iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
27. 8. 2011
12:05 na ČT24

1 2 3 4 5

2 hlasy
1688
zhlédnutí

Film 2017

Richard Řeřicha - Don't stop — Jiří Vejdělek - Muži v naději

26 min | další Magazíny »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Film 2011

  • 00:00:16 Dobrý den, přátelé!
    Vítejte ve světě Filmu 2011.
  • 00:00:19 Punk is not dead,
  • 00:00:22 o tom ví své kameraman
    a režisér Richard Řeřicha.
  • 00:00:24 Právě dotočil svůj režijní debut
    DonT Stop.
  • 00:00:27 Pozvání do kina na Muže v naději,
    nový film Jiřího Vejdělka.
  • 00:00:31 V hlavní roli Jiří Macháček.
  • 00:00:37 Na úvod míříme do Mekky filmu,
    do Hollywoodu
  • 00:00:40 za zahraničními filmovými
    premiérami.
  • 00:00:43 V Hollywoodu měla premiéru
    komedie Bláznivá, ztracená láska.
  • 00:00:47 Na červeném koberci se vystřídali
    představitelé hlavních rolí
  • 00:00:50 Steve Carell a Ryan Gosling,
    kteří hrají ústřední postavy.
  • 00:00:58 Asi od 17 let jsem fanoušek
    Steva Carella.
  • 00:01:01 Když jsem se přestěhoval
    do Hollywoodu,
  • 00:01:03 točil jsem s ním
    nějaký pilotní díl.
  • 00:01:06 Oba jsme tam měli jen malou roli,
    ale byl tak zábavný,
  • 00:01:08 že jsem pak chodil do práce
    jen proto, abych ho mohl pozorovat.
  • 00:01:11 A jednou tak rozesmál zvukaře,
  • 00:01:14 že se v záchvatu smíchu
    skácel na zem.
  • 00:01:16 Pak mu museli říct,
    aby přestal vtipkovat,
  • 00:01:19 protože to brzdilo natáčení.
    A já jsem si pomyslel,
  • 00:01:22 že by bylo skvělé
    jednou s ním pracovat.
  • 00:01:25 Americký komik Steve Carell
    je známý hlavně ze seriálu Kancl.
  • 00:01:27 Tam hraje trpného šéfa,
    tady spokojeného muže,
  • 00:01:30 který žije ukázkový život
  • 00:01:33 s milovanou ženou
    a chytrými dětmi,
  • 00:01:35 dokud nezjistí, že ho jeho žena
    podvádí a chce se s ním rozvést.
  • 00:01:49 Je to lidský a vtipný příběh
  • 00:01:51 o mezilidských vztazích,
    lásce a rodině.
  • 00:01:54 A pak se tam stane
    ještě spousta dalších věcí.
  • 00:01:58 Asi bych měla popsat,
    o čem film vlastně je.
  • 00:02:01 Popisuje různé milostné příběhy
    a vztahy, které nejsou jednoznačné.
  • 00:02:05 Jsou různě promíchané,
    je to takový chaos.
  • 00:02:09 V českých filmech
    bude mít film premiéru 15. září.
  • 00:02:15 Herec Ryan Gosling jde
    z jedné hlavní role do druhé.
  • 00:02:18 I v dalším novém filmu,
    který se jmenuje Drive,
  • 00:02:21 hraje ústřední postavu,
    tentokrát řidiče,
  • 00:02:24 který je přes den filmový kaskadér,
    po nocích nájemný řidič.
  • 00:02:27 Film získal ocenění
    za nejlepší režii
  • 00:02:30 na filmovém festivalu
    v Cannes.
  • 00:02:33 Ostatně režisér
    byl jedním z důvodů,
  • 00:02:36 proč britská herečka
    Carey Mulliganová
  • 00:02:39 se objeví v tomto filmu
    po boku hlavního hrdiny.
  • 00:02:42 Hlavně kvůli režiséru
    Nicolasi Refnovi,
  • 00:02:45 protože jsem viděla všechny
    jeho filmy a miluji jeho práci.
  • 00:02:48 Jak jsem zjistila,
    že natáčí film,
  • 00:02:51 tak jsem si přála,
    abych se do toho filmu dostala.
  • 00:02:53 I tento film bude mít premiéru
    v českých kinech 15. září.
  • 00:03:06 Punk is not dead,
  • 00:03:08 o tom ví své kameraman
    a nově i režisér Richard Řeřicha.
  • 00:03:11 Potkali jsme se
    v Karlových Varech.
  • 00:03:14 Stává se už skoro pravidlem
    v české kinematografii,
  • 00:03:17 že jakmile se objeví
    vynikající kameraman,
  • 00:03:20 dříve či později se z něj stane
    také režisér.
  • 00:03:23 Stejný případ kameramana
    Richarda Řeřichy,
  • 00:03:26 teď už i režiséra, dobrý den.
  • 00:03:28 Co vás přimělo k tomu, natočit
    svůj vlastní celovečerní film?
  • 00:03:32 Peripetie je taková zvláštní,
  • 00:03:36 protože už v 90. letech
    jsem se zabýval tím,
  • 00:03:39 že nikdo neotevřel téma
    nastupujícího punku u nás.
