iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
22. 5. 2013
21:30 na ČT2

1 2 3 4 5

12 hlasů
10633
zhlédnutí

Šumné stopy

Izrael - Bauhaus

Toto putování se věnuje zejména moderní architektuře v Tel Avivu.

26 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Šumné stopy - Izrael - Bauhaus

  • 00:00:29 V dnešním šumném
    izraelském putování
  • 00:00:33 nás vítá z prvního dílu známý
    orientalista
  • 00:00:37 a beduínský náčelník Alois Musil.
  • 00:00:40 -Šalom.
    -Šalom, pane architekte.
  • 00:00:43 Já jsem vám říkal,
    že se potkáme ještě v poušti.
  • 00:00:46 Dnes bych vás rád upozornil
    na pouštní draky,
  • 00:00:50 což jsou nejstarší stavby
    v Izraeli,
  • 00:00:53 prehistorické rýhy v krajině,
    staré mnoho tisíc let.
  • 00:00:58 Přistávací dráhy pro marťany,
  • 00:01:01 které jste stejně jako tisíc let
    starou švestku zde objevil.
  • 00:01:04 No, marťany, nevím,
  • 00:01:07 ale izraelští piloti
    se během arabských válek
  • 00:01:10 podle nich docela dobře
    orientovali.
  • 00:01:13 Aha, zdejší drsná země skrývá
    různá tajemství a znamení.
  • 00:01:16 Je zemí zaslíbenou
  • 00:01:19 a vede k ní cesta
    čtyřiceti lety bloudění v poušti.
  • 00:01:22 Kdyby čtyřiceti lety.
    Tisíc let bloudění!
  • 00:01:25 Ale na konci cesty
    se dokáže odvděčit.
  • 00:01:29 Víte co, běžte na Masadu.
  • 00:01:32 Tuto zemi nemůžete poznávat
    pouze ve spěchu.
  • 00:01:36 -Šalom.
    -Šalom.
  • 00:01:39 No, nevím, jestli vás zrovna
    na Masadě čeká mír.
  • 00:02:01 Známý děsivý příběh,
  • 00:02:04 který sugestivně popsal významný
    historik Josephus Flavius.
  • 00:02:09 Tisíc obránců Masady
    včetně žen a dětí
  • 00:02:12 raději podstoupilo
    dobrovolnou rituální smrt
  • 00:02:17 než potupné římské zajetí.
  • 00:02:22 Zdejší židovští obyvatelé zélóti
  • 00:02:26 obsadili pevnost na strmém,
    400 metrů vysokém útesu
  • 00:02:30 na počátku židovské války
    proti Římanům
  • 00:02:34 roku 66 našeho letopočtu.
  • 00:02:37 A dokázali se zde statečně
    bránit celých sedm let.
  • 00:02:41 Stavby byly komponovány
  • 00:02:44 v účelném pravoúhlém
    tvarosloví.
  • 00:02:47 Jako by předpověděly
    mistrovskou jednoduchost
  • 00:02:50 izraelského Bauhausu
    o 20 století později.
  • 00:02:56 Když to vyžadovala nutnost
    reprezentovat,
  • 00:02:59 byly jinak strohé stavby
    bohatě dekorovány
  • 00:03:03 jako v západním,
    kdysi Herodově paláci,
  • 00:03:06 kde nalezneme mozaiky
    inspirované
  • 00:03:09 nekonečnými zákruty
    organických křivek,
  • 00:03:12 uzavřené v drobném chvění,
  • 00:03:15 bez kterého není
    ono pevné základní.
  • 00:03:25 Stejně tak jako těžko pochopíte
  • 00:03:28 fyzikálně nesdělitelný pocit
    ne chození po vodě,
  • 00:03:32 ale ležení na přesolené vodě
    Mrtvého moře,
  • 00:03:36 stejně tak naše pohodlné dny
    těžko porozumějí
  • 00:03:39 židovské rezistenci
    v pevnosti Masada.
  • 00:03:48 Zaslíbil Hospodin
    izraelskému lidu tuto zemi?
  • 00:03:52 Odpověď můžeme najít
    v kumránských svitcích,
  • 00:03:56 objevených náhodou
    v roce 1947
  • 00:03:59 arabským chlapcem
    hledajícím zaběhnutou kozu
  • 00:04:03 v jeskyni ve skaliskách
    nad Mrtvým mořem.
