iVysílání

Stránky pořadu
Premiéra:
5. 10. 2017
16:25 na ČT sport

1 2 3 4 5

1 hlas
2675
zhlédnutí

Red Bull Air Race

Red Bull Air Race 2017 Německo

Piloti akrobatických speciálů předvádějí vzdušný slalom mezi pilony jen několik metrů nad zemí.

52 min | další Sport »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Red Bull Air Race 2017 Německo

  • 00:00:01 RED BULL AIR RACE
  • 00:00:54 Sportu zdar
    a tomu leteckému zvlášť.
  • 00:00:57 Vítejte u 7. závodu
    světové letecké série
  • 00:00:59 RED BULL AIR RACE.
  • 00:01:01 Potřetí v historii se konala
    na Lausitzringu v Braniborsku,
  • 00:01:04 ve východní části Německa.
  • 00:01:06 Tohle závodiště se nachází
    blízko polských a českých hranic,
  • 00:01:09 a poskytuje výborné
    technické zázemí
  • 00:01:11 pro motoristické sporty
    včetně létání.
  • 00:01:14 Rozdíl od předchozích šesti závodů
    nemůže být větší.
  • 00:01:17 Moderní struktury závodiště
    se hodně liší od míst,
  • 00:01:20 kde piloti létali doposud.
  • 00:01:22 Poprvé v sezoně se nezávodí
    nad vodou, ale nad pevnou zemí.
  • 00:01:41 -Je to můj domácí závod,
    tohle je můj domov
  • 00:01:43 a je to také speciální proto,
    že se závodí tady na okruhu.
  • 00:01:47 Runway, diváci, hangáry,
    miluji to tady.
  • 00:01:51 -Je to cool, že závodíme
    na opravdovém závodním okruhu.
  • 00:01:54 Je to tady moc hezké
    a němečtí fanoušci jsou úžasní.
  • 00:01:57 -Zřídkakdy se ráz krajiny
    mění tak dramaticky.
  • 00:02:00 Těžká technika,
    která kdysi dělala z Německa
  • 00:02:02 jednoho z největších producentů
    uhlí, teď tiše stojí
  • 00:02:05 vedle nově vybudovaného areálu
    na jezeru specializujícího se
  • 00:02:08 na alternativní energie.
  • 00:02:10 Je to také region vodních sportů
    a fanoušci tady mají
  • 00:02:13 unikátní přístup k pilotům,
    jejich letadlům a k trati.
  • 00:02:19 -Speciální tady je,
    že budeme mít hangáry
  • 00:02:23 čelem k publiku, takže s fanoušky
    můžeme sdílet atmosféru.
  • 00:02:27 Uvidí přímo dovnitř.
  • 00:02:28 -Pokaždé, když vyjdu z hangáru,
    začnou křičet,
  • 00:02:31 takže zvednu ruce,
    oni zvednou ruce
  • 00:02:33 a já se díky nim cítím úžasně.
  • 00:02:35 Už vím, jaké to je,
    být rockovou hvězdou.
  • 00:02:39 -Německo je země motorismu,
    fanoušci tu jsou vášniví
  • 00:02:42 a informovaní.
  • 00:02:44 A v této části sezony,
    kdy vrcholí boje o titul,
  • 00:02:47 zažijí víkend,
    který si budou dlouho pamatovat.
  • 00:02:57 Lausitz může
    hodně napovědět o tom,
  • 00:03:00 kdo se na konci sezony
    v polovině října
  • 00:03:03 stane nástupcem
    Matthiase Dolderera,
  • 00:03:05 tedy světovým šampionem.
  • 00:03:07 Velmi blízko k tomu
    má i český pilot Martin Šonka,
  • 00:03:10 který musí svádět souboje
    s Yoshihide Muroyou z Japonska,
  • 00:03:14 Petem McLeodem
    a také Kirby Chamblissem.
  • 00:03:17 Tahle čtveřice si to nakonec
    definitivně o titul mistra světa
  • 00:03:21 rozdá až ve zmiňované
    polovině října v Indianapolis.
  • 00:03:24 Martin Šonka v této sezoně
    ovládl úvodní závod v Abu Dhabi.
  • 00:03:28 Další dva závody patřily
    tomuto muži,
  • 00:03:31 Yoshihide Muroyovi z Japonska,
    který vyhrál závod v San Diegu
  • 00:03:35 a také na domácím nebi v Chibě.
  • 00:03:38 Pak začal úřadovat
    Kirby Chambliss, Američan.
  • 00:03:41 Vyhrál závody v Budapešti
    a také v Kazani.
  • 00:03:44 Jenomže pak přišlo Porto
    a druhé vítězství Martina Šonky
  • 00:03:48 v této sezoně.
  • 00:03:50 A český pilot byl zpátky ve hře
    o titul mistra světa.
  • 00:03:53 Takhle vypadá pořadí
    po šesti závodech.
  • 00:03:57 Martin Šonka 54 bodů,
    Pete McLeod 50,
  • 00:04:00 47 na 3. místě Yoshihide Muroya.
  • 00:04:24 -Ahoj, vítejte v Lausitzu.
  • 00:04:26 Já jsem Paul Bonhomme
    a provedu vás tratí.
  • 00:04:30 Piloty čeká 15 bran
    a několik obratů nad okruhem
  • 00:04:34 Eurospeedway.
  • 00:04:50 Začínáme ve startovní bráně,
    ta je černobílá.
  • 00:04:54 Tady na začátku je hodně bran
    a je lehké to poplést.
  • 00:04:58 Chceme mít rychlost 200 uzlů.
  • 00:05:00 Tahle trať je na začátku
    hodně frekventovaná.
  • 00:05:04 Chvíli po startu
    je tu docela ostrá zatáčka
  • 00:05:07 a i tahle brána je velmi důležitá
    pro udržení dobrého času.
  • 00:05:10 A teď jdeme na šikanu.
    Musíme letět hladce.
  • 00:05:14 A tady už letíme rovně,
    abychom se připravili
  • 00:05:17 na vertikální obrat.
  • 00:05:19 Musím letět co nejvíc rovně,
    dokud neudělám obrat.
  • 00:05:22 Nesmím příliš zpomalit.
  • 00:05:25 A jsme na konci 1. kola.
    2. kolo je tady úplně stejné.
  • 00:05:30 Já jsem Paul Bonhomme
    a tohle je Lausitz 2017.
  • 00:05:38 -Poprvé v tomto roce
    vyhrál kvalifikaci Matt Hall
  • 00:05:41 a nikdo z favoritů na titul
    ho nedokázal zastavit.
  • 00:05:44 Nejblíž byl 3. Yoshi Muroya.
  • 00:05:46 Kirby Chambliss byl 4.
    a Martin Šonka 5.
  • 00:05:48 Pete McLeod, nejlepší kvalifikant
    posledních čtyř závodů,
  • 00:05:51 uzavřel top 7 se ztrátou
    půl vteřiny.
  • 00:05:54 Závod sliboval,
    že bude nejintenzivnější v sezoně.
  • 00:05:57 Favorité se tu mohli
    hodně výrazně přiblížit titulu.
  • 00:06:12 Jako obvykle nás čeká sedm duelů,
    ze kterých postoupí
  • 00:06:16 sedm nejrychlejších pilotů
    a také nejrychlejší z poražených
  • 00:06:19 do dalšího kola.
  • 00:06:21 Favorité na titul neletěli spolu.
  • 00:06:23 V 1. kole se utkal Martin Šonka
    s Nicolasem Ivanoffem,
  • 00:06:26 Francouzem,
    který umí pěkně pozlobit.
  • 00:06:46 -Nevím, co od něj můžu čekat,
    pokaždé je jiný.
  • 00:06:51 Jednou letí super,
    podruhé už to není zase tak super.
  • 00:06:56 Takže pro mě je teď nejhorší,
    že nemám ponětí, co předvede.
  • 00:07:01 Musím prostě počkat
    a pak rozhodnu o taktice.
  • 00:07:10 -Musím letět co nejrychleji,
    co to půjde,
  • 00:07:15 protože potřebují porazit
    vedoucího muže šampionátu,
  • 00:07:18 takže to znamená,
    že to bude rychlé.
  • 00:07:21 Mým dnešním cílem je porazit ho,
    protože pak bude soutěž
  • 00:07:24 ještě otevřená,
    a to by bylo dobře.
  • 00:07:37 -Nicolas Ivanoff tedy jako první
    10. muž z kvalifikace
  • 00:07:40 se pustil do tratě,
    která byla hodně specifická
  • 00:07:44 a naprosto odlišná od té,
    kterou jsme měli možnost
  • 00:07:47 sledovat v Portu.
