Záhadné vesmírné záření má nečekaný původ: Pochází z miniaturních diamantů

Astronomové už roky řeší vesmírnou záhadu: a sice původ a zdroj mikrovlnného záření, které pochází z různých míst Mléčné dráhy. Nová studie ukazuje, co by mohlo být zdrojem tohoto záření – hustá oblaka mikroskopických diamantů.

Odborný název pro tento fenomén je „anomální mikrovlnné emise“. Jedná se o signál, který přichází z některých vesmírných molekulárních mračen. Tento signál je pozorován od poloviny 90. let 20. století. Až donedávna byl ale naprostou záhadou.

Nový výzkum zveřejněný v odborném časopise Nature Astronomy naznačuje, že zdrojem těchto signálů jsou oblaka nanodiamantů u mladých hvězd, které jsou obklopené protoplanetárními disky, z nichž se za miliony let začnou tvořit planety.

Vesmír je plný diamantů

Nanodiamanty jsou přirozeně se vyskytující krystalizované kousky uhlíku o velikosti 0,75–1,1 nanometrů – jedná se tedy o miniaturní prach stokrát menší než zrnka písku. Tyto droboučké diamanty vznikají v protoplanetárních discích a nacházejí se dokonce i uvnitř meteoritů, které dopadají na Zemi.

Aby na tohle všechno přišli, analyzovali astronomové protoplanetární disky 14 mladých hvězd. Využili na to ty největší dostupné přístroje, které existují: jednak Green Bank Telescope ve Spojených státech a poté Telescope Compact Array v Austrálii. Ve třech zkoumaných hvězdách našli stopy po nanodiamantech s vodíkovými molekulami.

„Postupovali jsme jako Sherlock Holmes – eliminovali jsme všechny ostatní příčiny, takže teď můžeme zodpovědně říci, že nejlepším kandidátem na vznik mikrovlnného záření je přítomnost mikroskopických diamantů v okolí nově vzniklých hvězd,“ uvedla Jane Greavesová, která výzkum vedla. „Jedná se o první jasný objev anomálních mikrovlnných emisí pocházejících z protoplanetárních disků,“ doplnili vědci.

Astronomové spočítali, že na vzniku těchto nanodiamantů se podílí asi jedno až dvě procenta uhlíku, který je v těchto oblastech obsažený. Přestože jsou tyto diamanty tak drobné, jsou schopné vytvářet signál, jejž pak zachytáváme až na Zemi. Jsou totiž tak drobné, že jsou schopné se velice rychle otáčet – a právě tento pohyb způsobuje uvolňování radiace.

Tento výzkum by mohl pomoci s poznáním toho, jak vesmír vypadal a fungoval v jeho raném období.