iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
9. 3. 2013
12:32 na ČT24

1 2 3 4 5

0 hlasů
950
zhlédnutí

Kultura v regionech

Improvizace v divadlech — Peníze v kultuře — Unikátní projekt Wagner Ostrava 2013 — Velikonoční festival duchovní hudby — Fejeton

25 min | další Zpravodajství »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Kultura v regionech

  • 00:00:00 KULTURA V REGIONECH
    9. března 2013
  • 00:00:15 a vykořenění.
  • 00:00:21 Richarda Wagnera v jedinečném
    projektu Wagner Ostrava 2013.
  • 00:00:27 Témata pro Kulturu v regionech.
  • 00:00:29 Dobrý den.
  • 00:00:43 stává stále oblíbenějším.
  • 00:00:45 V posledních 2 letech se počet
    souborů, které se zaměřují
  • 00:00:47 právě na tento druh divadla,
    stále zvyšuje.
  • 00:00:49 Ať už jsou to amatéři nebo
    profesionálové.
  • 00:00:52 Co diváky na improvizaci
    tolik láká?
  • 00:00:53 To zjišťovala Zuzana Neuvirtová.
  • 00:00:59 Jsem sbírka tág!
  • 00:01:02 Jsem kolem letící pták.
  • 00:01:05 Jsem zapomenutý vajgl v márnici.
  • 00:01:10 Jsem Miloš Zeman.
  • 00:01:13 Já jsem pravák, víš,
    já si to musím přehodit.
  • 00:01:17 Tak to uděláš levou.
  • 00:01:19 Ale já se pod to nepodepíšu!
  • 00:01:21 Tak se pod to podepíšu já, no.
  • 00:01:28 I z tohoto mála jde ale vystavět
    celovečerní představení,
  • 00:01:30 při kterém se diváci budou,
    při troše štěstí, bavit.
  • 00:01:35 Jsem štětka.
  • 00:01:41 Můžu vám je narovnat?
  • 00:01:48 televize, těch jednoduchých
    cvičení a začali to vysílat,
  • 00:01:54 tak se to dostalo
    do širokého povědomí.
  • 00:02:03 Myslím, že to je to,
    co diváky láká.
  • 00:02:08 A taky to, že můžou do improvizace
    zasáhnout, že vidí,
  • 00:02:11 že vzniká přímo na jevišti.
  • 00:02:15 v němž se bude odehrávat
    první příběh.
  • 00:02:16 Krokodýlí farma!
  • 00:02:18 Díky, krásné.
  • 00:02:20 Kotelna, garáž..
  • 00:02:21 Kurník šopa.
  • 00:02:27 Na Romea a Julii se jdete podívat,
    vždycky jen jak to někdo
  • 00:02:30 udělá jinak.
  • 00:02:32 Tady to udělá vždycky někdo jinak.
  • 00:02:38 o bytostné potřebě tvořit,
    ne umělecky,
  • 00:02:41 ale o té lidské tvořivosti.
  • 00:02:47 profesionálů k improvizaci
    tíhnou i amatéři.
  • 00:02:56 tak mi improvizace vyvažuje
    ttu lidskou část života.
  • 00:03:03 ve kterých může pracovat.
  • 00:03:05 Díky tomu se zrodila třeba
    Improliga, jedinečné spojení
  • 00:03:09 improvizace a sportovního utkání.
  • 00:03:21 režisérem divadla Polárka
    a Tomášem Wornterem,
  • 00:03:23 amatérským hercem improvizačního
    týmu Bafni a Kamarádů nacvičených
  • 00:03:27 scének.
  • 00:03:28 Pánové, dobrý den!
  • 00:03:35 spojeny s nejstaršími divadelními
    aktivitami.
  • 00:03:38 Improvizacemi je divadlo
    prodchunuto v nejrůznějších údobích,
  • 00:03:41 v nejrůznějších typech.
  • 00:03:43 Např. italská Comedia dell´arte
    - známá je například lidová postava
  • 00:03:49 Hanswursta.
  • 00:03:53 Co je typické pro současné divadlo
    improvizace?
  • 00:03:59 Dobrý den.
  • 00:04:07 Pro současné improvizace je
    typická nějaká živelnost a trochu
  • 00:04:10 i masovost.
