iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
13. 12. 2014
13:32 na ČT24

1 2 3 4 5

2 hlasy
1094
zhlédnutí

Politické spektrum

Praha a ostatní města a regiony

Existuje napětí mezi Prahou a "zbytkem" země?

26 min | další Publicistika »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Politické spektrum

  • 00:00:10 Praha je sice matkou měst,
  • 00:00:12 ale vztah mezi Pražany a nepražany
    nebývá často právě ideální.
  • 00:00:17 POLITICKÉ SPEKTRUM, dobrý den.
  • 00:00:21 Martina Berdychová, dobrý den.
    -Dobrý den.
  • 00:00:24 -Petr Havlík, dobrý den.
    -Dobrý den.
  • 00:00:26 -A Ondřej Hýsek, dobrý den.
    -Dobrý den.
  • 00:00:29 -Já bych se vás
    tedy nejdřív zeptal,
  • 00:00:31 nechci narušit vaše soukromí
    a vaše osobní údaje, odkud jste?
  • 00:00:35 -Z Holovous.
  • 00:00:37 Z východních Čech, protože
    jsem tady jako Východočeška.
  • 00:00:40 -Já to mám složitější.
    Otec byl Pražák, maminka Slovenka.
  • 00:00:44 A abych to měl dokonale pestré,
  • 00:00:46 tak půlku života
    jsem strávil na Ostravsku.
  • 00:00:49 Takže více Pražák, řekněme.
  • 00:00:51 A já su rodilý Brňák, z Kéniku.
  • 00:00:55 -Abych se k tomu také přiznal,
    já nemůžu říct, že jsem Pražan,
  • 00:00:59 já jsem Žižkovák.
  • 00:01:01 A jak je obecně známo,
    Žižkov je svobodná republika
  • 00:01:04 oddělená od hlavního města
    sochou Svobody.
  • 00:01:09 Takže vlastně máme tady jenom
    částečného Pražáka Petra Havlíka.
  • 00:01:13 Nicméně téma je Praha.
  • 00:01:15 V poslední době se to téma
    Praha a zbytek státu,
  • 00:01:18 byť to vypadá úsměvně,
    dostalo až na nejvyšší úroveň.
  • 00:01:22 Objevil se dokonce manifest,
    ve kterém zní:
  • 00:01:25 "Skutečná síla, kořeny
    a mravní zdraví českého státu
  • 00:01:29 jsou mezi obyčejnými lidmi
  • 00:01:31 na venkově, v malých a středních
    městech, a také tady vždy byly.
  • 00:01:35 Za posledních 25 let
    si tuto roli přisvojila
  • 00:01:38 právě pražská kavárenská,
    rádoby intelektuálská smetánka.
  • 00:01:42 Tato role jí však nepatří
    a nikdy nepatřila.
  • 00:01:44 Nyní si tuto roli bere zpět venkov
  • 00:01:47 a lidé v malých
    a středních městech."
  • 00:01:49 Je vůbec realistické
    takhle rozlišovat
  • 00:01:52 v současném světě moderním,
    Praha, velká města, venkov?
  • 00:01:58 -Já tedy musím říct,
    že to vůbec tak necítím.
  • 00:02:01 Já jsem ještě měla asi doplnit,
  • 00:02:04 že můj manžel je Pražák,
    to je pejorativní slovo.
  • 00:02:07 A dělám, nebo dělala jsem
    ještě před měsícem
  • 00:02:10 15 let starostku
    v pětistovkové vesnici.
  • 00:02:12 A že by byl nějaký rozdíl
    a vnímala jsem to jinak,
  • 00:02:15 teďka jsem ve sněmovně v Praze,
  • 00:02:18 tak já vůbec pod tohle
    bych se určitě nepodepsala.
  • 00:02:21 -Co si o to myslí Petr Havlík?
  • 00:02:23 Proč vlastně ten rozpor
    tady se objevil?
  • 00:02:26 A já myslím, že už je delší,
    já ho pamatuju jako už mladý.
  • 00:02:30 Když jsem přijel na chalupu třeba,
    tak vždycky říkali:
  • 00:02:33 "Ty jseš náš, ale Pražáci,
    to je něco jinýho."
  • 00:02:37 -Tak my máme chalupu
    taky na venkově
  • 00:02:39 a vnímají nás jako lufťáky.
  • 00:02:42 Takže je tam vždycky
    taková bariéra.
  • 00:02:44 Ale mně se podařilo je získat,
    protože jsem v hospodě
  • 00:02:47 porazil nejlepších šachistu,
    takže jsem tam stoupl na ceně.
  • 00:02:51 Ale já si myslím, že jedna věc je,
  • 00:02:53 že tady existuje
    takový ten přirozený příkop,
  • 00:02:56 který prostě je i v jiných zemích.
  • 00:02:58 Například Rakousko a Vídeň
    jsou vlastně dva světy.
  • 00:03:02 Myslím, že taková distance
    existuje i v Paříži,
  • 00:03:05 Paříž a zbytek Francie.
    Takže je to tak.
  • 00:03:09 -Neříkejme zbytek země,
    to by mohlo urážet.
  • 00:03:12 -Praha je prostě jiná tím,
    že je velká, ekonomicky silná.
