iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
17. 2. 2016
17:28 na ČT24

1 2 3 4 5

18 hlasů
5743
zhlédnutí

Interview ČT24

Andrej Drbohlav, psychopatolog

27 min | další Publicistika »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Interview ČT24

  • 00:00:06 Kvůli podezření ze šikany učitelky
    několika studenty průmyslovky
  • 00:00:11 pražských Malešovicích se v pátek
    sejde ministryně školství
  • 00:00:16 se zástupkyně zřizovatele.
  • 00:00:20 Angličtinářka se zhroutila
    a zemřela.
  • 00:00:23 Souvislost mezi agresivním chováním
    studentů a úmrtím pedagožky
  • 00:00:29 škola odmítá.
  • 00:00:30 Kantorka měla podle
    nich fatální problémy.
  • 00:00:33 Případ řeší i policie.
  • 00:00:35 Ředitel průmyslovky
    zavinění odmítl.
  • 00:00:39 Kde se v dětech bere
    tolik agresivity?
  • 00:00:42 Co zažívají obětí šikany?
  • 00:00:46 Zeptám se Andreje
    Drbohlava, psychopatologa,
  • 00:00:49 který je hostem ČT 24, dobrý večer.
  • 00:00:53 Pane Drbohlave, pojďme se nejprve
    podívat na video,
  • 00:00:57 abychom si udělali obrázek,
    o čem budeme mluvit.
  • 00:01:02 Kvalita videa je nízká, je pořízeno
    mobilním telefonem.
  • 00:02:00 ŠPATNÁ KVALITA SPOJENÍ
  • 00:02:04 Pane Drbohlave, čí je to průšvih,
    ostuda, problém?
  • 00:02:10 Školy?
  • 00:02:11 Rodič u těch žáků,
  • 00:02:12 kteří podle všeho svou učitelku
    delší dobu terorizovali?
  • 00:02:20 Předně ty projevy, které jsme
    měli možnost vidět v tom videu,
  • 00:02:24 jsou ukázkou primitivního
    morálního intelektuálního nízkého
  • 00:02:30 statusu jedinců.
  • 00:02:32 Vinou je agresor.
  • 00:02:34 Sekundárně to mohou být rodiče.
  • 00:02:35 Je potřeba říci, že šikana
    je tak specifický jev,
  • 00:02:40 že často i ty rodiče
    jsou překvapeni tím,
  • 00:02:44 co to dítě ve škole dělá.
  • 00:02:47 Neprojevuje se mnohdy
    v rodině agresivně.
  • 00:02:51 Často si ho mohou vykreslovat
    jako velmi poslušného žáka.
  • 00:02:55 On ve škole buduje svou agresivní
    roli prostřednictvím potřeby
  • 00:03:03 sebe zviditelnění.
  • 00:03:06 Otec jednoho z žáků už vystoupila
    byl otřesen tím,
  • 00:03:10 co jeho syn na videu dělal.
  • 00:03:13 Vy říkáte, že to tak může být.
  • 00:03:16 Do jaké míry jsou rodiče schopni
    a mají možnost ovlivnit chování
  • 00:03:21 žáků ve škole?
  • 00:03:24 Je dost možné,
  • 00:03:26 že skutečně o chování svého
    syna ve škole nevěděl,
  • 00:03:31 toho nijak neomlouvá.
  • 00:03:33 Tím prostředníkem a přenašečem těch
    informací mezi rodiči a školou
  • 00:03:38 je vlastně ta škola.
  • 00:03:40 Ta musí dodávat informace.
  • 00:03:42 Čili ptáte-li se na viníky,
  • 00:03:44 tak na tom dalším místě
    je i samotná ta škola.
  • 00:03:49 Vedení školy o chování svých
    žáků vědělo asi od půlky ledna.
  • 00:03:56 Ta informace se k nim dostala
    od ostatních žáků ze třídy,
  • 00:04:04 dostalo se k nim i video,
    ale tvrdí, že nebylo tak průkazné.
  • 00:04:11 Potrestala ty žáky trojkou
    z chování a podmíněným vyloučením.
  • 00:04:16 Teď možná ty tresty zpřísní, poté,
  • 00:04:20 co se celá kauza
    dostala na veřejnost,
  • 00:04:22 je to podle vás správné?
  • 00:04:26 Medializace není dobrá věc.
  • 00:04:29 Právě použití videí
    během šikany je problém.
