iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
18. 5. 2016
00:10 na ČT art

1 2 3 4 5

7 hlasů
3329
zhlédnutí

Artmix

Socha, prostor a čas

52 min | další Magazíny »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Artmix

  • 00:00:33 Naše květnové téma odstartoval
    unikátní projekt
  • 00:00:36 Galerie hlavního města Prahy,
  • 00:00:38 jehož autory jsou profesor
    Petr Wittlich a Sandra Baborovská.
  • 00:00:42 Výstava nazvaná Neklidná figura
    ukazuje hvězdnou chvíli
  • 00:00:46 českého sochařství
    na přelomu 19. a 20. století.
  • 00:00:50 Byla to doba,
    kdy se objevila taková jména
  • 00:00:53 jako Josef Václav Myslbek
    a především pak jeho žáci -
  • 00:00:56 Jan Štursa, Josef Mařatka,
    Quido Kocián a další.
  • 00:01:00 Přelom století přinesl velké
    objednávky mladým sochařům.
  • 00:01:04 Praha se rozvíjela ve velkoměsto,
    stavělo se
  • 00:01:07 mnoho nových veřejných i soukromých
    budov,
  • 00:01:09 které potřebovaly dekoraci,
    vrcholil český pomníkový kult,
  • 00:01:13 což pro umělce představovalo
    obrovské pole působnosti.
  • 00:01:16 A především se v českém sochařství
    začaly objevovat moderní tendence.
  • 00:01:23 -Ti mladí sochaři,
    kteří prošli většinou
  • 00:01:26 Myslbekovým ateliérem,
    a to je právě začátek naší výstavy,
  • 00:01:29 ti se začali hlásit k modernímu
    umění.
  • 00:01:32 Oni nechtěli být už jenom
    takoví řemeslníci,
  • 00:01:36 jako tomu bylo v 19. století,
    ale skuteční umělci.
  • 00:01:41 Například tady máme na výstavě
    zpřítomněnu jednu plastiku,
  • 00:01:45 která sice už zanikla,
    to je ten Raněný šermíř,
  • 00:01:49 ale která je hrozně zajímavá tím,
    že mladý Kafka,
  • 00:01:54 který dělal tu plastiku,
    tak ji musel udělat...
  • 00:01:58 6krát mu to ten Myslbek rozbil,
    než konečně tu 7. plastiku
  • 00:02:03 uznal za vhodnou
  • 00:02:05 a potom ji někde vystavil
    a dal jí dokonce nějakou cenu.
  • 00:02:09 Rozbil to proto, protože Myslbek
    nesnášel,
  • 00:02:12 aby se dělaly akty v životní
    velikosti.
  • 00:02:15 S tím zkrátka ten starší
    klasicismus nepočítal.
  • 00:02:22 Takovým prvním opravdovým
    českým modernistou
  • 00:02:26 byl František Bílek.
  • 00:02:28 Ten se už v roce 1891 dostal
    do takového konfliktu
  • 00:02:31 se stipendijní komisí
    právě kvůli těmhle těm věcem,
  • 00:02:35 které ukazujeme - Golgota...
  • 00:02:40 A ty připadaly tak moderní té
    stipendijní komisi,
  • 00:02:45 že mu dokonce sebrala stipendium a
    byl to první velký konflikt,
  • 00:02:50 kdy se postavil ten mladý
    umělec
  • 00:02:52 vůči tomu akademickému
    establishmentu.
  • 00:02:58 V roce 1902 byla v Praze
    pořádaná velká výstava
  • 00:03:02 francouzského sochaře
    Augusta Rodina.
  • 00:03:05 A ta skutečně zásadně
    potom poznamenala
  • 00:03:09 další vývoj českého sochařství.
  • 00:03:12 Protože ten sem najednou
    přinesl něco,
  • 00:03:15 co bylo velice typické
    pro tehdejší moderní sochařství,
  • 00:03:19 takové zvláštní spojení
    vyhraněné senzuality,
  • 00:03:23 která byla někdy až naturalistická,
    by se dalo říci,
  • 00:03:27 s takovou zvláštní spiritualitou,
    duchovností.
  • 00:03:33 Rodina potom následovali různí
    čeští sochaři.
  • 00:03:37 Třeba Bohumil Kafka.
  • 00:03:39 A tam právě vidíme, že ještě je tam
    něco jiného, než ten Rodin.
  • 00:03:44 Zkrátka taková zvláštní
    dynamika,
  • 00:03:48 která je vlastně typická
    pro český baroko.
  • 00:03:52 Tady jsou ještě velice zajímavé
    ty hlavy.
  • 00:03:55 Všechny mají spíš jako zavřené
    oči.
  • 00:03:58 To znamenalo,
  • 00:04:00 že se ta pozornost toho umělce
    obrací někam dovnitř.
  • 00:04:04 V podstatě je tu zase dost
    toho Rodina,
  • 00:04:08 protože tady vidíme například
    dobře na tom kovovém Věku,
  • 00:04:12 jak má ten mladík
    ty oči zavřené.
  • 00:04:15 Zvnitřňuje se celý ten
    psychický proces,
  • 00:04:18 který je v té soše obsažen.
  • 00:04:30 Mařatka byl 4 roky asistentem
    u Rodina a je to vidět přesně
  • 00:04:35 i na té plastice,
    protože tam použil
  • 00:04:39 Rodinův známý způsob, že kombinoval
    tu tvář tím neodsekaným materiálem.
  • 00:04:47 Pro něho to znamenalo vyjádření
    té duše,
  • 00:04:50 té zobrazované, v tom smyslu,
  • 00:04:53 že je to něco,
    co se odpoutává od té hmoty.
  • 00:04:57 A soustřeďuje se do té tváře,
    která už potom
  • 00:05:01 nabírá zase na takový expresivní,
    vytržený výraz.
  • 00:05:08 Melancholické děvče
    od Jana Štursy z roku 1906
  • 00:05:12 se stalo opravdu takovým
    dobovým symbolem se vším všudy.
  • 00:05:18 A Šturma, který se pak stal
    de facto
  • 00:05:21 hlavním přestavitelem
    českého mladého sochařství,
  • 00:05:25 tady začal pracovat
    s takovými pevnějšími objemy.
  • 00:05:29 Už to není taková ta
    naturalistická modelace,
  • 00:05:32 jako byla u toho Rodina.
  • 00:05:35 A právě tohle se ukázalo být
  • 00:05:37 potom důležité pro ten další
    vývoj.
  • 00:05:43 V roce 1909 tady byla
    významná výstava
  • 00:05:46 dalšího francouzského sochaře
    Émila Antoina Burdella.
  • 00:05:50 A od toho tady máme také
    plno nádherných věcí,
  • 00:05:54 které jsou zapůjčeny
    přímo z Musee Burdelle.
  • 00:05:57 Je tu bysta Engera, toho slavného
    francouzského malíře,
  • 00:06:02 která ukázala nový takový patos,
    který je příznačný pro Burdella.
  • 00:06:10 A tady potom kupodivu
    přecházel i na některé Čechy,
  • 00:06:13 kteří se ho zase snažili
    následovat.
  • 00:06:17 A z nich to byl hlavně ten
    Šturma.
  • 00:06:20 Tady máme například jeho Evu.
  • 00:06:22 Jeho takovou opravdu
    velkou plastiku.
  • 00:06:26 Když ji viděl Burdelle,
    tak se mu velice líbila.
  • 00:06:29 Jenom měl nějaké námitky
    proti tomu,
  • 00:06:32 že ty ruce jdou prý takhle
    z toho těla.
  • 00:06:37 Takovým vrcholným dílem
    Štursy
  • 00:06:40 z této doby je tady ta
    slavná tanečnice.
