby
    ve Španělské synagoze,
  • 00:00:44 pokud tam nejsou hostující rabíni,
    a to je to, že já mám pocit,
  • 00:00:48 že Bůh stvořil hudbu na to,
    aby mohl komunikovat s lidmi,
  • 00:00:52 aby lidé mohli ten nástroj
    komunikace použít mezi sebou,
  • 00:00:56 protože vy můžete mít miliony,
    miliardy lidí,
  • 00:01:00 a během několika sekund vám hudba
    dokáže změnit náladu těch lidí.
  • 00:01:33 Ty budeš taky přicházet
    pak na konci?
  • 00:01:36 Na konci ano.
  • 00:01:38 Prokop tam chtěl, abychom
    se ještě potkali v synagoze,
  • 00:01:43 abychom se domluvili,
    kudy se dostanu až dopředu.
  • 00:01:46 Už se moc těším.
  • 00:01:52 Já jsem se zabýval
    tou myšlenkou asi rok.
  • 00:01:55 Potom jsem udělal
    takzvaný první ročník.
  • 00:01:58 Já jsem netušil,
    že to bude kontinuální projekt,
  • 00:02:01 který bude takto úspěšný,
    ale jsem za to samozřejmě rád.
  • 00:02:14 Hudba může spojovat
    různá náboženství
  • 00:02:19 a různá vyznání,
    a dokonce je spojuje.
  • 00:02:22 Je to totiž jejich společná řeč.
  • 00:02:24 My se kolikrát nedokážeme
    dohodnout na úplných detailech
  • 00:02:28 a vznikají různé nové církve
    jenom kvůli malým detailům,
  • 00:02:33 ale přitom i dvě náboženství,
    která třeba v dějinách
  • 00:02:37 nějakým způsobem stála proti sobě,
    což jsou určitě židé a křesťané,
  • 00:02:42 tak najdou právě společnou řeč
    v té hudbě.
  • 00:02:45 Nemusí se o to ani nějak snažit.
    To totiž existuje.
  • 00:03:27 Jde tam o to porozumění
    skrz hudbu mezi hudebníky
  • 00:03:30 a nejenom mezi nimi,
    ale i skrz ty posluchače,
  • 00:03:33 kteří sedí v té synagoze,
  • 00:03:35 pak sedí v tom kostele
    a ty kapely tam rotují.
  • 00:03:38 Je to takové logisticky
    trošku těžké,
  • 00:03:41 protože když máte
    čtyřicetičlenný orchestr,
  • 00:03:43 tak přebíhat z jednoho místa
    na druhé je docela těžké.
  • 00:04:27 Jak už sám název naznačuje,
    jde především o rostoucí porozumění
  • 00:04:31 mezi židovskou
    a křesťanskou komunitou.
  • 00:04:37 A to nejen zde, ale nakonec
    o porozumění mezi lidmi vůbec.
  • 00:04:42 Co mají židé a křesťané
    společného?
  • 00:04:44 Starý zákon.
  • 00:04:50 Což jsou tři čtvrtiny bible.
  • 00:04:52 Vždyť to je součást
    i našeho zákona.
  • 00:04:56 A křesťanství,
    a to nemyslím urážlivě,
  • 00:05:00 je židovská sekta.
  • 00:05:03 Je to ta část
    židovského společenství,
  • 00:05:08 která je přesvědčena,
    že Mesiáš už přišel,
  • 00:05:12 že Mesiáš přišel
    v Ježíši Kristu.
  • 00:05:16 Židé mohou říci:
    To my nevěříme.
  • 00:05:20 Až přijde náš Mesiáš,
    tak už nebudou fronty na lístky
  • 00:05:24 nebo prostě svět se změní,
    ale prosím,
  • 00:05:28 to ať si každý věří,
    v co chce.
  • 00:05:53 Když je někdo křesťan,
    tak v mém pojetí je to člověk,
  • 00:05:57 který věří ve svatou Trojici,
    je to člověk,
  • 00:06:00 který musí věřit v Boha,
    nemusí chodit do kostela,
  • 00:06:03 ale věří v Boha,
    věří ve svatou Trojici.
  • 00:06:06 Židem je člověk, který se v první
    řadě narodí židovské matce,
  • 00:06:11 anebo konvertuje, to už je
    další dialog o něčem jiném,
  • 00:06:15 ale židem je hlavně člověk,
    který se narodí židovské matce.
  • 00:06:18 Být židem je sloučení
    několika věcí.
  • 00:06:21 Stále se mě lidé ptají,
    zda židovství je náboženství
  • 00:06:24 nebo je to národnost
    nebo je to etnikum.
  • 00:06:27 Tak je to všechno dohromady.
    A přitom ten jeden člověk
  • 00:06:31 nemusí obsahovat
    všechny tři identity.
  • 00:06:35 Člověk nemusí být věřící,
    nemusí chodit do synagogy,
  • 00:06:39 ale stále je židem.
  • 00:07:08 V roce 2005 byl první koncert.
  • 00:07:12 V té době jsem netušil,
    že to bude takzvaný první ročník.
  • 00:07:16 Já jsem netušil,
    že to bude mít takový krásný,
  • 00:07:20 velký a příjemný rozsah,
    ale když řeknu pravdu,
  • 00:07:24 že myšlenka mě napadla
    za pět minut,
  • 00:07:28 tak to bude znít zvláštně,
    ale tak to bylo.