  • 00:04:40 To, že si ten pachatel znovu
    může připomínat své vítězství,
  • 00:04:48 to je samo o sobě nebezpečné.
  • 00:04:55 Podmínečné vyloučení,
    to je víceméně úsměvné řešení.
  • 00:05:01 Agresoři tohoto typu, a zejména
    takto cyničtí, jsou agresoři,
  • 00:05:05 kteří s velkou pravděpodobností
    už v tomto věku, tak to vyspělý,
  • 00:05:10 budou agresory po celý život.
  • 00:05:12 To jsou takoví ti pachatele,
    kterým to dlouho prochází,
  • 00:05:19 v uvozovkách takové tresty.
  • 00:05:22 Mohou přejít na jinou školu,
  • 00:05:25 v závislosti na bonitě svých
    rodičů si mohou i školy vybírat.
  • 00:05:31 Mohou ozkoušeným způsobem následně
    psychicky týrat svou partnerku,
  • 00:05:36 své děti.
  • 00:05:38 Jaký by byl adekvátní
    trest v takovém případě?
  • 00:05:41 Ta kauza by skutečně
    měla být prošetřena tak,
  • 00:05:45 aby byly správně prošetření
    ty prvotní agresoři.
  • 00:05:50 Už i Cannes i vzniká to,
    že tam jsou hybatele té akce,
  • 00:05:55 silné články ve skupině, kteří
    udávají tento on, ten směr,
  • 00:06:00 ti páchají to nejzásadnější zlo.
  • 00:06:03 Pak se mnohdy přiřazují i další,
  • 00:06:08 kteří by jinak neměli tu tendenci
    se tak chovat.
  • 00:06:12 Je to infekčnost zla, ani nedokáží
    dohlédnout tu situaci,
  • 00:06:18 ale potřebují posílit
    tu svou situaci.
  • 00:06:23 Musí se analyzovat ti,
  • 00:06:25 kteří byli na počátku toho
    a ti by měli být odpovídajícím
  • 00:06:30 způsobem potrestáni.
  • 00:06:32 Za odpovídající způsob považuji
    odborné psychologické vyšetření,
  • 00:06:39 následně výchovné ústavy
    a resocializační korekční systém.
  • 00:06:46 Vyšetřovat bude i školní inspektor,
    kterého teď máme na telefonu,
  • 00:06:50 zdravím Tomáše Zatloukala,
    dobrý podvečer.
  • 00:06:54 Pane inspektore,
  • 00:06:55 školní inspekce začala v úterý
    s kontrolou té průmyslovky,
  • 00:07:00 co jste o té doby zjistili?
  • 00:07:02 Jaký máte dále plán?
  • 00:07:08 Inspekční činnost
    byla zahájena včera.
  • 00:07:10 Dnes pokračuje a bude
    pokračovat i v dalším týdnu.
  • 00:07:14 Co je již zřejmé, tak inspekční
    tým bude rozšířeno o další experty,
  • 00:07:22 kteří se budou podílet na šetření
    této záležitosti na škole.
  • 00:07:27 Co jste zjistili dodnes?
  • 00:07:30 V této chvíli nemůžeme říkat
    žádné konkrétní závěry,
  • 00:07:34 provedli jsme takové
    ty úvodní úkony.
  • 00:07:39 Mluvili jste s těmi žáky, kteří
    mají tu šikanu na svědomí?
  • 00:07:46 Proběhly první rozhovory,
    jak s pedagogy, tak s žáky.
  • 00:07:50 Budou pokračovat za přítomnosti
    dalších expertů,
  • 00:07:54 abychom mohli co nejobjektivněji
    celou situaci posoudit.
  • 00:08:00 Inspekce neměla žádné
    informace o tom,
  • 00:08:02 že se v té škole
    něco takového dělo,
  • 00:08:05 poslední inspekční zprávě píšete,
  • 00:08:08 že silnou stránkou průmyslovky
    je klima školy, je možné,
  • 00:08:13 že by se od května loňského roku
    to klima takto razantně změnilo?
  • 00:08:20 Vývoj takového chování
    má svou časovou řadu,
  • 00:08:24 co je zjevné z těch záběrů, jsou
    ty projevy toho nejsilnějšího,
  • 00:08:30 toho posledního stádia,
    které může probíhat.
  • 00:08:34 Třetí musely probíhat
    nějaké další jevy.
