Horko zastavilo letadla v Arizoně. Vzduch je tak řídký, že nevzlétnou

S vlnou veder se vypořádává nejen Evropa, ale i Spojené státy. V hlavním městě Arizony, Phoenixu, se dnes očekávají teploty až 49 stupňů Celsia. Lokální média mluví o pekelném horku, reagují na to už ale i letiště – letadla nesmí vzlétnout.

Letiště Sky Harbor ve Phoenixu muselo kvůli horkům zrušit desítky letů. Jde o značnou komplikaci, protože jde o jedno z desítky největších letišť v USA. Meteorologové nedokázali předem odhadnout, na jak extrémní teploty rtuť v teploměrech stoupne. A právě na letištích, která jsou tvořena obrovskými plochami asfaltu bez možnosti nějak takové místo ochladit, se vytvářejí ostrovy tepla.

V čem je problém?

Je to vlastně jednoduchá otázka fyziky ze základní školy: Když je vzduch horký, stává se řidším. Může za to vyšší pohyblivost molekul a tedy i jejich větší vzájemná vzdálenost. Pro letadlo nebo vrtulník se to projevuje dvěma způsoby: jednak se motorům dostává méně kyslíku, který potřebují pro spalování. A současně vytvářejí jejich nosné plochy, ať už se jedná o křídla nebo listy vrtule, méně vztlaku – o řidší vzduch se letadlo hůře opírá.

V podstatě je to podobné tomu, proč vrtulníky hůře létají ve vyšších nadmořských výškách a na Mount Everestu doposud přistál jen jediný. Kombinace obou výše zmíněných jevů může způsobit, že letadlo vůbec nevzlétne, případně letí velmi špatně a mohlo by dojít k nehodě.
Ve Phoenixu se jako největší problém ukázala letadla Bombardier CRJ vyráběná v Kanadě, která hojně využívají aerolinky American Airlines k vnitrostátním letům. Ta totiž nejsou schválená na let při teplotách nad 48 stupňů Celsia. Právě jich se týkalo více než 50 zrušených letů.

Problémy s vedry se týkají i dalších lokálních letišť, zejména těch, která leží ve vyšších nadmořských výškách. Také letiště Flagstaff/ Grand Canyon muselo omezit provoz – leží totiž v nadmořské výšce nad 2000 metrů, kde je už vzduch řidší sám o sobě.

Letadel velkých značek, jako jsou Airbus nebo Boeing se tento problém přímo netýká, jsou vyrobená tak, aby je zvládala, i jim to však může působit komplikace. Airbusy mohou létat ještě při teplotě 52,2 stupňů Celsia, boeingy dokonce při 52,7 stupních Celsia.

Piloti mohou horko kompenzovat například delší startovní dráhou, ale na řadě menších letišť ani tohle nepřipadá v úvahu.

Princip předběžné opatrnosti

Přesto na začátku měsíce čínské aerolinky Hainan Airlines musely změnit čas odletů z Las Vegas do Pekingu. Protože je léto, jsou lety plně vytížené a v době odpoledních veder hrozilo, že nadměrně zatížené letouny by mohly mít s řidším vzduchem problémy. Lety nyní budou nově létat v ranních hodinách, kdy je ještě na zemi dostatečně chladno.

Nejde o první případ v dějinách, podobná situace se stala například v létě roku 1990, kdy právě ve Phoenixu v červnu teploty překonaly 48 stupňů a asfalt se začal rozpouštět – letadla tedy zůstala na zemi v hangárech.

Vydáno pod