  • 00:07:49 V Portu na řece Douro
    byla trať hodně přímočará.
  • 00:07:52 Tady jsme našli spoustu zatáček
    a také tenhle výrazný
  • 00:07:56 vertikální obrat.
  • 00:08:00 Nechyběla šikana
    a samozřejmě 2. kolo.
  • 00:08:04 Nicolas Ivanoff zaletěl
    v kvalifikaci čas 51,543,
  • 00:08:08 což mu stanovilo 10. místo.
  • 00:08:11 Martin Šonka byl v kvalifikaci 5.
    a teď čekal na to,
  • 00:08:16 co předvede
    jeho francouzský soupeř.
  • 00:08:23 Velmi zkušený pilot,
    byl v trénincích
  • 00:08:26 několikrát 2. a 3.
  • 00:08:28 A nesmíme zapomenout ani na to,
    že vyhrál pět závodů
  • 00:08:31 ve své historii
    a 9x byl na stupních vítězů.
  • 00:08:34 A mnoho lidí by určitě potěšil,
    pokud by se mu podařilo
  • 00:08:37 Martina Šonku porazit.
  • 00:08:39 Martin Šonka měl problémy
    v kvalifikaci,
  • 00:08:42 skončil až na 5. místě
    a dlouho si se svým týmem
  • 00:08:45 lámali hlavu, čím to bylo,
    protože letadlo neletělo tak,
  • 00:08:48 jak by si představoval.
  • 00:08:51 Nakonec objevili závadu,
    kdy byl povolen
  • 00:08:54 jeden šroub v motoru,
    který nasával falešný vzduch,
  • 00:08:57 a tím pádem motor
    neměl tu 100% výkonnost.
  • 00:09:00 Už po kvalifikaci dokázali
    technici v týmu Martina Šonky
  • 00:09:04 tuhle závadu opravit
    a český pilot,
  • 00:09:08 lídr průběžné klasifikace
    světové letecké série
  • 00:09:11 RED BULL AIR RACE, se mohl pustit
    do trati v plné parádě.
  • 00:09:15 Do Lausitzu dorazila spousta
    českých fanoušků,
  • 00:09:19 kteří absolvovali
    s Martinem Šonkou
  • 00:09:22 i s druhým českým pilotem
    Petrem Kopfsteinem
  • 00:09:25 neuvěřitelnou porci focení.
  • 00:09:28 A Martina Šonku
    výrazně podporovali
  • 00:09:30 stejně jako Petra Kopfsteina
    v jeho snažení.
  • 00:09:33 A Martin Šonka to v prvním letu
    dokázal, čas 50,617.
  • 00:09:36 A když se podíváme na první
    závodní lety v této sezoně,
  • 00:09:40 tohle byl jeden z nejlepších
    u Martina Šonky.
  • 00:09:43 Nejrychlejší čas týdne
    a jasný vzkaz pro jeho rivaly.
  • 00:09:47 -Jsem docela spokojený,
    víceméně jsem letěl tak,
  • 00:09:50 jak jsem chtěl.
  • 00:09:52 Myslím, že tam jsou ještě mezery,
    kde můžeme zrychlit,
  • 00:09:56 ale teď musíme počkat
    na časy ostatních.
  • 00:09:58 A já myslím, že budou dobré.
    Tak uvidíme.
  • 00:10:01 -Ve druhém duelu se poprvé
    v historii potkali Mika Brageot
  • 00:10:05 a Kirby Chambliss.
  • 00:10:07 Nejmladší pilot
    proti tomu nejzkušenějšímu.
  • 00:10:09 Brageot se usmíval na celé kolo,
    když v minulém závodě skončil 5.,
  • 00:10:13 a to i přes nepříliš povedenou
    kvalifikaci.
  • 00:10:16 Chambliss, dvojnásobný šampion,
    vyhrál v této sezoně dva závody
  • 00:10:19 a ve hře je i titul mistra světa.
  • 00:10:22 -No, vypadá dost v pohodě,
    nemá co ztratit
  • 00:10:26 na rozdíl ode mě.
  • 00:10:28 Ale já jsem také v pohodě,
    udělám, co bude v mých silách.
  • 00:10:31 A snad se mi podaří ho vyřadit.
  • 00:10:35 -Když do toho šlápnu
    a zaletím dobrý čas,
  • 00:10:38 bude určitě pod tlakem.
  • 00:10:41 -Mika Brageot
    ukazuje v této sezoně,
  • 00:10:43 která je jeho první
    v kategorii Master Class,
  • 00:10:47 stoupající tendenci.
  • 00:10:49 V posledním závodě v Portu
    se dokázal dostat do osmičky
  • 00:10:52 a nakonec skončil na 5. místě,
    což byl zatím jeho
  • 00:10:56 nejlepší výsledek
    v jeho krátké kariéře.
  • 00:11:00 Mika Brageot podědil
    po mistru světa z roku 2014
  • 00:11:03 Nigelu Lambovi tento stroj MXSR,
    který vyladil do barev
  • 00:11:08 hodně otlučeného stroje.
  • 00:11:11 A společně se strojem zdědil i tým
    včetně syna Nigela Lamba,
  • 00:11:15 této britské letecké legendy,
    Maxe Lamba,
  • 00:11:18 který zůstal v pozici taktika.
  • 00:11:21 A spolupráce s Mikou Brageotem
    zatím vypadá velmi dobře.
  • 00:11:28 Mika Brageot zaletěl v kvalifikaci
    až 11. nejrychlejší čas.
  • 00:11:33 Ale už několikrát ukázal,
    že je to muž bez nervů,
  • 00:11:36 což koneckonců předvedl
    i v tom prvním letu.
  • 00:11:39 Na řadě byl tedy Kirby Chambliss.
  • 00:11:42 V 59 letech aktuálně nejstarší
    a nezkušenější muž
  • 00:11:46 v celém startovním poli.
  • 00:11:49 Kirby Chambliss byl na začátku,
    když tenhle sport
  • 00:11:52 spatřil světlo světa v roce 2003.
  • 00:11:55 Má doma dva tituly
    světového šampiona
  • 00:11:58 z roku 2004, 2006.
  • 00:12:01 A díky dvěma vítězstvím
    v řadě za sebou v této sezoně,
  • 00:12:04 v Budapešti a v Kazani,
    se dostal do hry o třetí titul
  • 00:12:08 mistra světa.
  • 00:12:10 To se v historii podařilo
    zatím jedinému muži,
  • 00:12:12 toho, kterého jsme viděli
    při předvádění trati,
  • 00:12:16 tedy Brita Paula Bonhomma.
  • 00:12:18 Ten ovšem v roce 2015
    ukončil kariéru.
  • 00:12:21 A Kirby Chambliss
    byl na obou mezičasech rychlejší
  • 00:12:24 než Mika Brageot.
  • 00:12:25 Stejně tak i na tom třetím.
  • 00:12:27 Tohle už je poslední
    vertikální obrat,
  • 00:12:30 kde si piloti museli dát pozor
    na překročení
  • 00:12:33 maximální povolené hranice 10 g.
  • 00:12:35 Kirby Chambliss si pohlídal
    úplně všechno a postoupil
  • 00:12:38 do osmičky.
  • 00:12:40 Zůstal tedy ve hře
    o titul mistra světa.
  • 00:12:42 Texasan odpověděl
    na Brageotův výborný výkon.
  • 00:12:45 Díky dobrému času by pro něj
    mohlo být další kolo jednodušší
  • 00:12:48 stejně jako Martina Šonku.
  • 00:12:50 -Když jsem slyšel jeho čas,
    říkal jsem si,
  • 00:12:53 to je opravdu dobrý čas,
    takže jsem na to musel šlápnout.
  • 00:12:56 Ale vyplatilo se a myslím,
    že se můžu ještě
  • 00:12:58 o půl sekundy zlepšit.
  • 00:13:00 Zkusím to v dalším kole.
    Všichni jsou opravdu rychlí.
  • 00:13:03 -Ve třetím souboji
    se představil místní favorit
  • 00:13:06 a hrdina předchozí sezony,
    mistr světa Matthias Dolderer,
  • 00:13:10 proti Juanu Velardemu.
  • 00:13:12 Dolderer doufal,
    že ho domácí fanoušci
  • 00:13:14 vybičují k výkonu
    stejně jako loni.
  • 00:13:16 Letos se mu zatím moc nedaří,
    ale na domácí půdě
  • 00:13:19 se chtěl předvést.
  • 00:13:21 -Prožít něco takového
    je něco úžasného.
  • 00:13:24 Na šampionát ani nemyslíte,
    je to jen o fanoušcích.