  • 00:04:11 Svitky potvrdily historickou
    pravost částí Starého zákona,
  • 00:04:16 především Proroctví Izaiáše.
  • 00:04:19 Navíc se v nich můžeme dočíst,
    jak Izrael přišel ke svému jménu.
  • 00:04:26 Jácob u brodu přes řeku Jabok
    zápasil s neznámým duchem.
  • 00:04:33 Než ho Jácob pustil,
    dal mu nepoznaný muž nové jméno,
  • 00:04:37 Izrael, tedy ten, který zápasí
    s Bohem, nebo Zápasí Bůh.
  • 00:04:43 Jak to však souvisí
    s českou architekturou?
  • 00:04:48 Nevidím před sebou
    Jácobův žebřík,
  • 00:04:51 a tak se nechám vést lapidárně
  • 00:04:55 tvarem nádoby ukrývající svitky.
  • 00:05:06 Architektonickou schránu
    pro kumránské svitky
  • 00:05:10 naprojektoval v roce 1965
  • 00:05:13 v rámci Izraelského muzea
    Friedrich Kiesler
  • 00:05:17 společně s potomkem
    českých emigrantů
  • 00:05:20 Armandem Filipem Bartošem,
  • 00:05:23 narozeným roku 1910
    v New Yorku.
  • 00:05:27 Organická rotační forma domu
  • 00:05:30 nám vzdáleně může připomenout
    jinou muzejní stavbu,
  • 00:05:33 Guggenheimovo muzeum v New Yorku
    od Franka Lloyda Wrighta.
  • 00:05:37 U ní byl architekt a statik
    A. F. Bartoš
  • 00:05:41 také spoluautorem
    konstrukčního systému.
  • 00:05:45 Architekt surrealistických
    výstav Friedrich Kiesler,
  • 00:05:49 přítel Vítězslava Nezvala
    a Karla Teigeho,
  • 00:05:52 vycházel při navrhování objektu
  • 00:05:55 z tvaru hliněné nádoby
    ukrývající svitky,
  • 00:05:58 která ve svém jemném,
    vrstveném keramickém obalu
  • 00:06:02 tvoří plášť skořepiny
    této symbolické stavby.
  • 00:06:07 Kiesler, rodák z Bukoviny,
  • 00:06:10 komponuje bílou kopuli
    na tmavém pozadí,
  • 00:06:13 představující věčnou válku
    mezi syny Tmy a syny Světla.
  • 00:06:18 Navíc tato organická
    betonová forma
  • 00:06:22 je odolná proti
    nepřátelskému útoku,
  • 00:06:25 a tak zároveň plní i funkci krytu
    pro vzácné pergameny.
  • 00:06:29 Uvnitř jako v trezoru
    jsou uloženy
  • 00:06:32 nejstarší známé starozákonní
    písemné texty,
  • 00:06:36 zaznamenávající příběhy,
  • 00:06:39 které se odehrály ve starém
    Jeruzalémě a zdejší zemi.
  • 00:06:52 Než však Jeruzalém vypadal
    jako kvetoucí rajská zahrada,
  • 00:06:57 prošel mnoha vzestupy a pády.
  • 00:07:02 Jeho lapidární kamenné domy
    z doby krále Šalamouna,
  • 00:07:07 tedy téměř 1000 let před Kristem,
  • 00:07:10 opět tak nápadně podobné kubické
    jednoduchosti funkcionalismu,
  • 00:07:14 byly však pobořeny.
  • 00:07:17 Jeruzalém byl téměř
    sedmdesátkrát zničen.
  • 00:07:21 V roce 132 byl srovnán se zemí
  • 00:07:24 a Židé do něj měli
    zakázán přístup.
  • 00:07:27 Jak v iluzorním zrcadle
    se zde střídali
  • 00:07:30 Peršané, Římané,
    mameluci, křižáci.
  • 00:07:35 Současnou těžko řešitelnou
    situaci
  • 00:07:38 volně vystihuje vizuální
    instalace v leštěné oceli
  • 00:07:42 indicko-britského sochaře
    Aniše Kapura.
  • 00:07:47 Vše se staví na hlavu.
  • 00:07:50 Zde se ale neholduje
    malověrnosti.
  • 00:07:53 Úkolem je proměňovat poušť
    ne v každém srdci,
  • 00:07:56 ale třeba i na první pohled
    banálně,
  • 00:07:59 výsadbou stromů
    v hornaté krajině.