  • 00:06:45 Pózovala Štursovi
    v jeho ateliéru.
  • 00:06:49 A to je něco,
  • 00:06:51 co nám tu neklidnou figuru opravdu
    silně reprezentuje.
  • 00:07:05 Ti sochaři skutečně
    potřebují práci pro veřejnost,
  • 00:07:08 protože kromě nějaké
    komorní plastiky a portrétů,
  • 00:07:12 nebo funebrální plastiky,
    jejich největší zájem
  • 00:07:16 je o to dělat velké plastiky
    do veřejného prostoru.
  • 00:07:21 Jako pomníky,
    potom velké dekorativní práce,
  • 00:07:26 jako byla například Štursova práce
    pro Hlávkův most.
  • 00:07:29 To je cíl, to je vždycky největší
    zájem sochařů,
  • 00:07:34 protože tam taky můžou
    uplatnit to,
  • 00:07:37 co je nejcennější
    na jejich profesi.
  • 00:07:41 To znamená, že dokáží reprezentovat
    národní komunitu,
  • 00:07:45 pro to prostředí ve kterém
    žijí.
  • 00:07:48 A dokáží ho umělecky vyjádřit.
  • 00:07:52 Takže neklidná figura,
    to znamená takovou expresi,
  • 00:07:57 která je v podstatě citová.
  • 00:08:00 Ale která ve skutečnosti míří
    ne k nějakému sebeprožívání,
  • 00:08:05 ale aby se ten nový patos
    nebo ta nová citovost
  • 00:08:12 dostaly taky do světa
    a dostaly tu sochařskou formu.
  • 00:08:32 -Zajímavě koncipovanou výstavu
    předního českého sochaře,
  • 00:08:35 pedagoga a jedinečné osobnosti
    Kurta Gebauera
  • 00:08:38 připravila na zámku v Pardubicích
    Východočeská galerie.
  • 00:08:42 Byť autor proslul především
    svými sochami v krajině,
  • 00:08:45 v Pardubicích uvidíte z jeho tvorby
    mnohem víc.
  • 00:08:48 Veřejnosti neznámá díla
    z umělcova soukromí,
  • 00:08:51 krajinomalby, portréty,
    sochy ze 60. let i ze současnosti
  • 00:08:55 vypovídají o jeho uměleckém
    rozpětí,
  • 00:08:57 bezmezné tvořivosti,
    ale také o tom,
  • 00:09:00 že Kurt Gebauer je víc než
    sochař.
  • 00:09:03 Protože, i když se po celý svůj
    život
  • 00:09:05 snaží propojovat sochu a krajinu,
  • 00:09:07 je také malíř
    a především pozorovatel.
  • 00:09:17 -Tady to jsem nazval Matice Země.
  • 00:09:20 A byl to takový průvod k svatýmu
    Václavovi ze Zákolan přes Budeč,
  • 00:09:26 kde byly nějaké happeningy
    a přednášky.
  • 00:09:29 A já jsem tam dělal
    takový alegorický vůz.
  • 00:09:33 A vždycky, jak to zastavilo,
    tak hasiči pustili vodu
  • 00:09:36 z těch presů
    a lidé se tam občerstvovali.
  • 00:09:39 Tak podle toho jsme nazvali,
  • 00:09:41 aby to nebyla Matka Země,
    tak Matice Země.
  • 00:09:57 Já si z toho vždycky dělám legraci,
    když se mluví o mně jako o sochaři,
  • 00:10:02 že nejsem sochař, že jsem malíř,
    který začal dělat sochy,
  • 00:10:05 aby předvedl,
    jak sochy mají vypadat.
  • 00:10:08 Protože mě nebavilo,
    jak se dělaly.
  • 00:10:11 A do toho jsem se zažral.
  • 00:10:14 A ještě mě pak bavily ty sochy
    ve veřejným prostoru.
  • 00:10:18 Takže jsem takovej ještě
    sochař-krajinář.
  • 00:10:21 A tím se zpětně člověk vrací
    k těm krajinám,
  • 00:10:23 které jsem maloval jako malíř.
  • 00:10:32 Třeba ta Postel pro strom
    se zase vrací k té krajině.
  • 00:10:35 Je už to takové ekologické téma,
    které jde do politiky,
  • 00:10:39 kdy je ta krajina nemocná
    díky tomu působení člověka.
  • 00:10:45 A ten strom tam leží takhle
    vyvalený na nemocniční posteli.
  • 00:10:58 Tak to jsou Obludy,
    Nové obludy.
  • 00:11:01 Ty původní vznikly
    ještě koncem totáče.
  • 00:11:05 A byly v sádře a byly vystaveny
    na nějakém dvorku ve Vysočanech
  • 00:11:09 na takové mega výstavě,
    která prošla.
  • 00:11:13 Tam už byli Tvrdohlaví
    a různí lidi...
  • 00:11:17 A je to taková kombinace
    Českého středohoří s papalášema.
  • 00:11:22 Tehdy to byla parodie
    na to ÚV KSČ.
  • 00:11:25 A máme tady obludy furt.
    Ono to nevymizí.
  • 00:11:29 Vždycky najdou nějakou jinou
    formu.
  • 00:11:39 A tady tahle figura,
    tak to je rekonstrukce
  • 00:11:43 jedné z figur, která vznikla
    v Přední Kopanině v lomu.
  • 00:11:49 Já jsem byl takový trochu
    mladý klasik už tenkrát.
  • 00:11:52 Myslím, že to byl 84. rok.
  • 00:11:56 A studenti akademie
    a jejich kamarádi dělali
  • 00:11:59 takové neoficiální sympózium
    a mě tam přizvali.
  • 00:12:03 A já jsem tam viděl,
    jak otesávají ty kameny,
  • 00:12:07 který jsou krásný.
    A ty sochy vždycky nejsou
  • 00:12:11 tak úplně krásný
    jako ty původní kameny,
  • 00:12:14 tak přestože jsem původně kameník,
    tak jsem si říkal:
  • 00:12:17 Zkusím vybírat z těch vyhozených
    kamenů.
  • 00:12:21 A začal jsem z toho stavět
    figuru.
  • 00:12:24 No a potom jsem s těma dalšíma
    plastikama
  • 00:12:28 začal po Velvet Revolution,
  • 00:12:31 protože jsem se dostal na nějaká
    sympozia.
  • 00:12:38 V tu dobu, kdy jsem s tímhle začal,
    tak jsem dělal
  • 00:12:42 v Ostravě tu Minikrajinu,
    jak tomu říkám, na těch Fifejdách,
  • 00:12:48 že to je hektar a půl kopečků,
    údolí, mostů
  • 00:12:51 pro hru dětí i dospělých.
  • 00:12:54 A najednou jsem pochopil
    úplně jinak plastiku, prostor.
  • 00:13:00 A zjistil jsem,
    že v tom venkovním prostoru
  • 00:13:04 určité věci fungují zcela jinak,
    než jak si člověk přestavuje,
  • 00:13:07 když dělá v interiéru.
  • 00:13:10 Takže jsem do toho začal zapojovat
    přírodní elementy.
  • 00:13:14 To byla třeba ta Chmelnice,
    kde jsem to dělal
  • 00:13:17 ze zbytků chmele po sklizni,
    to proutí -
  • 00:13:21 takové ty figury,
    které tam tak vlají.
  • 00:13:24 A to člověka tak pohltí,
    že tím pádem
  • 00:13:27 jsem už tolik nemaloval,
    protože na to nebyl čas.
  • 00:13:31 Protože jsem se na plný pecky
    věnoval tomu konání té krajiny.