  • 00:04:14 Improvizuje už skoro kde kdo.
  • 00:04:22 A je to tedy stále divadelní umění?
  • 00:04:32 Je otázkou, zda má divadlo něco
    sdělovat.
  • 00:04:40 Improvizace je o pobavení.
  • 00:04:51 Takže dnes jde především o zábavu?
  • 00:04:57 Myslím si, že ano.
  • 00:05:03 Také to, že vzniká něco nového.
  • 00:05:14 Ano, ale žádné představení není
    přeci vždy úplně stejné.
  • 00:05:19 Ano, ale je to rozdíl.
  • 00:05:24 pro politické divadlo.
  • 00:05:26 Odrážejí se politická témata
    v tomto typu divadla i dnes?
  • 00:05:35 Ano, když jsou prezidentské volby,
    tak diváci to navrhují
  • 00:05:37 jako témata.
  • 00:05:44 Ale jsou to témata, která my
    neděláme rádi.
  • 00:05:48 Nevybíráme si to, j eto tenký led.
  • 00:05:54 improviozační představení
    pravidelně v divadle.
  • 00:05:58 Tomáši, Vy jste zástupce amatérů,
    není to u iprovizačního divadla
  • 00:06:01 ale v podstatě jedno?
  • 00:06:06 V čem je rozdíl?
  • 00:06:20 Může ale nemusí tam být rozdíl-
  • 00:06:25 Záleží na konkrétním souboru.
  • 00:06:32 U divadla Polárka jsou to školení
    a profesionální herci,
  • 00:06:42 kteří své tělo používají jako
    nástroj, se kterým umí dokonale
  • 00:06:46 pracovat.
  • 00:06:52 Takže mohou být v pohybu jistější
    než amatéři.
  • 00:06:59 Ale i amatéři moho udobře pracovat
    se svým tělem.
  • 00:07:10 V Polárce jsou spolu ale herci
    neustále, skoor 10 hodin denně.
  • 00:07:15 Výsledek podle toho i může vypadat.
  • 00:07:22 Proto jsme je zvolili, není to jen
    produkt pro diváky,
  • 00:07:28 ale také trénink pro nás.
  • 00:07:36 Michale, jaká to má rizika?
  • 00:07:43 To, když se divák nebaví.
  • 00:07:49 Ale to je to, proč to trénujeme.
  • 00:07:53 Nejsme profesionální herci.
  • 00:08:10 Improvizace se na školách neučí,
    ale my se snažíme to trénovat.
  • 00:08:22 Takže imrpovizace má pravidla?
  • 00:08:23 Ano.
  • 00:08:31 Má zákonitosti, které se můžete
    naučit.
  • 00:08:42 Je spousta cvičení na to umět
    přijmout nabídku.
  • 00:08:45 Michale, jak se vůbec improvizační
    divadlo režíruje?
  • 00:08:48 Jaká je funkce režiséra?
  • 00:08:53 Je to absurdní.
  • 00:09:01 Večer improvizace není
    improvizovaný večer.
  • 00:09:08 Z části to moderuji, střídám se s
    kolegou V. Vítkem,
  • 00:09:18 vybíráme různá cvičení, oslovuji
    herce, vybíráme prostředí.
  • 00:09:25 Imrovizaci zpopularizovala hodně
    televize.
  • 00:09:35 Kde vás lidé mohou vidět?
  • 00:09:50 My hrajeme s Bafni! v kavárně
    Trojka, a každou první středu
  • 00:09:56 v měsíci v Kabinetu můz.
  • 00:10:12 Děkuji vám za návštěvu.
  • 00:10:18 městského zámku v příhraničním
    Boru na Tachovsku.
  • 00:10:22 Letos město vydá na opravy památky,
    jejíž úplná obnova by si vyžádala
  • 00:10:28 ještě 200 mil. Kč,
    dalších 9,5 mil.,
  • 00:10:31 tedy 1/10 rozpočtu.
  • 00:10:32 Zámek v Boru je stavebně jedinečný,
    protože se tam zachovala
  • 00:10:36 podstatná část středověkých prvků
    v poměrně nedotčeném stavu.