  • 00:03:42 Trošku se toho dotkl
    Petr Zelenka
  • 00:03:44 v dokumentu takovém fiktivním
    o Visacím zámku.
  • 00:03:47 Ale chyběly mi zdroje, jak a kde
    to vzniklo, odkud to sem přišlo.
  • 00:03:51 Čekal jsem, že s tím někdo
    vyrukuje, ale nevyrukoval,
  • 00:03:54 tak asi před šesti lety jsem se
    začal tím tématem víc zabývat,
  • 00:03:57 začal jsem si psát
    nějaké synopse,
  • 00:04:00 nějaké vzpomínkové
    záležitosti z té doby,
  • 00:04:03 pořád nikdo nevypochodoval,
    tak jsem se pokusil napsat scénář,
  • 00:04:06 který jsem pak tedy
    pár let konzultoval,
  • 00:04:09 protože to byla moje prvotina,
  • 00:04:12 musel jsem se radit s profesionály,
    kteří to vystudovali,
  • 00:04:15 a nakonec jsme dospěli
    k nějakému výsledku,
  • 00:04:18 který se mi zdál,
    že už má tvar natočitelný,
  • 00:04:21 tak jsem oslovil producenta
    Ondřeje Zimu,
  • 00:04:24 ten se toho chopil
    jako vlastního dítěte,
  • 00:04:27 čímž mi udělal velkou radost,
  • 00:04:30 a pak jsme to ještě dořešili,
    dramaturgii a tak dále,
  • 00:04:33 a pak už jsem stál
    před sobeckým rozhodnutím,
  • 00:04:36 jestli své dítě přenechat
    někomu jinému
  • 00:04:39 nebo se o to sám pokusit.
  • 00:04:42 A protože už pár let se režií,
    ale krátkometrážní zabývám,
  • 00:04:45 tak jsem si řekl,
    že by to mohl být vstup,
  • 00:04:48 že to téma mi je tak blízké,
    že bych se o to mohl pokusit sám.
  • 00:04:51 To mě zajímá,
    proč punk vás tak zajímá.
  • 00:04:54 Byl jste pankáč v 80. letech?
  • 00:04:57 Abych řekl pravdu, dotklo se mě to
    tak na půl až tři čtvrtě roku,
  • 00:05:00 to jsem studoval střední školu
    a najednou to okolo mě
  • 00:05:03 začalo probíhat
    začátkem 80. let, jak říkáte,
  • 00:05:06 vlastně ten příval u nás byl
    trošku zpožděný vůči 70. letům,
  • 00:05:10 kdy to bylo za hranicemi,
  • 00:05:13 a najednou mě to hrozně oslovilo,
    úplně jiný image těch lidí,
  • 00:05:16 všechno předtím bylo nenásilné,
    tohle bylo agresivní,
  • 00:05:19 ale zároveň jsem trošku byl
    ten hodný chlapeček z té rodiny,
  • 00:05:23 to mi bylo těch šestnáct sedmnáct,
  • 00:05:26 teď se během půl roku odehrál
    ve mně ten proces přeměny,
  • 00:05:29 a o tom vlastně trošku mluvím
    v tom filmu.
  • 00:05:32 Není to ale úplně
    autobiografické,
  • 00:05:35 přece jen ten příběh je trochu
    konstrukce, aby to nějak fungovalo,
  • 00:05:38 takže odpověď na to, jestli
    jsem byl pankáč: Tak trošku.
  • 00:05:42 Tak nás trošku uveďte
    do příběhu.
  • 00:05:45 Film jsme zatím neviděli,
    ten je ve fázi střihu,
  • 00:05:47 v tuto chvíli jste skončili
    natáčení, bude se stříhat.
  • 00:05:50 -Premiéra bude příští rok
    na jaře?-Ano.
  • 00:05:53 Tak teď jenom nástin děje.
  • 00:05:56 -Nějací kamarádi a revolta
    proti rodičům? -Víceméně.
  • 00:05:59 Příběh sleduje právě ten proces
    přeměny u těchto kluků,
  • 00:06:03 kteří jsou dlouholetí kamarádi,
    stýkají se spolu
  • 00:06:07 a zavadí najednou o toto téma,
    punk, začne je to oslovovat,
  • 00:06:11 oni se přetvářejí,
    jeden se vymaní z rodiny víc,
  • 00:06:15 ten druhý už má rodinu
    rozpadlejší,
  • 00:06:18 takže je samostatnější
    a je taky vlastně silnější,
  • 00:06:21 je takový trošku frajer,
    který stahuje "na zcestí",
  • 00:06:25 ten pak uteče z domova,
    osamostatní se, založí kapelu,
  • 00:06:28 na to se začnou nabalovat
    další postavy,
  • 00:06:32 které jsou docela důležité
    pro ten vývoj,
  • 00:06:35 a dostávají se do konfliktu,
    o čemž ten příběh je.