  • 00:13:36 Protože co může být úžasnějšího,
    než když člověk udělá něco,
  • 00:13:40 co někde je,
    lidi kolem toho chodí,
  • 00:13:43 mění se světlo, mění se nálada.
  • 00:13:46 A oni to potkávají
    někde na procházkách.
  • 00:13:50 Takže to je taky jedno z mých
    hesel,
  • 00:13:53 že sochař by měl být
    prodlouženou rukou boží tam,
  • 00:13:57 kde to ten bůh nestačil.
  • 00:14:12 To je moje diplomka,
    která je tady poprvé
  • 00:14:15 vystavená poté, co byla na té
    akádě, jak jsem v 69. roce.
  • 00:14:22 A moje máti byla vdova,
    válka končila,
  • 00:14:27 když mi bylo 3,5 roků,
  • 00:14:31 takže toto téma bylo ve mně
    velmi silné.
  • 00:14:34 My jsme třeba utíkali někde
    před bombardováním nebo tak,
  • 00:14:38 před frontou,
    ale vždycky mě dojímalo,
  • 00:14:41 jak ty samotné matky
    někde ve vlaku putují s tím dítětem
  • 00:14:45 a musejí se s tím nějak
    porovnat.
  • 00:14:49 Čili ona je vlastně madona
    na kolečkách
  • 00:14:52 nebo sedí na vozíčku,
    i když tam není skoro vidět.
  • 00:15:07 Já jsem spíš takový,
    že mě baví něco zkusit
  • 00:15:11 a pak dělat něco jiného.
  • 00:15:13 Takže pro spoustu lidí
    jsem možná nečitelný.
  • 00:15:16 Pro většinu lidí, kteří trošičku
    přece jenom pamatují,
  • 00:15:20 tak si pamatují Trpaslíky,
    Český rybník
  • 00:15:23 a ty větší znalci Plavkyně.
  • 00:15:26 A zbytek už nikdo nevnímá,
    protože to už je moc.
  • 00:15:31 A nevím, jestli to je správně,
    ale takhle mě to baví.
  • 00:15:35 Spíš než taková ta dílenská práce
    pro trh,
  • 00:15:39 tak mě baví si věci zkoušet.
    Každej je nějakej.
  • 00:16:00 -Být rodačkou z Chomutova
    a přestěhovat se do Kladna
  • 00:16:02 je sice podle hesla z bláta
    do louže,
  • 00:16:04 ale sochařce Dáše Šubrtové
    to ani v nejmenším nevadí.
  • 00:16:08 Absolventka sochařského ateliéru
    Kurta Gebauera
  • 00:16:10 na Vysoké škole uměleckoprůmyslové
    v Praze,
  • 00:16:13 kde řadu let působila
    také jako jeho asistentka,
  • 00:16:16 se věnuje nejen své volné
    tvorbě,
  • 00:16:18 ale mnoho let působí také
    jako kurátorka a iniciátorka
  • 00:16:22 mnoha uměleckých akcí.
  • 00:16:24 V Praze vede galerii Makráč
    a léta působila také tady,
  • 00:16:27 v bývalém dole Mayrau.
    Založila zde galerii
  • 00:16:30 a řadu let pro ni připravovala
    kulturní program -
  • 00:16:33 workshopy, plenéry
    a pravidelné intervence umělců
  • 00:16:36 v tomto specifickém prostředí.
    Je optimistka.
  • 00:16:40 Léta se snaží pomoci zkultivovat
    životní prostor,
  • 00:16:43 ve kterém se pohybujeme.
  • 00:16:49 -Tady jsme teď na dole Mayrau.
  • 00:16:51 Tady to jsou kamenné obrazy.
    A je to taková recyklace.
  • 00:16:56 Takový památník, protože tohle je
    vyzdívka z jiného dolu,
  • 00:17:03 který byl tady nedaleko
    a byl zrušen.
  • 00:17:08 A tady vidíme pozůstatky těch patek
    těžní věže.
  • 00:17:14 Já jsem prakticky s nimi
    nic nedělala,
  • 00:17:16 jenom jsem je očistila
    od malty.
  • 00:17:19 Podle mě ty kresby
    a otisk toho železa,
  • 00:17:22 jak to funguje samo za sebe.
  • 00:17:25 Vlastně takové recyklování matérie
    je mi docela blízké
  • 00:17:30 a někdy by člověk mohl ustoupit
    do pozadí
  • 00:17:35 a nechat vyznít celé ty příběhy
    a tu historii toho kamene.
  • 00:17:47 Ta řada je tady takhle myšlena,
    že těmi průhledy
  • 00:17:51 je vymezení území toho území,
    že tady je takový
  • 00:17:55 předěl té krajiny,
    která předtím byla taky holá.
  • 00:18:01 Nerostly tady žádné stromy,
    byly tady navážky z toho dolování.
  • 00:18:06 Takže je to i takový
    symbol znovuoživení krajiny.
  • 00:18:20 Od té doby, co žiju na Kladně,
    tak mě zajímá jak to uhlí,
  • 00:18:24 tak ten zbytek,
    co po něm zůstane.
  • 00:18:27 Popel, škvára, haldy...
  • 00:18:30 Vlastně všechno, co se týká
    zase přeměny té matérie.
  • 00:18:38 Tohle to je konkrétně
    kladenský koks.
  • 00:18:41 A základní tvar - vejce,
    prvopočátek života.
  • 00:18:46 Takže jsem si to tak jako
    zglorifikovala v tomhle tom.
  • 00:18:50 Na to navazovala Černá Madona
    pokrytá černým uhlím.
  • 00:18:56 Je to zase taková otázka,
    jestli dřív nebyla Pana Marie,
  • 00:19:00 bohyně Isis.
  • 00:19:02 A to jsou stromy,
    které byly před dvěma lety
  • 00:19:08 na Landscape festivalu
    na Nákladovém nádraží Žižkov.
  • 00:19:14 A já jsem požádala organizátory,
    jestli by mi přivezli vagón uhlí.
  • 00:19:21 Takže jsem na tom udělala takovou
    jako krajinu,
  • 00:19:24 ze které jenom symbolicky byly
    nainstalované tři stromy.
  • 00:19:31 Jmenovalo se to
    Revitalizace, rekultivace,
  • 00:19:34 protože mám takový sporný názor
    na ty současné rekultivace,
  • 00:19:38 které se dělají, že to je trošku
    jenom propírání peněz.
  • 00:19:45 Tohle je jedna z hald dolu
    Mayrau.
  • 00:19:48 Postupně tady rostou takový různý
    divný byliny a rostliny.
  • 00:19:54 A jak je to sypké,
    tak se to všechno mění
  • 00:19:58 a tak se tady odkrývají různé
    vrstvy.
  • 00:20:01 Je tady vidět kousek popílku
    z kotelny.
  • 00:20:05 Támhle je navezená škvára
    z Poldovky.
  • 00:20:10 Támhle jsou vidět takový různý
    jako prohořívaný barvy,
  • 00:20:14 od takové světle oranžové
    až do temně černé.
  • 00:20:18 Občas si tu beru materiál
    na své sochy.
  • 00:20:23 A vždycky, když pracuju s pojmem
    morfologie hmoty
  • 00:20:28 nebo proces transformace krajiny
    nebo tvary hmot,
  • 00:20:33 tak si vždycky vzpomenu na tohle
    místo,
  • 00:20:36 protože to je úplně klasický
    příklad,
  • 00:20:39 jak můžeme, někdy až přehnaně,
    s tou matérií pracovat.
  • 00:20:57 Tohle je takový model.
  • 00:20:59 Já jsem to nazvala Severní obloha,
    protože znázorňuje hvězdné nebe,
  • 00:21:04 ale zároveň je v tom princip
    krystalizace.