  • 00:13:27 Závodit na domácí půdě
    je prostě parádní.
  • 00:13:29 Samozřejmě že bych teď chtěl být
    v hangáru číslo 1
  • 00:13:32 s možností stát se
    světovým šampionem.
  • 00:13:35 Ale mým cílem je tady
    hlavně užít si závod,
  • 00:13:39 letět uvolněně a vybojovat místo
    na stupních vítězů.
  • 00:13:50 -Dolderer byl rychlejší
    v kvalifikaci,
  • 00:13:52 takže Velarde věděl,
    že bude muset víc riskovat.
  • 00:13:55 Ale Němec si věřil.
  • 00:13:57 -Samozřejmě že ho porazím.
  • 00:13:59 Matthias letěl velmi rychle,
    takže to bude obtížné.
  • 00:14:02 Věřím, že je hodně namotivovaný,
    ale pořád můžu být i lucky loser,
  • 00:14:06 to by bylo skvělé,
    kdybychom oba mohli postoupit.
  • 00:14:15 -Juan Velarde byl v kvalifikaci 9.
    Matthias Dolderer na 6. pozici.
  • 00:14:19 Juan Velarde zaletěl skvělý čas
    hned na úvod tohoto šampionátu,
  • 00:14:24 resp. výsledek, když se dokázal
    probojovat do Final Four
  • 00:14:28 poprvé v kariéře v Abu Dhabi
    v polovině února.
  • 00:14:32 A nakonec z toho bylo 2. místo.
  • 00:14:34 Průběh další sezony
    mu ale hatili soupeři
  • 00:14:37 a také jeho vlastní chyby.
  • 00:14:39 Do závodu v Portu
    dokonce nemohl nastoupit,
  • 00:14:42 protože při přistávacím manévru
    škrtl vrtulí o zem,
  • 00:14:45 a to znamenalo generálku
    celého motoru.
  • 00:14:48 Ta by se nestihla,
    takže Juan Velarde se svým týmem
  • 00:14:52 vyměnili komplet celý motor.
  • 00:14:54 Jenže špatné počasí mu nepovolilo
    tzv. kontrolní let,
  • 00:14:58 a to znamenalo, že Juan Velarde
    se závodu v Portu nemohl účastnit.
  • 00:15:02 Tady už to bylo o něčem jiném.
  • 00:15:05 V Lausitzu zaletěl v 1. kole
    velmi rychlý čas,
  • 00:15:08 který vytvořil velký tlak
    na úřadujícího mistra světa,
  • 00:15:13 Matthiase Dolderera.
  • 00:15:21 Matthias Dolderer v loňské sezoně
    získal na tomhle okruhu
  • 00:15:25 stříbrnou medaili, a to znamenalo,
    že si de facto pojistil
  • 00:15:29 titul mistra světa.
  • 00:15:31 V Lausitzu v roce 2016
    vyhrál Matt Hall.
  • 00:15:35 Oba dva v týdnu,
    kdy se letěl závod,
  • 00:15:38 oslavili narozeniny.
  • 00:15:41 A společně s nimi to byl právě
    i Juan Velarde,
  • 00:15:44 s nímž Matthias Dolderer
    soutěžil o postup do osmičky.
  • 00:15:47 Jenomže německý pilot
    trefil pylon v brance číslo 3,
  • 00:15:52 za což následuje automaticky
    třívteřinová penalizace.
  • 00:15:55 A s takto vysokým
    bodovým "ohodnocením"
  • 00:15:59 od rozhodčích
    se nedá pomýšlet na úspěch.
  • 00:16:03 Znamenalo to jediné,
    Matthias Dolderer v tomto závodě
  • 00:16:06 skončil a němečtí fanoušci
    stejně jako Matthias Dolderer
  • 00:16:11 byli hodně zklamaní.
  • 00:16:14 Byl to vůbec první pylon hit
    celého víkendu.
  • 00:16:17 A Juan Velarde mohl slavit
    postup do osmičky.
  • 00:16:26 -Tahle porážka
    před vlastními fanoušky
  • 00:16:28 je horší než jakákoli jiná.
  • 00:16:31 Jsem na sebe hodně naštvaný
    a hodně nespokojený s tím,
  • 00:16:34 co jsem předvedl.
  • 00:16:36 Těžko říct, proč nic nefunguje
    tak, jak by mělo.
  • 00:16:39 Doufám, že se vrátím
    do toho správného rytmu
  • 00:16:43 v příští sezoně.
  • 00:16:45 -V dalším duelu na sebe narazili
    Yoshi Muroya,
  • 00:16:48 jeden z kandidátů na titul,
    a Francois Le Vot.
  • 00:16:51 Francouz se během týdne
    hodně zlepšil,
  • 00:16:53 ale Muroya byl držitelem
    traťového rekordu a nebylo pochyb,
  • 00:16:56 že bude velmi silným soupeřem.
  • 00:17:01 -Je to dobrý pilot
    a teď má i dobré letadlo.
  • 00:17:03 Ale my jsme byli o 2 sekundy
    rychlejší, takže uděláme přesně to
  • 00:17:07 co v kvalifikaci.
  • 00:17:10 -Vím, že i já umím hrát tuhle hru.
  • 00:17:13 Je to jen o tom,
    abych zůstal soustředěný.
  • 00:17:16 Udělám všechno,
    abych byl hodně těžkým soupeřem.
  • 00:17:19 -Francois Le Vot se zalétává
    se svým novým strojem.
  • 00:17:23 A jde mu to čím dál tím lépe.
  • 00:17:26 Na začátku sezony
    měl ještě k dispozici
  • 00:17:29 starého Edge 540 V3,
    teď už ale létá na stroji,
  • 00:17:32 který pilotoval v loňské sezoně
    Hannes Arch.
  • 00:17:36 Je samozřejmě velmi důležité,
    aby se pilot a stroj sžili
  • 00:17:40 naprosto dokonale,
    aby pilot měl přehled o tom,
  • 00:17:45 jaké síly v řízení jsou.
  • 00:17:47 Stejně tak síla v pedálech.
  • 00:17:50 A to není otázka jednoho letu,
    ale hned několika desítek.
  • 00:17:54 A Francois Le Vot ukazuje,
    že postupem času
  • 00:17:56 se dostává do té správné formy.
  • 00:17:58 Vzpomeňte si na Kazaň,
    tam ve čtrnáctce vyřadil
  • 00:18:01 českého pilota Martina Šonku
    a tady si brousil zuby
  • 00:18:04 na Yoshihide Muroyu.
  • 00:18:09 Francois Le Vot v kvalifikaci
    neuspěl, byl až 12. časem 52,297.
  • 00:18:14 A výrazně se pohoršil
    v tom prvním letu v ostrém závodě.
  • 00:18:19 Yoshi Muroya.
  • 00:18:22 I on měl problémy
    podobně jako Juan Velarde
  • 00:18:25 v předcházejícím závodě v Portu.
  • 00:18:28 Vzhledem k nepříznivým
    povětrnostním podmínkám
  • 00:18:31 v návaznosti na velmi krátkou
    runway Yoshi Muroya
  • 00:18:34 hodně tvrdě rychle přistál
    a de facto rozlomil letadlo.
  • 00:18:38 Takže celý tým nejen Yoshi Muroyi,
    ale celý tým RED BULL AIR RACE
  • 00:18:42 se podílel na tom,
    aby Yoshi Muroya mohl letět
  • 00:18:45 závod v Portu.
  • 00:18:47 A tam předvedl
    svou vysokou kvalitu,
  • 00:18:49 dokázal postoupit do osmičky,
    ale tam ztroskotal
  • 00:18:52 na pozdějším vítězi,
    na českém pilotovi
  • 00:18:55 Martinu Šonkovi.
  • 00:18:57 V kvalifikaci tady zaletěl
    Yoshi Muroya 3. nejrychlejší čas.
  • 00:19:00 Ale na prvních dvou mezičasech
    na Le Vota ještě ztrácel,
  • 00:19:04 což bylo hodně překvapivé.
  • 00:19:06 Podruhé proletěl šikanu,
    tam bez větších problémů.
  • 00:19:09 A tam hodně nabral,
    protože stroj Yoshihide Muroyi
  • 00:19:13 patří k těm nerychlejším,
    které se v konkurenci 14 pilotů
  • 00:19:17 vůbec v celé světové letecké sérii
    RED BULL AIR RACE vyskytují.
  • 00:19:20 Nakonec postoupil
    celkem bez problémů do osmičky.
  • 00:19:24 Každopádně to byl Muroyův
    nejpomalejší čas týdne.
  • 00:19:27 A může to pro něj mít důsledky
    do dalšího kola,
  • 00:19:30 kde potká někoho
    z rychlejších kvalifikantů.