  • 00:06:38 A není to jenom o konfliktu
    s rodiči, se školou
  • 00:06:41 a řekněme se společností,
  • 00:06:44 ale je to také konflikt
    mezi nimi,
  • 00:06:46 protože motivace jednotlivých
    postav jsou poměrně odlišné,
  • 00:06:50 každý tam šel
    z trochu jiného důvodu,
  • 00:06:53 a jak se to mezi nimi konfrontuje,
    tak shody vyvěrají dál a dál,
  • 00:06:56 a teď už to nechám otevřené,
    protože nemá smysl to dopovídat.
  • 00:07:00 Váš osobní pohled na punk?
  • 00:07:02 Vracel jste se do té doby lehce,
    to znamená tím, že jste to zažil,
  • 00:07:06 tak jste jasně věděl,
    co chcete vyprávět,
  • 00:07:08 nebo tím, že člověk projde
    nějakou životní dráhou,
  • 00:07:11 tak vlastně dnes pro vás...
  • 00:07:14 -Posloucháte dnes ještě punk?
    -Teď jo, ale jinak ne.
  • 00:07:17 Musím říct, že po roce 1984
    mě to úplně přestalo zajímat,
  • 00:07:20 začal jsem se zabývat
    jinými věcmi,
  • 00:07:23 pak jsem tak chtěl být filmař,
    takže to se mi nějak splnilo,
  • 00:07:26 a teď když jsem se
    k tomu tématu vrátil,
  • 00:07:29 tak jsem najednou zjistil,
    že mám na to dva pohledy,
  • 00:07:32 první, který se pamatuji z doby,
    kdy mi bylo sedmnáct osmnáct,
  • 00:07:35 a druhý v odstupu 25 let, už jsem
    otec dospívajícího dítěte,
  • 00:07:38 devatenáctiletého kluka, který
    se víc zajímá a hip hop a graffiti,
  • 00:07:41 ta revolta má strašně podobné prvky
    v sobě, shodné,
  • 00:07:45 akorát každá generace poslouchá
    trochu jinou hudbu,
  • 00:07:48 ale jinak to vyznění, ten konflikt
    s rodiči je víceméně stejný.
  • 00:07:53 Takže jsem se k tomu vracel
    docela lehce.
  • 00:07:57 To znamená, že i to,
    že máte dospívajícího syna,
  • 00:07:59 vám možná pomohlo vrátit se
    do té atmosféry.
  • 00:08:03 Jak jste hledal herce?
  • 00:08:05 Máte herce, nebo jste spíš
    hledal naturščiky, neherce,
  • 00:08:08 třeba nějaké kluky z kapely?
  • 00:08:11 Na začátku jsem uvažoval takhle,
    jak říkáte,
  • 00:08:14 hledal jsem někoho,
    kdo umí dobře hrát.
  • 00:08:17 Ale pak jsem zjistil, že herecké
    výkony naturščiků jsou velmi slabé,
  • 00:08:20 zvlášť když ta dramatická linka
    je poměrně složitá,
  • 00:08:23 musí se tam odehrát proces
    té změny, a to nejsou schopni,
  • 00:08:26 nebo aspoň já nejsem schopný
    to s nimi dát dohromady.
  • 00:08:29 Takže jsem pak
    začal hledat herce,
  • 00:08:32 ty jsem hledal dost dlouho,
    našel jsem je,
  • 00:08:35 a bylo jednodušší
    naučit je hrát v kapele.
  • 00:08:38 Většina z nich vlastně
    trochu hrát umí,
  • 00:08:40 akorát se přizpůsobili žánru,
    docela dlouho cvičili,
  • 00:08:43 měli jsme herecké zkoušky
    i hudební,
  • 00:08:46 nějak jsme tyto dvě linky sladili,
    což si myslím, že se podařilo,
  • 00:08:49 ale záměrně jsem vybíral
    tváře neznámé.
  • 00:08:52 Jsou to sice kluci z DAMU
    a z konzervatoře,
  • 00:08:55 ale nechtěl jsem,
    aby ty tváře byly známé,
  • 00:08:58 protože to je trošku
    autentické téma.
  • 00:09:01 Zajímá mě váš přístup k tomu.
  • 00:09:04 Říkal jste, že už jste točil
    jako režisér krátké filmy,
  • 00:09:07 nicméně jak velký zlom to je,
    celovečerní film?
  • 00:09:10 Vy jste točil, byl jste
    kameramanem i režisérem,
  • 00:09:13 zároveň jste i autorem scénáře,
    jak těžké to je?
  • 00:09:16 -Těžší, než jste očekával?
    -Paradoxně není.
  • 00:09:19 Já jsem se toho hrozně bál,
    to musím přiznat,
  • 00:09:22 protože to je pro mě
    úplně nová věc,
  • 00:09:25 je to velký "flák",
    velká zodpovědnost,
  • 00:09:27 ale bál jsem se toho procesu,
  • 00:09:30 že mě bude stahovat kamera,
    protože původně jsem kameraman,
  • 00:09:33 že mě bude stahovat
    do původní profese,
  • 00:09:36 že pořád to budu vidět
    obrázkově.