  • 00:21:08 Bylo to vystaveno v jednom prostoru
    v Modřanské zvonici,
  • 00:21:12 která má takový pohanský
    původ.
  • 00:21:15 Jsou v tom archetypy
    vykrystalování hmoty.
  • 00:21:18 Takže jsou tam spojený -
    taková ta přesná geometrická forma
  • 00:21:23 a přitom je tam ruční,
    vyšívaná hvězdná obloha.
  • 00:21:30 Takže to jsou takový ty, možná,
    mužský, ženský princip?
  • 00:21:34 Ten princip Země jako toho
    ženství, matérie,
  • 00:21:40 temnoty, černé barvy...
    To všechno s tím souvisí.
  • 00:21:52 Tady o tom se mi trochu
    těžce mluví,
  • 00:21:54 protože to jsou vlastně...
  • 00:21:56 Jmenuje se to Dvojčata.
    Jsou to sestry Válovy.
  • 00:22:00 Vychází to z nějakých těch principů
    těch starých Venuší,
  • 00:22:05 takže jsou tam zdůrazněny
    nějaké ženské tvary.
  • 00:22:10 Je to odkaz i na ten
    Egypt.
  • 00:22:13 Že jsou to takové poklopy
    na sarkofág.
  • 00:22:16 A takhle, jak stojí,
    jsou to takový trošku duchové.
  • 00:22:22 Vystavila jsem je zatím
    jenom dvakrát.
  • 00:22:25 Jednou to souviselo
    s mojí výstavou v loňském roce
  • 00:22:27 v galerii města Blanska.
  • 00:22:31 Ta výstava se jmenovala
    Salve Vale.
  • 00:22:33 A bylo to celý spojený
    s přechodem a iniciací do podzemí.
  • 00:22:39 Dříve se rituálně lidi
  • 00:22:42 podzemím zasvěcovali
    do nějakých tajemství.
  • 00:22:47 Takže celá ta výstava
  • 00:22:49 byla jakoby symbolické
    vstoupení do podzemí.
  • 00:22:53 A takoví strážci tam byli socha -
    Dvojčata.
  • 00:23:00 -Sochařské studio Bubec v pražských
    Řeporyjích,
  • 00:23:03 které vede Čestmír Suška,
    rozšířilo svoje aktivity
  • 00:23:06 a teď na jaře otevřelo novou
    zahradu,
  • 00:23:08 která funguje jako sochařský park,
    dětské kreativní hřiště
  • 00:23:11 a místo setkávání.
  • 00:23:13 Mezi pracemi umělců jako tu také
    socha Kouř od Dáši Šubrtové.
  • 00:23:17 Ta byla původně určena
    pro Řeporyjské náměstí,
  • 00:23:20 ale protože byla vandaly poničena,
    byla přemístěna právě sem.
  • 00:23:25 -Já vždycky dělám věci
    pro konkrétní prostor.
  • 00:23:28 Vždycky si to místo ohledám,
  • 00:23:31 zkoumám jeho historické
    souvislosti.
  • 00:23:35 Všechny věci,
    které k tomu místu patří.
  • 00:23:39 Ptám se i lidí,
    jak s tím prostorem nakládají,
  • 00:23:42 jak co cítí a tak podobně.
  • 00:23:45 Takže ten Kouř byl opravdu dělaný
    doprostřed návsi,
  • 00:23:49 jako něco zneklidňujícího,
    co tam prostě nemá co dělat.
  • 00:23:53 Když někde něco kouří,
  • 00:23:55 je to prostě známka,
    že někde něco hoří.
  • 00:23:57 Takže spojení s tím bezpečím.
    Takhle jsem to myslela.
  • 00:24:07 Je to spíše myšleno
    jako transformace hmoty.
  • 00:24:11 Protože předtím bylo něco
    a je z toho nyní kouř.
  • 00:24:15 Takže uhlí nebo dřevo.
  • 00:24:18 A dříve taky ten kouř mytologicky
    znamenal
  • 00:24:21 takovou prosbu,
    která dojde až k bohům.
  • 00:24:31 Tohle je model hvězd,
    které by měly být
  • 00:24:35 trošku takový vrhačský
    hvězdy,
  • 00:24:38 které budou umístěny v Opavě
    v rámci Landscape festivalu.
  • 00:24:43 Vždycky každá budova,
    která je problematická,
  • 00:24:46 buď nemá majitele, chátrá,
    nebo je to tak trošku brownfield,
  • 00:24:50 který je na spadnutí
    a nikdo se o něj nestará.
  • 00:24:53 Nějaká stará továrna,
  • 00:24:56 která by mohla být nějakým způsobem
    využitá,
  • 00:24:58 tak bude mít tuhle tu černou
    hvězdu.
  • 00:25:02 Mě baví najít nějaký prostor,
    který není využívaný,
  • 00:25:07 dát mu nějaký náčrt
    nějakého smyslu
  • 00:25:11 a pak se uvidí, jestli se toho
    někdo chytne nebo ne.
  • 00:25:23 -V nejstarší části kladenské
    Poldovky
  • 00:25:26 se v současné době bourá bývalá
    elektrárna.
  • 00:25:28 A právě z ní pochází
    materiál pro budoucí sochy.
  • 00:25:36 Město totiž požádalo
    Dagmar Šubrtovou o projekt
  • 00:25:38 na revitalizaci satelitní části
    Kladna,
  • 00:25:41 kde bude umístěno několik děl
    současných autorů.
  • 00:25:59 -Město Kladno si vybralo mě
    a Čestmíra Sušku.
  • 00:26:02 A já jsem požádala
    Kurta Gebauera,
  • 00:26:05 že by byl dalším autorem,
    a Matěje Al-Aliho.
  • 00:26:09 Byli jsme se podívat na obhlídky
    a vybrala jsem materiál.
  • 00:26:13 Autoři se shodli na tom,
    že ten materiál je vhodný.
  • 00:26:16 A teď budeme s městem řešit
    další kroky.
  • 00:26:22 Já jsem si vybrala tenhle kus,
    protože mně to připomíná
  • 00:26:25 takový suchý stromy,
    třeba v Krušných horách
  • 00:26:29 ty stromy díky kyselým dešťům
  • 00:26:32 v 60., 70. až 80. letech
    úplně umíraly.
  • 00:26:37 Takže to bude taková jakoby
    připomínka toho,
  • 00:26:40 když se o to nějakým způsobem
    nebudeme starat,
  • 00:26:43 tak je možný, že ty stromy budou
    vypadat trošku jako pahýly.
  • 00:26:48 Protože i ty nový stromy,
    který tam byly zasazeny,
  • 00:26:51 nejsou tak odolný.
  • 00:26:53 Takže je možný,
    že se to bude opakovat.
  • 00:27:02 Samozřejmě mám vzory.
  • 00:27:04 Je to Louise Bourgeois,
    Kiki Smith...
  • 00:27:08 Najdou se, ale spíš mám vzory
    v těch vědcích
  • 00:27:12 a v těch lidech, kteří už jsou
    v jiném oboru než v uměleckém.
  • 00:27:17 Protože to propojování...
  • 00:27:19 Mě to vlastně baví,
    to propojování.
  • 00:27:21 Jak dělám i tu kurátorskou práci
    nebo tak,
  • 00:27:23 tak je to taky o tom propojování
    lidí, témat.
  • 00:27:26 Vlastně dneska je to trošku
    možná naše taková bolest
  • 00:27:31 tý dnešní doby, že se uzavíráme
    a zplošťuje se to vnímání.
  • 00:27:54 -Pro Jiřího Černického
    je typická intermediální tvorba.