  • 00:03:17 Že je tady menší nezaměstnanost,
    více pracovních příležitostí.
  • 00:03:22 Na druhou stranu mnohem dražší
    život je v Praze než někde jinde.
  • 00:03:26 A taky to má své plusy a mínusy.
  • 00:03:29 Ale mně se ty věty,
    které tady padly na začátku,
  • 00:03:33 zdají hloupé především.
  • 00:03:35 Já si myslím,
    že to, co opravdu neumíme
  • 00:03:38 po staletí pojmenovat a uchopit
    a přihlásit se k tomu,
  • 00:03:42 je taková ta přirozená
    obecně sdílená národní identita.
  • 00:03:46 To, co umí Poláci,
    to, co umí Maďaři,
  • 00:03:49 tak my to prostě neumíme
    a občas hledáme zástupné symboly.
  • 00:03:54 Občas vlastně hledáme
    toho nepřítele uvnitř.
  • 00:03:57 My samozřejmě umíme hledat
    ty nepřátele i vně,
  • 00:04:01 ale tím se asi dostatečně
    nesaturujeme,
  • 00:04:04 tak ho hledáme uvnitř.
  • 00:04:06 Já si pamatuju,
    když tady sedí zástupce Brna...
  • 00:04:09 -Moravanů.
  • 00:04:11 -Moravanů. Tak hned v těch prvních
    měsících po listopadu 1989
  • 00:04:16 se nezačal dělit
    jen ten federativní stát,
  • 00:04:19 protože vznikem
    Verejnosti proti násiliu
  • 00:04:23 vlastně bylo jasně deklarováno,
    že tady máme dvě revoluce,
  • 00:04:27 ne jednu, ale dvě,
    jednu slovenskou a jednu českou.
  • 00:04:31 A chvíli poté se tady objevila
    iniciativa Moraváků,
  • 00:04:35 kteří vlastně říkali,
    ne, tady máme tři revoluce.
  • 00:04:39 Ještě je tady ta naše.
    Naštěstí to tedy netrvalo dlouho.
  • 00:04:43 A myslím, že dneska jsme rádi,
    že to trošku odeznělo.
  • 00:04:47 Ale jestli k tomu Pražáci občas
    nepřispívají sami, to je otázka.
  • 00:04:53 To spíš mě zajímá váš názor.
    -Ano, teď chci slyšet.
  • 00:04:57 -My, Moravané, my si nemyslíme,
  • 00:04:59 že to je problém mezi Pražany
    jako obyvateli Prahy
  • 00:05:04 a zbytkem republiky.
  • 00:05:06 Taky si nemyslíme, že všechno
    mimo Prahu je nějaký venkov,
  • 00:05:09 nějaký lont, nějaký region.
  • 00:05:12 My se cítíme také být
    občany České republiky.
  • 00:05:15 Ale problém, si myslíme,
    že je právě v tom systému.
  • 00:05:18 Pan kolega připomněl to,
  • 00:05:20 že zde byly velké snahy mnoha
    set tisíc lidí, milionů lidí,
  • 00:05:24 kteří se snažili po roce 1989
    o jakousi trojfederaci.
  • 00:05:27 A my jsme se vydali jinou cestou,
  • 00:05:29 Moravané
    nebyli pro rozdělení federace.
  • 00:05:32 A nastavili jsme si tady
    po roce 1993, v roce 1997,
  • 00:05:35 silný centralistický systém.
    A to je ten problém,
  • 00:05:39 kdy někteří frustrovaní lidé
    to potom zjednodušují
  • 00:05:42 na nějaký problém
    Pražané a nepražané.
  • 00:05:44 Protože když uvádíte jiné státy,
  • 00:05:47 tak ani tak nejde
    o nějakou národní identitu.
  • 00:05:49 To je 19. století,
  • 00:05:52 to bych myslím ani nějak moc
    neoživoval, nějaké nacionalismy.
  • 00:05:55 Ale jde o ekonomiku,
  • 00:05:57 o to, že v České republice
    máme silné pražské centrum,
  • 00:06:01 které rozděluje 80 % daní.
  • 00:06:02 Rozhodli jsme se, že už nechceme
    žádné Čechy, Moravu a Slezsko,
  • 00:06:06 že chceme jenom jednotnou unitární
    Českou republiku.
  • 00:06:09 Že tady principy federalismu
    nebudeme naplňovat
  • 00:06:12 a že veškerá moc bude v Praze,
    že rozdrobíme ten stát na 14 krajů,
  • 00:06:16 které budou mít
    jenom jakousi relativní samosprávu.
  • 00:06:19 Ve skutečnosti o ničem nerozhodují.
    A my Moravané s tímto nesouhlasíme,
  • 00:06:23 myslíme si,
    že to pnutí skončí v momentě,
  • 00:06:26 kdy obnovíme to,
    co zrušili komunisti,
  • 00:06:29 to znamená země Čechy,
    Moravu a Slezsko
  • 00:06:31 a další zemi po vzoru Vídně,
    tedy Prahu,
  • 00:06:34 která na tom také vydělá
    jako samosprávná země.
  • 00:06:37 A potom to pnutí zůstane,
  • 00:06:39 protože ten stát
    bude decentralizovaný
  • 00:06:41 v rámci principu subsidiarity,
    jak to je v Evropské unii.