  • 00:19:32 Ale nakonec se ukázalo,
    že to byl plán.
  • 00:19:35 Letět brzy proti jednomu
    z kandidátů na titul
  • 00:19:38 a vyřadit ho co nejdříve.
  • 00:19:40 -Létám trochu pomaleji,
    abych pak mohl vyřadit
  • 00:19:43 někoho z favoritů,
    abychom se v bodování
  • 00:19:46 posunuli nahoru,
    to je naše taktika.
  • 00:20:02 -Vítejte v našem
    technickém okénku.
  • 00:20:04 V dnešní epizodě
    se zaměříme na to,
  • 00:20:06 jakým způsobem lze ovlivnit
    úhel náběhu vzduchu na křídlech
  • 00:20:10 a zabránit tak utržení proudnic.
  • 00:20:12 Stačí dvě slova, vortex generátor.
  • 00:20:14 Abychom pochopili,
    jak vortex generátory fungují,
  • 00:20:18 je třeba správně pochopit,
    jak proudící vzduch
  • 00:20:20 působí na křídla.
  • 00:20:22 Když si představíme
    křídlo při letu, je v klidu
  • 00:20:25 a je obtékáno stejnou rychlostí.
  • 00:20:27 Ale rychlost vzduchu
    začne zpomalovat při kontaktu
  • 00:20:30 s povrchem křídla.
  • 00:20:32 Tenhle prostor,
    v němž vzduch proudí
  • 00:20:34 nejprve identickou rychlostí
    a pak se zpomalí,
  • 00:20:37 se nazývá mezní vrstva
    a najdeme tady dva druhy proudění.
  • 00:20:40 Laminární a turbulentní.
  • 00:20:42 Laminární, tedy přímé proudění,
    má za důsledek
  • 00:20:45 tzv. utržení proudnic.
  • 00:20:47 Především na té vzdálenější
    straně křídla od trupu,
  • 00:20:50 protože vzduch velmi rychle
    narazí do plochy křídla
  • 00:20:53 a tím dojde k jeho
    enormnímu zpomalení.
  • 00:20:55 A právě když proudění vzduchu
    takhle naráz zpomalí
  • 00:20:58 jako v případě
    velkého úhlu náběhu
  • 00:21:01 nebo když piloti dělají
    velmi ostrou zatáčku
  • 00:21:03 či vertikální manévr,
    dochází k tomu,
  • 00:21:06 že dojde k oddělení
    vzduchu od křídla,
  • 00:21:08 tedy onomu utržení proudnic.
  • 00:21:10 Laminární proudění je proto
    nebezpečnější než turbulentní
  • 00:21:13 a jedním způsobem,
    jak si v těchto případech pomoci,
  • 00:21:16 je přeměnit uměle
    laminární proudění na turublentní,
  • 00:21:19 samozřejmě kontrolovaně.
  • 00:21:21 A k tomu mohou výrazně přispět
    vortex generátory.
  • 00:21:23 Skvělým případem principu
    narušování laminárního proudění
  • 00:21:26 je golfový míček.
  • 00:21:28 Prohlubinky na povrchu míčku
    jsou vortex generátory,
  • 00:21:31 vytvářejí turbulentní proudění,
    které je efektivnější
  • 00:21:34 pro pohyby míčku než laminární.
  • 00:21:37 Pomáhá to? Moc týmů zatím
    vortex generátory nemá.
  • 00:21:41 Pete McLeod ano a rozhodně
    není tím nejpomalejším ve vzduchu.
  • 00:21:47 -Duel číslo 5 a dva závodníci,
    kteří byli v Kazani
  • 00:21:50 na stupních vítězů.
  • 00:21:52 Mike Goulian a Pete McLeod.
    To vypadá na vyrovnaný souboj.
  • 00:21:56 Výsledky jejich vzájemných soubojů
    jsou vyrovnané, 3:3.
  • 00:21:59 Pokud by měl Goulian formu,
    ambice Peta McLeoda
  • 00:22:02 na zisk titulu by byly v ohrožení.
  • 00:22:04 -Určitě jsem pod tlakem,
    všichni chceme podat dobrý výkon.
  • 00:22:07 Tohle je důležitý závod.
  • 00:22:09 Já od sebe letos hodně čekám,
    v letadle se cítím výborně.
  • 00:22:12 Půjdu si to užít, protože pak
    podám ten nejlepší výkon.
  • 00:22:16 -Nemáme co ztratit.
    Poletím hodně riskantně.
  • 00:22:19 Potřebuji co nejrychlejší čas.
  • 00:22:29 -Jak se hned vzápětí ukázalo,
    naděje a přemotivovanost
  • 00:22:32 Michaela Gouliana
    ho nakonec stály cenné vteřiny.
  • 00:22:40 Americký pilot je také
    velmi zkušeným mohykánem
  • 00:22:44 v seriálu světové letecké série
    RED BULL AIR RACE.
  • 00:22:48 Podobně jako Kirby Chambliss
    se v nejrychlejším
  • 00:22:52 motoristickém sportu na světě
    pohybuje už od prvopočátku.
  • 00:23:00 V této sezoně musel na začátku
    předělat své letadlo tak,
  • 00:23:04 aby odpovídalo požadavkům
    jeho sponzorů.
  • 00:23:07 Ale tahle technická trať
    Michaelu Goulianovi neseděla
  • 00:23:11 a dostal dvouvteřinovou penalizaci
    v brance číslo 9 za to,
  • 00:23:14 že letěl příliš nízko.
  • 00:23:17 A 2 vteřiny v souboji
    s Petem McLeodem,
  • 00:23:20 to znamená de facto
    automatické vyřazení.
  • 00:23:23 Ale samozřejmě nelze předbíhat.
  • 00:23:25 A ještě navíc další 2 vteřiny
    za Michaela Gouliana
  • 00:23:29 za příliš brzké stoupání
    v bráně, což je také zakázáno.
  • 00:23:33 A tohle je Pete McLeod.
  • 00:23:35 V této sezoně ovládl už 4x
    kvalifikaci.
  • 00:23:38 Ta v Lausitzu se mu nevydařila
    a skončil až na 7. místě.
  • 00:23:41 Pete McLeod společně
    s Martinem Šonkou,
  • 00:23:44 společně s Yoshihide Muroyou
    a Kirby Chamblissem,
  • 00:23:48 čtyři nejžhavější kandidáti
    na titul.
  • 00:23:51 Jenomže podívejte se,
    ani Pete McLeod
  • 00:23:54 se nevyvaroval chyby.
  • 00:23:56 To je věc, kterou jsme u tohoto
    Kanaďana v této sezoně
  • 00:23:59 viděli zřídkakdy.
  • 00:24:02 Obrovský rozdíl proti tomu,
    jak se Pete McLeod
  • 00:24:05 prezentoval v sezoně 2016,
    kdy jeho pilotní chyba
  • 00:24:09 střídala jednu za druhou.
  • 00:24:12 V roce 2017 se Kanaďan uklidnil
    a Paul Bonhomme o něm prohlásil,
  • 00:24:16 že je to pilot,
    který má společně s českým pilotem
  • 00:24:20 Petrem Kopfsteinem
    ten nejplynulejší let,
  • 00:24:24 který je vůbec možný
    v seriálu vidět.
  • 00:24:27 A Pete McLeod
    i přes 2 trestné vteřiny
  • 00:24:30 dokázal postoupit do osmičky.
  • 00:24:33 Piloti se musí ujistit,
    že v bráně jsou jejich křídla
  • 00:24:36 horizontálně.
  • 00:24:38 Rozhodčí tolerují odchylku
    10 stupňů.
  • 00:24:40 Pokud pilot křídla srovná
    příliš pozdě
  • 00:24:43 nebo naopak letadlo nakloní dřív,
    než vyletí z brány,
  • 00:24:46 jejich počítač to zachytí
    a dostane
  • 00:24:48 dvousekundovou penalizaci.
  • 00:24:55 -Zkoušel jsem letět
    trochu jinou linku
  • 00:24:58 a brána číslo 3
    na mě vyskočila dřív,
  • 00:25:00 než jsem čekal.
  • 00:25:02 Ale i tak jsem to zvládl,
    letěl jsem plynule
  • 00:25:05 a už se těším na další kolo.
  • 00:25:07 -V šestém souboji se představili
    Peter Podlunšek a Petr Kopfstein.
  • 00:25:11 Byl to jejich druhý duel
    ve třech závodech.
  • 00:25:13 První vyhrál Kopfstein
    a Podlunšekova penalizace
  • 00:25:16 za nesprávný horizontální průlet
    dala českému pilotovi
  • 00:25:19 velkou výhodu, které využil.