  • 00:27:58 Pohybuje se mezi
    různými uměleckými médii
  • 00:28:00 a ta podřizuje myšlence či tématu.
    Nebo klidně jen nápadu,
  • 00:28:04 jak bylo vidět na jeho nedávné
    výstavě v galerii Rudolfinum,
  • 00:28:07 kde řada projektů byla těžko
    uskutečnitelnou utopií.
  • 00:28:11 Ale o to šlo.
  • 00:28:13 Socha hraje v jeho tvorbě
    významnou roli,
  • 00:28:15 podob však může nabývat různých.
  • 00:28:17 Třeba si ji můžeme
    jen představovat.
  • 00:28:19 Nebo může mít i jiné využití
    než jen estetickou funkci.
  • 00:28:29 -Ten Skate je nějaká parafráze
    na sokl.
  • 00:28:32 Většinou se sokl používá,
    aby vypíchl sochu,
  • 00:28:34 aby ji nějakým způsobem
    zdůraznil
  • 00:28:36 nebo aby z ní udělal něco,
    dejme tomu,
  • 00:28:39 z tý sochy mimořádnýho.
  • 00:28:42 A to mi je nepříjemný,
    protože si myslím,
  • 00:28:45 že tím se ta socha
    jako taková degraduje
  • 00:28:47 místo toho, aby se podpořila.
  • 00:28:50 A pro mě výsledným dílem je
    si představit,
  • 00:28:52 že to něco, co nás přesahuje,
    dělá triky.
  • 00:28:56 Dělá triky s tím Skatem.
  • 00:28:59 A skáče na ty zdi s těma freskama,
    ornamentama a tak.
  • 00:29:02 A hlavně to dělá mistrně.
    Nepředstavitelně dobře to dělá.
  • 00:29:06 Takže si dokážeš představit,
  • 00:29:08 jak by třeba bůh
    dělal triky na skatu.
  • 00:29:14 Abych podpořil to tajemství,
    tak jsou tam udělaný oltáře,
  • 00:29:18 které mají vypadat
    jako současné sochy,
  • 00:29:21 ale jsou inspirovaný
    karibskými oltáři,
  • 00:29:24 které sdílejí různé náboženské
    představy.
  • 00:29:28 Chtěl jsem je udělat
    ze současných věcí.
  • 00:29:31 Takže jsou tam od nějakých
    stříkaček
  • 00:29:34 po nějaký mobily
    nebo nějaké skleněné střepy.
  • 00:29:38 Nebo takový podivný věci,
    který fungují tak,
  • 00:29:40 že je někdo přinesl
  • 00:29:42 a dal je jako obětinu
    pro srdce toho oltáře.
  • 00:29:53 Současná socha není
    nějaký kompaktní jednotný celek,
  • 00:29:57 který nese jednu myšlenku,
    ale je to střed jakýchsi představ,
  • 00:30:01 který směřuje pouze
    k té kompaktnosti,
  • 00:30:04 protože jinak by to nebyla socha,
    spíš by to byl objekt.
  • 00:30:07 Tak, kde se ta kompaktnost
    rozpadá do nějakého multitvaru,
  • 00:30:11 který je dejme tomu propojený
    třeba, nevím,
  • 00:30:14 laťkama nebo nitkama,
    tak už to přelejzá víc do objektu.
  • 00:30:18 Myslím si, že socha by měla být
    kompaktní.
  • 00:30:21 Čili mně jde o kompaktnost
    té věci,
  • 00:30:23 ale zároveň je to svým způsobem
    taková jakoby kumulace
  • 00:30:26 různých nepřirozených věcí,
    které dohromady mají inspirovat
  • 00:30:30 toho člověka, aby si ji určitým
    způsobem rozečítal.
  • 00:30:33 A spíš jde o ty třecí plochy.
    O to, co je mezi tím.
  • 00:30:44 Já si myslím,
    že je to dobrá strategie
  • 00:30:45 jak použít tyhle ty sochy,
    které jsou vlastně průměrné,
  • 00:30:48 jsou to umělecká díla,
    já je nechci ničit.
  • 00:30:50 Já je nechci ale ani strkat
    do depozitářů.
  • 00:30:53 Chci, aby zůstaly tady,
    ti Gottwaldi,
  • 00:30:55 ale chci je použít
    k nějakému druhu bláznivý,
  • 00:30:58 třeba liberální propagandy.
  • 00:31:00 K ethosu třeba svobody
    nebo k nějaký třeba zábavě
  • 00:31:03 nebo k praktickým účelům.
  • 00:31:05 A myslím si, že to je adekvátní
    k této době, ve které žijeme.
  • 00:31:11 Já se snažím zacházet s tou sochou
    pragmaticky.
  • 00:31:14 Ne jako s ideologickou sochou,
    ale s nějakým instrumentem,
  • 00:31:19 který mi slouží k nějakému jinému
    využití.
  • 00:31:22 V tomto případě chci využít
    výhřevnost toho bronzu,
  • 00:31:25 protože dobře vodí teplo,
    pro to, abych mohl péct chleba.
  • 00:31:28 Když bude konec komunismu
    a neví se, co s tím.
  • 00:31:31 To se ti může stát.
    To se nám přeci stalo taky.
  • 00:31:33 Prostě už neexistuje Lenin,
    neexistuje tenhle ten
  • 00:31:36 šílený kontext,
    pojďme to využít k něčemu jinýmu.
  • 00:31:39 Můžeme třeba udělat z toho bronzu
    zvon a dát ho do kostela!
  • 00:31:43 Ono to bude dělat trošku jiný zvuk,
    alternativní zvuk.
  • 00:31:46 Třeba se to celý rozpadne.
  • 00:31:48 Nebo pojďme s tím udělat právě to,
    co jsem navrhl.
  • 00:31:50 Pojďme zkusit to využít
    k praktickým účelům.
  • 00:31:53 Že celá vesnice na návsi
    bude péct chleba v téhle té soše,
  • 00:31:56 protože se to k tomu
    perfektně hodí!
  • 00:32:03 Veřejný prostor
    je velmi specifický.
  • 00:32:06 Protože tam komunikuješ i s lidmi,
    kteří s tebou komunikovat nechtějí.
  • 00:32:10 Výhodou galerie je,
    že tam přijdou lidi svobodně,
  • 00:32:13 že chtějí s tebou komunikovat.
    Když jsi ve veřejným prostoru,
  • 00:32:16 tak se ocitáš někde,
    kde jsi totálně šumák, těm lidem.
  • 00:32:21 Vlastně lidi stejně nevidí tu sochu
    ve veřejný prostoru.
  • 00:32:24 Koukají na to
    a vůbec netuší, o čem to je.
  • 00:32:27 Proto se snažím být
    co nejjednodušší.
  • 00:32:29 Najít nějaký mechanismus,
    jak se s těmi lidmi dohodnout.
  • 00:32:32 Jinak proč bych tam lezl,
    do veřejného prostoru?
  • 00:32:35 Můžu si inťoušit v galerii.
  • 00:32:39 Snažím se, což bývá dost těžký,
    najít takový způsob řeči,
  • 00:32:42 abych zůstal v té kvalitě,
    ale aby došlo
  • 00:32:45 k tomu protnutí mezi mnou
    a tím nezávislým divákem.
  • 00:32:53 Já si primárně neříkám,
    že budu pracovat se sochou.
  • 00:32:56 Já pracuju s idejemi.
    A těm vlastně podřizuju ty média.
  • 00:33:01 Takže já se ani necítím
    moc jako sochař.
  • 00:33:05 Sice běžně dělám sochy,
  • 00:33:07 ale dělám je,
    protože mi nic jiného nezbývá.