  • 00:06:44 To přerozdělení
    prostě bude spravedlivější.
  • 00:06:47 A ty země se budou starat i o to,
  • 00:06:49 aby nedocházelo
    k vysidlování oblastí.
  • 00:06:51 Protože když se na to podíváte,
    zjistíte, že větší nezaměstnanost
  • 00:06:55 je rozhodně v moravských krajích
    proti českým.
  • 00:06:58 Na Moravě tři čtvrtiny obyvatel
  • 00:07:01 nedosáhnou
    na čistou mzdu 15 000 korun.
  • 00:07:03 Vysidlování je jednoznačně
  • 00:07:05 směrem z Moravy a Slezska
    do Čech, do Prahy.
  • 00:07:08 Když chce někdo udělat
    kvalitní kariéru,
  • 00:07:11 tak je téměř nucen
    se do té Prahy odstěhovat.
  • 00:07:14 A to si myslím, že je velikánský
    problém hlavně do budoucna
  • 00:07:18 a je to nespravedlivé.
  • 00:07:20 -Víte, obecně sdílená
    národní identita
  • 00:07:22 není oživování nějakého
    národovectví z 19. století.
  • 00:07:26 Ale nám chybí ta elementární shoda
    na vlastní historii.
  • 00:07:31 Na vlastních tradicích.
  • 00:07:33 My se neumíme shodnout na tom,
    jestli historická postava ta či ona
  • 00:07:37 je pro většinu národa
    hrdinou nebo antihrdinou.
  • 00:07:40 Tak se to občas proměňuje
    podle toho,
  • 00:07:42 jak zrovna vzniká nějaká poptávka.
  • 00:07:44 Řadu těchto rozporů
    vlastně vytvářejí média.
  • 00:07:47 My vlastně nežijeme
    ve skutečné realitě,
  • 00:07:49 my žijeme jako konzumenti toho,
    co nám někdo předkládá jako realitu.
  • 00:07:53 -Já bych řekla, že v té malé obci
    jsem prožívala tu realitu,
  • 00:07:57 ne tu mediální, ale možná
    i ten vztah k té vlastní historii.
  • 00:08:01 Takový ten patriotismus, který
    jsme se tam snažili vybudovat.
  • 00:08:04 A musím říct, že nám v mnohém
    právě pomohli ti lufťáci,
  • 00:08:07 lidé z Prahy,
    kteří přijeli na ty chalupy.
  • 00:08:09 Kteří udržují
    i ten stavební fond toho venkova
  • 00:08:12 a možná i v tom seniorském věku
  • 00:08:14 mají větší čas se zajímat
    o tu historii a upozorňovat.
  • 00:08:17 Když jsme třeba obnovovali kostel,
    dávali všechny věci dohromady.
  • 00:08:21 Vrátili jsme na náves svoji odrůdu
    jablka, holovouské malinové.
  • 00:08:24 A teďka jsou prostě
    ti místní nadšení z toho,
  • 00:08:27 že do té pětistovkové obce jednou
    za rok, první sobotu v říjnu,
  • 00:08:31 přijede až 5000 návštěvníků.
    A taky Pražáků.
  • 00:08:35 A všichni chtějí
    ten náš holovouský malináč.
  • 00:08:38 Měla jsem ještě takový
    trošku příběh,
  • 00:08:40 když jsem začínala se starostováním
  • 00:08:43 a přijela jsem do jedné části obce,
    na Chlumka,
  • 00:08:46 a tam přes silnici
    stál traktor s valníčkem
  • 00:08:49 a ještě grošák Ferda,
    a u toho Pepík.
  • 00:08:52 A já stále nemohla jsem projet,
    nemohla jsem se dostat dál.
  • 00:08:56 Tak jsem chvíli stála,
  • 00:08:58 nechtěla jsem troubit,
    abych grošáky nevyplašila.
  • 00:09:01 Pak jsem tedy po dlouhé době čekání
    z toho auta vystoupila
  • 00:09:04 a jdu říct Pepíkovi,
    jestli by jako nemohl odjet.
  • 00:09:08 Pepík úplně zbělal,
    byl v šoku a říkal:
  • 00:09:11 "To jste vy, paní starostko?
    Já myslel,
  • 00:09:13 že přijel nějakej Pražák,
    vy máte pražské číslo na autě."
  • 00:09:17 A od té doby
    jsem to u Pepíka měla dobré.
  • 00:09:20 A teďka Pepík mě měl hrozně rád,
  • 00:09:22 protože se nám i tu část vesničky
    podařilo opravit.
  • 00:09:26 Vede přes ni cyklostezka,
  • 00:09:27 a ti lidi se tam zastavují
    a říkají, jak je to u vás pěkné.
  • 00:09:32 Takže ti lidi,
    vrátil se jim takový vztah.
  • 00:09:35 My jsme do toho zapojovali
    třeba i pražské architekty.
  • 00:09:38 Samozřejmě byla taková témata,
  • 00:09:40 proč zrovna Pražáci by nám tady
    měli říkat, jak to máme opravovat,
  • 00:09:44 ale když ty věci byly hotové,
  • 00:09:46 tak přistoupili na to
    že to byla skutečně dobrá cesta.
  • 00:09:49 -Že ti Pražáci
    nejsou tak hloupí.