  • 00:08:12 Lidé přicházející do Izraele
  • 00:08:15 pomáhají životadárné, ale spalující
    slunce zastiňovat stromy.
  • 00:08:20 Tak vznikl vedle Českého lesa
    i tento les Nahshon
  • 00:08:23 na poloviční cestě mezi
    Tel Avivem a Jeruzalémem.
  • 00:08:27 Země, skupiny, rodiny
    i jednotlivci
  • 00:08:31 přes 110 let starou organizaci
    Židovský národní fond,
  • 00:08:35 který je majitelem
    dvaceti procent půdy v Izraeli,
  • 00:08:39 věnují státu
    jednotlivé stromy.
  • 00:08:44 A jestliže je v Izraeli strom
    se jménem Tomáš Garrigue Masaryk,
  • 00:08:48 neporušme tento zvyk.
  • 00:08:51 Ať pouští zní jak znělý zvon
    hlasem svým i Šumný strom.
  • 00:08:56 Sází za Čechy, Moravu
    a Slezsko
  • 00:09:03 současný pan velvyslanec
    Tomáš Pojar
  • 00:09:06 a nejedno jeho děcko.
  • 00:09:09 Nebo mladý muž?
  • 00:09:11 V Izraeli se před sázením stromů
    tradičně říká modlitba,
  • 00:09:15 kterou složil rabín
    Ben Zion Chai Uziel:
  • 00:09:21 Otče náš na nebesích,
    chtěj, Pane Bože, tvoji zemi,
  • 00:09:25 a poděl ji tvojí dobrotou
    a blahovůlí.
  • 00:09:28 Požehnej jí rosou,
  • 00:09:31 vyprošené deště uděl v pravý čas
    po horách a údolích Izraele
  • 00:09:36 a zavlažuj jimi
    každou rostlinu a strom,
  • 00:09:40 posilni ruce
    všech našich bratrů
  • 00:09:43 pracujících na zúrodnění
    této Svaté země
  • 00:09:47 a požehnej dílo jejich paží.
  • 00:09:51 A požehnej tvůj národ Izrael
    a zemi, kterou jsi nám dal,
  • 00:09:57 Když jsi ji zapřísahal
    našim praotcům.
  • 00:10:11 Bílé, zářící domy sázel
    ve třicátých letech,
  • 00:10:16 šťastné době Tel Avivu,
    architekt Josef Tischler,
  • 00:10:20 který se narodil roku 1887
    na Podkarpatské Rusi.
  • 00:10:27 Žák profesora Mayredera
    z brněnské techniky
  • 00:10:30 emigroval ve 20. letech
    20. století do Palestiny.
  • 00:10:35 Zde se zúčastnil
    jedné z největších erupcí
  • 00:10:39 moderní funkcionalistické
    architektury.
  • 00:10:42 Jak to v Tel Avivu
    všechno začalo?
  • 00:10:45 To musíme z Rothschild bulváru
    asi o kilometr vedle na pláž.
  • 00:10:57 Roku 1909 se několik židovských
    obyvatel města Jaffa rozhodlo,
  • 00:11:02 že chtějí začít žít nově,
    bez zatížení minulosti,
  • 00:11:07 bez kompromisu, přísně.
  • 00:11:10 Zakoupili část pouště,
  • 00:11:13 mušličkami vyznačili
    jednotlivé parcely,
  • 00:11:15 o které později losovali.
  • 00:11:18 Nemůžeme si myslet,
    že nezasáhla vyšší moc.
  • 00:11:21 Číslo 1 si z osudí vytáhl
    Meir Dizengoff,
  • 00:11:26 později jeden z nejschopnějších
    starostů 20. století.
  • 00:11:35 A začalo téměř z ničeho vznikat
  • 00:11:38 jedno z nejmodernějších měst
    své doby,
  • 00:11:41 které snad nejvýstižněji popsal
    židovský výtvarník Dani Karavan.
  • 00:11:46 Poslouchejme chvíli jeho slova,
  • 00:11:49 noříce se do pravoúhlých
    kubických prostorů Tel Avivu.
  • 00:11:58 Tel Aviv je město
    povstávající z písku.
  • 00:12:02 Město je strom,
    který hledá svou identitu.
  • 00:12:07 Město je dívka,
  • 00:12:09 co chce být milována,
    obletována, vytoužená.
  • 00:12:14 Stará města se líčí,
    vyhlazují vrásky,
  • 00:12:17 chtějí být dějinná.