  • 00:33:10 A takhle používám video,
    fotografii...
  • 00:33:12 Vlastně jakékoliv médium.
    Ale že bych si byl
  • 00:33:14 nějak jistý v kramflecích
    jako sochař, to moc jako...
  • 00:33:20 Já si nechám radit od sochařů.
    Třeba potřebuju něco odlít
  • 00:33:24 nebo potřebuju třeba zacházet
    s nějakým materiálem,
  • 00:33:27 tak se to musím naučit.
  • 00:33:30 A myslím si, že pak,
    když se ti to podaří,
  • 00:33:32 že to je základní úspěch té sochy,
    že může fungovat.
  • 00:33:35 A pak si můžeš úplně debatovat
    o všem.
  • 00:33:37 To znamená, že socha může být
    svým způsobem dekorativní,
  • 00:33:40 může být čistě zábavná,
    může dotvářet park,
  • 00:33:43 může dotvářet architekturu,
    cokoliv.
  • 00:33:45 Můžeš být angažovaný, opravdu.
  • 00:33:48 Můžeš dělat pomník, můžeš dělat
    vzpomínkovou záležitost.
  • 00:33:51 Můžeš dělat pietní záležitost...
  • 00:33:54 Záleží na kvalitě umělce,
    jak toho samozřejmě využije.
  • 00:34:13 -Výstavu v Trojském zámku,
    kterou Galerie hlavního města Prahy
  • 00:34:16 uspořádala k padesátinám sochaře
    a architekta Jiřího Příhody,
  • 00:34:20 pojmenoval autor zcela lapidárně
    a jednoduše - Sochy.
  • 00:34:24 Nejsou to ale jenom sochy,
    jimiž se Příhoda zabývá.
  • 00:34:27 Jeho tvorba obsahuje objekty,
    instalace,
  • 00:34:30 interiéry, budovy, video, design,
    konstrukce nebo kulisy.
  • 00:34:35 Současná retrospektiva
    představuje průřez jeho tvorbou
  • 00:34:37 od 80. let až po současná
    monumentální
  • 00:34:40 sochařsko-architektonická díla.
  • 00:34:44 Pro Příhodu je prvotní práce
    s prostorem,
  • 00:34:46 což při každé příležitosti
    zdůrazňuje.
  • 00:34:49 A současná výstava je dokladem
    toho,
  • 00:34:51 že s prostorem skutečně pracovat
    umí.
  • 00:34:53 A protože autor žije
    s rodinou v Americe,
  • 00:34:55 náš rozhovor probíhal
    telefonicky:
  • 00:35:01 -Když jsem se ocitl v tom lese
    toho sochařského parku Rotšejn,
  • 00:35:04 tak jsem se rozhodl,
    že po takových prvních
  • 00:35:06 hrozně roztržitých a fragmentálních
    informací toho,
  • 00:35:08 co se děje ve světě,
    bylo akční umění
  • 00:35:12 a umění performance
    a minimalistické umění,
  • 00:35:15 tak jsem začal činit
    přímo v té krajině,
  • 00:35:17 kterou jsem od dětství znal.
  • 00:35:20 A bylo to ale ve stylu takového
    jakoby graffiti umění
  • 00:35:23 a záměrně jsem to dělal všechno
    anonymně.
  • 00:35:26 To byly vlastně moje první
    prostorové věci,
  • 00:35:28 dalo by se říct v uvozovkách
    "sochy".
  • 00:35:32 Takže vlastně mi jde o práci
    s prostorem.
  • 00:35:35 Prostor je pro mě primární věc.
  • 00:35:38 Takže nejprve to začalo
    s těma sochama,
  • 00:35:40 které vždycky mají nějaký svůj
    prostor.
  • 00:35:42 Pro mě byl ten kruh,
    který procházel dveřmi.
  • 00:35:45 Končí a začíná nade dveřmi.
  • 00:35:47 Pak to byla ta věc ze zdi,
    co je v Národní galerii.
  • 00:35:49 Zvenku to vypadá jako socha,
    ale dá se do toho strčit hlava.
  • 00:35:52 A vevnitř je takový
    malý mikroprostor.
  • 00:35:54 Tak o tom vlastně můžeme mluvit
    jako o soše,
  • 00:35:56 ale přitom už v sobě
    nesou prvky použitelnosti
  • 00:35:59 nebo té funkčnosti architektury.
  • 00:36:03 Čtverec v moři
    byla primární taková základní věc,
  • 00:36:06 kterou považuji
    za takový jakoby úplně první počin
  • 00:36:10 tím směrem,
    kde jsem se jakoby vyvázal
  • 00:36:13 z toho tradičního umění
    ve smyslu té grafiky a kresby.
  • 00:36:16 A posunul se do úplně jiného
    způsobu přemýšlení.
  • 00:36:26 Chrliče, který jsou hned
    u toho vstupu,
  • 00:36:28 ty olovění orli
    nebo i ty velryby -
  • 00:36:32 to je na výsost sochařská věc.
    Jde spíše jde o ten koncept
  • 00:36:36 nebo o tu iniciační myšlenku
    té věci.
  • 00:36:39 Ta je u toho hodně důležitá,
    jak bych to řekl,
  • 00:36:41 takový jakoby akt
    nebo je to vlastně takové gesto.
  • 00:36:46 Ty velryby, to je taková
    jako protoekologická věc pro mě,
  • 00:36:50 protože v roce 1980
    se ve Spojených státech
  • 00:36:53 zvedlo obrovské hnutí,
  • 00:36:55 a byl to i začátek Greenpeace
    v té době,
  • 00:36:58 proti průmyslovému lovu velryb
    a vůbec jiné exploataci přírody.
  • 00:37:02 Takže to bylo ekologické téma,
    které mě tenkrát zajímalo
  • 00:37:05 a ty Velryby jsem tam udělal
    jako takové zvláštní objekty.
  • 00:37:08 Jako takovou výzvu,
    že to jsou vlastně
  • 00:37:11 úplně neuvěřitelný, krásný
    a navýsost inteligentní zvířata,
  • 00:37:14 tak my jsme je vyhubili
  • 00:37:16 jako zdroj laciného oleje
    do svítidel.
  • 00:37:18 Což mi připadá úplně
    absurdní.
  • 00:37:24 Objekty jsou ty věci,
    které můžeš vzít
  • 00:37:27 a dát je do jakéhokoliv
    prostoru.
  • 00:37:29 Je to takový základní jednoduchý
    rozlišení.
  • 00:37:31 Instalacemi nazývám to,
    co vznikne na určitém místě
  • 00:37:34 a nedá se z toho místa
    přesunout.
  • 00:37:36 Tím pádem nemá to smysl
    bez toho místa.
  • 00:37:39 A potom jsou to videopráce,
    kterýma jsem se zabýval
  • 00:37:42 hlavně ke konci 90. let,
    které záměrně pracují
  • 00:37:45 s jiným filmem
    a ten film upravuju.
  • 00:37:47 Nebo s jiným videomateriálem.
  • 00:37:49 Takže já mám takovýhle tři základní
    kategorie.
  • 00:37:52 Z čehož ta instalace je pro mě
    taková nejdůležitější
  • 00:37:55 a té se věnuji nejsoustavněji.
  • 00:38:01 Ono to samozřejmě začalo tím,
    že už kdysi,
  • 00:38:03 na přelomu roku 2000/2001,
    mě jeden sběratel požádal,
  • 00:38:09 jestli bych mu nenakreslil
    pár skic,
  • 00:38:11 jak naložit s jeho letním domem.
  • 00:38:13 Tam jsem poprvé začal přemýšlet,
    co s domem, co s architekturou.