  • 00:25:22 V cíli byl téměř
    o 2,5 sekundy rychlejší.
  • 00:25:25 Závěrečný souboj svedli
    Cristian Bolton
  • 00:25:28 a nejrychlejší kvalifikant,
    Matt Hall.
  • 00:25:31 A byl to stejný příběh.
  • 00:25:33 Boltonovi se let nepovedl
    a Mika Brageot tak postoupil
  • 00:25:37 jako nejrychlejší z poražených.
  • 00:25:39 Do osmičky postoupil také
    Matt Hall a potvrdili pozici
  • 00:25:42 jednoho z favoritů poté,
    co tento závod loni vyhrál.
  • 00:25:45 Ale časy byly velmi podobné.
  • 00:25:46 Vedoucí muž průběžného pořadí,
    Martin Šonka,
  • 00:25:49 byl jen o desetinu sekundy
    rychlejší než Kirby Chambliss.
  • 00:25:52 Mika Brageot byl pomalejší
    o půl sekundy.
  • 00:26:07 -Já jsem Paul Bonhomme.
  • 00:26:09 Pokud sledujete RED BULL AIR RACE
    v televizi,
  • 00:26:11 jste zvyklí na parádní akci
    plnou dynamických záběrů.
  • 00:26:19 Dneska vás v rámci našeho seriálu,
    ve kterém odhalujeme
  • 00:26:22 zákulisí RED BULL AIR RACE,
    seznámíme s Basem,
  • 00:26:27 kameramanem z helikoptéry.
  • 00:26:29 I ta nejlepší helikoptéra na světě
    se třese.
  • 00:26:32 Jak točíte tak parádní
    klidné záběry?
  • 00:26:35 -Při Air Race používáme Cineflex,
    stabilizační systém
  • 00:26:39 s karbonovou koulí,
    která visí tady vpředu vrtulníku.
  • 00:26:43 Je v ní čočka a část kamery.
  • 00:26:46 Uvnitř mám kontrolní jednotku
    s joystickem,
  • 00:26:49 kterým takhle ovládám tu kouli.
  • 00:26:52 -Můžeš nám ukázat, jak to funguje?
  • 00:26:55 -Můžu, ale lepší bude vidět to
    přímo v akci,
  • 00:26:58 takže raději poletíme.
  • 00:27:06 -Basi, vidím, že máš ruce
    na různých kontrolkách.
  • 00:27:09 Můžeš mi jen rychle vysvětlit,
    k čemu slouží?
  • 00:27:13 -Samozřejmě,
    mám tady ovládání kamery,
  • 00:27:16 zoom je tady, ostření tady.
  • 00:27:20 A tímhle joystickem
    hýbu doleva a doprava
  • 00:27:23 a takhle nahoru a dolů.
  • 00:27:26 A také můžu upravit horizont.
  • 00:27:33 -Můžu si to vyzkoušet?
    -Samozřejmě.
  • 00:27:37 Vyzkoušej si
    tu citlivost joysticku.
  • 00:27:40 Tohle je široký,
    takže ta citlivost je spíš malá.
  • 00:27:44 Ale když záběr přiblížím, teď...
  • 00:27:54 Proč nedržíš ten větrný mlýn?
  • 00:28:00 -Jasně, já se snažím.
  • 00:28:05 -Čím je záběr bližší,
    tím citlivější joystick je
  • 00:28:08 a tím je také těžší
    natočit klidnější záběr.
  • 00:28:11 To je jako létat s letadlem.
  • 00:28:13 Klíčem k úspěchu je
    moc nehýbat s joystickem.
  • 00:28:16 Chvíli to trvá, řekl bych,
    že pokud by ses tím
  • 00:28:19 chtěl živit profesionálně,
    musel bys s tím strávit
  • 00:28:22 tak 600 hodin ve vzduchu.
  • 00:28:23 Dělal jsem normální filmovou školu
    v Bruselu,
  • 00:28:26 potom se součástí mého života
    stalo také létání
  • 00:28:29 a já se rozhodl
    tyto dvě věci zkombinovat.
  • 00:28:32 -Tohle je asi nejlepší místo,
    odkud lze sledovat
  • 00:28:34 RED BULL AIR RACE.
  • 00:28:36 -Jo, vždycky máme
    ta nejlepší místa.
  • 00:28:43 -Moc jsem si to užil a doufám,
    že vy také.
  • 00:28:45 Takhle získáváme tak parádní
    záběry pro RED BULL AIR RACE.
  • 00:28:51 -Osmička tady v Lausitzu
    úplně proměnila atmosféru,
  • 00:28:54 protože se stalo něco,
    co se ještě nikdy
  • 00:28:57 v historii šampionátu nestalo.
  • 00:28:59 Čtyři vedoucí závodníci
    se vypárovali tak,
  • 00:29:01 že letěli proti sobě.
  • 00:29:03 V duelu číslo 2
    Muroya proti Chamblissovi,
  • 00:29:06 4. proti 3.
  • 00:29:07 A v posledním souboji
    McLeod proti Šonkovi, 2. proti 1.
  • 00:29:11 Ale 1. kolo obstarali Matt Hall
    a Mika Brageot.
  • 00:29:14 I tenhle duel stál za pozornost.
  • 00:29:16 Matt Hall byl nejrychlejší
    kvalifikant.
  • 00:29:18 Brageot po nejlepším výsledku
    v kariéře z Porta
  • 00:29:21 se i tady chtěl probojovat
    do Final Four.
  • 00:29:23 Matt Hall se už ve svém letadle,
    v němž létá od San Diega v dubnu,
  • 00:29:27 cítí jako doma.
  • 00:29:28 A letos se toho musel
    hodně naučit.
  • 00:29:31 -Pro nás to byl rok plný učení se
    nových postupů.
  • 00:29:34 Občas to bylo docela frustrující,
    to vědomí,
  • 00:29:36 že se budeme muset
    opravdu tvrdě snažit,
  • 00:29:39 abychom vyhráli závod.
  • 00:29:48 Jsem hrdý na celý tým,
    že se držel plánu a donutil mě
  • 00:29:51 držet se stejného plánu.
  • 00:29:53 Říkal jsem si prostě:
    "Jdeme na to"
  • 00:29:55 a oni mě pořád brzdili:
    "Ne, nejdeme si pro to,
  • 00:29:58 jdeme testovat tohle a támhleto,
    musíme si být jistí,
  • 00:30:02 že v závodní den poletíš čistě."
  • 00:30:04 -Kromě letadla došlo ke změnám
    také v týmu.
  • 00:30:06 Ron Simard je třetí technik
    v této sezoně,
  • 00:30:09 s kterým Matt Hall spolupracuje.
  • 00:30:11 A nový je také týmový koordinátor
    Andrew Musgrove.
  • 00:30:14 Jen taktik Pete Wezenbeek zůstal.
  • 00:30:16 Ale od chvíle,
    kdy v Portu přišel Simard,
  • 00:30:19 se něco nastartovalo.
  • 00:30:21 -Když jsme jeli s Petem v autě,
    tak jsme se o tom bavili,
  • 00:30:24 o tom, že tým funguje velmi dobře,
    dlouho jsem se
  • 00:30:27 takhle dobře necítil.
  • 00:30:29 Jediný způsob,
    jak si sednout do letadla
  • 00:30:31 dobře psychicky naladěn,
    je úplně se odstřihnout
  • 00:30:34 od okolního světa,
    abych zůstal jen já a letadlo.
  • 00:30:37 Pro mě je teď celý tým
    v podstatě neviditelný.
  • 00:30:40 Stejně tak veškeré problémy,
    což je pro mě velká pomoc a úleva.
  • 00:30:51 -Třetí v Portu, jeho jediné
    stupně vítězů v této sezoně.
  • 00:30:55 A teď opět bojuje
    o co největší počet bodů.
  • 00:30:58 Australan je zpátky
    jako velmi těžký soupeř.
  • 00:31:01 -Myslím, že poslední výsledky
    to ukazují.
  • 00:31:04 Dokážeme létat konzistentně,
    bez chyb a velmi čistě.
  • 00:31:07 Pokaždé ve stejné linii.
  • 00:31:09 A tak se stanete
    světovým šampionem.
  • 00:31:11 Jsme moc rádi,
    že jsem se sem dostali.
  • 00:31:14 Už se těšíme na příští sezonu.
  • 00:31:22 -Matta Halla ještě v Lausitzu
    de facto nikdo pořádně neprověřil.
  • 00:31:26 Den před ostrým závodem
    oslavil narozeniny
  • 00:31:29 a dokázal vyhrát kvalifikaci.