  • 00:12:20 Tel Aviv se rozvíjí.
  • 00:12:23 Mladí, kteří cítili blížící se
    bouři nad Evropou,
  • 00:12:27 do Izraele přivezli vše,
    co bylo moderní a nové.
  • 00:12:30 Modernismus odhalil
    jednoduchost.
  • 00:12:33 Šel ke kořenům,
    kouli, jehlanu a válci.
  • 00:12:38 Daleko od zatěžkané Evropy
  • 00:12:41 studenti práv, medicíny
    a filozofie
  • 00:12:45 míchali písek Svaté země,
    cement a modrou vodu.
  • 00:12:53 Odlili tvárnice, které položili
    řadu po řadě v rovných linkách.
  • 00:12:57 Pokryli stěny vápennou omítkou
    a posléze natřeli bílou barvou.
  • 00:13:03 Tak psali každodenní poezii
    jednoduchými materiály.
  • 00:13:08 Styl Bauhausu tak dobře ladí
    k novému světu,
  • 00:13:12 k novému způsobu života.
  • 00:13:15 Jako by se narodil v Evropě
    zejména pro Tel Aviv, Bílé město.
  • 00:13:25 Tel Aviv, Pahorek jara,
  • 00:13:28 tedy určité spojení
    starého a mladého.
  • 00:13:32 Je také překladem Herzlova
    vizionářského díla Altneuland
  • 00:13:37 o židovském státu z roku 1922,
    Staronová země.
  • 00:13:44 A to už nám v uších přímo zní
    Staronová synagoga v Praze,
  • 00:13:48 možná prvotní
    Herzlova inspirace.
  • 00:13:51 Takže název Tel Aviv
    možná pochází přímo z Prahy.
  • 00:14:04 V Brně, Praze, Berlíně
    jsme zvyklí nacházet
  • 00:14:08 v části měst z dvacátých
    a čtyřicátých let
  • 00:14:11 velké množství elegantních
    krychlových domů.
  • 00:14:15 Telavivské stavebnictví fanoušky
    architektury úplně uchvátí.
  • 00:14:19 V několika na sebe
    navazujících čtvrtích
  • 00:14:22 najdeme až 500 většinou
    činžovních domů.
  • 00:14:26 Proto UNESCO v roce 2004
  • 00:14:29 vyhlásilo telavivský Bauhaus
  • 00:14:33 za největší světovou koncentraci
  • 00:14:36 moderní funkcionalistické
    architektury.
  • 00:14:40 Zdá se vám, že jsme zapomněli
    na architekta Josefa Tischlera?
  • 00:14:44 Nebojte se, na konci tohoto dílu
    se k němu vrátíme.
  • 00:14:47 Teď poslouchejme očima
    sólo pro Bauhaus.
  • 00:15:03 V Tel Avivu je Bauhausu
    stále dost.
  • 00:15:06 Zde si Evropan nepřipadá
    jako nezvaný host.
  • 00:15:12 Všechny zdejší
    funkcionalistické domy
  • 00:15:15 však navštívit nestihneme.
  • 00:15:18 Nechme na dětské hračce,
  • 00:15:20 ať sama určí tři náhodná
    telavivská zastavení.
  • 00:15:26 Chytrá káča, hebrejsky dreidl,
    nás rovnou poslala
  • 00:15:30 k jednomu z nejvýraznějších
    tvůrců telavivského Bauhausu,
  • 00:15:34 Oskaru Kaufmannovi a jeho
    činžovní vile z roku 1935,
  • 00:15:38 na které jak v učebnici
    nejmodernější architektury
  • 00:15:42 můžeme číst
    vytříbená tvarosloví.
  • 00:15:48 Vstup pod oblinou se zabydlí,
    hned vedle vyšlechtěné zábradlí.
  • 00:15:55 Dobové ikony - oválné balkony.
  • 00:15:58 S nimi souzvuk hraje
    měkké nároží, jež dotyky zraje.
  • 00:16:03 Zde neřízneš se o hrany.
  • 00:16:06 Pouze hluboké stíny
    do domu jsou vepsány.
  • 00:16:10 A do třetice - vzpomeňme
    na modernistické tradice.
  • 00:16:15 Okno dělené
    i se skly zaoblené.
  • 00:16:20 A směrem k nebi
    jen tenká linka.
  • 00:16:24 Na kovových sloupcích
    geometrie spinká.