  • 00:07:31 Každý šabat,
    když jsem chodil na bohoslužby,
  • 00:07:34 tak jsem chodil kolem kostela,
    potom je tam Jardova socha
  • 00:07:37 Franze Kafky
    a potom naše synagoga.
  • 00:07:40 Já jsem neměl ambici, aby to
    nějakým způsobem pokračovalo.
  • 00:07:44 Já jsem nadšený tím,
    že moje myšlenka se takto chytila.
  • 00:07:48 Mám z toho radost i starost.
  • 00:07:55 Ta synagoga, ta stará škola,
    ona se nazývala synagogou
  • 00:07:59 v Dušní ulici.
    Dušní ulice pokračuje tímto směrem.
  • 00:08:04 Ta zeď byla opravdu přesně
    tady v rovnoběžce toho zábradlí.
  • 00:08:09 Když se podíváme dolů,
    dalo by se možná říci,
  • 00:08:13 že procházela nebo byla přesně
    na rozhraní toho,
  • 00:08:17 kde je socha Franze Kafky
    Jaroslava Róny.
  • 00:08:24 Výstavba té zdi zcela jistě
    souvisí s požárem
  • 00:08:28 židovského ghetta roku 1689,
    kdy byla řada budov zničena.
  • 00:08:32 Kromě jiného byla poškozena
    i stará škola.
  • 00:08:37 Abychom si rozuměli,
    stará škola je synagogální stavba,
  • 00:08:40 na jejímž místě později, roku 1868,
    vyrostla Španělská synagoga.
  • 00:08:44 Ta v té době tady nebyla,
    nicméně po požáru v roce 1689
  • 00:08:49 se úřady snažily omezit
    židovské osídlení, zabránit tomu,
  • 00:08:54 aby to ghetto se dostalo
    do té podoby
  • 00:08:57 nebo zde bylo tolik domů
    jako předtím.
  • 00:09:00 Ten závěr byl, že zeď,
    která již tam v té době byla,
  • 00:09:03 řekněme teď jsme na počátku
    18. století, má být zvýšena.
  • 00:09:07 Zcela jasný máme doklad
    z roku 1703,
  • 00:09:10 kdy pražské arcibiskupství
    žádalo,
  • 00:09:13 aby dvě okna na západní stěně
    té staré školy byla zazděna,
  • 00:09:18 zřejmě proto, aby se židé nemohli
    dívat na tu stranu toho kostela.
  • 00:09:23 Já to říkám spíš proto,
    že tady taková ta určitá řevnivost
  • 00:09:28 stále byla, ale současně dodám
    zase z opačné strany,
  • 00:09:33 že vlastně v 30. letech
    v synagoze,
  • 00:09:38 která byla poté otevřena
    roku 1837,
  • 00:09:43 tak v té působil František Škroup,
    což byl katolík.
  • 00:09:48 František Škroup zde vedl
    synagogální sbor
  • 00:09:53 a zasloužil se o proměnu
    židovské bohoslužby
  • 00:09:58 myslím ve smyslu reformního ritu,
    protože tam již byly varhany,
  • 00:10:03 takže je to možno vidět
    i z druhé strany,
  • 00:10:06 ale nesporně je zajímavé,
  • 00:10:08 že skladatel české národní hymny
    působil v synagoze.
  • 00:10:13 Ta závěrečná skladba má
    asi dvacet pět minut.
  • 00:10:16 Já jsem ji složil
    na základě modlitby,
  • 00:10:19 která se jmenuje Ve Hi She Amda.
    Ta skladba má několik částí.
  • 00:10:23 První je taková rockovo-jazzová,
    potom to přechází do sopránu.
  • 00:10:27 Je tam opera,
    krásně to zjemňuje ta skladba.
  • 00:10:31 Potom to přechází
    do indického tance.
  • 00:10:35 Potom se připojuje i sbor, který
    přišel z kostela svatého Ducha,
  • 00:10:40 asi čtyřicet lidí.
    Potom je tam ten chaos
  • 00:10:44 a na konci zpívá Ridina,
    já hraji na klavír.
  • 00:10:48 Je tam lidský hlas,
    je to jako takový anděl,
  • 00:10:52 který odchází,
    anděl dobrých zpráv.
  • 00:10:55 Někdy když se člověk chce
    něco naučit,
  • 00:10:58 musí přejít přes turbulence,
    chaosy,
  • 00:11:00 které nejsou velmi příjemné,
    ale když máme tu vůli...
  • 00:11:08 Když byl malý,
    nutila jsem ho hrát na klavír.
  • 00:11:11 Někdy to možná bylo velmi přísné,
    ale myslím si,
  • 00:11:14 že teď to ocení,
    když používá tu hudbu
  • 00:11:17 a zaobírá se tou hudbou,
    a jsem velmi ráda,
  • 00:11:20 že on je vlastně
    takovým organizátorem,
  • 00:11:23 ale nejen organizátorem,
    ale i tvůrcem toho koncertu
  • 00:11:26 Světlo porozumění
    a jsem na něj velmi pyšná.
  • 00:12:16 Takže poprvé tá dadata
    a podruhé zase tá dadata,
  • 00:12:20 nikoliv tádada ta.
  • 00:12:23 Například bez takového člověka,
    jako je Pavel Trojan mladší,
  • 00:12:26 protože to je syn šéfa
    Pražské konzervatoře,
  • 00:12:29 by to nebylo možné.