  • 00:08:37 Pro nás je důležité, jak ten systém
    fungoval.
  • 00:08:47 To že byl formálně nastaven,
    to je něco jiného,
  • 00:08:51 to jsme prověřili v té naší
    inspekční činnosti v květnu
  • 00:08:56 loňského roku, ale je důležité,
    jak byl funkční.
  • 00:09:01 Vy ale píšete, že klima ve škole
    byla silná stránka té školy.
  • 00:09:06 O jaké ročníky šlo?
  • 00:09:18 To šetření se týkalo
    těch žáků a těch tříd,
  • 00:09:26 které v tom květnu loňského
    roku v té škole byly.
  • 00:09:32 Řešili jsme i vztahy mezi učiteli
    navzájem a vztahy k žákům.
  • 00:09:36 V rámci šetření se ukázalo,
  • 00:09:38 že v té době jednak ty procesy byly
    nastavené správně a probíhaly tak,
  • 00:09:45 že jsme to klima
    mohli takto hodnotit.
  • 00:09:49 Ti žáci se od května, září,
    října, listopadu, tak změnili,
  • 00:09:56 že se z nich stali agresoři?
  • 00:09:59 Kolik je těm dětem let?
  • 00:10:10 To jsou žáci střední školy.
  • 00:10:13 Je jim někde mezi 16 a 19 lety.
  • 00:10:18 V tomto konkrétním případě
    šlo o jednu konkrétní třídu.
  • 00:10:26 Bylo tam těch tříd více?
  • 00:10:31 To je právě to, že je nutné,
  • 00:10:34 abychom se na to podívali
    komplexně.
  • 00:10:42 Na videu jsme viděli tři žáky,
  • 00:10:45 ale ten proces mohl
    být komplexnější,
  • 00:10:47 do toho mohli vstupovat
    i další žáci.
  • 00:10:53 V tomto konkrétním případě
    jde o žáky jakého ročníku?
  • 00:11:00 Jde o žáky SŠ, kteří jsou
    ve věku 16 až 19 let.
  • 00:11:08 Jde o dospělé lidi?
  • 00:11:12 Jedná se o zletilé žáky.
  • 00:11:15 Takže je jim více než 18 let.
  • 00:11:20 Nechtěl bych specifikovat,
    jestli všem,
  • 00:11:23 to je předmětem našeho šetření,
  • 00:11:26 jestli se na tom nepodílejí
    i další žáci.
  • 00:11:30 Pokud zjistíte nějaké pochybení
    té školy, jaké jsou vaše pravomoci?
  • 00:11:34 Co můžete udělat?
  • 00:11:36 Pokud zjistíme porušení,
    tak prvním krokem je,
  • 00:11:41 že stanovíme určité termíny
    pro odstranění nedostatků,
  • 00:11:51 pokud je škola neodstraní,
  • 00:11:54 tak může následovat právní
    řízení proti řediteli školy.
  • 00:11:57 Pokud nedojde k nápravě ani tak,
  • 00:11:59 tak můžeme navrhnout
    odvolání ředitele školy.
  • 00:12:04 V krajním případě můžeme
    navrhnout výmaz z rejstříku škol.
  • 00:12:10 Kdy budou závěry toho šetření?
  • 00:12:13 Naším úkolem je podpořit školy,
    aby efektivně fungovaly,
  • 00:12:20 nikoliv je represivně trestat.
  • 00:12:23 Kdy budou závěry vašeho šetření?
  • 00:12:26 Do měsíce bychom měli mít konkrétní
    závěry z naší inspekční činnosti.
  • 00:12:32 To byl Tomáš Zatloukal, děkuji,
  • 00:12:34 že jste se připojil
    k našemu interview.
  • 00:12:37 Pane Drbohlave, teď jste slyšel,
    že šlo i o zletilé žáky.
  • 00:12:43 Je to pro vás informace,
    že to podporuje i to,
  • 00:12:47 že s těmi lidmi už bude těžké
    pracovat, změní to jejich chování?
  • 00:12:56 Mají šanci na resocializaci?
  • 00:13:01 Nebyl bych tak příkrý.
  • 00:13:03 Skutečně u celé řady antisociálních
    jevu by bylo naivní si myslet,
  • 00:13:11 že ta náprava je možná.
  • 00:13:13 Jedná se o psychické
    vydírání, manipulaci apod.