  • 00:09:51 -Víceméně ty věci jsou promíchané,
    jak jste říkal.
  • 00:09:55 Obyčejní lidé na venkově,
  • 00:09:56 obyčejní lidé jsou přece i v Praze,
    ty máme v celé republice.
  • 00:10:00 -Já moc paní starostku bývalou
    a současnou poslankyni
  • 00:10:03 za toto obdivuji.
  • 00:10:06 Myslím si, že ta práce na obcích,
    to je to ono.
  • 00:10:08 A to slovo patriotismus,
    za to jsem taky vděčný.
  • 00:10:11 Protože já bych opravdu s panem
    kolegou asi malinko nesouhlasil
  • 00:10:14 v tom budování té národní identity.
    My tady v České republice,
  • 00:10:18 což je stát občanů České republiky
    v Čechách, na Moravě a ve Slezsku
  • 00:10:22 dle prvního řádku ústavy,
  • 00:10:24 tedy nikoliv nějakého
    národa českého, máme občanský stát.
  • 00:10:27 A v něm se tedy třeba
    k té moravské národnosti hlásí
  • 00:10:30 tu 650 000 lidí, tu 1 300 000 lidí,
  • 00:10:33 ale my se jako Moravané necítíme
    být nějakou národnostní menšinou
  • 00:10:36 v České republice.
  • 00:10:38 A myslíme si, že to daleko lépe
    fungovalo dříve,
  • 00:10:41 když tady byly ty identity zemské,
  • 00:10:43 že nešlo o nějakou etnicitu,
    nacionalitu, odkud kdo pochází,
  • 00:10:47 ale prostě jseš na Moravě,
    žiješ na Moravě, jsi Moravák.
  • 00:10:50 Žiješ v Čechách...
  • 00:10:52 -Já mám skutečně pocit,
    že třeba tohle někde může,
  • 00:10:55 připouštím, fungovat povědomě
    na té Moravě nebo v podvědomí.
  • 00:10:59 Ale projevuje se to spíš
    opravdu tou nechutí k Praze.
  • 00:11:03 Já chápu, že internetová debata
    je lumpenhospoda,
  • 00:11:06 abych tedy použil
    terminus technicus.
  • 00:11:09 Ale můžu vám přečíst,
  • 00:11:11 co jsem si vytáhl,
    když v Praze začala námraza.
  • 00:11:14 Ona pak zasáhla celou republiku,
    tak to trošičku skončilo.
  • 00:11:18 -My ji budeme mít dneska
    i ve sněmovně.
  • 00:11:21 -Ale výrazy jako
    "ti vypatlaní a stupidní Pražáci"
  • 00:11:24 nebo "Prahu zavézt hnojem".
  • 00:11:26 Nebo "ač neradi, ale dotujem,
  • 00:11:29 Praha dostává z rozpočtu 28 000
    na občana a vesnice jenom 6000".
  • 00:11:33 "Prahu zasypat vápnem
  • 00:11:35 a pak to nechat
    hodně dlouho v klidu."
  • 00:11:38 "Lacinější pro republiky by bylo,
    kdyby Praha neexistovala."
  • 00:11:42 "Tak to mají
    pražští důchodci smůlu,
  • 00:11:44 jsou zvyklí už od 65
    brázdit Prahu zadarmiko
  • 00:11:47 a používat MHD
    jako dietní vyražení.
  • 00:11:50 Každý den celé hodiny v teploučku
    lapět v autobusech a tramvajích,
  • 00:11:54 a přitom nepřítomně čučet
    do ulic města.
  • 00:11:57 Parchanti zase nepůjdou do školy."
  • 00:11:59 Ta nenávist třeba na těch
    internetových sítích je zřetelná.
  • 00:12:03 Já chápu, že to je sedlina.
    Většina těch lidí nebo řada z nich.
  • 00:12:08 Ale v těch hospodách třeba,
    v těch lumpenhospodách,
  • 00:12:11 když se začnou projevovat,
  • 00:12:13 tak se zpravidla
    projevují nejhlasitěji.
  • 00:12:15 -On to byl třeba i boj
    o změnu rozpočtového určení daní,
  • 00:12:19 které jste zmiňoval,
    což dneska už neplatí.
  • 00:12:22 Už to je trošku narovnáno,
  • 00:12:24 že na občana Prahy
    už to není 6násobek
  • 00:12:27 jako třeba na venkově.
  • 00:12:29 Ta změna se podařila, ještě nějaké
    úpravy jsou připravovány.
  • 00:12:32 Dneska vlastně na hlavu,
  • 00:12:34 když žijete v obci
    do 5000 obyvatel,
  • 00:12:37 tak dostanete zhruba
    10 000 nebo 11 000,
  • 00:12:40 v Praze to je až 35 000.
    Takže ten rozdíl pořád je,
  • 00:12:43 ale zase ta Praha
    plní nějaké jiné funkce,
  • 00:12:46 takže to nejde úplně asi rovnat.
  • 00:12:48 Možná pak nějakými mimořádnými
    dotacemi, metro a tak.
  • 00:12:51 -Já si nemyslím,
  • 00:12:53 že by tím byli opravdu vinni
    Pražané jako obyvatelé,
  • 00:12:56 říkáme,
    každý druhý tady je z Prahy.
