Hyperloop uspěl: poprvé úspěšně otestoval vůz v rychlosti přes 300 kilometrů za hodinu

Sen o budoucnosti cestování v Hyperloopu opět vypadá zase o něco víc reálně. Poté, co byla před několika týdny úspěšně otestována dráha, tentokrát je hlášen úspěch vozu.

Společností, které se rozhodly vsadit na úspěch technologie vymyšlené Elonem Muskem, je více, ale nejvíce úspěchů zatím vykazuje Hyperloop One z Los Angeles. V polovině července představila novinářům vůz, který bude v trubici Hyperloopu jezdit, tento týden ho otestovala a ukázala, jak rychlý může být:

Vůz měří osm metrů, je vyrobený z hliníku a uhlíkového vlákna. Vypadá trošku jako obyčejný menší autobus, jen má vepředu výrazný „zobák“. Ale jde o mimořádně rychlý autobus. Při testu v 400metrové betonové trubici, která tvoří zatím nejdelší testovací trať Hyperloopu, dosáhl rychlosti 308 kilometrů za hodinu. Trvalo mu to pouhých osm sekund. Tato rychlost se sice může zdát dost vysoká, ale jde o pouhý zlomek toho, jak rychle má jezdit Hyperloop v budoucnosti: měl by dosahovat rychlosti kolem 1200 kilometrů v hodině.

Má 16 kol, ale létá

Vůz se rozjížděl čtyři metry širokým tunelem na 16 kolech; jak zrychloval, tak se kola zatahovala do těla vozu – pak už se stroj jen vznášel díky magnetické levitaci. Tento způsob se používá také u vlaků například v Japonsku; Hyperloopu ještě pomáhá to, že z trubice je vypumpován vzduch, takže je hustý asi jako ve výšce 60 000 metrů nad zemským povrchem. „Tohle je úsvit komerčního využívání Hyperloopu,“ uvedl Shervin Pishevar, zakladatel společnosti Hyperloop One.

Víkendový test byl podle společnosti zcela úspěšný, ale stále ještě není úplně vyhráno. Zbývá ještě vyřešit tisíce menších i větších problémů, které před inženýry stojí. Předchozí testy z května letošního roku dokázaly levitující saně urychlit během pouhých pěti sekund na rychlost 112 kilometrů v hodině. Nešlo však ještě o vůz, jako nyní.

Samotná rychlost v tomto případě nebyla tak důležitá, šlo především o test všech prvků, které jsou pro provozování tohoto typu dopravy zásadní: pohonu, levitace, vakuových systémů i brzd. Právě tato kombinace je schopná odstranit z tunelu tření a vlak se v něm tedy může pohybovat prakticky bez odporu – výsledkem je, že s použitím minima energie může dosahovat obří rychlosti.


„Šlo nám o poskládání všech dílků,“ uvedl pro magazín Wired Josh Giegel, hlavní inženýr celého projektu. „Jde o první fázi testovacího programu.“ Společnost současně zveřejnila podobu vozu, který bude v trubici vozit cestující i náklad, až se bude jezdit „naostro“.

Zatím ale ještě k použití v praxi chybí celá řada dalších klíčových částí, zejména vzduchový uzávěr, který umožní vozu přejíždět z oblastí s vakuem do těch bez nich. Řešení této otázky se však hodlají v Hyperloop One věnovat teprve poté, co pokoří další metu – rychlost 400 kilometrů za hodinu.

Kde bude Hyperloop?

Hyperloop One chce tento systém provozovat ve Spojených arabských emirátech, proti ní stojí několik konkurenčních korporací – například Hyperloop Transportation Technologies, která plánuje trasy v Jižní Koreji a na Slovensku, nebo Arrivo, již vede bývalý hlavní inženýr Hyperloop One. Samotný Elon Musk s těmito korporacemi nemá nic společného, jen koncept vymyslel a představil, nyní ho může využít kdokoliv.