  • 00:31:32 Dá si ještě jeden
    narozeninový dárek?
  • 00:31:39 Matt Hall se vydal
    do tratě osmičky jako první.
  • 00:31:47 Australan od té doby,
    co představil svůj nový tým,
  • 00:31:50 se vrací do kolejí,
    po nichž se vezl
  • 00:31:54 v předcházejících dvou sezonách,
    v sezoně 2015 i v sezoně 2016,
  • 00:31:58 kdy shodně skončil na 2. místě
    těsně za Paulem Bonhommem.
  • 00:32:03 Věčně druhý,
    dalo by se říci o Australanovi,
  • 00:32:06 který ovšem tuto sezonu
    začal s úplně jiným letadlem,
  • 00:32:10 než na které byl zvyklý
    po celou dobu
  • 00:32:13 své závodní kariéry.
  • 00:32:15 Matt Hall létal ještě do loňska
    na stroji MXSR,
  • 00:32:18 ovšem před touto sezonou
    ho vyměnil za Edge 540 V3
  • 00:32:23 a v Abu Dhabi měl dokonce
    půjčený stroj, nikoli vlastní,
  • 00:32:27 protože tenhle závodní speciál
    ještě nebyl k dispozici.
  • 00:32:31 Čas 51,731 byl čas,
    kterým hodil rukavici
  • 00:32:35 Miku Brageotovi.
  • 00:32:43 Francouzský pilot chtěl navázat
    na úspěchy v Portu
  • 00:32:46 a vrhnul se do tohoto souboje
    s Mattem Hallem hodně ostře,
  • 00:32:49 jak jsme na něho v posledních
    dvou třech závodech zvyklí.
  • 00:32:53 Tady můžete sledovat to porovnání
    ducha letadla Matta Halla,
  • 00:32:57 tu počítačovou animaci.
  • 00:32:59 Tak jak si vede Mika Brageot
    v konkurenci
  • 00:33:02 s australským pilotem?
  • 00:33:05 Ztráta pouhých 3 setin sekundy
    na 1. mezičase.
  • 00:33:08 A Mika Brageot ukazuje,
    že jeho výkony
  • 00:33:12 závod od závodu neustále stoupají.
  • 00:33:17 Ta ztráta na druhém mezičase
    sice narostla,
  • 00:33:20 ale ještě to nebylo tak závažné.
  • 00:33:22 Hodně piloti získávali
    právě v této šikaně.
  • 00:33:26 A Mika Brageot se znovu
    zpátky dostal na rozdíl
  • 00:33:29 pouhých 6 setin sekundy.
  • 00:33:31 Ale na Matta Halla
    to nakonec nestačilo
  • 00:33:35 o 2 tisíciny sekundy!
  • 00:33:37 Podívejte se, jakým způsobem
    se dá létat RED BULL AIR RACE.
  • 00:33:41 Dvě tisíciny sekundy, to je 18 cm.
  • 00:33:45 A ty se počítají pro Matta Halla,
    který postoupili do Final Four
  • 00:33:48 ve druhém závodě v řadě.
  • 00:33:51 Ale pro Miku Brageota
    to nebyla žádná útěcha.
  • 00:33:57 -Víme, že to umíme a jsme
    dvě tisíciny sekundy od cíle,
  • 00:34:00 takže to jde.
  • 00:34:03 -Ve druhém duelu se potkali
    v této sezoně
  • 00:34:06 velmi podobní závodníci.
  • 00:34:08 Yoshi Muroya
    proti Kirby Chamblissovi.
  • 00:34:11 Oba letos vyhráli dva závody,
    oba jsou kandidáty na titul
  • 00:34:14 a oba moc dobře vědí,
    že pokud teď prohrají,
  • 00:34:17 může je to ze hry o prvenství
    vyšoupnout.
  • 00:34:23 -Já jsem celkem dobrý,
    ale Yoshi je rychlý.
  • 00:34:26 Uvidíme, jak si povede a pak možná
    přizpůsobíme strategii.
  • 00:34:31 -Když jeden vyhraje
    a druhý vypadne v osmičce,
  • 00:34:34 bude to více než 10 bodů.
  • 00:34:36 A to už je dost.
  • 00:34:41 -Yoshi Muroyovi tedy taktika
    ze čtrnáctky vyšla.
  • 00:34:45 V osmičce má šanci vyřadit
    jednoho z jeho velkých soupeřů
  • 00:34:48 v boji o titul mistra světa.
  • 00:34:51 Velmi důležité kolo
    pro Yoshi Muroyu,
  • 00:34:53 o tom není pochyb.
  • 00:34:55 Musí Kirbyho Chamblisse
    bezpodmínečně porazit,
  • 00:34:58 chce-li zůstat ve hře
    o titul světového šampiona.
  • 00:35:10 Yoshi Muroya
    znovu strojově přesný,
  • 00:35:13 jediný pilot z celé čtrnáctky,
    který pilotuje svůj stroj
  • 00:35:17 s oběma rukama na kniplu.
  • 00:35:20 A pilotuje ho naprosto přesně
    bez jakýchkoli dorovnávání.
  • 00:35:24 Podívejte se,
    šikana naprosto plynule.
  • 00:35:28 Stejně tak nálet do branky
    před posledním
  • 00:35:32 vertikálním manévrem.
  • 00:35:34 Tady letadlo už hodně zpomalí.
  • 00:35:37 A tak se piloti jen stěží dotkli
    té maximální povolené hranice.
  • 00:35:41 Ale čas 50,772, hodně rychlý čas.
  • 00:35:51 Pokud chtěl Kirby Chambliss
    porazit Yoshi Muroyu,
  • 00:35:54 musel zopakovat
    svůj let z kvalifikace
  • 00:35:57 nebo také ze čtrnáctky, 50,720.
  • 00:36:01 Tenhle čas by o 5 setin sekundy
    postrčil Kirbyho Chamblisse
  • 00:36:06 mezi tu čtyřku nejlepších.
  • 00:36:12 A znovu to porovnání
    a ztráta 77 tisícin sekundy
  • 00:36:15 na 1. mezičase.
  • 00:36:17 Neuvěřitelný souboj
    dvou vzdušných titánů
  • 00:36:20 nabídl hned druhý let v osmičce.
  • 00:36:23 Yoshi Muroya
    versus Kirby Chambliss.
  • 00:36:30 A podívejte se na to porovnání,
    Yoshi Muroya znovu ukázal,
  • 00:36:34 že jeho letadlo
    je perfektně připravené
  • 00:36:37 stejně jako on sám.
  • 00:36:39 A ztráta Kirbyho Chamblisse
    narůstala.
  • 00:36:42 I přesto, že se Kirby Chambliss
    dokázal přiblížit téměř 10 g
  • 00:36:46 v tomto posledním
    vertikálním manévru,
  • 00:36:49 na vítězství to nestačilo.
  • 00:36:51 51,398 a do čtyřky postoupil
    Yoshi Muroya,
  • 00:36:54 čímž šance na titul mistra světa,
    třetí v pořadí
  • 00:36:58 pro Kirbyho Chamblisse,
    lapidárně klesly.
  • 00:37:13 -Myslel jsem si, že to bude dobré,
    jenže pak jsem viděl čas.
  • 00:37:17 Jsem opravdu zklamaný,
    protože to znamená,
  • 00:37:19 že naše šance na titul je mizivá.
  • 00:37:22 Jistá matematická šance
    tu ještě je,
  • 00:37:24 ale musela by vyjít
    spousta dalších věcí,
  • 00:37:27 abychom znovu vyhráli.
  • 00:37:29 -Třetí souboj, Petr Kopfstein
    versus Juan Velarde.
  • 00:37:33 Pro oba velmi nadějná šance
    získat vzácné místo
  • 00:37:36 v poslední čtyřce.
  • 00:37:38 Velrade od Abu Dhabi, kde byl 2.,
    nezaletěl dobrý výsledek.
  • 00:37:41 Petr Kopfstein byl ve Final Four
    2x v této sezoně,
  • 00:37:44 ale bude muset předvést
    lepší čas než ve čtrnáctce.
  • 00:37:47 Pro Petra Kopfsteina
    byl Juan Velarde
  • 00:37:51 nejpříznivějším soupeřem
    z celé osmičky.
  • 00:37:54 Petr Kopfstein tak,
    jak nastavil letadlo
  • 00:37:57 na začátku sezony,
    tak s ním létá po celou dobu.
  • 00:38:00 Zastává názor, že musí vylepšovat
    své pilotní kvality,
  • 00:38:03 a to mu jde závod od závodu.