  • 00:38:18 V té době světově přišel
    takový velký trend,
  • 00:38:21 kdy se začaly stavět vyloženě
    krásné domy,
  • 00:38:24 který jsou na hranici jakoby
    sochy.
  • 00:38:26 Což vlastně Frank Gehry
  • 00:38:28 je jeden z nejznámějších příkladů
    dnešní doby.
  • 00:38:30 Byl to Zahy Hadid,
    která nedávno umřela.
  • 00:38:33 A těch soukromých inspirací,
    v tom smyslu
  • 00:38:36 pojetí architektury hraničící
    s výtvarným uměním
  • 00:38:38 a překročení žánru.
  • 00:38:40 A to si myslím,
    že ve mně vzbudilo zájem
  • 00:38:43 jako sochaře nebo člověka,
    který pracuje s prostorem.
  • 00:38:46 O tom takto přemýšlet.
  • 00:38:48 Mezi tím jsem pro svoji rodinu
    zrekonstruoval dva staré domy,
  • 00:38:51 takže jsem se i prakticky
    zapojil do architektury.
  • 00:38:53 A to mi v podstatě zůstalo.
  • 00:38:58 Zatím takový nejkomplexnější
    projekt nebo dvě realizace,
  • 00:39:01 co se mi podařilo,
    byla právě tahle ta archa
  • 00:39:04 před tím zámkem v Tróji.
  • 00:39:06 A potom před dvěma roky
    se mi podařilo zrealizovat
  • 00:39:08 poustevnu na Designbloku
    v roce 2014.
  • 00:39:11 Což byla technicky hodně taková
    náročná stavba.
  • 00:39:14 Relativně stejně veliká
    jako tahle ta Archa.
  • 00:39:18 To je vlastně věc, kterou jakoby
    začíná a uzavírá ta výstava.
  • 00:39:21 Proto je změrně umístěná
    takhle navenek.
  • 00:39:24 Je to určité vyvrcholení
    mé aktivity od roku 2011
  • 00:39:28 a zároveň vlastně je nejasněji
    definovaná
  • 00:39:31 ta funkce, možnosti toho použití
    jako galerijní objekt.
  • 00:39:36 Takže pokud to dopadne dobře,
    tak myslím,
  • 00:39:39 že příští rok bych se dočkal
    i toho,
  • 00:39:41 že ta archa bude fungovat
    v běžném provozu.
  • 00:40:02 -V klubu Topičova salonu
    na Národní třídě v Praze
  • 00:40:05 je v současné době k vidění
    výstava s názvem
  • 00:40:07 Vše může souviset se vším.
  • 00:40:09 Je uspořádána k nedožitým
    80. narozeninám
  • 00:40:12 malíře, grafika a básníka
    Rudolfa Němce.
  • 00:40:15 Představuje výběr z jeho tvorby
    zejména z období
  • 00:40:18 60. až 90. let minulého století.
  • 00:40:22 Vrstevník Karla Nepraše
    a Jiřího Sopka
  • 00:40:24 patřil k nejvýraznějším osobnostem
    neoficiálního českého umění
  • 00:40:28 druhé poloviny 20. století.
  • 00:40:33 -Rudolf Němec patřil k autorům,
    kteří nastupovali
  • 00:40:35 na výtvarnou scénu
    v 60. letech 20. století.
  • 00:40:39 A v podstatě se připojil
  • 00:40:42 k tehdy aktuálnímu proudu
    nové figurace.
  • 00:40:44 Byl takovým velmi zajímavým
    pandánem
  • 00:40:49 k dílům Jiřího Načeradského,
    Jiřího Sopka
  • 00:40:52 a nebo Otakara Slavíka.
  • 00:40:53 On si vlastně našel
    velmi specifickou polohu,
  • 00:40:56 výtvarnou metodu, která spočívala
    v přístupu otisku.
  • 00:41:00 Měl velký vztah k experimentu.
  • 00:41:03 Jeho malby od počátku
    měly charakter psychofyzické akce.
  • 00:41:07 Rád otiskoval svůj obličej,
    svoje tělo
  • 00:41:10 nebo tělo svých přátel
    přímo do obrazové plochy.
  • 00:41:25 Od 70. let začal opouštět
    takovou tu temnou monochronní malbu
  • 00:41:29 a začal se čím dál více zajímat
    o kolorit, o výraznou barevnost.
  • 00:41:34 Namísto otisků,
    který byl typický v 60. letech,
  • 00:41:37 tak začal uplatňovat princip
    šablon.
  • 00:41:40 Většinou ho zajímal rastr,
    taková pravidelná mřížka,
  • 00:41:44 kterou přenášel na obrazovou plochu
    stříkáním.
  • 00:42:00 Žlutý obraz
    prezentuje tvorbu 80. let,
  • 00:42:03 protože jednak se v něm nachází
    téma figury.
  • 00:42:06 Dvě takové schoulené v pozici,
    což je téma,
  • 00:42:09 které uplatňoval
    po celý život.
  • 00:42:11 A navíc je tady taková ta
    krásná přesná mřížka.
  • 00:42:14 Jmenuje se Zamyšlená
  • 00:42:16 a já jsem z druhé strany obrazu
    zjistila,
  • 00:42:21 že je tam taková malá poznámka,
    že by to měla být jeho dcera.
  • 00:42:35 Já jsem na této výstavě chtěla
    zdůraznit i to,
  • 00:42:37 že Rudolf Němec byl nejen
    vynikající vizuální umělec,
  • 00:42:42 ale také literát a básník.
  • 00:42:46 Proto jsou tady v prostoru
    výstavy
  • 00:42:48 také uplatněny citáty z jeho
    myšlenek, vizí a básní.
  • 00:43:11 -Jak ovlivnili umělci tvůrčí svět
    Bohumila Hrabala a on zase je?
  • 00:43:15 Jaké inspirační a iniciační momenty
    se projevily
  • 00:43:18 v jejich vzájemném působení
    a odrazily se
  • 00:43:21 jak v Hrabalově tvorbě,
    tak v dílech jeho přátel?
  • 00:43:24 O tom pojednává kniha Evy Čapkové
    Bohumil Hrabal a výtvarné umění,
  • 00:43:28 která v dílčích kapitolách
    mapuje
  • 00:43:31 Hrabalovy vztahy k některým
    českým umělcům
  • 00:43:34 druhé poloviny 20. století.
  • 00:43:36 Autorka se opírá
    o řadu vzpomínkových textů
  • 00:43:39 a mnohá svědectví pamětníků,
    které během přípravy pořídila.
  • 00:43:45 Kniha, kterou doprovází
    více než 40 reprodukcí
  • 00:43:47 výtvarných děl,
    byla právě pokřtěna.
  • 00:43:54 -Vyšla jsem z osoby
    Vladimíra Boudníka,
  • 00:43:57 protože Hrabal se s Boudníkem
    potkává v 50. letech,
  • 00:44:03 kdy společně pracovali
    na Kladně.
  • 00:44:05 Boudník tam byl na dobrovolné
    brigádě.
  • 00:44:07 Hrabal s spíš na nedobrovolné,
    ale spřátelili se
  • 00:44:10 a Boudník u Hrabala
    přes rok bydlel.
  • 00:44:14 No a Boudník seznamoval Hrabala
    s dalšími,
  • 00:44:17 jako byl například
    Oldřich Hamera,
  • 00:44:18 kterého Boudník naučil
    své vlastní grafické techniky.
  • 00:44:22 Dále třeba jeho spolužák
  • 00:44:24 ze státní grafické školy,
    Zdeněk Bouše.