    Tam vzadu někdo hrál něco,
  • 00:12:32 já jsem tam seděl
    tak trochu sklíčeně,
  • 00:12:35 on se podíval do not a říká:
  • 00:12:37 Vy tam vzadu, nevím,
    zda to byla viola,
  • 00:12:41 já zde mám napsané, že to je géčko,
    a vy jste hrál, myslím, áčko.
  • 00:12:46 Všichni ztichli a bylo vidět,
    kdo je ten král, kdo je ten vůdce.
  • 00:12:51 Takže bez takových lidí
    by se to nepodařilo určitě.
  • 00:12:55 První repetici v déčku hrají
    kontrabas, violoncella, violy...
  • 00:13:07 Tady vpředu byl Michal Pavlíček,
    mistr Michal Pavlíček.
  • 00:13:11 Já jsem byl tady vlevo.
  • 00:13:13 Ta hudba je vlastně
    strašně silná emotivní věc,
  • 00:13:18 která je schopna tyto zábrany
    odstranit
  • 00:13:21 a zároveň umocnit ty identity,
    a že každý,
  • 00:13:25 ať je jeden z jiného světa,
    druhý z jiného světa,
  • 00:13:30 tak když se setkají v hudbě,
    tak jsme všichni na jedné planetě.
  • 00:13:35 To je právě ta síla toho.
    Ty jsi fantastický kytarista.
  • 00:13:40 Já když hraji s těmi mladšími,
    tak si říkám,
  • 00:13:44 jestli už nepatřím
    do starého železa trošku.
  • 00:15:11 Ten projekt vznikl hlavně proto,
    abychom si byli blíž.
  • 00:15:14 A když už máme tak blízko
    k těmto dvěma svatostánkům
  • 00:15:17 a mezi námi je Franz Kafka,
    tak je dobře,
  • 00:15:20 že máme i umělecké mosty,
    které nás spojují.
  • 00:15:23 Proto jsme vybrali účinkující
    z různého spektra žánrů -
  • 00:15:26 od vážné hudby až po jazz,
    po rock, alternativu.
  • 00:15:56 Když jsem byl vyzván do soutěže
    o pomník Franze Kafky,
  • 00:16:00 tak jsem pochopil,
    že to je asi nejvýznamnější úkol
  • 00:16:05 pro mě v životě.
    Přestože jsem už předtím
  • 00:16:10 dílo Franze Kafky celkem znal,
    tak jsem ho začal studovat
  • 00:16:14 opravdu hodně zevrubně.
    Já vím, že to bude znít hrozně,
  • 00:16:21 ale říkal jsem si, že bych nesnesl
    tu sochu od někoho jiného.
  • 00:16:25 Ale myslím si,
    že tato neskromnost je
  • 00:16:29 vždycky někde na pozadí
    nějakých činů.
  • 00:16:34 Já myslím,
  • 00:16:36 že židovství a křesťanství
    se liší v pojetí Boha.
  • 00:16:44 Vždycky jsem spíš dokázal
    vnitřně pochopit to pojetí
  • 00:16:50 Boha židovského, to znamená
    pojetí Boha nepochopitelného.
  • 00:17:00 Jedině, myslím si,
    se tak dají vysvětlit různé věci,
  • 00:17:05 které se děly
    a které se kolem nás dějí,
  • 00:17:09 že my nemáme úplně právo
    chápat jeho záměry a činy.
  • 00:17:14 Ten Bůh milosrdný křesťanský
    mi byl víc nepochopitelný,
  • 00:17:19 protože jsem kolem sebe
    vskutku viděl milosrdenství málo.
  • 00:17:25 Aspoň teda já jsem ta generace
    krátce po holocaustu.
  • 00:17:35 Abych vůbec mohl věřit
    v nějakého Boha,
  • 00:17:39 tak jsem musel věřit v jakéhosi
    Boha někdy velmi krutého.
  • 00:17:48 Prosím, prosím, prosím.
  • 00:17:56 Vrať mi ho, vrať,
    z temných hlubin,
  • 00:18:01 z ledových zim.
  • 00:18:07 Pár dní, pár chvil být s ním.
  • 00:18:16 Aspoň pár dní, společných dní,
    dní s ním.
  • 00:18:28 Snažil jsem se překonávat
    předsudky,
  • 00:18:31 které jsou na obou stranách,
  • 00:18:36 zejména předsudky,
    které jsou na straně křesťanské
  • 00:18:39 a které vedly ke strašným věcem
    v minulosti.
  • 00:18:42 Zejména to byla ta výčitka,
    že židé ukřižovali Ježíše.
  • 00:18:46 To je samozřejmě nesmysl.
    Římané ukřižovali Ježíše.
  • 00:18:50 A jestliže se na tom rozsudku
    nějakým způsobem podílela
  • 00:18:54 tehdejší židovská velerada,
    tak je naprosto absurdní
  • 00:18:58 vinu za to přičítat
    celému židovskému národu
  • 00:19:02 ani v Ježíšově době, natož
    v pozdějších dějinách, natož dnes.
  • 00:19:06 To je stejně absurdní,
    jako když dnes někdo
  • 00:19:09 dnešním katolíkům vyčítá
    upálení mistra Jana Husa,
  • 00:19:13 křížové výpravy nebo inkvizici.
  • 00:19:16 Tohle jsou věci minulosti
    a je třeba je vyhojit.
  • 00:19:20 Křesťané si musí uvědomit,
    že Ježíš byl žid,
  • 00:19:24 striktně řečeno byl žid
    a ne křesťan.
  • 00:19:28 Ani apoštolové nikdy neslyšeli
    to slovo křesťan.
