iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
13. 3. 2006
21:00 na ČT1

1 2 3 4 5

9 hlasů
10534
zhlédnutí

Příběhy železné opony

Vlak svobody

Místo do Aše dojel vlak do německého Selbu

13 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Příběhy železné opony - Vlak svobody

  • 00:00:56 Ten vlak nesl běžné označení
    spoj číslo 3717.
  • 00:01:05 Jel z Prahy do Aše.
  • 00:01:07 Měl samozřejmě skončit
    na československém území.
  • 00:01:13 Jenže neskončil.
  • 00:01:15 Prorazil železnou oponu a dojel
    až do západoněmeckého Selbu.
  • 00:01:18 110 cestujících se rázem ocitlo
    za železnou oponou.
  • 00:01:25 34 se jich rozhodlo zůstat
    na druhé straně.
  • 00:01:31 Byla to světová senzace.
  • 00:01:33 Vlak svobody byl událostí,
    která tehdy na podzim 1951
  • 00:01:36 oběhla svět.
  • 00:01:41 6. září 1951 rozhoduje ÚV KSČ
    o důležitých změnách ve straně.
  • 00:01:46 Rudolf Slánský je zbaven funkce
    generálního tajemníka.
  • 00:01:50 Gottwald ho obviní z odpovědnosti
    za chyby, které se staly.
  • 00:01:54 77 500 úředníků už pracuje ve výrobě.
  • 00:02:00 Krátce předtím, 11. července,
    přijímá Národní shromáždění
  • 00:02:03 zákon o ochraně státních hranic.
  • 00:02:08 Pohraničníci získávají
    nevídané pravomoce.
  • 00:02:11 Mohou použít zbraně proti každému,
    kdo je neuposlechne.
  • 00:02:18 Vlak svobody nebyl
    ale první na tomto místě.
  • 00:02:23 První pokus o útěk na Západ
    se tady v Aši odehrál mnohem dřív,
  • 00:02:28 brzy po únorovém převratu.
  • 00:02:32 27. března 1948 z vlaku vystoupila
    malá skupinka cestujících
  • 00:02:37 a dala se do běhu směrem
    k americké okupační zóně.
  • 00:02:41 K hranici zbývalo pár stovek metrů.
  • 00:02:45 Na zemi zůstal tehdy ležet
    Vojtěch Rygal z moravského Hulína.
  • 00:02:48 I když železná opona ještě nestála,
  • 00:02:51 byl jednou z jejích
    prvních obětí vůbec.
  • 00:02:56 Rygal byl katolický kněz.
  • 00:02:59 Aš bylo, pochopitelně,
    kritické místo.
  • 00:03:01 Represívní orgány si toho byly
    dobře vědomy.
  • 00:03:05 Již v Rázlově, tj. 10 - 15 km
    před Aší,
  • 00:03:09 byla stanice, která kontrolovala
    všechny autobusy, které přijížděly.
  • 00:03:14 Další tvrdé kontroly
    byly na nádraží.
  • 00:03:18 Ty případy šly do stovek.
  • 00:03:21 Ti lidé pak byli zadrženi
    a předáni soudu.
  • 00:03:25 Uprchlíci museli tedy hledat
    nové důmyslné cesty
  • 00:03:28 a spoléhat někdy i na náhodu.
  • 00:03:33 Hlavní organizátoři byli 3.
  • 00:03:37 Strojvůdce Karel Konvalinka,
    výpravčí Karel Truxa
  • 00:03:41 a obvodní lékař z Chebu Jaroslav Švec
  • 00:03:46 Švec byl obvodním lékařem,
    žil v Aši od r. 1945.
  • 00:03:51 Nebyl členem KSČ atd.,
  • 00:03:54 ale začala o něj jevit zájem StB.
  • 00:04:00 Byl dokonce donucen podepsat
    spolupráci s StB.
  • 00:04:05 To byl jeden z hlavních důvodů útěku
    - ten tlak StB.
  • 00:04:10 Nápad k útěku se zrodil v hlavě
    strojvůdce Konvalinky.
  • 00:04:13 Vycházel z prostého faktu,
    že trať z Aše do Selbu
  • 00:04:15 byla průjezdná.
  • 00:04:19 Aš totiž byla vytápěna teplárnou
    z Německa
  • 00:04:21 a Československo dodávalo uhlí
    na vagónech.
  • 00:04:27 Jedinou překážkou byla
    improvizovaná zábrana,
  • 00:04:30 která byla položena na kolejích.
  • 00:04:34 Ale nebyla tam každý den.
  • 00:04:38 Doktor Švec v den odjezdu
    sedl do svého auta a dělal opilého.