  • 00:38:06 Znovu připomínám,
    že Paul Bonhomme, spolukomentátor
  • 00:38:09 a trojnásobný mistr světa
    o Petru Kopfsteinovi prohlásil,
  • 00:38:13 že patří mezi ty piloty,
    kteří létají nejčistší linie.
  • 00:38:16 Jenže Petr Kopfstein ve snaze
    zaletět velmi dobrý čas
  • 00:38:20 a probojovat se potřetí
    do Final Four,
  • 00:38:23 překročil maximální možnou
    povolenou hranici g
  • 00:38:26 stejně jako ve druhém
    kvalifikačním letu
  • 00:38:29 a závod v Lausitzu
    pro něj skončil.
  • 00:38:35 Juan Velarde tak měl svou cestu
    mezi čtyřku nejlepších
  • 00:38:39 výrazně usnadněnou.
  • 00:38:45 Tenhle španělský pilot
    létá svou třetí sezonu
  • 00:38:49 v kategorii Master Class.
  • 00:38:51 V té první nezískal ani bod.
  • 00:38:56 Ale v té současné,
    v hodnocení světové letecké série
  • 00:39:01 RED BULL AIR RACE Juan Velarde
    získal už před tímto závodem
  • 00:39:05 21 bodů a v průběžné klasifikaci
    mu patřila 9. příčka.
  • 00:39:14 Velardemu stačilo jediné,
    zaletět naprosto bez problémů
  • 00:39:18 tuto trať, protože teď už se časy
    nezapočítávaly do Final Four.
  • 00:39:22 Teď už stačilo nepokazit to
    podobně jako Petr Kopfstein.
  • 00:39:26 A Juan Velarde měl jistotu čtyřky.
  • 00:39:35 Celkem spolehlivý let,
    tzv. let na jistotu.
  • 00:39:39 Juan Velarde,
    jeho čas 52,216 tomu odpovídá.
  • 00:39:46 Ale Španěl využil šance.
  • 00:39:48 Petr Kopfstein selhal
    v klíčové chvíli
  • 00:39:50 a stálo ho to hodně bodů.
  • 00:39:52 A teď poslední dvojice,
    bez pochyb duel sezony.
  • 00:39:55 Dva nejlepší piloti šampionátu
    se poperou o setrvání v závodu.
  • 00:39:58 Pokud vyhraje Pete McLeod,
    zůstane v boji o titul.
  • 00:40:02 Ale Martin Šonka tohle umí.
  • 00:40:12 -Letět proti Petovi,
    určitě bude rychlý,
  • 00:40:16 takže já poletím tak rychle,
    jak jen to půjde.
  • 00:40:19 To je jediné, co můžu dělat.
  • 00:40:21 -Ten, kdo vyhraje,
    posune se nahoru.
  • 00:40:23 Ten, kdo prohraje, je venku.
    Tohle je hodně důležité.
  • 00:40:27 Šampionát vrcholí
    a záleží na každém bodu.
  • 00:40:29 -Jako první je na řadě
    Kanaďan Pete McLeod.
  • 00:40:32 Na Martina Šonku
    ztrácí momentálně 4 body.
  • 00:40:35 V loňské sezoně
    tu byl na Lausitzringu
  • 00:40:37 Pete McLeod lepší, skončil 3.,
    Martin Šonka 4.
  • 00:40:41 A touží po tom,
    českého pilota znovu porazit.
  • 00:40:48 Pete McLeod a jeho tým,
    hodně napjatá situace
  • 00:40:52 v obou táborech.
  • 00:40:55 Pete McLeod tu pasáž mezi pylony,
    které určují šikanu,
  • 00:40:59 proletěl naprosto čistě.
  • 00:41:02 Znovu i tenhle vertikální obrat
    a přechod do 2. kola
  • 00:41:06 byl naprosto plynulý,
    žádné zbytečné manévrování,
  • 00:41:11 žádné zbytečné kmitání letadlem,
    které letoun
  • 00:41:14 samozřejmě zpomalují.
  • 00:41:16 Piloti si kontrolují
    náletovou rychlost 200 knotů,
  • 00:41:20 jakmile protnou startovní pásku.
  • 00:41:22 Potom ještě přidají plyn
    na maximum a pak už nechají
  • 00:41:25 letadlo letět na plný plyn.
  • 00:41:27 Letoun se kvůli ostrým manévrům
    samozřejmě zpomaluje.
  • 00:41:31 Pete McLeod teď dorazil do cíle,
    čas 50,898.
  • 00:41:35 Druhý nejrychlejší čas v osmičce,
    který jsme mohli vidět,
  • 00:41:39 po Yoshi Muroyovi.
  • 00:41:43 A Martin Šonka byl tím posledním,
    který se vrhl do tratě.
  • 00:41:48 Náletová rychlost 199,2 knotu,
    tedy téměř 370 km/hod.
  • 00:41:54 Tady je tým Martina Šonky.
  • 00:41:57 Společně s Petrem Františem,
    taktikem, s nímž probírali
  • 00:42:01 veškeré možné varianty
    té nejlepší linie.
  • 00:42:03 A Martin Šonka, zdá se,
    společně s Petrem Františem,
  • 00:42:07 dva bývalí spolužáci
    z Univerzity obrany v Brně,
  • 00:42:11 zvolili tu nejlepší linii,
    jakou mohli,
  • 00:42:14 protože náskok Martina Šonky
    na každém mezičase narůstal.
  • 00:42:17 Na tom druhém 225 tisícin sekundy
    na Peta McLeoda.
  • 00:42:21 A v porovnání s duchem
    letadla Kanaďana, je patrné,
  • 00:42:24 že Martin Šonka
    vyladil svou psychiku
  • 00:42:27 stejně jako svou pilotáž
    na maximum.
  • 00:42:31 A znovu nárůst toho náskoku,
    poslední vertikální manévr.
  • 00:42:35 Martin Šonka v přímém souboji
    o vyřazení největšího soupeře
  • 00:42:38 o titul mistra světa uspěl!
  • 00:42:41 Čas 50,596,
    nejrychlejší čas závodního dne,
  • 00:42:44 posunul českého pilota
    do Final Four.
  • 00:42:52 Kanaďan bude 5.,
    ale Martin Šonka má šanci
  • 00:42:55 opět zvítězit a osamostatnit se
    v čele průběžného pořadí.
  • 00:42:59 -Tohle byl souboj o titul.
  • 00:43:01 Mohl jsem mít štěstí
    a mohl jsem ho vyřadit,
  • 00:43:04 ale to se nestalo.
  • 00:43:06 I tak je to stále otevřené,
    a to se mi líbí.
  • 00:43:09 -Lausitzring je opět
    zlomovým závodem této sezony.
  • 00:43:13 Yoshi Muroya a Martin Šonka
    jdou dál.
  • 00:43:15 Pete McLeod a Kirby Chambliss
    vypadli.
  • 00:43:23 Poslední kolo je jedno
    z nejdůležitějších
  • 00:43:26 pro Martina Šonku v kariéře.
  • 00:43:28 Byl nejrychlejší ve čtrnáctce
    i v osmičce.
  • 00:43:31 A pokud by vyhrál, měl by v čele
    už opravdu výrazný náskok.
  • 00:43:34 Yoshi Muroya moc dobře věděl,
    že jeho ambice výrazně souvisí
  • 00:43:38 s vyřazením českého pilota.
  • 00:43:40 Juan Velarde létal celý týden
    rychle a porazil šampiona
  • 00:43:43 z roku 2014 ve čtrnáctce.
  • 00:43:45 A Matt Hall loni v Lausitzu vyhrál
    a rád by výsledek zopakoval.
  • 00:43:48 Australan letěl jako první.
  • 00:44:00 Náletová rychlost Matta Halla
    198,9.
  • 00:44:04 A teď už jde plynová páčka
    na maximum.
  • 00:44:07 Matt Hall tak,
    jak ho známe z minulých sezon.
  • 00:44:10 Naprosto bez problémů.
  • 00:44:12 Tahle velmi zapeklitá pasáž
    hned po náletu do trati.
  • 00:44:15 Žádné zaváhání
    při průletu šikanou.
  • 00:44:21 Hodně včas zabral
    těsně za bránou tak,
  • 00:44:24 aby nedostal dvouvteřinovou
    penalizaci za stoupání v bráně.
  • 00:44:28 A znovu naprosto přesné
    otočení letadla
  • 00:44:31 po vertikálním manévru.
  • 00:44:36 A to samé se opakuje
    i ve druhé části tratě.
  • 00:44:39 Podívejte se, ta linie za letadlem
    určená kouřem je naprosto plynulá.
  • 00:44:44 Matt Hall si připravil dobře
    i vertikální manévr
  • 00:44:47 s pořadovým číslem 2.
