„Zpívající nudle“ Le Quang Dao je vietnamský kuchař, který miluje český folk a lidovky. Rád je zpívá s kytarou a dokonce některé překládá do svého rodného jazyka. Živí se přitom smažením nudlí v pojízdném karavanu po různých akcích v České republice.
Režie K. Koula.

Protagonistou dokumentu, který ve vlastní produkci natočil režisér Karel Koula, je vietnamský kuchař Le Quang Dao, trvale usídlený v Čechách a známý jako interpret našich populárních country-songů. Činorodý muž, přezdívaný Zpívající nudle, v létě roku 2009 odcestoval do rodné země kvůli svému chátrajícímu otci, upoutanému na nemocniční lůžko. V listopadu téhož roku za ním odjel jeho český manažer Viktor Souček spolu s autorem filmu. Během návštěvy zaznamenávali Daovy kontakty s jeho nejbližšími a na různých místech mapovali vietnamskou každodennost.

Kuriózní cestopis ukazuje život v současné Hanoji i na vietnamském venkově. Diváky zavádí například na farmu unikátních bílých koní, jejichž kosti údajně mají léčebné účinky. Jiná zajímavá pasáž se odehrává v Templu Hung, ležícím 95 kilometrů severně od Hanoje, kam se Dao přijel modlit za zdraví svých rodičů. Další epizody přibližují pohraniční městečko Sapa, jež leží uprostřed malebné přírody na hranicích s Čínou a jehož obyvatelé se živí produkcí ručně vyráběných oděvů. V jedné z nejdramatičtějších pasáží autoři podnikli výstup na nejvyšší horu Vietnamu.

Mozaika, jež místy připomíná slavný dokument Vítejte v KLDR, se dotýká i politických poměrů ve společnosti poznamenané komunistickou minulostí a vleklou válkou. Vietnam líčí jako zemi relativně svobodnou, kde však stále přežívá vliv uniformovaných i tajných policistů a totalitních ikon. Dokument, podmalovaný českými evergreeny v Daově podání (titul snímku parafrázuje název zlidovělého songu od tandemu Svěrák - Uhlíř) vypráví i o mentalitě obyčejných Vietnamců. Zabývá se také exotickými pokrmy a neobvyklými praktikami jejich příprav.

Autentický záznam asijské každodennosti nahlíží také do přeplněných nemocnic a ruchu na místních tržištích. Prolíná se s baladickým svědectvím o Daově vztahu k jeho umírajícím rodičům. Závěrečné pasáže filmu, na jehož finální podobě spolupracovala Česká televize (dramaturgem byl Antonín Trš), zobrazují pohřební rituál, následující po smrti jeho otce. Dotýká se i konce života Daovy matky, a v epilogu zachycuje jeho návrat do Čech.

Napište nám