  • 00:04:42 Dokonce měl láhev a mával s ní.
  • 00:04:48 Dojel k zátarasu a zjistil,
    že není spuštěný.
  • 00:04:51 Otočil auto a odjel za rodinou.
  • 00:04:55 Všichni nastoupili do toho vlaku
    a odjeli do Německa.
  • 00:05:01 Vlak projel Ašským nádražím
    rychlostí 80 km/h
  • 00:05:04 a neustále zrychloval.
  • 00:05:09 Ve vagónu tehdy seděli
    2 tehdejší vyhození studenti
  • 00:05:12 K. Ruml a V. Šilhart,
    kteří o útěku věděli.
  • 00:05:17 Kolik lidí ve vlaku ale bylo
    dopředu informováno
  • 00:05:19 o plánovaném útěku,
  • 00:05:21 dodnes není úplně jasné.
  • 00:05:24 Byli tam však i někteří
    studenti chebského gymnázia.
  • 00:05:26 Ti určitě nic nevěděli.
  • 00:05:33 Nastoupili jsme v Chebu,
    byli jsme frekventanti gymnázia.
  • 00:05:41 S těmi, kteří chodili o třídu níž
    než já, jsme seděli naproti sobě,
  • 00:05:46 měli jsme aktovky na kolenou
    a hráli jsme mariáš.
  • 00:05:52 Vůbec jsme to nevnímali.
  • 00:05:57 Cesta nebyla celou dobu podezřelá
    až do Aše,
  • 00:06:00 kdy začal vlak nabírat na
    rychlosti, místo aby zpomaloval.
  • 00:06:09 Už jsem se chystala vystoupit,
    když jsem uviděla nějakého muže,
  • 00:06:17 jak točí záchrannou brzdou.
  • 00:06:21 Myslela jsem si, že chce zabrzdit,
    ale on zřejmě chtěl zajistit,
  • 00:06:30 že zůstane odbrzděno.
  • 00:06:32 Najednou na mě namířil pistoli
    a říkal, že přejíždíme hranice ČSSR
  • 00:06:42 a že nemáme nikdo dělat
    žádný zmatek,
  • 00:06:47 že kdo se bude chtít vrátit,
    tak se vrátí.
  • 00:06:53 Najednou jsme zastavili
    a byli jsme v Německu.
  • 00:06:56 Vystrčila jsem hlavu
    a tam nějaká bába dělala na poli.
  • 00:07:01 Řekla nám, že jsme v Německu.
    Ani jsme tomu nechtěly věřit.
  • 00:07:09 Podle jistých svědectví
    namířil prý jeden z únosců
  • 00:07:11 na topiče Kolabzu pistoli,
    aby jej přiměl k poslušnosti.
  • 00:07:17 Silně pochybuji, že na Kolabzu
    byla namířena pistole.
  • 00:07:20 Oni se totiž všichni ti nádražáci
    znali.
  • 00:07:23 Kolabza se musel hájit,
    pochopitelně.
  • 00:07:26 Nemohl říct: No, tak to udělali.
  • 00:07:32 Topič Kolabza se jako jediný člen
    posádky vlaku vrátil zpět do ČSSR.
  • 00:07:38 Na selbském nádraží využil zmatku
    a naskočil na nákladní vlak
  • 00:07:41 jedoucí zpátky za hranice.
  • 00:07:44 Po návratu do Československa
    byl okamžitě zatčen StB
  • 00:07:46 a uvězněn.
  • 00:07:49 Později, když scházel hrdina,
    tak z něj propaganda
  • 00:07:55 začala dělat hrdinu,
    který nezradil atd.
  • 00:08:03 Vlak zastavil nejprve
    na německém území
  • 00:08:06 asi 300 metrů za železnou oponou.
  • 00:08:12 Únosci nechtěli riskovat.
  • 00:08:14 Měli zablokované brzdy a báli se,
  • 00:08:16 že by lokomotiva sama
    vagóny neubrzdila.
  • 00:08:19 Ve vlaku bylo zhruba
    12 příslušníků SNB.
  • 00:08:23 Všichni byli ozbrojeni.
  • 00:08:26 Což byla naprostá převaha
    proti 5-ti pistolím únosců.
  • 00:08:31 Když vlak zastavil,
    nepodnikli žádnou akci
  • 00:08:34 a všichni utíkali zpátky
    k československým hranicím.
  • 00:08:40 Kdyby se o něco pokusili,
    byli by úspěšní,
  • 00:08:43 protože prvnímu americkému jeepu
    trvalo bezmála hodinu než přijel.
  • 00:08:51 Vlak byl pod patronací vojáků USA
    odtažen do železniční stanice Selb.
  • 00:08:56 Tady dostali cestující najíst
    a těm, kteří se cítili uneseni,