  • 00:13:17 Mám tu naději doufat, že ve chvíli,
  • 00:13:19 kdyby byly v kvalitní
    psychoterapeutické péči,
  • 00:13:23 tak by se celá řada
    věcí dala zmírnit,
  • 00:13:27 ale 18. věk života už je mu hodně
    mezní věk.
  • 00:13:34 Co může být spouštěčem toho,
  • 00:13:36 že se několik žáků
    ve třídě rozhodne,
  • 00:13:39 že se bude takovým způsobem
    chovat ke své učitelce?
  • 00:13:45 Snaha pobavit se, zviditelnit
    se, upevnit si pozici ve třídě?
  • 00:13:50 V zásadě šikana je jednostranným
    selháním jinak zcela přirozeného
  • 00:13:56 boje o moc mezi studenty a učiteli.
  • 00:14:00 S tím se můžeme setkávat
    v mateřských školách,
  • 00:14:05 v základních školách i na středních
    školách.
  • 00:14:08 Je to boj o moc, mělo by tam dojít
    k tzv. plichtě,
  • 00:14:15 s mírnou nadváhou učitele.
  • 00:14:17 Tady došlo k pedagogické prohře,
    tou prvotní stránkou a tváří,
  • 00:14:25 kterou vnímáme a slýcháme
    v této kauze,
  • 00:14:27 tak za ní nevidíme spoustu dalších
    věcí, které tam možná byly.
  • 00:14:33 Bolestný, dramatický příběh toho
    učitele, dlouhodobé neuspokojení,
  • 00:14:39 deprivace, neschopnost
    a nesebevědomí,
  • 00:14:43 které je naprosto nezbytné proto,
  • 00:14:46 aby ten kantor v tomto přirozeném
    střetávání upevnil tři základní
  • 00:14:53 domény, které kantor musí mít,
    popularita, autorita a respekt.
  • 00:15:01 Ve chvíli, kdy to prohraje,
    tak už je pozdě.
  • 00:15:10 Agresivita obecně má velmi
    širokou základnu.
  • 00:15:14 Je řada agresorů,
  • 00:15:15 u kterých je impulzivita podmíněna
    funkční anomálií v oblasti mozku.
  • 00:15:24 Pak jsou pachatelé,
  • 00:15:26 kteří v podstatě svou agresivitu
    předávají mezi vrstevníky to,
  • 00:15:36 co se na účely ve svých rodinách.
  • 00:15:39 Jsou stejnými agresory,
    jako jsou jejich rodiče.
  • 00:15:42 A pak jsou tací, které
    jste zmínila v té otázce,
  • 00:15:47 kteří tak upevňují svoji
    sociální pozici a roli.
  • 00:15:50 Baví je to, jsou dvorními šašky,
  • 00:15:54 umožňují svou psychickou
    dominanci nejen nad tím učitelem,
  • 00:15:58 ale nad celou třídou.
  • 00:16:01 Čím si vysvětlujete fakt,
    že ta paní učitelka,
  • 00:16:04 podle dostupných informací, takové
    chování žáků snášela delší dobu?
  • 00:16:13 Měla šanci to zastavit?
  • 00:16:16 V případě, že to neudělala
    hned na začátku,
  • 00:16:21 tak mohla to zastavit i později?
  • 00:16:25 Právě proto,
    že ten boj o tu moc je přirozený,
  • 00:16:29 tak určité selhání je noční
    můrou každého pedagoga.
  • 00:16:33 Ve chvíli, kdy přichází takové
    selhání, tak je to životní prohru,
  • 00:16:39 nebo profesní prohru.
  • 00:16:41 Otázka je, jakou cítila důvěru
    řešit to s managementem školy.
  • 00:16:51 Tím se dostávám k tomu,
    co jsem říkal na počátku,
  • 00:16:55 je to jednak prohra toho pedagoga,
    což je politováníhodná situace,
  • 00:17:01 ale je to také manažerská prohra.
  • 00:17:03 To je potřeba si uvědomit.
  • 00:17:06 Respektují to, že přes
    mnoho různých povinností,
  • 00:17:10 které mají dnešní ředitele, mnohdy
    nevidí na své vlastní lidi,
  • 00:17:14 ale neměli by zapomínat na to,
  • 00:17:16 že podstatou jejich
    manažerské práce,
  • 00:17:20 je hlavně ochrana vlastních lidí.