  • 00:44:49 A teď už mu chybí pouze
    dostat se co nejrychleji do cíle.
  • 00:44:53 Čas 50,846 pro Matta Halla.
  • 00:45:02 To je čas, který nepatřil
    k těm nerychlejším,
  • 00:45:05 ale pro australského pilota
    to byl nejlepší výkon dne.
  • 00:45:08 Čistý let, kterým nastavil laťku
    pro jeho tři rivaly hodně vysoko.
  • 00:45:12 Všichni už sice letěli rychleji,
    ale tohle je o nervech,
  • 00:45:15 které má Yoshi Muroya
    jako ze železa.
  • 00:45:19 Nebeský samuraj,
    tak je nazýván Yoshi Muroya
  • 00:45:22 nejen v Japonsku, kde patří
    mezi neuvěřitelnou celebritu,
  • 00:45:26 ale i mezi ostatními piloty.
  • 00:45:31 A Yoshi Muroya jde do toho
    znovu naplno.
  • 00:45:34 V osmičce předvedl čas 50,772,
    což byl druhý nejrychlejší čas
  • 00:45:39 po Martinu Šonkovi.
  • 00:45:44 A Yoshi Muroya byl na 1. mezičase
    o 189 tisícin sekundy rychlejší
  • 00:45:49 než Matt Hall.
  • 00:45:52 I jeho styl létání se během let,
    v nichž ho vídáme
  • 00:45:56 v kategorii Master Class,
    výrazně vylepšil.
  • 00:46:00 A dokázal ho vyleštit
    do té ideální linie.
  • 00:46:04 A podívejte se,
    s jakým náskokem se Yoshi Muroya
  • 00:46:07 pohybuje ve vzduchu
    při posledním vertikálním manévru
  • 00:46:10 před Mattem Hallem.
  • 00:46:12 Trochu jiná taktika při náletu
    do cílové rovinky a 50,451.
  • 00:46:17 To byl let šampiona
    velkého odhodlání,
  • 00:46:21 které je pro japonského pilota
    tak typické.
  • 00:46:24 Nejrychlejší závodní čas dne.
  • 00:46:27 Martin Šonka i Juan Velarde
    museli hodně riskovat.
  • 00:46:37 Pro Juana Velardeho už je účast
    mezi čtyřkou nejlepších
  • 00:46:41 jedním z výrazných úspěchů
    této sezony.
  • 00:46:44 Znovu připomínám,
    že do té závěrečné čtveřice
  • 00:46:47 se španělský pilot probojoval
    zatím jen jednou.
  • 00:46:50 Na začátku sezony v Abu Dhabi.
  • 00:46:54 V Lausitzu
    měl hodně těžké soupeře.
  • 00:46:58 Matt Hall, Martin Šonka
    a Yoshi Muroya.
  • 00:47:01 Matt Hall a Yoshi Muroya
    už měli svůj let za sebou.
  • 00:47:04 Juan Velarde byl při náletu
    poměrně rychlý,
  • 00:47:07 měl vyšší náletovou rychlost
    než Yoshi Muroya.
  • 00:47:10 A to se také ukázalo
    na těch prvních metrech
  • 00:47:13 v porovnání s letadlem
    japonského pilota.
  • 00:47:16 Ale pak už otěže,
    resp. knipl do svých rukou
  • 00:47:19 převzal virtuální Yoshi Muroya.
  • 00:47:24 Stroj Juana Velardeho není pomalý,
    ale ještě se španělský pilot
  • 00:47:28 potřebuje vylepšit
    ve své pilotáži,
  • 00:47:31 protože na japonského pilota
    to zdaleka nemohlo stačit.
  • 00:47:35 Podívejte se, jakým způsobem
    ztrácí Juan Velarde.
  • 00:47:38 A navíc ještě v brance č. 11
    nestihl překmitnout letadlo
  • 00:47:42 do té správné
    horizontální polohy,
  • 00:47:45 jeho křídla měla odchylku
    více než 10 stupňů,
  • 00:47:49 a to znamenalo dvouvteřinovou
    penalizaci pro Juana Velardeho.
  • 00:47:53 A průběžná 3. příčka.
  • 00:47:58 Cíl Martina Šonky byl o mnoho výš
    než 3. místo.
  • 00:48:01 Vítězství před tolika
    českými fanoušky by z něj
  • 00:48:05 v podstatě udělalo šampiona.
  • 00:48:10 Velké soustředění,
    velká nervozita.
  • 00:48:13 Dobrá práce technika Lance Wintera
    a pak, jakmile zaklapne kokpit,
  • 00:48:17 už je to všechno jen na pilotovi.
  • 00:48:20 Tady zleva Petr Františ,
    Ivan Krákora, Lance Winter
  • 00:48:24 a Josef Šonka, týmový koordinátor,
    který má na starosti,
  • 00:48:28 aby v průběhu závodu klapalo vše,
    jak má.
  • 00:48:32 Martin Šonka naletěl do trati
    a můžeme sledovat jeho snažení
  • 00:48:36 v souboji s Yoshi Muroyou.
  • 00:48:38 Jeho velkým soupeřem
    nejen v tomto závodě,
  • 00:48:40 ale také v boji
    o titul mistra světa.
  • 00:48:43 Yoshi Muroya z něj vypadl poté,
    co se mu nepovedl závod v Portu.
  • 00:48:47 A tam Martin Šonka dokázal být
    ve vzájemném souboji v osmičce
  • 00:48:50 lepší než japonský pilot.
  • 00:48:52 Teď se tedy po 14 dnech
    znovu opakoval
  • 00:48:55 japonsko-český souboj,
    ale o kategorii výš,
  • 00:48:58 ve Final Four.
  • 00:49:00 A Yoshi Muroya byl rychlejší
    než Martin Šonka.
  • 00:49:02 Český pilot neletěl tak odvážně
    jako v osmičce,
  • 00:49:06 kdy měl vyřadit Peta McLeoda.
  • 00:49:08 Tady už záleželo také na taktice,
    jestli brát nějaké stupně vítězů,
  • 00:49:13 nebo skončit až 4.
  • 00:49:15 Ten bodový rozdíl je markantní
    a pro Martina Šonku bylo důležité
  • 00:49:19 brát co nejvíce bodů.
  • 00:49:21 Nakonec to stačilo na 3. místo.
  • 00:49:24 Yoshi Muroya předvedl
    asi nejlepší let v této sezoně.
  • 00:49:28 Po San Diegu a Chibě
    přidal třetí vítězství
  • 00:49:30 a o titul se s Martinem Šonkou
    poperou v posledním závodě.
  • 00:49:34 Martin Šonka obsadil 3. pozici,
    Matt Hall skončil
  • 00:49:38 ve druhém závodě v řadě za sebou
    na stupních vítězů.
  • 00:49:43 Tentokrát na 2. místě,
    4. byl Juan Velarde.
  • 00:49:47 -Tohle je velká šance
    pro celý tým.
  • 00:49:50 V posledním závodu se mohu stát
    mistrem světa.
  • 00:49:53 -Japonec často říká,
    že nejlépe létá pod tlakem.
  • 00:49:57 A teď to dokázal.
  • 00:49:59 A nejlepší výkon Matta Halla
    v sezoně.
  • 00:50:01 To všechno muselo Martina Šonku
    trochu nahlodat.
  • 00:50:05 Bylo to Muroyovo první vítězství
    v kariéře v závodě
  • 00:50:08 nad pevnou zemí,
    Hallovo třetí umístění
  • 00:50:11 na stupních vítězů v Lausitzu.
  • 00:50:13 A co sny Peta McLeoda
    a Kirbyho Chamblisse?
  • 00:50:16 Je to také hodně jiný rok
    pro Matthiase Dolderera,
  • 00:50:19 který tu před rokem získal titul.
  • 00:50:22 O nástupci Matthiase Dolderera
    stále není rozhodnuto.
  • 00:50:25 Martin Šonka má mírný náskok
    v celkové klasifikaci.
  • 00:50:28 Pokud v posledním
    závodě skončí 2.,
  • 00:50:32 určitě se stane šampionem.
  • 00:50:34 Ale všichni z top 4
    mají šanci na vítězství.
  • 00:50:37 A rozhodne se v hlavním městě
    světa motorů,
  • 00:50:40 v americkém Indianapolis
    15. října.
  • 00:50:42 A pokud budete chtít,
    můžete být s ČT sport
  • 00:50:45 samozřejmě u toho.
  • 00:50:47 Mějte se krásně
    a pokud někam letíte,
  • 00:50:50 hladké přistání.
  • 00:50:58 Skryté titulky: Tomáš Seidl
    Česká televize, 2017

Související