Británie chce mít vlastní alternativu k evropské navigaci Galileo. Láká ke spolupráci Austrálii

První tendry na satelitní navigační systém, který by konkuroval projektu EU Galileo, má Británie v úmyslu vypsat do konce letošního roku. Doufá přitom, že jejím partnerem v programu se stane Austrálie. Informuje o tom ekonomický list Financial Times (FT).

Pokud bude Brusel stále trvat na tom, že Británie by neměla mít přístup k systému Galileo ve snaze omezit její přístup k citlivým bezpečnostním informacím kvůli odchodu země z EU, Británie bude na jednání v příštím týdnu zřejmě indikovat své odhodlání prosadit svůj vlastní program.

Podle zdrojů listu FT z vládní administrativy už zájem o britský projekt naznačila Austrálie, která minulý týden oznámila plány pro národní kosmickou agenturu. Věc je však v raném stadiu a k žádnému kontaktu zatím nedošlo.

Konflikt mezi Evropskou unií a Británií zesiluje

Evropský satelitní program Galileo, který má být konkurentem americkému systému GPS, se ukázal být konfliktním bodem mezi Británií a EU, která k Británii přistupuje tak, jako kdyby Londýn již unii opustil. Británie preferuje zůstat členem programu Galileo. Pokud však bude odříznuta, je připravena reagovat.

Rozhovor o systému Galileo (zdroj: ČT24)

Vláda doufá, že výběrová řízení na počáteční inženýrskou a projekční činnost zahájí v průběhu příštích měsíců. V tomto měsíci vláda vytvořila pracovní skupinu pověřenou vývojem možností pro systém jak pro civilní, tak vojenské účely.

Alternativa k alternativě

Přestože Londýn oznámil, že zvažuje vybudování satelitního navigačního systému, minulý měsíc, podle FT pracuje na alternativě ke Galileu už od roku 2016. Podle nejnovější studie by britský systém přišel na asi 3,7 miliardy liber (přes 108 miliard Kč) a vytvořil by na 5 tisíc pracovních míst.

Rozhodnutí komise vyloučit britské firmy už má dopady na konkrétní společnosti. Znamenalo například, že společnost Airbus se musela zavázat k tomu, že přesune do EU část aktivit pro systém Galileo, které má nyní v Británii. Airbus provozuje služby pozemní letové kontroly z Portsmouthu v jižní Anglii a přesun ohrožuje asi 100 pracovních míst.

Británie doposud hrála v systému Galileo významnou roli. Podílela se asi na 15 procentech prací na systému. Ministr Clark uvedl, že pokud bude Británie ze systému vyloučena, může to způsobit roky zpoždění a zvýšení nákladů na projekt, které mají dosáhnout deseti miliard eur (254,6 miliardy Kč).

Agentura pro evropský globální navigační družicový systém (GSA), která systém Galileo provozuje, sídlí od roku 2012 v Praze.