  • 00:19:32 Název křesťan přichází
    až o generaci později v Antiochii
  • 00:19:37 a ten, kdo způsobil to rozdělení
    následovníků Ježíše
  • 00:19:42 od ostatních proudů
    tehdejšího židovství, byl Pavel,
  • 00:19:46 když přesvědčil apoštolský sbor,
    že ti,
  • 00:19:52 kteří konvertují ke křesťanství
    z pohanství,
  • 00:19:56 se nemusejí napřed stát židy,
    aby se mohli stát křesťany.
  • 00:20:01 To je ten krok,
  • 00:20:03 kde se křesťanství osamostatnilo
    od ostatních židovských proudů.
  • 00:21:20 Ta základní otázka,
    kde vznikají třecí plochy
  • 00:21:24 mezi židy a křesťany,
    a hledat je v teologii,
  • 00:21:28 to je, myslím,
    takový zástupný přístup.
  • 00:21:32 Židé a křesťané se nedostávají
    do střetu proto,
  • 00:21:36 že každý věří v něco jiného.
  • 00:21:39 Vždyť z velké části
    ta víra je společná.
  • 00:21:43 Tak musíme hledat,
    kde v lidské situaci
  • 00:21:48 vznikají důvody k té nenávisti,
    která se potom vybíjí,
  • 00:21:53 svádíme to na víru.
  • 00:21:57 Když se dělaly průzkumy
    toho místa,
  • 00:22:00 a musela se tam vytvořit
    nová platforma pro ten pomník,
  • 00:22:04 protože tam vedly inženýrské sítě
    a stoka,
  • 00:22:07 tak tam jsme zjistili
    podle katastrální mapy,
  • 00:22:12 že opravdu ta hranice
    mezi židovským městem
  • 00:22:17 a křesťanským mu probíhá
    přesně mezi nohama.
  • 00:22:22 To byla taková zvláštní perlička,
    kterou jsem se dozvěděl dodatečně.
  • 00:22:32 Ty třecí plochy vznikají
    obyčejně z něčeho jiného.
  • 00:22:37 Klasický příklad.
  • 00:22:39 Židé směli půjčovat peníze,
    což měli křesťané zakázáno.
  • 00:22:44 Samozřejmě z toho vzniká závist,
    z toho vznikají problémy.
  • 00:22:49 Nebo v českých zemích
    z velké části židé mluvili německy.
  • 00:22:55 Co na tom?
  • 00:22:58 Vždyť Češi nebyli
    ani většina v této zemi.
  • 00:23:03 Ale když se národnost stala
    něčím důležitým,
  • 00:23:08 tak zase vzniká třecí plocha.
  • 00:23:11 Proč mluvíte
    tou divnou hatmatilkou?
  • 00:23:14 Žijete tady u nás v Čechách.
  • 00:23:18 Tak bych řekl,
    že ty třecí plochy je třeba
  • 00:23:22 hledat spíš sociologicky
    než teologicky.
  • 00:23:26 Člověk potřebuje něco,
    čemu by mohl přičítat vinu
  • 00:23:31 za všechno,
    co se mu v životě nedaří.
  • 00:23:36 Vyhraněná náboženská skupina,
    která se koneckonců u nás lišila
  • 00:23:41 i oblečením, už na pohled,
    to je vždycky dobrý terč.
  • 00:24:31 Ten respekt je něco
    na rozumové bázi
  • 00:24:35 a porozumění je
    na srdeční bázi.
  • 00:24:39 Já mohu respektovat někoho,
    ke komu nemám porozumění.
  • 00:24:44 Ale respektuji ho proto,
    že buď to mám naučené,
  • 00:24:48 že to musí tak být,
    nebo ho respektuji proto,
  • 00:24:52 jsem natolik flexibilní člověk,
  • 00:24:55 že umím respektovat
    odlišnost toho člověka.
  • 00:24:58 Ten respekt je takový
    spíš jako trošku odstup.
  • 00:25:03 Je to určitá forma uznání
    nějaké odlišnosti.
  • 00:25:08 Kdežto porozumění
    je trošku hlubší.
  • 00:25:12 Když ten člověk je mi neznámý,
    tak mám určitý odstup,
  • 00:25:17 ale jakmile porozumím tomu,
    proč se chová tak, jak se chová,
  • 00:25:25 proč pro něj toto je důležité
    a toto je pro něj třeba svaté,
  • 00:25:30 tak vlastně to porozumění
    se spojí s tím respektem dohromady
  • 00:25:35 a vznikne něco krásného,
    že ti lidé jsou si blíž.
  • 00:25:44 Porozumění je něco,
    že ten člověk musí strávit
  • 00:25:48 nějaký čas nad tím subjektem
    nebo s tím člověkem na to,
  • 00:25:52 aby mu vůbec porozuměl.
  • 00:25:55 Je někdo, kdo dokáže vyslovit
    své myšlenky
  • 00:25:58 během jedné nebo dvou vět,
    někomu to trvá déle.
  • 00:26:02 To porozumění je právě
    přes všechno možné.
  • 00:26:05 Ten respekt vám dá
    takovou zvláštní izolaci,
  • 00:26:09 že tam nedochází ke konfliktům.
    Máte respekt, tak to necháte tak,
  • 00:26:14 ale když chcete někomu porozumět,
    tak častokrát se s tím člověkem
  • 00:26:19 i pohádáte nebo dojdete
    do nějaké krajnosti s tím člověkem,
  • 00:26:24 ne fyzické, a na konci
    po té kakofonii přichází
  • 00:26:29 takové blues dvanáctkrát,
    kdy každý krásně improvizuje.