  • 00:09:39 Vzal jsem si kameramana jiného,
    abych se tím nemusel zabývat,
  • 00:09:42 a po pár dnech počátečních rozpaků
    jsem se od toho osvobodil
  • 00:09:46 a vlastně mě režie
    docela pohltila a bavila.
  • 00:09:49 A nakonec jsem zjistil,
  • 00:09:52 že obavy, které jsem měl velké,
    se celkem rozptýlily.
  • 00:09:55 Filmy, které jste točil,
    se vyznačují tím,
  • 00:09:58 že mají úplně skvělou atmosféru,
    co jste točil jako kameraman.
  • 00:10:02 Jak to bude s tímto snímkem,
    DonT Stop se jmenuje,
  • 00:10:05 jak bude laděný
    vizuálně, výtvarně?
  • 00:10:09 Atmosféra by tam taky
    měla být silná,
  • 00:10:13 protože přece jenom
    ta původní profese
  • 00:10:15 mě k tomu trošku vede,
    abych si to pohlídal,
  • 00:10:19 ale není to žádný
    vybroušený snímek
  • 00:10:22 s úplně přesnými kompozicemi,
  • 00:10:25 kde to všechno ladí
    jako v reklamě.
  • 00:10:28 Trošku ten autentický vzhled
    by měl být zachován,
  • 00:10:31 protože i ta doba byla
    taková syrovější.
  • 00:10:34 Tak jsme se snažili k tomu
    přistupovat, aby to bylo věrohodné.
  • 00:10:38 Kdybychom to pojali
    hodně čistě, tak si myslím,
  • 00:10:42 že by to neodpovídalo,
    že bychom to zničili.
  • 00:10:45 Očekáváte, že ten film
    bude spíš pro pamětníky,
  • 00:10:48 tedy pro generaci vaši, moji,
    i když já jsem pankáč nebyla,
  • 00:10:51 nebo je to spíše pro mladé lidi,
  • 00:10:55 protože jak ukazuje,
    ta revolta, jak už jste říkal,
  • 00:10:58 je v každé generaci,
    akorát že má trošku jiný projev?
  • 00:11:01 Já doufám, že to je
    pro obě tyto skupiny,
  • 00:11:06 protože rodiče uvidí sebe,
    když jim bylo osmnáct,
  • 00:11:09 a možná jim pomůže i ukázat
    nějaký pohled na svoje děti,
  • 00:11:12 a pak to bude pro mladé,
    osmnáct a víc,
  • 00:11:15 kteří tam zase uvidí v tom sebe,
    svoje problémy.
  • 00:11:18 Teď vás čeká fáze střihu.
  • 00:11:22 Co z fáze natáčení je pro vás
    nejvíc srdeční záležitost?
  • 00:11:25 Akce na place, nebo se spíš těšíte
    na komornější práci ve střižně?
  • 00:11:29 Vzhledem k tomu,
    že akce na place mám za sebou,
  • 00:11:33 tak se těším na střižnu,
  • 00:11:35 ale akce na place
    má něco do sebe.
  • 00:11:38 Je to takový specifický svět,
    ale velmi krátce trvající.
  • 00:11:41 Tak pojďme pozvat,
    kdy plánujete premiéru?
  • 00:11:44 A možná ještě hudbu
    bychom měli zmínit,
  • 00:11:47 jak to tam je s muzikou,
  • 00:11:50 to bude asi jedna
    ze stěžejních linií filmu,
  • 00:11:53 tak nám řekněte,
    co tam uslyšíme?
  • 00:11:56 Objevuje se tam docela škála hudby
    nějakých českých autorů té doby,
  • 00:11:59 abychom trošku nasákli tu dobu,
  • 00:12:02 pak jsou tam věci od různých kapel
    současných českých punkových,
  • 00:12:06 předělané do dobového stylu,
    aby to nevyčuhovalo z toho,
  • 00:12:09 pak jsou tam nějaké
    originální věci,
  • 00:12:12 to ještě nemůžu úplně odhalovat,
  • 00:12:15 tak to doufám, že to dopadne,
    protože na těch je to založené,
  • 00:12:18 a něco jsou vysloveně věci
    punkových kapel z roku 1982, 1983,
  • 00:12:22 které jsme vzali a trošku
    předělali, aby to tomu slušelo,
  • 00:12:25 takže je to poměrně
    rozmanité spektrum,
  • 00:12:28 které by to mělo udělat pestré.
  • 00:12:31 Heslo, které se hodně objevuje
    na fasádách, punk is not dead,
  • 00:12:35 tak to vy byste podepsal?
  • 00:12:38 Myslím, že tenhle styl
    přetrvá věčně
  • 00:12:41 ale možná ne
    v tom vnějším pohledu,
  • 00:12:44 ale v náladě,
    co je v tom schovaná,
  • 00:12:47 o tom už je i ten název Dont Stop,
    jdi si tak malinko za svým,
  • 00:12:51 nedrž se okolí, musíš prosazovat
    to svoje nebo si to najít aspoň.
  • 00:12:56 -Premiéra tedy kdy?
    -Myslím, že je to 14. června.
  • 00:13:01 Řekněme červen 2012.
  • 00:13:04 Konec května nebo
    začátek června 2012.