  • 00:10:38 Je cenným komplexem architektur,
    který utvářela prakticky všechna
  • 00:10:41 slohová údobí.
  • 00:10:50 v pražském Salmovském paláci
    vidělo za 3 měsíce jejího trvání
  • 00:10:52 48 715 návštěvníků.
  • 00:10:55 Denní průměr je 625 lidí,
    výstava se tak řadí
  • 00:10:58 k nejnavštěvovanějším v Česku.
  • 00:11:03 kolem 25 soch.
  • 00:11:05 Zajímavé výletní cíle přibudou
    díky společnému projektu
  • 00:11:07 mikroregionů.
  • 00:11:09 Obyvatelé Slaviboře u Černíče
    se dočkají kované zvoničky.
  • 00:11:13 Žulová socha selky v Mysleticích
    připomene místní pověst,
  • 00:11:16 jinde uvažují například
    o vodní fontáně.
  • 00:11:20 Sochy z kamene, dřeva, kovu
    i keramiky by měly být rozmístěny
  • 00:11:23 do srpna.
  • 00:11:26 Projekt Sochy v krajině bude stát
    kolem 2,5 mil. Kč,
  • 00:11:29 unie na něj slíbila dát 2,2 mil. Kč.
  • 00:11:42 Právě dnes tam má premiéru
    jedna z nejslavnějších oper
  • 00:11:45 Richarda Wagnera Lohengrin.
  • 00:11:48 4hodinové dílo uvedla ostravská
    opera už ve čtvrtek
  • 00:11:53 pod taktovkou dirigenta
    Roberta Jindry.
  • 00:11:56 Ten je také hostem
    Kultury v rgeionech,
  • 00:11:58 zdravím vás do Ostravy,
    dobrý den.
  • 00:12:03 4hodinová opera - to si žádá
    diváka, který nepřišel pro zábavu,
  • 00:12:07 ale diváka zasvěceného nebo
    osvíceného.
  • 00:12:09 Jak Ostrava přijala Lohengrina?
  • 00:12:12 Dobrý den.
  • 00:12:22 Pro mě bylo až překvapením, jak
    reagovalo publikum např. na
  • 00:12:25 veřejné generálce.
  • 00:12:36 To je konzervativní publikum, ale
    jejich reakce byla úžasná,
  • 00:12:42 hlediště bylo plné, všichni
    vydrželi až do konce.
  • 00:12:51 Věřím, že si Wagner najde svou
    pozici i jinde v republice.
  • 00:12:57 narození.
  • 00:12:59 V rámci tzv. Wagnerovského roku
    se kromě divadelních představení
  • 00:13:02 pořádají nejrůznější přednášky
    a akce.
  • 00:13:03 Jde o to změnit pohled na Wagnera?
  • 00:13:13 Nebo očistit jeho jméno?
  • 00:13:24 Nedovedu si představit, že bychom
    se nezaměřili na toto významné
  • 00:13:30 výročí, zabývá se tím celý svět.
  • 00:13:37 Jeho odkazu se věnují všechna
    světová divadla.
  • 00:13:46 Ostrava je v současnosti ale
    jediným českým divadlem, kde je
  • 00:13:49 premiéra jeho opery.
  • 00:14:00 Snažíme se o pestrý program, který
    by přiblížil nejen dílo
  • 00:14:04 skladatele, ale také jeho osobu.
  • 00:14:11 Byl velkým filozofem, změnil
    pohled na divadlo.
  • 00:14:26 Richard Wagner je často spojováns
    neblahým časem 2. světové války.
  • 00:14:34 On sice byl antisemita, ale v jiné
    smyslu, než v jakém ho chápeme
  • 00:14:37 v současné době.
  • 00:14:44 Bohužel jeho odkaz se stal obětí
    nacistického režimu.
  • 00:15:10 Ale on samotný využíval židovské
    umělce často.
  • 00:15:23 Při jeho premiérách si byl sám
    vědom jejich uměleckých kvalit.
  • 00:15:30 Takže ho nemůžeme nazírat černo-
    bíle.
  • 00:15:36 Jeho hudba je ale považovaná za
    složitou.
  • 00:15:45 Co musí člověk udělat, aby ho
    dokázal strávit a ocenit?
  • 00:15:50 Co je nutné k jeho pochopení?