  • 00:26:34 Nachází se tam porozumění
    mezi hudebními nástroji
  • 00:26:38 a informacemi, které jsme
    vstřebali z toho člověka.
  • 00:26:42 To porozumění pro mě je
    hlubší pojem než respekt.
  • 00:26:46 Respekt je něco,
    co se dá naučit.
  • 00:26:49 Porozumění musíme získat.
  • 00:27:38 V dějinách raného křesťanství,
    přibližně století po Kristu,
  • 00:27:41 došlo k jedné
    velmi důležité události,
  • 00:27:45 kdy Markion přišel s tím,
    že se pokusil radikalizovat
  • 00:27:50 Pavlovo rozdělení
    mladého křesťanství od židovství
  • 00:27:55 a postavy evangelia
    proti hebrejské bibli.
  • 00:28:00 Ukázat, že ten Bůh,
    o kterém mluví Ježíš,
  • 00:28:03 je vlastně dobrý Bůh,
    a ten Bůh stvořitel,
  • 00:28:06 o kterém mluví Starý zákon,
    to je jakýsi temný Bůh.
  • 00:28:09 Raná církev tomu řekla
    jasně ne.
  • 00:28:12 My také chápeme hebrejskou bibli
    jako součást našeho svatého písma.
  • 00:28:17 My tu židovskou paměť chápeme
    jako součást naší paměti.
  • 00:28:32 Asi to pozitivní je
    ta hluboká tradice,
  • 00:28:37 kdy já si myslím,
    že židé ve skutečnosti
  • 00:28:42 nepotřebují moment toho zázraku,
    který všude je vždycky
  • 00:28:47 na počátku křesťanského uvěření
    nebo toho -
  • 00:28:52 potkal jsem na poli Boha,
    zjevil se mi,
  • 00:28:56 zjevila se mi Panna Maria,
    kdežto v židovství to tak není.
  • 00:29:01 Tam si ten zázrak ti lidé
    přinesou už v genech.
  • 00:29:06 Je to hluboká tradice.
  • 00:29:10 Oni si neumí představit sami sebe
    jako nevěřící lidi.
  • 00:29:16 Není nic mimo Boha.
  • 00:29:20 Oni jsou uvnitř Boha.
    Oni se takhle chápou.
  • 00:29:25 Kdežto křesťané spíš vedou
    s Ježíšem víc dialog,
  • 00:29:30 i když pravda je,
  • 00:29:34 že jeden takový slavný rabín,
  • 00:29:38 který byl znám
    svou pravdomluvností,
  • 00:29:43 že nikdy nelhal, v Haliči,
  • 00:29:46 se zavíral v synagoze
    a celé noci se s Bohem hádal.
  • 00:29:56 Věřící tam stáli kolem synagogy
    a poslouchali je.
  • 00:30:01 Často to byly hádky strašlivé.
  • 00:30:04 Je taková modlitba.
    Ta modlitba se jmenuje Amida.
  • 00:30:09 Je to z hebrejského slova,
    při ní se stojí.
  • 00:30:14 Na šabat,
    když se modlíme tu modlitbu,
  • 00:30:18 tak já se otočím k aron ha-kodeš,
    to je ta přední strana,
  • 00:30:22 nazvěme ji oltář,
    to se takhle nedá,
  • 00:30:26 ale aby to lidé pochopili,
  • 00:30:29 obrátím se k aron ha-kodeš,
    kde je schránka na tóru,
  • 00:30:33 a toto je pro mě takový rozhovor
    s tím,
  • 00:30:36 co někdo nazývá Bůh, osud, naděje
    nebo něco.
  • 00:30:39 Výhoda toho židovství je to,
    že já mohu být opravdu
  • 00:30:44 nahněvaný na něho,
    diskutovat, kritizovat ho nebo ji.
  • 00:30:48 Zda vám to pomůže,
    to nevím.
  • 00:30:52 Ale je to určitě lepší
    než jít k psychologovi.
  • 00:31:17 Jako hudebník jsem
    na určitý rozruch zvyklý,
  • 00:31:20 takže zrovna tato akce
    nepřináší mně osobně problém.
  • 00:31:23 Problém je to třeba technický,
    protože ten kostel je malý,
  • 00:31:27 ale tato akce je veliká.
    Je potřeba tam dostat
  • 00:31:30 kamery, mikrofony, stojany,
    spoustu ostatních věcí.
  • 00:31:34 To je spíš technický problém.
    Jinak co se týká rozruchu,
  • 00:31:38 tak to zrovna mně
    jako hudebníkovi nevadí.
  • 00:32:15 Myslím si, že lidem se to líbí,
    že se to daří.
  • 00:32:19 Já sám jsem hrozně rád,
    Petr je můj dlouholetý kamarád.
  • 00:32:24 Já sám jsem rád,
    že jsem se toho mohl
  • 00:32:28 několik ročníků zúčastnit.
    Naposledy jsem psal jenom noty.
  • 00:32:54 Otázka je, jak se můžeme přiblížit
    k Bohu, kterého nevidíme?
  • 00:32:58 Hledáme nějaké způsoby
    přiblížení Boha.
  • 00:33:03 Různé tradice vyvinuly
    různé způsoby.
  • 00:33:08 Židé Boha zobrazují opravdu
    přísně jenom slovy.
  • 00:33:13 Nikdy nenajdete
    nějaký židovský obraz Boha.
  • 00:33:21 To je jad.