  • 00:13:07 To znamená, že se potkáme
    v Karlových Varech za rok.
  • 00:13:10 -To doufám.
    -Budu se těšit.-Já taky.
  • 00:13:12 -Ať se všechno podaří.
    -Děkuji, na shledanou.
  • 00:13:24 Ústřední otázka
    skvěle obsazené komedie zní:
  • 00:13:27 Může být nevěra základem
    šťastného manželství?
  • 00:13:30 Šarmantní bonviván Rudolf
    je o tom přesvědčen.
  • 00:13:32 Na rozdíl od jeho nesnesitelně
    korektního zetě Ondřeje,
  • 00:13:35 který pro samé svědomité
    plnění povinností nevnímá,
  • 00:13:38 jak nebezpečně se jeho žena
    začíná nudit.
  • 00:13:41 Milující tatínek
    a kamarádský tchán
  • 00:13:44 proto nabídne Ondřejovi
    několik prověřených rad,
  • 00:13:47 jak do skomírajícího manželství
    vnést potřebný vzruch.
  • 00:13:50 Konec konců jde o rodinné štěstí
    jeho jediné dcery.
  • 00:13:53 V hlavních rolích Bolek Polívka
    a Jiří Macháček.
  • 00:13:56 Režie Jiří Vejdělek.
  • 00:14:11 Cizinec, který se probral
    z bezvědomí u westernového města,
  • 00:14:14 si vůbec nic nepamatuje.
  • 00:14:17 Jediným vodítkem k jeho minulosti
    je podivný náramek na zápěstí.
  • 00:14:21 Celková amnézie je mrzutá věc,
  • 00:14:24 zvlášť když se ocitnete ve městě,
    které nenávidí lidi odjinud
  • 00:14:27 a kde vládne tvrdou rukou
    nesmlouvavý plukovník.
  • 00:14:30 Město žije ve strachu.
    A brzy bude ještě hůř.
  • 00:14:32 Shůry přicházejí podivné zvuky
    a oslepující světla,
  • 00:14:35 obyvatelé města
    beze stopy mizí.
  • 00:14:38 Paradoxně právě cizinec,
  • 00:14:41 kterého pronásledovali od chvíle,
    kdy se v jejich městě objevil,
  • 00:14:44 se stane jejich jedinou nadějí.
  • 00:14:47 Kombinace westernu a science
    fiction je na první pohled bizarní,
  • 00:14:50 ale hvězdné obsazení slibuje
    nebývalý zážitek.
  • 00:14:53 Daniel Graig, Harrison Ford,
  • 00:14:56 producenti Steven Spielberg
    a Ron Howard, režie Jon Favreau.
  • 00:15:06 Jedna z filmových premiér
    teď podrobněji.
  • 00:15:09 Muži v naději,
    nová česká komedie.
  • 00:15:11 V hlavních rolích Jiří Macháček
    a Bolek Polívka.
  • 00:15:14 Režie Jiří Vejdělek.
  • 00:15:17 Začnu od konce, sedíme v prázdném
    kině ještě před premiérou,
  • 00:15:20 nicméně kolik diváků vidíš
    jako metu pro Muže v naději
  • 00:15:23 v kontextu třeba
    Žen v pokušení?
  • 00:15:28 Věřím, že ten prázdný sál
    je naposled, co ho máme.
  • 00:15:32 Nebyl prázdný,
    ještě před chvílí byl plný.
  • 00:15:35 To je v pořádku,
  • 00:15:38 tak to má být na našich filmech
    a Mužích v naději být.
  • 00:15:41 Já bych rád porazil v návštěvnosti
    první fotbalovou ligu.
  • 00:15:47 Abychom měli víc diváků
    než první fotbalová liga.
  • 00:15:51 To máš nízké mety.
  • 00:15:54 Já nechci říkat číslo
    už jen z pověrčivosti,
  • 00:15:57 ale na druhou stranu věřím,
  • 00:16:00 že pokud diváky potěšily
    minulý rok naše Ženy v pokušení,
  • 00:16:04 tak je uvedly v takové pokušení,
    že přijdou i na Muže v naději,
  • 00:16:08 a muži je nikdy nezklamou.
  • 00:16:11 Nicméně je to obsazení
    v tom smyslu,
  • 00:16:14 že razíte tezi, že muž ženu
    obvykle vždycky ukecá?
  • 00:16:17 Já s tímhle obličejem
    na to taky sázím,
  • 00:16:21 to předtím byla
    samozřejmě nadsázka,
  • 00:16:23 jako co mi zbývá s touto tváří,
  • 00:16:27 která vypadla veterináři
    při porodu z rukou,
  • 00:16:30 takže ukecávání je dobrá taktika,
    ale musí se včas zmlknout.
  • 00:16:34 Hlavní roli jsi psal
    pro Jiřího Macháčka,
  • 00:16:36 což v kontextu toho,
    co tam říká jedna z postav,
  • 00:16:39 je to takový hodný ťulpas,
    to není příliš lichotivé.
  • 00:16:42 Takhle ty vidíš
    Jiřího Macháčka?