  • 00:12:59 -Ale tohle je o Pražanech.
    -Tak to kdybych věřil všemu,
  • 00:13:02 co si o sobě přečtu
    v internetových diskuzích,
  • 00:13:04 o Moravanech,
    jak se všichni chceme trhat,
  • 00:13:07 to bych možná takové lumpendebaty
    tady asi nerozviřoval.
  • 00:13:12 Ale na druhou stranu, když Londýňan
    přijede do Prahy a podívá se,
  • 00:13:15 že i na veřejných toaletách
    je napsáno Hlavní město Praha,
  • 00:13:19 tak moc nechápe, říká si,
  • 00:13:20 jestli náhodou to není nějaká
    ztráta sebedůvěry místních občanů.
  • 00:13:24 Opravdu myslet si,
  • 00:13:26 že když ta Praha byla povýšena
    na hlavní město státu v roce 1918
  • 00:13:30 a vymezovala se taky tímto
    vůči tomu vídeňskému centralismu...
  • 00:13:34 -Ale Praha byla
    hlavní město zemské.
  • 00:13:37 -Zemské, nikoliv státní,
    zemské hlavní město.
  • 00:13:40 Brno bylo taky zemské hlavní město,
  • 00:13:42 než bylo degradováno v roce 1949
    na jedno z krajských měst.
  • 00:13:46 Ale to přece nebudeme nahrazovat
  • 00:13:49 nějaký pragocentrismus
    brnocentrismem nebo něčím podobným.
  • 00:13:52 Ale opravdu já si myslím,
  • 00:13:54 že tady tyto jakési
    debaty hospodské,
  • 00:13:57 to jsou jenom zástupné problémy.
  • 00:13:59 Že problém je opravdu
    v tom systémovém nastavení.
  • 00:14:02 A jsme-li součástí moderní Evropy,
  • 00:14:05 zaveďme decentralizovaný
    federativní stát
  • 00:14:08 západoevropského,
    středoevropského typu.
  • 00:14:11 -Já nevím, já myslím,
    že pláčete na nesprávném hrobě.
  • 00:14:15 Předseda vlády je z jižní Moravy,
    každý poslanec je odněkud.
  • 00:14:19 Ty instituce v Praze
    tady vlastně Pražáci neřídí.
  • 00:14:22 Kdybych vám měl vyjmenovat,
    kolik je v současné vládě Pražáků,
  • 00:14:25 tak jsme si tady s panem
    moderátorem vzpomněli na jednoho.
  • 00:14:29 To není mnoho.
  • 00:14:31 Takže ta pravidla nenastavuje
    nějaká elita z pražské kavárny.
  • 00:14:35 -Navíc již druhý primátor Prahy
    není z Prahy.
  • 00:14:37 Teď máme dokonce
    inostrance primátora.
  • 00:14:40 -A předtím byl z Holomóce.
  • 00:14:42 Já myslím, že Praha
    je v tomhle v podstatě otevřená
  • 00:14:45 a sklízí plody,
    které prostě zasévá někdo jiný.
  • 00:14:49 Tak to prostě je.
  • 00:14:51 -Já si nemyslím,
    že když někdo pochází z Moravy,
  • 00:14:55 a potom žije třeba
    většinu svého života v Praze,
  • 00:14:58 že stále myslí na tu Moravu.
  • 00:15:00 U nás bylo takové přísloví
    v době bojů s Turky,
  • 00:15:03 poturčenec Horší Turka,
    nic nemyslím proti Turkům.
  • 00:15:06 -Tak běžte za panem premiérem
    a řekněte mu to.
  • 00:15:09 To bude podle mě lépe,
  • 00:15:11 protože tady opravdu
    my vám k tomu těžko něco řekneme.
  • 00:15:14 -Vy jste o Pražácích mluvila
    hrozně hezky, o Pražanech,
  • 00:15:18 kteří k vám jezdí.
  • 00:15:20 Ale myslíte si,
    že to je tak obecný rys?
  • 00:15:22 Není to přece jenom trošičku,
    vy jste to naznačil,
  • 00:15:25 že jestli ti Pražáci se nechovají
    někdy poněkud s pocitem,
  • 00:15:29 že jim patří svět.
  • 00:15:31 -A tak hloupí Pražáci
    se chovají hloupě,
  • 00:15:34 stejně tak jako se chovají hloupě
    hloupí Brňáci.
  • 00:15:37 Tak to prostě je.
    -Já jsem nedávno napsal,
  • 00:15:39 že buran z Prahy je stejný
    jako buran z venkova.
  • 00:15:42 -Omlouvám se, ale ještě jedna věc
    v rámci té decentralizace,
  • 00:15:48 já už se nechci
    o tom nějak moc bavit,
  • 00:15:50 protože to je na jinou debatu.
  • 00:15:53 Ale přece jenom, v Brně sídlí
    Ústavní soud, Nejvyšší soud
  • 00:15:56 a X dalších...
    Úřad pro hospodářskou soutěž.
  • 00:15:58 Takže není pravda,
    že Brno nemá vliv
  • 00:16:01 a že všechno vlastně tady diriguje
    nějaký pražský centralismus,
  • 00:16:05 to je prostě nonsens.