  • 00:33:22 Jad se používá na to,
    abychom mohli číst tóru,
  • 00:33:26 protože tóry se nesmíme dotknout,
    protože to je svaté písmo.
  • 00:33:32 V katolické církvi se stalo zvykem
    hovořit názorně
  • 00:33:37 k středověkým křesťanům
    s nízkým vzděláním,
  • 00:33:42 a tak jste potřeboval ilustrace.
  • 00:33:46 Katolická církev si vyvinula
    bohatý způsob zobrazování.
  • 00:33:56 Evangelíci začínali s daleko
    vzdělanějším kádrovým základem.
  • 00:34:02 Ti daleko víc také
    zobrazují slovy
  • 00:34:07 a zdůrazňují Krista vzkříšeného.
  • 00:34:12 V evangelických kostelech
    v Čechách najdete kalich,
  • 00:34:17 ale po celém světě najdete kříže,
    ale bez Krista,
  • 00:34:22 protože Kristus už vstal
    z mrtvých, na kříži už není,
  • 00:34:28 a tak nám zbývá
    jenom ten holý kříž.
  • 00:35:02 Já mám k židovství vztah
    docela hluboký,
  • 00:35:07 protože sám jsem napůl žid.
    Podle halachy nejsem žid,
  • 00:35:12 ale jsem míšenec židovský
    po otci.
  • 00:35:17 Vždycky jsem byl vychováván
    někde na půl cesty
  • 00:35:23 mezi synagogou a kostelem,
    ale dlužno dodat,
  • 00:35:28 že moje matka vůbec nebyla
    nijak z pobožné křesťanské rodiny
  • 00:35:34 a zrovna tak můj otec nebyl
    vůbec z pobožné židovské rodiny
  • 00:35:40 nebo částečně pobožné.
    Na něm se to rozpoznat nedalo.
  • 00:35:46 Já jsem vyrůstal
    v takovém zvláštním...
  • 00:35:51 Mezi dvěma tradicemi
  • 00:35:54 bez pochopení jednoho
    a bez pochopení druhého.
  • 00:36:18 Křesťanství, jak známo,
    se vydělilo ze židovství,
  • 00:36:23 přičemž ten poměr židovství
    k judaismu nebyl nijak vstřícný,
  • 00:36:29 ale to je historie dávná.
    Je třeba říci,
  • 00:36:34 že ty vztahy se podstatně
    změnily specificky
  • 00:36:38 od druhého vatikánského koncilu
  • 00:36:42 a pak za pontifikátu
    Jana Pavla II.,
  • 00:36:45 takže zcela jistě se dá říci,
    že v českých zemích jsou
  • 00:36:49 ty kontakty mezi židy a křesťany
    velice dobré,
  • 00:36:53 s vědomím toho,
    že ta historie úplně lehká nebyla.
  • 00:36:57 To, co ti vyčítám,
    je z poloviny moje vina.
  • 00:37:04 A ty se nebráníš, jdeš spát,
    ale sny vrážíš do lidí.
  • 00:37:09 Bezmocně necháš mě tu stát.
  • 00:37:18 A ty se nebráníš, jdeš spát,
    i když ti život z rukou utíká.
  • 00:37:23 Bezmocně necháš mě tu stát.
  • 00:37:27 Kvůli tomu to neříkám.
  • 00:37:34 To, na co se často poukazuje,
  • 00:37:35 že je velké množství židů
    mezi nositeli Nobelovy ceny,
  • 00:37:41 že je mnoho židů
    významných vynálezců,
  • 00:37:45 já bych to nevysvětloval
    nějak rasově.
  • 00:37:48 Já si myslím,
    že tím kořenem je ta skutečnost,
  • 00:37:53 že židé od počátku jsou
    národem knihy
  • 00:37:57 a že studium, zejména studium
    bible a studium talmudu,
  • 00:38:01 bylo jednou z hlavních
    židovských náboženských povinností,
  • 00:38:06 že tento národ dokázal mnoho času
    věnovat studiu a přemýšlení.
  • 00:38:12 To se určitě nějakým způsobem
    vepsalo
  • 00:38:16 do židovského kulturního dědictví.
  • 00:38:21 Já si myslím, že tam jsou
    dost základní věroučné rozdíly,
  • 00:38:25 ale ty věroučné rozdíly nejsou
    jenom mezi židy a křesťany,
  • 00:38:29 ale třeba mezi luterány
    a kalvinisty.
  • 00:38:33 To je velice jiná mentalita.
    Mezi katolíky a evangelíky.
  • 00:39:38 Ta skladba je o tom,
    že nás provází jedním směrem,
  • 00:39:42 druhým směrem, je nahoře, je dole,
    je tam jazz, je tam tanec.
  • 00:39:46 Je tam všechno.
    To je vyjádření mojí osobnosti.
  • 00:39:50 Já mám rád, když dávám lidi
    dohromady, když spojuji lidi.
  • 00:39:54 Tady se spojují žánry.
    Bylo to velmi frustrující,
  • 00:39:58 protože ti,
    kteří byli na koncertě,
  • 00:40:01 tak tam viděli sto nebo sto dvacet
    lidí hrát tu závěrečnou skladbu.
  • 00:40:06 Nebylo možné z žádných důvodů,
    z finančních ani časových,
  • 00:40:10 dát ty lidi dohromady,
    až den před koncertem.
  • 00:40:14 Ani to jsme nemohli
    nacvičovat všichni spolu,
  • 00:40:17 takže my jsme tu skladbu
    hráli
  • 00:40:20 na tom jednom místě
    tehdy na tom koncertě.
