iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
27. 1. 2011
16:19 na ČT24

1 2 3 4 5

25 hlasů
850
zhlédnutí

Ekonomika +

Rubrika: Nová vlna. Téma: Divadelní představení Poslední mince zvyšuje finanční gramotnost.

9 min | další Zpravodajství »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Ekonomika +

  • 00:00:02 A nemusí to být právě
    Moliérův LAKOMEC.
  • 00:00:03 EKONOMIKA+ plus vás dnes zavede
    na představení POSLEDNÍ MINCE.
  • 00:00:09 EKONOMIKA+
  • 00:00:20 Reportáž z rubriky NOVÁ VLNA
    tentokrát upozorňuje na to,
  • 00:00:23 že řada Čechů má velmi nízkou
    úroveň finanční gramotnosti.
  • 00:00:26 Proto v poslední době
    vznikají různé akce,
  • 00:00:29 které ukazují jak správně
    zacházet s penězi.
  • 00:00:31 Ta dnešní se zaměřila
    hlavně na děti.
  • 00:00:35 O penězích toho Češi vědí pramálo.
  • 00:00:37 Alespoň podle prověrky,
    kterou uspořádalo
  • 00:00:40 ministerstvo financí
    s Českou národní bankou.
  • 00:00:41 Test měl navíc kulaté
    mezinárodní razítko OECD.
  • 00:00:46 Ty výsledky jsou alarmující
    a prozrazují
  • 00:00:49 ne úroveň finanční gramotnosti,
    ale v zásadě většinovou
  • 00:00:52 finanční negramotnost populace.
  • 00:00:55 Ministr financí šel vysvědčení
    národa ukázat ministru školství
  • 00:00:59 se žádostí o pomoc.
  • 00:01:00 A podobným směrem se vydala
    i EKONOMIKA+, podívat se za dětmi,
  • 00:01:03 jak se o penězích učí, do divadla.
  • 00:01:04 Představení se jmenovalo
    POSLEDNÍ MINCE
  • 00:01:06 a byla to jeho sedmá repríza.
  • 00:01:09 Hele, hele, sledujte,
    to jsem já s žirafou.
  • 00:01:12 A to velký jsem já, ta žirafa.
  • 00:01:14 Je po prázdninách a hlavní hrdina
    Dominik, ten v červené mikině,
  • 00:01:17 řeší problém.
  • 00:01:18 Nikde nebyl a černobílé fotky,
    které přinesl,
  • 00:01:20 spolužáci nedocení.
  • 00:01:22 Ti mají pochopení spíš
    pro megapixely v mobilu.
  • 00:01:26 Když nemáš novej mobil,
    jseš prostě out!
  • 00:01:28 Nemůžeš se připojit na facebook,
    na internet, na Google, na nic.
  • 00:01:32 Potřebuju bejt s kamarádama.
    Furt, furt, já ho potřebuju!
  • 00:01:38 Já si ho potřebuju koupit!
  • 00:01:40 Já ho potřebuju! Musím si ho
    koupit, musím si ho koupit!
  • 00:01:44 Jenomže chtít něco je jedna věc
    a mít na to druhá.
  • 00:01:47 Dominik nemá
    a zkouší si půjčit u sestry,
  • 00:01:49 což se mu po dlouhém
    přemlouvání povede.
  • 00:01:52 Další peníze vymámí z táty
    na školní výlet,
  • 00:01:54 jídlo nebo tramvajenku.
  • 00:01:56 Stejně to nestačí,
    a tak si o to samé řekne u mamky.
  • 00:01:58 Nakonec se zastaví u dědy.
  • 00:02:00 3 500 od dědy. Mám 15 500!
  • 00:02:04 Koupím si mobil
    a ještě mi zbude. Yes!
  • 00:02:06 To už se ale ozývá
    omladina v publiku
  • 00:02:09 a klade nepříjemné dotazy.
  • 00:02:11 A jak seženeš tu známku?
    Záleží ti na dědovi?
  • 00:02:16 No vidíš, ty jo.
    Podívám se na internetu.
  • 00:02:20 -A ségra?
    -Co ségra?
  • 00:02:24 Jak jí vrátíš ty peníze?
  • 00:02:27 Se zeptám ve třídě kámoše,
    třeba mi nějak poradí.
  • 00:02:31 Třeba si půjčím od kámoše.
  • 00:02:36 Dominika jsme se zeptali taky,
    ale na názor,
  • 00:02:39 jak moc je podle něj
    jeho postava podobná s diváky.
  • 00:02:44 Dneska to bylo trochu specifické,