  • 00:08:59 bylo zakázáno vystoupit z vlaku.
  • 00:09:06 Nevěděli co s námi,
    tak nás odtáhli do Selblisberk,
  • 00:09:11 načež se seběhly německé báby
    a začaly nám vyhrožovat,
  • 00:09:16 protože byly za 2. sv. války
    vyhoštěny
  • 00:09:20 a jejich příbuzenstvo na útěku
    na hranicích postříleni
  • 00:09:27 a my si přijedeme jako panstvo.
  • 00:09:30 Po několika dnech byli cestující
    dopraveni zpátky do Československa.
  • 00:09:35 Zde si je přebrala bezpečnost
    a StB.
  • 00:09:40 Nakonec jsem se rozhodla vrátit
    kvůli rodičům,
  • 00:09:45 protože už byli staří a nemocní.
  • 00:09:51 Já měla jediného bratra,
  • 00:09:53 ten zůstal ve 14. letech
    v Osvětimi.
  • 00:09:58 Táta byl žid.
  • 00:09:59 I když matka byla Němka,
    měla jsem pořád na Němce pifku.
  • 00:10:06 Nedokázala jsem si představit,
    že bych mezi nimi dokázala,
  • 00:10:13 tak brzy po válce, žít.
  • 00:10:15 Útěk celého vlaku na Západ
    byl senzací
  • 00:10:17 pro novináře celého světa.
  • 00:10:19 V Československu ovšem rozzuřil
    komunisty.
  • 00:10:22 Vlak svobody byl pro komunisty
    obrovská blamáž.
  • 00:10:30 Stalin napsal Gottwaldovi dopis
    ve kterém žádal odvolání
  • 00:10:34 ministra národní bezpečnosti
    Ladislava Kopřivy.
  • 00:10:38 Šéf pohraniční stráže Hlavačka
    zajistil, aby všechny železnice
  • 00:10:42 procházející železnou oponou
    byly neprůjezdné.
  • 00:10:50 Nenávist komunistického režimu
    šla doslova za hrob.
  • 00:10:55 První velký proces se konal
    v lednu 1953 v Karlových Varech.
  • 00:11:02 Tam padl jeden rozsudek smrti,
    který nebyl naštěstí vykonán.
  • 00:11:06 Byla odsouzena snoubenka
    jednoho z únosců vlaku.
  • 00:11:10 Byli odsouzeni příbuzní
    a to leckdy vzdálení příbuzní.
  • 00:11:15 Kolem vlaku svobody bylo odsouzeno
    50 - 60 lidí.
  • 00:11:21 Doktor Švec byl můj strýc.
    Dobrý strýc.
  • 00:11:26 Když ale odešel za hranice,
    rodiče byli kvůli vlaku svobody
  • 00:11:35 odsouzeni na 6,5 roku ve vězení
    za neoznámení trestného činu.
  • 00:11:41 Rodiče byli v Chebu, na Pankráci,
    na Borech.
  • 00:11:49 Byli odsouzeni ke ztrátě
    poloviny majetku
  • 00:11:52 a ztratě práv občanských,
    což znamenalo ztrátu důchodu
  • 00:11:56 a také volebního práva,
    což, pochopitelně, nikomu nevadilo.
  • 00:12:01 Také byli odsouzeni k tomu,
    že nesměli žít
  • 00:12:05 v pohraničních okresech.
  • 00:12:08 O vlaku svobody vyjdou knihy
    i v Československu.
  • 00:12:11 Byly psány pod dozorem StB
    a se skutečností
  • 00:12:14 měly málo společného.
  • 00:12:16 Ovšem díky jedné z nich
    se malá holčička Ivana,
  • 00:12:19 která se narodila
    v pankrácké věznici,
  • 00:12:22 dozví, kdo byl
    jejím skutečným otcem.
  • 00:12:25 Uprchlý výpravčí Truxa.
  • 00:12:32 Náhrad jsme se příliš nedomáhali.
  • 00:12:35 Spokojil jsem se
    s morální stránkou,
  • 00:12:38 že bylo uznáno, že byli odsouzeni
    neprávem.
  • 00:12:42 Vlak svobody vyprovokoval
    ideologickou válku
  • 00:12:44 mezi východem a západem.
  • 00:12:47 Komunisté byli vždy
    propagandisticky bojechtiví.
  • 00:12:50 Tentokrát ale prohráli na celé čáře.
  • 00:12:53 Uprchlíci měli navrch.
  • 00:12:55 To komunisty rozlítilo
    a pomstili se na nevinných.
  • 00:12:59 Zbabělství byla typická vlastnost
    tehdejší moci.
  • 00:13:06 Skryté titulky: Milena Vlčková,
    Česká televize 2006

Související