  • 00:40:56 Ten koncert je dlouhý a náročný,
    ale po dobu těch dvou hodin
  • 00:41:00 vznikají umělecké, duchovní,
    hudební vazby,
  • 00:41:04 mosty mezi lidmi,
    kteří by se jinak nepoznali,
  • 00:41:07 a to v rámci obecenstva
    i v rámci hudebníků.
  • 00:41:53 Tam je Norman Eisen, ambasador
    Spojených států amerických.
  • 00:41:57 Přivítejme Jeho Excelenci.
  • 00:42:37 Jednou důležitou součástí
    židovské moudrosti
  • 00:42:40 jsou židovské anekdoty.
    Mně strašně pomohlo,
  • 00:42:43 když mi jeden židovský přítel
    řekl:
  • 00:42:45 Víš, vlastně ta Ježíšova
    podobenství mají charakter
  • 00:42:49 židovské anekdoty.
    To jsou krátké příběhy,
  • 00:42:52 kde je něco,
    kde musí přeskočit to pochopení.
  • 00:42:55 Když se Ježíše ptali,
    jak vypadá boží milosrdenství,
  • 00:42:59 tak nezačíná to definicí
    budeme si definovat Boha
  • 00:43:03 a pak si budeme definovat
    milosrdenství.
  • 00:43:06 Říká: Víte, jedna ženská ztratila
    peníze a teď je našla pod postelí.
  • 00:43:10 Svolala svoje kamarádky a říká:
    Holky, musíme to oslavit.
  • 00:43:14 Takhle Bůh slaví návrat hříšníka.
    Člověk vždycky musí říci:
  • 00:43:18 Á, tak tohle je
    to boží milosrdenství.
  • 00:43:21 To je, jako když pochopí vtip.
  • 00:43:24 To je o tom,
    jak byly volby v nebi.
  • 00:43:29 Andělská komise sčítá hlasy
    a najednou je tam jeden hlas.
  • 00:43:34 Někdo volil komunisty.
    Tak komise se nad tím zamýšlí.
  • 00:43:38 Prosím vás, tady v nebi
    kdo by mohl volit komunisty.
  • 00:43:42 Potom někoho napadne,
    to asi ten Josef.
  • 00:43:45 On je to dělník,
    má takové sympatie, jdeme za ním.
  • 00:43:50 Tak komise vejde.
    Josef stojí u ponku, hobluje.
  • 00:43:55 Andělé se ho ptají:
    Josef, tys volil komunisty?
  • 00:44:00 A on říká: Ale dejte mi pokoj.
    Já se o politiku nestarám.
  • 00:44:06 Andělé říkají:
    Ale tohle je vážné.
  • 00:44:10 Tys volil komunisty?
    Josef se otočí,
  • 00:44:15 takhle si opře ruce o bok a řekne:
    A teď hybaj z dílny ven,
  • 00:44:20 nebo vezmu ženu a dítě
    a máte po náboženství.
  • 00:44:26 Jedna z mnohých,
    která mě teď napadá.
  • 00:44:30 Kardinál Spellman jel v New Yorku
    ve svém cadillaku
  • 00:44:34 a narazil do pana Kohna,
    který přecházel ulici.
  • 00:44:37 Pan Kohn stál,
    zřetelně se mu nic nestalo.
  • 00:44:40 Za nějakou dobu dostane kardinál
    Spellman předvolání k soudu
  • 00:44:45 a tam pan Kohn na vozíčku
    a žádá milion dolarů odškodného.
  • 00:44:50 Nakonec to vysoudí.
  • 00:44:53 Kardinál Spellman
    vysolí milion dolarů.
  • 00:44:58 Pak k němu přijde a říká:
    Dobře, tak jste to vyhrál.
  • 00:45:02 Teď na tom vozíčku musíte být
    už celý život.
  • 00:45:06 Pan Kohn se usměje,
    ukáže obálku a říká:
  • 00:45:10 Tady mám lístek do Lurd.
    To uvidí ten zázrak.
  • 00:45:15 Můj otec vydal takovou úzkou knížku
    židovských anekdot.
  • 00:45:20 Byly to anekdoty,
    které on nasbíral za celý život.
  • 00:45:26 Já jsem mu občas k narozeninám
    kupoval židovské vtipy.
  • 00:45:30 Koupil jsem mu takovou
    obrovskou tlustou antologii
  • 00:45:34 židovských vtipů
    a asi rok nato on mi říká:
  • 00:45:39 Člověče, mám fakt docela dobrou
    knihu židovských vtipů.
  • 00:45:44 Nechtěl bys to k narozeninám?
    Tak jsem si to od něj vzal
  • 00:45:49 a asi rok jsem to měl
    jako čtivo na toaletě,
  • 00:45:54 kde jsem jednou, dvěma
    nebo třemi hvězdičkami
  • 00:45:59 označoval kvalitu těch vtipů
    s tím, že z toho udělám výbor.
  • 00:46:06 Nejkratší židovský vtip.
    Znáte ho? Platím.
  • 00:46:13 Mně to přijde dobré.
  • 00:46:21 Myslím si,
  • 00:46:22 že někteří židé vytvořili
    z humoru životní filozofii.
  • 00:46:27 V tom si myslím,
    že to ti židé dotáhli dál.
  • 00:46:34 Úplně jednoduchá věc
    být jeden den normálnější.
  • 00:46:39 To znamená usmívat se,
    v Čechách se málokdo usmívá.