    protože tady byly děti
  • 00:02:47 z dětského domova
    a ještě děti ze školy,
  • 00:02:49 z normálně fungujících rodin.
  • 00:02:52 Zrovna dneska myslím,
    že tam jedna holka říkala,
  • 00:02:55 že její maminka se zadlužila,
    a díky tomu ona musela
  • 00:02:57 do dětského domova,
    což je teda darda.
  • 00:03:00 Herci měli před publikem
    z dětského domova premiéru,
  • 00:03:03 pořadatelé akce ale s touto
    skupinou dětí mají víc zkušeností.
  • 00:03:08 Původně jsme měli menší projekt,
    který byl směřovaný jenom
  • 00:03:11 na základní a střední školy,
    a byli jsme překvapeni
  • 00:03:14 odezvou dětí na toto představení.
  • 00:03:17 A na základě této kladné odezvy
    jsme se rozhodli
  • 00:03:20 toto představení předvést
    i v dětských domovech.
  • 00:03:25 Tím, že nemají ucelenou rodinu,
    tak ty děti mají problém,
  • 00:03:28 že vůbec netuší třeba mnohdy,
    že je potřeba zaplatit za teplo,
  • 00:03:31 za světlo, nějakou domovní daň
    a všechny tyto věci.
  • 00:03:35 To oni nechápou,
    protože to za ně někdo platí.
  • 00:03:41 Znalostem o penězích se proto
    věnují taky v běžné výuce,
  • 00:03:44 na školách i v dětských domovech.
  • 00:03:46 Zvlášť u druhé skupiny
    pak platí heslo škola hrou.
  • 00:03:50 Dokonce i těm pracovníkům říkáme,
    aby dětem neříkali,
  • 00:03:53 že jde o finanční gramotnost,
    aby se děti nezalekly.
  • 00:03:55 Aby o finanční gramotnosti
    jako takové začali mluvit
  • 00:03:58 opravdu až po tom,
    když ty děti si něco zkusí,
  • 00:04:00 prožijí si nějakou aktivitu.
  • 00:04:02 Protože ty děti se maličko
    stresují v okamžiku,
  • 00:04:06 kdy se je snažíte dotlačit
    do dospěláckého světa.
  • 00:04:09 Od dospěláků zpátky k dětem
    a divadlu.
  • 00:04:12 Dominik ustál kritiku diváků
    a mobil si šel koupit.
  • 00:04:15 -Počkej, to stojí 20 litrů, ne?
    -Ne, 15.
  • 00:04:18 Radost mu ale dlouho nevydrží.
  • 00:04:20 Spolužáky totiž vystřídá děda,
    a ten chce svoji známku
  • 00:04:25 nebo peníze.
  • 00:04:26 K dědovi se přidá sestra a průšvih
    na sebe nenechá dlouho čekat.
  • 00:04:30 Aby Dominik vrátil to, co dluží,
    jde si znovu půjčit -
  • 00:04:33 k místnímu lichváři.
  • 00:04:34 Hele, já ti dám 10 litrů
    a vrátíš mi 15. Je to v pohodě?
  • 00:04:38 -Jo, úplně v pohodě.
    -Tak mi dej občanku.
  • 00:04:40 To je nutný?
  • 00:04:41 -Chceš si půjčit prachy?
    -Jo. -Tak dej mi občanku.
  • 00:04:44 Ani 10 000 Kč nepomůže.
  • 00:04:47 Lež se sesype jako domeček
    z karet,
  • 00:04:49 když se táta na třídních
    schůzkách dozví,
  • 00:04:52 že syn ještě nezaplatil výlet.
    A navíc, aby ušetřil...
  • 00:04:55 On zřejmě nechodí na obědy,
    protože je nezaplatil.
  • 00:04:58 Ale jde o to, že on tam sedí
    a dojídá jídlo
  • 00:05:00 po svých spolužácích.
  • 00:05:03 Aha... Tak to já dám samozřejmě
    všechno do pořádku.
  • 00:05:08 Ne do pořádku, prostě mu dejte
    najíst nebo zaplaťte obědy!
  • 00:05:11 Dominik si ale nestihne
    dojít ani pro domácí výprask.
  • 00:05:13 Dřív si ho najde lichvář.
  • 00:05:15 My jsme se včera nějak minuli,
    já jsem tady na tebe čekal.
  • 00:05:18 Já jsem na to úplně zapomněl.
  • 00:05:20 Zapomněl jsi na to?
  • 00:05:21 To se stává, máš toho hodně,
    jseš mladej.