  • 00:17:24 Věděli o té kauze dříve a mohli
    učinit celou řadu kroků,
  • 00:17:32 kterými tomu mohli zabránit,
    interní, nebo externí,
  • 00:17:39 získávání informací.
  • 00:17:41 ČR je v práci s šikanou
    poměrně hodně vyspělá.
  • 00:17:47 Šikanu dovedeme docela
    dobře odborně zpracovávat,
  • 00:17:52 ale není tam odvaha,
    je tam ten strach o to místo, tím,
  • 00:17:57 že při znáte nějakou
    vlastní neschopnost.
  • 00:18:00 Je to samozřejmě také
    ta individuální prohra.
  • 00:18:04 Co zažívají ti ostatní, kteří
    se na tu šikanu musí dívat?
  • 00:18:11 To může být různorodé,
    těžko odhadnout,
  • 00:18:15 jaké bylo konkrétní
    klima v této třídě,
  • 00:18:18 na stranu těch agresorů se mohou
    přidat i naprosto všichni,
  • 00:18:22 to je přirozený efekt
    Luciferova efektu.
  • 00:18:31 To ale záleží na tom, jak dlouho
    tam ten proces probíhal.
  • 00:18:36 V tomto případě to vypadá tak,
  • 00:18:38 že někteří žáci tu informaci vedení
    školy předali, mluvil jste o tom,
  • 00:18:43 že nebylo šťastné
    zveřejnění těch videí.
  • 00:18:50 Kritizoval a to i ministryně
    školství.
  • 00:18:53 Na druhou stranu,
    vezměte si situaci,
  • 00:18:57 že by se to video nedostalo
    na veřejnost a o tom případě bychom
  • 00:19:01 se vůbec nedozvěděli.
  • 00:19:04 Souhlasíte s tím, že paní
    zástupkyně odsoudila toho člověka,
  • 00:19:10 který předal to video bulváru?
  • 00:19:12 Je to zavrženíhodné v situaci,
    kdy může mít ten žák pocit,
  • 00:19:17 že škola se s tím nevypořádala
    dostatečně a že už neviděl jinou
  • 00:19:28 cestu než to předat médiím?
  • 00:19:31 Po bitvě je každý generál.
  • 00:19:36 Management by měl zpytovat
    své kroky,
  • 00:19:39 než kritizovat nějakého žáka,
    že předal tu informaci médiím.
  • 00:19:54 Média to bez jakékoliv
    korekce používají.
  • 00:19:58 Kvůli korekci tu máme vás.
  • 00:20:01 To je milé, ale to je pozdě.
  • 00:20:09 Ten kolektiv zcela přirozeně
    je vždy tvořen podobnou skladbou
  • 00:20:16 agresorů, a outsiderů,
    šašků, obětí apod.
  • 00:20:25 Pokud to budeme analyzovat,
    tak ty slabé články,
  • 00:20:28 které jsou náchylné k tomu
    býti agresorem,
  • 00:20:31 se mohou těmito věcmi inspirovat.
  • 00:20:34 Je to nešťastné.
  • 00:20:36 Mají dnešní děti
    respekt k autoritám?
  • 00:20:39 Mají k nim ten správný
    respekt, jaký jsme měli my?
  • 00:20:43 Když jsem chodila do školy,
    tak tam byly jasně dané role,
  • 00:20:49 učitel měl vždy navrch.
  • 00:20:51 Není ten vztah učitel - rodič,
    učitel - žák obráceně?
  • 00:20:59 Učitelé se bojí něco říct.
  • 00:21:03 Učitelé jsou často v defenzivě
    na rodičovských schůzkách.
  • 00:21:08 Není to ten problém?
  • 00:21:12 V tom vašem konkrétním osobním
    příběhu srovnáváme dvě velmi
  • 00:21:19 rozdílná společenská
    a politická období,
  • 00:21:22 ve kterých byly nastaveny jiné
    hodnoty a výrazně jiný apel,
  • 00:21:26 i všeobecné společenské obavy
    o svůj kredit ve společnosti,
  • 00:21:32 zaměstnání apod.
  • 00:21:33 Jako příklad můžeme dát Japonsko,
  • 00:21:36 které je jednoznačně v oblasti
    antisociálních jevu na velmi nízké
  • 00:21:52 příčce výskytu
    jakýkoliv podobný čin.
  • 00:21:56 Nebo i mnohem menší by bylo
    zostuzením celé rodiny ty děti jsou
  • 00:22:02 vychovávány tak.