  • 00:15:53 Je to velký melodik.
  • 00:16:00 Nevím, kde se vzala myšlenka o
    jeho složitosti.
  • 00:16:09 Zahrne celý večer určitým
    romantiáckým patosem, mystikou.
  • 00:16:16 Byl velkým filozofem, texty si
    psal sám.
  • 00:16:24 Ta libreta jsou i sama o sobě
    uměleckým dílem.
  • 00:16:30 To vše společně může diváka
    strhnout, ale musí chtít
  • 00:16:41 zažít večer ne odpočinkem, ale
    přijít za zážitkem,
  • 00:16:46 který se vymyká tradiční návštěvě
    divadla.
  • 00:16:56 Není to odpočinkové, je to proces,
    musíte být připraveni
  • 00:17:03 na něco velkého a netradičního.
  • 00:17:09 Robert Jindra,
    hudební ředitel opery
  • 00:17:10 Nádorního divadla
    moravskoslezského.
  • 00:17:12 Díky za váš čas.
  • 00:17:18 Velikonoce se staly inspirací
    pro Velikonoční festival duchovní
  • 00:17:38 Velikonoce se staly inspirací
    pro Velikonoční festival duchovní
  • 00:17:42 hudby.
  • 00:17:45 Letos se v Brně odehraje
    už po 22. ročník.
  • 00:17:49 O jeho programu teď podrobněji
    s ředitelkou Filharmonie Brno
  • 00:17:51 Marií Kučerovou a dramaturgem
    Vladimírem Maňasem,
  • 00:17:54 dobrý den.
  • 00:18:02 každý rok společné téma.
  • 00:18:05 Letos je motivem exodus,
    vykořenění.
  • 00:18:10 Témata, která se prolínají
    křesťanstvím, ale i současností,
  • 00:18:16 hrála i ta v tomto směru
    při výběru skladeb nějakou roli?
  • 00:18:23 Dobrý den.
  • 00:18:31 My vždy hledáme nadčasové téma,
  • 00:18:43 které tvoří tentokrát most mezi
    kulturou židovskou a křesťanskou.
  • 00:18:52 Umožní nám to široký repertoár od
    barokní hudby až po současnou.
  • 00:19:02 To téma nám umožnilo vytvořit
    široký rámec a přitom propojit
  • 00:19:12 program do smysluplné řady, do
    putování.
  • 00:19:32 V rámci festivalu nás čekají
    premiéry.
  • 00:19:35 V ČR se vůbec poprvé představí
    renomovaný vokální soubor
  • 00:19:37 Singer Pur z Mnichova.
  • 00:19:38 V čem je jeho síla, jeho přednost?
  • 00:19:50 Fanoušci si je mohou spojit s
    jedinečnými adaptacemi
  • 00:19:52 jazzových hitů.
  • 00:19:59 Ale specializují se na renesanční
    a současnou hudbu.
  • 00:20:03 Je to úžasná kombinace.
  • 00:20:07 Diváci si to určitě vychutnají.
  • 00:20:14 Já se na to těším, velmi srdečně
    na to zvu.
  • 00:20:32 Dále bude zajímavý koncert u sv.
    Janů, tzv. minoritský chrám.
  • 00:20:35 Koncert v minoritském kostele
    sv. Janů 26. 3. by měl mít
  • 00:20:37 až mysteriozní nádech.
  • 00:20:39 Giovanni Batista Aloisi,
    skladatel, jehož dílo tam bude
  • 00:20:42 uvedeno, je v něm dokonce údajně
    pohřben.
  • 00:20:46 To byl záměr?
  • 00:20:48 Těžko říct.
  • 00:21:05 Tento muž působil na Moravě,
    studoval v Praze.
  • 00:21:14 Působil dlouho dobu ve službách
    knížecího rodu.
  • 00:21:25 Jak stárnul, věnoval se svému
    povolání - byl farářem.
  • 00:21:31 Ale v té době přestal i komponovat.
  • 00:21:40 Asi 20 let před smrtí vydal
    poslední sbírku v Benátkách.
  • 00:21:47 Před koncem života se snažil
    uspořádat své záležitosti,
  • 00:21:51 proto se vrátil do Brna.