  • 00:46:42 Na Moravě se lidé usmívají
    víc než v Čechách.
  • 00:46:45 Nevím, nechci stereotypně
    se na to dívat.
  • 00:46:49 Ale jeden obyčejný den,
    když nejsou ani Vánoce,
  • 00:46:53 ani zprofanovaný Halloween
    nebo valentýnský den,
  • 00:46:57 prostě něco,
    aby si lidé porozuměli víc.
  • 00:47:00 Ale porozumění neznamená,
    že budu nějaký frivolní
  • 00:47:03 nebo budu ustupovat lidem,
    kteří do mě tlačí,
  • 00:47:06 jen zkusit si zažít
    jeden normální den,
  • 00:47:10 který by neměl žádné kartičky
    v obchodě, kupte si.
  • 00:47:13 Den porozumění,
    pět korun, kupte květiny,
  • 00:47:17 kupte zákusky,
    ale jeden obyčejný normální den,
  • 00:47:22 tak to by bylo super,
    kdyby se toto podařilo.
  • 00:47:26 Projekt Světlo porozumění je,
    myslím, skvělý,
  • 00:47:31 a to z několika důvodů.
    Jednak reflektuje něco,
  • 00:47:34 co nebylo moc dobré,
    symbol toho je ta zeď,
  • 00:47:38 co ale může se obrátit
    ve velice korektní a pěkné vztahy,
  • 00:47:43 to znamená zeď byla zbořena
    kontakty mezi židy a křesťany,
  • 00:47:48 jsou velice hezké.
    Je to pod symbolem světla,
  • 00:47:52 což je asi to nejsilnější,
    co si dovedeme představit,
  • 00:47:56 a je to hlavně ve znamení
    kvalitního kulturního programu,
  • 00:48:00 takže účinkující,
    kteří jsou jednak v kostele
  • 00:48:04 a jednak ve Španělské synagoze,
    tak je to symbolická nabídka,
  • 00:48:08 že všichni se účastníme téhož,
    byť na různém místě.
  • 00:48:13 To je asi to podstatné.
    Takhle je možno si představit,
  • 00:48:18 řekl bych, dobrou koexistenci
    mezi lidmi různých vyznání,
  • 00:48:24 že se podílíme na něčem stejném,
    nicméně každý ze svého prostoru,
  • 00:48:30 se svou tradicí,
    se svým vlastním přístupem,
  • 00:48:34 která tím druhým
    není nijak rušena.
  • 00:48:40 To je tak mimořádná událost.
  • 00:48:52 Je na tom spousta práce
    a Petr to připravuje celý rok.
  • 00:48:55 Tvůj názor je,
    že to má smysl?
  • 00:48:58 Je to naprosto úchvatné,
    unikátní.
  • 00:49:00 Já si myslím,
    že to má velký smysl.
  • 00:49:04 Mám z toho obrovskou radost,
    že se mi poštěstilo být
  • 00:49:07 u toho blízko nebo být součástí
    tohoto setkání
  • 00:49:10 a této naprosto napříč žánry,
    společností, vyznáními
  • 00:49:14 a vnímáním světa, najednou
    se můžeme potkat jako lidi.
  • 00:49:18 To je úžasné. A porozumět si.
  • 00:49:21 To, co bylo na tom krásné,
    že pan kardinál Vlk přišel
  • 00:49:25 v té zimě z kostela do synagogy,
    sedl si, hned jak si sedl,
  • 00:49:30 jsem ho poprosil,
    aby řekl pár slov.
  • 00:49:33 On se postavil, měl projev
    a v tom projevu vystihl
  • 00:49:37 úplně fantasticky
    celou tu myšlenku.
  • 00:49:41 Kdo miluje, má světlo.
  • 00:49:45 Kdo nenávidí, je slepý.
  • 00:49:51 Takže já děkuji za to,
  • 00:49:55 že takovýto program
    je zorganizováván
  • 00:49:58 nejen aby si synagoga a kostel
    byly blízko,
  • 00:50:02 ale abychom dali znamení,
    abychom dali do tohoto světa
  • 00:50:06 a do této situace,
    ve které žijeme,
  • 00:50:09 abychom dali znamení,
    tohle je cesta, jdi po ní.
  • 00:50:19 Stavovali jsme se ve Zlaté uličce,
  • 00:50:22 kde můj spolužák a kamarád
    prodával suvenýry.
  • 00:50:24 A když jsem ho po nějakém čase
    potkal, říkal:
  • 00:50:27 Poslyš, co to bylo za lidi,
    co šli s tebou?
  • 00:50:30 Víš, já tady mám spoustu lidí,
    vysoce vzdělaných, méně vzdělaných
  • 00:50:35 i nevzdělaných,
    prochází tady mládež, starší,
  • 00:50:40 ale ti tvoji lidé, ti byli zvláštní
    a byli takoví milí.
  • 00:50:46 A oni na potvoru šli
    právě z kostela z bohoslužby.
  • 00:50:55 To způsobilo to světlo.
  • 00:51:08 Katolíci a židi dokáží žít
    vedle sebe i spolu.
  • 00:51:11 Já jsem Veronika Loulová
  • 00:51:13 a jsem dcera varhaníka
    od svatého Ducha.
  • 00:51:16 To je Daniel Sidon,
    syn rabína.
  • 00:51:19 A to je to světlo porozumění.
  • 00:51:55 Skryté titulky: Věra Kotlínová
    Česká televize, 2013

Související