  • 00:16:45 Když už obsazuji
    známého herce,
  • 00:16:48 a ne nějaký objev,
    že ho diváci ještě neviděli,
  • 00:16:52 tak mu rád nabídnu roli,
    ve které ho diváci nečekají,
  • 00:16:55 aby to bylo zajímavé jak pro mě,
    tak pro herce i pro diváky.
  • 00:17:01 Takže do role domestikovaného
    ňoumy obsadit
  • 00:17:05 temperamentního a charismatického
    a vtipného Jirku Macháčka
  • 00:17:09 je lákavé pro nás všechny.
  • 00:17:14 Jak dlouho jsi na scénáři
    pracoval?
  • 00:17:17 A skutečně jsi ho ladil sám,
  • 00:17:20 nebo právě ve spolupráci
    s Jirkou a Bolkem Polívkou?
  • 00:17:23 Já píšu scénáře vždycky
    strašně dlouho,
  • 00:17:26 maximálně tak 14 dní,
    já to doslova vyzvracím,
  • 00:17:30 a pak rychle to jdu točit,
  • 00:17:33 než si uvědomím,
    že to není dost dobrý,
  • 00:17:36 to bych nic neudělal,
  • 00:17:38 to nechávám na divácích,
    aby to pak zvážili.
  • 00:17:41 Já to s herci konzultuji,
    a když už mám obsazení,
  • 00:17:44 tak i já sám podle toho,
    jak toho herce znám,
  • 00:17:47 a i když to jsou známí herci,
  • 00:17:50 já si je dost nastuduji,
    já se na ně připravuji.
  • 00:17:53 Jednak je pozoruji,
    když se s nimi bavím,
  • 00:17:56 nebo se dívám na věci, co natočili
    předtím, abych si je opravdu našel
  • 00:17:59 a našel si v nich to,
    co potřebuji pro tu roli,
  • 00:18:03 a to, co naopak nechci,
    co už předvedli a co tam nechci.
  • 00:18:06 A pak jim i ve scénáři to napíšu,
    aby to bylo pro ně,
  • 00:18:09 protože většinou to jinak píšu
    pro obecnou postavu,
  • 00:18:12 nějakou chimérickou,
    kterou si scenárista představuje,
  • 00:18:16 ale když k tomu přistoupím
    jako režisér,
  • 00:18:18 to člověk tam musí být
    z masa a krve,
  • 00:18:21 tak mu to pak šiju jako krejčí,
    aby mu to všude sedělo,
  • 00:18:25 podle toho, kde jsou
    jeho silné stránky
  • 00:18:28 a kde třeba ta postava není
    dostatečně konfekčně ideální.
  • 00:18:31 A že by do toho herci vnášeli úplně
    něco nového, to není tak typické.
  • 00:18:35 Já se s nimi dopředu domluvím,
    že tu slovíčko, tam slovíčko,
  • 00:18:38 aby se jim to, jak se říká,
    dobře vešlo do huby.
  • 00:18:42 Ale ten smysl v podstatě
    zůstává v 99 % úplně stejný,
  • 00:18:45 protože celek drží
    jak scenárista, tak režisér,
  • 00:18:48 takže to asi ani nijak nejde.
  • 00:18:51 To znamená, že už když třeba
    se točil Roaming,
  • 00:18:54 tak už jsi sledoval Bolka Polívku
    s tím potenciálem,
  • 00:18:57 že jsi věděl, že ho chceš obsadit
    do dalšího filmu,
  • 00:19:00 nebo když jsi točil s Jirkou
    Macháčkem Ženy v pokušení,
  • 00:19:03 tak jsi věděl, tenhle člověk
    by se ti líbil i do něčeho jiného?
  • 00:19:07 Nebo na základě zkušenosti
    si řekneš, dám je oba dohromady,
  • 00:19:10 protože ještě mi třeba neřekli
    nebo nepředvedli to,
  • 00:19:13 co tam cítím
    jako další potenciál?
  • 00:19:16 Většinou to obsazuji
    podle konkrétního filmu,
  • 00:19:19 ale v podstatě Bolek Polívka
    byl můj idol v době,
  • 00:19:23 kdy jsem vůbec netušil,
  • 00:19:25 že bych tuto práci,
    kterou dělám, mohl dělat,
  • 00:19:28 takže když jsem ho
    poprvé obsadil do Roamingu,
  • 00:19:31 tak to bylo splnění snu.
  • 00:19:34 Podobně si pamatuji, když jsem
    poprvé viděl Jirku Macháčka
  • 00:19:37 na nějakém vystoupení,
    kde konferoval,
  • 00:19:40 a to ještě on před sebou
    tu velkou slávu...
  • 00:19:43 Králem majálesu když byl
    nebo tak něco...
  • 00:19:46 Já jsem se ptal, kdo to je,
    protože jsem v něm okamžitě,
  • 00:19:49 ale to jsem pochopitelně
    nebyl sám,
  • 00:19:52 viděl to velké komediální nadání,
    ale i jiné věci,
  • 00:19:55 takže jsem byl rád,
    když poprvé to klaplo v Ženách,
  • 00:19:58 i když to byla
    relativně malá role,
  • 00:20:01 že mu můžu nabídnout
    tu roli velkou,
  • 00:20:04 tam to byl výjimečně už záměr.