  • 00:21:59 Ten kostel je ale nyní tak moc
    přebudován, že jho hrob není k
  • 00:22:01 nalezení.
  • 00:22:08 Ale součástí knihovny jsou i jeho
    knihy.
  • 00:22:14 v Egyptě.
  • 00:22:16 Je festival tohoto typu jednou
    z mála příležitostí,
  • 00:22:18 kde takováto velká díla je možné
    uvést?
  • 00:22:22 Máte pravdu.
  • 00:22:32 Všeobecně se možná neví, že tento
    festival je jediným českým
  • 00:22:34 festivalem tohoto typu.
  • 00:22:43 Duchovní hudba zaznívá v průběhu
    roku, ale v období Velikonoc
  • 00:22:50 a ještě k tomu v chrámech to není
    běžné.
  • 00:22:56 Podobně se to odehrává jen ve
    Vídni.
  • 00:23:00 Děkuji za návštěvu.
  • 00:23:07 K tomu přirozeně potřebuje mozek,
    geniální orgán,
  • 00:23:10 zodpovědný za naše myšlenky.
  • 00:23:14 A právě jemu věnoval
    dnešní fejeton.
  • 00:23:25 zkoumat sebe sama, a pak z toho
    ještě dostat slušnou depku.
  • 00:23:29 Co ale vlastně po staletích
    bádání víme o orgánu,
  • 00:23:33 který mnohým z nás každý den
    tolik komplikuje život?
  • 00:23:37 Je velice nefotogenický
    a váží něco přes kilogram.
  • 00:23:40 Lidský mozek obsahuje zhruba
    100 miliard neuronů, a to dokonce
  • 00:23:43 i u blbců, což ale stejně není
    dost na to, aby si takové číslo
  • 00:23:49 dokázal představit.
  • 00:23:51 Dále víme, že je velice složitý
    a dělí se na mnoho částí,
  • 00:23:54 které mají svá jména a funkce,
    ale normální mozek si to stejně
  • 00:23:57 není schopný v životě zapamatovat.
  • 00:24:00 Zajímavé je i zjištění japonských
    vědců, že pokud provedete
  • 00:24:05 příčný řez lidským mozkem,
    přestane okamžitě fungovat.
  • 00:24:08 Ovšem pozor, v odborné
    lékařské literatuře je naopak
  • 00:24:12 popsán i případ dělníka
    Phinease Gage, kterému v roce 1848
  • 00:24:15 při výbuchu na železnici
    proletělo hlavou páčidlo
  • 00:24:19 a jeho mozek fungoval
    dál víceméně bez problémů.
  • 00:24:22 Mohl vést stejně kvalitní
    život jako předtím,
  • 00:24:24 kdyby ovšem následkem úrazu
    nezapomněl na narozeniny své tchýně.
  • 00:24:27 Lidský mozek je schopen vysokého
    stupně abstrakce, zvlášť,
  • 00:24:30 když ho nic konkrétního nenapadá.
  • 00:24:32 To mu spolu s úžasnou kapacitou
    umožňuje dosahovat široké palety
  • 00:24:36 dechberoucích výsledků
    od nádherných uměleckých děl
  • 00:24:39 přes odvážné vědecké teorie
    až po vybombardované Drážďany.
  • 00:24:43 V mozku sídlí vědomí, podvědomí
    i svědomí, ale navzájem o sobě
  • 00:24:47 nevědí, čehož šikovně zneužívá
    reklamní průmysl a většina
  • 00:24:51 hezkých holek.
  • 00:24:53 Když nemá nic jiného na práci,
    vylučuje tento orgán tzv. myšlenky.
  • 00:24:57 Ty mu ale mohou být velice
    nebezpečné a často ho před nimi
  • 00:25:00 neochrání ani fakt, že se před
    nepřízní počasí opevnil
  • 00:25:04 v tvrdé lebce.
  • 00:25:05 Lidský mozek si totiž bohužel
    velice rád hraje,
  • 00:25:08 a tak například
    při hře Ruská ruleta lebku
  • 00:25:12 občas dramaticky opouští.
  • 00:25:20 Hezké odpoledne.
  • 00:25:23 Skryté titulky:
    Peňázová K.
  • 00:25:25 .

Související