  • 00:16:34 Tel Aviv však netvořily
    pouze úchvatné činžovní vily,
  • 00:16:38 ale také bloky
    sociální výstavby.
  • 00:16:44 Bylo třeba ubytovat nekonečný
    proud přicházejících z Evropy,
  • 00:16:48 neboť ve dvacátých letech
    u palestinských břehů
  • 00:16:52 každý den zakotvila loď
    s tisíci přistěhovalci.
  • 00:16:56 Ti nacházeli nový domov třeba
    i v těchto racionálních kvádrech
  • 00:17:01 s nehýřivými, ale dostatečnými
    pavlačovými byty.
  • 00:17:14 Židé z Evropy
    si s sebou přinášeli
  • 00:17:17 i touhu po kulturním životě,
    na jaký byli zvyklí.
  • 00:17:21 A tak dominantní stavbou
    kruhového náměstí Dizengoff,
  • 00:17:26 navrženého v roce 1939
    Žeňou Averbuchovou,
  • 00:17:30 se stává kino Ester.
  • 00:17:33 V osmdesátých letech bylo
    centrální náměstí přikryto
  • 00:17:38 pěší zónou s kinetickou kašnou
    Jakova Agama Oheň a voda.
  • 00:17:56 Náměstí však tímto zásahem
  • 00:17:59 ztrácí svou přirozenou
    funkcionalistickou proporci.
  • 00:18:03 A tak v roce 2009
    město rozhodlo
  • 00:18:06 o odstranění tohoto
    vzdušeného chodníku.
  • 00:18:09 K tomu ale zatím nedošlo.
  • 00:18:17 Bývalé kino se v nedávné době
    změnilo na hotel,
  • 00:18:22 který však na svou minulost
    nezapomíná.
  • 00:18:28 Chaplinův film Diktátor
    a tento dům
  • 00:18:32 jsou téměř stejně staří
    a jejich kvalita stále září.
  • 00:18:39 A kam dál?
    Kávu si tady dám?
  • 00:18:54 Káča nás poslala jinam.
  • 00:18:57 Káva nebude v záři
    celuloidového pásu.
  • 00:19:04 V telavivských ulicích
    máme důvěrný domácí pocit.
  • 00:19:09 A to nejen díky zaobleným
    balkonům,
  • 00:19:12 hlubokým stínům vepsaným
    do bělostných fasád,
  • 00:19:15 pletivu uchycenému
    do subtilní pásoviny,
  • 00:19:22 ale třeba i díky
    vstřícné atmosféře
  • 00:19:25 všudypřítomných kaváren.
  • 00:19:30 Jsme v Německu?
    Nebo ve Švýcarsku?
  • 00:19:34 Ne, jsme téměř v Československu.
    Café Masaryk.
  • 00:19:39 Tomáš Garrigue, přítel
    a ochránce židovského národa
  • 00:19:42 nejen z dob hilsneriády,
    ale také první evropský státník,
  • 00:19:46 který nově vznikající
    židovské centrum
  • 00:19:50 navštívil již v roce 1929.
  • 00:19:54 Café Masaryk.
  • 00:19:58 A nyní od prvního československého
    prezidenta Masaryka
  • 00:20:02 k prvnímu izraelskému
    prezidentovi Weizmannovi.
  • 00:20:08 Trochu stranou Tel Avivu,
  • 00:20:11 nejen místopisně,
    ale i ve výtvarném výrazu,
  • 00:20:14 jsou realizace architekta
    expresionisty Ericha Mendelsohna,
  • 00:20:18 kterého jsme potkali už při
    prvním putování Šumnými městy,
  • 00:20:23 a to v Moravské Ostravě,
  • 00:20:26 kde v roce 1933 projektoval
    obchodní dům Bachner.
  • 00:20:31 O rok později autor slavné
    Einsteinovy věže v Postupimi
  • 00:20:35 začal navrhovat
    rodinnou rezidenci
  • 00:20:38 pro světově uznávaného vědce,
    chemika, sionistu
  • 00:20:41 a posléze prvního prezidenta
    Státu Izrael Chaima Weizmanna.
  • 00:20:46 Stavba v městě Rechovot
  • 00:20:49 je součástí nynějšího
    Weizmannova vědeckého institutu.
  • 00:20:54 Dům je zřejmě také inspirován
    vilou Savoy od Le Corbusiera.
  • 00:20:59 Je komponován do písmene U.