  • 00:20:07 A Bolka k němu,
    protože jak už jsem říkal,
  • 00:20:11 neobsazuji jenom roli
    jednotlivou,
  • 00:20:14 ale hledám celkovou orchestraci
    postav a herců vůči sobě,
  • 00:20:17 takže jak tam fungují dvojice,
    tady třeba Bolek s Jirkou,
  • 00:20:20 ale jak fungují dvojice partnerské,
    Simona s Bolkem, Vica s Petrou,
  • 00:20:23 a jak to ladí k sobě,
    aby celkový dojem byl to,
  • 00:20:27 co já si představuji,
    nejen ti jednotlivci.
  • 00:20:31 Ještě se zeptám
    na výtvarné ladění filmu.
  • 00:20:34 Je to taková trošku reklama
    na Prahu, bych řekla.
  • 00:20:37 Já už jsem to říkal,
  • 00:20:39 když jsme dělali první tiskovku
    předtím, než jsme šli film točit,
  • 00:20:43 jenom jsme hlásili, že bude,
    tak jsem říkal,
  • 00:20:46 že to bude snad zábava,
    nebo ne "snad" to bude zábava,
  • 00:20:49 že to bude o milostných vztazích,
    že to bude pohled mužů na vztahy,
  • 00:20:53 že doufám, že ženy nás kvůli tomu
    začnou mít víc rády,
  • 00:20:56 a že také chci trošku
    předvést Prahu.
  • 00:20:59 Tak jsem rád,
    že asi jsem to splnil,
  • 00:21:02 když je to i na konci poznat,
    co jsem chtěl.
  • 00:21:05 Jediné, čemu na tom filmu
    trošku nevěřím,
  • 00:21:08 je takové to čestné chlapské
    přátelství.
  • 00:21:11 Tak to skutečně probíhá?
  • 00:21:14 Nebo jste si to vymysleli?
    Takovou nadsázku...
  • 00:21:17 Já si myslím, že třeba
    když se to týká nevěry,
  • 00:21:21 jak je to tady v tomto příběhu,
  • 00:21:25 tak když žena by zavolala
    nějaké své kamarádce,
  • 00:21:29 že ten její jí řekl,
    že včera byl s ní,
  • 00:21:32 ale ona má podezření,
    že to tak nebylo,
  • 00:21:35 tak kamarádka okamžitě řekne,
    že tam nebyl.
  • 00:21:38 Nebo z deseti to tak řekne
    deset kamarádek.
  • 00:21:42 Ale kdyby zavolala kamarádovi,
  • 00:21:45 že manžel tvrdí,
    že byl u něj včera,
  • 00:21:48 a jestli je to pravda,
    tak deset z deseti mužů potvrdí,
  • 00:21:51 že tam byl nebo dokonce
    že tam ještě je.
  • 00:21:54 Takže si myslím, že tady to
    mužské spiklenectví,
  • 00:21:58 protože chlap ví, o co jde,
    že to funguje.
  • 00:22:04 Poslední věc, která mě zajímá.
  • 00:22:07 Čekala jsem, že to bude hold
    mužům, což na jednu stranu je,
  • 00:22:11 ale na druhou stranu možná
    v postavě Simony Stašové
  • 00:22:14 se to tak trošku vymklo z rukou
    a je to zase hold ženám.
  • 00:22:18 Já chci, aby to byl hold
    všem těm postavám.
  • 00:22:23 To, co já si u sebe vždycky
    uvědomuju, je,
  • 00:22:26 že mě to začne bavit
  • 00:22:29 nebo rozhodnu se něco napsat
    a potažmo potom točit,
  • 00:22:32 když miluju všechny ty postavy.
  • 00:22:34 Uvědomuji si, že možná to není
    úplně dobré
  • 00:22:37 z hlediska dramatického,
    že tam nemám postavu,
  • 00:22:40 kterou bych neměl rád nebo
    které bych to nějak nepřál,
  • 00:22:44 a také jako autor scénáře
    i jako režisér,
  • 00:22:47 byť je tam postava,
    která by se mohla zdát negativní,
  • 00:22:50 tak já jí dávám prostor,
    aby sama sebe obhájila.
  • 00:22:53 Aby nám, divákům, vysvětlila,
    proč to tak dělá,
  • 00:22:56 protože si myslím, že v životě
    to není tak jednoduše,
  • 00:22:59 že někdo je zlý
    a někdo je dobrý.
  • 00:23:02 Ale prostě má svoje důvody,
    z nějakého důvodu něco dělá,
  • 00:23:06 a my jako diváci
    to posuzujeme.
  • 00:23:09 My si taky myslíme,
    že jsme dokonalí,
  • 00:23:12 a ne každý v tom má pravdu,
    jako ji mám třeba já,
  • 00:23:15 a to právo si to myslet.
  • 00:23:17 Takže tak to mám rád
    i na plátně.
  • 00:23:20 Ta postava si o sobě nemyslí,
    že je syčák,
  • 00:23:23 tak ji nenutím to o sobě říkat,
    ani jako autor, ani jako režisér.