  • 00:05:27 Do týdne!
  • 00:05:29 Do týdne zaplatíš 15 litrů,
    nebo dopadneš hůř.
  • 00:05:31 -Je ti to jasný?!
    -Jasný.
  • 00:05:34 Šmejde jeden!
  • 00:05:35 Doma pak musí hlavní hrdina
    s pravdou ven.
  • 00:05:38 O šetřivého otce se v tu chvíli
    pokouší infarkt.
  • 00:05:40 -Kolik? -17.
    -Zbláznil ses?!
  • 00:05:42 Ne, já jenom jestli by se s tím
    nedalo něco dělat,
  • 00:05:45 jestli byste mi třeba nenapsali
    nějakou dlouhodobou omluvenku.
  • 00:05:47 Ty ses zbláznil!
    Na co omluvneku?!
  • 00:05:50 Nebo že bychom se třeba
    někam odstěhovali...
  • 00:05:52 Na Mars asi!? Proboha!
    Řekni mi, jak to chceš řešit!?
  • 00:05:56 Já nevím, já nevím. Já nevím!!!
  • 00:05:59 Takový je oficiální konec
    POSLEDNÍ MINCE.
  • 00:06:02 Podle principálky divadla
    a zároveň projektu vzdělávání
  • 00:06:05 ale o další podněty nemá nouzi.
  • 00:06:09 Děti z dětských domovů
    si vymohly to,
  • 00:06:12 že by rády byly lépe připraveny
    na ten konkrétní krok
  • 00:06:15 do samostatného života,
    to znamená konkrétní kurzy,
  • 00:06:18 které už je provedou těmi prvními
    krůčky k samostatnému bydlení,
  • 00:06:23 samostatnému účtu apod.
  • 00:06:25 Takže opravdu už taková
    ta konkrétní informace
  • 00:06:28 je pro ně důležitá.
  • 00:06:32 To není pouze
    o nepředlužování se.
  • 00:06:34 Finanční gramotnost je soubor
    vědomostí a znalostí,
  • 00:06:36 aby vůbec lidé byli schopni
    se postarat sami o sebe.
  • 00:06:39 A pokud se umějí postarat
    sami o sebe,
  • 00:06:41 pak je i šance,
    že pochopí reformy.
  • 00:06:43 To už je úkol zaměřený
    spíš na dospělou populaci.
  • 00:06:46 I tady funguje celá řada projektů.
  • 00:06:49 Jejich manažeři ale řeší
    podobné problémy jako Dominik.
  • 00:06:53 Co se týká těch programů,
    tak samozřejmě je to
  • 00:06:55 bohužel otázka peněz,
    protože to se nedá prostě
  • 00:06:57 financovat s pomocí sponzorů.
  • 00:06:59 To financování se musí
    udělat systémově,
  • 00:07:01 protože bez systémového
    financování není šance.
  • 00:07:03 Na děti svět dospělých -
    velkých reforem - zatím čeká,
  • 00:07:06 tentokrát ale dostaly
    svou malou reformní příležitost.
  • 00:07:09 Mohly zasáhnout do děje a doslova
    si vyzkoušet Dominikovy šaty.
  • 00:07:14 Ta řešení v tom představení
    jsou jakoby nasnadě.
  • 00:07:16 A mě na tom ještě baví právě,
    když ti studenti vezmou odvahu
  • 00:07:20 a jdou na to jeviště
    a nějak to tam ztvární.
  • 00:07:25 Já jsem dostal esemesku od mámy,
    že musím jít zaplatit peníze.
  • 00:07:29 Počkej, to je super mobil!
  • 00:07:32 Já vím, ale já vám řeknu
    takovou historku.
  • 00:07:34 Jsem si půjčil peníze,
    prostě jsem to vyfláknul,
  • 00:07:38 že jsem chtěl telefon
    a být s přáteli, jako s vámi.
  • 00:07:41 No jasně!
  • 00:07:42 Ale přednější mi je rodina,
    tak teď půjdu makat na rodině
  • 00:07:47 a na vás zbudu, až si to dám
    do pořádku s rodinou.
  • 00:07:52 -No jasně.
    -To si dej do pořádku, to jo.
  • 00:07:55 -To je hustej telefon.
    -Ale teď už ho mít nebudu.
  • 00:07:59 Budu mít tamten, co jsem měl,
    takový ten divný.
  • 00:08:02 Tak nás ještě vyfoť aspoň.
  • 00:08:04 -Super. Díky.
    -Díky za pochopení.
  • 00:08:09 Skryté titulky:
    Alena Kardová