  • 00:16:07 -Pokud je někdo z Prahy
    vyslán do brněnských institucí,
  • 00:16:10 tak hovoří o guberniích.
  • 00:16:12 Já ho opravuji, my nejsme gubernie,
    gubernie má aspoň svého gubernátora.
  • 00:16:16 A co se týče té instituce,
  • 00:16:18 víte v jaké budově
    sídlí Ústavní soud?
  • 00:16:20 -To je budova
    Moravského zemského sněmu,
  • 00:16:23 který nikdy nebyl
    oficiálně rozpuštěn.
  • 00:16:25 -A to bych skutečně se bavili...
    -A my bychom ho chtěli zpátky.
  • 00:16:29 Jako Skotové, jako Skotové
    svůj parlament v roce 1999.
  • 00:16:32 -Tak vyhrajte volby a změňte to.
    -O to se budeme snažit.
  • 00:16:35 -Tak jako to dělá pan Babiš, no.
  • 00:16:37 -A nemyslíte si tedy,
    že je to trošičku ten...
  • 00:16:40 řekl bych ta nechuť
    k těm obyvatelům hlavního města
  • 00:16:44 není způsobena
    jejich chováním v něčem?
  • 00:16:46 Zažili jste to někdy?
  • 00:16:48 -Já si myslím,
    že žádná nechuť
  • 00:16:51 k obyvatelům hlavního města Prahy
    tady neexistuje.
  • 00:16:53 -Já si myslím, že existuje.
    Já jsem se s ní setkal mnohokrát.
  • 00:16:57 -Já si myslím, že na tom venkově
    je to opravdu o lidech.
  • 00:17:00 -V Brně mnohokrát, podotýkám.
  • 00:17:02 -Že to je i o lidech.
    A je to možná i o tom,
  • 00:17:05 že třeba ty obce dostávají
    z toho rozpočtové určení daní
  • 00:17:08 jenom na trvale žijící obyvatele.
  • 00:17:10 A když pak tam žije někdo,
    kdo má trvalý pobyt v Praze,
  • 00:17:13 tak samozřejmě chce,
    aby tam měl dobrou komunikaci,
  • 00:17:16 svítilo mu světlo,
    odvezli mu odpadky,
  • 00:17:18 ale vlastně do toho systému
    víceméně nepřispívá,
  • 00:17:21 jenom daní z nemovitosti.
  • 00:17:23 Takže i to ti lidé vnímají
    a chtějí,
  • 00:17:25 když se chce zapojit
    do toho života obecního
  • 00:17:28 a chce být třeba
    členem zastupitelstva,
  • 00:17:30 tak musí změnit pobyt,
    což se neděje.
  • 00:17:33 Jsou u nás i podnikatelé,
  • 00:17:35 kteří mají stále
    trvalý pobyt v Praze,
  • 00:17:37 a to je zase kvůli práci
    finančních úřadů.
  • 00:17:40 -Tak já nevím, možná mě opravíte,
    ale my platíme vodné, stočné
  • 00:17:44 a odvoz odpadu,
    i když tam máme jenom chalupu.
  • 00:17:46 -To platíte,
    ale z toho rozpočtového určení daní,
  • 00:17:49 to co stát přerozděluje,
    jak jsem tady zmiňovala,
  • 00:17:52 těch 10 000 až 11 000 na obyvatele,
    to je jenom za trvale žijícího.
  • 00:17:56 Pak jsou místní daně,
  • 00:17:58 což jsou třeba místní poplatky
    za odpady, vodné, stočné.
  • 00:18:02 -Čili abych to řekl po lidsku,
    tak je to tak,
  • 00:18:05 že když tam někdo jezdí autem,
    ten Pražák,
  • 00:18:07 tak tu silnici ničí stejně
    jako ten místní,
  • 00:18:10 ale vy na to už nedostanete peníze.
  • 00:18:12 -Tak. My dostaneme jenom
    na ty trvale žijící.
  • 00:18:14 A samozřejmě ten servis
    tam chtějí mít všichni,
  • 00:18:17 protože i Pražané chtějí žít,
    nebo chtějí,
  • 00:18:19 aby ten venkov hezky vypadal,
    abychom udržovali krajinu.
  • 00:18:23 A samozřejmě
    jak je to přerozdělení daní,
  • 00:18:25 tak opravdu
    na ten venkov jde pořád míň.
  • 00:18:27 A řekla bych, že v našem státě
    se na ten venkov stále zapomíná.
  • 00:18:31 -Proto je naprosto normální,
  • 00:18:33 že ve vyspělých státech je to
    rozděleno přibližně na třetiny,
  • 00:18:36 ten kdo spravuje ty finance.
  • 00:18:38 Ten stát má třetinu,
    ta dejme tomu země má třetinu
  • 00:18:42 a ty obce mají třetinu.
  • 00:18:43 U nás opravdu 80 % těch peněz
    se přerozděluje tady v Praze
  • 00:18:47 a nejvíce potom směřuje
    směrem k tomu obyvateli Prahy,
  • 00:18:50 ale to není problém těch občanů,
    to není žádná nenávist k nim.
  • 00:18:53 Já se s tím opravdu
    v tom Brně nesetkávám
  • 00:18:56 a mám tady spoustu kamarádů v Praze.
    -Flejzlové, no...