  • 00:44:27 A pak přicházeli další
    jako Ladislav Michálek,
  • 00:44:30 tady třeba Hrabal s Oldřichem
    Hamerou jedou na Budníkovu výstavu.
  • 00:44:37 A tady například je linoryt
    Zdeňka Boušeho,
  • 00:44:41 který ukazuje Boudníka
    na zemědělské brigádě.
  • 00:44:44 A vlastně je zajímavé,
    jak Hrabal seznamoval Boudníka
  • 00:44:47 zase se svým okruhem přátel,
  • 00:44:50 ať už to byl například Egon Bondy
    nebo Jiří Kolář.
  • 00:45:00 Hrabal byl sám i výtvarně
    činný.
  • 00:45:03 Dělal koláže a měl umělce
    okolo sebe,
  • 00:45:06 kteří se koláží zabývali.
  • 00:45:08 Ať už to byl Jiří Kolář
    a nebo později Oldřich Hamera.
  • 00:45:11 A vlastně je zajímavé,
    jak on zpracovával
  • 00:45:14 jednu a tutéž látku literárním
    i vizuálním způsobem.
  • 00:45:31 Se Zdeňkem Boušem
    měl velice zvláštní vztah.
  • 00:45:34 Dá se mluvit o respektu
    těchto dvou osob.
  • 00:45:38 A od Zdeňka Boušeho například
    pochází tento portrét,
  • 00:45:41 který, myslím, že je docela známý -
    Hrabalovo naslouchající ucho.
  • 00:45:45 Kterým potom Hrabal
    obdarovával také své obdivovatele.
  • 00:46:06 -Dlouholetá pedagogická
    i tvůrčí dráha
  • 00:46:08 Adély Matasové
    už dávno nese své ovoce.
  • 00:46:11 Jejími ateliéry konceptuální
    a intermediální tvorby,
  • 00:46:14 ať už na UMPRUM v Praze
  • 00:46:16 nebo na Fakultě umění a designu
    Západočeské univerzity v Plzni,
  • 00:46:19 prošlo několik generací
    absolventů,
  • 00:46:22 z nichž mnozí dnes patří
    mezi etablované umělce.
  • 00:46:25 V galerii U bílého jednorožce
    v Klatovech
  • 00:46:28 se teď někteří z nich potkali
    na společném projektu
  • 00:46:30 nazvaném
    Teorie chlupatého míče.
  • 00:46:34 Tým 15 umělců,
    mezi něž patří například
  • 00:46:36 Jiří Černický, Matěj Al-Ali,
    Tereza Fišerová,
  • 00:46:39 Zdena Kolečková, Pavel Kopřiva,
    Alena Kotzmannová,
  • 00:46:43 Lukáš Machalický, Tomáš Moravec
    a další,
  • 00:46:45 tu prezentuje širokou plejádu
    uměleckých přístupů.
  • 00:46:52 -Chlupatej míč nelze učesat.
    Prostě kdykoliv ho češete,
  • 00:47:00 tak má někde nějaký pěšinky
    nebo zádrhele, šošolky...
  • 00:47:04 Tak jako třeba
    chlapecká hlava.
  • 00:47:07 A jelikož my jsme začali
    tu výstavu tím,
  • 00:47:11 že budeme dělat věci na míru
    a zjistili jsme,
  • 00:47:16 že vůbec neděláme věci na míru,
    že vlastně děláme odchylky,
  • 00:47:20 tak ten chlupatej míč
    byla přesně ta správná odchylka,
  • 00:47:26 kterou jsme zvolili jako
    název.
  • 00:47:35 Alena Kotzmannová tady udělala
    prostě úžasnou stěnu.
  • 00:47:40 Myslím, že kdyby to bylo
    ve Whitney Museeu,
  • 00:47:45 že by se vůbec nestyděli.
  • 00:47:47 Ona dělala tyto kruhové objekty
    jako časosběr.
  • 00:47:52 Některé jsou z New Yorku,
    některé jsou z Čech,
  • 00:47:57 některé jsou z místa
    jejího bydliště...
  • 00:48:00 Prostě z celého světa.
  • 00:48:03 A tuto plejádu fotografií
    vystavila jako velmi aktuální věc.
  • 00:48:13 Tady vidíte od Michala Sedláka
    obrovskou plastiku.
  • 00:48:17 Ale kdybych byla tak veliká,
    že bych mohla
  • 00:48:20 nahlédnout dovnitř,
    tak bych uviděla krajinu.
  • 00:48:24 Krajinu,
    kde se pohybuje míč.
  • 00:48:28 Tímhle tím objektem
    se takhle otáčí.
  • 00:48:34 A když tím otáčím,
    tak na tom obraze to,
  • 00:48:39 co se pohybuje tady uvnitř,
    reprodukcí z malé kamery,
  • 00:48:45 se projevuje támhle na tom.
  • 00:48:48 Myslím, že je to úplně
    neuvěřitelný nápad.
  • 00:48:51 A Michal Sedlák vlastně
    udělal úžasnou věc.
  • 00:49:00 -Ve své práci Po sezóně
    vychází Adéla Matasová
  • 00:49:03 z aktuálních prožitků.
  • 00:49:05 Jsou v ní zastoupeny
    tři výrazové roviny:
  • 00:49:08 jedna zabývající se minulostí,
    videozáznam pohybu
  • 00:49:11 a cvičení rukou s míčkem
    se dotýká současnosti
  • 00:49:14 a nakonec také zatím
    neprozkoumaná budoucnost.
  • 00:49:27 -Tereza Fišerová.
  • 00:49:29 Úplně nejmladší tady na výstavě,
    udělala jakousi ohradu,
  • 00:49:37 za kterou si můžete představovat
    takový ten nádherný den,
  • 00:49:42 kdy lidi sedí u bazénu,
    odpočívají a prostě se
  • 00:49:48 věnují svému pohodlí.
    A ejhle, náhle přiletí dron.
  • 00:49:58 Jiří Černický se těmito věcmi
  • 00:50:04 zabývá úlohou obrazu
    v současném umění.
  • 00:50:08 Úloha toho obrazu může být
    různorodá.
  • 00:50:12 Od jelínka, který chroustá
    mrkvičku,
  • 00:50:16 přes nějaké senzuálně
    sexuální pocity žen,
  • 00:50:24 až po vypláznutý jazyk.
  • 00:50:29 A v každém tom malém systému
    je nějaký obrázek,
  • 00:50:34 nějaký příběh,
    který se propojuje.
  • 00:50:38 Ale Jiří Černický
    je skutečně novátor
  • 00:50:43 v těch vztazích,
    které k tomu používá.
  • 00:50:49 -Richard Wiesner vytvořil
    instalaci sestávající
  • 00:50:52 z několika objektů
    a menších instalací,
  • 00:50:55 které jsou vzájemně vztahově
    provázané.
  • 00:50:57 Opuštěné předměty, které tvoří
    základní stavební materiál,
  • 00:51:01 pak vyprávějí vlastní příběh.
  • 00:51:06 Oproti němu Lukáš Machalický
    rozmístil v absurdním řádu
  • 00:51:08 magnetické vodováhy, které
    vytvářejí dočasnou plastiku.
  • 00:51:13 Navzájem se kříží,
    procházejí prostorem
  • 00:51:15 a demonstrují jakousi
    instalační akrobacii.
  • 00:51:23 Teorie chlupatého míče
    rozhodně stojí za pozornost
  • 00:51:25 a návštěva Klatov samozřejmě
    také.
  • 00:51:28 A to už je pro dnešek
    úplně všechno,
  • 00:51:30 těšíme se na vás opět
    za měsíc.
  • 00:51:40 Skryté titulky: Alena Fenclová
    2016

Související