  • 00:21:02 Dvě obytná křídla uzavírají bazén.
  • 00:21:05 Tato sloupová architektura
  • 00:21:08 v nás vyvolává vzpomínku
    na mediteránní stavby.
  • 00:21:12 S Bauhausem dům propojují
    nejen nautická okénka,
  • 00:21:16 ale i formování interiéru
  • 00:21:19 do jednoduchých
    oficiálních místností,
  • 00:21:21 zařízených na přání
    paní Weizmannové
  • 00:21:25 konzervativním
    evropským nábytkem,
  • 00:21:28 a tak z původního
    Mendelsohnova návrhu
  • 00:21:31 zbyly pouze tyto dvě
    čalouněné sedačky.
  • 00:21:43 Dům je dnes krasopisně
    zrekonstruován,
  • 00:21:47 a tak můžete procházet
    autentickou košer kuchyní
  • 00:21:50 se sporáky a nádobím.
  • 00:21:58 Je zde také zřízeno malé muzeum
    prvního občana Státu Izrael,
  • 00:22:03 což dokládá pas s číslem 1.
  • 00:22:09 Od jídelny a dalších
    reprezentativních salonů
  • 00:22:13 nás vede dramatické schodiště
  • 00:22:17 k ložnicím, šatnám
    a pracovnám nahoru.
  • 00:22:33 Loď pro Izraelce nesymbolizuje
    výletní parníček
  • 00:22:37 plující kamsi do Davle,
  • 00:22:40 ale je to motiv emigrace
    a návratu do zaslíbené země.
  • 00:22:57 Ve smršti funkcionalistické
    architektury
  • 00:23:01 jsme úplně zapomněli na dílo
    architekta, inženýra, urbanisty,
  • 00:23:05 učitele a veřejného aktivisty
    Josefa Tischlera.
  • 00:23:09 Rozsah jeho prací
    je neuvěřitelný.
  • 00:23:12 V Tel Avivu a okolí realizoval
    téměř 300 rodinných domů.
  • 00:23:16 Některé byly jednopokojové
    pro chudé.
  • 00:23:20 Dále stavěl bytové,
    ba i obchodní domy,
  • 00:23:23 radnice, ale třeba i tento
    městotvorný hotel Monopol,
  • 00:23:27 osově vytvářející
    trojúhelníkové náměstí
  • 00:23:31 otevřené směrem k moři.
  • 00:23:36 Josef Tischler prošel
    během svého uměleckého vývoje
  • 00:23:40 od eklekticismu
    přes neoklasicismus
  • 00:23:44 až k čistému funkcionalismu.
  • 00:23:46 Proto nás některé jeho stavby
  • 00:23:49 v oblém a pravoúhlém
    Tel Avivu překvapí,
  • 00:23:52 třeba toto středoevropské
    tradiční podloubí,
  • 00:23:55 dokončené roku 1926.
  • 00:24:04 Ba i v zástavbě
    v městě Bnej Brak,
  • 00:24:07 kde je po něm pojmenována
    tato čtvrť,
  • 00:24:11 přisoudil jednopatrovým
    třípokojovým domkům
  • 00:24:14 neogotickou zubatici střechy.
  • 00:24:20 Urbanismus z roku 1921
    je harmonickým propojením
  • 00:24:23 anglického zahradního města
  • 00:24:26 se svébytným regionálním
    plánováním,
  • 00:24:29 kde každá rodina má právo
  • 00:24:32 na skromný třípokojový,
    ale vlastní domek.
  • 00:24:35 Tischlerův urbanismus pomalu mizí
    pod současnou zástavbou.
  • 00:24:40 A tak jeho původní velkorysý záměr
    můžeme nalézt pouze v knize,
  • 00:24:46 která shodou okolností právě
    o jeho životě a díle vyšla.
  • 00:24:51 Takže na Tischlera
    se nezapomíná.
  • 00:24:58 Na rozloučení mý potěšení
  • 00:25:02 postavím pod okny verš.
  • 00:25:07 Když zdobnosti řekneš dost
  • 00:25:10 a jednoduchost je tvá volnost,
  • 00:25:14 musíš stavět přirozeně logicky,
  • 00:25:17 pravé úhly držet kubicky.
  • 00:25:20 Masada, Jeruzalém, Tel Aviv.
    Bílý Bauhaus, přímý cit.
  • 00:26:36 Skryté titulky Blažena Stráníková
    Česká televize 2013