  • 00:18:58 -Ale tak to zase opravdu,
    pane kolego, myslím,
  • 00:19:01 že tu debatu směřujete někam...
    -No, všichni jsme občané.
  • 00:19:05 ...co se řekne někde v hospodě
  • 00:19:07 a někde opravdu
    na té internetové debatě pod čarou.
  • 00:19:11 Tak to kdybychom
    takovéhle pořady tady vedli,
  • 00:19:14 tak bych se zase před svými studenty
    musel stydět, že se toho účastním.
  • 00:19:18 -Ale ti lidi existují.
  • 00:19:20 -Samozřejmě, existují ti lidé,
    u mě na internetu píší hrozné věci.
  • 00:19:24 -Volí?-Já si myslím, že tito lidé
    moc k volbách nechodí.
  • 00:19:29 -Já mám ten pocit, že je to
    velké nedorozumění, ten vztah,
  • 00:19:33 třeba opravdu ta vesnice
    s tou Prahou.
  • 00:19:36 Že to bylo tak,
    jak jsme si tady řekli,
  • 00:19:39 že hloupí lidé
    jsou na obou stranách.
  • 00:19:41 A bohužel se pravděpodobně
    setkávají příliš často spolu
  • 00:19:45 a odtamtud jde řada problémů.
  • 00:19:47 -A jsou hodně slyšet možná.
    -A jsou hodně slyšet.
  • 00:19:51 -A nebo možná taky když naznačujete,
    že všechno kolem Prahy je ta dědina,
  • 00:19:55 ta vesnice, ten region.
    To taky není pravda.
  • 00:19:58 -Jestli do toho můžu vstoupit,
    já myslím,
  • 00:20:02 že ta aktuální reakce
    se týkala toho,
  • 00:20:04 že se tady v Praze odehrály
    nějaké akce, které měly publicitu.
  • 00:20:08 A myslím, že i ve společenském dění
    i v té politice
  • 00:20:11 funguje jednoduchý fyzikální zákon,
    že akce vyvolává reakci.
  • 00:20:15 Tak pokud se stane
    taková nešikovnost,
  • 00:20:17 že se pan prezident vrací
    soukromým letadlem z Číny,
  • 00:20:21 pár dnů na to předvede neuvěřitelný
    ostrovtip - v dvojitých uvozovkách -
  • 00:20:26 v rozhovoru v Českém rozhlase,
    no tak na to někdo nějak zareagoval.
  • 00:20:31 Jestli to bylo
    nebo nebylo adekvátní,
  • 00:20:34 bylo nebo nebylo správné,
    je samozřejmě věcí diskuze.
  • 00:20:38 Ale rozhodně to není tak,
  • 00:20:41 že se nějaká lumpenkavárna rozhodla
    k nějakému politickému postoji.
  • 00:20:45 Já myslím,
    že to bylo naprosto spontánní.
  • 00:20:49 A dokonce bych neřekl,
  • 00:20:51 že to byla pražská,
    specificky pražská záležitost,
  • 00:20:55 že podobně to cítilo mnoho lidí
  • 00:20:58 a mnoho našich spoluobčanů
    v různých koutech země.
  • 00:21:01 Takže dělat z toho potom
    jakoby rebelii lumpenkavárny,
  • 00:21:05 která vlastně
    jako utiskuje zbytek země
  • 00:21:08 a vnucuje jí nějaké své postoje
    občanské nebo aktivismus občanský,
  • 00:21:13 je prostě nesmysl.
    To je samozřejmě něčí interpretace.
  • 00:21:17 A možná že ten někdo,
    kdo to říká,
  • 00:21:19 tak vlastně utíká od té podstaty,
    aby to překryl tímhle rámusem.
  • 00:21:24 A pak samozřejmě otázka je,
    jestli do těch diskuzí,
  • 00:21:28 které tady pan Kučera četl,
  • 00:21:30 jestli opravdu do toho vstupují
    jenom ti hlupáci,
  • 00:21:33 jak jsme je detektovali,
    kteří mají nějaký přetlak
  • 00:21:37 a vybíjí si nějakou zlost
    tímto způsobem.
  • 00:21:40 Anebo jestli to jsou lidé
    motivovaní, nebo dokonce placení,
  • 00:21:44 kteří prostě vytvářejí
    tuto atmosféru,
  • 00:21:46 abychom se nebavili
    o podstatných věcech,
  • 00:21:49 ale abychom zanášeli do společnosti
    svár, neklid, napětí,
  • 00:21:53 atomizovali tu společnost,
    vytvářeli umělé nepřátele.
  • 00:21:56 A to mně připadne nebezpečné,
  • 00:21:59 protože ta eskalace nekončí vždycky
    jenom u těch internetových diskuzí.
  • 00:22:03 Ta může mít i horší dopady.
  • 00:22:06 -V Praze opravdu je nejvíc peněz,
    lidi tady mají nejvyšší platy.
  • 00:22:10 Že jim je někdo dává,
    to je druhá věc.
  • 00:22:13 -A nejvyšší zaměstnanost, no.
    -Nejvyšší zaměstnanost.
  • 00:22:16 Brno na tom třeba
    také není ještě špatně,
  • 00:22:19 ale už je to horší.
    A tak to jde pořád až teda...