  • 00:22:04 Že něco takového nesmí
    udělat své vlastní rodině,
  • 00:22:09 Čím to tedy je, že u nás to tak je?
  • 00:22:13 Změnou klimatu, děti jsou
    svobodnější, mají jinde hranice?
  • 00:22:22 Otázkou je,
  • 00:22:24 zdali současní pedagogové jsou
    dostatečně v rámci svého studia
  • 00:22:33 vyzbrojeni všem úskalím
    přirozeného boje o moc.
  • 00:22:37 To je jedna věc.
  • 00:22:41 Zdali u nich nepřevažuje
    pouze tam memorizace,
  • 00:22:50 namísto vyzbrojení
    autoritativními zbraněmi.
  • 00:22:59 Určitým způsobem ty děti
    jsou odrazem společnosti,
  • 00:23:02 to je potřeba si připustit.
  • 00:23:04 Celá společnost je v dnešní době
    čím dále více povolná a méně
  • 00:23:10 respektující vůči
    stáří, vůči dětem,
  • 00:23:13 vůči individuálním právům apod.
  • 00:23:15 Čím více se vzdalujeme těmto
    základním sociálním principům,
  • 00:23:20 tím více se to odráží
    v individuálních příbězích.
  • 00:23:24 Během školního roku zaznamenalo
    fyzickou agresi žáků už na základní
  • 00:23:32 škole 16 % učitelů.
  • 00:23:39 Když říkáte, že otázka,
  • 00:23:41 jestli jsou budoucí učitelé
    dostatečně vzdělání v tom,
  • 00:23:44 jak se mají chovat,
  • 00:23:46 měli by učitelé absolvovat
    nějaké psychologické testy,
  • 00:23:51 test schopnosti odolávat
    takovým tlakům?
  • 00:23:56 Kromě jiného by měli,
  • 00:24:00 a to je myslím výsostnou
    podstatou učitelské profese,
  • 00:24:04 být schopni přiznat, že v určité
    chvíli nezvládají nebo neví.
  • 00:24:10 To není deviza dnešní egocentrické
    doby, umět se poradit,
  • 00:24:16 umět si získat informace.
  • 00:24:22 Dnes je velké množství odborných
    publikací, organizací.
  • 00:24:27 Mnohdy ten jedinec nechce selhat,
    sám před sebou, kolektivem apod.
  • 00:24:34 Mluvili jsme o šikaně
    dětí vůči učiteli.
  • 00:24:40 Často se mluví o šikaně mezi dětmi.
  • 00:24:48 Nutí současný systém školy
    tyto případy prošetřovat?
  • 00:24:55 To je řečnická otázka.
  • 00:25:00 Lze předpokládat,
  • 00:25:02 že může fungovat i takový
    přirozený ochranný mechanismus,
  • 00:25:06 kdy škola nechce ztratit své klima,
  • 00:25:09 jak to bylo i v předchozí reportáži
    a svůj kredit na tom trhu.
  • 00:25:15 Jak se šikana podepíše na dalším
    životě ji dítěte?
  • 00:25:21 Co si do dalších let nese oběť?
  • 00:25:25 Vrátil bych se k předchozí otázce,
    toto je politováníhodná kauza,
  • 00:25:32 ale není to zase tak velké
    číslo, co do četnosti.
  • 00:25:37 To ale neomlouvá, ale měli
    bychom mít po prevenci,
  • 00:25:43 více než po trestu.
  • 00:25:45 To je podstatnější.
  • 00:25:46 Když mi v krátkosti řeknete,
  • 00:25:48 co čeká oběť šikany
    v dalších letech?
  • 00:25:52 Záleží na tom, jak hluboká
    ta šikana je, psychická,
  • 00:25:57 emocionální, fyzická.
  • 00:25:59 Pochopitelně posttraumatická
    stresová porucha,
  • 00:26:02 jako přirozený důsledek týrání
    může zanechat následky na oběti.
  • 00:26:10 Říká psychopatolog
    Andrej Drbohlav, děkuji,
  • 00:26:13 že jste přišel do interview ČT 24.
  • 00:26:16 Děkuji za pozvání.
  • 00:26:17 Vám děkujeme za pozornost.
  • 00:26:19 Dobrý večer.
  • 00:26:22 Živé titulky ve spolupráci se ZČU
    Inovace podpořená TA ČR
    Mluvčí: Daniela Tisarová

Související