  • 00:23:32 Jirko, z určitého úhlu pohledu
    si říkám,
  • 00:23:35 jestli ten film není pohádka.
  • 00:23:38 Skutečně jsou chlapi
    takoví frajeři,
  • 00:23:41 že na sebe vezmou průšvih
    kamaráda, ať už je jakýkoli,
  • 00:23:43 téměř bez mrknutí oka?
  • 00:23:46 Nebo je to jenom
    taková licence pohádková?
  • 00:23:49 Já si taky myslím,
    že to je těžko říct,
  • 00:23:52 že by ten film měl říkat,
  • 00:23:55 chlapi jsou takoví,
    ženské jsou takové.
  • 00:23:58 Jsou to postavy, každý je nějaký,
    každá postava je nějaká,
  • 00:24:01 a rozhodně si myslím,
    že to má být pro pobavení,
  • 00:24:04 takže je to pohádka
    pro dospělé,
  • 00:24:08 je to komedie, doufáme,
    že se lidi pobaví.
  • 00:24:11 Má to ale reálný základ?
  • 00:24:13 Máš kamarády, kterým potvrdíš
    bez mrknutí oka jakékoli alibi?
  • 00:24:17 Já bych rozhodně nechtěl
    nikomu způsobovat
  • 00:24:20 nějaké takové problémy,
    že bych musel...
  • 00:24:24 Já nemyslím vážné,
    jakékoli alibi.
  • 00:24:29 Zase kdybych věděl,
    že někdo někoho vraždil...
  • 00:24:33 Ale já si myslím, že lidi
    si to mají vždycky vyřešit spolu.
  • 00:24:37 Ale samozřejmě
    pak jsou otazníky,
  • 00:24:40 když je do toho zapleteno
    víc lidí,
  • 00:24:43 když je to nějaký trojúhelník,
    čtyřúhelník, pětiúhelník,
  • 00:24:47 tak si to taky musí vyřešit
    všichni spolu.
  • 00:24:50 Víš co, jedna věc,
    která mě zajímá.
  • 00:24:52 Zavolá ti přítelkyně nebo manželka
    tvého kamaráda
  • 00:24:55 a zeptá se, byl včera XY s tebou,
    a ty rovnou řekneš, že byl?
  • 00:24:59 Ondřej Hejma říká,
  • 00:25:01 že vždycky ten Juračka říkal,
    krátká paměť, čisté svědomí.
  • 00:25:05 Nemůžu se vyhnout otázce
    na milostné scény,
  • 00:25:08 příjemná záležitost pro tebe,
    to natáčení?
  • 00:25:11 V každém případě máte šanci
    s tím partnerem si užívat to,
  • 00:25:16 co si užívají postavy,
    které hrajete.
  • 00:25:20 Během toho,
    co si to ty postavy užívají,
  • 00:25:23 tak vy si můžete užívat to,
    že se díváte společně na to,
  • 00:25:27 co si ty postavy užívají.
  • 00:25:30 Tam někde vzadu
    se bavíte ještě víc
  • 00:25:33 a o něčem jiném, než co probíhá
    mezi postavami, které hrajete.
  • 00:25:38 Pokud najdete partnera
    nebo partnerku,
  • 00:25:41 kteří jsou schopni společného
    prostoru v tomhle nadhledu,
  • 00:25:45 tak je to vždycky příjemné.
  • 00:25:48 Náročnější třeba scéna
    v houpacím křesle,
  • 00:25:51 nebo pro tebe fyzicky náročné
    viset na lampě, skákat dolů?
  • 00:25:54 Měl jsi kaskadéra,
    nebo jsi to sám absolvoval?
  • 00:25:58 Na to nebylo potřeba kaskadéra,
    ta lampa nebyla zas tak vysoko.
  • 00:26:07 Ale nemyslím si, že by některá
    ze scén byla náročná víc než...
  • 00:26:12 Možná to tak vypadá na plátně,
    ale vlastně to náročné není.
  • 00:26:16 Ještě mi řekni,
    jak prožíváš natáčení,
  • 00:26:19 když ti Jiří Vejdělek řekne,
    napíšu pro tebe roli,
  • 00:26:23 těšíš se na to a potom to natáčení
    splnilo tvoje očekávání,
  • 00:26:26 potažmo film, i když jsi ho
    ještě celý neviděl,
  • 00:26:29 nebo se ti stává, že tam jsou
    očekávání a pak zklamání?
  • 00:26:33 Jak to funguje?
  • 00:26:36 Rozhodně nejsem zklamaný
    z výsledku tohoto filmu,
  • 00:26:38 mně se ten film líbí,
  • 00:26:41 a myslím, že jsme ho dělali z toho
    důvodu, aby se lidi pobavili,
  • 00:26:44 a pevně věřím,
    že se bavit budou. Doufám.
  • 00:26:48 Z dnešního Filmu to je vše.
  • 00:26:50 Mějte se hezky,
    na shledanou za týden.
  • 00:26:55 Skryté titulky Blažena Stráníková
    Česká televize 2011

Související