  • 00:22:22 Možná že Holovousy
    jsou na tom poměrně dobře,
  • 00:22:25 to není zrovna...
    -Holovousy jsou na tom dobře,
  • 00:22:27 protože tam teď roste
    nový výzkumný institut.
  • 00:22:30 Ale jsou obce, které nejsou třeba
    u těch hlavních tahů
  • 00:22:33 a i dopravní obslužnost není dobrá.
  • 00:22:35 -Ale jsou obce, které jsou na tom
    velmi špatně ekonomicky.
  • 00:22:39 Co s tímhle udělat,
    aby se kvůli tomu lidé nehádali?
  • 00:22:42 Protože závist
    je dost známá česká vlastnost.
  • 00:22:45 A když je ta závist ještě navíc
    racionálně a logicky oprávněná,
  • 00:22:48 nebo má důvody, tak potom
    se může měnit v tu nenávist.
  • 00:22:52 -Ale ono zase,
    já už jsem to říkal na začátku,
  • 00:22:55 když si vezmete ty životní náklady
    v Praze a někde jinde,
  • 00:22:59 tak se zase dostáváme na jiná čísla.
  • 00:23:02 Tady pražská populace velmi stárne,
    takže tady je nejvíc seniorů,
  • 00:23:06 co se týče proporčně
    proti ostatním koutům země.
  • 00:23:10 Takže těch plusů a mínusů
  • 00:23:13 by se našlo
    na obou dvou stranách více.
  • 00:23:17 To, že pokulháváme v kvalitě života
    a v průměrné životní úrovni,
  • 00:23:21 že jsme nedostihli ten Západ
    ani po 25 letech,
  • 00:23:25 tak to je špatná vizitka
    reprezentace státu za těch 25 let.
  • 00:23:29 Protože já si vzpomínám,
  • 00:23:31 někdy v těch prvních měsících
    a letech, rok 1990, 1991 a 1992,
  • 00:23:36 tak třeba Rakousko,
    na které jsme tehdy vzhlíželi
  • 00:23:40 jako na takový náš první vzor,
    ke kterému bychom se měli přiblížit,
  • 00:23:45 tak Rakušáci byli přesvědčeni,
    že to Češi a Moraváci,
  • 00:23:49 šikovní lidé s velkou tradicí,
    zvládnou nejpozději do 10 let.
  • 00:23:53 Nestalo se tak.
  • 00:23:56 -Vy jaký máte pocit?
    Co by se s tím...?
  • 00:23:59 Nakonec teď už jste u toho.
    Tak co by se s tím mělo?
  • 00:24:03 Kde hledat tu cestu,
    aby se to trochu přiblížilo?
  • 00:24:06 -To je možná i ten patriotismus,
    i to,
  • 00:24:09 aby na tom venkově ti lidé
    tu práci našli, aby tam měli školu.
  • 00:24:15 Pak jdou samozřejmě ty děti do města
    a jdou studovat většinou do Prahy.
  • 00:24:20 A aby měli důvod
    na ten venkov se zase vrátit,
  • 00:24:23 to si myslím, že udělá hodně.
  • 00:24:25 Ale ten venkov musí fungovat,
    nemůžeme to mít vybydlené,
  • 00:24:29 nemůžou to být satelity
    kolem Prahy,
  • 00:24:31 kde ta občanská vybavenost
    není téměř žádná.
  • 00:24:34 A já bych řekla,
    že tam chybí ta pospolitost,
  • 00:24:37 která se třeba daří nám.
    My jsme v Podkrkonoší.
  • 00:24:40 Ale už to je horší
    v bývalých Sudetách.
  • 00:24:42 A je to i pak práce
    těch vedeních obcí,
  • 00:24:45 jak s tím naloží.
    A samozřejmě je to i politika státu.
  • 00:24:48 -Pro nás je tím řešením
    jednoznačně tedy decentralizace.
  • 00:24:51 Rychle se dají přesunout
    některé úřady tam,
  • 00:24:55 kde je vysoká nezaměstnanost.
  • 00:24:57 Ti úředníci natáhnou
    zase nějaké peníze do toho regionu.
  • 00:25:00 Ale jinak je opravdu
    předání pravomocí
  • 00:25:02 a právě rozhodování
    o vlastních financích,
  • 00:25:05 tam kam to patří.
  • 00:25:07 To znamená do obcí, do těch zemí,
    Čechy, Morava, Slezsko, Praha,
  • 00:25:11 a něco tedy nechat
    ještě na tom státu.
  • 00:25:13 -Já vám děkuji.
    Abychom se tak s tím netrápili,
  • 00:25:16 jestli jsou tady
    nějaké zase rozdělené,
  • 00:25:19 jestli je tady nějaká rozdělená
    země a tak, tak už ve starém Římě
  • 00:25:23 byl vnímán byl sociální rozdíl
    mezi urbanitas a rusticus.
  • 00:25:27 Takže už staří Římané.
    Takže se tak nemučme.
  • 00:25:31 Já vám moc děkuji za to, že jste
    přišli do POLITICKÉHO SPEKTRA.
  • 00:25:35 A vám, divákům, děkuji,
    že jste se dívali. Na shledanou.
  • 00:25:40 Skryté titulky: Alena Kardová,
    Česká televize 2014

Související